Welke auto in B-segment?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
We hebben nu een Renault Clio uit 2009 met cruise control, aircondition, climate control, regenmeter , automatische verlichting en TomTom Carminat (navigatie).

Omdat deze auto nu nog enigzins wat waard is hebben we dit weekend bedacht dat het wellicht verstandig is voor een geheel nieuwe auto te gaan. De tijd van tweedehands is nu geweest.

Allemaal heel fijn, maar je ziet door de bomen het bos niet meer. Vandaar mijn oproep of iemand met ons mee wil denken: we begonnen met het a-segment waarin we vooral gingen voor de Kia Picanto. Dit was dus absoluut geen goed alternatief voor onze huidige Clio. Na wikken en wegen hebben we besloten dat áls het dan toch moet, we liever investeren in een goede b-klasse zoals de Clio dat ook is.

Na veel zoeken kwam ik bij een aantal auto's uit: Renault Clio, Peugeot 208, Toyota Yaris, Volkswagen Polo, Opel Adam en last but zeker not least: de nieuwe Ford Fiesta.

Vandaag in de Peugeot 208 gereden en ook dat is mijn inziens geen fantastisch alternatief. Afgezien van de niet prettige verkoper betreft de auto een zeer klein stuur en de wegligging voelde niet prettig.

De nieuwe Ford Fiesta ook geprobeerd en met de verkoper heel goed gesproken: nam de tijd, begreep alles en gaf wat financieringsopties door. De auto mocht ik gelijk even meenemen voor een proefrit.

En hallelujah: wat een genot. Alles er op en er aan, trekt goed op, zit lekker. Helemaal ons ding.

Maar iets zegt me: je hebt geen verstand van auto's dus niet te enthousiast. Is er iemand die tips heeft of zegt: als je toch een nieuwe B-segment moet, dan is die Ford Fiesta nu de beste/een goede keuze.

Hoor graag ervaringen en meningen. :)

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:51

Cyphax

Moderator LNX
De Fiësta is een prima auto op zich, welke motor heb je proefgereden? Hij heeft een prima reputatie in elk geval. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

M.b.t. de Fiesta, zorg dan wel dat je meteen voor het nieuwe model gaat?

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Ford Fiesta - AutoWeek Review - English subtitles

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:56
En een Skoda Fabia?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

De nieuwe Fiesta is zeker een goede optie maar mogelijk heb je meer plezier (en waar voor je geld) voor het vorige model, zeg even tot begin van dit jaar.

Daar zitten nog net wat grotere motoren in, dus iets meer trekkracht. Ze zijn relatief goed te krijgen en hebben minstens zoveel opties als de nieuwe modellen.

Het grote verschil is de software van de radio/navi en de connectie naar jouw smartphone ofzo. Ik dacht dat er met het nieuwe model ook een nieuwere versie software is geleverd; geen idee of dat van belang is voor het uitkiezen van een auto.

Wil je iets meer ruimte maar niet teveel betalen; je kan ook al bij Ford shoppen voor de Fiesta Active ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-06 22:15

iichel

Gazoooo

Als je een Polo haalt, wacht dan nog even. Rond oktober is er een compleet nieuw model te bestellen.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Wat tof dat jullie meedenken en zo snel antwoorden: de Polo wordt het inderdaad niet.

We willen deze keer echt een nieuw model: de Fiesta 2016 valt dan af, zeker gezien het in mijn ogen afschuwelijk ogende dashboard. Niet dat die van de huidige Fiesta onwijs tof is, maar in elk geval moderner.

Ik zat te vergelijken en zie bijvoorbeeld dat er staat bij koppel en vermogen bij de Fiesta 170nm/4000tpm en bij de huidige Renault Clio 105nm/4250tpm. Wat is dan beter?

[ Voor 3% gewijzigd door THE_BASE op 03-07-2017 19:06 ]

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Wij zijn uitgekomen op een Fabia Combi Greenline (1.2 TDI) uit 2010. Redelijk goed te betalen, kleine station, groot genoeg voor een klein gezin.

De vraag is waarom je voor nieuw wilt gaan. Nieuw lijkt in de regel vooral een desinvestering, de eerste 3 jaar schrijf je ontzettend veel op je auto af.

Fin, als je toch nieuw wilt, nieuwe Fabia, al dan niet Combi?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

THE_BASE schreef op maandag 3 juli 2017 @ 19:04:
Ik zat te vergelijken en zie bijvoorbeeld dat er staat bij koppel en vermogen bij de Fiesta 170nm/4000tpm en bij de Opel Corsa 170nm/1800tpm. Wat is dan beter?
Op papier heeft de corsa meer trekkracht onderin de toeren maar dat is op papier, ik zou echt even proefrijden om te voelen wat het fijnste rijd want die cijfers zeggen niet alles.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
unezra schreef op maandag 3 juli 2017 @ 19:07:
Wij zijn uitgekomen op een Fabia Combi Greenline (1.2 TDI) uit 2010. Redelijk goed te betalen, kleine station, groot genoeg voor een klein gezin.

De vraag is waarom je voor nieuw wilt gaan. Nieuw lijkt in de regel vooral een desinvestering, de eerste 3 jaar schrijf je ontzettend veel op je auto af.

Fin, als je toch nieuw wilt, nieuwe Fabia, al dan niet Combi?
Van die afschrijving had ik geen weet, dank je.

Het is best een lastige keuze. Als ik sec. vraag wat de beste auto is in het B-segment is daar dus niet bepaald een goed antwoord op volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:44
Bij VAG; kijk eens naar de Fabia en de nieuwe Ibiza. Polo ook mooi, maar stuk duurder.
Vind zelf de Clio een mooie B-segmenter, nieuwe Fiesta ook zeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

De Corsa trekt waarschijnlijk beter in lage toeren, de Fiesta in hogere toeren.

Komt door toepassing/afregeling van de turbo. De Corsa zal fijner rijden in de stad maar niet lekker "horen" als je even flink moet/kan doortrappen op de snelweg. De Fiesta daarentegen is in de stad wat minder fel optrekken maar heeft juist op de snelweg meer pit en kan je je versnelling langer vasthouden.
THE_BASE schreef op maandag 3 juli 2017 @ 19:08:
[...]

Raar verhaal; elke auto heeft een flinke afschrijving de eerste drie jaar. Vandaar dat ik zo lui ben om geen nieuwe auto te kopen maar eentje van 3 tot 5 jaar oud. Bot gezegd; als je niet blindstaart op "het dashboard is moderner", kan je voor het geld van een goede nieuwe Fiesta een mooie gebruikte Mondeo rijden. Of in plaats van een nieuwe Polo een mooie Passat. Skoda is dan een nieuwe Fabia of een gebruikte Superb.

Beide zaken opgeteld (en nu komt mijn persoonlijke mening): hoe nieuwer je nu wil rijden, des te beperkter de motor-uitvoeringen in de prijsklasse tot ~20K. Voor 20K en goed uitzoekwerk, rij je een auto een slag groter, krachtiger, ruimer en luxer. Of je houdt 6 tot 8K in je zak en rijdt een vergelijkbaar model van 4 jaar oud zoals een Fiesta Sport uit 2013 maar die heeft dan wel een fijne 120pk motor en aantrekkelijk rijgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbertC
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:46
Ik vind het kleine stuur in mijn 208 juist een pluspunt. Vind het altijd weer even wennen en vind het maar ouderwets als ik in een andere auto rij met zo'n groot stuurwiel voor m'n neus ;) Het vergt echter wel enige gewenning en je moet het stuur wel goed afstellen (daar hoort de verkoper even mee te helpen, maar als die toch al niet prettig was...).

[ Voor 3% gewijzigd door RobbertC op 03-07-2017 19:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

THE_BASE schreef op maandag 3 juli 2017 @ 19:08:
[...]

Het is best een lastige keuze. Als ik sec. vraag wat de beste auto is in het B-segment is daar dus niet bepaald een goed antwoord op volgens mij.
Is ook geen goed antwoord op omdat alles af hangt van je specifieke wensen en eisen. :)
Wij zijn een maand of 2 geleden op zoek gegaan naar een nieuwe auto (nieuw as in, voor ons nieuw, vanaf het begin af aan stond vast dat het weer 2e hands zou worden) en bizar genoeg vrij snel op een Fabia Combi uitgekomen.

Wel nog wat alternatieven onderzocht, flink wat suggesties hier op Tweakers gekregen maar in the end was de conclusie dat de Fabia Combi de enige serieuze optie was die aan alle eisen voldeed behalve de eis dat 'ie een beetje rap van zijn plek moest komen. :)

Fin, 1 eis laten varen (dat is nog wel op te lossen met tuning) en verder een fantastische zwart metallic (Black Magic Mica) Fabia Combi uit 2010 (modeljaar 2011) met 120.000Km op de klok op de kop weten te tikken.

Heeft ons 7000 EUR gekost inclusief kosten rijklaar maken, ging nog 750 EUR inruil van onze 206 SW vanaf. Eind boven budget (we gingen voor 5000 EUR in eerste instantie) maar uiteindelijk wel een prima koop aan gedaan. Sure, de auto is niet de snelste maar verder rijd 'ie *heerlijk* en hij is dankzij zijn groene diesel relatief zuinig. Emissieklasse Euro 5 waardoor we een mooie groene "4" op de voorruit konden plakken.

Qua ruimte hebben we absoluut niet te klagen. De kofferbak is 1.5x zo groot als de kofferbak van onze 206SW en verder is het ding van alle gemakken voorzien. (Climate control, cruise control, ESP, ingebouwde navigatie, parkeerasensoren, etc, etc, etc.)

Qua kosten, omdat 'ie met een verse APK kwam en altijd dealer onderhouden is geweest (1e eigenaar, heeft 'm daar gekocht en daar ingeleverd, volledige onderhoudshistorie bekend) verwachten we niet voor juni 2018 weer bij onze garage te staan voor een APK en denken dat we de meerprijs terugverdienen in het lagere onderhoud.

Afschrijving schatten we in op een ruwe 1000 EUR per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ik krijg het er bij mijn partner niet in dat een auto van een jaar of 3 ook goed is. We hebben nu al meerder auto's 2e hands gekocht en elke keer komen we voor vervelende verrassingen en onderhoud te staan. Ik snap zijn mening hier wel in.

Ford bood ons Ford Options, iemand hier bekend mee? Je hebt een aanbetaling (of inruil oude auto), je betaald per maand een bedrag gedurende 36 maanden en hebt een eindbetaling, de rente is 'slechts' 2,99%. Je hebt na 36 maanden de mogelijkheid de oude Fiesta in te leveren en een nieuwe Ford wederom met deze constructie af te nemen. Ze garanderen altijd dat de auto na 3 jaar meer waard is dan wat je na 36 maanden nog moet betalen als eindbetaling.

Mijn partner zegt terecht dat wanneer je de auto nu gewoon koopt hij ook wel wat waard is na 3 jaar. Ford had het over zo'n 10.000 euro. Ik mag toch aannemen dat een auto van nu 20.000 euro straks nog wel de helft waard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:43

heho

Ommen, Overijssel

De nieuwe Citroën C3 een optie ? Wel smaak gevoelig maar ik vind het een prachtig ding. Met puretech 110 pk motor en eventueel automaat een heerlijke combi ....

