Toon posts:

--=) Het grote koffiekopje mysterie (=--

Pagina: 1
Acties:
  • 5.687 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ok, nu ben ik het zat. Ik zit al twee jaar neurotisch op de bodem van mijn kopje koffie te tikken en weet nog steeds niet hoe het nou komt dat de frequentie van de toon die dit produceert met de tijd omhoog gaat. (Ik zet er ff een bakkie bij....).

Experiment:

1. zet een kop koffie of warme chocolademelk in een stenen kopje. (Plastic nog niet geprobeerd).
2. Roer een aantal keer en tik met een lepeltje op de bodem.

Je zult merken dat de toon van de tik dus omhoog gaat. Heel apart. Zelfs mjn natuurkundedocent kon er niets mee.

Eigen gedachten:

1. Misschien is het interferentie!!! antwoord: neen. Het werkt ook als je zo langzaam tikt dat de eerste trilling al uitgedoofd is voordat de tweede komt. Daarnaast verandert interferentie de amplitude (volume) en niet de frequentie van een toon.

2. De verdeling van deeltjes in de suspensie verandert en DAARDOOR verandert de toon. antwoord: erg onwaarschijnlijk, aangezien filterkoffie bijna een perfecte oplossing is, warme choc ook trouwens. Daarnaast zouden de enkele losse deeltjes die wel rondvliegen niet zo'n mega-effect kunnen veroorzaken.

Extra info:

Na enige tijd verhoogt de frequentie niet meer en blijft deze stationair, todat je roert! Daarna kun je weer opnieuw beginnen. Ik heb het nog niet met een koude drank geprobeerd.

Kortom. Onderzoekt! Zet liters koffie of choc en post hier je ervaringen.

Verwijderd

misschien verdampt langzaam de koffie, en raakt zo het kopje langzaam leeg waardoor de toon omhoog gaat :7

Verwijderd

Topicstarter
Het effect is veel te groot voor deze theorie. Test maar! Die paar moleculen minder kunnen nooit zo'n effect opleveren volgens mij.

Verwijderd

Ik zit eerder te denken in de richting van cognitieve dissonantie. Misschien heb je een keertje net iets harder getikt dan anders en hoorde je inderdaad een iets hogere toon.

Omdat je nu zo gebrand bent op het verhogen van de toon van het tikkende lepeltje, "hoor" je het ook. Het zou in ieder geval verklaren waarom het fenomeen op een gegeven moment stopt.

Hierin zit ook een stukje self-fulfilling prophesy in.

Ik heb dat wel eens gehad als ik in de trein zit die stilstaat in het station en je kijkt naar het perron. Op een gegeven moment zweer je dat het perron beweegt (omdat de trein weer gaat rijden), maar als je opkijkt ziet je pas dat je eigenlijk nog gewoon stilstaat.

Als dit het niet is, dan weet ik het ook niet meer.
Ik beweer trouwens niet dat wat jij hoort niet kan. Ik kan er buiten bovenstaande poging geen wetenschappelijke verklaring voor verzinnen.
Maar ja, dat geldt voor zoveel fenomemen ;)

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Ga eens op de site van de wetenschapsquiz kijken; het is nogal een oude koe.

Van http://www.nwo.nl/NWOHome.nsf/pages/NWOA_4ZSL7F:
19. Antwoord A is juist.

Er is lang op dit probleem gestudeerd, in 1969 losten wetenschappers van het Instituut voor Geofsyica en Planetaire Natuurkunde in San Diego (VS) het probleem op.

Melkpoederdeeltjes die in de koffie worden gegooid, hebben aan hun oppervlakte heel veel kleine luchtbelletjes. In lucht verplaatst geluid zich maar liefst viermaal langzamer dan in koffiewater. Zit dit koffiewater nu vol met talloze luchtbelletjes, dan neemt de snelheid van het geluid in de kop drastisch af. Immers, hoe langzamer geluid beweegt, des te minder trillingen er per seconde voorbijkomen. De toonhoogte of frequentie wordt bepaald door het aantal trillingen per seconde: hoe minder trillingen per seconde hoe lager de toon. Met slechts één lepeltje poeder daalt de toonhoogte al tot wel dertig keer, terwijl de belletjes niet meer dan een honderdste deel van het bakje koffie uitmaken.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 14 februari 2002 14:39 schreef Spookster het volgende:
[..]

