Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:36

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Beste,

Mijn dochter van 3 wordt volgende week geholpen aan haar keel- en neusamandelen in het ziekenhuis.
Bij deze operatie word ik geacht de gehele dag haar te vergezellen. Alleen de 30 minuten dat ze op de OK ligt, mag ik niet bij haar zijn. Ze wordt om 7:45 op de poli verwacht en (als alles goed gaat) wordt ze rond 14:30 weer ontslagen.

Mij leek het meer dan normaal om voor deze ene dag kortdurend zorgverlof aan te vragen bij mijn werkgever.

Ik heb de benodigde formaliteiten ingevuld en bij de afdeling PZ ingeleverd.
Maandag kreeg ik te horen dat het zorgverlof geweigerd is, want op de website van de de rijksoverheid staat het volgende:
Als u een zieke in uw naaste omgeving wilt verzorgen, heeft u recht op kortdurend zorgverlof. Voorwaarde is dat de zieke verzorging nodig heeft en dat u de enige bent die dit kan geven. Voor iemand die bijvoorbeeld in het ziekenhuis ligt, kunt u meestal geen kortdurend zorgverlof opnemen. Want de zieke krijgt al verzorging.
Ik snap wat daarmee bedoeld wordt, immers een kind dat (langdurig) opgenomen wordt in het ziekenhuis krijgt daar verzorging.
Mijn dochter wordt rondom de behandeling echter niet verzorgd. Ik wordt geacht haar voor en na de operatie te verzorgen, onder supervisie van de verpleegkundigen in het ziekenhuis.

Kunnen jullie mij argumenten aandragen waarmee ik mijn verhaal hard kan maken richting HR?

Alvast bedankt.

Matis

[ Voor 3% gewijzigd door Matis op 05-07-2017 14:49 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Matis schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 14:46:
Kunnen jullie mij argumenten aandragen waarmee ik mijn verhaal hard kan maken richting HR?
Dat ze gewoon een beetje menselijkheid, goed werkgeverschap en empathie zouden moeten tonen want dit is wel heel koud.

Verder vind ik dat dit zeker onder zorgverlof zou moeten vallen.

[ Voor 13% gewijzigd door RodeStabilo op 05-07-2017 14:51 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08:57
Slechts 1 simpel argument. Er is geen sprake van opname.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:54

Felyrion

goodgoan!

Het lijkt erop dat dat artikel uitgaat van een volwassene. Lijkt me dat een kind niet zelfstandig een ziekenhuisbezoek kan doen en begeleiding van een volwassene nodig heeft.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het gaat om 'Voorwaarde is dat de zieke verzorging nodig heeft en dat u de enige bent die dit kan geven'. Het daarna volgende voorbeeld is niet van toepassing vanwege de daar op volgende zin...

Edit: er is overigens geen sprake van verzorgen van je kind. Is er wel sprake van zorgverlof? Geen idee of zoiets een vrije dag zou moeten kosten.

Dat gezegd hebbende is de reactie inderdaad nogal koud...

[ Voor 36% gewijzigd door F_J_K op 05-07-2017 14:53 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DaFreakhead
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:45
Even een snipperdag/vakantiedag aanvragen?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Morelleth
Overigens uit het zelfde artikel.

Zorgverlof voor ziek kind

Als uw kind ziek is geworden, heeft u recht op kortdurend zorgverlof. Het kan gaan om:

uw eigen kind of kind van echtgenoot/geregistreerde partner;
uw adoptiekind;
een kind van de partner met wie u samenwoont;
uw pleegkind (als dit kind volgens de basisregistratie personen bij de gemeente op hetzelfde adres woont).

Werkgever mag zorgverlof in principe niet weigeren

Uw werkgever mag kortdurend en langdurend zorgverlof alleen weigeren als het bedrijf daardoor in ernstige problemen komt. Om die reden mag uw werkgever uw kortdurend verlof nog tegenhouden nadat u het bij hem heeft gemeld. Maar bent u al met kortdurend verlof, dan mag uw werkgever dit niet meer stopzetten.

Maar is zorgverlof niet onbetaald?
Dan kan je toch beter gewoon een dag vrij nemen?
Oh wacht. Je neemt een dag vrij als zijnde zorgverlof. (Tenzij anders geregeld in je CAO) Dat is de reden ervoor en die mag dus niet geweigerd worden tenzij zwaarwegende belangen.

[ Voor 14% gewijzigd door Morelleth op 06-07-2017 10:19 ]

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:46

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

F_J_K schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 14:51:
Het gaat om 'Voorwaarde is dat de zieke verzorging nodig heeft en dat u de enige bent die dit kan geven'. Het daarna volgende voorbeeld is niet van toepassing vanwege de daar op volgende zin...
Klopt, het is echter wel aan de ts om duidelijk aan te tonen dat hij echt de enige is die de zorg kan geven. Op persoonlijke note snap ik niet dat een werkgever in dit soort gevallen moeilijk doet. Flexibiliteit komt van twee kanten immers. Aan de andere kant; voor een enkele dag zou ik waarschijnlijk gewoon een vrije dag opnemen.

[ Voor 7% gewijzigd door Bor op 05-07-2017 14:54 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Morelleth schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 14:53:
Maar is zorgverlof niet onbetaald?
Zorgverlof is in mijn CAO met behoud van bezoldiging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
F_J_K schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 14:51:
Inderdaad.
Bor schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 14:53:
...
Klopt, het is echter wel aan de ts om duidelijk aan te tonen dat hij echt de enige is die de zorg kan geven. ...
Dat lukt droog bekeken natuurlijk nooit, er is eigenlijk altijd wel iemand anders die zorg kan geven (zou kunnen geven).

Een beetje vertrouwen op de redelijkheid van de vraag is IMHO niet verkeerd.

[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 05-07-2017 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
RodeStabilo schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 14:54:
[...]

Zorgverlof is in mijn CAO met behoud van bezoldiging.
Dit zal dan in principe per CAO verschillen.
Bij mijn CAO kan ik kort verzuim opnemen. (althans in de oude CAO, nieuwe wordt het voortaan direct uitbetaald en moet je het reserveren en onbetaald verlof opnemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11-2024

MrSleeves

You'll thank me later.

Morelleth schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 14:58:
[...]

Dit zal dan in principe per CAO verschillen.
Bij mijn CAO kan ik kort verzuim opnemen. (althans in de oude CAO, nieuwe wordt het voortaan direct uitbetaald en moet je het reserveren en onbetaald verlof opnemen)
Ik heb geen CAO en hier is het 70% van het salaris. Staat me bij dat dat de wettelijke regeling is.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Felyrion
  • Laatst online: 13:54

Felyrion

goodgoan!

Los van het recht hebben op: ik weet niet wat voor druif er op PZ zit die dit afkeurt maar dan ben je ook niet heel begaan met de medewerkers. Je snapt toch zelf ook wel dat een kind die naar het ziekenhuis moet begeleid zou moeten worden door een ouder?

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Wat is er gebeurt met zaken individueel beoordelen?

Altijd maar die procedures en regels; om gek van te worden, want elke vorm van zelf even met je boerenverstand nadenken wordt hiermee om zeep geholpen.

Ik zou dit trouwens bij een of ander baasje aankaarten, want de HR pipo zo reageert moet toch even terecht gewezen worden?!

