Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:14

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

albino71 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:21:
[...]

Met de info die ik uit de OP haal wel, maar goed...

Lets agree to disagree ;)
Het punt is juist dat er te weinig informatie is gegeven om conclusies te trekken. Op basis van de topicstart kun je niet concluderen dat deze situatie onder een wettelijke regeling valt. Dat lijkt meer op onderbuik gevoel en persoonlijke interpretatie te gebeuren.

In dit topic gebeurt wat we op Tweakers vaker zien; er worden meningen als feiten gepresenteerd en worden er in dit topic aannames gedaan die niet worden onderbouwd.

Persoonlijk snap ik ook niet waarom de topicstarter niet gewoon even langs personeelszaken gaat om na te vragen wat precies het probleem is. Ga de dialoog aan. Waarom is dit een probleem? Dat mis ik hier.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Icephase schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:23:
[...]

Ja, je hebt recht op verlof, maar de werkgever is niet verplicht dit door te betalen. Dat is bij geboorte, ziekte, huwelijk etc. wél het geval. En dáár zit ´m dus het verschil.
Ja, je hebt gelijk, dat is een behoorlijk verschil en maakt het appels met peren inderdaad...

Ik neem mijn sterke bewoordingen terug!

Te koop....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-06 22:27
MrSleeves schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:23:
[...]

Als het onverwacht is, dan heb je daar calamiteitenverlof voor. :)
Dat wist ik niet, wat geleerd vandaag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

General_Snuss schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:49:
Kortdurend zorgverlof mag niet geweigerd worden, tenzij het bedrijf in ernstige problemen komt. Dit moeten ze aantonen als ze willen weigeren. (Dit is niet gedaan)

Kind is niet beslissingsbevoegd en heeft dus verzorging/begeleiding nodig. Ook is er op dit moment nog geen sprake van een opname, dus om die reden kunnen ze het ook niet weigeren.

Ze mogen wel naderhand om de afspraakbevestiging of rekening vragen.

Je kan dus gewoon met je kind naar het ziekenhuis, let wel op je loonstrook.
Ze mogen het inderdaad niet weigeren, tenzij het bedrijf in ernstige problemen komt. Maar tegelijkertijd moet jij kunnen aantonen dat het zorgverlof noodzakelijk was. Het is niet aan te raden om gewoon met je kind naar het ziekenhuis te gaan met de aanname dat die tijd onder zorgverlof valt. Zorgverlof is noodzakelijk als je geen andere optie hebt en jij wel moet. Als het echt alleen om het brengen en halen gaat, dan kan ik mij voorstellen dat het niet onder zorg valt, daarvoor kun je ook een taxi bellen. Bij een kind van 3 lijkt het mij dat je wel een vorm van begeleiding en zorg moet geven voor- en na zo'n ingreep, mits de moeder dat niet kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr0ppFTW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-04 23:11

Dr0ppFTW

Never be clever

Brent schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:32:
[...]

Doe je dat ook als je zelf ziek bent, gewoon vakantiedagen opnemen omdat dat makkelijker is?
Nee. Mijn insteek is sowieso niet omdat het makkelijker is maar meer uit het standpunt: Waarom moet een werkgever voor jouw zieke kind betalen als er iemand anders beschikbaar is om voor het kind te zorgen, hoe cru dat ook klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-06 16:40
Dr0ppFTW schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:43:
[...]

Nee. Mijn insteek is sowieso niet omdat het makkelijker is maar meer uit het standpunt: Waarom moet een werkgever voor jouw zieke kind betalen als er iemand anders beschikbaar is om voor het kind te zorgen, hoe cru dat ook klinkt.
Mijn werkgever betaalt voor alles, dus ook voor mijn zieke kind.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr0ppFTW

Dr0ppFTW

Never be clever

Brent schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:44:
[...]

Mijn werkgever betaalt voor alles, dus ook voor mijn zieke kind.
Ik kan me voorstellen dat dat heel fijn is als werknemer en begrijp hier ook zeker de voordelen van. Zou er ook zeker gebruik van maken als ik jou was. TS heeft tot nu toe die luxe niet en de vraag is of ze die nog gaat krijgen, in ieder geval zou ik meteen verlof aanvragen omdat het dan in ieder geval geregeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
... Waarom moet een werkgever voor jouw zieke kind betalen als er iemand anders beschikbaar is om voor het kind te zorgen,...
Of dat zo is weten we gewoon niet natuurlijk. (we weten uiteindelijk zoals eerder gepost is toch vrij weinig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-06 19:54
offtopic:
Zou die man/vrouw van PZ een beetje praktisch na kunnen denken :? Ik snap uberhaubt niet waarom er geen dialoog wordt aangegaan maar gewoon een regeltje copy/pasten die niet van toepassing is. Lijkt mij een zeer ongeschikt persoon omdat PZ niet alleen feitelijke afhandelingen zijn maar ook omgang met mensen.

Buiten dat verwacht die persoon dat je 's ochtends de deur uit gaat en wat geld op tafel legt zodat je 3 jarige kind met de trein naar het ziekenhuis kan komen en 's avonds weer terug :? Snap dat soort mensen niet, je kan toch een dialoog aangaan en vragen / kijken of er andere mogelijkheden zijn (opa/oma/moeder/oppas).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:14
Als mijn kind de griep heeft en ziek thuis ligt kan ik daar (volgens mij) ook geen zorgverlof aanvragen. Hoe maakt een ziekenhuis behandeling dat anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Waarom moet een werkgever voor jouw zieke kind betalen als er iemand anders beschikbaar is om voor het kind te zorgen, hoe cru dat ook klinkt.
Waar haal je uit dat er iemand anders beschikbaar is? Dat wordt nergens gezegd, en is ook niet de reden om het af te wijzen.
Sterker nog, er staat letterlijk dat TS aanwezig moet zijn:
Matis schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 14:46:
Bij deze operatie word ik geacht de gehele dag haar te vergezellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 19-06 16:40
Dr0ppFTW schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:48:
[...]

Ik kan me voorstellen dat dat heel fijn is als werknemer en begrijp hier ook zeker de voordelen van.
Ik bedoelde dit meer in retorische zin: aangenomen dat het je enige baan is, is elke cent die je krijgt al afkomstig van je baas. Aangenomen dat je je driejarige kind naar het ziekenhuis brengt, is de enige vraag nog voor de werkgever: kniep ik hierop of niet? Natuurlijk zullen er werkgevers zijn die dat doen, en die verdienen het dan ook op de knieperschandpaal gebonden te worden :P

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr0ppFTW

Dr0ppFTW

Never be clever

RemcoDelft schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:55:
[...]

Waar haal je uit dat er iemand anders beschikbaar is? Dat wordt nergens gezegd, en is ook niet de reden om het af te wijzen.

[...]
Ik maak die hele aanname niet. Ik vraag me gewoon wel af waarom er hier zo fel wordt gereageerd op iets wat eigenlijk helemaal niet zo heel raar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 21:29

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

RemcoDelft schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:55:
[...]

[...]
Niet expliciet, doctoren kunnen gewoon 'achten' dat er een ouder (of bekende) aanwezig is, mocht een kind in paniek raken of niet helemaal happy zijn tussen wildvreemden.

Ik ben deze molen diverse malen doorgegaan, het argument 'ik ben de enige met een auto' werd weggezet onder 'maar je buurman dan?', 'ik maak rationele beslissingen, mijn vader emotionele' kwam een 'dan moet je eens met je vader gaan praten', er was altijd wel een 'tegenargument' om geen zorgverlof te geven. Tot het punt dat hij mij niet meer interesseerde en hogerop zoeken gaat eerder in je nadeel werken dan dat je goeie vriendjes blijft, ik had toch genoeg vakantiedagen.

