Kiswum schreef op maandag 3 juli 2017 @ 20:22:
[...]
Wow! Ik zou met zo'n ervaring eigenlijk niet eens meer bij Renault terug willen komen.
Wij hebben 4 jaar geleden een Skoda Octavia 2 uit 2004 gekocht met ongeveer 95.000km op de teller incl. 6 maanden Bovag garantie. Alle manketentjes zijn binnen die 6 maanden prima opgelost. Oh ja, de auto kostte ons €6000 excl. inruilwaarde.
Wat voor pannen hebben we gehad na zo'n 65.000km:
- Nieuwe condensor (airco systeem), voor zo'n €600,- gedeeltelijk zelf gemaakt of €1000,- via de Skoda garage.
- Nieuwe bandjes
- 2x long life beurt en 1 keer een kleine beurt zonder noemenswaardige problemen. Alleen nieuwe filters, bogies, olie, etc.
Hiervoor hebben we 3,5 jaar een Skoda Fabia gehad uit 2001 en daar 75.000km mee gereden.
- 6 maanden garantie, waarin water lekkage is verholpen
- Autoriem vervangen (dankzij een ijverige pup) = €100,-
- 2x per jaar nieuwe lampjes in de koplampen.
- Raammechanisme was onder coulance vervangen. Hiervoor hoefden we slechts de monteurkosten betalen van de Skoda dealer. +/- €80,-
- Nieuwe banden
- Nieuwe koppeling laten plaatsen voor zo'n €500,- bij een externe monteur.
Als ik zo de onderhoudsprijzen hoor van een jonge Renault, dan kies ik veel liever voor een oude Skoda met veel minder kosten via een officiële dealer (alle onderhoudsprijzen staan op de website van Skoda). Oh ja er zit ook
2 jaar garantie op onderdelen die door de dealer zijn vervangen. Daarnaast hoef je geen Bovag te nemen, doordat je de
mobiliteitsservice in binnen- en buitenland wordt geholpen door de wegenwacht.
Maar ik wil je verder niet in de Skoda richting duwen hoor

Herkenbaar.. Mijn O2 (2005) was 6250, in 2011 gekocht, met toen 160k op de teller.
Inmiddels op 352k. En gemiddeld 800 eur/jaar aan onderhoudskosten gehad. 2massavliegwiel was t duurste.
Airco condensor was 120 eur, zelf gefixed. Condensor 75 eur, en 40 eur koelmiddel.
2x distributieriem inmiddels maar dat is normaal...
Een nieuwe auto is leuk, maar imho niet in verhouding met de afschrijving. Als je het geld hebt, waarde hecht aan 'splinternieuw' en 'm in 1x kan aftikken.. prima. Maar in alle andere gevallen ben je imho beter af met een (jong) gebruikte. Voor hetzelfde budget als een nieuw instapmodel koop je een klasse hoger van een oudere generatie. Meer opties, meer comfort enz.
Onderhoud heb je bij alle auto's en is een beetje geluk hebben. Maar voor de afschrijving van een nieuwe kun je ook wel een keertje een dure reparatie hebben.
Verder is het een kwestie van ervaringen opzoeken, bekende kwaalties uitzoeken en opletten enz. Je noemt bv een wens van 'goed geluid'. Dat is al iets persoonlijks. Maar dat kun je altijd nog relatief eenvoudig upgraden. Een goed composetje, eventueel met een subwoofer, is in veel gevallen al een betere upgrade dan de 'af fabriek' versie-met-de-beste-audio.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar meestal is dat een hele andere prijsklasse auto's waar af-fabriek echt wat goeds in zit.
Ga in je zoektocht gewoon eens rijden in diverse modellen. Wil je diesel of benzine?
En kijk bij de diverse merken ook eventueel naar de 'budget'varianten. Die zijn niet perse slecht.
Bij de VAG groep is bv de Polo/Ibiza/Fabia ongeveer hetzelfde, waarbij de Fab gemiddeld de goedkoopste is / meeste opties. ('minst hip')
Idem met de Golf/Passat - Leon - Octavia.
En neem ook eens een test mee waarin je in (bv) een nieuwe Polo gaat rijden van 20k, en vergelijk dat eens met een 'luxe'auto als bv een Octavia of Superb van een paar jaar oud (rond de 15k).
Ik gok dat je, ondanks de leeftijd, meer opties en comfort en power hebt in die bak van 4 jaar oud, dan in een uitgeklede nieuwe Polo.
Als je wat kleiner wilt kun je natuurlijk in de Polo reeks blijven, maar dan zou ik persoonlijk puur om prijs/kwaliteit eerder voor een Fabia (of Ibiza) kiezen. De Fiesta zijn ook leuke autotjes, maar nog weer wat kleiner volgens mij.
Fabia Ambition: 17790 eur
Cruise, airco enz
Dezelfde Polo (Bluemotion) zit op zo'n 1000 eur meer. En de opties kosten ook weer meer (Parkeersensoren bv 519 bij de VW, 270 bij de Fabia.
[
Voor 4% gewijzigd door
DJSmiley op 03-07-2017 21:11
]