TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41
Set 1: 5200 Wp op een se 5k. Set 2: 5200 Wp op een se 5k. Set 3: 5040 Wp op een Growatt 5000tl3-xh
7.30 kWh en 2.30 kWh/kWp
We moeten het van woensdag hebben zoals het nu lijkt

12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL
Erg slechte dag, maandag.
3025 wp, z-zw, plat dak, 15 graden hellingshoek
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik heb nog een omvormer liggen en een dak waar ik wat mee kan, dus een luxe positie (en nee, de noord(straat)zijde van ons huis komen geen panelen). Alleen die MAF...Rol-Co schreef op maandag 18 juni 2018 @ 16:19:
[...]
Mijn dak is op, als ik nu meer wil word het niet simpel meer.
Ach, rendabel... En die nieuwe panelen zouden op ZO/NW komen, dus meer spreiding over de dag. En met het weer van afgelopen dagen hebben we zelfs rondom de kortste dag momenten dat we overdag energie van het net halen, als we niet eens thuis zijn! Dus er moeten meer panelen bij!Grolsch schreef op maandag 18 juni 2018 @ 16:35:
Nog meer panelen is wel leuk, maar niet rendabel
Je eigen verbruik een "beetje" afdekken is toch op dit moment het punt ultimo.
Gisteren ook weer zo'n prachtige dag om de pro-rata naar beneden te halen, nog niet eens de helft van de gemiddelde dagopbrengst...
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Of je loopt achterWailing_Banshee schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 07:52:
[...]
Ik heb nog een omvormer liggen en een dak waar ik wat mee kan, dus een luxe positie (en nee, de noord(straat)zijde van ons huis komen geen panelen). Alleen die MAF...
Ik heb nog wel 4 omvormers liggen, maar als je geen dak meer hebt heeft het weinig zin.
Zou nog wel 8 tot 10kWp op het huis kunnen leggen, maar dat zou lelijk zijn, dus doe ik het niet. Maar 4 (14 panelen) op ZO/NW moet nog wel lukken zonder ons huis estetisch te verwoesten. Het probleem van ons platte dak is dat hij net te kort is... (3 meter, dus je kunt er niet net 2 panelen naast elkaar leggen, want standaard zijn panelen 1,65cm) Als ze nou zouden zeggen (ivm de aardbeving politiek): hij moet plat en opnieuw opgebouwd worden...Rol-Co schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 08:56:
[...]
Of je loopt achter, inmiddels 10kWp op dak hier (rijtjeshuis)
Ik heb nog wel 4 omvormers liggen, maar als je geen dak meer hebt heeft het weinig zin.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ah dat boeit me hier wat minder, enige die je ziet is noord trouwens.Wailing_Banshee schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:02:
[...]
Zou nog wel 8 tot 10kWp op het huis kunnen leggen, maar dat zou lelijk zijn, dus doe ik het niet. Maar 4 (14 panelen) op ZO/NW moet nog wel lukken zonder ons huis estetisch te verwoesten. Het probleem van ons platte dak is dat hij net te kort is... (3 meter, dus je kunt er niet net 2 panelen naast elkaar leggen, want standaard zijn panelen 1,65cm) Als ze nou zouden zeggen (ivm de aardbeving politiek): hij moet plat en opnieuw opgebouwd worden...
3 in portrait is 3 meter
Hier heb ik dus ook geen ruimte meer, maar wel een zelf 3D geprinte windmolen. Gisteren voor het eerst aangesloten dat ik uberhaupt iets aan het net zou kunnen leveren. Al verwacht ik met een Maximaal vermogen van ~15 Watt en plaatsing in de luwte achter het huis niet veel opbrengst.Wailing_Banshee schreef op maandag 18 juni 2018 @ 16:03:
[...]
Gewoon nog meer panelen op het dak!
Of die windmolen in de achtertuin
Ja, maar dan zit ik met een hele hoge MAF.... Ik zou ze nog wel kunnen verkopen als ze landscape liggen, omdat ze dan niet zo heel erg boven de rand uitsteken. Ik wil namelijk wel minimaal een hoek van 15 graden hebben.Rol-Co schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:06:
[...]
Ah dat boeit me hier wat minder, enige die je ziet is noord trouwens.
3 in portrait is 3 meter
Maar dat is voor een ander topic!
