Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

t_captain schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 12:19:
[...]

Waar denk jij dat alle fraudeurs, kwaadwillende wanbetalers en huurnomaden zitten? Woningscorporaties hebben een waarschuwingssysteem, dus die weten ze na een eerste kennismaking buiten de deur te houden. Een eigen huis kopen ze niet, want ze zitten vol met BKR coderingen. Dus: ze huren onderhands bij particuliere verhuurders.

Je mag deze redenering natuurlijk niet omdraaien. Niet iedere huurder in de particuliere sector is een slechte. Maar omdat een groot deel van de slechte huurders samenklontert in dit kleine segment van de woningmarkt, is het risico voor een poarticuliere verhuurder wel degelijk verhoogd.

[...]

De woningmarkt begon pas eind 2008 in te zakken. Het dieptepunt werd in 2013 gezet. Wie in 2000 een huis kocht, heeft meestal niet meer onder water gestaan. Vooral de kopers vanaf ~2005 hebben aanzienlijk onder water gestaan.

En "zwarte lijst volk", daarmee bedoel ik geen mensen die een executieverkoop of faillissement hebben meegemaakt. Ik bedoel huurnomaden.

[...]

Als je dat risico fatsoenlijk hebt verzekerd (UWV = onvoldoende, dus bijverzekeren), is er geen reden om al te snel in de knel te komen met je hypotheek.
Draai je er maar mooi uit. Jij jaagt in eerste instantie iedereen over 1 kam. Ik ben ervaringsdeskundige zowel zakelijk als prive (AO zonder problemen). Rest my case!

NB: een AO verzekering voor je woonlasten is bijna altijd niet WIA volgend maar keuren zelf. Dan kom je dus alsnog in de problemen. Lees je polisvoorwaarden eens. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door 445033 op 23-06-2017 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Misschien wil je teveel in 1x.
Je zegt dat je met spaargeld tot ongeveer 350.000 kunt kopen maar dan niet kunt verbouwen.
Wat is er mis met dit kopen en daarna sparen voor een verbouwing ? Als je werkelijk zoveel overhoud als je aangeeft kun je vast een leuk bedrag per maand sparen, en na 2 jaar verbouwen.
Voordeel (vind ik, zelf ervaren) dat als je ergens woont goed kunt nadenken over verbeteringen/verbouwing, ipv op papier zaken uitdenken die in de praktijk misschien toch niet zo goed uitkomen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Blue-eagle schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 22:22:
Ondanks een prettig inkomen kan ik als part-time loonwerker (32 uur) maar een hypotheek van ~250.000 euro krijgen.
"Maar"? Dat is absurt veel voor een alleenstaande met loon voor 32 uur per week.
Blue-eagle schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 22:22:
De netto maandlasten daarvan bedragen ~821 euro. Ter vergelijking: ik betaal aan kale huur 1440 euro, dus exclusief water en elektra. Dit kan ik al 8 jaar lang prima betalen, en tegelijkertijd nog flink sparen ook.

Maar de bank wilt mij geen hypotheek verstrekken waar ik iets mee kan.

Ik heb mijn eigen bank gebeld, die geven aan dat dit vroeger "veel makkelijker en ruimer" was. En dat men daardoor een financiële crisis heeft veroorzaakt. Dat er mensen zijn die het toch niet kunnen betalen uiteindelijk...

Dat stoort mij natuurlijk best, want ik ben aantoonbaar in staat de dubbele maandlasten te kunnen dragen als het moet...
Als ik jouw reactie doorlees, denk ik dat jij wel een hypotheek kan krijgen (je hebt zekerheid in inkomen, spaargeld etc.). Maar iets zegt mij nu dat er wat anders speelt waarom de bank weigert. Heb je daar expliciet naar gevraagd waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
445033 schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 12:23:
[...]

NB: een AO verzekering voor je woonlasten is bijna altijd niet WIA volgend maar keuren zelf. Dan kom je dus alsnog in de problemen. Lees je polisvoorwaarden eens. ;)
Een fatsoenlijke polis heeft beroepsarbeidsongeschiktheid als criterium en een verzekerd inkomen van ~70% van het laatstverdiende loon. Niet die dingen die de DSB bank altijd aan iedereen aansmeerde.

[ Voor 6% gewijzigd door t_captain op 23-06-2017 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
robertpNL schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 12:52:
[...]

"Maar"? Dat is absurt veel voor een alleenstaande met loon voor 32 uur per week.
Dat was niet bedoeld om te pochen, het ging mij om de beperkte hypotheekwaarde omdat ik al jaren lang veel hogere bedragen betaal.
[...]

Als ik jouw reactie doorlees, denk ik dat jij wel een hypotheek kan krijgen (je hebt zekerheid in inkomen, spaargeld etc.). Maar iets zegt mij nu dat er wat anders speelt waarom de bank weigert. Heb je daar expliciet naar gevraagd waarom niet?
Niemand weigert, ik kan de hypotheek wel krijgen, het probleem wat ik in mijn topicstart aangaf is vooral dat ik véél meer betaal aan huur, en dus ook een zwaardere hypotheek zou kunnen dragen. Ik zou rond de 300.000 euro keuze hebben uit woningen die voor mij interessant en qua woonlasten ook nog goedkoper zijn. Het huurappartement waar ik nu woon zou als koopwoning makkelijk 450.000 opbrengen vermoed ik.

Dus: ik ben gewoon verwend.

Inmiddels, na de vele reacties in dit topic, ben ik teruggekomen op mijn wensen :)
  1. Voorlopig is het niet verstandig te gaan kopen in de hyperactieve huizenmarkt;
  2. Hogere hypotheeklasten kúnnen dragen betekent niet dat dit slim is;
  3. In Amsterdam kopen is sowieso een dwaas idee;
  4. Als ik mijn maximum bijstel naar 200.000 euro ga ik er alsnog 400 tot 500 euro per maand op vooruit. En, na aftrek van VVE, belastingen, onderhoud, et cetera, blijft daar ook nog maar de helft van over;
  5. Met dat in het achterhoofd is huren–zelfs zo duur als ik nu zit–helemaal geen slechte deal. Ik heb vrijheid dankzij een maand opzegtermijn, ik heb geen kosten aan onderhoud, en ik ben tevreden.
Dus mijn toekomstvisie is samen te vatten als volgt:

Blijf huren tot de volgende dip in de huizenmarkt. Dit komt gemiddeld iedere 10 tot 15 jaren voor. Mijn salaris groeit sneller dan de huurprijs, dus ik ga er in ieder geval niet op achteruit. Huren geeft mij vrijheid en veiligheid, waar een koopwoning veel meer onzekerheden met zich meebrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
vanochtend op BNR was ook en interview met een hypotheekverstrekkerswoordvoerder die de "computer says no" werkelijkheid hekelde en graag meer 'maatwerk' zou willen, precies in dit soort gevallen. Die zien nu natuurlijk allemaal potentiële provisie aan zich voorbij gaan :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-07 13:41
Kijk voor de grap eens naar de krotten in Amsterdam, dat zijn de pareltjes. ja je betaald nog steeds relatief teveel, maar je maakt een betere kans. Eenmaal opgeknapt en ze gaan voor bizarre prijzen weg. In mijn buurt, bos en lommer, kan je als je bv een appartement op de derde koopt voor rond 250.000 bijna verdubbelen. In mijn straat gebeurt dit nu aan de lopende band. men koopt een appartement die er slecht aan toe is voor 250.000. Men vraagt een vergunning bij gemeente aan voor een extra woonlaag. Het appartement gaat van 50 m2 naar 90 a 100 m2 met een dakterras. Deze krengen verkopen nu voor 500.000. Zon extra woonlaag kan je laten bouwen rond de 70 a 100k, afhankelijk hoeveel jezelf doet ;)

Voor de rest, ik zou nu niet meer in Amsterdam kopen, minimaal 250.000 voor een redelijk appartement van 50 m2. Gekkenwerk, maar ja, het aanbod blijft erg schaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:40

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Blue-eagle schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 13:18:
[...]
Dat was niet bedoeld om te pochen, het ging mij om de beperkte hypotheekwaarde omdat ik al jaren lang veel hogere bedragen betaal.
Je betaald ook al jaren veel te veel. Wat iemand anders ook al aan gaf, 1400 EUR per maand aan huur is ver boven wat ze verstandig vinden en veel woningbouwverenigingen met inkomenstoets zullen je dat met een dergelijk salaris niet laten betalen.

Wat hou je netto over, 2500 EUR per maand?
1400 EUR is meer dan de helft, ze gaan uit van maximaal 30% aan woonlasten en dus rond de 800/900 EUR.

Laat dat nu exact zijn wat je aan netto hypotheek gaat betalen als je binnen wat baken toe staan, dus 250K leent. :)
[...]
Niemand weigert, ik kan de hypotheek wel krijgen, het probleem wat ik in mijn topicstart aangaf is vooral dat ik véél meer betaal aan huur, en dus ook een zwaardere hypotheek zou kunnen dragen. Ik zou rond de 300.000 euro keuze hebben uit woningen die voor mij interessant en qua woonlasten ook nog goedkoper zijn. Het huurappartement waar ik nu woon zou als koopwoning makkelijk 450.000 opbrengen vermoed ik.
Huh? Je gaat geen 350K aan hypotheek krijgen met het salaris dat je hebt.
Vul maar eens een willekeurige maximale hypotheeksomtest in:
https://www.abnamro.nl/nl...ek-berekenen/inkomen.html

Als ik het goed begrepen heb ga je een hyptheek van rond de 250K kunnen krijgen, dat betekend dat je zoektocht beperkt is tot huizen van pak 'm beet 230K/235K. Daar boven ga je niet krijgen en dan nog moet je een redelijk bedrag aan spaargeld (paar duizend EUR) meenemen omdat je niet alle kosten mee kunt financieren.

Inmiddels, na de vele reacties in dit topic, ben ik teruggekomen op mijn wensen :)
Verstandig. :)
  1. Voorlopig is het niet verstandig te gaan kopen in de hyperactieve huizenmarkt;
  2. Hogere hypotheeklasten kúnnen dragen betekent niet dat dit slim is;
  3. In Amsterdam kopen is sowieso een dwaas idee;
  4. Als ik mijn maximum bijstel naar 200.000 euro ga ik er alsnog 400 tot 500 euro per maand op vooruit. En, na aftrek van VVE, belastingen, onderhoud, et cetera, blijft daar ook nog maar de helft van over;
  5. Met dat in het achterhoofd is huren–zelfs zo duur als ik nu zit–helemaal geen slechte deal. Ik heb vrijheid dankzij een maand opzegtermijn, ik heb geen kosten aan onderhoud, en ik ben tevreden.

Blijf huren tot de volgende dip in de huizenmarkt. Dit komt gemiddeld iedere 10 tot 15 jaren voor. Mijn salaris groeit sneller dan de huurprijs, dus ik ga er in ieder geval niet op achteruit. Huren geeft mij vrijheid en veiligheid, waar een koopwoning veel meer onzekerheden met zich meebrengt.
Waarom koop je niet nu een huis en geniet van je eigen woning? Je kunt altijd je huis verkopen en een nieuw huis kopen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik weet nog toen ik in 2010 op een salaris van 2500 per maand maar 155K kon lenen. Wat een onzin, die 750 euro kon ik wel missen elke maand.

Inmiddels gezinnetje, eigen bedrijf en kind naar de opvang voor 2 dagen. Na aftrek van toeslagen zit ik op 2300 per maand aan vaste lasten. Het is dat ik meer binnenhark dan wat ik verdiende bij de werkgever, maar als ik met dat salaris een hypotheek van meer dan 2 ton had gekregen had ik mijn huis kunnen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Nu online
Maximaal financieren moet je in jet algemeen alleen doen als je een huismus bent zonder hobby's en zonder plannen.

In plaats van mijn startersappartement van 120k had ik een een eenvoudige tussenwoning van (toen) 160k kunnen financieren. Ik wou liever motorrijden.

In plaats van onze hoekwoning van (toen) 225k hadden we max 275 kunnen betalen. We wilden met een beginnend gezin liever wat meer lucht houden.

Nu is mijn inkomen aardig gestegen en mag ik van de bank 550k lenen. We hebben een huis gekocht van 2 ton minder. Maximaal financieren is niet fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:23

tomtom901

Moderator General Chat
t_captain schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 19:51:

Nu is mijn inkomen aardig gestegen en mag ik van de bank 550k lenen. We hebben een huis gekocht van 2 ton minder. Maximaal financieren is niet fijn.
Op 1 salaris of 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:53
Het vergelijken van huren in de vrije sector en de maximale hypotheeksom is onzinnig. Als je je huur niet betaald duurt het even voor je er uit gezet wordt en dan gaat er een nieuwe huurder in. Ander risicoprofiel.
Huurprijzen worden bepaald door de locatie icm de vraag. Dubbel pech als je in Amsterdam zit. Belachelijke huren zijn het gevolg.

Dat jij nu veel meer betaald aan huur dan bij een hypotheek is voor een bank irrelevant. Ze hebben zich te houden aan de regels en de eigen risico analyse. Dus dan is het simpel 250 K wil je meer ? Cash meenemen.

Overigens is het in jou geval heel slim om toch eens te kijken wat je wel kan kopen. Want je hebt niet alleen de besparing op het verschil in bedrag tussen hypotheek en huur, maar je bouwt ook bezit op in de vorm van je aflossingen.

Tel daarbij ook nog eens je jaarlijkse huurverhoging bij op en je wordt in jou geval niet langzaam maar snel armer. Als je dan 5 jaar afgelost hebt kan je met die overwaarde zo naar een duurder huis doorstromen, het is een meertrapsraket.

