Ik merk vooral dat, zeker als ik een texture pack laad, dat minecraft een enorme memhog is... zit tegen de 6gb aan eigenlijk, zeker als ik ook de chunck-loading aanpas om de afstanden met enorme minecart-metro's en complexe redstone circuits aanpas. Maar goed, ben niet bij Minecraft gebleven uiteraard.
Vind een HD3000 inderdaad wat zwak, al zou je minecraft er nog nét mee kunnen redden als je zoon geen textures gaat toevoegen (mooi 128*128 texture pack ipv de standaard 16*16 pixels per block), of shaders e.d... view distance op mid/low en het zou kunnen.
Maar goed, los van minecraft, een PC is natuurlijk sowieso wat meer dan een iPad of iDinges algemeen, er zijn een heel nieuw soort games beschikbaar en, ik was vroeger ook 13, heel wat meer dingen die je kan gaan ontdekken. Voor je het weet speelt hij Diablo, Starcraft, en gaat hij door naar een paar simpele shooters, strategie spellen (vond zelf Homeworld erg leuk hoewel ik toen al 16 was). Tevens denk ik dat de laptop meer dan de levensduur van Minecraft mee moet gaan...
Ook zijn kinderen... en ik was het zelf ook (wel eens een Chips & Tech 65554 in een DEC laptop met DSTN scherm stuk weten te krijgen) niet altijd voorzichtig... en je wilt bang for bucks krijgen.
Gaat hij die laptop vaak meesjouwen? Ik kan me voorstellen dat een klein PC'tje goedkoper is, makkelijker te repareren, en waarschijnlijk: beter gebouwd dan budget Acers (want dat is soms echt droevig). Je zou een AMD APU systeem kunnen overwegen, AMD heeft behoorlijk goede IGP's. Ook voor Minecraft. En dan kun je er later nog een videokaart bij zetten. Of een grotere hardeschijf. Of meer geheugen.