12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

THE_BASE schreef op maandag 3 juli 2017 @ 19:22:
Ik krijg het er bij mijn partner niet in dat een auto van een jaar of 3 ook goed is.
Vreemd... Kan aan jullie beiden liggen hoor ;)

Wij rijden al 7 jaar alleen maar tweedehandsjes. Maar je moet je bronnen hebben en weten wat er aan een specifiek type kan mankeren. Voorbeeld: voor 12K weet ik een perfecte Fiesta 1.0 Titanium te staan, nog geen 55K op de teller. Onderhoud & historie 100% in orde. Maar ik zag ook een DS3 Trophy vorige week, 13K, 56K gelopen, full options.

Ik vind het lastig; als ik het topic zo lees weten jullie beiden, met alle respect, weinig van auto's af anders dan wat je te besteden hebt en liever nieuw. Dan denk ik dat we redelijk snel uitgepraat zijn toch? Dan is het proefrijden, proefrijden, proefrijden en dan eentje bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
MAX3400 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 19:27:
[...]

Vreemd... Kan aan jullie beiden liggen hoor ;)

Wij rijden al 7 jaar alleen maar tweedehandsjes. Maar je moet je bronnen hebben en weten wat er aan een specifiek type kan mankeren. Voorbeeld: voor 12K weet ik een perfecte Fiesta 1.0 Titanium te staan, nog geen 55K op de teller. Onderhoud & historie 100% in orde. Maar ik zag ook een DS3 Trophy vorige week, 13K, 56K gelopen, full options.

Ik vind het lastig; als ik het topic zo lees weten jullie beiden, met alle respect, weinig van auto's af anders dan wat je te besteden hebt en liever nieuw. Dan denk ik dat we redelijk snel uitgepraat zijn toch? Dan is het proefrijden, proefrijden, proefrijden en dan eentje bestellen?
Ik denk het inderdaad ook: donderdag nog maar even een proefritje doen en kijken of we er dan samen uitkomen! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ik krijg het er bij mijn partner niet in dat een auto van een jaar of 3 ook goed is. We hebben nu al meerder auto's 2e hands gekocht en elke keer komen we voor vervelende verrassingen en onderhoud te staan. Ik snap zijn mening hier wel in.
Ik niet. Als je goed 2e hands koopt, loop je niet noemenswaardig meer risico dan met een nieuwe auto. Ok, je hebt geen fabrieksgarantie maar kosten heb je altijd.

De laatste APK van onze 206 (die we dus hebben weggedaan), leverde als enige afkeurpunt een defect lampje van de kentekenplaat op.

Dat we 'm toch hebben weggedaan is omdat er wat groter onderhoud aan zat te komen en 'ie milieuklasse EURO 3 of 4 was. Daarmee kom je in Duitsland veel binnensteden niet meer in. Alles bij elkaar opgeteld hebben we besloten dat het minimaal EURO 5 moest zijn, waarmee we nu zo'n fraaie groene "4" konden kopen en weer overal in Duitsland mogen rijden. :)
Ford bood ons Ford Options, iemand hier bekend mee? Je hebt een aanbetaling (of inruil oude auto), je betaald per maand een bedrag gedurende 36 maanden en hebt een eindbetaling, de rente is 'slechts' 2,99%. Je hebt na 36 maanden de mogelijkheid de oude Fiesta in te leveren en een nieuwe Ford wederom met deze constructie af te nemen. Ze garanderen altijd dat de auto na 3 jaar meer waard is dan wat je na 36 maanden nog moet betalen als eindbetaling.

Mijn partner zegt terecht dat wanneer je de auto nu gewoon koopt hij ook wel wat waard is na 3 jaar. Ford had het over zo'n 10.000 euro. Ik mag toch aannemen dat een auto van nu 20.000 euro straks nog wel de helft waard is?
Ik vind 3333 EUR per jaar aan afschrijving ontzettend veel geld. Op onze 2e hands auto's van een jaar of 7, 8, schrijven we 1000 EUR per jaar af en dat verschil van 2300 EUR per jaar haal je echt niet terug aan lagere onderhoudskosten.

Kortom, voor de lagere kosten zou ik het niet doen en ik zou je partner proberen te overtuigen dat financieel gezien, een 2e hands auto van 3-8 jaar een veel verstandiger keuze is. Nieuw koop je voor de buren, of omdat je autogek bent, niet omdat het financieel de beste keuze is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:36

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

@unezra eigenlijk wat je zegt ze kunnen beter de huidige verder oprijden omdat het economisch voordeliger is?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

THE_BASE schreef op maandag 3 juli 2017 @ 19:31:
[...]

Ik denk het inderdaad ook: donderdag nog maar even een proefritje doen en kijken of we er dan samen uitkomen! _/-\o_
Nog even een paar extra my 2 cents: mishandel de demo-auto. Gewoon even grof optrekken, (veilig!!!!) hard remmen, paar rotondes goed nemen, even volgas invoegen de snelweg op. Radio uit, ramen dicht. Let op geruis, onverwachte ratels etc. Ga niet rijden alsof je elke dag een 4-jarige 400m naar school moet brengen. Ik gok dat je dan toch op een iets zwaarder/sportiever model gaat uitkomen ;)

@unezra Ik denk dat afschrijving iets persoonlijks is. Zonder oordeel over portomonnees of smaak in auto's; ik schrijf alleen al aan waarde 5K per jaar af. Daarbij natuurlijk nog iets van 2K aan verzekering+belasting en nog eens 2 tot 4K aan onderhoud. Maar ja, ik rij een auto met alle technische eisen die ik wil hebben om veilig, comfortabel en langdurig te kunnen rijden. Maar je hebt gelijk dat 3 tot 4K afschrijving per jaar voor een b-segmenter absoluuut overdreven is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
De huidige auto nu inleveren is omdat het nu nog zo'n 5000 euro waarde heeft én omdat ik verwacht dat er tijdens de APK eind dit jaar weer van alles uit de grote hoed wordt getoverd.

Ben erg gecharmeerd van de Renault Clio die nu op de markt is, maar volgens mij kun je dan beter voor een Ford Fiesta kiezen als ik Autoweek mag geloven.

En iemand heeft het goed: we hebben te weinig verstand van auto's en vandaar al mijn (onzinnige) vragen hier. Ik ben blij met de antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Touchdomex schreef op maandag 3 juli 2017 @ 19:33:
@unezra eigenlijk wat je zegt ze kunnen beter de huidige verder oprijden omdat het economisch voordeliger is?
Nee.

2009 zou ik inderdaad nog een paar jaar mee rijden tot de kosten van onderhoud te hoog worden of je er bijvoorbeeld mee in de ellende komt omdat je delen van Duitsland of Frankrijk niet meer in mag. (Als dat relevant is voor TS.)

Wat dat moment is, zal voor iedereen anders zijn maar 2009 is nog maar 8 jaar oud en da's (mits de kilometerstand niet al te hoog is), niet heel oud voor een auto.

Op een gegeven moment bereik je een punt dat de kosten per jaar te hoog op lopen of dreigen te lopen en da's het moment om afscheid te nemen en een nieuwe auto te kopen. Als je economisch slim wilt autorijden. Als er andere redenen spelen, zoals graag een nieuwe auto *willen* rijden omdat daar allerlei nieuwe toeters en bellen aan zitten, dat leuk oogt naar de buren, etc, go for it. Maar economisch is een gloednieuwe auto een vrij onzinnige investering.
MAX3400 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 19:36:
[...]
Nog even een paar extra my 2 cents: mishandel de demo-auto. Gewoon even grof optrekken, (veilig!!!!) hard remmen, paar rotondes goed nemen, even volgas invoegen de snelweg op. Radio uit, ramen dicht. Let op geruis, onverwachte ratels etc. Ga niet rijden alsof je elke dag een 4-jarige 400m naar school moet brengen. Ik gok dat je dan toch op een iets zwaarder/sportiever model gaat uitkomen ;)
Ik heb mezelf, als bestuurder, een keer misselijk gereden in een auto. :)
VW Golf TDI met "rode D, rode I". Paar keer (uiteraard op een verlaten landweg zonder verkeer in de buurt) grof hard opgetrokken en afgeremd. Was leuk. Uitendelijk toen voor een Ford Focus gegaan. Iets minder sportief, leukere auto om te rijden.
@unezra Ik denk dat afschrijving iets persoonlijks is. Zonder oordeel over portomonnees of smaak in auto's; ik schrijf alleen al aan waarde 5K per jaar af. Daarbij natuurlijk nog iets van 2K aan verzekering+belasting en nog eens 2 tot 4K aan onderhoud. Maar ja, ik rij een auto met alle technische eisen die ik wil hebben om veilig, comfortabel en langdurig te kunnen rijden. Maar je hebt gelijk dat 3 tot 4K afschrijving per jaar voor een b-segmenter absoluuut overdreven is.
Oh, absoluut en auto's mogen ook gewoon hobby zijn. WIj zijn voor een duurdere auto gegaan dan we in eerste instantie in gedachten hadden en de auto is luxer en groter dan voor vrouwlief nodig was. Ik vind climate control, parkeersensoren en ingebouwde navigatie leuk, een grotere kofferbak een eis. Voor haar was dat allemaal niet zo noodzakelijk. Het heeft wel de auto 1000-2000 EUR duurder gemaakt maar dat is het me ruim waard. Meteen het weekend nadat we 'm hebben opgehaald al met vrienden naar Duitsland gereden voor een klimtripje en toen ik prinsheerlijk met 155 over de autobahn zoefde, was ik echt wel heel blij dat we net even wat meer hadden uitgegeven.

Maar wat je zegt, afschrijving is voor iedereen anders. Iedereen stelt andere eisen. Daarom is de vraag "wat is de beste B-segmenter" ook niet te beantwoorden.

Wat ik me wel af vraag, waarom een B-segment? Waarom niet groter? Als je 20K te besteden hebt, kun je *veel* groter en luxer rijden. (Ok, mits je de eis van nieuw laat varen misschien.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.I.C.
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-06 21:57
Hoewel de 'beste' B klasse altijd persoonlijk is, is het wel handig om wat meer info te geven over jullie situatie;
- hoeveel kilometer rijd je ongeveer per jaar?
- wil je een handgeschakelde auto of een automaat?
- met hoeveel personen zit je meestal in de auto?
- wat is je budget?
- etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:38
@MAX3400 mijn auto was 2 jaar terug een fractie duurder dan jouw afschrijving per jaar :+

Geef persoonlijk idd liever iets meer uit aan onderhoud dan aan afschrijving en ik rijd nu eenmaal graag grote en bijzondere autos. Die zijn na 8-10 jaar meestal nog maar 10-15% van de nieuwprijs waard.

Mijn auto rijdt 1:10, kost 70€ per maand aan wegenbelasting en gemiddeld zo'n 1.000€ jaar aan onderhoud. Gaat een gochem met een boodschappen autotje me uitleggen dat hij wel veel goedkoper rijdt in zijn nieuwe auto, terwijl zijn afschrijving alleen al meer is dan mijn totale gebruikskosten.