Maar het hele ik betaal nu ook zoveel aan huur maar ik mag niet zoveel verwonen in de vorm van een hypotheek is echt appels met peren vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Nu online
1 inkomen. Geen salaris maar ondernemingswinst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:49
maratropa schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 13:22:
vanochtend op BNR was ook en interview met een hypotheekverstrekkerswoordvoerder die de "computer says no" werkelijkheid hekelde en graag meer 'maatwerk' zou willen, precies in dit soort gevallen. Die zien nu natuurlijk allemaal potentiële provisie aan zich voorbij gaan :)
Dit raakt de spijker op zijn kop.

Sowieso, wat zou echt maatwerk inhouden. M.i. zou dat alleen kunnen op basis van harde data en zekerheden waarbij de bank aantoonbaar minder risico loopt (best te vatten in een lage loan to value). In de praktijk betreft het merendeel natuurlijk helemaal niet van dergelijke gevallen. Topicstarter is daar een mooi voorbeeld van. Op zijn best kan hij misschien een lang track record van sparen tonen en bijbehorend vermogenssaldo (en dan wel noemenswaardig >>20% woningwaarde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:48
Maximaal financieren moet je in jet algemeen alleen doen als je een huismus bent zonder hobby's en zonder plannen.

In plaats van mijn startersappartement van 120k had ik een een eenvoudige tussenwoning van (toen) 160k kunnen financieren. Ik wou liever motorrijden.

In plaats van onze hoekwoning van (toen) 225k hadden we max 275 kunnen betalen. We wilden met een beginnend gezin liever wat meer lucht houden.

Herkenbaar :) Zowel aanpak als getallen.

Alleen zal de koopprijs van m'n volgende woning wel rond het bedrag liggen dat ik maximaal kan lenen, waarbij ik dan de hypotheek verlaag door minimaal 20% via spaargeld te betalen en max 80% hypotheek te nemen. Daarmee gaat het rentepercentage, de maandlasten en het risico omlaag, en zou ik nog steeds minimaal 1 jaar aan liquide buffer over moeten houden. Daarbij kan ik de overige 80% makkelijk in 10 jaar aflossen als er geen gekke dingen gebeuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
CornermanNL schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 20:51:
Het vergelijken van huren in de vrije sector en de maximale hypotheeksom is onzinnig. Als je je huur niet betaald duurt het even voor je er uit gezet wordt en dan gaat er een nieuwe huurder in. Ander risicoprofiel.
Huurprijzen worden bepaald door de locatie icm de vraag. Dubbel pech als je in Amsterdam zit. Belachelijke huren zijn het gevolg.
Toen ik hier begon te huren 6 jaar geleden vielen de prijzen alleszins mee :) Daar heb ik nu nog profijt van omdat ze maar een klein beetje omhoog mogen ieder jaar. De eerste 2 jaar kreeg ik zelfs korting op de huur omdat ik de eerste bewoner ben ofzo, leverde 250 euro korting per maand op.

Nieuwe huurders in dit complex betalen standaard al 200 euro méér per maand.
Dat jij nu veel meer betaald aan huur dan bij een hypotheek is voor een bank irrelevant. Ze hebben zich te houden aan de regels en de eigen risico analyse. Dus dan is het simpel 250 K wil je meer ? Cash meenemen.
Maar het is wél relevant. Zoals anderen ook zeggen, maatwerk zou handig zijn bij hypotheken. Ik werk niet in een sector waar werktekort is of dreigt. Ik heb aantoonbaar een carrière van 17 jaar waarin ik 15 jaar lang fulltime werkte, en gestaag omhoog ging met mijn salaris. Ik heb aantoonbaar een spaarvermogen en ben aantoonbaar in staat om iedere maand een significant bedrag opzij te zetten. Dát zegt mij dat ik heel veilig meer zou moeten kunnen krijgen dan waar ik nu op wordt beperkt.

Kortom, ik ben geen hoog risico.

That said: Ik ben inmiddels al om hoor ;) Ik wil geen hypotheek meer, voorlopig niet in ieder geval.
Overigens is het in jou geval heel slim om toch eens te kijken wat je wel kan kopen. Want je hebt niet alleen de besparing op het verschil in bedrag tussen hypotheek en huur, maar je bouwt ook bezit op in de vorm van je aflossingen.

Tel daarbij ook nog eens je jaarlijkse huurverhoging bij op en je wordt in jou geval niet langzaam maar snel armer. Als je dan 5 jaar afgelost hebt kan je met die overwaarde zo naar een duurder huis doorstromen, het is een meertrapsraket.
Als de huur per jaar met 40 euro p/m omhoog gaat en mijn salaris gemiddeld met 300 p/m ieder jaar, dan zit ik voorlopig aan de winnende kant van huurverhogingen :)

Maar die meertrapsraket is wel een goede. Achteraf gezien had ik 10 jaar geleden al moeten gaan kopen. Maarja, dan had ik ook langer vastgezeten in het oosten van 't land en was ik nooit naar Amsterdam gegaan voor mijn werk, denk ik. Een koopwoning is vaak wel een anker aan je been volgens mij...
Maar het hele ik betaal nu ook zoveel aan huur maar ik mag niet zoveel verwonen in de vorm van een hypotheek is echt appels met peren vergelijken.
Geld in, geld uit. Het lijkt mij simpel. De koopwoning z'n optelsom wordt iets complexer, maar het is nog steeds een doorzichtige optelsom. Als ik iedere maand, na aftrek van alle vaste lasten exclusief huur of hypotheek, 2500 euro overhoud, dan kan ik wat mij betreft 2000 euro per maand besteden aan huur of hypotheek.

Een hypotheek van 2000 euro per maand komt hoger uit dan mijn huidige max van 250k.

Zelfs een hypotheek van 1000 per maand komt hoger uit dan mijn huidige max van 250k.

Die laatste kan ik absoluut veilig betalen. Zelfs als ik 2 jaar lang werkeloos zou worden en moet leven van een uitkering, en geen werk zou vinden.

Het ontbreekt gewoon aan maatwerkoplossingen.