Omdat je nu zo gebrand bent op het verhogen van de toon van het tikkende lepeltje, "hoor" je het ook. Het zou in ieder geval verklaren waarom het fenomeen op een gegeven moment stopt.

Hierin zit ook een stukje self-fulfilling prophesy in.

[..]
In dat geval heb ik een hoop prophetiserende vrienden. Zonder gekkigheid: je hoeft niet goed te luisteren om het te horen, het is echt een OVERDUIDELIJK verschil in toon.

Verwijderd

Ik heb het net ff met gewoon water geprobeerd, en daar is het ook bij. Enkel als er een lekkere flinke draaikolk is hoor je het geluid van toonhogte veranderen.
Ik denk dat het een versie van het doppler effect is, de toon wordt tenslotte uitgezonden door het bewegende water, waardoor de toonhogte veranderd. Net zoiets als een voorbijrijdende ambulance dus! 8-)

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Om de één of andere reden krijg ik "Helaas, je bericht is al gewijzigd door een moderator. Je kunt dit bericht niet meer wijzigen." bij m'n vorige bericht :?

Ik wilde nog toevoegen dat het niet exact hetzelfde is, maar dat het antwoord er wel in besloten ligt.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 14 februari 2002 14:43 schreef Fused het volgende:
Ga eens op de site van de wetenschapsquiz kijken; het is nogal een oude koe.

Van http://www.nwo.nl/NWOHome.nsf/pages/NWOA_4ZSL7F:
[..]
interessant! Ik ga het ff lezen..........

edit:

Fused, die link werkt niet. Kun je hem nog een keer posten?

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 14:43 schreef Fused het volgende:
In lucht verplaatst geluid zich maar liefst viermaal langzamer dan in koffiewater. Zit dit koffiewater nu vol met talloze luchtbelletjes, dan neemt de snelheid van het geluid in de kop drastisch af.
Dat kan natuurlijk ook.. Door fanatiek roeren krijg je een draaikolk waarin veel lucht zit.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 14 februari 2002 14:48 schreef rubenski het volgende:

[..]

interessant! Ik ga het ff lezen..........

edit:

Fused, die link werkt niet. Kun je hem nog een keer posten?
Heb em al:
http://www.nwo.nl/nwohome.nsf/pages/NWOA_4ZSL7F?Opendocument

Bij dit experiment 'daalt' de frequentie echter, bij mijn probleem stijgt de frequentie. Het idee dat de frequentie stijgt omdat de luchtbelletjes uit de koffie verdwijnen doordat je er steeds trillingen doorheen stuurt vind ik wel aannemelijk dat zou ook verklaren waarom je na opnieuw roeren opnieuw op een lage frequentie begint. Je roert dan namelijk nieuwe luchtbelletjes in de koffie. Dwarre1 rules.

• Krul
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-01 11:08

Krul

Holodoc

Hmm...drink koffie zonder suiker/melk...dus heb nooit een lepeltje :+

Maar de verklaring 'moet' gezocht worden in de luchtbelletjes denk ik. Doe maar eens een stoot slagroom in je koffie :9

Verwijderd

Topicstarter
/me staat na een uurtje experimenteren stuiterend strak van alle koffie :o

Net even met water geprobeerd, maar daar lukt het niet. Is het moeilijker om luchtbelletjes in water te roeren of klopt de belletjestheorie toch niet?
Overigens kan het niet een soort van dopplereffect zijn. Het werkt ook bij koffie die helemaal stil staat.

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

Op donderdag 14 februari 2002 14:46 schreef Fused het volgende:
Om de één of andere reden krijg ik "Helaas, je bericht is al gewijzigd door een moderator. Je kunt dit bericht niet meer wijzigen." bij m'n vorige bericht :?

Ik wilde nog toevoegen dat het niet exact hetzelfde is, maar dat het antwoord er wel in besloten ligt.
je moet inloggen!. niet steeds opnieuw username+pass gebruiken als je replied.

specs

Verwijderd

kan het niet zijn dat de koffie warm is en door de warmte die afgegeven wordt op het omringende materiaal, dit materiaal zich anders gaat gedragen ? of zien ik dit verkeerd :?