Ik zou alleen wat jongers overwegen als ik erg veel km's zou maken. Dan is het wellicht nog wel interessant. Maar aangezien best veel particulieren een nieuwe auto kopen zal er een charme aan zijn.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

THE_BASE schreef op maandag 3 juli 2017 @ 19:41:
De huidige auto nu inleveren is omdat het nu nog zo'n 5000 euro waarde heeft én omdat ik verwacht dat er tijdens de APK eind dit jaar weer van alles uit de grote hoed wordt getoverd.

...

En iemand heeft het goed: we hebben te weinig verstand van auto's en vandaar al mijn (onzinnige) vragen hier. Ik ben blij met de antwoorden!
Hint: wacht met kopen tot eind van het jaar. Je APK mag je al een paar maanden van te voren doen. Of een pre-APK. Komt er shit uit, kan je alsnog een nieuwe auto gaan kopen. Zo niet, auto goedkeuren en ergens inruilen; einde jaar zijn er vaak nog dealers die een auto op kenteken met 0km graaaaag willen verkopen voor 31 december ;)

@unezra Eens, de (kleine) meerprijs voor een iets mooier/groter model met bijbehorende ervaring, is soms helemaaaal niet gek. Helaas is dit niet altijd weggelegd voor iedereen; zeker niet voor topicstarter & partner die niets weten van auto's (wat helemaal niet erg is).

@NiGeLaToR Iedern zijn heug en meug; ik rij 35 tot 45K per jaar. Daarmee dus iets zwaarder bemeten wagen (en 4x4) om overal te komen wanneer en waarom ik dat wil/moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-06 20:59
eindbetaling, de rente is 'slechts' 2,99%.

Niemand weet exact wat die auto over 3 jaar waard is. Vrijwel altijd kan je beter een auto kopen met garantie van ongeveer 3jaar oud.

Van het verschil in afschrijving alleen (stel je koopt elke keer nieuw) kan je elke paar jaar een jong gebruikte auto kopen.

Een lening afsluiten van 2.99% en nog een slottermijn is een zware last om te dragen.(hebben jullie al een hypotheek? tevens is de auto pas echt van jullie zodra je de slottermijn hebt betaald, je krijgt "deel2" van het kenteken dan ook pas daarna)

Is een jonggebruikte Renault Zoe niet een optie? Die staan al met een vraagprijs vanaf 8900euro. Erg leuke (elektrische) auto en die bespaard ons zo'n 150+euro per maand (op jaarbasis)

Het lijkt alsof jullie in de basis een prima auto hebben, dat je wat meer onderhoudskosten hebt is normaal. Bij een nieuwe auto ben je zo 3000+ euro per jaar kwijt aan afschrijving, daar kan je een gemiddeld motorblok geheel voor reviseren.

Ik heb ook ooit een auto nieuw gekocht, dat was toen een BPM vrije semi gesubsideerde eco-diesel (Grande Punto/evo) achteraf gezien een fijne auto maar die was er toen al vanaf 10.xxx euro nieuw.

[ Voor 5% gewijzigd door Stef87 op 03-07-2017 19:50 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Touchdomex schreef op maandag 3 juli 2017 @ 19:33:
Eigenlijk wel :P
Ik spring even terug naar het begin:
THE_BASE schreef op maandag 3 juli 2017 @ 18:12:
We hebben nu een Renault Clio uit 2009 met cruise control, aircondition, climate control, regenmeter , automatische verlichting en TomTom Carminat (navigatie).

Omdat deze auto nu nog enigzins wat waard is hebben we dit weekend bedacht dat het wellicht verstandig is voor een geheel nieuwe auto te gaan.
Ik verbaas me dat dit de reden is om een nieuwe auto te kopen, met precies datzelfde argument kan je je nieuwe auto een half jaar later weer inruilen voor een ander.
unezra schreef op maandag 3 juli 2017 @ 19:31:

Kortom, voor de lagere kosten zou ik het niet doen en ik zou je partner proberen te overtuigen dat financieel gezien, een 2e hands auto van 3-8 jaar een veel verstandiger keuze is.
Die 2e hands auto van 8 jaar heeft-ie al :+ En inderdaad, je kan niet goedkoper rijden dan gewoon doorrijden wat je al hebt.
Onze auto is ondertussen 13 jaar oud, en elk jaar dat-ie blijft rijden is een heel goedkoop autojaar 8)
Nieuw koop je voor de buren, of omdat je autogek bent, niet omdat het financieel de beste keuze is.
The Millionaire Next Door legde dat mooi uit: de gemiddelde miljonair geeft 3% van z'n vermogen uit aan een auto, en meestal is dat een tweedehands auto van een jaar of 3 oud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
We hebben de auto (Renault Clio 2009 1.2 Dynamic met poespas) gekocht voor 6700 euro, zo'n anderhalf jaar geleden. Daar is al twee keer zo'mn 1500 euro tegen aan gegooid tijdens onderhoud en grote beurt. Hij begint nu weer hier en daar wat te vertonen en om dat voor te zijn willen we dus nu een stap maken.

Ik rijd dagelijks 16km heen en 16km terug van huis naar werk. Elke week wordt er op en neer gereden naar ouders zo'n uur rijden van huis. Verder uiteraard dagjes uit e.d.

Het budget mag 20.000 euro zijn als het zín heeft, niet omdat dat een oplossing kan zijn en voordeliger kan zijn. Een nieuwe auto leek ons de oplossing en met een beetje inruil een goed idee. Zeker als het een Picanto was, dan heb je een kleine betaling. Maar nu gaan we naar b-segment (c-segment vind ik te groot, te ruim). We zijn en blijven met zijn twee.

De auto moet airconditioning hebben, cruise control, goed geluid uit de speakers, Bluetooth. Daarnaast is een display met navigatie en Apple CarPlay fijn, maar geen must. Optrekken en inhalen moet 'ie makkelijk aankunnen.

Zo kwamen we bij de Fiesta Trend, maar de beste verkoper gaf aan dat 75pk niet bepaald is waar ik dan om vraag, zo kwamen we bij de Fiesta Titanium. Met een leuk pack t.w.v. 2120 euro die nu voor 995 euro is was het een leuke auto als nieuw.

Als we echt om gaan naar occassion dan beginnen we opnieuw met onze zoektocht, maar ben bang dat het nieuwe gevoel blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Als je een echt leuke fiesta wil halen weet ik niet maar weet dat qua blok de 1.0 ecoboost erg fijne torretjes zijn.

En ja vermoedelijk kunnen ze nu hele mooie paketten en deals erop sluiten vanwege de voorraad die ze hebben omdat er een nieuw model te trappelen staat.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@THE_BASE Ik kan je uit ervaring vertellen dat je met een Fiesta 1.6 niet over de Alpen komt. Dus tenzij je met de auto naar Scandinavie wil of richting de Pyreneen of Alpen, mag je meteen alles onder de 100pk / 200Nm / 1.6 links laten liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

THE_BASE schreef op maandag 3 juli 2017 @ 19:55:
We hebben de auto (Renault Clio 2009 1.2 Dynamic met poespas) gekocht voor 6700 euro, zo'n anderhalf jaar geleden. Daar is al twee keer zo'mn 1500 euro tegen aan gegooid tijdens onderhoud en grote beurt. Hij begint nu weer hier en daar wat te vertonen en om dat voor te zijn willen we dus nu een stap maken.
Je kunt domweg pech hebben gehad met die auto. Als je d'r in 1.5 jaar tijd 3K tegenaan hebt moeten gooien klinkt het vooral alsof je een beetje een kat in de zak hebt gekocht.

Maar je geeft zelf aan dat dat ding nu nog 5K zou moeten opleveren. Dan heb je 750 EUR per jaar afgeschreven. Dat red je nooit bij een nieuwe auto. Die 1500 EUR per jaar onderhoud kan veel lager, wij hebben jaren gehad waarin we niet meer kwijt waren dan de wat is het, 150 EUR voor APK en bandenwissel. Standaard houden we zo'n 500-600 EUR per jaar aan voor onderhoud en gemiddeld lijken we daar gevoelsmatig aardig op uit te komen. (Ik heb het niet echt bijgehouden maar als het daadwerkelijk 1500 EUR per jaar was geweest had ik dat wel geweten.)

Ik heb overigens sinds wat is het, 1998 mijn rijbewijs en los van 2x een leaseauto, nog nooit nieuw gereden. Altijd 2e hands auto's van een jaar of 7, 8 oud. Dat zijn nu een ruwe 6 auto's geweest. (Even tellen... Punto, 205, 405, 205, Matiz, 206 SW, Fabia.) Natuurlijk heb je eens een jaar pech en komt er een moment dat het economisch niet verstandig meer is door te rijden met zo'n auto maar los van dat ene pech geval dat je nu hebt, is het allemaal redelijk te overzien.

Hoe veel auto's hebben jullie in je leven gehad? Is dit jullie eerste auto?
Ik rijd dagelijks 16km heen en 16km terug van huis naar werk. Elke week wordt er op en neer gereden naar ouders zo'n uur rijden van huis. Verder uiteraard dagjes uit e.d.
16 kilometer enkele reis is kort voor een auto, dan is 'ie niet opgewarmd. Voor die afstand zou ik op de fiets gaan. (Desnoods een electrische.) Of een brommer aanschaffen.
Het budget mag 20.000 euro zijn als het zín heeft, niet omdat dat een oplossing kan zijn en voordeliger kan zijn. Een nieuwe auto leek ons de oplossing en met een beetje inruil een goed idee. Zeker als het een Picanto was, dan heb je een kleine betaling. Maar nu gaan we naar b-segment (c-segment vind ik te groot, te ruim). We zijn en blijven met zijn twee.
Er zijn heel grote B-segmenters en kleine C-segmenters. Waarom vind je een C-segment te groot? Extra ruimte heb je geen last van, hooguit is inparkeren iets lastiger maar dat is met parkeersensoren prima op te lossen. :)

Wij zijn (en blijven) ook met zijn 2en maar ik ben toch echt heel blij met de redelijk riante kofferbak van onze Fabia Combi.
De auto moet airconditioning hebben, cruise control, goed geluid uit de speakers, Bluetooth. Daarnaast is een display met navigatie en Apple CarPlay fijn, maar geen must. Optrekken en inhalen moet 'ie makkelijk aankunnen.

Zo kwamen we bij de Fiesta Trend, maar de beste verkoper gaf aan dat 75pk niet bepaald is waar ik dan om vraag, zo kwamen we bij de Fiesta Titanium. Met een leuk pack t.w.v. 2120 euro die nu voor 995 euro is was het een leuke auto als nieuw.

Als we echt om gaan naar occassion dan beginnen we opnieuw met onze zoektocht, maar ben bang dat het nieuwe gevoel blijft.
Wat is het dat jullie zo trekt in nieuw?
Ik hou best van een potje shiny en shimmer, een beetje bling, maar een nieuwe 2e hands word ik denk ik blijer van dan van een nieuwe nieuwe auto, domweg omdat ik *en* dat nieuwe gevoel heb (je ziet aan weinig af dat dit een 2e hands auto is) *en* nog wat geld over voor andere dingen.

