Grappig hoe we het over Maximum Settings hebben die ik 1x in September 2020 heb geprobeerd en 24 uur later een extreem gelukkig mens ineens ben geworden. Zoals beloofd in de
Shadow topic zal ik het erover hebben. Ik zal er ook wat meer over cloud gaming hebben in algemene zin in persoonlijke vorm alsof ik het in een dagboek schrijf. Skip deze post gerust als je "Tweakblog" achtige posts niet leuk vind. Ik zal een kopje (Maximum Settings) zetten voor degene die dat het meest belangrijk vinden.
Aan het begin van de (gedeeltelijke) lockdown is mijn gaming laptop spontaan kapot gegaan. Ik was al bezig met cloud gaming maar naast een Nintendo Switch en een Surface Pro 2 had ik dus he-le-maal niks meer. De Switch vind ik leuk om met mijn vriendin te spelen maar alleen de zoveelste keer rainbow road (terwijl ik het echt een leuke baan vind!) was ik al lang al beu. Helaas was de Surface Pro 2 ook niet geschikt om echt als desktop te gebruiken met monitor, keyboard, muis en al. Verder mijn baan toen net verloren. Dat is dus de mindset van dit verhaal.
Met rare geld kapriolen besloten om een NVIDIA Shield TV Pro te kopen samen met een Action mechanische gaming keyboard. Dit omdat dit, voor zover ik het toen kon zien, de beste optie was om iets van een computer te hebben zonder dat het een computer was waar zelfs een Tweaker het op het grofvuil zou zetten. Ik heb sinds week 1 namelijk Shadow Boost en had al ervaring met de NVIDIA Shield TV om Shadow mee te gebruiken. Voornamelijk gebruikt om basis computer dingen te doen en te gamen. Want "niks" doen met de lockdown die toen was aangekondigd kon ik écht niet aan!
In December in deze topic verteld over Fire Power Cloud Gaming dat ik een pre-order heb gedaan. Dit zodat ik dan niet een AFK timer met Shadow zou hebben en dus echt een computer zou hebben en hopelijk ook wat betere gaming performance en meer garantie op hardware upgrades. Op jullie advies dit gecanceld aangezien het niet de 70 euro per maand waard was. Echter was ik er niet al te makkelijk van af aangezien ze je wel een refund geven maar de incasso niet stoppen. Dus geld werd weer afgeschreven. De eigenaar van FPC maakte het wel iets te makkelijk om tijd te nemen voor de forse refund dus ik terug van weggeweest op de Discord server om de eigenaar aan te spreken dat ik het echt wel terug wil en een echte cancellation wil. Uiteindelijk goed gekomen. De mensen op Discord zeiden dat ik lekker moest blijven op de server en dat deed ik. Vervolgens in iets betere financiële situatie een ping gekregen dat er boxes beschikbaar waren. In een impuls toch maar gekocht omdat ik de limieten van Shadow Boost echt wel tegenaan kwam.
Toen begon de waiting game. Tijdens dat moment via de Discord server achter gekomen dat er ook iets bestaat als Chinese computers. Voor 189 euro kan je op Amazon de CHUWI HeroBox Mini bestellen en was eigenlijk alles wat ik zocht. Als je een kant en klare computer koopt of zelfs een goedkope zelfbouw computer krijg je niet zoveel features, HDMI 2.0 was een belangrijke voor me vanwege mijn monitor. Van het geld dat ik normaal zou uitgeven maar niet kon door de lockdown op V&A afdankertjes gekocht waar je met normaal gebruik niet blij van zou worden. Maar, met de ervaring die ik had, kon ik het met Shadow en later FPC toch krachtige machines maken. Maar een echte computer had ik dan dus eindelijk! Als je de spec sheet leest loop je met een flinke boog om maar het kan alles wat ik wil! Op één ding na... Shadow.
De laatste 1 a 2 weken gebeurde er dingen in een sneltrein vaart. Ik kreeg de kans om een Shadow Ghost over te kopen waar je normaal heel dik voor moet betalen gezien de schaarste maar ik voor een zeer mooie prijs mocht overkopen! Echter was ik twee dagen ervoor ernstig ziek geworden. De stress werd me te veel. (daar laat ik het even bij over het privé aspect)
Dus. Ik zat op FPC te wachten en had ook een Shadow Ghost. Dat ik lang moest wachten op FPC zat me niet lekker en dat ik nu vendor lockin ging met Shadow terwijl het eigenlijk failliet was ook niet. Maar in het nu had ik wel een dedicated Shadow machine! Eindelijk dat ik gewoon normaal kon gamen op Shadow zonder dat ik één van de vele en vage shortcuts van Android intikte waardoor ik helemaal en minuten lang uit de game was. Helaas vanwege de stress waren andere dingen belangrijker.