Een kind van 3 na een operatie, zonder verdere ziekenhuis 'ervaring', overlaten aan de verpleegkundigen.
dat kan toch niet...bah..

edit:
Mijn dochter wordt rondom de behandeling echter niet verzorgd. Ik wordt geacht haar voor en na de operatie te verzorgen, onder supervisie van de verpleegkundigen in het ziekenhuis.
Dit is toch het beste argument lijkt me?

[ Voor 26% gewijzigd door albino71 op 05-07-2017 15:04 ]

Te koop....

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:45
albino71 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:02:
Altijd maar die procedures en regels; om gek van te worden, want elke vorm van zelf even met je boerenverstand nadenken wordt hiermee om zeep geholpen.
Er zijn weinig dingen die me kwaad maken, maar het volledig uitbesteden van verstand aan een setje zelfbedachte regels is iets waar ik rood van aan kan lopen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-05 21:07
Jongens, kom op. Niet zo persoonlijk oppakken. Waarom "voor druif er op PZ zit die dit afkeurt maar dan ben je ook niet heel begaan met de medewerkers" waarom dit antwoord?

Persoonlijk zou ik gewoon voor die ene dag een vrij dag nemen. Waarom al dat papierwerk voor een dagje vrij? Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat ik het niet zou proberen. Een tijd terug moest ik ook mijn broertje naar het ZH brengen, (ouders op vakantie) en gevraagt of ik zorgverlof kan aanvragen. Helaas konden ze het niet geven, maar gaven aan om een vrije dag te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Er was laatst al eens een discussie over , zie Moeder met spoed naar ziekenhuis en verlof uren
Een kind van 3 na een operatie, zonder verdere ziekenhuis 'ervaring', overlaten aan de verpleegkundigen.
dat kan toch niet...bah..
Lekker gechargeerd ook weer. Die pipo zegt toch niet dat dat kind maar aan z'n lot overgelaten moet worden. Het gaat alleen om de vraag of dit onder zorgverlof valt danwel dat TS er vrij voor moet nemen.

Als het hard te maken is dat dit formeel niet onder zorgverlof valt, en dat is dus de vraag, doet die druif of pipo of hoe we hem/haar hier ook willen noemen, gewoon zijn/haar werk.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Is er niet gewoon ergens een miscommunicatie, want dit kan toch niet echt zijn?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
u_nix_we_all schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:07:

Als het hard te maken is dat dit formeel niet onder zorgverlof valt, en dat is dus de vraag,
Als dat de vraag is, dan is de onderliggende vraag: is de werkgever een knieper of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

begintmeta schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 14:55:
[...]
Een beetje vertrouwen op de redelijkheid van de vraag is IMHO niet verkeerd.
Helemaal eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Persoonlijk zou ik sowieso niet voor zorgverlof gegaan zijn, maar voor één of meerdere vrije dagen.
Maar dat is helemaal gerelateerd aan de werkzaamheden of situatie natuurlijk.
* FreshMaker houdt elk jaar veel uren over, terwijl andere collega's dagen "kopen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arcastin
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-05-2022
Er staan al genoeg suggesties in dit topic nu, maar ben je gewoonweg al eens langs HR geweest om de situatie uit te leggen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:06
da_PSI schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:07:...
Persoonlijk zou ik gewoon voor die ene dag een vrij dag nemen. Waarom al dat papierwerk voor een dagje vrij? ...
huh, je hebt er gewoon recht op. Dat een organisatie zich verschuilt achter papierwerk, moet geen belemmering zijn. Bij m'n eigen werk was het een appje naar m'n manager en vervolgens invullen in m'n tijdregistratie. Sim-pel ...

Als je uitrekent wat een vrije dag kost, dan heb ik daar graag papierwerk voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Brent schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:09:
[...]

Als dat de vraag is, dan is de onderliggende vraag: is de werkgever een knieper of niet?
Best mogelijk. Kan ook zijn dat er een iets te fanatiek HR-baasje rondloopt, of het beleid is erg strak omdat er in het verleden veel misbruik is geweest, of, of ...

@ZieglerNichols
Ja dat was geloof ik ook een factor in het topic wat ik hierboven al eens aanhaalde

[ Voor 12% gewijzigd door u_nix_we_all op 05-07-2017 15:14 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Misschien is het ook relevant hoe lang die ziekenhuisafspraak al vaststaat en wanneer je zorgverlof aangevraagd hebt. Als je het al maanden weet, dan is er ook tijd geweest om een ander te zoeken die de zorg kan verlenen (oma/opa/broers/zussen) etc. Maar bij spoed is die optie er niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:40
da_PSI schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:07:
Jongens, kom op. Niet zo persoonlijk oppakken. Waarom "voor druif er op PZ zit die dit afkeurt maar dan ben je ook niet heel begaan met de medewerkers" waarom dit antwoord?

Persoonlijk zou ik gewoon voor die ene dag een vrij dag nemen. Waarom al dat papierwerk voor een dagje vrij? Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat ik het niet zou proberen. Een tijd terug moest ik ook mijn broertje naar het ZH brengen, (ouders op vakantie) en gevraagt of ik zorgverlof kan aanvragen. Helaas konden ze het niet geven, maar gaven aan om een vrije dag te nemen.
Tja, waarom hebben we dan uberhaupt het concept van zorgverlof? Idee is juist dat dat niet van je vrije dagen af hoort te gaan!

Overigens voor de TS, op de site van de Rijksoverheid staat:
Voor iemand die bijvoorbeeld in het ziekenhuis ligt, kunt u meestal geen kortdurend zorgverlof opnemen. Want de zieke krijgt al verzorging.
Daar staat dus meestal, niet altijd. Je kan gewoon zeggen dat de regel niet van toepassing is als het inderdaad noodzakelijk is als een ouder aanwezig is (lijkt me ook wel logisch), en ze mogen het niet weigeren...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
ZieglerNichols schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:12:
Misschien is het ook relevant hoe lang die ziekenhuisafspraak al vaststaat en wanneer je zorgverlof aangevraagd hebt. Als je het al maanden weet, dan is er ook tijd geweest om een ander te zoeken die de zorg kan verlenen (oma/opa/broers/zussen) etc. Maar bij spoed is die optie er niet.
Een kind wil gewoon zijn eigen ouder(s) er bij hebben. Dus is het niet relevant. De eerste werkgever die me vraagt of ik niet een opa/oma/broer of zus daarvoor vraag heeft vijf minuten later mijn ontslagbrief in z'n hand. :w

Family trumps work.

[ Voor 17% gewijzigd door RodeStabilo op 05-07-2017 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-05 13:03

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Zorgverlof gaat niet van je vrije dagen af, maar hoeft ook niet per se doorbetaald te worden (dat verschilt per arbeidsovereenkomst/CAO) voor zover ik weet. Los van de vraag of je werkgever hier nou terecht moeilijk doet, kun je dus voor je zelf beslissen of je er een vrije dag aan wilt spenderen, of dat je een onbetaalde zorgverlofdag opneemt. Ook voor regulier verlof moet je werkgever een dringende reden hebben om dit te kunnen weigeren (en dit is in héél weinig gevallen zo).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gedateerde en getekende brief van de chirurg op het bureau van HR neerleggen?

Daar tegenover snap ik werkgever ook: het is geen levensbedreigende situatie en neemt aan dat verzorging voor/na de operatie niets meer/minder is dan handje vasthouden, beetje ijs voeren en een aspirine verkruimelen (want het zijn "maar" amandelen).

De ene werkgever vindt dat zorgverlof meer richting zware handicap / hospice-verzorging gaat, de ander gaat er redelijker mee op. In alle eerlijkheid; amandelen lijken schering en inslag te zijn en horen bij "de normale ontwikkeling" van een kind en vallen daarma (denk ik) onder gewone vrije dagen inleveren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

RodeStabilo schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:13:
[...]