Onze achtertuin zit op het ZW, dus de NO kant is de voorkant van het huis en zeer goed zichtbaar vanaf de weg omdat we maar een laag huis hebben
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Zelfs in absolute getallen nog niet eens, in relatieve nummers helemaal al niet...Speedy-Andre schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:54:
11,032kWh gisteren in Alminder, het is at least de beste juni ooit op mijn dak
Absoluut was 2015 nog beter, maar juni is nog niet voorbij, dus dat gaat wel goed komen. Mag natuurlijk ook wel als je het aantal panelen verdubbeld
Relatief was 2015 beter dan dat 2018 ooit zal kunnen gaan worden. Dan zou ik er nu nog eens zo'n 500kWh bij moeten krijgen, terwijl de teller nu nog maar op 375kWh staat...
Ik vermoed dat deze maand ergens tussen januari (84%) en april (90%) gaat eindigen en daarmee voor ons de slechts by far juni sinds dat we panelen hebben. Tot dit jaar heeft juni altijd minimaal de geplande opbrengst gehaald....
juni wordt hem zo helemaal niet ...
B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west
Inderdaad, de winst van mei gaat het gat van juni vullenMisterpc schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:19:
Gisteren in Aalten 14.2 KWh = 2.44 KWh/KWp de dagen worden langer maar de productie wordt minder
juni wordt hem zo helemaal niet ...
1 PVoutput . Dongen NB
Vroeg me al af wat dat rare licht buiten was...
Mazzelkont, het is in zuidholland nog rampzalig, het zal wel weer in de avond komen net als de afgelopen 2 dagen, mag noord de boel weer redden. Gelukkig ligt er sinds gisteren een paneeltje meer.Wailing_Banshee schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 15:15:
Zon! Blauwe lucht! Opbrengst boven de 6000W! (ok, dat laatste was een piek, maar toevallig toen er even gemeten werd)
Vroeg me al af wat dat rare licht buiten was...
Maand productie moet nog 280 KWh tot het eind van de maand , en dan gaat niet echt lukken lijkt me
10 dagen achter erkaar volle zon
Set 1: 5200 Wp op een se 5k. Set 2: 5200 Wp op een se 5k. Set 3: 5040 Wp op een Growatt 5000tl3-xh
Never nooit geen accu, onmogelijk dat dat rendabel word.de schompen schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 18:20:
Best leuk om te lezen dat sommige onder ons panelen aanschaffen en deze vervolgen richting noord gaan leggen. Of dit ooit zijn geld nog opbrengt is volgens mij nog maar de vraag. Zeker niet hoe onze minister denkt over hoe het "panelen" probleem (lees: salderen) gaat oplossen. Maar dat politiek, u heeft zelf op deze partij gestemd, er anno dit jaar er alles aan doet om de groene energie langzaam aan als melkkoe te gaan zien is een feit. Hoe nu verder? Ik denk vol gaan voor opslag met accu en of andere mogelijkheid, of weet u iets ? Om bij de les te blijven: 11.8 kWh (2.27 kWh/kWp)
Jij vind noord slecht? Ik heb er zelfs 24 liggen op een lokatie met hopelijk 40 procent rendement. De tvt was 5 jaar, om beetje te spelen heb ik ze zojuist optimisers gegeven, komt er weer twee jaar bij. Tenzij die dingen echt iets opleveren.....
Score 1.8/38 kWh..... Kom juni vorig jaar maar net voorbij met helft meer panelen intussen zucht
[ Voor 4% gewijzigd door reneeke1970 op 19-06-2018 18:53 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb er nog nooit op gestemd, maar er zijn weer meer mensen met panelen dus wie weet wat er gebeurd met de verkiezingen.de schompen schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 18:20:
Best leuk om te lezen dat sommige onder ons panelen aanschaffen en deze vervolgen richting noord gaan leggen. Of dit ooit zijn geld nog opbrengt is volgens mij nog maar de vraag. Zeker niet hoe onze minister denkt over hoe het "panelen" probleem (lees: salderen) gaat oplossen. Maar dat politiek, u heeft zelf op deze partij gestemd, er anno dit jaar er alles aan doet om de groene energie langzaam aan als melkkoe te gaan zien is een feit. Hoe nu verder? Ik denk vol gaan voor opslag met accu en of andere mogelijkheid, of weet u iets ? Om bij de les te blijven: 11.8 kWh (2.27 kWh/kWp)
Ik heb noord liggen inderdaad, het koste weinig dus hoeft ook maar weinig te doen, mooie is dan wel dat het geen grote pieken in de middag geeft maar een redelijke constante over de hele dag.
De nieuwe regel is juist ideaal voor noord, de minister zegt 7 jaar tvt, dus dan zal noord wel meer subsidie krijgen.