Ieder moet weten waar hij/zij zijn spaargeld aan uit geeft (ik zou er zeker niet voor gaan lenen, dan zou ik een goedkopere auto kiezen of jullie huidige Clio eens goed laten fixen en daarna oprijden) en of je dat verstandig of niet doet is geheel aan jullie. Neem het wel mee.

Overigens, die 3K aan onderhoud krijg je nooit meer terug. Misschien dat je juist door die 3K geïnvesteerd te hebben nu wel een goede auto hebt die nog makkelijk 4-5 jaar mee kan en dat de eindconclusie is dat je best deze auto gewoon op kunt rijden tot 'ie 1000 EUR waard is en *dan* opnieuw bepalen wat je doet.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:24
MAX3400 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 19:59:
@THE_BASE Ik kan je uit ervaring vertellen dat je met een Fiesta 1.6 niet over de Alpen komt. Dus tenzij je met de auto naar Scandinavie wil of richting de Pyreneen of Alpen, mag je meteen alles onder de 100pk / 200Nm / 1.6 links laten liggen.
Ik kan uit ervaring vertellen dat als je de bergen in wilt je alleen met een Bugatti Veyron daar in slaagt. Met elke andere auto is het een zinloze actie. :/

Wat een onzin verhaal. Met mijn 1.4 benzinemotor met 66kW op 1040KG ben ik door de Alpen gereden en ik kwam prima elke berg op.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

LordSinclair schreef op maandag 3 juli 2017 @ 20:10:
[...]

Wat een onzin verhaal. Met mijn 1.4 benzinemotor met 66kW op 1040KG ben ik door de Alpen gereden en ik kwam prima elke berg op.
Ik geloof je meteen. De Fiesta Sport uit 2012 wilde echt niet lekker van Verona of Bolzano naar Innsbruck. En die had iets meer dan 120pk aan boord en "maar" 2 normale volwassenen. Het waren wel lange versnellingen; misschien dat dat ook een verschil maakt tussen jouw en mijn ervaring.

Het rotte is wel dat je in NL dit soort zaken niet kan testen tenzij je even naar Limburg rijdt waar dan alsnog "amper" hoogteverschil is. Het was puur een opinie maar wel eentje waar ik al bijna 10 jaar achter sta en wat ik van sommige kennissen ook mee krijg (lease en prive).

Zoveel mensen, zoveel meningen/ervaringen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 181786

Misschien kan de TS ook buiten gebaande paden kijken als hij iets uniekers wil. De Mazda 2 en nieuwe Nissan Micra zijn mooie wagens. De Citroën C3 is lekker eigenwijs en ik denk dat de Hyundai i20 en Kia Rio ook prima waar voor het geld bieden. De keuze is reuze in het b segment en met zoveel modellen gaat kiezen nog moeilijk worden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-06 20:05

Kiswum

Gadget reviewer

THE_BASE schreef op maandag 3 juli 2017 @ 19:55:
Wow! Ik zou met zo'n ervaring eigenlijk niet eens meer bij Renault terug willen komen.

Wij hebben 4 jaar geleden een Skoda Octavia 2 uit 2004 gekocht met ongeveer 95.000km op de teller incl. 6 maanden Bovag garantie. Alle manketentjes zijn binnen die 6 maanden prima opgelost. Oh ja, de auto kostte ons €6000 excl. inruilwaarde.

Wat voor pannen hebben we gehad na zo'n 65.000km:
- Nieuwe condensor (airco systeem), voor zo'n €600,- gedeeltelijk zelf gemaakt of €1000,- via de Skoda garage.
- Nieuwe bandjes
- 2x long life beurt en 1 keer een kleine beurt zonder noemenswaardige problemen. Alleen nieuwe filters, bogies, olie, etc.

Hiervoor hebben we 3,5 jaar een Skoda Fabia gehad uit 2001 en daar 75.000km mee gereden.
- 6 maanden garantie, waarin water lekkage is verholpen
- Autoriem vervangen (dankzij een ijverige pup) = €100,-
- 2x per jaar nieuwe lampjes in de koplampen.
- Raammechanisme was onder coulance vervangen. Hiervoor hoefden we slechts de monteurkosten betalen van de Skoda dealer. +/- €80,-
- Nieuwe banden
- Nieuwe koppeling laten plaatsen voor zo'n €500,- bij een externe monteur.

Als ik zo de onderhoudsprijzen hoor van een jonge Renault, dan kies ik veel liever voor een oude Skoda met veel minder kosten via een officiële dealer (alle onderhoudsprijzen staan op de website van Skoda). Oh ja er zit ook 2 jaar garantie op onderdelen die door de dealer zijn vervangen. Daarnaast hoef je geen Bovag te nemen, doordat je de mobiliteitsservice in binnen- en buitenland wordt geholpen door de wegenwacht.

Maar ik wil je verder niet in de Skoda richting duwen hoor ;)

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-06 15:00

Een auto van een jaar of 3 kan ook prima zijn. Nieuw gaat ook niet nooit kapot. Het enige voordeel is dat het onder de garantie valt. Ik heb geen idee in hoeverre er allerlei kosten aan gaan zitten te komen voor jullie huidige auto, maar ik neem aan dat jullie minder dan 10k gaan verstoken aan onderhoud in de komende 3 jaar aan jullie huidige auto.. :+

_@/'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Haha, ik bedank je hartelijk!

Ik denk dat we best een pechgeval hadden met deze Clio. Of ik kan er niet mee omgaan, dat kan ook. Maar ook met onze tweedehands Ford Escort in een bruin verleden hadden we geen mazzel. Ik vertrouw onze garage ook voor geen meter meer.

Vrijwel allemaal zeggen jullie 'koop geen nieuwe auto'. We gaan daar eens goed over nadenken. Een gebruikte auto blijft lastig voor ons.

De keuze is meer van: doen we een andere auto of rijden we deze auto toch op. En de beredenering 3000 euro per jaar afschrijving is heel wat onderhoud gaat niet helemaal op: we blijven investeren in een auto die steeds minder wordt. Datzelfde geld leggen wij dan liever nu in voor een nieuwe auto die we dan desnoods over een aantal jaar weer inruilen om zo redelijk zonder onderhoud door te rijden.

Maar ook bovenstaand kan een rare beredenering van ons zijn. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Auto's in het B-segment liggen allemaal heel dicht bij elkaar.
Betrouwbaarheid is bij de meeste merken gewoon goed bij nieuwe B-segmenters.
Je hebt per auto verschillen op het vlak van stijling, en rijgedrag. Maar uiteindelijk denk ik dat het een 'volle' optielijst, is die je het meeste verschil maakt op comfort in het dagelijks gebruik.

Ford en Opel hebben dan het voordeel dat ze aantrekkelijke optiepakketen hebben.

Het is ook wat je wilt.
  • De Clio en Fiesta zijn traditioneel de best sturende auto's.
  • De C3 onderscheid zich juist op haar comfort.
  • Fabia/Golf/Ibiza zijn sterke all-rounders.
  • Wil je meer ruimte/lengte dan hebben de fabia & clio een stationvariant.
Reviewers zijn opvallend positief over de nieuwe fiesta.

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
New Ford Fiesta 2018 Review - the best small car? | Mat Watson Reviews

Bekijk op YouTube
Ford Fiesta 2019 in-depth review – Carbuyer

Bekijk op YouTube
2018 Ford Fiesta First Drive Review Test

De Fiesta heeft in ieder geval:
  • Een supergoede driecilinder (100/125pk) 6x engine of the year.
  • De beste wegligging van alle auto's.
  • Een prima interieur.
  • Veel opties voor weinig.
  • Niet de meeste binnenruimte in het B-segment.
  • Een tilldrempel bij de achterklep.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Is het geen optie om een soort van checkup uit te voeren door een (andere) garage? Dat geeft natuurlijk geen garanties, maar kan allicht een wat meer geruststellend gevoel geven. En zeker als je deze garage niet vertrouwt en je kan dat met feiten onderbouwen (of genoeg onderbuik gevoelens) dan zou ik op zoek gaan naar een andere!

_@/'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Steephh schreef op maandag 3 juli 2017 @ 20:36:
Is het geen optie om een soort van checkup uit te voeren door een (andere) garage? Dat geeft natuurlijk geen garanties, maar kan allicht een wat meer geruststellend gevoel geven. En zeker als je deze garage niet vertrouwt en je kan dat met feiten onderbouwen (of genoeg onderbuik gevoelens) dan zou ik op zoek gaan naar een andere!
We zijn destijds toen de grote beurt kwam met hoge kosten naar een andere garage gereden: zelfde prijs. De banden naar achteren, remschijven vervangen en nog wat voor mij onbekende onderdelen. :)

Dat het die Fiesta moet worden als we voor een nieuwe gaan is denk ik wel duidelijk voor ons. De reviewers zijn positief, het is een flink b-klasser, goede opties en Ford lijkt me een betrouwbare fabrikant. Niet geheel onbelangrijk: kreeg een goed gevoel tijdens het bezoek aan de store.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

THE_BASE schreef op maandag 3 juli 2017 @ 20:34:

De keuze is meer van: doen we een andere auto of rijden we deze auto toch op. En de beredenering 3000 euro per jaar afschrijving is heel wat onderhoud gaat niet helemaal op: we blijven investeren in een auto die steeds minder wordt. Datzelfde geld leggen wij dan liever nu in voor een nieuwe auto die we dan desnoods over een aantal jaar weer inruilen om zo redelijk zonder onderhoud door te rijden.

De sweet spots voor gebruikt liggen, in NL, in ieder geval rond "aankopen bij 3 jaar oud, rondrijden tot 7 jaar oud". En dan bekijken of je geld hebt om het riedeltje te herhalen (met inruil) of doorrijden tot kapot.

Maar wat anderen ook al posten; een nieuwe wagen is natuurlijk helemaal van jullie. Een Fiesta is inderdaad niet ruim bemeten maar met 2 personen kan je daarmee best op vakantie, mits je allebei maximaal 1 normale koffer en 1 rolkoffertje mee kan nemen. Hou je netjes je achterbank vrij voor snacks en kan je voorin goed zitten. Met mijn 1.85m, kan ik in de Fiesta zowel achterin als voorin mezelf goed kwijt; je moet alleen niet met 4x 1.85m in de Fiesta; dat wordt lastiger.

Tip: als je toch voor bijna nieuw gaat, kijk/bel ook eens een dealer in de grensstreek. Het is me opgevallen dat youngtimers (zeg, tot 10K op de teller) daar soms nog een stukje goedkoper zijn dan in de Randstad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steephh
Banden naar achteren verplaatsen kan natuurlijk, maar op termijn moeten ze alsnog vervangen worden. Dat verplaatsen zou geen drol moeten kosten, banden achter vervangen kost natuurlijk iets meer. Remschijven vervangen kost iets meer en is ook een duur grapje, maar dat is wel iets waar ie er weer een tijd mee tegen aan kwam.

Wat je overigens sowieso wel even kan doen is een soort pre-apk checkup, dat doen sommige garages wel. Dan kan je alvast kijken wat er evt aan zit te komen alvorens ie daadwerkelijk voor de APK wordt aangemeld.