Een kind wil gewoon zijn eigen ouder(s) er bij hebben. Dat is toch niet vreemd?
Dat kan, maar zorgverlof is er voor situaties waarin het niet anders kan en jij op dat moment de enige bent die de zorg kan verlenen. Als de moeder bijvoorbeeld niet werkt, dan kun jij als vader geen zorgverlof aanvragen. Eén van de twee ouders kan er dan bijzijn. Als werknemer moet je ook kunnen bewijzen dat je geen andere opties hebt. Als beide ouders aanwezig willen zijn - wat inderdaad niet vreemd is - dan zul je een normale verlofdag moeten opnemen (of één van de ouders als beide werken en de ander zorgverlof).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

u_nix_we_all schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:07:
Er was laatst al eens een discussie over , zie Moeder met spoed naar ziekenhuis en verlof uren

[...]

Lekker gechargeerd ook weer. Die pipo zegt toch niet dat dat kind maar aan z'n lot overgelaten moet worden. Het gaat alleen om de vraag of dit onder zorgverlof valt danwel dat TS er vrij voor moet nemen.

Als het hard te maken is dat dit formeel niet onder zorgverlof valt, en dat is dus de vraag, doet die druif of pipo of hoe we hem/haar hier ook willen noemen, gewoon zijn/haar werk.
Sorry, maar als je niet het denkvermogen bezit om deze vraag op een normale menselijke manier te duiden en de regeltjes er bij pakt (en die tot overmaat van ramp ook nog eens verkeerd toepast!), om die belangrijke dag voor je medewerker voor je baas te winnen, dan ben je voor mij geen knip voor de neus waard en heeft dat NIETS met 'je werk doen' te maken.

Sterker nog. Je creëert een ontevreden medewerker, die dit ook zal ventileren naar de rest van de collega's met kinderen. Niet de allerbeste interne marketing kan ik je beloven!

Ook dat heet in mijn boekje, 'boerenverstand'. Helaas iets dat steeds minder lijkt te worden....

Te koop....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-05 22:40

Rannasha

Does not compute.

Hielko schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:13:
[...]

Overigens voor de TS, op de site van de Rijksoverheid staat:

[...]

Daar staat dus meestal, niet altijd. Je kan gewoon zeggen dat de regel niet van toepassing is als het inderdaad noodzakelijk is als een ouder aanwezig is (lijkt me ook wel logisch), en ze mogen het niet weigeren...
Daar komt bij dat het om een zeer korte opname gaat. Iemand moet het kind naar het ziekenhuis brengen, daar alle dingen regelen en later op de middag moet er ook iemand het kind weer naar huis brengen. Alleen voor die zaken is het al logisch om zorgverlof te krijgen.

En voor de tussenliggende periode: Als het zou gaan om een volwassen familielid, dan was het een ander verhaal, want die kan wel even een paar uurtjes alleen op een kamer liggen. Maar een kind van 3? Daar moet gewoon een vader of moeder (of als het even kan allebei, al zal dat niet voor beiden als zorgverlof tellen) bij.

@Matis : Wat zegt je directe leidinggevende erover? PZ bekijkt dingen soms nogal zakelijk en onpersoonlijk, maar als je leidinggevende wel een beetje menselijk is, dan kan hij/zij PZ wellicht een por geven om de beslissing te heroverwegen. Zo heeft PZ hier een jaar geleden het beleid omtrent de opname van vaderschapsverlof gewijzigd nadat mijn leidinggevende dit heeft aangekaart naar aanleiding van mijn vragen over wat er mogelijk was.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Tom schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:20:
... Als de moeder bijvoorbeeld niet werkt, dan kun jij als vader geen zorgverlof aanvragen. Eén van de twee ouders kan er dan bijzijn. Als werknemer moet je ook kunnen bewijzen dat je geen andere opties hebt. ...
Als de moeder en de vader werken, kunnen beider werkgevers altijd aangeven dat de andere ouder maar zogverlof moet aanvragen, of een vrije dag moet nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 05-07-2017 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Rannasha schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:21:
[...]

Daar komt bij dat het om een zeer korte opname gaat. Iemand moet het kind naar het ziekenhuis brengen, daar alle dingen regelen en later op de middag moet er ook iemand het kind weer naar huis brengen. Alleen voor die zaken is het al logisch om zorgverlof te krijgen.
Mwah, voor dergelijke zaken zou het opnemen van een dag / aantal uren ook prima kunnen toch? Ophalen en brengen lijkt mij niet noodzakelijkerwijs iets om zorgverlof voor te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

begintmeta schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:23:
[...]

Als de moeder en de vader werken, kunnen beider werkgevers altijd aangeven dat de andere ouder maar zogverlof moet aanvragen, of een vrije dag moet nemen.
Ja zit wat in, misschien hebben ze er dan beide geen recht op (immers één van de twee wil er al een normale verlofdag voor nemen waardoor de noodzaak er niet meer is). Daar ken ik de regelgeving ook niet goed genoeg voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Tom schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:25:
[...]

Ja zit wat in, misschien hebben ze er dan beide geen recht op (immers één van de twee wil er al een normale verlofdag voor nemen waardoor de noodzaak er niet meer is). Daar ken ik de regelgeving ook niet goed genoeg voor.
Misschien zouden de werkgevers dan maar onderling moeten onderhandelen over welke ouder vrij krijgt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr0ppFTW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-04 23:11

Dr0ppFTW

Never be clever

Alhoewel het bot is om zo meteen zonder persoonlijke uitleg af te wijzen vind ik het persoonlijk niet heel raar dat dit wordt afgewezen (met beschikbare info). Je kan hier toch gewoon verlof voor opnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik kan je inhoudelijk maar weinig verder helpen, helaas. Misschien dat de arts kort een goed woordje kan doen?

Het zou voor mij in deze tijd een hele goede reden zijn om binnenkort eens de vacatures door te spitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Voor degenen die aangeven dat TS maar verlof moet opnemen....

Doen jullie dat ook als je kind geboren wordt?
Geen verlof vragen?

Te koop....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
Dr0ppFTW schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:29:
Je kan hier toch gewoon verlof voor opnemen?
Doe je dat ook als je zelf ziek bent, gewoon vakantiedagen opnemen omdat dat makkelijker is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als ik het zo lees zou ik denken dat werkgever gewoon dat verlof moet geven.

Maar bij sommige reacties vraag ik me wel af: Als dit zo belangrijk is voor je (en eens, dit is belangrijk om gewoon bij je kind te zijn, er is eigenlijk geen andere optie), dan is het toch ook belangrijk genoeg om een dag voor vrij te nemen? Voor de duidelijkheid: Ik zeg niet dat dat hoort (en gewoon langs HR lopen om het uit te leggen lijkt me logische optie), maar ik vind het wel apart, de mensen die witheet van woede worden omdat ze zelf geen vrije dag eraan willen besteden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Morelleth schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 14:50:
Slechts 1 simpel argument. Er is geen sprake van opname.
Exact. Dagbehandeling, dus geen opname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Sissors schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:32:
Als ik het zo lees zou ik denken dat werkgever gewoon dat verlof moet geven.

