Beamer + projectiescherm advies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:00
Ik zoek een?
beamer + scherm voor de zolderbioscoop

Wat is je budget?
circa 500, max 600 voor de beamer. Scherm circa 100 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat wil je er precies mee doen? Voornamelijk om op te gamen met vrienden, daarnaast gebruiken voor films. Zal geen tv-programmas op worden gekeken.
Welke apparatuur heb je al? Heb al een 5.1 set (Teufel Concept R + Jamo sub) hierbij koop ik nog een 2de hands receiver (voorkeur onkyo 50-100 euro)
Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien? PS4 + Nvidia shield oid, wat beide aangesloten zal worden op een versterker/receiver die dmv HDMI aangesloten dient te worden op de beamer.

Wat heb je zelf al gevonden?
heb eerst een brede selectie gemaakt o.b.v. prijs en beeldkwaliteit.
categorie: Beamers

pricewatch: Optoma HD142X -519 euro
pricewatch: Epson EH-TW5300 -599 euro

https://azerty.nl/product...baar-monteerbaar-aan-muur 4:3
pricewatch: Optoma DS-9092PWC 16:9

Welke vragen heb je hier nog over?
De ruimte kan redelijk tot goed verduisterd worden.
beamer afstand tot muur <---> +/- 2,75 meter.
maximale grootte 2,5 m breed dus zat zelf aan 100 inch te denken.

Positite scherm & beamer.
beamer + scherm positie

[ Voor 18% gewijzigd door Purehz op 05-07-2017 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 21:39
Gezien de afstand tot de muur 2,75 betreft zal je niet op 2,5m breedte uit gaan komen, tenzij je naar een shortthrow beamer gaat kijken. De genoemde modellen zijn dat niet.
Recentelijk heb ik een vergelijkbare situatie gehad en heb daar uiteindelijk voor een Optoma HD27 gekozen. De afstand van lens tot scherm (want daar gaat het om uiteraard) was daar net geen 3 meter en de maximale beeld-breedte is daarvan 2m.
Als scherm heb ik gekozen voor de Electro-M serie van iVisions (aangezien deze via een RS-485 gestuurd kan woren) maar gegeven het budget kom je al snel bij de Manual M serie uit.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
kroegtijger schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 11:26:
Gezien de afstand tot de muur 2,75 betreft zal je niet op 2,5m breedte uit gaan komen, tenzij je naar een shortthrow beamer gaat kijken. De genoemde modellen zijn dat niet.
Recentelijk heb ik een vergelijkbare situatie gehad en heb daar uiteindelijk voor een Optoma HD27 gekozen. De afstand van lens tot scherm (want daar gaat het om uiteraard) was daar net geen 3 meter en de maximale beeld-breedte is daarvan 2m.
Als scherm heb ik gekozen voor de Electro-M serie van iVisions (aangezien deze via een RS-485 gestuurd kan woren) maar gegeven het budget kom je al snel bij de Manual M serie uit.
Inmiddels een plattegrond toegevoegd zodat je een beter beeld hebt.
scherm hoeft niet perse 2,5m te zijn, liefst iets kleiner zodat het voor de rechte muur kan staan. (zie rode lijn op tekening).
De beamer wil ik hangen aan de balk in het plafond; welke begint bij de dakkapel. Is het niet mogelijk om op deze afstand 100 inch te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Purehz schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 14:10:
[...]

Inmiddels een plattegrond toegevoegd zodat je een beter beeld hebt.
scherm hoeft niet perse 2,5m te zijn, liefst iets kleiner zodat het voor de rechte muur kan staan. (zie rode lijn op tekening).
De beamer wil ik hangen aan de balk in het plafond; welke begint bij de dakkapel. Is het niet mogelijk om op deze afstand 100 inch te krijgen?
Op 3m is 2m breedte een haalbare grootte. Daar zit je zo te zien net onder, dus ik denk dat je al snel richting de 1.70 zal gaan, tenzij je dus naar andere beamers gaat kijken.
Je kan de grootte / afstand prima berekenen via de tool op http://www.projectorcentr...lator.cfm?lang=Nederlands

Geef het merk/type op, en je kan een beetje spelen met plaatsing, afstand etc.
probeer de beamer op de "sweet spot" op te plaatsen, zodat je zo min mogelijk correctie in het beeld hoeft toe te passen. De Optoma bijvoorbeeld zou op 2,75m (lens tot scherm dus) een breedte van 1.75m geven (diagonaal van 201cm wat gelijk is aan 80") bij hantering van een zoom van 1.05
Wel valt op dat ik geen optie zie voor berekeningen met het ophangen van de beamer; controleer dus vooraf goed of daar wel vesa-aansluiting voor aanwezig is.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:06
Wij hebben een Epson TW3200 op 3.3m en hebben een scherm van 106inch.
Wat Kroegtijger aangeeft klopt.