In mei deed N/O bijna wat ze anders op zuid haalden
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
16-6 21998 kWh en 3.333 kWh/kW
17-6 24369 kWh en 3.692 kWh/kW
18-6 16508 kWh en 2.501 kWh/kW
19-6 20803 kWh en 3.152 kWh/kW
Vooral de efficiëntie ben ik erg tevreden over. Ik moet nog even kijken hoe ik dat op een handige manier kan vergelijken met andere mensen maar dat komt wel goed
PVOutput
In het kort, 22x300Wp Sharp panelen met 22xEnphase M250 op 210 graden (zzw). Ik ben benieuwd naar morgen, eerste echte zonnige dag
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
M250 op 300wp?Moby schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 19:56:
Ik heb PVoutput aan de gang gekregen en de data die nog mistte er ook in gedaan. Tot nu toe nog maar 4 volle dagen gedraaid (vandaag loopt nog even maar veel zal er niet veranderen denk ik)
16-6 21998 kWh en 3.333 kWh/kW
17-6 24369 kWh en 3.692 kWh/kW
18-6 16508 kWh en 2.501 kWh/kW
19-6 20803 kWh en 3.152 kWh/kW
Vooral de efficiëntie ben ik erg tevreden over. Ik moet nog even kijken hoe ik dat op een handige manier kan vergelijken met andere mensen maar dat komt wel goed
PVOutput
In het kort, 22x300Wp Sharp panelen met 22xEnphase M250 op 210 graden (zzw). Ik ben benieuwd naar morgen, eerste echte zonnige dag
1 PVoutput . Dongen NB
Zeer trieste opbrengst op bijna de langste dag van het jaar.
18/06: 10,8 kWh, ofwel 1,89 Wh/Wp
19/06: 10,6 kWh, ofwel 1,85 Wh/Wp
Pro Rata 82%. Dramatisch voor wat mijn beste maand zou moeten zijn.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Ja, zie hier voor een uitleg waarom een M250 met een 300Wp paneel geen enkel probleem is, deze mensen kunnen dat beter dan ik: https://www.solar-bouwmar...vormers-bigger-is-better/
Conclusie: Bedenk dat het ‘aftoppen’ alleen op de mooiste dagen gebeurt. 340 dagen per jaar blijft het vermogen van het beste paneel nog onder de 250 watt en gaat er niets verloren.
Dus: Hoe groter het paneel, hoe meer de opbrengst, terwijl de ‘verloren’ energie maar marginaal toeneemt.
[ Voor 18% gewijzigd door Moby op 19-06-2018 21:24 . Reden: In quotes gezet zodat ik geen haha naar mijn hoofd krijg :p ]
Haha ga jij ons met jaren ervaring even uitleggen wat aftoppen isMoby schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 21:12:
[...]
Ja, zie hier voor een uitleg waarom een M250 met een 300Wp paneel geen enkel probleem is, deze mensen kunnen dat beter dan ik: https://www.solar-bouwmar...vormers-bigger-is-better/
Conclusie: Bedenk dat het ‘aftoppen’ alleen op de mooiste dagen gebeurt. 340 dagen per jaar blijft het vermogen van het beste paneel nog onder de 250 watt en gaat er niets verloren.
Dus: Hoe groter het paneel, hoe meer de opbrengst, terwijl de ‘verloren’ energie maar marginaal toeneemt.
1 PVoutput . Dongen NB
Klopt het verhaal niet? En zie je niet dat ik een website quote? Ik zal het even netjes in quotes zetten voor jou. Het zijn dus niet mijn woorden die je iets proberen uit te leggen, dus de haha is onterecht.reneeke1970 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 21:18:
[...]
Haha ga jij ons met jaren ervaring even uitleggen wat aftoppen is
12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
Kom al zeker 40 kWh tekort voor deze maand.
Nee het verhaal is iets te optimistisch, maarja ze moeten wel want ze hebben nou eenmaal geen grotere versie.Moby schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 21:24:
[...]
Klopt het verhaal niet? En zie je niet dat ik een website quote? Ik zal het even netjes in quotes zetten voor jou. Het zijn dus niet mijn woorden die je iets proberen uit te leggen, dus de haha is onterecht.
Wij doen ook onder dimensioneren maar dan meestal vanwege uitbreiding, het is dan niet rendabel om een nieuwe omvormer aan te schaffen.
Maar bewust een nieuw nogal duur systeem kopen met de wetenschap nogal wat kWh kwijt te raken vind ik niet zo slim. Vandaar dat ik verbaast vraag een 250/300
Maar het is mijn mening maar, verder niet belangrijk.