Maar bij sommige reacties vraag ik me wel af: Als dit zo belangrijk is voor je (en eens, dit is belangrijk om gewoon bij je kind te zijn, er is eigenlijk geen andere optie), dan is het toch ook belangrijk genoeg om een dag voor vrij te nemen? Voor de duidelijkheid: Ik zeg niet dat dat hoort (en gewoon langs HR lopen om het uit te leggen lijkt me logische optie), maar ik vind het wel apart, de mensen die witheet van woede worden omdat ze zelf geen vrije dag eraan willen besteden.
Het is dan wel onhandig als je geen recht op vrije dagen meer hebt, dan heb je die optie niet. Als het echt belangrijk is, neem je natuurlijk gewoon ontslag/weiger je te werken.

[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 05-07-2017 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Tom schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:20:
Als de moeder bijvoorbeeld niet werkt, dan kun jij als vader geen zorgverlof aanvragen.
Dat lijkt me logisch ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Als moeder op dat moment ziek is, ligt dat natuurlijk ook weer gecompliceerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Dat is het dus niet.
Naar het ziekenhuis is voor een kind zeer ingrijpend en dan heeft het kind zijn of haar vader er graag ook bij lijkt mij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:06
Er staat in de openingspost ook dat de ouder geacht wordt aanwezig te zijn; oftewel; er is een zorgplicht?

Ik zou liever een dagje erna vrij nemen om met m'n kind wat leuks te gaan doen (of misschien wat langer voor d'r te zorgen, whatever) om daarna weer frisch aan het werk te gaan. Volgens mij hebben niet alle werkgevers door dat verlof ook een investering in je werknemer is. Als dat verlof gebruikt moet worden voor dit soort zaken, kan je je afvragen of je op de lange termijn goed bezig bent ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
monkel schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:39:
Er staat in de openingspost ook dat de ouder geacht wordt aanwezig te zijn; oftewel; er is een zorgplicht?

Ik zou liever een dagje erna vrij nemen om met m'n kind wat leuks te gaan doen (of misschien wat langer voor d'r te zorgen, whatever) om daarna weer frisch aan het werk te gaan. Volgens mij hebben niet alle werkgevers door dat verlof ook een investering in je werknemer is. Als dat verlof gebruikt moet worden voor dit soort zaken, kan je je afvragen of je op de lange termijn goed bezig bent ...
Soms is het ook gewoon goedkoper om werknemers eventueel 'op te stoken' en dan desnoods op termijn te vervangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:55
Kortdurend zorgverlof mag niet geweigerd worden, tenzij het bedrijf in ernstige problemen komt. Dit moeten ze aantonen als ze willen weigeren. (Dit is niet gedaan)

Kind is niet beslissingsbevoegd en heeft dus verzorging/begeleiding nodig. Ook is er op dit moment nog geen sprake van een opname, dus om die reden kunnen ze het ook niet weigeren.

Ze mogen wel naderhand om de afspraakbevestiging of rekening vragen.

Je kan dus gewoon met je kind naar het ziekenhuis, let wel op je loonstrook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
monkel schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:12:
[...]

huh, je hebt er gewoon recht op. Dat een organisatie zich verschuilt achter papierwerk, moet geen belemmering zijn. Bij m'n eigen werk was het een appje naar m'n manager en vervolgens invullen in m'n tijdregistratie. Sim-pel ...

Als je uitrekent wat een vrije dag kost, dan heb ik daar graag papierwerk voor over.
Wederom, dit is wat IK heb gedaan, ik heb niks gezegt over wat de TS moet doen. De baas heeft dit gewoon uitbetaald (en geef verlof hoeven in te leveren) zonder ook maar iets te vragen/doen. Een Appje naar de manager hoeft ook niet altijd te werken, zeker niet als jou manager het ook weer moet navragen aan een andere manager en die ook weer.

[ Voor 15% gewijzigd door da_PSI op 05-07-2017 15:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bor

Bor

albino71 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:31:
Geen verlof vragen?
Dat is een totaal andere situatie waar je vanuit de meeste CAO's gewoon een dag verlof voor krijgt. Zorgverlof is veel minder duidelijk geregeld. Appels en peren.
Brent schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:32:
[...]

Doe je dat ook als je zelf ziek bent, gewoon vakantiedagen opnemen omdat dat makkelijker is?
Zelfde verhaal. Appels en peren.

[ Voor 26% gewijzigd door Bor op 05-07-2017 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI

Geen verlof vragen?
Dat heeft niks met zorgverlof te maken. Bij ons kregen we als man een week verlof bij de geboorte van je kind (als het mogelijk was ivm drukte)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Bor schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:52:
[...]

Dat is een totaal andere situatie waar je vanuit de meeste CAO's gewoon een dag verlof voor krijgt. Zorgverlof is veel minder duidelijk geregeld. Appels en peren.

[...]

Zelfde verhaal. Appels en peren.
Hoezo appels met peren? Is toch wettelijk geregeld? Heeft niets met CAO te maken...

Ja, zorgverlof indien nodig, zo lees ik het. Het is nodig, want kind van 3 en de zorg geeft dat zelf ook aan dat er een ouder/voogd moet zijn. Appels met appels, dus wmb. Waarom zie jij het anders?

De moraalridders die zeggen dat ze wel even vrij nemen, moeten dat dan ook doen op hun trouwdag/geboortedag kind.

Ik snap wel dat je hoe dan ook bij je kind bent, en daar dus desnoods vrij voor neemt, maar het hoort toch godomme ook een beetje normaal en netjes allemaal. Dat punt land nog niet echt bij iedereen...
da_PSI schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:55:
[...]

Dat heeft niks met zorgverlof te maken. Bij ons kregen we als man een week verlof bij de geboorte van je kind (als het mogelijk was ivm drukte)
Begrijpend lezen is en blijft lastig.

Oh nee, sorry, iets goed uitleggen blijft lastig ;)

Ik heb mijn gedachten lekker gespuid ik ga weer een deur verder. Succes allen en vooral TS!

[ Voor 19% gewijzigd door albino71 op 05-07-2017 16:01 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23

Geen verlof vragen?
Nee, dan bel ik dat ik niet kom.

Ik vraag niet of het misschien mogelijk is dat ik er een dag niet ben bij dit soort dingen maar meld dat ik er niet ben/ga zijn. Knappe jongen die mij gaat vertellen dat het 'niet toegestaan' is.

Ik zou in dit geval gewoon een vrije dag nemen (ja nemen dus, niet aanvragen) en lekker de hele dag met die kleine wat gaan doen. Hier een doorbetaalde dag voor aanvragen zou ik niet doen want het kost niet de hele dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
PZ moet het woordje "meestal" even opzoeken in het woordenboek.

Voor degenen die zeggen dat een dagje vrij nemen beter is: dat kan nog veel eenvoudiger geweigerd worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Laatst online: 22-05 09:12
Tja ik zelf zou voor een dag opnemen gaan, omdat ik graag de flexibiliteit van twee kanten wil hebben. Ik kan hier prima om 15:00 naar huis gaan als ik bv even iets moet aannemen. Maar als ik eens in het weekend straks met de verhuizing een handje moet helpen, ook geen probleem.

De vraag is in deze heb jij er recht op? Niemand houdt je tegen te gaan dmv vrije dag opnemen, de vraag is of je werkgever je hiervoor een dag moet schenken? Naar mijn mening niet, maar blijkbaar verschilt dat per sector. Zo schijn je bv tijdens je vakantie je ziek te kunnen melden waardoor je vrije dagen zal behouden dus wat betreft regelgevingen zal dit ook wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
albino71 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:58:
[...]

Hoezo appels met peren? Is toch wettelijk geregeld? Heeft niets met CAO te maken...