[ Voor 19% gewijzigd door DeBaroN op 05-07-2017 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
kroegtijger schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:23:
[...]

Op 3m is 2m breedte een haalbare grootte. Daar zit je zo te zien net onder, dus ik denk dat je al snel richting de 1.70 zal gaan, tenzij je dus naar andere beamers gaat kijken.
Je kan de grootte / afstand prima berekenen via de tool op http://www.projectorcentr...lator.cfm?lang=Nederlands

Geef het merk/type op, en je kan een beetje spelen met plaatsing, afstand etc.
probeer de beamer op de "sweet spot" op te plaatsen, zodat je zo min mogelijk correctie in het beeld hoeft toe te passen. De Optoma bijvoorbeeld zou op 2,75m (lens tot scherm dus) een breedte van 1.75m geven (diagonaal van 201cm wat gelijk is aan 80") bij hantering van een zoom van 1.05
Wel valt op dat ik geen optie zie voor berekeningen met het ophangen van de beamer; controleer dus vooraf goed of daar wel vesa-aansluiting voor aanwezig is.
gisteren ook zo'n calculator gevonden en het een en ander zitten bereken..
Heb de knoopt doorgehakt en de makkelijkste oplossing gekozen: een Optoma HD142x besteld.
Kan ik die ter plekke testen om te kijken wat de ideale afstand is en naderhand een scherm bestellen.
Mocht de kwaliteit tegenvallen kan de beamer geretourneerd worden.

Nu alleen nog even een universele montage beugel + langer netsnoer regelen en morgen testen.

Bedankt voor jullie meedenken.
Enig advies waar op te letten bij het projectiescherm?
(voorkeur gaat uit naar een spanscherm, alleen als ik deze goedkoop tegenkom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-05 07:02

Mystikal

It never hurts to help!

Ik wil niet echt een topic kapen, maar wat ik me afvroeg (omdat iemand anders het hier ook over de Epson TW3200 heeft), hoe staat het met de ontwikkeling van de beamers? Ik heb zelf ook de TW3200 en heeft af en toe inmiddels wat kuren (is volgens mij van 2010). Destijds was deze zo rond de 1500,-. De Optoma HD142x zit rond de 600,-. Hoe verhouden die zich met elkaar?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
Mystikal schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:32:
Ik wil niet echt een topic kapen, maar wat ik me afvroeg (omdat iemand anders het hier ook over de Epson TW3200 heeft), hoe staat het met de ontwikkeling van de beamers? Ik heb zelf ook de TW3200 en heeft af en toe inmiddels wat kuren (is volgens mij van 2010). Destijds was deze zo rond de 1500,-. De Optoma HD142x zit rond de 600,-. Hoe verhouden die zich met elkaar?
Grootste verschil is de projectietechniek: DLP vs LCD.
LCD beamers zijn vaak groter/zwaarder, zie ook het verschil met de tw3200 (7.3kg) & optoma (2.4kg)
Bij DLP kun je last hebben van een kleurenwaas bij snel bewegende beelden.
Bij LCD moet je niet roken in dezelfde ruimte, dat tast de kristallen aan en geeft een troebel beeld.
https://www.beamerexpert....ussen-dlp-en-lcd-beamers/

Verder zijn we 7 jaar verder en neem aan dat de prijzen gedaald zijn van een beamer. Als ik de lovende reviews lees heb je voor 6-700 euro een prima beamer.

Over de onderlinge verschillen qua beeldkwaliteit durf ik niks te zeggen. Bovenstaande verhaal heb ik puur gebaseerd op de specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Purehz schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:43:
[...]

Grootste verschil is de projectietechniek: DLP vs LCD.
LCD beamers zijn vaak groter/zwaarder, zie ook het verschil met de tw3200 (7.3kg) & optoma (2.4kg)
Bij DLP kun je last hebben van een kleurenwaas bij snel bewegende beelden.
Bij LCD moet je niet roken in dezelfde ruimte, dat tast de kristallen aan en geeft een troebel beeld.
https://www.beamerexpert....ussen-dlp-en-lcd-beamers/

Verder zijn we 7 jaar verder en neem aan dat de prijzen gedaald zijn van een beamer. Als ik de lovende reviews lees heb je voor 6-700 euro een prima beamer.