• Daspeed
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:21
Haha, dit vroeg ik mij nou ook al een hele tijd af :)

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 15:22 schreef aego het volgende:
kan het niet zijn dat de koffie warm is en door de warmte die afgegeven wordt op het omringende materiaal, dit materiaal zich anders gaat gedragen ? of zien ik dit verkeerd :?
Denk het niet, want ten eerste ging het bij mij namelijk ook goed met koud water, hoewel het moeilijker te horen was. Ten tweede, hoe verklaar je dan het verschil tussen een draaikolkje en stilstand...

Ik blijf bij de belletjes-theorie 8-)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 14 februari 2002 18:17 schreef Dwarre1 het volgende:

[..]

Ik blijf bij de belletjes-theorie 8-)
Idem, hoewel ik in koud water geen verschil hoorde.....

• AxzZzeL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:57

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Bij vla heb je ook zo'n raar geluid. Als je vla in een kommetje doet, die van steen is (niet ruw steen maar een soort steen, keramiek d8 ik). Dan moet je op de bodem tikken en dan hoor je een hogere toon.

Maar ontopic:
Ik denk dat als je tikt op de bodem en dan het water ronddraait de golven worden veranderd en uitgerekt. Dus vervormd waardoor je dat hoge toontje krijgt.

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

• Illusion
  • Laatst online: 00:09

Illusion

(the art of)

DAMN opera gecrashed, kan ik weer helemaal opniew beginnen met typen :(:(

Ik ga ervanuit dat een koffiekopje de vorm heeft van een ondersteboven Trapezium (onder smal, boven steeds breder)
Stel je tikt onderaan op het kopje. Je hoort nu een toon, deze toon is het gevolg van een staande golf tussen de twee wanden van het kopje (onderin). De diameter van het kopje is bepalend voor de frequentie van de toon, omdat deze de golflengte bepaald.
Stel onderin is de diam v. het kopje 2cm. de lengte van de staande golf is dan bijv 1*2cm=2cm.
Als deze staande golf zich nu omhoog verplaatst, (dit omdat de wanden van het kopje aan de bovenkant flexibeler o.i.d. zijn (verder van de bodem die bewegingsruimte beperkt)) de golflengte zal dus groter worden. Deze is boven bijv 6cm (scheef kopje ik weet het). Omdat de golflengte 6/2=3keer zo groot is geworden, zal de frequentie ook met een factor drie veranderen.
Ik geloof f:=v(voortplantingssnelheid)/labda(golflengte) (kan verkeerd zijn, heb geen binas meer) zal de frequentie een factor drie gedaald zijn.
Ga er nu even vanuit dat de golf zich niet van onder naar boven, maar van boven naar beneden verplaatst, dan zal de frequentie (toonhoogte) dus langzaam stijgen, maarzodra de bodem is bereikt zal de golflente niet korter kunnen worden, omdat er dan geen staande golf gevormd kan worden tussen de wanden van het koffiekopje. De toonhoogte zal dus stoppen met stijgen
Tadaa
een hoop nonsens of een goede theorie, aan U de keus

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet zeggen: the art of illusion beheers je. [no flame].
Ten eerste zal een golf die beneden in het kopje ontstaat (ook) wel naar boven reizen, maar daardoor zal golflengte niet veranderen, maar eerder de LENGTE VAN DE GOLF. Ten tweede beschrijf je de situatie waarbij 1 golf van boven naar beneden reist (<quote> Ga er nu even vanuit dat de golf zich niet van onder naar boven, maar van boven naar beneden verplaatst </unquote>) Golven reizen misschien wel in die richting, maar ik beschrijf de situatie waarbij meerdere afzonderlijke golfpatronen zich door het kopje verplaatsen en onafhankelijk van elkaar van toon veranderen. We tikken namelijk meerdere malen in het kopje. Het belletjesverhaal vind ik tot nu toe het meest aannemelijk klinken. Misschien moet ik het eens aan Herve This vragen:
http://www.saisonnier.net/nieuwste_saisonnier.htm

Verwijderd

Hmm. Ik weet het niet, maar in vla lijkt het me sterk dat er belletjes in zitten? Ik blijf bij illusion's theorie, verklaart het meest, zelf heb ik het geprobeert met thee, maja dat lukte niet echt :?..