1 PVoutput . Dongen NB
De bron verkoopt allerlei omvormers, het is wel een verkooppraatje maar dus niet met de bedoeling om Enphase M250's te verkopen. En iets te optimistisch is nog ruim binnen mijn comfortabelheidsmarge.reneeke1970 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 22:08:
[...]
Nee het verhaal is iets te optimistisch, maarja ze moeten wel want ze hebben nou eenmaal geen grotere versie.
Wij doen ook onder dimensioneren maar dan meestal vanwege uitbreiding, het is dan niet rendabel om een nieuwe omvormer aan te schaffen.
Maar bewust een nieuw nogal duur systeem kopen met de wetenschap nogal wat kWh kwijt te raken vind ik niet zo slim. Vandaar dat ik verbaast vraag een 250/300
Maar het is mijn mening maar, verder niet belangrijk.
Overigens doen de Enphase nieuwe omvormers het niet veel beter. De IQ7 en de IQ7+ ook "maar" 250 resp. 290 VA qua piek. Ik weet dat VA iets anders is dan W overigens. In de specificaties staat dat ze gebruikt kunnen worden voor een range van 235-350W resp. 235-440W panelen
Dus, ja, ik respecteer je mening, maar ik voel me er ruimschoots goed bij en denk dat het kwijtraken van kWh's in de praktijk erg zal mee vallen.
ik heb ook m250 op 300wp. maar ik heb dan ook oost-west. je zal met zuid systeem iets meer afvlakken op het midden van de dag afhankelijk van je hoek en het seizoen. maar dat zal maar van korte duur zijn.
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Gisteren: 15,53kWh - 2,02Wh/Wp
Vandaag: 14,86kWh - 1,94Wh/Wp
Inmiddels lopen we al 51kWh achter op target met pro-rata 91%. Hopelijk wordt de achterstand morgen gedeeltelijk weggewerkt....
PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD
Wat op die website staat komt uit dit document.Moby schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 22:28:
[...]
De bron verkoopt allerlei omvormers, het is wel een verkooppraatje maar dus niet met de bedoeling om Enphase M250's te verkopen. En iets te optimistisch is nog ruim binnen mijn comfortabelheidsmarge.
Overigens doen de Enphase nieuwe omvormers het niet veel beter. De IQ7 en de IQ7+ ook "maar" 250 resp. 290 VA qua piek. Ik weet dat VA iets anders is dan W overigens. In de specificaties staat dat ze gebruikt kunnen worden voor een range van 235-350W resp. 235-440W panelen
Dus, ja, ik respecteer je mening, maar ik voel me er ruimschoots goed bij en denk dat het kwijtraken van kWh's in de praktijk erg zal mee vallen.
Een en ander is ook nog te lezen in een 2e document, uiteraard ook van Enphase zelf
Verder is het vandaag ook weer niet al te best, wel iets beter dan gisteren.
19/06/18 9,579kWh - 2,441kWh/kW
18/06/18 7,967kWh - 2,030kWh/kW
[ Voor 6% gewijzigd door Rouske op 19-06-2018 23:35 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Same here, na een grijze soep dag van gisteren gaan we vandaag vrolijk verder, de nacht was helder dus we zitten gewoon 12h off scale.reneeke1970 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 07:03:
Nou tot iets over zes uur prima zonnetje, en nu bewolkt in Brabant
laatste dagen was redelijk "prut" voor juni
17/06/18 23.947kWh 3.421kWh/kW
18/06/18 17.339kWh 2.477kWh/kW
19/06/18 16.366kWh 2.338kWh/kW
Pro rato op 90%, dus het wordt al lastig om juni op 100% uit te komen (kom 50kWh te kort tot nu toe), vooral gezien de voorspellingen.
Vandaag wordt een redelijk inhaaldag als ik de voorspellingen mag geloven, maar zaterdag/zondag nog geen zonnetje te zien op de voorspellingen....
Het is in het oosten iedergeval nog beter dan het westen de afgelopen dagen, dus het kan nog slechter.
Van juni zouden we het moeten hebben maar de laatste jaren is juni niet zo best.......
Mei en juni schelen in mijn geval niet veel (qua verwachte opbrengst) maar zoals het er nu uit ziet zou mei 2018 nog wel eens bijna 2x zoveel opgebracht kunnen gaan hebben dan juni...Rol-Co schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 07:50:
@Grolsch
Het is in het oosten iedergeval nog beter dan het westen de afgelopen dagen, dus het kan nog slechter.
Van juni zouden we het moeten hebben maar de laatste jaren is juni niet zo best.......