En zelfs dat is niet helemaal waar: schijnbaar worden artsen in opleiding in staat gesteld om een hogere hypotheek te nemen, omdat de bank van die groep weet dat ze enorm gaan stijgen in hun salaris. Aldus de ABN AMRO medewerker die ik hierover sprak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-07 17:16

Als je weet dat je snel meer gaat verdienen (zeker hbo en universitaire starters zitten vaak in die situatie) is het helemaal niet zo'n probleem om wat dichter bij je maximum te gaan zitten. Meestal zit je dan met 2 - 3 jaar weer comfortabel. Het zeker voor die groep vaak toch goedkoper dan wat ze kunnen huren (over het algemeen moet deze groep direct de vrije verhuur in) èn het scheelt in het begin van je wooncarrière vaak een keer verkopen en kopen met alle risico's en kosten die daarbij horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07:46
Blue-eagle schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 10:58:
Als de huur per jaar met 40 euro p/m omhoog gaat en mijn salaris gemiddeld met 300 p/m ieder jaar, dan zit ik voorlopig aan de winnende kant van huurverhogingen :)
Maar met koop kan je voor langere periodes je maandlasten vast zetten, dus dan kan je nog wat extra winnen ieder jaar.
Maar die meertrapsraket is wel een goede. Achteraf gezien had ik 10 jaar geleden al moeten gaan kopen. Maarja, dan had ik ook langer vastgezeten in het oosten van 't land en was ik nooit naar Amsterdam gegaan voor mijn werk, denk ik. Een koopwoning is vaak wel een anker aan je been volgens mij...
Met de kennis van nu hadden we 10 jaar geleden al ons geld in Bitcoins moeten stoppen :P. Een huis kan zeker een blok aan je been zijn, maar dat verschilt ook wel waar dat huis staat en wat voor huis het is. Zit je in een buurt waar huizen binnen een paar weken verkocht zijn en ook starters kunnen kopen, dan is het geen blok aan je been, is het een boerderij van een paar ton in een buitengebied kan het wel lastig zijn om er vanaf te komen.
timag schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 14:15:
Als je weet dat je snel meer gaat verdienen (zeker hbo en universitaire starters zitten vaak in die situatie) is het helemaal niet zo'n probleem om wat dichter bij je maximum te gaan zitten. Meestal zit je dan met 2 - 3 jaar weer comfortabel. Het zeker voor die groep vaak toch goedkoper dan wat ze kunnen huren (over het algemeen moet deze groep direct de vrije verhuur in) èn het scheelt in het begin van je wooncarrière vaak een keer verkopen en kopen met alle risico's en kosten die daarbij horen.
Maar het blijft een risico dat die verhoging er niet komt, of zelfs toch een stap terug. Vlak nadat ik mijn huis had gekocht moest ik vertrekken bij mijn toenmalige werkgever, ik kon ergens anders aan de slag maar moest wel een paar stappen terug zetten. Had ik toen op mijn maximum geleend, had ik nu wel redelijk krap gezeten (was als het goed is ook wel weer tijdelijk geweest, maar toch). Ik heb door toen niet maximaal te lenen, mezelf de ruimte gegeven om te doen wat ik wil, zonder meteen te hoeven rekenen of het wel kan.

Maar je hebt ook gelijk, het is voor mij nog altijd goedkoper dan vrije verhuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online

Zo pak ik het ongeveer ook aan. Heb nu een vast contract waarmee ik een starterswoning kon betalen, het is niet groot maar wel van mij. Over een jaar of 5-10 verdien ik een stuk meer en wellicht ben ik dan niet meer alleenstaand dus ik kan altijd over op iets groters. Voor nu is dit voldoende. Motorrijbewijs moet er in mijn geval eerst nog komen, hopelijk komend jaar. In het begin was ik ook als de TS, ik wilde gelijk goed beginnen, mooi ruim appartement waar ik jaaaren kon wonen. Maar in de huidige markt is dat gewoon niet te doen op mijn salaris helaas. Dus ik heb mijn verwachtingen bijgesteld en nu ben ik erg gelukkig met mijn kleine flatje.
in wat voor tijdsspanne ben jij verhuisd van je starterswoning naar eensgezinswoning?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:53
Transportman schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 14:45:
[...]

Maar met koop kan je voor langere periodes je maandlasten vast zetten, dus dan kan je nog wat extra winnen ieder jaar.
Dit exact, als je toch in Amsterdam wil blijven is nu iets kopen echt geen slecht idee.

Tegen de topicstarter zou ik toch zeggen maak de rekensom over 30 jaar, voor de gein alleen het verschil in maandlasten + de huurverhogingen. Zet dat geld weg tegen een rendement van laten we conservatief zeggen 4% , moet je kijken wat je aan het eind hebt. En dan hebben we het dus nog niet eens over het vermogen dat je opbouwt in het huis door de aflossingen en de eventuele stijging. Ik denk dat je schrikt als je de berekening doet. Het is geld waar je niets voor hoeft te doen.

Maar goed als jij graag de verhuurder wil blijven spekken in plaats van jezelf, dan mag dat natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 14:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Blue-eagle schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 13:18:
[...]

Je bent ook net van gezinssamenstelling veranderd. Is het dan niet moment om te kijken naar je wooneisen? De mijne zouden single iig anders zijn dan in relatie met drie kinderen :o
In Appingedam zou ik je gelijk geven, in A'dam geldt dat het nog steeds internationaal gezien relatief goedkoop is en dat de vraag zelfs in de diepste dip van een aantal jaar terug zodanig hoog was dat het tot stagnatie leidde. Garantie dat je huis almaar meer waard wordt heb je niet, maar kans dat je diep onder water gaat eindigen is klein.
  1. Hogere hypotheeklasten kúnnen dragen betekent niet dat dit slim is;
100% waar. Bedenk dat je bij lagere lasten je veel sneller kunt aflossen. Dat helpt je later als je wel grotere/duurdere woning nodig hebt.
  1. In Amsterdam kopen is sowieso een dwaas idee;
Meh, ik zou zeggen dat vrije sector huur vooral dwaas idee is. Koop wordt zo zwaar gesubsideerd dat je relatief veel meer geld verbrandt met huur. En gezien enorm scheve vraag/aanbod kun je vrijwel iedere woning binnen een week verkopen, waarmee grootste argument tegen koop (blok aan je been als je situatie verandert) fors afgezwakt wordt.
  1. Als ik mijn maximum bijstel naar 200.000 euro ga ik er alsnog 400 tot 500 euro per maand op vooruit. En, na aftrek van VVE, belastingen, onderhoud, et cetera, blijft daar ook nog maar de helft van over;
Stop dat dus integraal in aflossing. Bouw je meer vermogen op dan als je voor 250k of 300k koopt :z
  1. Met dat in het achterhoofd is huren–zelfs zo duur als ik nu zit–helemaal geen slechte deal. Ik heb vrijheid dankzij een maand opzegtermijn, ik heb geen kosten aan onderhoud, en ik ben tevreden.
Zo te horen zit je qua huur best goed. Kans dat je een andere huurwoning gaat vinden voor vergelijkbare prijs is nagenoeg nihil. Maar je kunt je afvragen of de woning die je hebt nodig is voor de situatie waar je in zit. Je kunt door bescheiden (voor idd ~ EUR 200k) te kopen je maandlasten verlagen en vermogensopbouw doen van geld dat je nu aan je verhuurder afdraagt.