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 15 februari 2002 20:08 schreef Traxis het volgende:
Hmm. Ik weet het niet, maar in vla lijkt het me sterk dat er belletjes in zitten? Ik blijf bij illusion's theorie, verklaart het meest, zelf heb ik het geprobeert met thee, maja dat lukte niet echt :?..
Fout, eerlijk waar, Illusion beschrijft een heel andere situatie, namelijk die van 1 enkele golf die tijdens zijn weg door het kopje van toonhoogte verandert. (Wat overigens ook niet klopt, omdat de frequentie bapaald wordt op het moment dat een trilling ontstaat en daarna in ieder geval in een kopje koffie niet meer of onhoorbaar zal veranderen). We hebben het hier over de situatie waarbij meerdere golven onafhankelijk van elkaar een andere toon hebben. Dit moet dus aan een verandering in de drager van het geluid liggen, de vloeistof dus. Even ter illustratie: in een kopje dat naar boven NIET breder wordt, maar dus kaarsrecht is, treedt hetzelfde effect op. Met de vorm van het kopje heeft het dus niets te maken.
Dat het met thee niet of slechter lukt moet liggen aan het feit dat (1) in die vloeistof moeilijker opnieuw belletjes zijn te slaan of (2) dat thee in den beginne al weinig belletjes bevat....
Wat die vla betreft: ik heb het nooit met vla geprobeerd, want dat koop ik nooit. Maar ik kan met vrij veel zekerheid zeggen dat in vla ook luchtbelletjes zitten.

Verwijderd

ah zo... tja... dan zal het wel!

ff vraagje off-topic: hoe krijg ik een plaatje onder mijn naam?

Verwijderd

Topicstarter
Even samenvatten:

1. een doppler(achtig)effect is uitgesloten, omdat de toonhoogte ook verandert in stilstaande koffie.
2. de redelijk natuurkundige aanpak van Illusion snijdt geen hout, omdat hij een andere situatie beschrijft, namelijk die van 1 enkele toon die zich door het kopje verplaatst en niet meerdere totnen die onafhankelijk van elkaar veranderen.
3. het verschil in toonhoogte kan niet veroorzaakt worden door verdamping van het medium waardoor de golven reizen. Het volumeverschil dat verdamping veroorzaakt is zo miniem dat het nooit zo'n enorm verschil in toonhoogte tot gevolg kan hebben.
4. Een verandering in het omringende materiaal, namelijk het kopje, heb ik in eerste instantie ook over nagedacht. Een verandering in het materiaal zal echter altijd verband houden met de veranderende temperatuur van de vloeistof en dat verklaart niet waarom we na opnieuw roeren weer op een lage frequentie starten.
5. De mogelijkheden die mijnsinziens resteren zijn de volgende:
a. wellicht wordt het toonhoogteverschill veroorzaakt doordat koffie een niet perfecte oplossing is en dus een suspensie. Deeltjes is de suspensie kunnen 'naar buiten' gedrukt worden door de geluidsgolven en daardoor reizen latere golven door een 'ander verdeeld' medium en dit kan weer een toonhoogteverschil opleveren.
b. meer aannemelijk vind ik nog steeds de belletjestheorie. Koffiewater bevat luchtbelletjes, dat mag inmiddels duidelijk zijn. Als je tikt en dus een trilling/toon veroorzaakt worden deze belletjes uit het water gedreven en dus verandert (wederom) het medium waardoor de golven reizen. Het bevat nu minder luchtbelletjes en dit heeft zeker een toonhoogteverschil tot gevolg (zie de wetenschapsquiz uit de eerste post van Fused). Als na een tijdje 'alle' luchtbelletjes verdwenen zijn blijft de toon stationair. Ook wordt door deze theorie verklaard waarom je na roeren weer op een lagere frequentie begint. Doordat je roert worden er namelijk nieuwe luchtbelletjes in de vloeistof geslagen.

Conclusie: ik moet nog 1 test uitvoeren. Stel dat de belletjestheorie waar is en dat de frequentie van de toon hoger wordt naarmate er dus MINDER luchtbelletjes in de oplossing zitten. In dit geval moet de beginfrequentie van de toon NADAT JE OPNIEUW GEROERD HEBT afhankelijk zijn van de duur van het roeren. Roer je kort, dan is er minder lucht in het mengsel geslagen en zal de begintoon dus HOGER zijn dan wanneer je LANG roert en er MEER luchtbelletjes in het mengsel aanwezig zijn. Helaas kan ik niet met zekerheid zeggen of dit experiment waardevol is, omdat ik het verband niet ken tussen het aantal keer en de kracht waarmee je roert en de hoeveelheid lucht die in de oplossing/suspensie terecht komt. Het kan bijvoorbeeld ook zo zijn dat na 1 keer roeren het mengsel al zo goed als verzadigd is met nieuwe luchtbelletjes en de beginfrequentie bij opnieuw tikken dus al bereikt is.