Heb je wel een manager oid boven je staan? De laatste keer dat dit voorviel voor mij heb ik ook gewoon dagen opgenomen (totaal iets van 8 dagen), tot dit in een gesprek naar boven kwam bij de manager en die heeft er vrijwel direct zaak van gemaakt en ik heb alsnog 4 dagen teruggekregen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhaket
  • Laatst online: 21:25
Lijkt mij heel logisch dat een van de ouders aanwezig moet zijn. Die hebben namelijk het gezag en als er iets "fout" gaat zullen er besluiten moeten worden genomen. Wel handig als je dan aanwezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
mhaket schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 17:40:
Lijkt mij heel logisch dat een van de ouders aanwezig moet zijn. Die hebben namelijk het gezag en als er iets "fout" gaat zullen er besluiten moeten worden genomen. Wel handig als je dan aanwezig bent.
Dat is niet de hoofdreden zou ik zeggen, aangezien beide ouders in principe zeggenschap hebben, moeten ze samen beslissen en zouden ze dan om die reden allebei aanwezig moeten zijn. De hoofdreden is dat iemand voor het kind moet zorgen.
SinergyX schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 17:05:
... er was altijd wel een 'tegenargument' om geen zorgverlof te geven. ...
Dat denk ik ook, als worden het zoals je zelf ook al impliceert al snel brakke (of krankzinnige) argumenten.

[ Voor 25% gewijzigd door begintmeta op 05-07-2017 17:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ik zal weer allerlei boze reacties uitlokken, maar ik kan het ergens wel een klein beetje begrijpen vanuit de werkgever. Ik heb al meerdere malen op het werk te maken gehad met mensen die zorgverlof opnemen, vaak gaat dat om toch wat uitzonderlijke situaties. Een kind dat voor een routine-ingreep (en dat is amandelen knippen) naar het ziekenhuis moet... ik begrijp best dat de werkgever vindt dat je daar maar gewoon een vrije dag voor moet nemen. Het is ook een beetje hoe je er zelf in staat, in een dergelijke situatie zou het niet eens in me opkomen om zoiets onder zorgverlof te laten vallen (en dus eigenlijk mijn werkgever daaraan mee te laten betalen). Gewoon een vrije dag opnemen en klaar...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Harrie_ Zonder direct slim te willen doen; ernstige complicaties tijdens amandelen weghalen zijn niet ongewoon. Ik kan me voorstellen dat je als ouder daar bij zou willen zijn. Of, als slimme ouder, daar inderdaad een vrije dag voor opvraagt. Linksom of rechtsom; als ouder is het fijner dat je in het ziekenhuis bent bij je kind.

Daarentegen, maar topicstarter heeft niet meer gereageerd de afgelopen uren, kan ik me ook voorstellen dat door het "geleuter" van beginnende vakanties, vrij vragen/nemen op korte termijn of andere zakelijke belangen, de werkgever mogelijk geen vrij/verlof verleent of niet goed op de hoogte is (wettelijk maar ook via topicstarter) van de situatie.

En zoals ik eerder poneerde; het is een bekend gegeven dat kinderen op bepaalde leeftijden bepaalde bezoekjes aan dokter en/of ziekenhuis vereisen. Ik vind het dan ook rijkelijk laat om met minder dan 4 doordeweekse dagen te gaan, nu pas het topic te openen. De ingreep is normaliter veel verder van te voren met huisarts en ziekenhuis besproken, waarschijnljik zelfs naar aanleiding van een langduriger ziekte/klachtenbeeld.

Moeilijk dit; we kennen de functie van topicstarter ook niet. Als je de enige receptioniste bent of de enige die de financien mag verwerken, kan ik me zeker wel voorstellen dat een werkgever zo lang mogelijk traineert. Neemt niet weg dat een werkgever zich meteen niet bewust is van het feit dat "een functie" nooit afwezig kan zijn ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:01
Ontstoken amandelen (aanname) komen niet op afspraak.
Het is dus niet zeker of het een geplande afspraak is of niet.
Dat er serieus mensen zijn die vinden dat een vader er niet bij hoeft te zijn. Hebben jullie überhaupt kinderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Nop. Overigens is dan de vraag of het om beide ouders of één ouder gaat. Dat één er bij moet zijn rond de ingreep ben ik het geheel mee eens. Maar beide lijkt me niet noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Sissors schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 18:29:
Nop. Overigens is dan de vraag of het om beide ouders of één ouder gaat. Dat één er bij moet zijn rond de ingreep ben ik het geheel mee eens. Maar beide lijkt me niet noodzakelijk.
De vraag is dan welke ouder aanwezig moet zijn, aangenomen dat beide werken, moeten de belanghebbenden dan onderhandelen over wie bij het kind zal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
da_PSI schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:55:
[...]

Dat heeft niks met zorgverlof te maken. Bij ons kregen we als man een week verlof bij de geboorte van je kind (als het mogelijk was ivm drukte)
Dat ligt helemaal aan de werkgever,
Toen mijn oudste geboren werd, had ik de hele maand december met uitzondering kerst, vrij.
Dit was onderling zo overeengekomen, vrouw in verwachting, kan je je overuren opsparen voor tijd/tijd.
Met 9 maanden kan dat lekker aantikken ( horeca )

De tweede was minder lang, buiten de 3 dagen vaderschapsverlof, kreeg ik anderhalve week bijzonder verlof, maar geen extra dagen in het tweede deel van de periode ( dus die laatste 2 weekenden gewoon werken )

Als er nu een echt ziek is, kunnen we allebei (redelijk) makkelijk vrij krijgen
begintmeta schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 18:44:
[...]

De vraag is dan welke ouder aanwezig moet zijn, aangenomen dat beide werken, moeten de belanghebbenden dan onderhandelen over wie bij het kind zal zijn?
Dat zal weinig verschil maken, dit mag door de ouders zelf opgelost worden.
Dat zullen ze bij @Matis al besloten hebben op hun mogelijkheden.

Hier gebeurt dat ook in overleg, kinderarts, behandelingen, degene die het beste gemist kan worden, gaat mee.
De meeste zaken zijn dan ook best ruim van te voren bekend, afspraken waar mijn vrouw bij wil zijn, worden op donderdag/vrijdag gemaakt, omdat dat haar vaste vrije dagen zijn.
Andere worden gemaakt met de roosters ernaast, mijn werkdagen zijn zo'n 2 maanden op voorhand wel bekend, alles daarna is aan te geven bij de planning als zijne gewenste niet ingeplande dagen, deze mag ik er 3 per periode indienen

[ Voor 36% gewijzigd door FreshMaker op 05-07-2017 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

tlpeter schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 18:22:

Dat er serieus mensen zijn die vinden dat een vader er niet bij hoeft te zijn.
Het gaat er ook niet om of de vader er wel of niet bij moet zijn, het gaat erom of dit voor rekening is van z'n eigen vakantiedagen of onder zorgverlof valt.
MAX3400 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 18:17:
@Harrie_ Zonder direct slim te willen doen; ernstige complicaties tijdens amandelen weghalen zijn niet ongewoon. Ik kan me voorstellen dat je als ouder daar bij zou willen zijn.
Voor de 'wat als'-situaties, zoals complicaties tijdens een operatie, is zorgverlof niet bedoeld. Als je kind in het ziekenhuis ligt en dus zorg krijgt kun je ook geen aanspraak maken op zorgverlof. Mensen die in het ziekenhuis liggen hebben al snel een verhoogde kans op complicaties, anders lig je daar niet. Mocht er iets zijn, dan kun je wel aanspraak maken op calamiteitenverlof.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:13

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Wow wat een hoop reacties :o

Ik voel me haast schuldig dat ik jullie zo lang tegen elkaar heb laten discussiëren.

Allereerst; Mijn vrouw en ik hebben de afspraak gemaakt dat ik mee naar het ziekenhuis ga en dat zij vrijdag de zorg over onze dochter op zich neemt. Zo verdelen we de "last" bij onze werkgevers.

Ik heb momenteel ook vrij gevraagd (en gekregen). Afgelopen maandag heb ik me bij het besluit van PZ neergelegd, maar het zit/zat me toch niet helemaal lekker. Vooral omdat we vandaag de intake hadden in het ziekenhuis en ik me verbaasde over hoeveel er van mij (als ouder/verzorger) verwacht wordt bij zo'n ingreep.

Om het gesprek met PZ aan te gaan, wilde ik even polsen hoe jullie standpunt hierin was en of er jurisprudentie was onder Tweakers aangaande dit onderwerp.

Mijn leidinggevende wist niet eens van het bestaan van (kortdurend) zorgverlof af bij ons op de zaak, maar was er ook van overtuigd dat mijn verzoek gehonoreerd zou worden, hij heeft ook zonder problemen meegewerkt aan het invullen en ondertekenen van de benodigde documenten.

De reden dat ik überhaupt kortdurend zorgverlof aanvroeg, was omdat het gewoon in onze secundaire arbeidsvoorwaarden staat. We hebben dan recht op 70% salaris en dito vakantiegeld.