Het is natuurlijk zonde als je voor je gevoel bergen geld erin hebt gestoken voor niets, maar ondertussen is de volgende koper die iets minder met het onderbuik gevoel zit blij dat jij al flink geld voor hem/haar verstookt hebt.

Mocht je toch voor nieuw gaan: Die Ford Fiesta is wel echt een gave bak!

_@/'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:09
Kiswum schreef op maandag 3 juli 2017 @ 20:22:
[...]

Wow! Ik zou met zo'n ervaring eigenlijk niet eens meer bij Renault terug willen komen.

Wij hebben 4 jaar geleden een Skoda Octavia 2 uit 2004 gekocht met ongeveer 95.000km op de teller incl. 6 maanden Bovag garantie. Alle manketentjes zijn binnen die 6 maanden prima opgelost. Oh ja, de auto kostte ons €6000 excl. inruilwaarde.

Wat voor pannen hebben we gehad na zo'n 65.000km:
- Nieuwe condensor (airco systeem), voor zo'n €600,- gedeeltelijk zelf gemaakt of €1000,- via de Skoda garage.
- Nieuwe bandjes
- 2x long life beurt en 1 keer een kleine beurt zonder noemenswaardige problemen. Alleen nieuwe filters, bogies, olie, etc.

Hiervoor hebben we 3,5 jaar een Skoda Fabia gehad uit 2001 en daar 75.000km mee gereden.
- 6 maanden garantie, waarin water lekkage is verholpen
- Autoriem vervangen (dankzij een ijverige pup) = €100,-
- 2x per jaar nieuwe lampjes in de koplampen.
- Raammechanisme was onder coulance vervangen. Hiervoor hoefden we slechts de monteurkosten betalen van de Skoda dealer. +/- €80,-
- Nieuwe banden
- Nieuwe koppeling laten plaatsen voor zo'n €500,- bij een externe monteur.

Als ik zo de onderhoudsprijzen hoor van een jonge Renault, dan kies ik veel liever voor een oude Skoda met veel minder kosten via een officiële dealer (alle onderhoudsprijzen staan op de website van Skoda). Oh ja er zit ook 2 jaar garantie op onderdelen die door de dealer zijn vervangen. Daarnaast hoef je geen Bovag te nemen, doordat je de mobiliteitsservice in binnen- en buitenland wordt geholpen door de wegenwacht.

Maar ik wil je verder niet in de Skoda richting duwen hoor ;)
toon volledige bericht
Herkenbaar.. Mijn O2 (2005) was 6250, in 2011 gekocht, met toen 160k op de teller.

Inmiddels op 352k. En gemiddeld 800 eur/jaar aan onderhoudskosten gehad. 2massavliegwiel was t duurste.
Airco condensor was 120 eur, zelf gefixed. Condensor 75 eur, en 40 eur koelmiddel.
2x distributieriem inmiddels maar dat is normaal...

Een nieuwe auto is leuk, maar imho niet in verhouding met de afschrijving. Als je het geld hebt, waarde hecht aan 'splinternieuw' en 'm in 1x kan aftikken.. prima. Maar in alle andere gevallen ben je imho beter af met een (jong) gebruikte. Voor hetzelfde budget als een nieuw instapmodel koop je een klasse hoger van een oudere generatie. Meer opties, meer comfort enz.
Onderhoud heb je bij alle auto's en is een beetje geluk hebben. Maar voor de afschrijving van een nieuwe kun je ook wel een keertje een dure reparatie hebben.

Verder is het een kwestie van ervaringen opzoeken, bekende kwaalties uitzoeken en opletten enz. Je noemt bv een wens van 'goed geluid'. Dat is al iets persoonlijks. Maar dat kun je altijd nog relatief eenvoudig upgraden. Een goed composetje, eventueel met een subwoofer, is in veel gevallen al een betere upgrade dan de 'af fabriek' versie-met-de-beste-audio.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar meestal is dat een hele andere prijsklasse auto's waar af-fabriek echt wat goeds in zit.

Ga in je zoektocht gewoon eens rijden in diverse modellen. Wil je diesel of benzine?
En kijk bij de diverse merken ook eventueel naar de 'budget'varianten. Die zijn niet perse slecht.

Bij de VAG groep is bv de Polo/Ibiza/Fabia ongeveer hetzelfde, waarbij de Fab gemiddeld de goedkoopste is / meeste opties. ('minst hip')
Idem met de Golf/Passat - Leon - Octavia.

En neem ook eens een test mee waarin je in (bv) een nieuwe Polo gaat rijden van 20k, en vergelijk dat eens met een 'luxe'auto als bv een Octavia of Superb van een paar jaar oud (rond de 15k).
Ik gok dat je, ondanks de leeftijd, meer opties en comfort en power hebt in die bak van 4 jaar oud, dan in een uitgeklede nieuwe Polo.

Als je wat kleiner wilt kun je natuurlijk in de Polo reeks blijven, maar dan zou ik persoonlijk puur om prijs/kwaliteit eerder voor een Fabia (of Ibiza) kiezen. De Fiesta zijn ook leuke autotjes, maar nog weer wat kleiner volgens mij.

Fabia Ambition: 17790 eur
Cruise, airco enz

Dezelfde Polo (Bluemotion) zit op zo'n 1000 eur meer. En de opties kosten ook weer meer (Parkeersensoren bv 519 bij de VW, 270 bij de Fabia.

[ Voor 4% gewijzigd door DJSmiley op 03-07-2017 21:11 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:56
Man, ga gewoon voor die Fiesta. Je krijgt allemaal adviezen maar je komt elke keer met die fiesta op de proppen... wil je bevestiging voor je keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
jongetje schreef op maandag 3 juli 2017 @ 21:30:
Man, ga gewoon voor die Fiesta. Je krijgt allemaal adviezen maar je komt elke keer met die fiesta op de proppen... wil je bevestiging voor je keuze?
Bedankt voor je geweldige bijdrage! ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-06 20:59
Haha, ik bedank je hartelijk!

Ik denk dat we best een pechgeval hadden met deze Clio. Of ik kan er niet mee omgaan, dat kan ook. Maar ook met onze tweedehands Ford Escort in een bruin verleden hadden we geen mazzel. Ik vertrouw onze garage ook voor geen meter meer.

Vrijwel allemaal zeggen jullie 'koop geen nieuwe auto'. We gaan daar eens goed over nadenken. Een gebruikte auto blijft lastig voor ons.

"Blijven investeren in een auto die steeds minder wordt"
Uhmm... de potentiele nieuwe auto word elk jaar relatief veel minder waard per jaar.

Sluit je een lening af, 200/300 per maand (zeg ongeveer) 2500+ per jaar, plus 3500 euro waardevermindering per jaar.

Dat kost je de eerste jaren met jullie lening een hoop geld. Aan het eind van jullie lening moet je nog steeds een slottermijn betalen die waarschijnlijk hoger is (of ongeveer gelijk aan) de waarde op dat moment.

Kan je misschien nog beter eerst private lease proberen voor 1-3 jaar.

**edit**
Doe vooral wat jullie willen, maar na een paar maanden voelt die nieuwe auto hetzelfde als een mooie jonggebruikte occasion.

[ Voor 4% gewijzigd door Stef87 op 03-07-2017 22:10 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:18
Dat niemand de Suzuki Swift opgevallen is, ook nieuw en best ruim vanbinnen. Ook leverbaar met een fijn driecilinder turbotorretje plus Japanse degelijkheid.

Bekijk op YouTube
2017 Suzuki Swift Review - Inside Lane

[ Voor 6% gewijzigd door pretpik op 03-07-2017 22:35 ]

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

patrickkoning schreef op maandag 3 juli 2017 @ 22:34:
Dat niemand de Suzuki Swift opgevallen is, ook nieuw en best ruim vanbinnen. Ook leverbaar met een fijn driecilinder turbotorretje plus Japanse degelijkheid.
Heb ik ook aangeraden, maar niet in het topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:00
patrickkoning schreef op maandag 3 juli 2017 @ 22:34:

[video]
Persoonlijk vind ik het echt een verschrikkelijke auto om te zien. Vind mezelf totaal niet kieskeurig maar voor de nieuwe Suzuki Swift maak ik wel een uitzondering :P En goedkoop is hij aan de andere kant nou ook weer niet.
Voor hetzelfde geld haal je een Toyota Yaris. De nieuwe 2017 versie is imho een stuk leuker om te zien, minstens zo degelijk en wellicht meer waardevast.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pretpik
Richh schreef op maandag 3 juli 2017 @ 22:59:
[...]

Persoonlijk vind ik het echt een verschrikkelijke auto om te zien. Vind mezelf totaal niet kieskeurig maar voor de nieuwe Suzuki Swift maak ik wel een uitzondering :P En goedkoop is hij aan de andere kant nou ook weer niet.
Voor hetzelfde geld haal je een Toyota Yaris. De nieuwe 2017 versie is imho een stuk leuker om te zien, minstens zo degelijk en wellicht meer waardevast.
Smaken verschillen zo blijkt maar weer, want ik vind de Yaris er tres horrible uit zien :'( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
DJSmiley schreef op maandag 3 juli 2017 @ 20:59:
[...]

Herkenbaar.. Mijn O2 (2005) was 6250, in 2011 gekocht, met toen 160k op de teller.

Inmiddels op 352k. En gemiddeld 800 eur/jaar aan onderhoudskosten gehad. 2massavliegwiel was t duurste.
Airco condensor was 120 eur, zelf gefixed. Condensor 75 eur, en 40 eur koelmiddel.
2x distributieriem inmiddels maar dat is normaal...

.. etc .. :p
Dit is precies zoals ik er zelf in zou staan, zelf eea fixen en de lastige dingen laten doen. Maar je moet er wel enigzins aanleg voor hebben en het helpt wel als je wat inzicht in de techniek hebt. Als je je hier niet in wil verdiepen, dan moet je dat ook niet doen. Anderzijds, ik ben eigenlijk wel van mening dat met wat opzoek werk, YT en wat hulp hier en daar je een heel eind moet komen. Heb in mijn A3 ook retrofit (orginele onderdelen) cruise control ingebouwd. Het lijkt heel lastig, maar met een filmpje en een goede handleiding en goed gereedschap kom je een heel eind.

Imho: nieuwe auto, prima, maar je moet hem wel kunnen financieren zonder al te gekken toeren uit te halen. En ik zou het liever met eigen geld doen dan er een lening voor moeten afsluiten, je schrijft er al genoeg op af.. :P

_@/'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Composed
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 04-02 19:23
Ik zag de suggestie al een keer voorbij komen maar ik ga het gewoon nog een keer zeggen om het wat kracht bij te zetten.

Maak eens een proefritje in de nieuwe Mazda 2. Behoorlijk vergelijkbaar met de Fiesta. Lichte, vlot sturende auto, best zuinig en hartstikke betrouwbaar. Persoonlijk vind ik hem ook erg mooi maar smaken verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:56

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Is stiekem de C4 Cactus niet eigenlijk de meest uitgebreide b-segmenter? Design is prima te pruimen in een black one-tone edition en hij is even groot als een c-segmenter. Daarnaast rijd ie simpelweg prima.