De vraag is dus wat je wilt. Wil je je eigen vermogen maximaliseren, dan doe je dat door vooral gebruik te maken van hypotheekrenteaftrek. Het is zo scheef als wat, maar zolang de regeling bestaat is het financieel de optimale manier om met een bovenmodale (maar niet idiote) salaris je onderdak te regelen.

100% eens mbt vrijheid en veiligheid, maar zoals gezegd, ik vraag me af of je in A'dam moet rekenen op significante daling van huisprijzen als er weer een dip komt. Er gaat er zeker eentje komen en er gaan weer mensen onder water raken, maar de kans op koopjes hier in de buurt is beperkt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Nu online
Er is een sterke en langdurige trend naar urbanisatie zichtbaar in de woningmarkt. Ik zou in Twente of Limburg liever huren, in de grote steden liever kopen. De stad uitvluchten voor een goedkopere woning zou op termijn een dure gok kunnen blijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Tip aan TS:
Als je het echt echt echt wil staar je dan niet blind op online berekeningen en een telefoontje naar je eigen bank, maar benader meerdere hypotheekverstrekkers.
Ik ben een (tevreden) huurder maar was eind 2016 ook in de markt om te kopen, bizar hoe de verschillen tussen verschillende hypotheekverstrekkers waren. Met bewijzen van oa mijn spaargedrag en mijn vaste lasten de laatste jaren kreeg ik bij de een veel meer voor elkaar dan bij de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 25 juni 2017 @ 09:10:
[...]

Je bent ook net van gezinssamenstelling veranderd. Is het dan niet moment om te kijken naar je wooneisen? De mijne zouden single iig anders zijn dan in relatie met drie kinderen :o
M'n ex is bij mij in komen wonen, dit appartement had ik al toen ik voor haar ook single was :) Het is 95 vierkante meters, ik ben de eerste bewoner, ruime badkamer, berghok, 2 ruime slaapkamers, grote woonkamer, kleine keuken, leuk balkon op 't westen, en vooral een bizar mooi uitzicht.

Ik zou kleiner kunnen wonen natuurlijk, maar 2 slaapkamers is wel een eis. Voor mensen die komen logeren minimaal, maar mijn logeerkamer is ook mijn hobbykamer :+
[...]

In Appingedam zou ik je gelijk geven, in A'dam geldt dat het nog steeds internationaal gezien relatief goedkoop is en dat de vraag zelfs in de diepste dip van een aantal jaar terug zodanig hoog was dat het tot stagnatie leidde. Garantie dat je huis almaar meer waard wordt heb je niet, maar kans dat je diep onder water gaat eindigen is klein.
Tja, ik denk dat na de Brexit Amsterdam nóg drukker gaat worden qua bedrijvigheid en internationale aandacht, meer expats, meer vraag naar huizen, en door het gebrekkige aanbod zullen de prijzen–ook tijdens een toekomstige eco-crash–vast niet keihard zakken.

Dus, ja, goed punt. Maar voor een woning + locatie (binnen A'dam) waar ik blij van wordt heb ik simpelweg niet genoeg geld. Kijk op Funda, stel je budget bij naar 200k, zoek op leuke woningen die ietwat modern zijn (gebouwd na 2000 heeft de voorkeur, maar ook de jaren 80 en 90 selecteren verandert niet veel), 3 kamers, groter dan 70 vierkante meters. Dan zit je in de Bijlmer.

Pas boven de 3 ton kom ik in de buurt van wat ik nu heb.

En dat laatste was vooral mijn frustratie, omdat ik een hypotheek van 3 ton (nog steeds) makkelijk kan dragen, maar simpelweg niet krijg.

Amsterdam is gewoon niet voor mij bedoeld als het op een koopwoning aankomt.
[...]

Zo te horen zit je qua huur best goed. Kans dat je een andere huurwoning gaat vinden voor vergelijkbare prijs is nagenoeg nihil. Maar je kunt je afvragen of de woning die je hebt nodig is voor de situatie waar je in zit. Je kunt door bescheiden (voor idd ~ EUR 200k) te kopen je maandlasten verlagen en vermogensopbouw doen van geld dat je nu aan je verhuurder afdraagt.
Klopt. Daar zit een pijnpuntje. Want ik weet dat kopen een goed idee KAN zijn, mits ik dat met de juiste overwegingen ga uitvoeren. Voor die 2 ton krijg ik een tof huis in Almere, maar niemand wilt in Almere wonen (vandaar die prijzen daar)–en ik ken mensen die er graag weg willen ;)
De vraag is dus wat je wilt. Wil je je eigen vermogen maximaliseren, dan doe je dat door vooral gebruik te maken van hypotheekrenteaftrek. Het is zo scheef als wat, maar zolang de regeling bestaat is het financieel de optimale manier om met een bovenmodale (maar niet idiote) salaris je onderdak te regelen.
Misschien moet ik dan gewoon heel bewust een (voor mijn gevoel) grote stap terug doen. Dan leef ik nu al 6 jaar boven mijn stand. En moet ik gewoon kijken in een plaats als Nieuw-Vennep or Purmerend. Dan leef ik goedkoop, wat verder van mijn sociale leven vandaan, minder mooi, minder prettig, maar heb ik nóg meer geld over...
[...]

100% eens mbt vrijheid en veiligheid, maar zoals gezegd, ik vraag me af of je in A'dam moet rekenen op significante daling van huisprijzen als er weer een dip komt. Er gaat er zeker eentje komen en er gaan weer mensen onder water raken, maar de kans op koopjes hier in de buurt is beperkt.
Volledig correct. Koopjes, tja. Ik hoorde van een makelaar laatst ook dat huizen in A'dam vaak al verkocht zijn voordat ze op Funda komen te staan. De makelaars krijgen op maandag de opdracht tot verkoop, sturen dit eerst naar hun eigen mailinglijsten door, plaatsen het dinsdag op Marktplaats en diezelfde dinsdag komen de eerste 10 kijkers ook al, die diezelfde dag vaak een bod doen. De echte pareltjes krijgen vraagprijs + 10% tot 15% geboden, van de 4 biedingen kan de verkopende partij kiezen waar ze voor gaan, en klaar.

En dan staat 't huis nog een paar weken op Marktplaats omdat de makelaar best blij is met al die aandacht voor hun bedrijf, want mensen die reageren kunnen zich inschrijven op hun internet mailinglijsten. En zo draait de huizenwereld gestaag verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

Paralectic schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 13:05:
[...]

Maar deze verklaringen zijn niet bindend voor de werkgever of werknemer als het goed is? Daarom leek het mij een beetje apart dat de bank het zou accepteren omdat ze het risico dan nemen dat er geen daadwerkelijk contract wordt gegeven.
Volgens mij wel ja. Daarom zou het voor werkgevers ook dom zijn om het te doen als het niet echt in de pijplijn ligt. Een intentieverklaring is overigens wat anders dan een werkgeversverklaring (uitsluitend voor externe partijen - de hyptheeknemer financierder)

[ Voor 13% gewijzigd door PcDealer op 25-06-2017 14:58 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 14:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Blue-eagle schreef op zondag 25 juni 2017 @ 13:28:
[...]