Ja, zorgverlof indien nodig, zo lees ik het. Het is nodig, want kind van 3 en de zorg geeft dat zelf ook aan dat er een ouder/voogd moet zijn. Appels met appels, dus wmb. Waarom zie jij het anders?

De moraalridders die zeggen dat ze wel even vrij nemen, moeten dat dan ook doen op hun trouwdag/geboortedag kind.

Ik snap wel dat je hoe dan ook bij je kind bent, en daar dus desnoods vrij voor neemt, maar het hoort toch godomme ook een beetje normaal en netjes allemaal. Dat punt land nog niet echt bij iedereen...
"De moraalridders die zeggen dat ze wel even vrij nemen, moeten dat dan ook doen op hun trouwdag/geboortedag kind."

Wederom, wat heeft dit ermee te maken? Als mijn dochter ineens naar het ziekenhuis moet dan ben ik gewoon weg en neem ik een vrije dag (denk dan wss nieteens na over zorgverlof..., ben ik dan een moraalridder? Je bent uit op een troll?

[ Voor 4% gewijzigd door da_PSI op 05-07-2017 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23
[...]
Normaal en netjes houdt toch ook in dat je niet, ten laste van je werkgever, een doorbetaalde vrije dag opneemt terwijl:
- je niet duidelijk hebt aangegeven dat je er 'recht' op hebt
- je niet een hele dag hiervoor nodig hebt
- er hier niet blijkt dat de partner van TS niet in de gelegenheid is
- het jouw kind is en hier naast een heleboel lusten ook wel eens lasten bijhoren

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bor

Bor

[...]

Hoeveel dagen je krijgt wanneer een kind wordt geboren is in de meeste gevallen in de CAO omschreven. Ik snap niet waarom je er gelijk krachttermen als "moraal ridders" bij moet halen. Dergelijke opmerkingen sterken jouw punt in ieder geval niet.

De zorg geeft aan dat er een ouder of voogd / verzorger aanwezig moet zijn. Dat dit de topicstarter moet zijn is onduidelijk. Wellicht is de moeder ook beschikbaar. Nogmaals, ik zou zelf ook meer flexibiliteit verwachten maar niet alles is zo zwart-wit als veel hier doen geloven.
maar het hoort toch godomme ook een beetje normaal en netjes allemaal.
Mee eens maar er is nog nergens gesteld dat het niet normaal en netjes gaat. Volgens mij is de topicstarter nog niet weer bij personeelszaken geweest om het eea uit te leggen en af te stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
[...]

[...]

Begrijpend lezen is en blijft lastig.

Oh nee, sorry, iets goed uitleggen blijft lastig ;)

Ik heb mijn gedachten lekker gespuid ik ga weer een deur verder. Succes allen en vooral TS!
toon volledige bericht
Jij bent over de geboorte terwijl we het over een behandeling in het ziekenhuis hebben ivm neus..., dit hoort niet in hetzelge rijtje thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Bor schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:03:
[...]

Hoeveel dagen je krijgt wanneer een kind wordt geboren is in de meeste gevallen in de CAO omschreven. Ik snap niet waarom je er gelijk krachttermen als "moraal ridders" bij moet halen. Dergelijke opmerkingen sterken jouw punt in ieder geval niet.

De zorg geeft aan dat er een ouder of voogd / verzorger aanwezig moet zijn. Dat dit de topicstarter moet zijn is onduidelijk. Wellicht is de moeder ook beschikbaar. Nogmaals, ik zou zelf ook meer flexibiliteit verwachten maar niet alles is zo zwart-wit als veel hier doen geloven.

[...]

Mee eens maar er is nog nergens gesteld dat het niet normaal en netjes gaat. Volgens mij is de topicstarter nog niet weer bij personeelszaken geweest om het eea uit te leggen en af te stemmen.
toon volledige bericht
Je hebt gelijk ik uit me wat krachtig, maar ik kan er niet goed tegen dat men zo gemakkelijk zegt 'neem dan vrij' terwijl het wettelijk is geregeld dat je vrij hoort te krijgen in dit geval.

Ik noem iemand dan een moraal ridder, want diegene neemt WEL betaald vrij wanneer de meer bekende verlofdagen opgenomen kunnen worden. Dat was mijn punt, maar blijkbaar was ik niet duidelijk genoeg (of leest men niet erg goed!).

Ik snap ook de uitstapjes richting de diverse CAO's eerlijk gezegd niet zo goed. Is toch helemaal niet relevant in dit topic?
da_PSI schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:06:
Jij bent over de geboorte terwijl we het over een behandeling in het ziekenhuis hebben ivm neus..., dit hoort niet in hetzelge rijtje thuis.
Het is voor mij toch echt wel onder een noemer te scharen, en wel...

Betaald verlof krijgen/opnemen wanneer je daar recht op hebt. Of dat nu voor een geboorte, een begrafenis of een ziek kind verzorgen is.

Te koop....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

albino71 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:13:
[...]

Je hebt gelijk ik uit me wat krachtig, maar ik kan er niet goed tegen dat men zo gemakkelijk zegt 'neem dan vrij' terwijl het wettelijk is geregeld dat je vrij hoort te krijgen in dit geval.
Het is niet wettelijk geregeld dat je in dit geval vrij hoort te krijgen. Zo zwart wit is het niet / staat het er niet. Dat is het hele punt.

[ Voor 5% gewijzigd door Bor op 05-07-2017 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Bor schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:20:
[...]

Het is niet wettelijk geregeld dat je in dit geval vrij hoort te krijgen. Zo zwart wit is het niet / staat het er niet. Dat is het hele punt.
Met de info die ik uit de OP haal wel, maar goed...

Lets agree to disagree ;)

[ Voor 4% gewijzigd door albino71 op 05-07-2017 16:22 ]

Te koop....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-05 13:03

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

albino71 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:21:
[...]

Ja, je hebt recht op verlof, maar de werkgever is niet verplicht dit door te betalen. Dat is bij geboorte, ziekte, huwelijk etc. wél het geval. En dáár zit ´m dus het verschil.

Ik zie het zo:
Je hebt 25 verlofdagen per jaar die doorbetaald worden. Bij geboorte etc gaat dit niet ten koste van dit saldo.
Zorgverlof 'wel', en je kunt zelf beslissen of je deze dagen 'bijkoopt' om weer op de 25 uit te komen. In beide gevallen zijn de gevolgen voor je vakantiesaldo en loon hetzelfde.

Formeel zit het anders, maar hiermee kun je wel een beetje inzien (hopelijk) dat er verschil zit tussen het één en het ander.

[ Voor 36% gewijzigd door Icephase op 05-07-2017 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11-2024

MrSleeves

You'll thank me later.

da_PSI schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:02:
[...]

Wederom, wat heeft dit ermee te maken? Als mijn dochter ineens naar het ziekenhuis moet dan ben ik gewoon weg en neem ik een vrije dag (denk dan wss nieteens na over zorgverlof..., ben ik dan een moraalridder? Je bent uit op een troll?
Als het onverwacht is, dan heb je daar calamiteitenverlof voor. :)

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:41
Icephase schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:23:
[...]

Ja, je hebt recht op verlof, maar de werkgever is niet verplicht dit door te betalen.
De Wet Arbeid en Zorg bestaat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

albino71 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:21:
[...]

Het punt is juist dat er te weinig informatie is gegeven om conclusies te trekken. Op basis van de topicstart kun je niet concluderen dat deze situatie onder een wettelijke regeling valt. Dat lijkt meer op onderbuik gevoel en persoonlijke interpretatie te gebeuren.