Ik heb hem zelf niet meer vanwege de stoelen en mijn gewicht ( O-) ), maar eigenlijk reed de wagen helemaal top.

Met een vanafprijs van 17k zit hij niet ver van de clio vanafprijs.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
MAX3400 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 20:17:
Zoveel mensen, zoveel meningen/ervaringen.
Goed dat je het zelf zegt, al heb je ondanks dat wel een hele uitgesproken mening over afschrijving :)

Mijn N=1 ervaring is geheel anders. Nieuwe auto gekocht (cataloguswaarde 36K), auto met een destijds nieuwaarde van 25K en voor 19,5K ingeruild na 2,5 jaar.

Dat is 200 euro per maand. Ik vind dat peanuts omdat ik harder geld opzij kan zetten dan dat maar goed dat is voor iedereen anders.

Ik vind dat wel altijd opvallend op dit forum als het om dit onderwerp gaat. Iedereen roept dat je zo 'gigantisch afschrijft op nieuwe auto's' maar ik vraag me af hoeveel mensen daar nu daadwerkelijk zelf ervaring mee hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_GR
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
RodeStabilo schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 09:25:
[...]

Ik vind dat wel altijd opvallend op dit forum als het om dit onderwerp gaat. Iedereen roept dat je zo 'gigantisch afschrijft op nieuwe auto's' maar ik vraag me af hoeveel mensen daar nu daadwerkelijk zelf ervaring mee hebben.
Meten is weten:

Fiesta Titanium uit 2015 overzicht:
http://www.gaspedaal.nl/F...ld&brnst=Benzine&srt=pr-a

Fiesta Titanium uit 2017 overzicht:
http://www.gaspedaal.nl/F...s=Handgeschakeld&srt=pr-a

Zit toch een significant verschil in :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
RodeStabilo schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 09:25:
[...]

Goed dat je het zelf zegt, al heb je ondanks dat wel een hele uitgesproken mening over afschrijving :)

Mijn N=1 ervaring is geheel anders. Nieuwe auto gekocht (cataloguswaarde 36K), auto met een destijds nieuwaarde van 25K en voor 19,5K ingeruild na 2,5 jaar.

Dat is 200 euro per maand. Ik vind dat peanuts omdat ik harder geld opzij kan zetten dan dat maar goed dat is voor iedereen anders.

Vraag me dan wel af hoeveel km's je er bijvoorbeeld mee gereden hebt. Dat zal vast ook wel wat impact hebben.. :P

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
THE_BASE schreef op maandag 3 juli 2017 @ 18:12:
een zeer klein stuur en de wegligging voelde niet prettig.
Welkom in 2017 waar een stuur niet meer een normaal formaat en ook niet rond meer mag zijn. Om te voorkomen dat je soepel door de bocht gaat met handpalm op t stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Laatst online: 10-06 18:56

Don Quijote

El Magnifico

Als je de best rijdende auto in z'n klasse wilt moet je gewoon voor die Fiesta gaan als het financieel te doen is. Was altijd al de best rijdende auto en, ondanks dat ik er zelf niet in heb gereden, lijkt de nieuwe dat weer te zijn op basis van de reviews.

Dit uiteraard tenzij je het rijgedrag ondergeschikt vindt aan praktischere zaken(laadruimte, zitruimte achterin, interieur afwerking etc. etc.) dan is wellicht een Fabia of Polo de betere keuze. Echter vind ik die beide qua exterieur wel een pak minder dan een Fiesta (al komen we nu wel in het super subjectieve deel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Als ik het topic nog eens terug lees, doet TS er misschien het beste aan hun huidige Clio nog eens goed onder handen te laten nemen en helemaal niet te vervangen.

De Clio lijkt aan alle wensen en eisen te voldoen en, tenzij er opnieuw grote dingen aan zitten te komen, waarschijnlijk economisch de beste optie. Juist ook omdat d'r al 3K in is geïnvesteerd en die 3K krijg je bij verkoop nooit terug maar je hebt er wel NU de lol van. Wat nu is vervangen, hoeft voorlopig niet vervangen te worden.

Is dat eventueel een optie @THE_BASE ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
DivWhis schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 01:28:
Als je de best rijdende auto in z'n klasse wilt moet je gewoon voor die Fiesta gaan als het financieel te doen is. Was altijd al de best rijdende auto en, ondanks dat ik er zelf niet in heb gereden, lijkt de nieuwe dat weer te zijn op basis van de reviews.

Dit uiteraard tenzij je het rijgedrag ondergeschikt vindt aan praktischere zaken(laadruimte, zitruimte achterin, interieur afwerking etc. etc.) dan is wellicht een Fabia of Polo de betere keuze. Echter vind ik die beide qua exterieur wel een pak minder dan een Fiesta (al komen we nu wel in het super subjectieve deel).
Bedankt voor je antwoord, in elk geval zeg je precies wat ik denk: de Fiesta lijkt nu de beste in zijn klasse, zeker ook i.c.m. de afwerking van binnen en buiten. Dus dat het die auto gaat worden is duidelijk.

Of we de auto gaan kopen hangt helemaal af van de proefrit morgen en of mijn partner het bevalt. Soms moet je leven op het randje en je spaart niet om mee te nemen naar de hemel. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
unezra schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 06:15:
Als ik het topic nog eens terug lees, doet TS er misschien het beste aan hun huidige Clio nog eens goed onder handen te laten nemen en helemaal niet te vervangen.

De Clio lijkt aan alle wensen en eisen te voldoen en, tenzij er opnieuw grote dingen aan zitten te komen, waarschijnlijk economisch de beste optie. Juist ook omdat d'r al 3K in is geïnvesteerd en die 3K krijg je bij verkoop nooit terug maar je hebt er wel NU de lol van. Wat nu is vervangen, hoeft voorlopig niet vervangen te worden.

Is dat eventueel een optie @THE_BASE ?
Die optie bestaat nog steeds. Echter als we gaan investeren is dat een momentopname. Hij is nu weer oké, over een half jaar kan er weer wat naar boven komen. Dat is de afgelopen anderhalf jaar steeds zo gegaan. Het gevoel van maandagmorgen-aankoop zal niet verdwijnen.

Zoals ik hierboven al zei: een nieuwe auto willen we kopen met de gedachte er dan wel een jaar of 10 mee te rijden. En dan kun je het er best uithalen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@THE_BASE Is het een optie om, zoals iemand anders ook aan gaf, naar een goede garage te gaan en te vragen wat zij de komende jaren verwachten aan onderhoud en reparaties?

Een goede garage kan wel redelijk goed inschatten wat er aan zit te komen en wat de kosten zijn. Dat heeft voor ons meegespeeld in de overweging een nieuwe auto te kopen. Los van de milieuklasse en de uitgestelde grote beurt, was de versnellingsbak al een tijdje wat problematisch. Hij schakelde nog wel en het had prima kunnen zijn dat 'ie nog 2 jaar mee kon, het had ook gekund dat 'ie opeens volledig de geest gaf. Dan zit je plots aan 1000 EUR reparatie vast en je zit dan zonder auto.

Ik zou proberen uit te rekenen wat je de komende 2, 3 jaar aan kosten verwacht en op basis daarvan een beslissing nemen. Je kunt je geld maar 1x uitgeven tenslotte en beter nu nog een paar jaar door rijden en dan een nieuwe kopen dan nu een nieuwe kopen terwijl je net 3K hebt geïnvesteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-06 19:46
Een nieuwe Kia Rio of een Yaris Hybrid zijn anders ook goede auto's. En de Yaris als hybrid natuurlijk erg zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
unezra schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 11:18:
@THE_BASE Is het een optie om, zoals iemand anders ook aan gaf, naar een goede garage te gaan en te vragen wat zij de komende jaren verwachten aan onderhoud en reparaties?
Die optie is er zeker en we rijden morgen ook langs een garage om dat te laten beoordelen. Wat ik zei: ook dat is een momentopname. De auto is gekocht anderhalf jaar geleden voor een aardig bedrag van boven de 6.000,- euro en er is al aardig wat onderhoud aan geweest. Laatste onderhoud kostte ons in februari 1400,- euro. Als we straks met de APK weer aan de beurt zijn voor meer dan 1000,- euro dan hebben we daar geen zin in. En of we nou nu nog een half jaar kunnen rijden met de oude en daarna een nieuwe kopen met een lage inruilwaarde óf nu investeren in een mooie wagen en de inruilwaarde van een redelijke Clio kunnen gebruiken.

Wat je zegt: je kunt het geld slechts een keer uitgeven en dat het een goede auto is daar zijn vrienden, kennissen en mede-tweakers het mee eens, dus die keuze is gemaakt. Dat we geen Private Lease doen of Ford Options, die keuze is ook gemaakt. Maar óf we hem kopen of niet, dat is nog even wikken en wegen.

Bedankt voor jullie meedenken en antwoorden! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

THE_BASE schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 13:55:
[...]
Die optie is er zeker en we rijden morgen ook langs een garage om dat te laten beoordelen. Wat ik zei: ook dat is een momentopname.
Ik ben benieuwd wat daar uit komt en ja, het is een momentopname maar de meeste onderdelen zijn slijtageonderdelen. Dat zie je tevoren wel aankomen. Ook kun je vaak redelijk economisch je auto rijdend houden door geen nieuwe onderdelen te monteren maar slooponderdelen. Die zijn fors goedkoper. (Is niet altijd de beste keuze, vaak is arbeidsloon het duurste maar stel dat je een complete versnellingsbak moet vervangen, dan kan het slim zijn die 2e hands / sloop / gereviseerd te kopen.)
De auto is gekocht anderhalf jaar geleden voor een aardig bedrag van boven de 6.000,- euro en er is al aardig wat onderhoud aan geweest. Laatste onderhoud kostte ons in februari 1400,- euro. Als we straks met de APK weer aan de beurt zijn voor meer dan 1000,- euro dan hebben we daar geen zin in. En of we nou nu nog een half jaar kunnen rijden met de oude en daarna een nieuwe kopen met een lage inruilwaarde óf nu investeren in een mooie wagen en de inruilwaarde van een redelijke Clio kunnen gebruiken.
Waarom verwacht je over een half jaar een fors lagere inruilwaarde te hebben dan nu?
Als er serieuze issues zijn met jullie Clio, heeft een beetje dealer dat *ook* in de gaten en taxeert 'ie je auto lager. Dat is wat er met onze auto is gebeurt. We kregen er overal minimaal 1000 EUR voor, tot we bij 1 dealer heel serieus werden. Die reed er (als enige) een rondje in en zei "750 EUR". Balen van die 250 EUR, maar we hebben het wel gedaan. Op 250 EUR komt het niet aan, die dealer had gelijk (hij was ook niet meer waard dan dat) en we hebben op een andere manier wel nog wat voordeel kunnen bemachtigen. (Set vrijwel nieuwe winterbanden met stalen velg.)
Wat je zegt: je kunt het geld slechts een keer uitgeven en dat het een goede auto is daar zijn vrienden, kennissen en mede-tweakers het mee eens, dus die keuze is gemaakt. Dat we geen Private Lease doen of Ford Options, die keuze is ook gemaakt. Maar óf we hem kopen of niet, dat is nog even wikken en wegen.