Ik zal morgen het gesprek met PZ nog even aangaan. Ik wil er geen breekpunt van maken, maar wil graag kenbaar maken dat ik het met hun beslissing niet eens ben.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Matis Eind goed, al goed dus. Nu hoop ik dat ook de ingreep vlekkeloos verloopt en dan is het weer een goed verhaal :)

Blijkbaar zit er toch ruis tussen jouw manager en PZ; misschien dat ze de processen en regelgeving nog even strak willen/kunnen trekken zodat de volgende medewerker zich ook (niet) op Tweakers melden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

@Matis Kijk, eind goed al goed wat dit aangaat. Lijkt me, zoals @MAX3400 al aangeeft, inderdaad handig dat jouw manager even een bak koffie gaat doen met iemand van PZ om dit soort zaken in de toekomst anders aan te vliegen en te beoordelen. Wellicht helpt het al om bij onduidelijkheden aan te geven dat het e.e.a. even besproken wordt i.p.v. een quote mailen.

Nu deze onbelangrijke zaken voor jouw momenteel zijn opgelost, wens ik voor jou en je gezin, en vooral je dochtertje, dat de behandeling voorspoedig verloopt en dat ze er maar van op mag knappen! Cheers!

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Matis schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 19:23:
De reden dat ik überhaupt kortdurend zorgverlof aanvroeg, was omdat het gewoon in onze secundaire arbeidsvoorwaarden staat. We hebben dan recht op 70% salaris en dito vakantiegeld.

Ik zal morgen het gesprek met PZ nog even aangaan. Ik wil er geen breekpunt van maken, maar wil graag kenbaar maken dat ik het met hun beslissing niet eens ben.
Maar het feit dat je aangeeft dat je recht hebt op 70% salaris is denk ik wel de crux van het hele verhaal. Het kost het bedrijf dus gewoon geld dus men is ongetwijfeld zeer kritisch over zo'n aanvraag.

Zoals ik mijn post aangaf waarbij ik zei het wel een beetje eens te zijn met de werkgever (mijn mening is inmiddels wat bijgeschaafd) denk ik dat vanuit perspectief v/d werkgever er geen noodzaak is voor je aanwezigheid. Jij wil er natuurlijk zijn voor je 3-jarig kind dat waarschijnlijk doodsbenauwd is in zo'n eng ziekenhuis. Heel begrijpelijk, maar als je daarvoor 'kiest' kun je gewoon vrij nemen.

Je zegt dat het ziekenhuis een 'zorgrol' van je verwacht, in dat geval mag je werkgever zich inderdaad wel wat flexibeler naar je opstellen, maar dan zul je ze wel moeten overtuigen van het feit dat het meer is dan een 'keuze' om er voor je kind te willen zijn, dat er ook daadwerkelijk zorg van je verwacht wordt.

Mag ik vragen wat het ziekenhuis nu eigenlijk van jou/jullie verwacht in deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

Ik snap je vrij wil zijn om voor je dochter te zorgen... maar moet de werkgever daarvoor betalen?

Toen mijn vader non-hodgekin (lymfeklier kanker) heb ik overlegd met werk- en opdrachtgever wanneer het nodig was (geestelijk voor mij of zorg voor mijn vader) kon ik zonder melding weg.
Maar daarvoor had ik wel vakantiedagen op te nemen. (En dat ging om leven en dood... niet iets simpels als amandelen)

Als je geen vrij wil nemen vraag je opa of oma.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 311786

T.C schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:34:
Ik snap je vrij wil zijn om voor je dochter te zorgen... maar moet de werkgever daarvoor betalen?
Ja.
Nee.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 311786 op 05-07-2017 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Mooi. Het lijkt me goed om dan naar concrete wetgeving / jurisprudentie te verwijzen, daar kan de TS dan wat mee :)
Ik las @MajinZ je 'ja' verkeerd 8)7 :$

[ Voor 8% gewijzigd door F_J_K op 05-07-2017 21:42 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

F_J_K schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:40:
[...]

Mooi. Het lijkt me goed om dan naar concrete wetgeving / jurisprudentie te verwijzen, daar kan de TS dan wat mee :)
Jurisprudentie over opa's en oma's? Ik hou me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

F_J_K schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:40:
[...]

Ik las @MajinZ je 'ja' verkeerd 8)7 :$
Hahaha. Gelukkig kunnen we een slaande ruzie (deze keer dan) voorkomen! ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T.C

T.C

Mooi en ik over zorgverlof voor niet levensbedreigende ziekten... zoals een operatie aan de amandelen.

Als jouw kind zich verslikt of griep heeft... of onhandig is en zijn teen gestoten heeft... dan moet je zeker ook vrij?

Zelf heb en wil ik geen kinderen, maar het stoort wel dat alle ouders willen dat er rekening wordt gehouden met hun en hun Offspring.

Wil ik vakantie in juni, juli of augustus?... kan niet want....
Wil ik vakantie eind december?.... kan niet want..
Eigenlijk kan vrij niet tenzij er geen kinderen vrij hebben.

Hoeveel collega's vrij willen of ziek zijn om/met hun kind....

Sorry als je vrij wil zijn.... neem maar vrij of ontslag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Wij hebben hier drie kids rondlopen waarbij de neus- en keelamandelen zijn verwijderd. De oudste was er twee dagen ziek van, de middelste hooguit een dagje hangen en de laatste liep 's middags al te spelen. Hoe gek kon het lopen. Paracetamol is verder een uitkomst (krijgen ze ook vlak voor de operatie als zetpil omdat ze nuchter moeten zijn).

Ik heb voor alle drie voor op de dag van behandeling verlof aangevraagd en gekregen (geen zorgverlof, gewoon vrije tijd). Moeders had twee extra dagen opgenomen en opa/oma daarna als reserve (of was het weekend).

Ik heb geen moment gedacht om hiervoor zorgverlof aan te vragen. Gewoon een dagje vrij genomen. Zorgverlof zie ik als het werk en zorg voor een (langdurige periode van een) ziek kind niet te combineren valt en daar maatregelen genomen moet worden als van mij meer zorg wordt verwacht dat ten koste gaat van het werk. En dan valt dit soort routine ingrepen die dagelijks duizenden keren wordt gedaan niet onder zorgverlof.

[ Voor 6% gewijzigd door robertpNL op 05-07-2017 22:03 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

T.C schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:50:
Mooi en ik over zorgverlof voor niet levensbedreigende ziekten... zoals een operatie aan de amandelen.

Als jouw kind zich verslikt of griep heeft... of onhandig is en zijn teen gestoten heeft... dan moet je zeker ook vrij?

Zelf heb en wil ik geen kinderen, maar het stoort wel dat alle ouders willen dat er rekening wordt gehouden met hun en hun Offspring.

En ik dacht dat ik al hard was in m'n reacties. Neem maar vrij of ontslag :') Wat mij betreft ben je ontslagen. Met alle respect van de wereld, maar met een kind naar het ziekenhuis... mensen... waar gaan we heen met deze wereld. Of je nou wel of geen kinderen hebt en/of wilt... compassie... Iedereen kan het leren -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Ik weet niet hoe je dat bedoeld, maar ik zou er wel een breekpunt van maken eigenlijk. Als het in je arbeidsvoorwaarden is opgenomen dan moeten ze dat gewoon naleven, daar hebben beide partijen voor getekend. Dus dan bedoel ik niet een breekpunt als in anders breek ik de toko af :p, maar een beetje intern escaleren en/of juridisch dreigen zou ik daarbij best doen.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.C

T.C

Anoniem: 311786 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:53:
[...]

En ik dacht dat ik al hard was in m'n reacties. Neem maar vrij of ontslag :') Wat mij betreft ben je ontslagen. Met alle respect van de wereld, maar met een kind naar het ziekenhuis... mensen... waar gaan we heen met deze wereld. Of je nou wel of geen kinderen hebt en/of wilt... compassie... Iedereen kan het leren -O-
Van mij mag diegene kiezen... de vrije dag opnemen moet altijd mogen... maar wel van de vrijdagen die je hebt (of onbetaald verlof)... en anders is ontslag nemen of (eventueel groot ouders vragen) de andere keuze. De werkgever mag bij sollicitatie niet informeren naar gezinssituatie dus hoeft die er ook niet voor te betalen.
Rekening houden moet wel.... maar als de ouders het geen vrijedag waard vinden... is het dat ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C

T.C

robertpNL schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:52:
Wij hebben hier drie kids rondlopen waarbij de neus- en keelamandelen zijn verwijderd. De oudste was er twee dagen ziek van, de middelste hooguit een dagje hangen en de laatste liep 's middags al te spelen. Hoe gek kon het lopen. Paracetamol is verder een uitkomst (krijgen ze ook vlak voor de operatie als zetpil omdat ze nuchter moeten zijn).