Over de onderlinge verschillen qua beeldkwaliteit durf ik niks te zeggen. Bovenstaande verhaal heb ik puur gebaseerd op de specs.
Dat is positief. Ik hik namelijk tegen de aanschaf van een nieuwe aan en of ik 1500 euro uitgeef of 600 euro, scheelt behoorlijk!

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
Mystikal schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:46:
[...]

Dat is positief. Ik hik namelijk tegen de aanschaf van een nieuwe aan en of ik 1500 euro uitgeef of 600 euro, scheelt behoorlijk!
Van het weekend heb ik waarschijnlijk wel tijd om het een en ander uit te testen. Krijg de HD142x morgen binnen. Mocht je nog specifieke vragen hebben kun je dat altijd even melden.

En daarnaast bij geringe twijfels, via vele webshops heb je een termijn waar in je kunt retourneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Purehz schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:51:
[...]

Van het weekend heb ik waarschijnlijk wel tijd om het een en ander uit te testen. Krijg de HD142x morgen binnen. Mocht je nog specifieke vragen hebben kun je dat altijd even melden.

En daarnaast bij geringe twijfels, via vele webshops heb je een termijn waar in je kunt retourneren.
Ik lees het graag terug in dit topic! Heb je ook 3D brillen besteld? Heb je overwogen om via wireless te werken? Zo ja, ik kan niet precies het apparaat vinden wat dit regelt. (dongle in de pc).

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Wat @Purehz noemt klopt inderdaad wel redelijk; bij DLP heb je kans op een zogeheten Rainbow-effect. Lang niet altijd, en lang niet iedereen heeft hier last van, maar de kans bestaat wel. Zoek je een high-end beamer voor maximale beeld-kwaliteit, dan kom je uit bij LCD en een stevig prijskaartje van 1500,- of veel en veel duurder nog. Kies je voor een wat meer consumenten-lijn beamer, en daarmee dus niet het onderste uit de kan én de portemonnee te halen, dan kan je voor grofweg tussen de 500,- en 800,- een heel leuke beamer in huis halen.

Beamers in dit prijssegment ontlopen elkaar allemaal niet zo gek veel; de een is iets beter in de 3D-weergave, de ander is weer iets stiller of iets compacter. In de regel zal je al snel uitkomen bij de beamers van BenQ en van Optoma. Ook daar weer hebben ze een redelijk breed scala aan producten die onderling elkaar allemaal nauwelijks ontlopen. Zoals gezegd ben ik zelf voor de HD27 gegaan, in verband met de hoge licht-opbrengst en de zeer goede 3D-weergave, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik amper verschil in beeldkwaliteit zag tussen de HD27 en de HD142x bij normale 2D 1080p content (op hetzelfde scherm, in dezelfde ruimte).

Toch blijft altijd het advies om te gaan kijken. Specs kunnen nog zo mooi zijn, je weet het pas als je het ziet. Zelf heb ik wel goede ervaringen met TheNextShop die ook het een en ander in de showroom hebben staan zodat je een goede keuze kan maken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Mystikal schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 15:13:
[...]

Ik lees het graag terug in dit topic! Heb je ook 3D brillen besteld? Heb je overwogen om via wireless te werken? Zo ja, ik kan niet precies het apparaat vinden wat dit regelt. (dongle in de pc).
3D kan je via RF of via DLP doen. Alle twee heeft voor- en nadelen. DLP werkt via het beeld op het scherm waarin het synchronisatiesignaal zit verwerkt. Zolang je dus naar het beeld blijft kijken heb je netjes alles in 3D. RF doet de synchronisatie via een losse transmitter. Op zich is er weinig verschil tussen de twee technieken in hun weergave. DLP is een standaard techniek, dus elke DLP bril werkt in principe met elke DLP beamer.

Ik ben zelf ook nog wat zoekende in welke bril mij het beste bevalt. Ik gebruik nu een Optoma ZD302 wat een prima bril is, en comfortabel kijkt, maar wel relatief duur is. Zeker als je voor een heel gezin meteen 4 of 5 brillen nodig hebt ben je al gauw een 250,- verder. Dan worden de brillen van bijvoorbeeld iVisions of via Aliexpress plots een stuk aantrekkelijker om mee te experimenteren.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Lichtopbrengst is bij mij totaal geen issue. Aangezien de beamer in de basement bios (zie sig) hangt. Volledig donker. Op dit moment heb ik geen 3d, maar dat is bij de nieuwe modellen standaard. Ik ben inderdaad voorstander van de wat eenvoudigere brillen, aangezien ik geen zin heb om 6x een flinke uitgave post te doen.