Dus, ja, goed punt. Maar voor een woning + locatie (binnen A'dam) waar ik blij van wordt heb ik simpelweg niet genoeg geld. Kijk op Funda, stel je budget bij naar 200k, zoek op leuke woningen die ietwat modern zijn (gebouwd na 2000 heeft de voorkeur, maar ook de jaren 80 en 90 selecteren verandert niet veel), 3 kamers, groter dan 70 vierkante meters. Dan zit je in de Bijlmer.
Inderdaad, ik zit ook in de Bijlmer O-)

Maar dan wel in een 6-kamer maisonette op begane grond uit 2004 (onderin flat uit 1969, dat wel) met 133m^2 voor twee jaar terug vraagprijs EUR 190k, uiteindelijk EUR 171.5k betaald. En dat op loopafstand van Bijlmer-Arena en de Poort, en met buren waar ik het goed mee kan vinden. Je moet natuurlijk niet bang zijn van donkere mensen, maar goed, als je nu binnen de ring woont is het ook geen 'slegs vir blankes' ghetto als Purmerend of Nieuw-Vennep :z
Pas boven de 3 ton kom ik in de buurt van wat ik nu heb.

En dat laatste was vooral mijn frustratie, omdat ik een hypotheek van 3 ton (nog steeds) makkelijk kan dragen, maar simpelweg niet krijg.
Het verschil is juist dat punt van zekerheid waar je het over had. Als je situatie verandert zeg je nu de huur op en probleem weg. Met koop gaat dat minder makkelijk. En de regelgeving houdt - terecht - rekening met worst-case, en maakt geen uitzondering voor overhitte woningmarkten waar je binnen een week van je huis af komt.
Amsterdam is gewoon niet voor mij bedoeld als het op een koopwoning aankomt.
Maak dat breder: dit heeft niets met huur vs koop te maken, maar met het feit dat jij op een achteraf gezien uitermate gunstige moment een woning betrokken hebt. Ook qua huur kun je zoals ik al aangaf zoiets vergeten. Al zou je zelfde huurprijs vinden, verhuurders willen doorgaans dat je salaris kunt bewijzen van minstens 4x maandhuur, soms zelfs nettosalaris van 4x maandhuur. Die EUR 1400-woning zou je nu ws ook niet krijgen :o
[...]

Klopt. Daar zit een pijnpuntje. Want ik weet dat kopen een goed idee KAN zijn, mits ik dat met de juiste overwegingen ga uitvoeren. Voor die 2 ton krijg ik een tof huis in Almere, maar niemand wilt in Almere wonen (vandaar die prijzen daar)–en ik ken mensen die er graag weg willen ;)

[...]

Misschien moet ik dan gewoon heel bewust een (voor mijn gevoel) grote stap terug doen. Dan leef ik nu al 6 jaar boven mijn stand. En moet ik gewoon kijken in een plaats als Nieuw-Vennep or Purmerend. Dan leef ik goedkoop, wat verder van mijn sociale leven vandaan, minder mooi, minder prettig, maar heb ik nóg meer geld over...
Dan liever in een bezemkast in A'dam :Y Ik zou echt aanraden om tegen de ring/buiten de ring te kijken. Je kunt in Nieuw-West, Noord tegen de ring en Bijlmer genoeg vinden binnen je budget. Met hypotheek van EUR 250k en behoefte van slechts 100m^2 en 4 kamers als ik het zo lees kun je behoorlijk cherry-picken qua buurt en woning. Het is in de foutere delen van Slotervaart, Holendrecht en Buiksloot beroerd wonen, maar er zijn genoeg ondergewaardeerde stukken waar je nu nog prima betaalbaar kunt wonen en op kwartiertje met de metro cq halfuurtje met nachtbus van je sociale leven kunt zitten :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

zacht schreef op zondag 25 juni 2017 @ 12:02:
Tip aan TS:
Als je het echt echt echt wil staar je dan niet blind op online berekeningen en een telefoontje naar je eigen bank, maar benader meerdere hypotheekverstrekkers.
Ik ben een (tevreden) huurder maar was eind 2016 ook in de markt om te kopen, bizar hoe de verschillen tussen verschillende hypotheekverstrekkers waren. Met bewijzen van oa mijn spaargedrag en mijn vaste lasten de laatste jaren kreeg ik bij de een veel meer voor elkaar dan bij de ander.
dat is voor die periode op zijn minst opmerkelijk te noemen. Zie ook de discussie elders in dit topic. bottemline is dat de LTI voor iedereen gelijk is getrokken. Ik ben dan ook erg benieuwd waar deze verschillen je geboden zijn.

edit. of je moet alleenstaand zijn en een inkomen < 31K dan is er binnen de TRHK nog een uitzondering wat een flink verschil kan maken. niet alle verstrekkers hanteren dit, dus daar kan een verschil zitten. Boven de 31K zijn de regels voor iedereen gelijk. http://wetten.overheid.nl/BWBR0032503/2017-01-01 artikel 3.7

edit2. de woonquotes kennen kantelpunten. elke 0,5% toetsrente. tussen 2,49% en 2,51% kan op die manier zo maar 10K verschil zitten. Echter heeft dit niets met jou te maken maar gewoon met het toepassen van de regels

[ Voor 28% gewijzigd door Ray op 25-06-2017 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ray schreef op zondag 25 juni 2017 @ 19:41:
[...]

dat is voor die periode op zijn minst opmerkelijk te noemen. Zie ook de discussie elders in dit topic. bottemline is dat de LTI voor iedereen gelijk is getrokken. Ik ben dan ook erg benieuwd waar deze verschillen je geboden zijn

edit. of je moet alleenstaand zijn en een inkomen < 30K dan is er binnen de TRHK nog een uitzondering wat een flink verschil kan maken. niet alle verstrekkers hanteren dit, dus daar kan een verschil zitten. Boven de 30K zijn de regels voor iedereen gelijk
Edit 1 ;)
Alleenstaand onder de 30k, ik was niet op de hoogte dat het daardoor kwam.

Maar grote verschillen waren er toen wel in wat er mogelijk was, al weet ik de cijfers niet precies meer. In de praktijk kwam het er op neer dat ik bij sommige hypotheekverstrekkers een garagebox gefinancierd kon krijgen en bij de ander een rijtjeshuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

zacht schreef op zondag 25 juni 2017 @ 20:19:
[...]

Edit 1 ;)
Alleenstaand onder de 30k, ik was niet op de hoogte dat het daardoor kwam.