Kortom: dit vraagt om uitgebreid experimenteren.

Dat experimenten is voor morgen. Ik ben nu veel te pluizig voor een bakkie pleur (4.53 am)...........

Reacties?

• zipper646
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-06 00:02

zipper646

...shit happens

Reacties?
....Biertje..? :9 :P

Apple iMac 2013

Verwijderd

Op zaterdag 16 februari 2002 05:06 schreef zipper het volgende:

[..]

FAQ

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 16 februari 2002 05:06 schreef zipper het volgende:

[..]

Ik sta (stond) al stijf van de biertjes }:O
Doe mij maar koffie :P
Nogmaals: reacties?

• Illusion
  • Laatst online: 00:09

Illusion

(the art of)

i.v.m. de belletjes-theorie:
zou je (evt met zijn tweeen) kunnen proberen wat er gebeurt als je met een rietje (ZACHTJES) luchtbelletjes in de koffie blaast, terwijl je op het kopje tikt?
Of zie je hier het nut niet van in?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:55
Wij hebben nu de discussie hier en vragen het ons af, dus ik lees dit eeuwenoude topic....
en de conclusie van rubenski staat er niet in.....
Nou post rubenski nog op dit forum, dus er is kans dat hij nog reageert!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-11 23:36

painkill

Pain(k)(ill)

LOL, de WTC torens waren net een half jaartje weg toen dit gepost werd..
Waarschijnlijk nog gepost met Windows ME of Windows XP zonder Sp :P

OT kan ik niet reageren nu...

Mijn SNES verzameling!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:47

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Sodeju, een kick van bijna 9 jaar :D

Maar op zich wel een interessant onopgelost mysterie... :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:05
hier nog iemand die heel graag wil weten hoe dit verschijnsel ontstaat!

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:47
Deze vraag heeft ook in de limburger gestaan, in de rubriek "wegwijs" Hier heb ik even gezocht en daar kwam het volgende antwoord naar voren:

Naar mijn weten gebeurt dit alleen nadat je het kopje net hebt volgeschonken, of nadat je net
geroerd hebt, of nadat je net creamer hebt toegevoegd o.i.d. Dit heeft te maken met minuscule
luchtbelletjes die in de vloeistof verspreid zitten (die zijn na het schenken of roeren als
een soort van schuim in de koffie geraakt, of waren in het poeder opgesloten). Deze
luchtbelletjes maken de vloeistof iets makkelijker samendrukbaar, waardoor de geluidssnelheid
in de vloeistof lager wordt (de geluidssnelheid in gassen is lager dan die in vloeistoffen en
vaste stoffen). Dit heeft invloed op de resonantiefrequentie van het kopje koffie. Deze
frequentie wordt namelijk lager als er belletjes in zitten. Dit is vergelijkbaar met waarom
een grote orgelpijp een lagere toon heeft dan een kleine; of beter nog: waarom je een lagere
stem hebt als je lucht inademt vergeleken met wanneer je helium inademt. Hoe dan ook, meteen
na het schenken/roeren/oplossen verdwijnen de luchtbelletjes weer geleidelijk uit de koffie
(hetzij doordat ze opstijgen, hetzij doordat ze oplossen in de vloeistof), en daardoor keert
de toonhoogte weer terug naar zijn oude hoge niveau. Je hoort dus de toonhoogte stijgen als je
op het kopje tikt.
http://www.wegwijslezer.n...Category=Natuur#answer876

• Dido
  • Laatst online: 19:36

Dido

heforshe

Mx. Alba schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 08:50:
Sodeju, een kick van bijna 9 jaar :D

Maar op zich wel een interessant onopgelost mysterie... :)
Hoezo, onopgelost? Lees ik nou zo goed, of lezen anderen zo slecht?

Het antwoord staat uitgebreid beschreven in de vierde reply van dit topic, maar daar wordt vrolijk overheen gelezen en gepost. Kennelijk is het zelfs na bijna negen jaar nog niet duidelijk dat het komt door luchtbelletjes?

Wat betekent mijn avatar?