Het enige wat ik nu wel heb is lensshift, maar aangezien mijn beamer 'precies' in het midden hangt is dat ook niet eens noodzakelijk.

Verschillen tussen de HD27 ende HD142x is minimaal (als je de specs volgt). Doet mij bijna denken aan het TW2900 en TW3200 verhaal. Waarbij het identieke beamers waren, maar wel een prijsverschil had.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
Mystikal schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 15:13:
[...]

Inmiddels beamer binnen gekregen. Van het weekend echter weinig tijd gehad, dus hij hangt nog niet.
Als projectiescherm heb ik gekozen om een Ikea verduisterend rolgordijn neer te hangen. Dit is puur omdat ik niet wist welk projectiescherm ik wil, welke goed is, prijs-kwaliteit etc. Dus nu hangt er voorlopig een 2meter breed wit gordijn, waar ik erg tevreden over ben omdat ik toch nog geen vergelijkingsmateriaal heb.

Gisteren even de PS3 aangesloten om ouderwets Gran Turismo te spelen. Vervolgens nog de Nvidia shield om een filmpje te kijken. Kwaliteit van het beeld heb ik niks te klagen over en is even goed/ beter als mijn verwachtingen vooraf.

Om even op je vragen terug te komen:
Heb niet gekozen om direct al 3D brillen te bestellen, dit is meer omdat er een budget is waarvan eerst nog een bank moet worden gehaald. Wellicht dat in de toekomst er een setje brillen komt, maar dan zal ik eerst van iemand proberen een bril te lenen om te kijken of het echt wat voor me is.

Heb niet gekozen voor wireless, geen noodzaak. Heb een 2de hands Onkyo aangeschaft.
pricewatch: Onkyo TX-SR508 Zwart
Daar zal een 5-10 meter lange HDMI kabel naartoe gaan.

Er zijn wel tweakers hier die wireless werken, in dit topic heb ik het weleens voorbij zien komen:
Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 49

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

kroegtijger schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 15:38:
Wat @Purehz noemt klopt inderdaad wel redelijk; bij DLP heb je kans op een zogeheten Rainbow-effect. Lang niet altijd, en lang niet iedereen heeft hier last van, maar de kans bestaat wel. Zoek je een high-end beamer voor maximale beeld-kwaliteit, dan kom je uit bij LCD en een stevig prijskaartje van 1500,- of veel en veel duurder nog. Kies je voor een wat meer consumenten-lijn beamer, en daarmee dus niet het onderste uit de kan én de portemonnee te halen, dan kan je voor grofweg tussen de 500,- en 800,- een heel leuke beamer in huis halen.

Beamers in dit prijssegment ontlopen elkaar allemaal niet zo gek veel; de een is iets beter in de 3D-weergave, de ander is weer iets stiller of iets compacter. In de regel zal je al snel uitkomen bij de beamers van BenQ en van Optoma. Ook daar weer hebben ze een redelijk breed scala aan producten die onderling elkaar allemaal nauwelijks ontlopen. Zoals gezegd ben ik zelf voor de HD27 gegaan, in verband met de hoge licht-opbrengst en de zeer goede 3D-weergave, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik amper verschil in beeldkwaliteit zag tussen de HD27 en de HD142x bij normale 2D 1080p content (op hetzelfde scherm, in dezelfde ruimte).

Toch blijft altijd het advies om te gaan kijken. Specs kunnen nog zo mooi zijn, je weet het pas als je het ziet. Zelf heb ik wel goede ervaringen met TheNextShop die ook het een en ander in de showroom hebben staan zodat je een goede keuze kan maken.
En dan heb je de kans nog dat het rainbow effect maar tijdelijk is. Ik heb de benq w1070 en met films zag ik het in het begin vooral bij de ondertiteling met een zwarte achtergrond, gek genoeg was dat dus weg na een 2 tal films, lijkt erop dat je het er op een of andere manier zelf ook wegfilterd. :)

Met games heb ik het nog nooit gezien eigenlijk, en daar gebruik ik het ding nu alleen nog maar voor.

Heb hem inmiddels een jaar of 4 denk ik, en de eerste lamp vervangen (120€ origineel Benq) bij een kleine 1300 uur, dat was al vrij snel, nu een reserve lamp alvast gekocht bij Ali express voor 38€, ben benieuwd of ik nog iets ga merken tzt van slechtere kwaliteit. :)

Deze moet het nog even volhouden tot de 4K beamers betaalbaar worden. :+

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Pagina: 1