Ik heb voor alle drie voor op de dag van behandeling verlof aangevraagd en gekregen (geen zorgverlof, gewoon vrije tijd). Moeders had twee extra dagen opgenomen en opa/oma daarna als reserve (of was het weekend).

Ik heb geen moment gedacht om hiervoor zorgverlof aan te vragen. Gewoon een dagje vrij genomen. Zorgverlof zie ik als het werk en zorg voor een (langdurige periode van een) ziek kind niet te combineren valt en daar maatregelen genomen moet worden als van mij meer zorg wordt verwacht dat ten koste gaat van het werk. En dan valt dit soort routine ingrepen die dagelijks duizenden keren wordt gedaan niet onder zorgverlof.
Precies zoals het zou moeten...
Ik heb vrije dagen op moeten nemen om mijn vader naar het ziekenhuis huis te brengen... (taxibedrijf dacht dat iedere datum en tijd in 2016/2017 hetzelfde was... met als gevolg dat ik dus moest rijden voor chemo en bestraling)

Heb zelfs ook momenten thuis gewerkt in de avond... ook dat was een optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beurlap
  • Laatst online: 18-06 17:04

Beurlap

Kak!

Blijkbaar heerst de gedachte dat hetverlof wat je op jaarbasis krijgt alleen maar voor je eigen vakantie of vrije tijd is. Dit is niet het geval. Je krijgt verlof juist ook voor het soort zaken dat TS aankaart.
Daarom hebben vrijwel alle werkenden in Nederland naast de wettelijk vier weken, nog meer verlofdagen.

We kennen voor uitzonderlijke gevallen ook nog zorgverlof. Denk hierbij aan het thuis verzorgen van een hulpbehoevende die dit zelf niet kan. Het is heel gebruikelijk om voor een ziekenhuisopname geen zorgverlof te verlenen. Dit omdat de zorg door het ziekenhuis wordt verleend. Ookal ben je zelf ook in het ziekenhuis aanwezig, de verantwoording voor de zorg ligt op dat moment bij het ziekenhuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

T.C schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:59:
[...]
Van mij mag diegene kiezen... de vrije dag opnemen moet altijd mogen... maar wel van de vrijdagen die je hebt (of onbetaald verlof)... en anders is ontslag nemen of (eventueel groot ouders vragen) de andere keuze. De werkgever mag bij sollicitatie niet informeren naar gezinssituatie dus hoeft die er ook niet voor te betalen.
Rekening houden moet wel.... maar als de ouders het geen vrijedag waard vinden... is het dat ook niet.
Ik ben het met je eens v.w.b. het opnemen van een vrije dag. Een kind is dat waard. Maar met alle respect, de rest van je denkwijze slaat volkomen nergens op.

Ontslag nemen. Right. Sure. Doen we "ff". Ik zou het doen, omdat ik het me kan veroorloven (als in: nu ontslag nemen = over 5 minuten een nieuwe baan hebben). Maar geldt dat ook voor de meeste mensen? Nee. Probeer voor de verandering es 1 keer in je leven realistisch te zijn (en compassie te tonen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ligone
  • Laatst online: 22:32

Ligone

Moeha!

Of je er nu voor of tegenstander van bent, het is een recht om zorgverlof te nemen dus wat valt er over te discussiëren?

Het enige dat er kan verlangt worden is een doktersrekening of afspraakbevestiging van het ziekenhuis.

Het is niet meer dan normaal dat een werkgever dit accepteert en medeleven toont. Maar aan dat laatste is een serieus gebrek in deze moderne tijden blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:38

MrSleeves

You'll thank me later.

T.C schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 22:14:
[...]

Precies zoals het zou moeten...
Ik heb vrije dagen op moeten nemen om mijn vader naar het ziekenhuis huis te brengen... (taxibedrijf dacht dat iedere datum en tijd in 2016/2017 hetzelfde was... met als gevolg dat ik dus moest rijden voor chemo en bestraling)

Heb zelfs ook momenten thuis gewerkt in de avond... ook dat was een optie.
Zorgverlof is niet alleen voor kinderen dus dat had je in geval van je vader ook kunnen gebruiken.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

begintmeta schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:34:
[...]

Het is dan wel onhandig als je geen recht op vrije dagen meer hebt, dan heb je die optie niet. Als het echt belangrijk is, neem je natuurlijk gewoon ontslag/weiger je te werken.
Jezus, je houdt toch altijd rekening met calamiteiten en vrije dagen. Wat als je verwarming kapot is en je moet thuis zijn voor reparatie, wat als er ingebroken is en je kan niet weg omdat huis anders open staat, wat als er een kraan gelekt heeft en keuken staat blank en er zijn zo veel redenen.

Je moet gewoon wat dagen achter de hand houden, al is het er maar 1 en met kinderen gewoon wat meer.
Brent schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:32:
[...]

Doe je dat ook als je zelf ziek bent, gewoon vakantiedagen opnemen omdat dat makkelijker is?
Ja, eerste twee ziekte dagen neem ik altijd op. Waarom omdat ik er op gok dat ik niet meer ziek ben rest van jaar. Geen ziekte dagen = 5 bonus vakantie dagen volgend jaar, 1 ziekte dag is 4 bonus dagen, 2 ziekte is 3 bonus dagen, 3 ziekte dagen is 2 bonus dagen. En bezoek tandarts, dokter, ziekenhuis valt er buiten mits het voor 10:00 is of na 16:00.

[ Voor 28% gewijzigd door Wim-Bart op 05-07-2017 23:09 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Wim-Bart schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 23:05:
Jezus, je houdt toch altijd rekening met calamiteiten en vrije dagen. Wat als je verwarming kapot is en je moet thuis zijn voor reparatie, wat als er ingebroken is en je kan niet weg omdat huis anders open staat, wat als er een kraan gelekt heeft en keuken staat blank en er zijn zo veel redenen.

Je moet gewoon wat dagen achter de hand houden, al is het er maar 1 en met kinderen gewoon wat meer.
Grappig genoeg vallen de gevallen die je aankaart letterlijk onder het calamiteitenverlof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Nee. Gewoon nee.

Ik ga oude mensen van 75+ niet 100KM in de auto laten zitten om vanaf 07.30 op mijn kind te passen domweg omdat een werkgever verzuimd zich niet als een harteloze tent op te stellen.

Gelukkig ben je geen werkgever. Of wel? :X

[ Voor 6% gewijzigd door RodeStabilo op 06-07-2017 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-06 17:04

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Felyrion schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 14:50:
Het lijkt erop dat dat artikel uitgaat van een volwassene. Lijkt me dat een kind niet zelfstandig een ziekenhuisbezoek kan doen en begeleiding van een volwassene nodig heeft.
Zelfs als volwassene wordt er verwacht dat er begeleiding is bij bepaalde ziekenhuis bezoeken (behandelingen). Dan kan het zelfs voorkomen dat het ziekenhuis de behandeling weigert als je geen begeleider hebt. (Helaas zelf meegemaakt).

Ook laten ze je niet alleen naar huis gaan in een aantal gevallen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

T.C schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:50:

Zorgverlof is er niet alleen voor kinderen, maar ook voor o.a. je partner en ouders.
RodeStabilo schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 07:45:
[...]

Nee. Gewoon nee.

Ik ga oude mensen van 75+ niet 100KM in de auto laten zitten om vanaf 07.30 op mijn kind te passen domweg omdat een werkgever verzuimd zich niet als een harteloze tent op te stellen.