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:47

MicroWhale

The problem is choice

Zal ik jullie na acht jaar maar eens het geheim vertellen dan! ;)

De "tik" duidt op oppervlaktespanning op de bodem. Deze oppervlaktespanning gaat volgens TS omhoog als er geroerd wordt. Zou dit verklaard kunnen worden door de (middelpuntsvliedende) kracht die het kolkende water op de zijkant van het kopje uitvoert?

Doordat de zijkanten van het kopje naar buiten gedrukt worden, zal de bodem de neiging krijgen om naar binnen gedrukt te worden. Hierdoor verhoogt de oppervlaktespanning van de bodem en wordt er bij het tikken een hogere toon waargenomen.

Dit zou aangetoond kunnen worden door te expirimenteren met:
- verschillende hoogten kopjes (hoe hoger hoe groter het verschil in toonhoogte)
- verschillende snelheden draaikolken (hoe sneller de draai, hoe hoger de toon)

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• MistrX
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online

MistrX

Kwam zag en overwon

Je kan controleren of het iig. een zelf vervullende prophetie is. Vraag aan een stel vrienden of ze willen tikken in een kopje koffie. Vertel ze achteraf of ze verschil in toon hoorde en zo ja, wat voor verschil. Doe dit voor zowel een vers gezet bakje als een wat ouder bakje om te zien of daar nog verschil in optreed.

Als het antwoord van je vrienden 'Ja, de toon wordt hoger naarmate ik meer ga tikken' dan zou ik het nog even testen met andere dranken zoals chocolademelk, frisdranken etc. Dan kan je nog onderzoeken of het kopje ook nog een factor kan zijn, dus gebruik verschillende soorten kopjes en glazen. Noteer alles en je kan ongeveer bepalen met welk drankje in een bepaald soort type vloeistofhouder (kopje, beker, mok, glas etc.) het meeste effect heeft. Dan is makkelijker vast te stellen waardoor het komt door de verschillen in compositie van de vloeistoffen en vloeistofhouder materiaal. Als dat eenmaal is achterhaald kan je de informatie wellicht gebruiken om de juiste afstellingen te maken om een leuke compositie te maken. :p

Wetenschappelijkheden voor als het regent buiten. :*)

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:05
MistrX schreef op woensdag 15 december 2010 @ 10:33:
Je kan controleren of het iig. een zelf vervullende prophetie is.
Is het niet. (of we hebben hier met zn tienen een collectieve psychose, kan natuurlijk ook nog).

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:46

AzzKickah

06-CENSORED

Dido schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 21:47:
[...]

Het antwoord staat uitgebreid beschreven in de vierde reply van dit topic, maar daar wordt vrolijk overheen gelezen en gepost. Kennelijk is het zelfs na bijna negen jaar nog niet duidelijk dat het komt door luchtbelletjes?
Kennelijk niet, want na jouw post gaat iedereen weer rustig verder.. :?

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:47

MicroWhale

The problem is choice

Dido schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 21:47:
[...]

De vraag is verdwenen, dus of het dezelfde vraag is als TS kan ik niet controleren.
Daarnaast zou je gelijk hebben als TS het over melkpoeder in de koffie had. Dat zie ik hem nergens zeggen. Bovendien geldt het ook voor chocolademelk. En wellicht ook voor thee? (test anyone)

Ik vermoed dat het probleem van TS eerder iets met de warmte van de vloeistof te maken heeft dan met wat er precies in de vloeistof zit.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• Vandread
Nespresso:
- niet en wel roeren
- verschillende mensen ( 2 musici)
- met en zonder suiker

In alle gevallen stijgt de toonhoogte.
De theorie van pittie vind ik nog het meest logisch, maar in plaats van toevoegingen kan het schuim laagje (koffie vet als het ware) op de nespresso ook die invloed hebben.

Een zelfbevestigende voorspelling komt er bij mij niet in :)

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:39
heheh wat een topic voor gladiolen. ik moet er dus wel op reageren.

Ik probeer het zojuist uit en ervaar geen verandering in toonhoogte, ik bemerk wel dat bij harder tikken de amplitude stijgt en er meer boventonen hoorbaar zijn die de auditieve illusie wekken dat de toon hoger zou zijn.

Wetenschappelijk gezien kan het ook niet dat de frequentie stijgt dus dat wil ik voor de botte botheid ook gewoon uitsluiten.

