Toon posts:

Variant op ventilatiesysteem C. Welke haken en ogen zijn er?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Momenteel ben ik opdrachtgever voor de bouw van een gezinswoning. Ik vind het heel interessant om te leren van het hele bouwproces, alles wat erbij komt kijken, de mogelijkheden, onmogelijkheden en geldende eisen.

Mijn vraag gaat over het ventilatiesysteem wat ik voor ogen heb. De woning staat aan de ene kant op een winderige locatie direct aan het IJsselmeer, en aan de andere kant aan een straat waar redelijk wat autoverkeer langs komt. Deze twee feiten, gecombineerd met mijn hoge eisen qua geluid en comfort, maken dat het mijns inziens geen goed plan is om een centrale afvoerventilator toe te passen vanuit de natte ruimtes waarbij de toevoerlucht via raamroosters binnenkomt.

Als er geen nadelen van balansventilatie zou zijn dan zou dat een voor de hand liggende oplossing zijn. Ik hoor daar echter teveel negatieve verhalen over zodat de keuze hiervoor mij te risicovol lijkt. Bovendien zou ik ook qua ventilatie zoveel mogelijk het ideaal 'install en forget' willen bereiken, waar een balansventilatiesysteem met WTW zeker niet aan zal bijdragen.

Genoemde eisen brachten mij op twee ideeën waarvoor ik graag feedback zou krijgen:

Optie 1. Een ventilator die via kanalen vanuit alle ruimtes (natte- en verblijfsruimtes) afzuigt. De toevoer komt via roosters in- of kieren onder de deuren van de natte- en verblijfsruimtes uit het centraal gelegen trappenhuis. Het trappenhuis zelf heeft een toevoer(rooster) in de gevel vanaf buiten (op de minst oncomfortabele locatie in het trappenhuis).

Optie 2. Een WTW die via kanalen vanuit alle ruimtes (natte- en verblijfsruimtes) afzuigt. De toevoer/inblaas is ter plaatse van de WTW rechtstreeks (zonder lange kanalen) in het centraal gelegen trappenhuis en via roosters in- of kieren onder de deuren naar de natte- en verblijfsruimtes. Hiermee voorkom ik hopelijk een heel aantal (vervuilende) kanalen aan de inblaas kant.

Ik ben heel benieuwd hoe jullie de mogelijkheden van beide opties inschatten en waar jullie problemen voorzien!

Bij voorbaat dank

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je een WTW gaat plaatsen, denk er even aan om een bypass te inventariseren. Hiermee voorkom je dat de WTW extra gaat aanzuigen als je je deuren/ramen open hebt staan bijvoorbeeld om het huis door te luchten.

Het nadeel van sommige WTW's vind ik toch het geluid op sommige momenten en, als je een beetje rondkijkt, dat sommige lagers vrij rap lijken te verslijten. Geen idee of er ondertussen andere "lager systemen" leverbaar zijn op moderne/nieuwe modellen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• HerrJP
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03:27

HerrJP

!!!!!

Verwijderd schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:10:
Genoemde eisen brachten mij op twee ideeën waarvoor ik graag feedback zou krijgen:

1. Een ventilator die via kanalen vanuit alle ruimtes (natte- en verblijfsruimtes) afzuigt. De toevoer komt via de deuren van deze ruimtes uit het centraal gelegen trappenhuis. Het trappenhuis zelf heeft een toevoer in de gevel vanaf buiten (op de minst oncomfortabele locatie daarbinnen).

2. Een WTW die via kanalen vanuit alle ruimtes (natte- en verblijfsruimtes) afzuigt. De toevoer/inblaas is ter plaatse van de WTW rechtstreeks (zonder kanalen) in het centraal gelegen trappenhuis en via de deuren naar de ruimtes. Hiermee voorkom ik hopelijk een heel aantal (vervuilende) kanalen aan de inblaas kant.
Wat gebeurt er als de deuren dicht zijn en er dus weinig/geen nieuwe toevoer plaatsvindt? Je zou dan haast al een kier onder de deur moeten laten oid.

-o-o-0-o-o-

Verwijderd

kieren onder de deur krijg je sowieso voor de overstroom van lucht naar de verschillende ruimtes.