Het woord 'noodzakelijk' zorgt voor een grijs gebied waarin je naar de situatie moet kijken. Bij een kind van drie wil je uiteraard één van de ouders erbij hebben en ze na de ingreep even vertroetelen en de liefde geven die ze nodig hebben. In zo'n geval vind ik dat alleen een ouder dat kan. Maar er zijn ook genoeg situaties te bedenken waarbij grootouders wel een optie is. De vraag of een opa of oma niet de zorg kan verlenen mag je werkgever daarom best stellen. Jouw antwoord (jochie is maar 3, grootouders niet vitaal, wonen 100km ver weg en om 7:30u aanwezig moeten zijn) zijn prima redenen waarom het niet kan. Als je kind gewoon een simpel griepje heeft en opa en oma zijn gepensioneerd, wonen vlakbij en zijn prima in staat om sinaasappels uit te persen en 's middags bammetjes te smeren, dan is de noodzaak er niet dat jij als ouder het moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

[...]
Vooral omdat we vandaag de intake hadden in het ziekenhuis en ik me verbaasde over hoeveel er van mij (als ouder/verzorger) verwacht wordt bij zo'n ingreep.
[...]
Harrie_ schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:14:
[...]
Mag ik vragen wat het ziekenhuis nu eigenlijk van jou/jullie verwacht in deze?

[ Voor 41% gewijzigd door Harrie_ op 06-07-2017 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Tom schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:29:
Als je kind gewoon een simpel griepje heeft en opa en oma zijn gepensioneerd, wonen vlakbij en zijn prima in staat om sinaasappels uit te persen en 's middags bammetjes te smeren, dan is de noodzaak er niet dat jij als ouder het moet doen.
Dat is ook zo en dat zal ook altijd m'n eerste gedachte zijn als je iets kan plannen op die manier. Maar ik hekel een beetje het onbegrip van iemand die zelf aangeeft geen kinderen te hebben.

Ik zou ook graag weer in het laagseizoen op vakantie gaan maar ik klaag er niet over :)
Elk voordeel heb z'n nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 21:29

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

RodeStabilo schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 07:45:
[...]

Nee. Gewoon nee.

Natuurlijk de 'het is een kind' argument die alles overruled. Vervang nu kind door auto, huis, tiener, vriendin of hond? Dan ook?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Tom schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:29:
... Het woord 'noodzakelijk' zorgt voor een grijs gebied waarin je naar de situatie moet kijken. ...
Maar dat lijkt door de werkgever in dit geval in eerste instantie niet te zijn gedaan. En bij noodzakelijk bestaat het gevaar wat door te schieten, uiteindelijk is vrijwel niets noodzakelijk- ook niet dat iemand blijft leven of gezond is.
SinergyX schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:34:
...Vervang nu kind door auto, huis, tiener, vriendin of hond? Dan ook?
Waarom zou je dat vervangen, op zoek naar niet-passende analogieën? Maar goed ook in die situaties moet een belangenafweging worden gedaan. En de betreffende wet is, ondanks de ambiguïteiten, op zich wel een redelijk indicatieve richtlijn.

[ Voor 50% gewijzigd door begintmeta op 06-07-2017 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

begintmeta schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:35:
[...]

Maar dat lijkt door de werkgever in dit geval in eerste instantie niet te zijn gedaan.
Klopt, ik denk dat de werkgever vooral niet naar de volledige situatie heeft gekeken. Want puur sec het ophalen en wegbrengen van iemand valt inderdaad niet onder zorgverlof, daar kun je ook een taxi voor nemen. Bij een kind van drie is het vanzelfsprekend dat dat geen optie is en ie na zo'n ingreep zorg nodig heeft. Denk ook wel dat het goedkomt als de topicstarter wat extra uitleg geeft of gewoon even langsloopt zodat het rechtgezet kan worden.
En bij noodzakelijk bestaat het gevaar wat door te schieten, uiteindelijk is vrijwel niets noodzakelijk- ook niet dat iemand blijft leven of gezond is.
Het is ook een grijs gebied waar je samen met je werkgever een middenweg in moet vinden. De werkgever mag er niet in doorschieten want anders kun je stellen het niks noodzakelijk is, maar andersom lees je in dit topic ook mensen die elke mogelijkheid zouden aangrijpen om het maar onder zorgverlof te laten vallen. Als je zelf fulltime werkt en je vrouw parttime, waarbij ze elke woensdagmiddag en vrijdag vrij is, dan moet je als ouders ook proberen om dit soort zaken (mits het op voorhand kan) op één van die vrije dagen te plannen en niet uit gemak op maandag omdat er toch iets als zorgverlof is.

[ Voor 36% gewijzigd door Tom op 06-07-2017 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
SinergyX schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:34:
[...]

Natuurlijk de 'het is een kind' argument die alles overruled. Vervang nu kind door auto, huis, tiener, vriendin of hond? Dan ook?
Beetje vervelende discussietruc door het proberen te ridiculiseren, vind je eigenlijk ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:21
Bij mijn werkgever geld dat aanspraak gemaakt kan worden op kortdurend zorgverlof indien de zorg, per incident, minimaal 5 werkdagen noodzakelijk is en dat de werknemer de enige is die deze zorg kan verlenen.

De situatie van de TS zou dan denk ik ook niet voldoen aan deze voorwaarden en ik zou dan ook niet verbaast zijn als dit zou worden afgewezen.
Belangrijkste is dan wel wat in de arbeidsvoorwaarden van de TS staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Matis schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 23:16:
[...]

Grappig genoeg vallen de gevallen die je aankaart letterlijk onder het calamiteitenverlof.
Sinds wanneer bestaat dat calamiteitenverlof want ik heb daar nog nooit van gehoord? *knip*

[ Voor 6% gewijzigd door Krisp op 09-07-2017 21:06 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
*knip*

[ Voor 104% gewijzigd door Krisp op 09-07-2017 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ben je al eens persoonlijk langs geweest bij PZ?

En dan de situatie gewoon uitgelegd? Formulieren afkeuren kan iedereen. Een vader die uitleg geeft over waarom zijn kind hem nodig heeft, die veeg je een stuk minder makkelijk aan de kant.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:45
Volgens mij is de situatie toch heel eenvoudig;

Werkgever mag zorgverlof in principe niet weigeren
Uw werkgever mag kortdurend en langdurend zorgverlof alleen weigeren als het bedrijf daardoor in ernstige problemen komt.

Om bewijs vragen mogen ze alleen achteraf.

Bron

Dus zolang werkgever niet aan kan tonen dat ze door jouw dag zorgverlof in ernstige problemen komen kunnen ze niet weigeren. Ze mogen je achteraf om bewijs vragen, daarvoor zou een verklaring van de arts, de brief die je gehad hebt van het ziekenhuis of een rekening voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:08

Qwerty-273

Meukposter

Ik denk dat de PZ'er er gewoon heel zwart-wit naar heeft gekeken en is getriggerd op het woordje "ziekenhuis" en daarom geen zorgverlof (want dat doen de zusters wel). Terwijl er juist daar overgediscuseerd zal/moet worden. Dat is dus iets wat je op een gelegen moment aan zal moeten gaan.

Belangrijkste voor dit moment is gewoon dat je met je directe leidinggevende af moet stemmen dat je die dag niet beschikbaar bent. En dat heeft de TS ook gedaan als ik de update goed lees. Hoe je het dan gaat vast leggen in de papieren kan je later regelen.

Zorgverlof zou in deze situatie wel toepasselijk zijn, verwacht ik. Je zal daarvoor de PZ persoon moeten overtuigen, of als dat niet lukt met de juiste argumenten naar zijn/haar baas moeten stappen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

Wim-Bart schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 12:57:
[...]

Sinds wanneer bestaat dat calamiteitenverlof want ik heb daar nog nooit van gehoord? knip*
Wel goeie reclame... Werknemers zoeken in je onderschrift maar hun rechten niet kennen? :?

[ Voor 6% gewijzigd door Krisp op 09-07-2017 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

[b][message=51809415,noline]
Als het kind ziek is en daardoor thuis moet blijven (op de kinderopvang, school, bso zijn daar normen voor): Ja.
Iemand moet er voor zorgen, en de zorgplicht gaat dan voor.

Op een gegeven moment is een kind natuurlijk oud genoeg om zichzelf (ook ziek) een beetje te redden, maar dan heb je het toch echt wel over vanaf 10-12 ofzo.

Ik snap het probleem daarvan ook niet. Hoe kan je uberhaupt denken dat er niet voor een kind gezorgd moet worden?

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-06 09:25

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Bazziek schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:28:
[...]