In dit topic gebeurt wat we op Tweakers vaker zien; er worden meningen als feiten gepresenteerd en worden er in dit topic aannames gedaan die niet worden onderbouwd.

Persoonlijk snap ik ook niet waarom de topicstarter niet gewoon even langs personeelszaken gaat om na te vragen wat precies het probleem is. Ga de dialoog aan. Waarom is dit een probleem? Dat mis ik hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Icephase schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:23:
[...]

Ja, je hebt recht op verlof, maar de werkgever is niet verplicht dit door te betalen. Dat is bij geboorte, ziekte, huwelijk etc. wél het geval. En dáár zit ´m dus het verschil.
Ja, je hebt gelijk, dat is een behoorlijk verschil en maakt het appels met peren inderdaad...

Ik neem mijn sterke bewoordingen terug!

Te koop....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• da_PSI
MrSleeves schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:23:
[...]

Als het onverwacht is, dan heb je daar calamiteitenverlof voor. :)
Dat wist ik niet, wat geleerd vandaag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

General_Snuss schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:49:
Kortdurend zorgverlof mag niet geweigerd worden, tenzij het bedrijf in ernstige problemen komt. Dit moeten ze aantonen als ze willen weigeren. (Dit is niet gedaan)

Kind is niet beslissingsbevoegd en heeft dus verzorging/begeleiding nodig. Ook is er op dit moment nog geen sprake van een opname, dus om die reden kunnen ze het ook niet weigeren.

Ze mogen wel naderhand om de afspraakbevestiging of rekening vragen.

Je kan dus gewoon met je kind naar het ziekenhuis, let wel op je loonstrook.
Ze mogen het inderdaad niet weigeren, tenzij het bedrijf in ernstige problemen komt. Maar tegelijkertijd moet jij kunnen aantonen dat het zorgverlof noodzakelijk was. Het is niet aan te raden om gewoon met je kind naar het ziekenhuis te gaan met de aanname dat die tijd onder zorgverlof valt. Zorgverlof is noodzakelijk als je geen andere optie hebt en jij wel moet. Als het echt alleen om het brengen en halen gaat, dan kan ik mij voorstellen dat het niet onder zorg valt, daarvoor kun je ook een taxi bellen. Bij een kind van 3 lijkt het mij dat je wel een vorm van begeleiding en zorg moet geven voor- en na zo'n ingreep, mits de moeder dat niet kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr0ppFTW

Dr0ppFTW

Never be clever

Brent schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:32:
[...]

Nee. Mijn insteek is sowieso niet omdat het makkelijker is maar meer uit het standpunt: Waarom moet een werkgever voor jouw zieke kind betalen als er iemand anders beschikbaar is om voor het kind te zorgen, hoe cru dat ook klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Dr0ppFTW schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:43:
[...]

Nee. Mijn insteek is sowieso niet omdat het makkelijker is maar meer uit het standpunt: Waarom moet een werkgever voor jouw zieke kind betalen als er iemand anders beschikbaar is om voor het kind te zorgen, hoe cru dat ook klinkt.
Mijn werkgever betaalt voor alles, dus ook voor mijn zieke kind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr0ppFTW

Dr0ppFTW

Never be clever

Brent schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:44:
[...]

Mijn werkgever betaalt voor alles, dus ook voor mijn zieke kind.
Ik kan me voorstellen dat dat heel fijn is als werknemer en begrijp hier ook zeker de voordelen van. Zou er ook zeker gebruik van maken als ik jou was. TS heeft tot nu toe die luxe niet en de vraag is of ze die nog gaat krijgen, in ieder geval zou ik meteen verlof aanvragen omdat het dan in ieder geval geregeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
... Waarom moet een werkgever voor jouw zieke kind betalen als er iemand anders beschikbaar is om voor het kind te zorgen,...
Of dat zo is weten we gewoon niet natuurlijk. (we weten uiteindelijk zoals eerder gepost is toch vrij weinig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:10
offtopic:
Zou die man/vrouw van PZ een beetje praktisch na kunnen denken :? Ik snap uberhaubt niet waarom er geen dialoog wordt aangegaan maar gewoon een regeltje copy/pasten die niet van toepassing is. Lijkt mij een zeer ongeschikt persoon omdat PZ niet alleen feitelijke afhandelingen zijn maar ook omgang met mensen.

Buiten dat verwacht die persoon dat je 's ochtends de deur uit gaat en wat geld op tafel legt zodat je 3 jarige kind met de trein naar het ziekenhuis kan komen en 's avonds weer terug :? Snap dat soort mensen niet, je kan toch een dialoog aangaan en vragen / kijken of er andere mogelijkheden zijn (opa/oma/moeder/oppas).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:45
Als mijn kind de griep heeft en ziek thuis ligt kan ik daar (volgens mij) ook geen zorgverlof aanvragen. Hoe maakt een ziekenhuis behandeling dat anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Waarom moet een werkgever voor jouw zieke kind betalen als er iemand anders beschikbaar is om voor het kind te zorgen, hoe cru dat ook klinkt.
Waar haal je uit dat er iemand anders beschikbaar is? Dat wordt nergens gezegd, en is ook niet de reden om het af te wijzen.
Sterker nog, er staat letterlijk dat TS aanwezig moet zijn:
Bij deze operatie word ik geacht de gehele dag haar te vergezellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Dr0ppFTW schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:48:
[...]

Ik kan me voorstellen dat dat heel fijn is als werknemer en begrijp hier ook zeker de voordelen van.
Ik bedoelde dit meer in retorische zin: aangenomen dat het je enige baan is, is elke cent die je krijgt al afkomstig van je baas. Aangenomen dat je je driejarige kind naar het ziekenhuis brengt, is de enige vraag nog voor de werkgever: kniep ik hierop of niet? Natuurlijk zullen er werkgevers zijn die dat doen, en die verdienen het dan ook op de knieperschandpaal gebonden te worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr0ppFTW

Dr0ppFTW

Never be clever

RemcoDelft schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:55:
[...]

Waar haal je uit dat er iemand anders beschikbaar is? Dat wordt nergens gezegd, en is ook niet de reden om het af te wijzen.

[...]
Ik maak die hele aanname niet. Ik vraag me gewoon wel af waarom er hier zo fel wordt gereageerd op iets wat eigenlijk helemaal niet zo heel raar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 13:14

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

RemcoDelft schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:55:
[...]

[...]
Niet expliciet, doctoren kunnen gewoon 'achten' dat er een ouder (of bekende) aanwezig is, mocht een kind in paniek raken of niet helemaal happy zijn tussen wildvreemden.

Ik ben deze molen diverse malen doorgegaan, het argument 'ik ben de enige met een auto' werd weggezet onder 'maar je buurman dan?', 'ik maak rationele beslissingen, mijn vader emotionele' kwam een 'dan moet je eens met je vader gaan praten', er was altijd wel een 'tegenargument' om geen zorgverlof te geven. Tot het punt dat hij mij niet meer interesseerde en hogerop zoeken gaat eerder in je nadeel werken dan dat je goeie vriendjes blijft, ik had toch genoeg vakantiedagen.