De amplitude kan echter wel varieren door allerlei factoren, met name de vorm van bijvoorbeeld de vloeistof, als deze een kuikvorm aanneemt zal deze de weergegeven frequentie harder versterken dat als het water bv bol staat. Zoals ik al net bemerkte dat er dan meer boventonen hoorbaar worden welke de indruk van een hogere toon opwekken vermoed ik dat dit de meest plausibele verklaring is met de minste variabelen.

:9

en bedankt topicstarter; mijn collega's kijken me nu aan alsof ik 1 of andere neuroot ben die teveel koffie heeft gehad.

EDIT:
ik bedenk me net dat de temperatuur van materiaal wel degelijk de eigenschappen van materiaal kunnen veranderen, dus ook de frequentie. Moleculen gan bij lagere temperaturen dichter op elkaar zitten en het materiaal word (in de meeste gevallen) meer rigide.

3 maal raden wat er met de sonische eigenschappen van kouder wordend materiaal gebeurt....juist, de frequentie word hoger.

Laat de koffie niet te koud worden.

[ Voor 18% gewijzigd door vlaaing peerd op 16-12-2010 16:57 . Reden: edit lampje ]

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-11 07:30

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

gaat de toon nou omhoog na meerdere tikken? of tijdens de excitatie zelf? (dat heb ik ook wel eens gehoord). Het kan ook zo zijn dat de vloeistof als demper werkt op het kopje. Als je het een tik verkoopt komt er door de trillingen wat meer afstand tussen de wand van het kopje en de dempende vloeistof. Waardoor de Fs omhoog zou kunnen gaan.

• Dido
  • Laatst online: 19:36

Dido

heforshe

MrWilliams schreef op woensdag 15 december 2010 @ 11:58:
De vraag is verdwenen, dus of het dezelfde vraag is als TS kan ik niet controleren.
Daarnaast zou je gelijk hebben als TS het over melkpoeder in de koffie had. Dat zie ik hem nergens zeggen. Bovendien geldt het ook voor chocolademelk. En wellicht ook voor thee? (test anyone)

Ik vermoed dat het probleem van TS eerder iets met de warmte van de vloeistof te maken heeft dan met wat er precies in de vloeistof zit.
De warmte kan je uitsluiten met 1 simpel experiment: de toonhoogte wijzigt terwijl de temperatuur nauwelijks de tijd heeft om af te nemen.

Ik merk precies hetzelfde met verse koffie uit m'n volautomaat. Daar zit lucht door de hele koffie. Naarmate die lucht naar boven trekt (en daar dus schuim vormt) verandert de toonhoogte.

Wat betekent mijn avatar?

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Jullie hebben allemaal toch echt wel heel veel tijd 8)

[ Voor 5% gewijzigd door demichel op 17-12-2010 12:48 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• Vandread
Jij ook als je dit topic bekijkt? ;)

• vlaaing peerd
euhw...mensen, gaat de toon echt omhoog of is dit een auditieve illusie?

Neem het eens op en gooi het over een frequency analyzer en laat van die print de gemiddelde toonhoogte bepalen. Ik neem het echt niet waar en gezien ik over een absoluut gehoor beschik zou ik dat toch echt moeten waarnemen.

Bovendien worden mijn collega's nu bijna net niet helemaal semi-halfgestoord van mij en ik.

edit, och guttegut. weten jullie wel dat toonhoogte en frequentie niet hetzelfde zijn?

de toonhoogte kan wetenschappelijk gezien echt niet veranderen en dat doet het ook niet. meerdere hogere frequenties is wel mogelijk maar zijn allemaal harmonischen van de originele en dezelfde toon. harmonischen treden bij de minste verandering al op, net zoals de klank bij een gitaarsnaar die je net even een millimeter naar links met je linkerhand aanslaat al een totale andere klankkleur veroorzaakt.

aangezien harmonischen altijfd een evrdubbeling of kwadraat van de base frequentie is verandert de klankkleur exponentieel in verhouding tot de verandering die je in de aanslag van het instrument maakt. Het zal me dus echt niet verbazen dat als je koffie 1 graad koeler is geworden de bak pleur meer en snel merkbaar hogere harmonischen veroorzaakt.

