Goedkoop laptop voor Minecraft

Pagina: 1
Acties:
  • 9.348 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiaBacon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-07-2013
Mijn zoon (12 jaar oud) spaart voor een eigen laptop om Minecraft te spelen (Nu heeft hij maar de Pocket Edition op een iPad). Zijn eigen keus was een Acer Aspire E1, maar ik twijfel over de grafische kraacht (volgens mij is 't een Intel HD3000 gedeeld videogeheugen).

Is een dedicated graphics card versie, zoals de Aspire V3 echt nodig om Minecraft vlot te draaien? Dan moet hij langer sparen, natuurlijk :-(

Graag hoor ik jullie advies van ervaren, -- arme -- Minecrafters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b0ss
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-06 00:38
Ik denk dat je zoon met die eerste laptop geen problemen gaat beleven op Minecraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-07 11:56
Ik denk dat een intell HD 3000 wel een beetje te kort schiet.
Deze heeft een Grafische chip die het iets beter doet dan de HD4000:
pricewatch: Packard Bell EasyNote TS TS13SB-1465

Ook onder de 400 euro uiteraard ;). Hiermee moet het prima kunnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 529742

Minecraft zijn blokjes, een goede videokaart heb je er niet voor nodig. Toch moet je het niet onderschatten en de Intel HD 3000 IGPU is wel heel erg zwak. Ik raad dus ook het bovenstaande model aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 268714

Ik ook, blokjes kan wel zo zijn maar het aantal blokjes en de entities etc. !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-07 14:57

NeHoX

Gamer + PV

ik zou voor een goede 2e hands MET GARANTIE gaan. Meer bang for the buck! Beter een Core i3 of i5 met dikke videokaart, dan i7 met een rotding

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:06

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik merk vooral dat, zeker als ik een texture pack laad, dat minecraft een enorme memhog is... zit tegen de 6gb aan eigenlijk, zeker als ik ook de chunck-loading aanpas om de afstanden met enorme minecart-metro's en complexe redstone circuits aanpas. Maar goed, ben niet bij Minecraft gebleven uiteraard.

Vind een HD3000 inderdaad wat zwak, al zou je minecraft er nog nét mee kunnen redden als je zoon geen textures gaat toevoegen (mooi 128*128 texture pack ipv de standaard 16*16 pixels per block), of shaders e.d... view distance op mid/low en het zou kunnen.

Maar goed, los van minecraft, een PC is natuurlijk sowieso wat meer dan een iPad of iDinges algemeen, er zijn een heel nieuw soort games beschikbaar en, ik was vroeger ook 13, heel wat meer dingen die je kan gaan ontdekken. Voor je het weet speelt hij Diablo, Starcraft, en gaat hij door naar een paar simpele shooters, strategie spellen (vond zelf Homeworld erg leuk hoewel ik toen al 16 was). Tevens denk ik dat de laptop meer dan de levensduur van Minecraft mee moet gaan...

Ook zijn kinderen... en ik was het zelf ook (wel eens een Chips & Tech 65554 in een DEC laptop met DSTN scherm stuk weten te krijgen) niet altijd voorzichtig... en je wilt bang for bucks krijgen.

Gaat hij die laptop vaak meesjouwen? Ik kan me voorstellen dat een klein PC'tje goedkoper is, makkelijker te repareren, en waarschijnlijk: beter gebouwd dan budget Acers (want dat is soms echt droevig). Je zou een AMD APU systeem kunnen overwegen, AMD heeft behoorlijk goede IGP's. Ook voor Minecraft. En dan kun je er later nog een videokaart bij zetten. Of een grotere hardeschijf. Of meer geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Umbrah schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 01:07:
Maar goed, los van minecraft, een PC is natuurlijk sowieso wat meer dan een iPad of iDinges algemeen, er zijn een heel nieuw soort games beschikbaar en, ik was vroeger ook 13, heel wat meer dingen die je kan gaan ontdekken.
Dit is afhankelijk van welk model je hebt. De processor van de iPad 4 (de nieuwe iPad) heeft 2x meer kracht dan de iPad 2 en de grafische prestaties zijn maar liefst 7x(!) zo hoog als bij de iPad 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Yup, en het blijft een ARM SOC, die in absolute performance onder de Atom zit, en de GPU heeft een performance die op ongeveer gelijk niveau als een Intel HD5000 zit, maximaal, met echter de nodige geheugenbeperkingen.