Die zon tussen kwart over twee en half vier heeft gisteren er wel voor gezorgd dat ik eindelijk weer eens een dagtarget gehaald heb: 4,5kWh/kWp. Niet dat het echt zoden aan de dijk zet voor de maand target want dis is nog steeds heel dicht bij de 80%...
Tot 2-3 dagen terug lag ik nog netjes op schema met 102% maar dat is inmiddels 88% geworden.Wailing_Banshee schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 07:53:
[...]
Mei en juni schelen in mijn geval niet veel (qua verwachte opbrengst) maar zoals het er nu uit ziet zou mei 2018 nog wel eens bijna 2x zoveel opgebracht kunnen gaan hebben dan juni...
Die zon tussen kwart over twee en half vier heeft gisteren er wel voor gezorgd dat ik eindelijk weer eens een dagtarget gehaald heb: 4,5kWh/kWp. Niet dat het echt zoden aan de dijk zet voor de maand target want dis is nog steeds heel dicht bij de 80%...
en vandaag begon zonnig maar nu zijn de wolken er ook alweer en de zon in aan/uit stand
Met open dak in de zon naar het werk kunnen rijden, maar het is nu weer helemaal dicht aan te trekken...Misterpc schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:51:
Gisteren in Aalten maar 11.5 KWh = 1.98 KWh/KWp het wordt steeds minder , how low can you go ?
en vandaag begon zonnig maar nu zijn de wolken er ook alweer en de zon in aan/uit stand
60% van de dagtarget. Na 19 dagen in juni zit ik nog niet eens op de helft van mei.
1 PVoutput . Dongen NB
Gisteren: 1.862 en 1.853 kWh/kWp
Nu is gisteren gelukkig al bijna ingehaald
Ik heb de woensdag alweer opgegeven, het zou DE dag van de week moeten worden maar nu al bijna 12 uur en nog weinig zon gezien.. Next!reneeke1970 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:06:
Jonge jonge, het word nog slechter dan gisteren als zo door gaat
Geef mij maar een dag met schapenwolken en een buitje, dat doet nog meer dan dit.
De zomer viel dit jaar in februari en mei.
Mijn estimates zijn voor mei/juni/juli nagenoeg gelijk (zo'n 900kWh in de maand) gemiddeld gezien zit ik nog "op schema", mei viel erg mee (119%) , en juni tot nu toe een beetje tegen (90% t/m gisteren)
In Twente is het zonnetje aan het doorbreken, ik zag net al weer +7000Watt op de omvormer

[ Voor 21% gewijzigd door Grolsch op 20-06-2018 12:21 ]
4e dag op rij dat het ruk is, buiten dat het weinig opbrengt ook niet fijn, beetje zomer mag wel weer eens een keer, en niet in september oktober anders kunnen we die vakanties ook wel opschuiven naar eind van het jaar of februariGrolsch schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 12:17:
@Rol-Co Positief blijven hé, we hebben eind juni nog, juli nog, augustus nogHet kan nog goed komen met de zomer
Mijn estimates zijn voor mei/juni/juli nagenoeg gelijk (zo'n 900kWh in de maand) gemiddeld gezien zit ik nog "op schema", mei viel erg mee (119%) , en juni tot nu toe een beetje tegen (90% t/m gisteren)
In Twente is het zonnetje aan het doorbreken, ik zag net al weer +6000Watt op de omvormer![]()
Niet alleen de kleine voorsprong van mei is verdampt maar voor het jaar ook terug naar 2%
[brainfart]
Misschien moeten we weer terug naar de basis, 2900kWh en 1000m3 gas en geen frustratie's of genaaid worden.
[brainfart]
Ach, ben het ondertussen al wel gewend. Deze maand heb ik al afgescheven.Rol-Co schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 12:28:
[...]
4e dag op rij dat het ruk is, buiten dat het weinig opbrengt ook niet fijn, beetje zomer mag wel weer eens een keer, en niet in september oktober anders kunnen we die vakanties ook wel opschuiven naar eind van het jaar of februari
Als ik naar mezelf kijk kan de schade nog redelijk beperkt worden.Wailing_Banshee schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 13:10:
[...]
Ach, ben het ondertussen al wel gewend. Deze maand heb ik al afgescheven.
Vandaag lijkt iets boven target uit te komen, dan kom ik nog steeds zo'n 50kWh te kort, maar op mooie dagen hou ik 10kWh per dag over, dus heb ik nog 5 mooie dagen nodig, en dat lijkt te gaan lukken.