Heb je wel een manager oid boven je staan? De laatste keer dat dit voorviel voor mij heb ik ook gewoon dagen opgenomen (totaal iets van 8 dagen), tot dit in een gesprek naar boven kwam bij de manager en die heeft er vrijwel direct zaak van gemaakt en ik heb alsnog 4 dagen teruggekregen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhaket
  • Laatst online: 20-05 19:46
Lijkt mij heel logisch dat een van de ouders aanwezig moet zijn. Die hebben namelijk het gezag en als er iets "fout" gaat zullen er besluiten moeten worden genomen. Wel handig als je dan aanwezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
mhaket schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 17:40:
Lijkt mij heel logisch dat een van de ouders aanwezig moet zijn. Die hebben namelijk het gezag en als er iets "fout" gaat zullen er besluiten moeten worden genomen. Wel handig als je dan aanwezig bent.
Dat is niet de hoofdreden zou ik zeggen, aangezien beide ouders in principe zeggenschap hebben, moeten ze samen beslissen en zouden ze dan om die reden allebei aanwezig moeten zijn. De hoofdreden is dat iemand voor het kind moet zorgen.
SinergyX schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 17:05:
... er was altijd wel een 'tegenargument' om geen zorgverlof te geven. ...
Dat denk ik ook, als worden het zoals je zelf ook al impliceert al snel brakke (of krankzinnige) argumenten.

[ Voor 25% gewijzigd door begintmeta op 05-07-2017 17:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ik zal weer allerlei boze reacties uitlokken, maar ik kan het ergens wel een klein beetje begrijpen vanuit de werkgever. Ik heb al meerdere malen op het werk te maken gehad met mensen die zorgverlof opnemen, vaak gaat dat om toch wat uitzonderlijke situaties. Een kind dat voor een routine-ingreep (en dat is amandelen knippen) naar het ziekenhuis moet... ik begrijp best dat de werkgever vindt dat je daar maar gewoon een vrije dag voor moet nemen. Het is ook een beetje hoe je er zelf in staat, in een dergelijke situatie zou het niet eens in me opkomen om zoiets onder zorgverlof te laten vallen (en dus eigenlijk mijn werkgever daaraan mee te laten betalen). Gewoon een vrije dag opnemen en klaar...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Harrie_ Zonder direct slim te willen doen; ernstige complicaties tijdens amandelen weghalen zijn niet ongewoon. Ik kan me voorstellen dat je als ouder daar bij zou willen zijn. Of, als slimme ouder, daar inderdaad een vrije dag voor opvraagt. Linksom of rechtsom; als ouder is het fijner dat je in het ziekenhuis bent bij je kind.

Daarentegen, maar topicstarter heeft niet meer gereageerd de afgelopen uren, kan ik me ook voorstellen dat door het "geleuter" van beginnende vakanties, vrij vragen/nemen op korte termijn of andere zakelijke belangen, de werkgever mogelijk geen vrij/verlof verleent of niet goed op de hoogte is (wettelijk maar ook via topicstarter) van de situatie.

En zoals ik eerder poneerde; het is een bekend gegeven dat kinderen op bepaalde leeftijden bepaalde bezoekjes aan dokter en/of ziekenhuis vereisen. Ik vind het dan ook rijkelijk laat om met minder dan 4 doordeweekse dagen te gaan, nu pas het topic te openen. De ingreep is normaliter veel verder van te voren met huisarts en ziekenhuis besproken, waarschijnljik zelfs naar aanleiding van een langduriger ziekte/klachtenbeeld.

Moeilijk dit; we kennen de functie van topicstarter ook niet. Als je de enige receptioniste bent of de enige die de financien mag verwerken, kan ik me zeker wel voorstellen dat een werkgever zo lang mogelijk traineert. Neemt niet weg dat een werkgever zich meteen niet bewust is van het feit dat "een functie" nooit afwezig kan zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Ontstoken amandelen (aanname) komen niet op afspraak.
Het is dus niet zeker of het een geplande afspraak is of niet.
Dat er serieus mensen zijn die vinden dat een vader er niet bij hoeft te zijn. Hebben jullie überhaupt kinderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Nop. Overigens is dan de vraag of het om beide ouders of één ouder gaat. Dat één er bij moet zijn rond de ingreep ben ik het geheel mee eens. Maar beide lijkt me niet noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Sissors schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 18:29:
Nop. Overigens is dan de vraag of het om beide ouders of één ouder gaat. Dat één er bij moet zijn rond de ingreep ben ik het geheel mee eens. Maar beide lijkt me niet noodzakelijk.
De vraag is dan welke ouder aanwezig moet zijn, aangenomen dat beide werken, moeten de belanghebbenden dan onderhandelen over wie bij het kind zal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
da_PSI schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:55:
[...]

Dat ligt helemaal aan de werkgever,
Toen mijn oudste geboren werd, had ik de hele maand december met uitzondering kerst, vrij.
Dit was onderling zo overeengekomen, vrouw in verwachting, kan je je overuren opsparen voor tijd/tijd.
Met 9 maanden kan dat lekker aantikken ( horeca )

De tweede was minder lang, buiten de 3 dagen vaderschapsverlof, kreeg ik anderhalve week bijzonder verlof, maar geen extra dagen in het tweede deel van de periode ( dus die laatste 2 weekenden gewoon werken )

Als er nu een echt ziek is, kunnen we allebei (redelijk) makkelijk vrij krijgen
begintmeta schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 18:44:
[...]

De vraag is dan welke ouder aanwezig moet zijn, aangenomen dat beide werken, moeten de belanghebbenden dan onderhandelen over wie bij het kind zal zijn?
Dat zal weinig verschil maken, dit mag door de ouders zelf opgelost worden.
Dat zullen ze bij @Matis al besloten hebben op hun mogelijkheden.

Hier gebeurt dat ook in overleg, kinderarts, behandelingen, degene die het beste gemist kan worden, gaat mee.
De meeste zaken zijn dan ook best ruim van te voren bekend, afspraken waar mijn vrouw bij wil zijn, worden op donderdag/vrijdag gemaakt, omdat dat haar vaste vrije dagen zijn.
Andere worden gemaakt met de roosters ernaast, mijn werkdagen zijn zo'n 2 maanden op voorhand wel bekend, alles daarna is aan te geven bij de planning als zijne gewenste niet ingeplande dagen, deze mag ik er 3 per periode indienen

[ Voor 36% gewijzigd door FreshMaker op 05-07-2017 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

tlpeter schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 18:22:

Dat er serieus mensen zijn die vinden dat een vader er niet bij hoeft te zijn.
Het gaat er ook niet om of de vader er wel of niet bij moet zijn, het gaat erom of dit voor rekening is van z'n eigen vakantiedagen of onder zorgverlof valt.
MAX3400 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 18:17:
@Harrie_ Zonder direct slim te willen doen; ernstige complicaties tijdens amandelen weghalen zijn niet ongewoon. Ik kan me voorstellen dat je als ouder daar bij zou willen zijn.
Voor de 'wat als'-situaties, zoals complicaties tijdens een operatie, is zorgverlof niet bedoeld. Als je kind in het ziekenhuis ligt en dus zorg krijgt kun je ook geen aanspraak maken op zorgverlof. Mensen die in het ziekenhuis liggen hebben al snel een verhoogde kans op complicaties, anders lig je daar niet. Mocht er iets zijn, dan kun je wel aanspraak maken op calamiteitenverlof.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:36

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Wow wat een hoop reacties :o

Ik voel me haast schuldig dat ik jullie zo lang tegen elkaar heb laten discussiëren.

Allereerst; Mijn vrouw en ik hebben de afspraak gemaakt dat ik mee naar het ziekenhuis ga en dat zij vrijdag de zorg over onze dochter op zich neemt. Zo verdelen we de "last" bij onze werkgevers.