De Wet Arbeid en Zorg bestaat niet?
Hm. Ik heb altijd geleerd dat doorbetaling via CAO/AO geregeld moest zijn omdat dat niet wettelijk voorgeschreven wordt. In de wet staat letterlijk 'met behoud van loon'. Dan kun je nog discussiëren over hoe dit precies moet werken; als de werkgever dit van je verlofsaldo inhoudt, betaalt hij het loon wel door. Maar dat is feitelijk hetzelfde als een extra, onbetaalde verlofdag zoals ik in mijn posts al aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Ligone schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 17:41:
[...]

Wel goeie reclame... Werknemers zoeken in je onderschrift maar hun rechten niet kennen? :?
Ach, ik vraag me af of het er toe doet. Boek gewoon ziek als ik naar de dokter moet en overige als ik vrij neem voor een calamiteit. Echter is heel veel vooruit gepland dus calamiteit is het nooit, ooit 1 keer geboekt omdat verwarming kapot was en monteur moest komen. Maar ik heb eigen huis, bij huurhuis had verhuurder het kunnen regelen. En zorgverlof nog nooit nodig gehad, want alles wordt gepland, ook ziekenhuis bezoek.

Maar als ik de regelgeving lees dan kan TS beter een vrije dag nemen want dat wordt 100% doorbetaald en niet 70%. En ik ken de cao niet van TS maar er zijn CAO's waar kortdurend zorgverlof gewoon van de vrije dagen af gaat of zelfs onbezoldigd is. Mooie wet is dat. Enige wat de wet echt goed regelt is dat werkgever niet mag weigeren.

Maar ik ben blij dat ik geen werkgever ben. Al die regels en regels.

Waar ik me meer zorgen over maak is WagwEU en StiPP. Die paar vrije dagen extra.enzo is minder, maar dat je gedwongen een pensioenfonds wordt ongedwongen wat nog niet een 25% rendement heeft van huidige is veel erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

Sommige mensen hechten meer belang aan hun verlofdagen dan aan het geld dat er aan vast hangt. Bij ons bestaat geen zorgverlof, hier noemen ze het "sociaal verlof" en dat is 0.0 betaald. Toch zal ik eerder naar dat grijpen als er iets met de dochter scheelt. Ook al is het gepland... Het zou anders weer een dag minder zijn die we elders konden nemen om iets leuk te doen wanneer er niks aan de hand is.

[ Voor 3% gewijzigd door Ligone op 09-07-2017 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:42

tazzman

a real boardmonkey

Het komt mij wel erg hard voor? Is Nederland dan zo veranderd de afgelopen 10 jaar? (Ik ben al een tijdje weg). Ik kan mij niet voorstellen dat ik daar vroeger niet een ziektedag had voor kunnen nemen. Als het echt niet anders kan zou ik inderdaad gewoon een verlof dag nemen.

Ik sta d'r wel een beetje van te kijken want Nieuw Zeeland, waar ik woon en werk, is veel meer Amerikaans dan Nederlands-sociaal, zeker met ziekteverlof etc. Maar ik had vorig jaar precies hetzelfde met mijn 5-jarige dochter (ook amandelen moeten laten verwijderen in het ziekenhuis) en daar kon ik gewoon ziekteverlof voor nemen. (waarvan ik er maar 5 per jaar heb). Ik had toch verwacht dat dit in Nederland geen probleem zou moeten mogen zijn. De redentatie dat je geen verlof mag nemen om bij je kind te zijn als ze wakker wordt van de operatie omdat "ze al verzorging krijgt"is redelijk van de pot gerukt IMHO.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:38

MrSleeves

You'll thank me later.

@tazzman TS zijn situatie is niet de normale gang van zaken. Zorgverlof is bij wet geregeld.
Daarnaast is ziekteverlof incorrect: TS is niet ziek dus waarom de werkgever daar mee belasten? Mijn werkgever is binnenkort een Eigen Risico Drager, dus niet verzekerd voor ziekteverzuim.

In ieder geval is het NL systeem prima, alleen sommige werkgevers (of strebers bij HR) snappen dat niet altijd.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bangkirai
  • Laatst online: 03-06 18:15
Probleem is: de overheid maakt soms van die mooie sites, waar ze dingen op uitleggen......
Echter, deze informatie is niet altijd gelijk aan de gestelde wet, waarin dat betreffende onderwerp is geregeld.
In de uitleg teksten worden soms eigenlijk gewoon dingen erbij verzonnen......, dat is hier ook gebeurt.

En de TS loopt hier nou tegen aan:

PV kijkt naar https://www.rijksoverheid...oord/zorgverlof-aanvragen
"Wanneer kortdurend zorgverlof
Als u een zieke in uw naaste omgeving wilt verzorgen, heeft u  recht op kortdurend zorgverlof. Voorwaarde is dat de zieke verzorging nodig heeft en dat u de enige bent die dit kan geven. Voor iemand die bijvoorbeeld in het ziekenhuis ligt, kunt u meestal geen kortdurend zorgverlof opnemen. Want de zieke krijgt al verzorging."
In bovenstaande site staat een beperking op het kortdurend zorgverlof, echter deze beperking staat niet in de wettekst van kort zorgverlof, kijk maar naar de wettekst(zie link hieronder)

Terwijl ze gewoon naar de wettekst moeten kijken: http://wetten.overheid.nl/BWBR0013008/2017-01-01#Hoofdstuk5

Informatiesites van de overheid zijn soms best handig, echter ze zijn absoluut niet foutloos en er zijn best veel gevallen, waar ze in tegenspraak zijn met de teksten van de wet.
Bedrijf moet zich gewoon houden aan wat er in de wet staat en niet wat er op een informatiesite staat.

[ Voor 3% gewijzigd door bangkirai op 11-07-2017 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:48

FreakNL

Well do ya punk?

Denk dat 1 en ander ook afhangt van het type baan maar bij mij (kantoorbaan) zou PZ er niet eens aan te pas komen. Dat regel ik wel onder de tafel met mijn manager. Zoals dat ook zou gelden voor een lekkage of andere calamiteit. Alles in het redelijke natuurlijk, maar dit zou mij geen vrije dagen kosten.

Overigens besef ik me de luxe positie hoor, heb de andere kant van de medaille ook gezien, vooral in de detachering, waar elk uurtje "goud" waard is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Jeroenneman schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 13:22:
Ben je al eens persoonlijk langs geweest bij PZ?

En dan de situatie gewoon uitgelegd? Formulieren afkeuren kan iedereen. Een vader die uitleg geeft over waarom zijn kind hem nodig heeft, die veeg je een stuk minder makkelijk aan de kant.
PZ heeft niets te maken met medische prive-gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

TS lijkt bij een "nummertjesbedrijf" te werken. Mijn leidinggevende zou een vrij acuut probleem hebben als hij hier mensen zo zou behandelen. Doet hij ook niet. De vorige keer dat ik met mijn vrouw een ochtendje naar het ziekenhuis "moest" (dit was dus NIET noodzakelijk, ze kon best alleen), was de boodschap "neem een laptop mee en kijk maar wat je kan doen in die tijd". Geen gezever over wel of niet zorgverlof, al dan niet betaald..... gewoon een simpele oplossing.

Zoiets werkt 2 kanten op. Als een collega eens vragen heeft op mijn vrije dag, kan hij mij ook bellen zonder gezeur over geld of uren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:03

Managelorian

“This is the workflow.”

Heb alle 6 pagina's van dit topic niet gelezen, maar in mijn ervaring doen werkgevers het voorkomen alsof zorgverlof nooit van toepassing is. Je vraagt het aan en het wordt daarna afgewezen. Volhard je in je aanvraag dan wordt gedaan alsof er alsnog naar gekeken zal worden, waarna de aanvraag 'vergeten' wordt. Mijn theorie is dat op deze manier onder de mensen niet bekent wordt dat er zoiets als zorgverlof bestaat, waardoor er niet massaal gebruik van gemaakt zal worden.

Klinkt vergezocht, maar ik heb het inmiddels zelf twee keer meegemaakt en ook een aantal keer in mijn omgeving gezien. Volgens mij leren die HR-mutsen dat op de HR-mutsen-school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Dit is op het randje van zorgverlof..

Het is planbaar, je weet geruime tijd van te voren wanneer ze in het ziekenhuis moet zijn, jij of je vrouw kan dus gewoon verlof aanvrage, of iets anders regelen.
Maar aan de andere kant je zorgt wel voor je eigen kind die op dat moment hulp behoevend is..