[ Voor 114% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2017 10:29 ]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Optie 2 heb ik zelf in huis en bevalt erg goed.
Enige onderhoud is dat je soms de filter moet stofzuigen of vervangen en het muggenfilter moet leegzuigen.
Eens in de 10 jaar de kanalen reinigen als die vervuilt raken.

Itho qualityflow
http://www.ithodaalderop....lityflow_drieluik_web.pdf

[ Voor 34% gewijzigd door Ernemmer op 22-06-2017 10:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
HerrJP schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:20:
[...]

Wat gebeurt er als de deuren dicht zijn en er dus weinig/geen nieuwe toevoer plaatsvindt? Je zou dan haast al een kier onder de deur moeten laten oid.
Inderdaad. Openingspost aangepast :)

Verwijderd

Topicstarter
Ernemmer schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:28:
Enige onderhoud is dat je soms de filter moet stofzuigen of vervangen en het muggenfilter moet leegzuigen.

Itho qualityflow
Interessant! De zorgen over beide door mij voorgestelde opties ontstonden eigenlijk n.a.v. deze regel in het bouwbesluit:
"
Art. 3.34 Luchtkwaliteit(nieuwbouw)

Lid 1. (Woonfunctie)
De toevoer van de in artikel 3.29 bedoelde hoeveelheid verse lucht naar een verblijfsgebied vindt rechtstreeks van buiten plaats.
"
Hoe zou ik dat moeten interpreteren? Aangezien lucht aangevoerd via een trappenhuis niet als zijnde 'rechtstreeks van buiten' genoemd kan worden...

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-02 17:02
Daar is al een gelijkwaardigheid voor vanuit Itho.

Maar laat je een huis bouwen of is het een projectwoning? Uit mijn hoofd is je vraag al eens langsgekomen in Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 of Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic

Ook in Duurzame Energie & Domotica staat een hoop over WTW systemen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:33
Wat ik wel een groot voordeel vind van WTW (met bypass) is dat dagen zoals nu wanneer ik veel last heb van hooikoorts, ik gewoon de ramen en deuren dicht kan laten (heb ook centrale airco). Nadeel is wel zoals eerder genoemd dat het geluid maakt. De laagste stand (ook wel de niet thuis stand ggenoemd) niet maar dat is officieel niet voldoende voor goede ventilatie.

Verwijderd

Topicstarter
Señor Sjon schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:54:
Daar is al een gelijkwaardigheid voor vanuit Itho.

Maar laat je een huis bouwen of is het een projectwoning? Uit mijn hoofd is je vraag al eens langsgekomen in Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 of Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic

Ook in Duurzame Energie & Domotica staat een hoop over WTW systemen.
Ik laat een woning ontwerpen en bouwen.

Maar kun je je opmerking m.b.t. gelijkwaardigheid van Itho uitleggen? Wat bedoel je met gelijkwaardigheid?

• Señor Sjon
Je mag van het bouwbesluit afwijken als je een gelijkwaardige oplossing hebt zoals met de regels is beoogd.
Zoek eens op gelijkwaardigheidsverklaring.

Maar ik zou zeggen, laat je neus eens zien in het betreffende topic. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Señor Sjon op 22-06-2017 11:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, maar ik ben nieuw op dit forum: het lijkt mij niet de bedoeling om dezelfde openingspost nogmaals in het door jou genoemde topic te plaatsen? Of zie ik dat verkeerd...

Dat neemt ondertussen natuurlijk niet weg dat er in de genoemde topics veel informatie staat die ook voor mij van belang kan zijn ;)

• Señor Sjon
Nee, dat hoeft niet. Maar eventueel het bouwplan (desnoods in membersonly tags) is altijd leuk om te bekijken.

Verwijderd

Topicstarter
Ernemmer schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:28:

Itho qualityflow
Weet je misschien vanuit jouw research destijds of er meerdere fabrikanten/aanbieders van eenzelfde systeem zijn?

Hoe lang heb je het systeem al werkend en zijn er nog aandachtspunten m.b.t. dit systeem?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2017 14:09 ]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb het systeem niet zelf gekozen aangezien ik in een huurhuis woon maar volgens mij is Itho de enige fabrikant van dit systeem.
Pagina: 1