Het ligt er helemaal aan wat je zoon verwacht van een laptop. Vanilla minecraft is vrij licht. Dat moet te doen zijn met een i3, integrated graphics en 8GB RAM. Als je zoon mods wilt gebruiken of zelfs texturepacks moet je even nagaan wat voor mods of texturepack dat zijn. Genoeg texturepacks die je op de integrated graphics kunt spelen, maar ook genoeg texturepack waar je een losse grafische kaart voor nodig hebt. Als je optifine gebruikt (dat is een mod die minecraft optimaliseert) haal je nog betere prestaties. (SSD is handig, voor browsen, maakt de algemene beleving net iets beter)
Het enige nadeel aan een i3 met integrated graphics is dat je geen zware games kunt spelen. Dus als je zoon ouder wordt en de zwaardere games (denk aan BF, COD, GTA) wilt spelen, moet je een nieuwe laptop kopen. Maar ik zou nu geen dure laptop kopen, om in de toekomst misschien zware games te kunnen spelen. Over 3-4 jaar dan is die dure laptop ook gewoon aan vervanging toe.
Wat dus handig is om te weten:
-Gebruikt je zoon mods en/of texturepacks (zo ja, welke)
Daarnaast wil ik eigenlijk ook vragen waarom je niet voor een desktop kiest? Ten eerste heeft een desktop dezelfde specificaties voor minder geld en ten tweede is deze makkelijker uit te breiden. Dan moet je natuurlijk niet voor z'n verschrikkelijk prefab ding gaan, maar zelf (laten) bouwen.
Ik stel dus voor dat je even een kijkje neemt in:
[BBG] ultra budget gamesysteem juli 2017. Daar staan een paar goede voorbeelden voor een "gaming PC" voor 400 euro (Let op een PC van 400 euro, voldoet voor minecraft, maar verder is er weinig gaming aan). Je kunt een pentium g4400 gebruiken, maar ook upgraden naar een i3. Als je dit zelf niet kunt, kun je voor +- 50 euro alles in elkaar laten zetten. Eventueel nog windows erbij voor 100 euro (+ 50 als je het laat installeren) en je hebt een hele mooie basis, waar je later een grafische kaart bij kunt zetten en eventueel een betere processor (mocht dit nodig zijn) Dan zit je op +- 650 euro. Inderdaad meer dan een laptop, maar nog altijd onder jouw budget en dit systeem is te upgraden als je dat nodig is. (En je kunt makkelijk zelf windows installeren, dat scheelt ook weer 50 euro en zelf alles in elkaar zetten moet ook wel lukken,(Dat is een soort puzzelen voor volwassenen en scheelt je dan ook weer 50 euro, waardoor de PC nog maar 550 euro kost))