Maarja een kind heeft elke dag zorg nodig, mag ik dan ook elke dag zorgverlof opnemen? :)

Ikzelf zou de discussie aangaan en win je het niet, dan gaat het maar om 1 dagje verlof.. Ik zou er niet te zwaar aan tillen, desnoods haal je de uren later in als dat mogelijk is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-05 20:43
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 07:56:
TS lijkt bij een "nummertjesbedrijf" te werken. Mijn leidinggevende zou een vrij acuut probleem hebben als hij hier mensen zo zou behandelen. Doet hij ook niet. De vorige keer dat ik met mijn vrouw een ochtendje naar het ziekenhuis "moest" (dit was dus NIET noodzakelijk, ze kon best alleen), was de boodschap "neem een laptop mee en kijk maar wat je kan doen in die tijd". Geen gezever over wel of niet zorgverlof, al dan niet betaald..... gewoon een simpele oplossing.

Zoiets werkt 2 kanten op. Als een collega eens vragen heeft op mijn vrije dag, kan hij mij ook bellen zonder gezeur over geld of uren.
Dit dus, flexibiliteit werkt 2 kanten op idd. hetzelfde hier op kantoor.
Ach mijn vriendin heeft wel eens in Frankrijk moeten invallen voor een collega, net aangekomen ging haar oma dood. dus ik zat hier... fuck. maar mijn baas stond er langs, verhaal verteld en hij zei letterlijk, wat doe je hier nog ?! ga je vrouw halen !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

TheJason schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 11:57:
Bij mijn werkgever geld dat aanspraak gemaakt kan worden op kortdurend zorgverlof indien de zorg, per incident, minimaal 5 werkdagen noodzakelijk is en dat de werknemer de enige is die deze zorg kan verlenen.

De situatie van de TS zou dan denk ik ook niet voldoen aan deze voorwaarden en ik zou dan ook niet verbaast zijn als dit zou worden afgewezen.
Belangrijkste is dan wel wat in de arbeidsvoorwaarden van de TS staat.
Daar heeft ie niks mee te maken, de basis is in de wet geregeld, CAO vult alleen aan of verduidelijkt.
Google is je vriend.

Ik denk dat het in dit geval gaat om of de baas wil betalen. Ik denk dat afwezigheid het issue niet is.
Dan gaat het om centjes en zal HR kiezen voor de grote baas en niet de teamchef :)
Maar goed, in deze zijn ze fout en daar moet gewoon ff over gebabbeld worden.

En de onderbuik gevoelens van de kinderlozen in dit topic zijn totaal irrelevant, er is wetgeving over, we zijn goddank vrij sociaal in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-05 18:39
Ik zou zeggen neem die dagen zelf op dan ben je af van het gezeur en van de blikken en gepraat achter je rug van die wil lekker op kosten van de baas profiteren .
Ik zou in zo een geval gewoon de dagen opnemen en later met de baas bespreken of die je de helft wil geven en de andere helft doe je met je eigen dagen
50% 50%
Ken genoeg werkgevers die zeggen je krijgt het van mij of blij zijn met 50% 50%
Hangt ook een beetje af van hoe graag je werkgever je mag of je het gunt.
Mijn werkgever heeft mij tal van weekenden een What's app gestuurd van wil je even naar datacenter gaan en dit doen. Ik woon er nog geen 5 min vandaan. En als ik thuis ben ben doe ik er niet moeilijk over.
Schrijf de uren ook niet of vergeet ze vaak van ach.
in goed overleg moet je ook vast wel wat kunnen regelen. 50 / 50

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Raoul.TLS schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 11:10:
Ik zou zeggen neem die dagen zelf op dan ben je af van het gezeur en van de blikken en gepraat achter je rug van die wil lekker op kosten van de baas profiteren .
Ik zou in zo een geval gewoon de dagen opnemen en later met de baas bespreken of die je de helft wil geven en de andere helft doe je met je eigen dagen
50% 50%
Ken genoeg werkgevers die zeggen je krijgt het van mij of blij zijn met 50% 50%
Hoezo profiteren op kosten van de baas? Diezelfde baas die ook van jou profiteert en gewoon je je wettelijke recht moet geven?
Mijn werkgever heeft mij tal van weekenden een What's app gestuurd van wil je even naar datacenter gaan en dit doen. Ik woon er nog geen 5 min vandaan. En als ik thuis ben ben doe ik er niet moeilijk over.
Wat heeft dit met zorgverlof te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Ik heb bij gemeentes gewerkt als externe en dan kreeg een medewerker een halfjaar zorgverlof om voor terminale partner te zorgen.
Dat is weer het extreme uiterste.
Maar in gemeente land zijn ze wat flexibeler in (niet allemaal)
Maar in het bedrijfsleven gebeurt het minder. Maar het gebeurt ook wel.
Sommige leidinggeven handelen van behandel je medewerkers hoe je zelf behandeld zou willen worden.
En andere doen dat niet. Denk dat als je bereid ben het voor 50 5 uit verlofdagen te bekostigen dat je werkgeven misschien je die ander helft geeft.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Roddelen collega's en zeikende collega's
RodeStabilo schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 11:13:
[...]

Hoezo profiteren op kosten van de baas? Diezelfde baas die ook van jou profiteert en gewoon je je wettelijke recht moet geven?

[...]

Wat heeft dit met zorgverlof te maken?

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Raoul.TLS schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 11:25:
Roddelen collega's en zeikende collega's

[...]
Lekker laten roddelen en zeiken. Als in je arbeidsvoorwaarden staat dat er bij kortdurend zorgverlof 70% wordt doorbetaald, dan is dat verder niet afhankelijk van de maandelijkse cyclus van de receptioniste of de mening van een humeurige collega.

Die roddelende en zeikende collega's moeten zich misschien eerst even bedenken, dat het ook om hun arbeidsvoorwaarden gaat en niet alleen die van de TS. Als ze zelf in deze situatie zouden zitten, zouden ze ineens heel anders piepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Ja de een heeft overvloed aan verlofdagen de andere komt ze altijd tekort. Ik heb ze altijd in overvloed . En tja als me kind ziek is of zo neem ik ze gewoon op en als me werkgever achteraf mijn verlof aanpast en zegt je krijgt hem van ons want je doet ook zo vaak iets maar schrijft geen uren vindt ik het prima. Zou om zoiets de verhouding tussen werkgever en werknemer niet hierdoor laten versoberen

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Raoul.TLS schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 11:10:
Dan had hij maar geen mensen in dienst moeten nemen, maar externe inhuur. Er is een reden waarom daar een factor 2-4 verschil in zit.
Ik zie meestal dat 90% komt van de werknemer en slechts 10% van de werkgever. En wanneer de werknemer ergens om vraagt is het excuus dat het niet inzichtelijk is, wettelijk niet mag of simpelweg te duur is. Of de gunst die werknemer vraagt ligt bij een andere afdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Is soms ook beleid wat van de directie komt en hebben leidinggevende het maar uit te voeren zijn het soms misschien niet mee eens maar krijgen opdracht .
Ga je in de praktijk tegen in wat je recht is dan maken of kunnen ze je het leven zuur maken.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:29
Raoul.TLS schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 12:07:
Is soms ook beleid wat van de directie komt en hebben leidinggevende het maar uit te voeren zijn het soms misschien niet mee eens maar krijgen opdracht .
Ga je in de praktijk tegen in wat je recht is dan maken of kunnen ze je het leven zuur maken.
dan sla je ze maar eens met de cao om de oren, die is er niet voor niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Carfanatic schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 12:12:
[...]

dan sla je ze maar eens met de cao om de oren, die is er niet voor niks.
Niet iedereen heeft een CAO ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Kleine bedrijven hebben kennen dat niet . Tja zie je meer bij de financiële sector overheid onderwijs etc. Maar Mkb niet echt .
En niet iedereen is daar weer lid van want kost geld he...

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Raoul.TLS schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 12:07:
Ik denk dat "angst" voor de "toorn van de baas" niet de juiste manier is om in het leven te staan. Afspraken zijn afspraken. Waarom bied je eerst een baan aan met 70% doorbetaling bij kortdurend zorgverlof en trek je die keutel weer in zodra er getekend is en de situatie zich voordoet?