Toen kwam de post van eergisteren over Loudplay en vond zo'n hobby projectje wel leuk. Dag erna dacht ik van "ooh ja. Maximum Settings bestaat ook nog hé." dus die maar eens aangezet, Moonlight op de chinese PC gezet en omg... Ik kon gamen! Maar het is nog beter dan dat het in September vorig jaar was en ook nog eens beter dan Shadow Boost! Vandaar dat ik er zo uitvoerig over post.
(Maximum Settings)
Ik heb een 1440P 75 HZ monitor en met Shadow Boost werkt dat niet echt lekker. Sterker nog, de laatste games op 1080P is soms geen pretje. Dus mijn verbazing was werkelijk groot dat ik vanuit een server uit Canada met een GTX 1080 dus in native resolutie, framerate en de standaard settings waar NVIDIA mee komt dus Call of Duty Black Ops Cold War kon spelen alsof het native thuis was. Ik merkte totaal niet dat ik zat te cloud gamen vanuit Canada. Het was Team Deathmatch met Nuketown. Explosies, veel schieten, hoge K/D. De adrenaline ging zo hard door mijn lichaam. Dit was nog beter dan mijn gaming laptop native kon! Wat een lol had ik toen! En dat met cloud gaming! En dat ook nog op de Chinese computer waarvan ik dacht dat cloud gaming wel afgeschreven kon worden! Wauw!
Mocht iemand gelijk enthousiast worden. Neem aub een NVIDIA rig van Maximum Settings en niet een AMD. Je hebt echt Moonlight nodig hiervoor om dit te bereiken. Ik werd op de Discord van MXS met een vraagje al verteld dat de service flink was verbeterd. Ik een beetje skeptisch over dat Nederland iets te ver was hiervoor. Hoe kon ik zo verkeerd zijn!
(/Maximum Settings)
Vervolgens eigenlijk nog bozer geworden op FPC. Ik dacht dat FPC de enige concurrent was voor Shadow voor Nederland maar dat is dus totaal niet zo. Uit frustratie en die frustratie (want vele verbroken beloftes die ik zelf nooit heb gevraagd zelfs, achteraf dan de hardware te kort in de huidige wereld de schuld geven) gezegd dat ik mijn geld terug wil. Na al die tijd op de FPC discord kan ik ook zeggen, blijf weg van die toko! Er zijn mensen waarvan hun rig uit zijn gegaan (je kan je server niet uitzetten, moet handmatig aan als dat door één of andere manier toch gebeurd) of kapot gegaan en nu dus ook weken lang niet kunnen gamen. Mocht ik in December mijn rig hebben gekregen had ik niet eens storage om games op te zetten, dus terug naar de pre-zomer 2020 Shadow tijd! Om je kapot te schamen. Het is gewoon een hobby project waar die eigenaar dacht flink aan te verdienen!
Met de speculatie dat er dingen weer opengaan met de komende corona persconferentie toch wat leuke dingen opgebouwd terugkijkend ernaar. Een zeer leuke Chinese computer met alle specs die ik wil, met alle hobbies die ik heb en voor de prijs die ik ook kon ophoesten. Een Shadow Ghost waar ik echt heel blij mee ben aangezien, als je een spel speelt zonder de Boost beperkingen ook gewoon native voelt te spelen! Uitzondering was CS:GO, mijn referentie spel voor de cloud. Dat is de enige die ik écht alleen local kan spelen.
(bullshit modus, rant over haters van cloud gaming)
En dan heb je mensen die dus cloud gaming helemaal belachelijk maken. Dan komen ze met rekensommen van x uur per dag computeren/gamen keer x jaar en dan ben je met lokale hardware goedkoper. Ja. Ik ben het met je eens. Maar ik game dus niet vaak. In de lente en zomer ben ik lekker op het terras of bij vrienden, in ieder geval niet thuis. Ik game niet x uur per dag. Nee, ik game enkele uren
per maand. Juist door cloud gaming kan ik gamen op plekken die voorheen onmogelijk waren. Mijn bureau en mijn TV ben ik beu. Ik vind het juist leuk (en het is ook het enige wat ik kan veroorloven) om op low-end hardware lekker te kloten. En Shadow helpt me er best wel bij. En is dit niet zo'n echte Tweakers mentaliteit? Dat ik op een bibliotheek computer als, ik zeg maar wat, het OV niet rijd een portable app open en dan lekker kan gamen? Of, dat anno 2021 een server uit Canada het mogelijk maakt om gevoelsmatig native te spelen op een Celeron van 1.1 ghz? Daar pompt mijn Tweakers hart van. Ieder z'n ding, maar mag de haat wat minder aub op Tweakers frontpage over ons?