Bedankt voor jullie meedenken en antwoorden! :)
:)

Sowieso is lenen voor een auto, als het niet nodig is, niet verstandig. Private lease is vaak niets meer dan een verkapte lening en word ook als zodanig bij het BKR geregistreerd. Dat kan weer nadelig invloed hebben op andere leningen zoals een hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
unezra schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 14:38:
[...]

Ik ben benieuwd wat daar uit komt en ja, het is een momentopname maar de meeste onderdelen zijn slijtageonderdelen. Dat zie je tevoren wel aankomen. Ook kun je vaak redelijk economisch je auto rijdend houden door geen nieuwe onderdelen te monteren maar slooponderdelen. Die zijn fors goedkoper. (Is niet altijd de beste keuze, vaak is arbeidsloon het duurste maar stel dat je een complete versnellingsbak moet vervangen, dan kan het slim zijn die 2e hands / sloop / gereviseerd te kopen.)
Gaan we morgen eens onderzoeken. Sowieso verwacht ik nog wel wat met de prijs te kunnen doen. Hier en daar lees ik over zo'n 10% van de prijs excl. BPM af. Ik ben geen zuiger, maar ik wil wel een goede prijs bedingen als we ervoor gaan.

Geen ervaring met afdingen op auto's, dus ook die zijn welkom. We krijgen 750 euro voordeel voor de eerste kopers en een pack met poespas t.wv. 2135 voor 995 euro. Dus dat krijgen we al. Alleen zo zie ik dat niet. De verkoper mag best wat moeite doen, toch? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
THE_BASE schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 14:51:
[...]

Gaan we morgen eens onderzoeken. Sowieso verwacht ik nog wel wat met de prijs te kunnen doen. Hier en daar lees ik over zo'n 10% van de prijs excl. BPM af. Ik ben geen zuiger, maar ik wil wel een goede prijs bedingen als we ervoor gaan.

Geen ervaring met afdingen op auto's, dus ook die zijn welkom. We krijgen 750 euro voordeel voor de eerste kopers en een pack met poespas t.wv. 2135 voor 995 euro. Dus dat krijgen we al. Alleen zo zie ik dat niet. De verkoper mag best wat moeite doen, toch? :9
Alles wat je standaard al krijgt, telt niet mee. Dat is volgens mij gewoon om de moed er bij veel mensen uit te halen om überhaupt nog te gaan onderhandelen. :P

_@/'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

THE_BASE schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 14:51:
[...]
De verkoper mag best wat moeite doen, toch? :9
Nieuwe Ford kopen?

- Pack moet je als "gratis" extraatje zien en niet als 1200 Euro voordeel.
- 750 Euro eerste koper is leuk; een of andere wazige promo waarschijnlijk.
- Ford Assistance (evt Gold) meepikken; probeer maximale looptijd gratis te krijgen.
- Weet welke opties er wel/niet opzitten en maak een verlanglijst van 3 extra opties die je wil bedingen.
- Iets met banden/winter?

Verder weet ik dat Ford nog wel eens events organiseert; zoals een dagje leren sturen/slippen op Lelystad. Geen idee of de verkoper een beetje interesse heeft in zijn/haar bedrijf maar misschien dat je daar ook nog een entree voor kan regelen.

En mijn persoonlijke favoriet (maar kan ook in je nadeel werken later); andere banden laten monteren. Ik zeg zeker niet dat de gemiddelde auto op suboptimale banden staat. Maar in een aantal gevallen loont het een ander merk/type band te laten monteren. Minder bandengeruis / beter weggedrag (voordeel). Je bent dus wel zelf weer verantwoordelijk om financieel een bandenvervanging te regelen later (nadeel),

Er is trouwens een gerede kans dat een kant & klaar auto al weken/maanden ergens op een opslagterrein staat. Als de levertijd voor je nieuwe auto "ineens" van 3 maanden naar 2 weken kan, beding dan ook een goede schoonmaakbeurt (professioneel wassen en waxen etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Inmiddels bij twee Ford-dealers geweest. Op zich leuk om ze tegen elkaar uit te spelen, niet helemaal mijn ding. We hebben hierin twee keuze's: we krijgen een bedrag voor de inruil van de oude auto. Maar tevens een aardige korting. Deze laatste korting krijgen we zelfs als we zelf de oude auto voor meer kunnen verkopen.

In het kort: de gekozen Ford Fiesta Titanium met alle opties is normaal 21.640,-. Daar gaat standaard al 750,- introductievoordeel af én 705,- euro korting op een zeer uitgebreide optie waar we voor kiezen. Daarnaast krijgen we 4.000,- euro inruilkorting voor de oude auto (wat weinig is, maar zelf wellicht leuker te verkopen). En daarnaast krijgen we 2.100,- euro extra korting op de auto zelf. Dat laatste is iets meer dan 10%. Samen met het verwijderen van de rijklaarmaakkosten is het meer dan 12% korting.

Volgens de beste man was dit echt het laagste en laatste bod, normaal is 14% korting de max wanneer loyale Ford-klanten voor hem zitten. Alhoewel het zo best oké voelt, gaan we proberen de Clio zelf te verkopen voor +5.000,-, dat moet haalbaar zijn.

Uiteindelijk kost de nieuwe auto dan net geen 15.000,- euro als we hem inruilen of zelfs 14.000,- euro als we de oude auto zelf kunnen verkopen. Stom en simpel geregeld kost de auto normal 21.640,- en met alle korting zou hij kunnen komen op nog geen 14.000,- euro.

Ik hoor het graag als ik er vet naast zit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mooie deal maar ik zou hem dan toch verkopen aan de dealer vanwege de mooie deal :)

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Gooi eens wat specs op van de huidige clio? Ben eigenlijk wel benieuwd naar wat de featureset is en hoeveel km er bijvoorbeeld al mee gereden is.

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ik ken de automarkt bij Ford niet goed; laatste keer dat ik een keer een offerte heb opgevraagd voor een gebruikte auto (ergens in 2012 ofzo), was de korting zonder inruil, zonder "afleverpakket" en cash betalen iets van 22%. En dat ging maar over een wagen van 16K vraagprijs.

Loyale klanten of niet; ook een dealer moet brood op de plank krijgen dus ik denk dat je met een goede glimlach en semi-grote mond die 14% ook wel kan regelen. Gezien jouw historie van auto's en "pech", neem ik aan dat je de auto ook bij die dealer in onderhoud gaat geven? Mooie kickback voor de dealer en daar kan dan echt wel een paar honderd Euro korting nog op die wagen komen.

Voor de rest; ik zou de Clio gewoon bij de dealer neergooien en klaar. Even afgezien van de 1000 Euro die je misschien weggooit; je bent 'm meteen kwijt, hoeft niet met Jan & allemaan (of Vladimir en Branco) proefritten te gaan maken en je kan snel in een betrouwbare auto overstappen. Het snelste is anders om met de Clio naar 3 of 4 opkopers in de buurt te gaan en die tegen elkaar uit te spelen ergens tussen de 4K en 5K maar grote kans dat je dan wel direct de auto moet laten staan (dagprijzen namelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Steephh schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 20:59:
Gooi eens wat specs op van de huidige clio? Ben eigenlijk wel benieuwd naar wat de featureset is en hoeveel km er bijvoorbeeld al mee gereden is.
Voila, hier heb ik hem te koop gezet: https://www.autotrack.nl/tweedehands/renault/clio/36021484

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
MAX3400 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 21:03:
Ik ken de automarkt bij Ford niet goed; laatste keer dat ik een keer een offerte heb opgevraagd voor een gebruikte auto (ergens in 2012 ofzo), was de korting zonder inruil, zonder "afleverpakket" en cash betalen iets van 22%. En dat ging maar over een wagen van 16K vraagprijs.

Loyale klanten of niet; ook een dealer moet brood op de plank krijgen dus ik denk dat je met een goede glimlach en semi-grote mond die 14% ook wel kan regelen. Gezien jouw historie van auto's en "pech", neem ik aan dat je de auto ook bij die dealer in onderhoud gaat geven? Mooie kickback voor de dealer en daar kan dan echt wel een paar honderd Euro korting nog op die wagen komen.

Voor de rest; ik zou de Clio gewoon bij de dealer neergooien en klaar. Even afgezien van de 1000 Euro die je misschien weggooit; je bent 'm meteen kwijt, hoeft niet met Jan & allemaan (of Vladimir en Branco) proefritten te gaan maken en je kan snel in een betrouwbare auto overstappen. Het snelste is anders om met de Clio naar 3 of 4 opkopers in de buurt te gaan en die tegen elkaar uit te spelen ergens tussen de 4K en 5K maar grote kans dat je dan wel direct de auto moet laten staan (dagprijzen namelijk).
Deels met je eens: ik geef hem liever aan de dealer, zodat ik er vanaf ben en geen vreemden 'over de vloer' heb. Nog meer er uit halen is alleen mogelijk als we Dealer 2 weer gaan bellen dat Dealer 1 hetzelfde aanbod heeft gedaan (of bluffen dat het lager is geworden). Dat gaan we dus sowieso morgen even doen.

Op zich wel een leuk spelletje om je eens in te mengen, maar het vergt ook waanzinnig veel energie. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:24
En de dealer is de lachende derde, want een auto standaard boven de gewenste verkoopprijs in de markt zetten om dan met korting te verkopen doet de koper goed voelen.

Een auto van 15.000 euro zonder korting koopt niemand.
Maar dezelfde auto voor 20.000 met 5.000 korting gaat als warme broodjes over de toonbank.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Je zit te hoog... Denk ik... Voor 400 tot 1000 Euro meer kan ik in NL kiezen voor auto's die jonger zijn of 10K minder hebben gelopen of een fijne(re) 1.6 motor hebben en dan voornamelijk bij bedrijven (iets met garantie enzo). Ikzelf zou het dus niet helemaal logisch vinden om bij jou die auto te moeten/willen kopen; ook niet voor 5K.

Maar dat ben ik; mogelijk dat er anderen zijn en zeker in een gemeleerde omgeving als Utrecht die wel die auto kunnen gebruiken.
LordSinclair schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 21:14:
Een auto van 15.000 euro zonder korting koopt niemand.
Maar dezelfde auto voor 20.000 met 5.000 korting gaat als warme broodjes over de toonbank.
Best wel veel nieuw voor 15K; is dat dan die lachende derde of is er een dealer in Utrecht die geld probeert te verdienen ;)

/edit: sorry, dubbelpost... Ik ga mezelf al aangeven bij de moderators!

[ Voor 33% gewijzigd door deepbass909 op 06-07-2017 23:52 . Reden: Foei! Ik heb ze samengevoegd voor je ;) ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pretpik
THE_BASE schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 21:11:
[...]

Deels met je eens: ik geef hem liever aan de dealer, zodat ik er vanaf ben en geen vreemden 'over de vloer' heb. Nog meer er uit halen is alleen mogelijk als we Dealer 2 weer gaan bellen dat Dealer 1 hetzelfde aanbod heeft gedaan (of bluffen dat het lager is geworden). Dat gaan we dus sowieso morgen even doen.