Op dagen waar zowel een wolkje als een zonnetje staat eindig ik meestal rond dagtarget, de laatste 5 dagen van juni moet het gebeuren
Jij hebt gewoon geluk dat je wat betere dagen ertussen hebt. Ik moet alle juni dagen nu 140 procent gaan scoren, nou vergeet het maar.Grolsch schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 14:16:
[...]
Als ik naar mezelf kijk kan de schade nog redelijk beperkt worden.
Vandaag lijkt iets boven target uit te komen, dan kom ik nog steeds zo'n 50kWh te kort, maar op mooie dagen hou ik 10kWh per dag over, dus heb ik nog 5 mooie dagen nodig, en dat lijkt te gaan lukken.
[afbeelding]
Op dagen waar zowel een wolkje als een zonnetje staat eindig ik meestal rond dagtarget, de laatste 5 dagen van juni moet het gebeuren
Gelukkig ligt jaar target nog op peil....
1 PVoutput . Dongen NB
Misschien leg je de lat wat te hoog ? Ik zie dat jij elke maand structureel beter presteert als mijn PV installatie(met uitzondering van Maart).reneeke1970 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 14:19:
[...]
Jij hebt gewoon geluk dat je wat betere dagen ertussen hebt. Ik moet alle juni dagen nu 140 procent gaan scoren, nou vergeet het maar.
Gelukkig ligt jaar target nog op peil....
Hoe kom jij tot je estimates
Ik moet nog iets meer dan 300kWh voor de maand target. De gemiddelde dag taget is bijna 25kWh. Dus ik moet elke dag minimaal 50kWh hebben voor de rest van de maand. Dus dat is 200%!Grolsch schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 14:16:
[...]
Als ik naar mezelf kijk kan de schade nog redelijk beperkt worden.
[afbeelding]
Ik mag blij zijn als ik in de buurt van de 90% ga komen... (natuurlijk vreselijk verwend met die 126% van mei
De score van vorig jaar een vloeiende lijn gegeven, vervolgens in dezelde verhouding de uitbreiding verrekend.Grolsch schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 14:21:
[...]
Misschien leg je de lat wat te hoog ? Ik zie dat jij elke maand structureel beter presteert als mijn PV installatie(met uitzondering van Maart).
Hoe kom jij tot je estimates
In mei zat ik 300 kWh boven target van juni dus het moet makkelijk kunnen.
Maar oke ik heb de lat hoog liggen ja, ik verwacht het uiterste en niet het minimale
1 PVoutput . Dongen NB
Het grappige is dat je er geen reet aan kunt veranderenreneeke1970 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 14:25:
[...]
De score van vorig jaar een vloeiende lijn gegeven, vervolgens in dezelde verhouding de uitbreiding verrekend.
In mei zat ik 300 kWh boven target van juni dus het moet makkelijk kunnen.
Maar oke ik heb de lat hoog liggen ja, ik verwacht het uiterste en niet het minimale
Als je getallen van vorige jaren pakt en die als estimate invult kan (en zal) dit dus "negatief" uitvallen in sommige maanden.
Stel ik dat ik mei 2018 als "trend" neerzet, dan kan ik op mijn blote voeten voelen dat dit natuurlijk "normaal gesproken" niet weer gaat gebeuren.
Ik weet de beperkingen van mijn systeem (plat en redelijk wat schaduw) maar als ik mijn prestaties vergelijk met systemen bij mij in de buurt (Geen PV fanatiekelingen hier op Tweakers) dan doe ik het eigenlijk zo slecht nog niet. Sterker nog, ik ken in ons dorp geen beter presterende installatie (op PV output).
Voorlaatst een bekende van mij een 9000WP installatie op het dat laten leggen met SE optimizers (had ik hem afgeraden, maar ja, eigenwijs
Maar of je de lat nu hoog, of laag legt, je verandert er niets aan
Dat gaat dan inderdaad niet meer goedkomen, hoe heb jij je estimates berekendWailing_Banshee schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 14:25:
[...]
Ik moet nog iets meer dan 300kWh voor de maand target. De gemiddelde dag taget is bijna 25kWh. Dus ik moet elke dag minimaal 50kWh hebben voor de rest van de maand. Dus dat is 200%!
Ik mag blij zijn als ik in de buurt van de 90% ga komen... (natuurlijk vreselijk verwend met die 126% van mei)
[ Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 20-06-2018 14:36 ]
Van mijn oorspronkelijke set heb ik de gegevens van de installateur gepakt (die had alles netjes uitgerekend, en daar hadden wij voor getekend). En aangezien we alleen maar meer panelen op hetzelfde vlak hebben bijgelegd, heb ik eigenlijk dezelfde waarden aangehouden (alleen iets scherper gezet).Grolsch schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 14:36:
[...]
