Niet echt, het is vooral praktisch met werk.
Je zou namelijk ook eens kunnen kijken in de regio Utrecht en dan niet Utrecht stad, daar rijzen de prijzen inmiddels ook de pan uit maar de randgemeenten zoals Zeist, De Bilt, Bunnik, Nieuwegein, Ijsselstein of de wijken aan de westkant zoals Leische Rijn.
Daar heb ik ook gekeken inderdaad

Het probleem is vooral de reistijd. Ik rij motor dus meestal is dat prima te doen, tot de winter echt streng wordt. Dan heb ik geen auto en is de bereikbaarheid via OV een belangrijk punt.
Als je goed mikt, ben je met 20 minuten fietsen of OV (bus, trein) in centrum Utrecht. Da's zelfs midden in de winter met sneeuwval en -10 nog wel te doen.
Kijk, als de reistijd langer wordt (van deur tot deur) dan 45 minuten in normaal verkeer, dan haak ik al af. Reizen vind ik zo'n ongelooflijk idiote verspilling van tijd

20 Minuten fietsen, de fiets veilig parkeren, naar de trein lopen, wachten tot 'ie er is, dan 30 minuten rijden, en op bestemming (Amsterdam Centraal) met de tram of bus verder, dan ben ik zo anderhalf uur onderweg van deur tot deur, enkele rit. 3 Uur per dag moeten reizen voor mijn werk? Dat klinkt als een hel.
Daar ben ik (ook) weer verwend, geef ik toe.
Laat ik het anders zeggen: Ik kan ook kijken in Apeldoorn of Deventer. Die hebben een goede aansluiting met Amsterdam Centraal over 't algemeen. Daar wonen is eindeloos goedkoper. Maar ik wil niet wonen in een stad waar ik niemand ken, waar ik geen binding mee heb. Anders stond Almere bovenaan
Als ik een gezin zou hebben zou 't anders zijn, denk ik. Dan zou je gaan wonen waar je kinderen het goed gaan hebben. Dan zoek je een mooie, rustige, betaalbare, en kindvriendelijke buurt op. De connecties met andere ouders leg je vanzelf wel. Maar ik ben single en ik ben niet van plan ooit kids te nemen, dus ik ben afhankelijk van mijn vrienden en collega's voor een sociaal leven.
Zeist, De Bilt, Bunnik, Nieuwegein, IJsselstein: Ik ken er niemand, en zelfs waar ik nu woon ken ik mijn buren alleen maar van "goedemorgen" en "goedenavond", na 6 jaar hier te wonen
Vermoedelijk moet ik mijzelf daar ook overheen zetten. Misschien is een woning ook maar gewoon een lading steen en wat leidingen en moet ik de locatie niet zo overschatten. Maar ik zie het bij vrienden die verder weg gaan wonen: die zie je gewoon veel minder vaak. Prima voor stelletjes, minder aantrekkelijk vooruitzicht voor een single zoals ikzelf.
Moet wel zeggen dat ook hier de gekte begint te komen. De huizenprijzen hier in Zeist (waar wij wonen) zijn de afgelopen 2 jaar fors gestegen maar minder dan Utrecht stad. Wil je echt in Utrecht stad wonen, zullen de prijzen wellicht nog wat lager liggen dan in Amsterdam maar ze komen in de buurt. Als ik het goed zie, staat Utrecht nu van de 4 grote steden op de 2e plaats, na Amsterdam:
http://financieel.infonu....erdam-den-haag-en-utrecht
Je zult ergens consessies moeten doen en hoewel er een kans is dat de markt op een gegeven moment in stort, kan het ook lang door blijven groeien. Hoe lang wil je nog blijven huren?
Het plan is nu als volgt:
1. Niet kopen in een hyperactieve markt;
2. Niet een hypotheek aan mijn maximaal willen;
3. Groei in salaris actief blijven voortzetten;
4. Met spaargeld beginnen te investeren (lange termijn planning);
5. Komt tijd, komt raad.
Ik verdien nu netto 3000 euro bij een 32-urige werkweek, grofweg 3750 netto bij full-time. Nu heb ik een baan aangeboden gekregen waar ik ~1000 bruto omhoog ga, wat al meer ruimte zou geven qua hypotheek. Zelfs dan blijft punt #2 nog staan

Niet aan de max gaan zitten.
Huur is voorlopig veilig, voorspelbaar, en gewoon prettig & betaalbaar. Dus ik heb geen haast. Niets moet. Kopen kan ik ook over 5 jaar nog doen, of eerder, afhankelijk van de ontwikkelingen in de markt. Misschien wordt het nooit beter. Maar mijzelf kennende blijf ik ook niet 5 jaar lang single, in de veronderstelling dat een toekomstige relatie ook geld verdient wordt het leven nóg betaalbaarder.
Kortom, ik verander voorlopig nog helemaal niks, want de markt is niet prettig.