Maar grote verschillen waren er toen wel in wat er mogelijk was, al weet ik de cijfers niet precies meer. In de praktijk kwam het er op neer dat ik bij sommige hypotheekverstrekkers een garagebox gefinancierd kon krijgen en bij de ander een rijtjeshuis.
het niet toepassen van deze mogelijkheid geeft inderdaad nogal een verschil. Er zijn verschillende (groot) banken die er inderdaad niet in meegaan.
Combineer je deze regel met een toetsrente die gunstig uitvalt kan het inderdaad zo maar 20K schelen.

voor de liefhebbers :9

http://wetten.overheid.nl/BWBR0032503/2017-01-01

artikel 3.7

[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 25-06-2017 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Nu online
Wat een rare regel. Je mag dus mensen die het financieel erg moeilijk hebben (benedenmodale eenverdieners, de slachtoffers van de veelbesproken armoedeval van werken) een beetje extra krediteren? Ik vraag me af wat de bedoeling was.

De tabellen eronder laten trouwens mooi zien waarom LTI wel oploopt met inkomen.
Van de eerste 20k mag 11% aan hupotheeklast worden besteed, bij hogere inkomens loopt dat op tot (marginaal?) 24.5%. Uitgaande van een rente 2-2.5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:04
Maximaal financieren heeft nog wel meer doelen dan dat. Maximaal financieren is ook gebruik maken van de maximale hypotheekrente aftrek :). Je moet er wel voor zorgen dat je eventuele tegenslagen kan opvangen natuurlijk (werkloosheid bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:30
sorted.bits schreef op zondag 25 juni 2017 @ 23:35:
[...]

Maximaal financieren heeft nog wel meer doelen dan dat. Maximaal financieren is ook gebruik maken van de maximale hypotheekrente aftrek :). Je moet er wel voor zorgen dat je eventuele tegenslagen kan opvangen natuurlijk (werkloosheid bijvoorbeeld).
Bedoel je maximaal met zo min mogelijk eigen geld of maximaal tot aan wat mogelijk is met je inkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:04
MisterBlue schreef op maandag 26 juni 2017 @ 06:45:
[...]

Bedoel je maximaal met zo min mogelijk eigen geld of maximaal tot aan wat mogelijk is met je inkomen?
Maximaal wat er mogelijk is met je inkomen. Hierdoor krijg je zo veel mogelijk HRA terug, waar je maar maximaal 30 jaar recht op hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:23
sorted.bits schreef op maandag 26 juni 2017 @ 07:00:
[...]

Maximaal wat er mogelijk is met je inkomen. Hierdoor krijg je zo veel mogelijk HRA terug, waar je maar maximaal 30 jaar recht op hebt.
Je kunt ook mij elke maand een euro geven: Beloof ik dat ik je daarvan 50 cent teruggeef. Wil ik zelfs wel 50 jaar volhouden.
Ok, beetje flauw, maar maximale hra is eigenlijk wel een heel vreemd doel als je zelf geld hebt liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:40
Carnoustie schreef op maandag 26 juni 2017 @ 07:19:
[...]

Je kunt ook mij elke maand een euro geven: Beloof ik dat ik je daarvan 50 cent teruggeef. Wil ik zelfs wel 50 jaar volhouden.
Ok, beetje flauw, maar maximale hra is eigenlijk wel een heel vreemd doel als je zelf geld hebt liggen.
Van mij krijg je 60%terug als je me elke maand 100 euro geeft !

Maar inderdaad een vreemde reden om extra te lenen. HRA krijg je alleen terug op betaalde rente. Als je meer rente betaald krijg je relatief misschien wat meer terug, absoluut gezien kost het nog steeds geld. Dus tenzij je eigen geld hebt wat je een hoger rendement kunt geven is het niet logisch om extra te lenen voor de HRA.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Nu online
Het gaat om het risico.

Alleereerst het marktricico. Stijgende woningprijzen hebben twee generaties modale gezinnen tot (een beetje) vermogende gepensioneerden gemaakt. Maar resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst; de afgelopen tien jaar heeft de volgende generatie ook kennisgemaakt met een negatief scenario. Per saldo is aan koopwoning met hypotheek net zoiets als een (stabielere, dat wel) belegging met vreemd vermogen. Net zoals aandelenlease dat ooit was. Je winst of verlies kent een sterke hefboom over je eigen vermogen.

Er zijn puur financiele risico's. Sinds hypotheken vereenvoudigd zijn, zijn die wat beperkter. Maar rente is wel een risico.

Dan zijn er technische risico's. Als je onderin Zuid-Holland woont, kunnen je funderingspalen kunnen gaan rotten. Een vloer van een woning uit een bepaalde bouwperiode kan betonrot vertonen. Of je CV keter houdt er een paar jaar te vroeg mee op.

Alle risico's moet je bezien in relatie tot inkomen en vermogen. Dat is de basis voor LTI en LTV normen.

Al met al, waarom zou je financieel kwetsbare mensen met benedenmodale inkomens een verhoudingsgewijs groter risico laten nemen? Dat ontgaat me volledig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

-

[ Voor 101% gewijzigd door Ray op 26-06-2017 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
t_captain schreef op maandag 26 juni 2017 @ 10:34:
Al met al, waarom zou je financieel kwetsbare mensen met benedenmodale inkomens een verhoudingsgewijs groter risico laten nemen? Dat ontgaat me volledig.
Omdat ze anders geen huis meer konden kopen. Aangezien dat risico ook onacceptable is zou dat ook goed zijn, maar aangezien het hier om stemmers gaat is deze clausule gemaakt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axente
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-05-2022
redwing schreef op maandag 26 juni 2017 @ 13:16:
[...]

Omdat ze anders geen huis meer konden kopen. Aangezien dat risico ook onacceptable is zou dat ook goed zijn, maar aangezien het hier om stemmers gaat is deze clausule gemaakt.
Wat wel gek is natuurlijk deze groep zou juist extra beschermd moeten zijn tegenover een groep met een hoger inkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Nu online
Precies. Als een bepaalde LTI verantwoord is bij inkomen 30k, waarom dan niet bij inkomen 32k? Sterker nog, het is mogelijk dat iemand met 30k inkomen meer kan lenen dan iemand met 32k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

t_captain schreef op maandag 26 juni 2017 @ 13:47:
Precies. Als een bepaalde LTI verantwoord is bij inkomen 30k, waarom dan niet bij inkomen 32k? Sterker nog, het is mogelijk dat iemand met 30k inkomen meer kan lenen dan iemand met 32k.
Als je de regel goed leest zie je dat dit niet waar is.

een alleenstaande met een inkomen tot 31K kan maxmimaal de woonquote krijgen die daarbij hoort. per salo komt daar minder uit dan iemand die werkelijk dat inkomen heeft.

reken maar door dan zie je dat jou conclusie absoluut niet correct is.

ik kan zo de exacte tekst niet vinden maar er is een duidelijke onderbouwing van deze regel.

voorbeeld (toetsrente 2,5%)

inkomen 28K > LTI = 105347 onder de uitzonderingsregel 116736
inkomen 31K > LTI = 134030

[ Voor 8% gewijzigd door Ray op 26-06-2017 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Ray schreef op maandag 26 juni 2017 @ 13:53:
[...]
een alleenstaande met een inkomen tot 31K kan maxmimaal de woonquote krijgen die daarbij hoort. per saldo komt daar minder uit dan iemand die werkelijk dat inkomen heeft.
Klopt ze verhogen de woonquote in de 20K-31K range tot maximaal de woonquote van 31k. Dit terwijl dit de groep is die juist heel kwetsbaar is en welke je dus niet (relatief) extra veel moet laten lenen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:40

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Blue-eagle schreef op zondag 25 juni 2017 @ 13:28:
[...]
Hoe verknocht ben je aan Amsterdam?