Dat gaat dan inderdaad niet meer goedkomen, hoe heb jij je estimates berekend
Ik denk dat ik volgend jaar (dan hebben we 4 jaar panelen liggen), de gemiddelden per maand ga pakken en die als estimate neerzetten.
Het maakt op zich niet uit hoe je het doet, het verandert er niet vanWailing_Banshee schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 14:40:
[...]
Van mijn oorspronkelijke set heb ik de gegevens van de installateur gepakt (die had alles netjes uitgerekend, en daar hadden wij voor getekend). En aangezien we alleen maar meer panelen op hetzelfde vlak hebben bijgelegd, heb ik eigenlijk dezelfde waarden aangehouden (alleen iets scherper gezet).
Ik denk dat ik volgend jaar (dan hebben we 4 jaar panelen liggen), de gemiddelden per maand ga pakken en die als estimate neerzetten.
Na april stond ik cumulatief op -3% en na mei stond ik cumulatief op +4,85% na juni zal dat wel "ongeveer" gelijk zijn, wellicht iets minder.
Panelen liggen erop sinds 07-07-2017, kunnen jullie als "ervaringsdeskundigen" aangeven hoe jullie installaties gepresteerd hebben in de periode 07-07-2017 t/m nu
Nee mei geen trend maken, daarom heb ik vorig jaar wat vloeiender gemaakt om uitschieters en dalen op te vangen, maar totaal wel gelijk houden. Mijn jaar target ligt nog op schema dus.....Grolsch schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 14:36:
[...]
Het grappige is dat je er geen reet aan kunt veranderenIk gebruik de standaard PVGIS berekenmethodiek, en die zit akelig nauwkeurig bij de werkelijkheid voor mijn situatie. Wel over lange termijn (jaar) gezien.
Als je getallen van vorige jaren pakt en die als estimate invult kan (en zal) dit dus "negatief" uitvallen in sommige maanden.
Stel ik dat ik mei 2018 als "trend" neerzet, dan kan ik op mijn blote voeten voelen dat dit natuurlijk "normaal gesproken" niet weer gaat gebeuren.
Ik weet de beperkingen van mijn systeem (plat en redelijk wat schaduw) maar als ik mijn prestaties vergelijk met systemen bij mij in de buurt (Geen PV fanatiekelingen hier op Tweakers) dan doe ik het eigenlijk zo slecht nog niet. Sterker nog, ik ken in ons dorp geen beter presterende installatie (op PV output).
Voorlaatst een bekende van mij een 9000WP installatie op het dat laten leggen met SE optimizers (had ik hem afgeraden, maar ja, eigenwijs) maar qua prestaties doet mijn installatie het toch bijna 14% beter tot op dit moment.
Maar of je de lat nu hoog, of laag legt, je verandert er niets aan
[...]
Dat gaat dan inderdaad niet meer goedkomen, hoe heb jij je estimates berekend
Die 14 procent is logisch, jij tien extra vanwege sf en hij vier minder door het verlies van se met schaduw vrije daken. En dan geeft zijn logging ook nog eens teveel aan tenzij extra meter geplaatst.....
1 PVoutput . Dongen NB
En grolsch plat, wat echt voor deze tijd is. Zie ik aan mijn 45 graden zuid wel, die is in deze tijd zwaar minder efficient.reneeke1970 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 15:04:
[...]
Nee mei geen trend maken, daarom heb ik vorig jaar wat vloeiender gemaakt om uitschieters en dalen op te vangen, maar totaal wel gelijk houden. Mijn jaar target ligt nog op schema dus.....
Die 14 procent is logisch, jij tien extra vanwege sf en hij vier minder door het verlies van se met schaduw vrije daken. En dan geeft zijn logging ook nog eens teveel aan tenzij extra meter geplaatst.....

Dat kun je inderdaad goed zien in het vergelijk tussen jouw en mijn installatie.Rol-Co schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 15:09:
[...]
En grolsch plat, wat echt voor deze tijd is. Zie ik aan mijn 45 graden zuid wel, die is in deze tijd zwaar minder efficient.
In de wintermaanden presteert jouw systeem beter, en in de zomermaanden doet die van mij het "iets" beter.
Al denk ik overall dat jouw 45 graden systeem zuid beter presteert als mijn nagenoeg platte opstelling.