Op zich wel een leuk spelletje om je eens in te mengen, maar het vergt ook waanzinnig veel energie. :9
Let op met bluffen, autoverkopers onderling kennen elkaar maar al te goed. Ik zou zelf de gok niet wagen en de auto inderdaad bij de dealer achter laten. Lul er nog x euro's af of beding een mooie korting bij de volgende onderhoudsbeurt. Win/win situatie lijkt me. Zelf zou ik als verkoper een koper niet meer serieus nemen indien hij/zij niet integer is.
MAX3400 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 21:17:
[...]

Best wel veel nieuw voor 15K; is dat dan die lachende derde of is er een dealer in Utrecht die geld probeert te verdienen ;)

/edit: sorry, dubbelpost... Ik ga mezelf al aangeven bij de moderators!
Zijn allemaal voorraadmodellen. De TS heeft het over het nieuwe model voor € 15k.

[ Voor 26% gewijzigd door pretpik op 06-07-2017 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

patrickkoning schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 21:17:
[...]

Zijn allemaal voorraadmodellen. De TS heeft het over het nieuwe model voor € 15k.
* MAX3400 moet naar bed; ben er niet meer bij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Nissan Micra kan ook, nieuwe model (lijkt veel op de Clio) of vorige model met een dikke korting.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
MAX3400 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 21:21:
[...]

* MAX3400 moet naar bed; ben er niet meer bij :+
Slaap lekker! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
MAX3400 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 21:15:
[...]

Je zit te hoog... Denk ik... Voor 400 tot 1000 Euro meer kan ik in NL kiezen voor auto's die jonger zijn of 10K minder hebben gelopen of een fijne(re) 1.6 motor hebben en dan voornamelijk bij bedrijven (iets met garantie enzo). Ikzelf zou het dus niet helemaal logisch vinden om bij jou die auto te moeten/willen kopen; ook niet voor 5K.

Maar dat ben ik; mogelijk dat er anderen zijn en zeker in een gemeleerde omgeving als Utrecht die wel die auto kunnen gebruiken.
Klopt, het is ook even voor de test: we hebben de huidige Clio bij een dealer gekocht welke een kennis is van mijn pa. Er bestaat een kans dat deze (de garage waar we niet erg blij mee zijn) de auto willen terugkopen. Ze kennen de staat en weten dat er onlangs onderhoud is uitgevoerd. Wellicht is dat een optie.

Als men particulier 4.000,- euro biedt op de auto of iets meer dan is de keuze gewoon inruilen bij de dealer zo gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
We zijn er uit: we gaan het doen. Een mooie prijs kunnen bedingen. Een andere dealer was dan wel net iets voordeliger, maar die probeerde allerlei zaken bij te verkopen en het voelde niet goed. Tevens een stuk bij ons vandaan.

Nu is de kleur nog een dingetje, kiezen we voor Blue Wave, Grey (Magnetic) of voor Deep Impact Blue. Punt is: ín de auto zijn allerlei details en verlichting in de kleur van Blue Wave, ook wanneer je voor een geheel andere kleur kiest. Mijn inziens een beetje vreemd, vandaar dat ik nijg naar de blauw/groene (Blue Wave) kleur.

Ik weet dat het zeer persoonlijk is, toch is kleuradvies welkom, met het oog op krassen, schade, vuil en verkoop over een paar jaar is elk advies meer dan welkom.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/5ciyox.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2vkxh55.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2dtsswl.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door THE_BASE op 10-07-2017 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Deep Impact Blue! Imho!

Niet te licht zodat het opzichtig is maar niet zo saai als grijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Touchdomex schreef op maandag 10 juli 2017 @ 20:24:
Deep Impact Blue! Imho!

Niet te licht zodat het opzichtig is maar niet zo saai als grijs.
Eens, jammer dat de details binnen in de auto dan het andere groen zijn. Wat dat betreft ben ik wel een piepert. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@THE_BASE Sorry, ik vind ze alle drie niet mooi. Ruby Red is een kleur die je waarschijnlijk minder vaak gaat tegenkomen en daarmee speel je jezelf meteen wel/niet in de kijker bij een latere verkoop. Daarnaast zijn de kleuren op de site van Ford echt helemaal ruk te zien *sorry* maar de witte is ook erg mooi, zeker als je die velgen van het plaatje hebt.

Heb hier een Fiesta ST Molten Orange staan en in het zonlicht, wordt dat bijna hel oranje. Ik vind het persoonlijk veel mooier dan "standaard Ford blauw".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/r6KChBsBP0JjFCDxiAUTHu9n/medium.jpg

/edit: Groot ruby red plaatje

[ Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 10-07-2017 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Eens met Max, die kleuren zijn echt totaal niet zoals ze zijn in werkelijkheid. Hoe denken ze dat te kunnen verkopen?

Wit is helaas geen optie, mijn partner heeft mensenkennis en zegt dat ik dan elke week de auto ga wassen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

THE_BASE schreef op maandag 10 juli 2017 @ 20:36:

Wit is helaas geen optie, mijn partner heeft mensenkennis en zegt dat ik dan elke week de auto ga wassen. :+
Heeft ze wat aan 'r handjes ofzo? Niets is zo therapeutisch als samen een auto wassen. En zeker als je het elke paar weken doet, met een goed doekje en shampoo, blijft de auto lang mooi :)

En anders laat je de nieuwe auto wrappen? Blijft de lak ook goed de komende jaren en heb je een mooie glimmende auto te verkopen in 2022 ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
MAX3400 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 20:39:
[...]

Heeft ze wat aan 'r handjes ofzo? Niets is zo therapeutisch als samen een auto wassen. En zeker als je het elke paar weken doet, met een goed doekje en shampoo, blijft de auto lang mooi :)

En anders laat je de nieuwe auto wrappen? Blijft de lak ook goed de komende jaren en heb je een mooie glimmende auto te verkopen in 2022 ofzo.
Ik denk dat ik meer wat aan mijn handjes heb (iets met schoonmaakdwang). :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

THE_BASE schreef op maandag 10 juli 2017 @ 20:59:
[...]

Ik denk dat ik meer wat aan mijn handjes heb (iets met schoonmaakdwang). :)
Heb hier nog een vieze A6... Kom je het weekend schoonmaken? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steephh
Ben nu toch wel benieuwd - uit interesse - hoeveel jullie nu kwijt zijn aan de financiering van de auto (zoals ik begrijp was dat nodig?). Zou zelf overigens nog liever een oud barrel rijden dan een auto financieren, maar persoonlijke situaties kunnen natuurlijk anders zijn. :P

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:14

CeesKees

I rest my Kees

Steephh schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 09:32:
Ben nu toch wel benieuwd - uit interesse - hoeveel jullie nu kwijt zijn aan de financiering van de auto (zoals ik begrijp was dat nodig?). Zou zelf overigens nog liever een oud barrel rijden dan een auto financieren, maar persoonlijke situaties kunnen natuurlijk anders zijn. :P
Bovengemiddeld interessant zelfs.

http://www.ad.nl/economie...jzen-de-pan-uit~a0054ed1/

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Ik ga er vanuit dat TS zo slim is om de auto gewoon cash te financieren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Off-topic hier maar ik rij voornamelijk tweedehands (maar wel groot/luxe); de financiering komt gewoon uit eigen zak. Maar ik kan me voorstellen dat sommige personen/auto's onmogelijk cash/direct betaald kunnen worden en/of dat een gedeelte gefinancierd wordt.

Desondanks zijn financieringen (dealer of bank) relatief goed te doen; op consumptieve kredieten kan je tegenwoordig zeer lage rentes vinden dus als je het acceptabel vindt om een BKR-registratie te hebben maar toch maar iets van 3.2% te betalen, moet je dat zelf weten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Als je een lening nodig hebt om een auto te kunnen betalen dan leef je boven je stand. Zo simpel is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181786

RodeStabilo schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 10:30:
Als je een lening nodig hebt om een auto te kunnen betalen dan leef je boven je stand. Zo simpel is het.
Toen ik nog zelf auto's moest kopen keek ik idd naar mijn bankrekening, wat ik er aan uit wou geven en ging ik in die prijsklasse op zoek. In die prijsklasse waren overigens enkel 2e hands auto's te krijgen (van een jaar of 6 oud met een kilometerstand onder de 80.000). Nieuw was voor mij gewoon onbetaalbaar en dat kwam er dan ook niet.

Lenen voor een auto lijkt mij zeer onverstandig en kan het dan ook ten zeerste afraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
Ruby Red staat 'm heel goed vind ik zelf. Trouwens áltijd voorruitverwarming nemen indien optioneel, is een gouden vondst bij koude winterochtenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh

Om nog even hierop terug te komen: zonder onderhoud, dat sowieso niet. Juist die eerste periode is enorm belangrijk, sowieso wil niemand een auto die niet echt onderhouden is. Dus keldert de waarde nog veel harder, waardoor je nog meer mag gaan afschrijven. Daarbij vervalt garantie afaik ook indien de auto niet juist (dwz: zoals de dealer het wil) onderhouden wordt. En dan ook specifiek waar je de auto gekocht hebt. Zie ook: https://www.anwb.nl/auto/...nderhoud-auto-door-garage

Plus: als de dealer weet dat jij je auto bij hem in onderhoud doet (al is het maar om de garantie te behouden), kan ie flink schrijven, jij zal dan toch niet ergens anders heen gaan.

Allemaal beperkingen die ik zelf liever niet zou willen. Ik wil m (laten) onderhouden waar ik wil, hoe ik het wil en door wie ik het wil. Niet bij wijze van de remblokjes al vervangen terwijl ze nog maar half op zijn en nog prima (veilig!) X km meegaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Steephh op 12-07-2017 01:13 ]

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

THE_BASE schreef op maandag 10 juli 2017 @ 20:22:
Ik weet dat het zeer persoonlijk is, toch is kleuradvies welkom, met het oog op krassen, schade, vuil en verkoop over een paar jaar is elk advies meer dan welkom.
Het is mijn waarneming dat auto's met rode lak sneller last hebben van verkleurigen en lelijke plekken.
Ik zeg expliciet 'mijn waarneming' omdat ik niet zeker weet of dit een feit is of subjectief.
Maar voor mij is het in elk geval een feit.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
RodeStabilo schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 09:51:
[...]

Ik ga er vanuit dat TS zo slim is om de auto gewoon cash te financieren :)
Nja, ik vroeg het me toch nog af omdat ik iets had gelezen over rentes etc, maar later lees ik weer dat TS zegt dat ze m gewoon zo kopen, geen Ford Options / Private Lease.

Vraag me nog wel af of TS nog wel langs de garage geweest trouwens. Plus ik ben stiekem toch benieuwd wat er voor kosten gemaakt waren voor die Clio. Sommige dingen kunnen namelijk volstrekt logisch zijn alleen als je ze niet ziet aankomen (dingen als distributieriem / koppeling / etc) dan kunnen ze hard aankomen. Meestal zijn dat dingen die toch wel bij een bepaald kilometrage vervangen worden. :P

_@/'

Pagina: 1 2 Laatste