Je zou namelijk ook eens kunnen kijken in de regio Utrecht en dan niet Utrecht stad, daar rijzen de prijzen inmiddels ook de pan uit maar de randgemeenten zoals Zeist, De Bilt, Bunnik, Nieuwegein, Ijsselstein of de wijken aan de westkant zoals Leische Rijn.

Als je goed mikt, ben je met 20 minuten fietsen of OV (bus, trein) in centrum Utrecht. Da's zelfs midden in de winter met sneeuwval en -10 nog wel te doen.

Moet wel zeggen dat ook hier de gekte begint te komen. De huizenprijzen hier in Zeist (waar wij wonen) zijn de afgelopen 2 jaar fors gestegen maar minder dan Utrecht stad. Wil je echt in Utrecht stad wonen, zullen de prijzen wellicht nog wat lager liggen dan in Amsterdam maar ze komen in de buurt. Als ik het goed zie, staat Utrecht nu van de 4 grote steden op de 2e plaats, na Amsterdam: http://financieel.infonu....erdam-den-haag-en-utrecht

Je zult ergens consessies moeten doen en hoewel er een kans is dat de markt op een gegeven moment in stort, kan het ook lang door blijven groeien. Hoe lang wil je nog blijven huren?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
unezra schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 08:30:
[...]

Hoe verknocht ben je aan Amsterdam?
Niet echt, het is vooral praktisch met werk.
Je zou namelijk ook eens kunnen kijken in de regio Utrecht en dan niet Utrecht stad, daar rijzen de prijzen inmiddels ook de pan uit maar de randgemeenten zoals Zeist, De Bilt, Bunnik, Nieuwegein, Ijsselstein of de wijken aan de westkant zoals Leische Rijn.
Daar heb ik ook gekeken inderdaad :) Het probleem is vooral de reistijd. Ik rij motor dus meestal is dat prima te doen, tot de winter echt streng wordt. Dan heb ik geen auto en is de bereikbaarheid via OV een belangrijk punt.
Als je goed mikt, ben je met 20 minuten fietsen of OV (bus, trein) in centrum Utrecht. Da's zelfs midden in de winter met sneeuwval en -10 nog wel te doen.
Kijk, als de reistijd langer wordt (van deur tot deur) dan 45 minuten in normaal verkeer, dan haak ik al af. Reizen vind ik zo'n ongelooflijk idiote verspilling van tijd :+ 20 Minuten fietsen, de fiets veilig parkeren, naar de trein lopen, wachten tot 'ie er is, dan 30 minuten rijden, en op bestemming (Amsterdam Centraal) met de tram of bus verder, dan ben ik zo anderhalf uur onderweg van deur tot deur, enkele rit. 3 Uur per dag moeten reizen voor mijn werk? Dat klinkt als een hel.

Daar ben ik (ook) weer verwend, geef ik toe.

Laat ik het anders zeggen: Ik kan ook kijken in Apeldoorn of Deventer. Die hebben een goede aansluiting met Amsterdam Centraal over 't algemeen. Daar wonen is eindeloos goedkoper. Maar ik wil niet wonen in een stad waar ik niemand ken, waar ik geen binding mee heb. Anders stond Almere bovenaan ;)

Als ik een gezin zou hebben zou 't anders zijn, denk ik. Dan zou je gaan wonen waar je kinderen het goed gaan hebben. Dan zoek je een mooie, rustige, betaalbare, en kindvriendelijke buurt op. De connecties met andere ouders leg je vanzelf wel. Maar ik ben single en ik ben niet van plan ooit kids te nemen, dus ik ben afhankelijk van mijn vrienden en collega's voor een sociaal leven.

Zeist, De Bilt, Bunnik, Nieuwegein, IJsselstein: Ik ken er niemand, en zelfs waar ik nu woon ken ik mijn buren alleen maar van "goedemorgen" en "goedenavond", na 6 jaar hier te wonen :7

Vermoedelijk moet ik mijzelf daar ook overheen zetten. Misschien is een woning ook maar gewoon een lading steen en wat leidingen en moet ik de locatie niet zo overschatten. Maar ik zie het bij vrienden die verder weg gaan wonen: die zie je gewoon veel minder vaak. Prima voor stelletjes, minder aantrekkelijk vooruitzicht voor een single zoals ikzelf.
Moet wel zeggen dat ook hier de gekte begint te komen. De huizenprijzen hier in Zeist (waar wij wonen) zijn de afgelopen 2 jaar fors gestegen maar minder dan Utrecht stad. Wil je echt in Utrecht stad wonen, zullen de prijzen wellicht nog wat lager liggen dan in Amsterdam maar ze komen in de buurt. Als ik het goed zie, staat Utrecht nu van de 4 grote steden op de 2e plaats, na Amsterdam: http://financieel.infonu....erdam-den-haag-en-utrecht

Je zult ergens consessies moeten doen en hoewel er een kans is dat de markt op een gegeven moment in stort, kan het ook lang door blijven groeien. Hoe lang wil je nog blijven huren?
Het plan is nu als volgt:

1. Niet kopen in een hyperactieve markt;
2. Niet een hypotheek aan mijn maximaal willen;
3. Groei in salaris actief blijven voortzetten;
4. Met spaargeld beginnen te investeren (lange termijn planning);
5. Komt tijd, komt raad.

Ik verdien nu netto 3000 euro bij een 32-urige werkweek, grofweg 3750 netto bij full-time. Nu heb ik een baan aangeboden gekregen waar ik ~1000 bruto omhoog ga, wat al meer ruimte zou geven qua hypotheek. Zelfs dan blijft punt #2 nog staan ;) Niet aan de max gaan zitten.

Huur is voorlopig veilig, voorspelbaar, en gewoon prettig & betaalbaar. Dus ik heb geen haast. Niets moet. Kopen kan ik ook over 5 jaar nog doen, of eerder, afhankelijk van de ontwikkelingen in de markt. Misschien wordt het nooit beter. Maar mijzelf kennende blijf ik ook niet 5 jaar lang single, in de veronderstelling dat een toekomstige relatie ook geld verdient wordt het leven nóg betaalbaarder.

Kortom, ik verander voorlopig nog helemaal niks, want de markt is niet prettig.
Pagina: 1 2 Laatste