Zodra je baas weet dat jij niet zomaar over je heen laat pissen, zal hij dat ook niet zomaar meer proberen. Jij doet toch nuttig werk? Je baas rijdt die dikke auto van jouw arbeid hoor. Het grote voordeel van werken in loondienst is dat je precies weet wat je arbeidsvoorwaarden zijn. Als je die zekerheid weghaalt, kun je net zo goed zo'n nep-ZZP-er worden, die door allerlei voordeelregelingetjes en belastingtrucjes in leven wordt gehouden.

Een ontslagprocedure en het werven en inwerken van een nieuwe medewerker is een stuk duurder dan een dagje 70% betaald zorgverlof hoor. Die keuze zou mijn "baas" moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
maar wat is grijs gebied en wat niet.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

En daar hebben we dus de wet voor, een CAO is altijd aanvullend op de wet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:57
Er gaan hier naar mijn mening 2 dingen mis.
1. Je hebt aanspraak willen maken op de verkeerde soort bijzonder verlof.
2. De HR medewerker in kwestie had te weinig fantasie om dat te onderkennen.

Je hoeft je kind hier immers niet te verzorgen op de dag van de opname.
Ik denk wel dat er sprake kan zijn van "ander kort verzuimverlof" als duidelijk is dat de opname niet redelijkerwijs te plannen was buiten werktijd, zie onderstaande info van de site van Rijksoverheid.

Ander kort verzuimverlof
Ander kort verzuimverlof krijgt u voor bijzondere persoonlijke omstandigheden, bijvoorbeeld:

als uw partner gaat bevallen ;
als u gaat trouwen ;
als u voor uw werk moet verhuizen ;
als u wordt opgeroepen door de rechtbank ;
voor een arts- of ziekenhuisbezoek;
als u iemand moet begeleiden voor een arts- of ziekenhuisbezoek.

Let op! In de laatste 2 situaties moet het gaan om een afspraak die spoedeisend, onvoorzien of niet buiten werktijd om te plannen is.

Overigens kan ik me voorstellen dat je kind na de opname nog steeds voor een korte periode verzorging nodig heeft. De ouder is dan m.i. de enige persoon die dat in redelijkheid zou kunnen doen. Daar zou je dan wel kortdurend zorgverlof voor moeten kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Harm2211 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 14:58:
[...]

Je hoeft je kind hier immers niet te verzorgen op de dag van de opname.

[...]
Jawel dus. Dit is een poliklinische ingreep. Jij doet zelf in principe alles wat buiten de ingreep (die is heel kort) om gedaan moet worden. Er is ook geen opname: poliklinisch. Zodra de narcose ver genoeg uitgewerkt is moet je weer weg. Je hebt daar ook geen kamer ofzo, alleen een bed in een zaal waar je bij kunt komen van de narcose. Het is eigenlijk ook een routine-klusje (kan wel een vervelend routine klusje zijn).

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 12-07-2017 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:04
Als je per se geen verlofdag op wil nemen en die dag vrij moet zijn, kun je toch ook 8 dagen een uur langer doorwerken en de betreffende dag vrij zijn (uren voor uren). Mits mogelijk uiteraard. Verder sta ik wel te kijken van de gang van zaken. Heb bij kleine bedrijven gewerkt maar ook bij grote (banken), als ik met zoiets naar de leidinggevende zou stappen zou het nul problemen opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Hey TS,

Als programmeur kun je vast een betere werkgever vinden op dit moment.

Ik werk zelf bij een kleine club en als ik nu zou bedenken dat ik morgen vrij wil, is dat in 9 van de 10 gevallen geen probleem ;)

Daar staat wel tegenover dat je ook weleens iets 's avonds of in het weekend doet, maar al met al moet ik er niet aan denken dat ik over dit soort dingen gezeik zou krijgen.

Ik ben sinds anderhalf jaar vader en ben vaak genoeg dagen pleite geweest om naar het ziekenhuis met mijn dochtertje te gaan. Soms ook simpelweg omdat ze ziek was en ik daarvoor thuis moest blijven omdat mijn vriendin niet weg kon bij haar werk (die werkt in de zorg en ze zijn chronisch onderbezet). Ik krijg hoogstens eens een opmerking erover, maar het is nooit echt een probleem.

[ Voor 12% gewijzigd door Lethalis op 12-07-2017 09:21 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:29
Interessante discussie waarbij de wet werkgever en werknemer beide dwingt tot empathie. Hoewel dit soms tot onvrede kan leiden, zoals ik hier lees, vindt ik dit persoonlijk een mooie wetgeving waarbij we in gesprek moeten met elkaar.

Stop met formuliertjes invullen, mailen en app'en maar pak die telefoon of loop even langs bij HR. Dat helpt, echt waar.

Wij beoordelen dit bij ons altijd individueel en komen er altijd uit (en ik heb er al wat behandeld). Werknemer tevreden en werkgever tevreden. Het DNA van HR moet zijn dat er gestreefd wordt naar een juiste balans.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Sorry voor de kick, maar na 4 maanden toch nog nieuws inzake mijn opmerking.

Gisteren heb ik te horen gekregen dat het MT in overleg met HR besloten heeft mijn verzoek tot zorgverlof met terugwerkende kracht te accorderen. Hierdoor krijg ik alsnog het zorgverlof waarom ik vroeg.

Daarnaast gaan ze deze regel opnemen in ons handboek (secundaire arbeidsvoorwaarden). Hierin wordt gesteld dat voor alle kinderen welke een geplande ziekenhuisopname hebben zorgverlof gegeven wordt.

*O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-06 13:12
Matis schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 08:02:
Sorry voor de kick, maar na 4 maanden toch nog nieuws inzake mijn opmerking.

Gisteren heb ik te horen gekregen dat het MT in overleg met HR besloten heeft mijn verzoek tot zorgverlof met terugwerkende kracht te accorderen. Hierdoor krijg ik alsnog het zorgverlof waarom ik vroeg.

Daarnaast gaan ze deze regel opnemen in ons handboek (secundaire arbeidsvoorwaarden). Hierin wordt gesteld dat voor alle kinderen welke een geplande ziekenhuisopname hebben zorgverlof gegeven wordt.

*O*
Fijn dat het eindelijk is goedgekeurd. Wel beetje jammer dat blijkbaar een heel MT het ziet als coulance in plaats van wet en regelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:29

Yucon

*broem*

Hou je er achteraf nu eigenlijk een goed gevoel aan over? Of moet ik het lezen als blij dat je toch nog gelijk gekregen hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Yucon schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 13:35:
Hou je er achteraf nu eigenlijk een goed gevoel aan over? Of moet ik het lezen als blij dat je toch nog gelijk gekregen hebt?
Beide is waar. Natuurlijk ben ik blij dat er in mijn geval toch nog zorgverlof toegekend wordt. Waar ik het meest blij om ben, is wel dat het vanaf nu ook in de secundaire arbeidsvoorwaarden wordt opgenomen.
Hopelijk scheelt dat voor mijn collega's een hoop frustraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Ben blij dat het geregeld en vast gelegd is en dat ander in de toekomst er ook makkelijker gebruik van kunnen maken.
Soms moet je het aan het MT en HR overlaten om er samen uit te komen en dan hoor je wel wat het is geworden. Maar gelukkig dat het met terugwerkende kracht goedgekeurd is.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equit1986
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-06 10:23
Mijn dochter is afgelopen mei geopereerd aan haar amandelen. ik heb die dag gewoon vrij gekregen van mijn werkgever. Zeg maar zoiets als dokters bezoek verlof. Geen idee :/ Ik heb er iig geen vrije dag voor hoeven in te leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 279475

Als ik in jou schoenen stond was ik al opzoek naar andere werk voor zon werkgever wilde ik niet meer werken. Ookal heeft je werk gever het nu wel goed.gekeurd.

Ik heb een vergelijkbare situatie gehad.
Afspraak.met de werkgever dat ik elke 3 weken op zondag.en donderdag om tijd x weg moet ivm de nachtdienst van mijn partner. Werk in de horeca dat ging tijden prima tot dat de eigenaar het wel zat vond en het mijn afspraken niet meer golden. Stonden helaas niet zwart op wit. Gelijk een andere baan gezocht. Uiteidelijk aan gegeven waarom ik weg ga toen wilde ze uiteindelijk wel weer de afspraken nakomen. Want ze wilde me niet kwijd

Ja doei ... zoek maar een andere gek 🤘
Pagina: 1 2 Laatste