Ik heb momenteel ook vrij gevraagd (en gekregen). Afgelopen maandag heb ik me bij het besluit van PZ neergelegd, maar het zit/zat me toch niet helemaal lekker. Vooral omdat we vandaag de intake hadden in het ziekenhuis en ik me verbaasde over hoeveel er van mij (als ouder/verzorger) verwacht wordt bij zo'n ingreep.

Om het gesprek met PZ aan te gaan, wilde ik even polsen hoe jullie standpunt hierin was en of er jurisprudentie was onder Tweakers aangaande dit onderwerp.

Mijn leidinggevende wist niet eens van het bestaan van (kortdurend) zorgverlof af bij ons op de zaak, maar was er ook van overtuigd dat mijn verzoek gehonoreerd zou worden, hij heeft ook zonder problemen meegewerkt aan het invullen en ondertekenen van de benodigde documenten.

De reden dat ik überhaupt kortdurend zorgverlof aanvroeg, was omdat het gewoon in onze secundaire arbeidsvoorwaarden staat. We hebben dan recht op 70% salaris en dito vakantiegeld.

Ik zal morgen het gesprek met PZ nog even aangaan. Ik wil er geen breekpunt van maken, maar wil graag kenbaar maken dat ik het met hun beslissing niet eens ben.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Matis Eind goed, al goed dus. Nu hoop ik dat ook de ingreep vlekkeloos verloopt en dan is het weer een goed verhaal :)

Blijkbaar zit er toch ruis tussen jouw manager en PZ; misschien dat ze de processen en regelgeving nog even strak willen/kunnen trekken zodat de volgende medewerker zich ook (niet) op Tweakers melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

@Matis Kijk, eind goed al goed wat dit aangaat. Lijkt me, zoals @MAX3400 al aangeeft, inderdaad handig dat jouw manager even een bak koffie gaat doen met iemand van PZ om dit soort zaken in de toekomst anders aan te vliegen en te beoordelen. Wellicht helpt het al om bij onduidelijkheden aan te geven dat het e.e.a. even besproken wordt i.p.v. een quote mailen.

Nu deze onbelangrijke zaken voor jouw momenteel zijn opgelost, wens ik voor jou en je gezin, en vooral je dochtertje, dat de behandeling voorspoedig verloopt en dat ze er maar van op mag knappen! Cheers!

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Matis schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 19:23:
De reden dat ik überhaupt kortdurend zorgverlof aanvroeg, was omdat het gewoon in onze secundaire arbeidsvoorwaarden staat. We hebben dan recht op 70% salaris en dito vakantiegeld.

Ik zal morgen het gesprek met PZ nog even aangaan. Ik wil er geen breekpunt van maken, maar wil graag kenbaar maken dat ik het met hun beslissing niet eens ben.
Maar het feit dat je aangeeft dat je recht hebt op 70% salaris is denk ik wel de crux van het hele verhaal. Het kost het bedrijf dus gewoon geld dus men is ongetwijfeld zeer kritisch over zo'n aanvraag.

Zoals ik mijn post aangaf waarbij ik zei het wel een beetje eens te zijn met de werkgever (mijn mening is inmiddels wat bijgeschaafd) denk ik dat vanuit perspectief v/d werkgever er geen noodzaak is voor je aanwezigheid. Jij wil er natuurlijk zijn voor je 3-jarig kind dat waarschijnlijk doodsbenauwd is in zo'n eng ziekenhuis. Heel begrijpelijk, maar als je daarvoor 'kiest' kun je gewoon vrij nemen.

Je zegt dat het ziekenhuis een 'zorgrol' van je verwacht, in dat geval mag je werkgever zich inderdaad wel wat flexibeler naar je opstellen, maar dan zul je ze wel moeten overtuigen van het feit dat het meer is dan een 'keuze' om er voor je kind te willen zijn, dat er ook daadwerkelijk zorg van je verwacht wordt.

Mag ik vragen wat het ziekenhuis nu eigenlijk van jou/jullie verwacht in deze?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

Ik snap je vrij wil zijn om voor je dochter te zorgen... maar moet de werkgever daarvoor betalen?

Toen mijn vader non-hodgekin (lymfeklier kanker) heb ik overlegd met werk- en opdrachtgever wanneer het nodig was (geestelijk voor mij of zorg voor mijn vader) kon ik zonder melding weg.
Maar daarvoor had ik wel vakantiedagen op te nemen. (En dat ging om leven en dood... niet iets simpels als amandelen)

Als je geen vrij wil nemen vraag je opa of oma.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 311786

T.C schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:34:
Ik snap je vrij wil zijn om voor je dochter te zorgen... maar moet de werkgever daarvoor betalen?
Ja.
T.C schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:34:
Als je geen vrij wil nemen vraag je opa of oma.
Nee.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 311786 op 05-07-2017 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Mooi. Het lijkt me goed om dan naar concrete wetgeving / jurisprudentie te verwijzen, daar kan de TS dan wat mee :)
Ik las @MajinZ je 'ja' verkeerd 8)7 :$

[ Voor 8% gewijzigd door F_J_K op 05-07-2017 21:42 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

F_J_K schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:40:
[...]

Mooi. Het lijkt me goed om dan naar concrete wetgeving / jurisprudentie te verwijzen, daar kan de TS dan wat mee :)
Jurisprudentie over opa's en oma's? Ik hou me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

F_J_K schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:40:
[...]

Ik las @MajinZ je 'ja' verkeerd 8)7 :$
Hahaha. Gelukkig kunnen we een slaande ruzie (deze keer dan) voorkomen! ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

Mooi en ik over zorgverlof voor niet levensbedreigende ziekten... zoals een operatie aan de amandelen.

Als jouw kind zich verslikt of griep heeft... of onhandig is en zijn teen gestoten heeft... dan moet je zeker ook vrij?

Zelf heb en wil ik geen kinderen, maar het stoort wel dat alle ouders willen dat er rekening wordt gehouden met hun en hun Offspring.

Wil ik vakantie in juni, juli of augustus?... kan niet want....
Wil ik vakantie eind december?.... kan niet want..
Eigenlijk kan vrij niet tenzij er geen kinderen vrij hebben.

Hoeveel collega's vrij willen of ziek zijn om/met hun kind....

Sorry als je vrij wil zijn.... neem maar vrij of ontslag.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Wij hebben hier drie kids rondlopen waarbij de neus- en keelamandelen zijn verwijderd. De oudste was er twee dagen ziek van, de middelste hooguit een dagje hangen en de laatste liep 's middags al te spelen. Hoe gek kon het lopen. Paracetamol is verder een uitkomst (krijgen ze ook vlak voor de operatie als zetpil omdat ze nuchter moeten zijn).

Ik heb voor alle drie voor op de dag van behandeling verlof aangevraagd en gekregen (geen zorgverlof, gewoon vrije tijd). Moeders had twee extra dagen opgenomen en opa/oma daarna als reserve (of was het weekend).

Ik heb geen moment gedacht om hiervoor zorgverlof aan te vragen. Gewoon een dagje vrij genomen. Zorgverlof zie ik als het werk en zorg voor een (langdurige periode van een) ziek kind niet te combineren valt en daar maatregelen genomen moet worden als van mij meer zorg wordt verwacht dat ten koste gaat van het werk. En dan valt dit soort routine ingrepen die dagelijks duizenden keren wordt gedaan niet onder zorgverlof.

[ Voor 6% gewijzigd door robertpNL op 05-07-2017 22:03 ]

Pagina: 1 2 Laatste