Een 200 ml glas met kokend water = 100 graden is bij benadering binnen 2 minuten gedaald tot 80 graden in een omgeving van kamertemperatuur.

edit2: thanks dido, lezen is ook een vak. koppig als ik ben hou ik het nog steeds bij de temperatuur, de "wetenschappelijke" test heeft nl helemaal geen hoeveelheden lucht in de koffie gemeten en maakt dus deels een speculatieve bewering, erg non wetenschap imho.

[ Voor 63% gewijzigd door vlaaing peerd op 17-12-2010 16:46 . Reden: facepalm ]

Verwijderd

Die theorie lijkt me uitgesloten. Wacht na je roer-en-tiksessie eens totdat de roerbeweging in de vloeistof is verdwenen, en probeer het dan eens opnieuw. Qua toonhoogte begin je dan weer op hetzelfde lage punt.
Volgens mij moet het toch iets te maken hebben met de luchtbelletjes. Ik hoor het effect het duidelijkst bij een bakkie senseo, en bij Hot Chocolate (jeweetwel: die uit een zakje die je eerst mooi luchtig moet roeren met een klain beetje koud water, voordat je het hete water erop giet).

• CoiLive
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-09 11:00
Leuk topic. Dit heb ik zelf ook altijd met stenen koppen en warme dranken :D
Altijd laat ik het aan mensen horen en het ze zelf proberen, maar nog nooit een antwoord gevonden op waarom dat gebeurd (ook verder niet echt naar gezocht ;))

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:35
het is weekend, ik ben thuis van college en heb net een pot koffie gezet, dus ik kan er weer tegenaan.

Ook ik ben hier weleens op gewezen, maar heb er nooit over na gedacht.
Tot nu toe zien we dus het meest in de volgende theorieen:
-belletjes in de koffie zorgen voor een hogere frequentie. Voornamelijk na het toevoegen van melkpoeder, maar na het roeren ontstaan er turbulente stromingen in de koffie (daarom zit er ook een uitsparing in roerstaafjes) en mogelijk ontstaan er luchtbelletjes.
- De oppervlaktespanning op de bodem gaat tijdens het roeren omhoog.
- self-fulfilling prophecy: het fenomeen gebeurt niet, je denkt dat het gebeurt.

Op de vorige pagina werd gewezen op iets dergelijks bij vla, wat mij aan een ander verschijnsel doet herinneren.
Vla is een niet-newtoniaanse vloeistof en vertoont shear thinning. (als ik het goed heb, zo ff uit mijn blote hoofd) Dit houdt in dat de viscositeit van de stof onevenredig daalt bij een toegepaste kracht op de stof. (probeer eens vla met een vork te eten, des te minder wild je met de vork in de weer bent, des te makkelijker het gaat)
Wat het precieze gedrag is van koffie weet ik niet, maar dit lijkt me een goede verklaring voor het mysterie dat beweging van de vloeistof invloed heeft op de frequentie van de "tik".

Edit: heb net wat met maizena geëxperimenteerd (shear tickening: als je vlug genoeg bent kun je zelfs over een zwembad met een maizena-oplossing lopen) [url]http://http://www.youtube.com/watch?v=rIwQ8mi34Ts&feature=related[/url]Behalve dat het roeren op een gegeven moment erg zwaar werd heb ik niet zoveel nuttigs kunnen vaststellen. Ik hoorde geen duidelijk verband tussen de snelheid van de vloeistof (roeren voor en na) en de toonhoogte. Ook niet bij zwarte koffie trouwens.
Misschien dat het voor een ander duidelijker naar voren komt, maar ik denk niet dat de viscositeit echt relevant is.
(in ieder geval heb ik wel een goede basis voor een groentesaus straks: wat dille erbij, beetje boter, snufje basilicum :9~ )

[ Voor 21% gewijzigd door Lothlórien op 14-01-2011 17:44 ]

• Maethor2
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-06-2024
Ik weet niet of dit hier al gepasseerd is, maar deze vraag is gesteld op ikhebeenvraag.be.

Volgens deze professor is het antwoord dus de lagere samendrukbaarheid die naast de dichtheid ook de geluidssnelheid van een medium bepaalt. Door de luchtbelletjes verhoogt deze samendrukbaarheid en wijzigt dus de geluidssnelheid en bijgevolg de toonhoogte.

• vlaaing peerd
vandaar dat ik nooit wat bemerkte, ik drink zwarte meuk met een dichtheid gelijk aan zwaar metaal.
Pagina: 1