De hele architectuur is zo verschillend, en ontworpen met energiebeheer voorop tegenover performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:57
Minecraft is geschreven in Java, wat betekend (correct me if i'm wrong) dat het meer CPU intensice is.
Natuurlijk heb je niet heel veel aan een crappy igpu. maar het hoeft niet top notch te zijn.

Een i5 met 6GB ram en een HD3000-HD4000 zou het moeten doen.
Pin me er niet op vast maar ik geloof dat het zo zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Umbrah schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 13:13:
Yup, en het blijft een ARM SOC, die in absolute performance onder de Atom zit, en de GPU heeft een performance die op ongeveer gelijk niveau als een Intel HD5000 zit, maximaal, met echter de nodige geheugenbeperkingen.

De hele architectuur is zo verschillend, en ontworpen met energiebeheer voorop tegenover performance.
Marco1994 schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 14:34:
Minecraft is geschreven in Java, wat betekend (correct me if i'm wrong) dat het meer CPU intensice is.
Natuurlijk heb je niet heel veel aan een crappy igpu. maar het hoeft niet top notch te zijn.

Een i5 met 6GB ram en een HD3000-HD4000 zou het moeten doen.
Pin me er niet op vast maar ik geloof dat het zo zit.
Een Intel HD 5000 is voor Minecraft geen crappy IGPU, Intel HD 3000 wel, 4000 zou ik ook niet aanraden. Met oog op de toekomst is een GPU gewoon de beste keuze, maar de iPad 4 mag niet onderschat worden omdat het een tablet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-07 14:48

Standeman

Prutser 1e klasse

Niet meer intensief dan wanneer het in C# of een andere taal geschreven is. Het grootste verschil is dat Minecraft met OpenGL werkt en niet met Direct3D. Dat geeft dus op windows sowieso een minder goede framerate.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

het punt is dat Minecraft je polycount erg snel gigantisch optilt, puur omdat je viewing distance enorm kan zijn... combineer het met geheugenbandbreedte voor de textures (standaard zijn ze 16*16 = 256px, maar het spel ziet er gewoon zoveel mooier uit met 128*128 textures = 16384px wat een vrij zware last is op je geheugenbandbreete), en het kan grafisch nog wel zwaar zijn ook, hoewel het voornamelijk in bandbreedte gaat zitten in plaats van processing.

Ik ben het met je eens met de i5 met 6GB ram en de HD4000, maar verwacht niet dat er iets anders dan Minecraft goed op draait. Ik zal dan eerder naar een AMD APU kijken, en dan de balans CPU/GPU iets sterker krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiaBacon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-07-2013
Hartelijk dank voor alle tips!

- Ria

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Dat zegt natuurlijk niet...

Met een HD 3000 kan je overigens prima starcraft 2 op medium en diablo 3 op low spelen op 768p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 676254

hoi,ik ben jens en mijn ouders hebben mij een tweedehands computer gegeven jammer genoeg kan er geen minecraft op, ik denk dat het ligt aan de videokaart, maar ik weet helemaal niets van computers en ik weet niet eens hoe mijn videokaart heet of dat ik de videokaart wel in mijn computer heb zitten, maar goed ik wou dus vragen of er een goedkope (willen mijn ouders) videokaart is waar je minecraft er op kan spelen.

alvast bedankt :) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Anoniem: 676254 schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 18:46:
hoi,ik ben jens en mijn ouders hebben mij een tweedehands computer gegeven jammer genoeg kan er geen minecraft op, ik denk dat het ligt aan de videokaart, maar ik weet helemaal niets van computers en ik weet niet eens hoe mijn videokaart heet of dat ik de videokaart wel in mijn computer heb zitten, maar goed ik wou dus vragen of er een goedkope (willen mijn ouders) videokaart is waar je minecraft er op kan spelen.

alvast bedankt :) _/-\o_
Misschien handig om een eigen topic te openen ;) . Daarnaast moeten we echt de specs van de pc weten...anders kunnen we wel iets aanraden, maar misschien is het een downgrade in plaats van een upgrade. Ook is het knap een topic van een jaar oud te kicken...

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04:51

br00ky

Moderator Harde Waren
Dat vat het allemaal wel samen. Slotje.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.