Het leven bestaat uit keuze's maken
Zo te zien komt jouw installatie nu ook op gang voor vandaag
nu maar eens kijken hoeveel achterstand er bijgehaald kan worden
Yep, bewust, omdat het altijd in de middag en avond helder word. en als het helder blijft moet west en noord het zaakje weer redden.Grolsch schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 15:22:
[...]
Dat kun je inderdaad goed zien in het vergelijk tussen jouw en mijn installatie.
In de wintermaanden presteert jouw systeem beter, en in de zomermaanden doet die van mij het "iets" beter.
Al denk ik overall dat jouw 45 graden systeem zuid beter presteert als mijn nagenoeg platte opstelling.
Het leven bestaat uit keuze's maken![]()
![]()
Zo te zien komt jouw installatie nu ook op gang voor vandaagGelukkig voor jou heb jij meer aan zon na 14:00 als voor 14:00
Je hebt sf, als je ditzelfde doet met mono is het bagger hoor, veel te plat. Maar ook die paar graden schuiner gaat al veel uitmaken als je dat zou doen, van plat naar 8 graden was goed te merken hier, en misschien ga ik nog wel een keer wat steiler met een soort van schans achtig bouwwerk.
Da's de eerste met de dagtarget binnenMisterpc schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 15:33:
Aalten heeft gisteren in gehaald wat geen probleem wasen het dagtarget is ook binnen ,
nu maar eens kijken hoeveel achterstand er bijgehaald kan worden
Bij ons is "optisch" belangrijker als opbrengst, en ja dat gaat ten koste van de efficiencyRol-Co schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 15:42:
[...]
Yep, bewust, omdat het altijd in de middag en avond helder word. en als het helder blijft moet west en noord het zaakje weer redden.
Je hebt sf, als je ditzelfde doet met mono is het bagger hoor, veel te plat. Maar ook die paar graden schuiner gaat al veel uitmaken als je dat zou doen, van plat naar 8 graden was goed te merken hier, en misschien ga ik nog wel een keer wat steiler met een soort van schans achtig bouwwerk.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
Dat weet ik, maar ik zeg ook niet dat je ze rechtop moet zetten.Grolsch schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 16:45:
16:10, check, dagtarget binnen, nu ff "damage control"
[...]
Bij ons is "optisch" belangrijker als opbrengst, en ja dat gaat ten koste van de efficiency
Jij kan nog een border om de schuur maken, zijn ze toch uit het zicht.
Als ik jou huis/tuin had stond er al een windmolen achterin
Over uurtje kun je mij ook bijtellen
1 PVoutput . Dongen NB
Morgen pas, dagje in de war?AUijtdehaag schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 17:34:
Nou hopelijk wordt dit echt de langste dag.
Hup noord hup.
Wat een porno site
Dit wordt vooral in Scandinavië uitgebreid gevierd met midzomernachtfeesten, omdat de zon daar helemaal niet ondergaat.
Nope
Gaat zeker half 8 worden, maar noord doet zijn best.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Yep we zijn er, dag target binnen. Nu nog een stukje van de andere 9 dagen die het niet gehaald hebben bijwerken.
101,42% (2771 kWh jaartarget)
Helaas weer onder de 1100 Wh/Wp gezakt.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Maar daarna zon, hij loopt nog 15,6kwh.
@reneeke1970 nog geen tigo vergelijking, ik denk volgende week.
[ Voor 29% gewijzigd door Supertip op 20-06-2018 21:02 ]
Mooie middag en avond. Middagzonnetje doet mijn panelen goed. Donderdag en vrijdag hopelijk de schade beperken en dan nog een weekje knallen

Niet slecht, 121% van target.
Pro Rata 83%...
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Zuid 10.840kWh 2.710kWh/kW
Oost/West SF 5.430kWh 2.742kWh/kW
Oost/West/bjtZuid 23kWh
Oost/West SFjes met veel schaduw doen t wederom verrassend goed..
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
43,32kWh - 5,65Wh/Wp
[Edit] en op dag 103 dat de panelen liggen de 3 MWh gepasseerd

[ Voor 23% gewijzigd door zwakie op 20-06-2018 23:20 ]
PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD

Ik had bijna een domme 'praatpaal' verderop het zwijgen opgelegd met wat zwaar gereedschap maar het stopte net op tijd

[ Voor 13% gewijzigd door TweakersAddict op 20-06-2018 23:36 ]
TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41
We zullen het nodig hebben voor vandaag ...
We gaan "gewoon" weer voor een lekker zonnetje vanmiddagheho schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 07:36:
Prima dag gister met 20.32 kWh en 6.39 kWh/kWp.
We zullen het nodig hebben voor vandaag ...
Dit topic is gesloten.