Hoogteverschil in toon in mijn koffie

Pagina: 1
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:26
Ik heb de gewoonte om direct na het roeren in mijn koffie, met mijn lepeltje zachtjes op de bodem van het kopje te tikken. Het tik-geluidje wordt naarmate de koffie steeds langzamer gaat bewegen namelijk steeds hoger :D B)

Ik zit me nu na al die jaren af te vragen wat dit effect eigenlijk teweeg brengt. :?
Doppler heeft met snelheid en richting te maken, maar mijn koffie verplaatst zich verder niet... snelheid wellicht?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• wizai
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Even gegoogled;
Dit proefje werkt alleen met versgezette oploskoffie; een kopje heet water geeft dus niet hetzelfde resultaat. Dat komt omdat de koffiepoeder het effect veroorzaakt. Aan de poederdeeltjes blijven namelijk hele kleine luchtbelletjes zitten, die even de tijd nodig hebben om los te komen. Pas als ze los zijn kunnen ze opstijgen naar het wateroppervlak zoals luchtbellen normaal doen. Uiteindelijk zullen de losgekomen belletjes een mooi schuim laagje veroorzaken.

Door te roeren zorg je ervoor dat er lekker veel luchtbelletjes vast komen te zitten. Na het roeren stijgen deze belletjes weer op, maar niet allemaal tegelijk. Het aantal belletjes dat in de koffie zit neemt dus geleidelijk af.Door te tikken tegen de bodem van het kopje worden er geluidsgolven door de koffie heen gezonden. De snelheid van geluid in water is groter dan de snelheid van geluid in lucht. Als de geluidssnelheid verandert dan verandert de frequentie van de geluidsgolven ook. Een hoge frequentie staat voor een hoge toonhoogte (piepjes, gefluit), bij een lage frequentie hoor je een lage toonhoogte (bassen, gebrom)
Zie http://www.sciencespace.n...630/het-geluid-van-koffie

Anjunabeats

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:23

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

In jouw geval paQ is het dus het roeren in de koffie, waardoor je lucht in de koffie roert, de dichtheid dus veranderd, en dus een andere toon hoort, zoals hierboven wordt uitgelegd

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• paQ
Alleen bij koffie dus? Owkeej.... had gehoopt op een meer wetenschappelijke reden eigenlijk :P
Een waar Dijkgraaf uitleg over kan geven in zijn volgende DWDD university.
Dat de koffie langzamer gaat bewegen heeft dus niks te maken met de hoogte van de toon...

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:28

Nibbz

Postmaster General

Dit proefje werkt alleen met versgezette oploskoffie
Het werkt ook met verse bonen uit mn espresso apparaat O-)
Alleen bij koffie dus? Owkeej
Kan me hetzelfde herinneren bij warme chocolade melk :)

[ Voor 29% gewijzigd door Nibbz op 03-07-2017 16:35 ]

13:37

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Sparhawk schreef op maandag 3 juli 2017 @ 16:28:
In jouw geval paQ is het dus het roeren in de koffie, waardoor je lucht in de koffie roert, de dichtheid dus veranderd, en dus een andere toon hoort, zoals hierboven wordt uitgelegd
Zal eerder komen door de 'draaikolk' die je genereerd waardoor het vloeistof niveau tegen de wanden van het kopje stijgt.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:56
Gebeurd ook als ik in mijn bonenkoffie een beetje Liquor 43 doe en dan roer, ineens heel andere toon als je tegen de mok tikt.

heb me het ook altijd afgevraagd, maar zal dan ook wel met dit principe te maken hebben :)

• paQ

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Hier nog een gerelateerd topic: --=) Het grote koffiekopje mysterie (=--

Mooie topictitels hadden we in 2002. :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:36

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Ik drink mijn koffie zwart dus is het mij nog nooit opgevallen.

Wat een mysterie zeg.

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

• Wody
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-05 03:43
Hier ook nog een video over iets soortgelijks met een koffiekopje: YouTube: Coffee Cup Vibrations - Numberphile

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-11 16:48
KnoxNL schreef op maandag 3 juli 2017 @ 16:44:
Gebeurd ook als ik in mijn bonenkoffie een beetje Liquor 43 doe en dan roer, ineens heel andere toon als je tegen de mok tikt.

heb me het ook altijd afgevraagd, maar zal dan ook wel met dit principe te maken hebben :)
T is nog wel een beetje vroeg voor Liquor 43.... maar lekker :P

• Fusioxan
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:40
Er zijn toch wel enkele filmpjes gemaakt zo te zien, ik had het zelf "geleerd" door een filmpje van Steve Mould.

• Hkuit
  • Laatst online: 04-11 20:23
warhamstr schreef op maandag 3 juli 2017 @ 16:41:
[...]

Zal eerder komen door de 'draaikolk' die je genereerd waardoor het vloeistof niveau tegen de wanden van het kopje stijgt.
Nee.
het gaat om de belletjes, zie quote even boven jou.

• Hkuit
  • Laatst online: 04-11 20:23
technomania schreef op maandag 3 juli 2017 @ 17:08:
Ik drink mijn koffie zwart dus is het mij nog nooit opgevallen.

Wat een mysterie zeg.
Als je espresso of andere koffie met een mooie schuimkraag (crema) drinkt, dan heb je precies datzelfde effect. Ik zeg 'proberen'!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:36

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Hkuit schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 11:46:
[...]

Als je espresso of andere koffie met een mooie schuimkraag (crema) drinkt, dan heb je precies datzelfde effect. Ik zeg 'proberen'!
Als het goed is as Zondag met Sr. uit eten. Zal het proberen met mijn Irish Coffee

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07 08:18
mmm ik zat te denken aan het effect dat een Lesliespeaker geeft aan een Hammondorgel....

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

• hanswfje
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-10-2022
Ik lees de OP met een net gezette bak koffie in mijn hand en kon het niet laten om te proberen... verdomd.... is me werkelijk waar nog nooit eerder opgevallen!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:29

Tjark

DON'T PANIC

* met chocolademelk (met of zonder slagroom) werkt het ook.

Wie gaat er een site en DB opzetten om entries te loggen? :p

*insert signature here

• Don Corleone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-11 07:11
Je bent niet de enige die zich dit afvraagt. Ik vraag me dit ook al heel lang af. Ben er alleen nooit aan toegekomen om het een keer uit te zoeken.
Pagina: 1