9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070
Ik begrijp dat retoriek niet voor iedereen is weggelegd.wildhagen schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 12:46:
Moiet het meteen zo trollerig en vol op de man spelend? Waar slaat die troll nou weer op?
Ik zeg niet dat we alles maar moeten toestaan. Ik vind alleen dat regels en wetten aangenomen moeten worden, als ze ook goed en prima te handhaven zijn. Snelheidsovertredingen zijn daar naar mijn idee een mooi voorbeeld voor, die kun je immers op verschillende manieren handhaven. Hoe wil jij gaan handhaven dat een automobilist of fietser géén mobiel gebruikt tijdens deelname aan het verkeer? Een mobiel verstopt in de binnenzak zie je echt niet hoor.Regels zouden niet nodig zijn als mensen zelf zich eens normaal zouden gedragen en hun gezonde verstand zouden gebruiken.
Maart aangezien men dat vertikt, en daarmee ook normale mensen in gevaar brengt, moet het maar op een andere manier.
Of moeten we alles maar toestaan, alle regels overboord, en effectief maar het recht van de sterkste (danwel asociaalte) gaan hanteren? Dat zou me een mooie puinhoop worden in het verkeer zeg.
De praktische haalbaarheid van nóg een wet aannemen om fietsers ook te verbieden een mobiel te gebruiken is gewoon 0. Naast mobiel gebruik menen fietsers vaak ook (onterecht) voorrang te hebben of meer voorrang te hebben dan een ander. Het probleem zit hem bij fietsers vooral in het gedrag, ipv in het gebruik van mobiel.
Daarnaast vind ik ook niet, dat álles maar met een wet moet worden geregeld. Een wet is bedoeld om dingen in goede banen te leiden of voor iedereen een gelijke strafmaat te geven bij overtredingen, niet om het leven van iedereen te bepalen.
[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 21-06-2017 12:56 ]
zon app gaat er bij niet op komen namelijk
Nukezone FTW
Ik heb een fietshouder op mijn fiets.
Op mijn fiets gebruik ik mijn telefoon hetzelfde als in de auto. In de houder om de route te bekijken.
En af en toe met activity tracker aan.
Ja kijk, je kunt natuurlijk gewoon helemaal in je eigen gedachtengang blijven hangen en dan eindigt het inderdaad vast altijd onder een auto of tegen een boom.CH40S schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 12:46:
[...]
Neem dan een headset met een afstandsbediening in het kabeltje of gooi het audio bestand van de telefoon? Ga anderen in elk geval niet lastig vallen met jouw luxeprobleem.
[...]
Ja, dat zeggen zoveel mensen, dat ze goed om zich heen kijken, toch gebeuren er alsnog vele ongelukken "maar ik keek goed hoor, ik vond dat ik, ondanks dat ik van links kwam en de ander van rechts, meer voorrang had dan de ander...".
[...]
Hoe leg je dat oom agent uit als jij onder zijn auto zit omdat je de sirene niet hoorde?
Er is meer dan zwart en wit. Ik weet prima hoe ik in het verkeer functioneer, muziek in mijn oren maakt/geeft mij niet een groter risico. Jarenlang beproefd en geschoold in het verkeer van Groningen (jaja!). Kenners weten genoeg.
Die jarenlange ervaring zijn natuurlijk geen garanties voor jou dat jij nooit een ongeluk zult krijgen. Zelf heb ik ook jarenlang gefietst met muziek op en in de oren, op weg naar het station en werk, dus ook ik heb jarenlang ervaring opgedaan, maar het valt mij op, sinds ik weer veel auto rij, dat de meeste bijna ongelukken met fietsers komen, omdat ze gewoon totaal niet opletten of muziek op hebben.SuBBaSS schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 12:58:
Ja kijk, je kunt natuurlijk gewoon helemaal in je eigen gedachtengang blijven hangen en dan eindigt het inderdaad vast altijd onder een auto of tegen een boom.
Er is meer dan zwart en wit. Ik weet prima hoe ik in het verkeer functioneer, muziek in mijn oren maakt/geeft mij niet een groter risico. Jarenlang beproefd en geschoold in het verkeer van Groningen. Kenners weten genoeg.
Daarnaast zijn er wel meer verkeersdeelnemers dan SuBBaSS alleen, weet jij ook hoe zij áltijd zullen functioneren in het verkeer?
[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 21-06-2017 13:04 ]
Dat heeft Sander echt net gedaan. Dank voor de tip!Señor Sjon schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 11:08:
>>> VV
@zeef misschien polletje op de FP zetten bij het artikel?
Het equivalent van een middenvakrijder op de snelweg, zeg maar. Die denken ook dat ze briljante chauffeurs zijn.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Ik sta wel te kijken van veel reacties hier. Er wordt wel 's gezegd dat iedereen zichzelf een bovengemiddeld goede autorijder vindt, maar vergeleken met fietsers zijn autorijders blijkbaar heel bescheiden.
@Borromini
Daarbij komt het gebruikelijke zwalken van de telefoongebruikers.
[ Voor 6% gewijzigd door Robertdj op 21-06-2017 13:07 ]
"Nee, natuurlijk niet" lijkt me. Je zit immers niet meer op de fiets op dat moment, je staat aan de kant. Dan is er verder niks mis mee om met de telefoon bezig te zijn.T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 13:03:
Waar moet je op klikken als je wel je telefoon gebruikt, maar dan netjes stil staat? Dat doe ik namelijk wel eens. Sta dan even in de berm.
Het gaat erom dat het dom, asociaal en gevaarlijk is om met de telefoon bezig te zijn terwijl je rijdt.
Meestal is dat volk al van een kilometer afstand te herkennen, slingeren alle kanten op, rijden extreem traag, ze steken hun hand niet uit om richting aan te geven, kijken niet bij afslaan etc. Geen tijd voor, want ze zijn te druk met hun telefoontje bezig.
Dat ze met hun eigen leven en dat van anderen spelen zijn lijkt ze compleet en totaal te ontgaan. Of het kan ze blijkbaaar geen drol schelen.
Virussen? Scan ze hier!
En over afgeleid zijn door radio, GPS etc, daar hebben we allang artikel 5 voor en daar geld (mits bewezen kan worden) vergelijkbaar verhaal voor als hierboven.
Vaak bu'j te bang!
Ik zit er aan te denken om een steun voor mijn stuur te halen. In je hand is veelste onhandig en gevaarlijk (voor jezelf en je telefoon). Op je stuur hoe je maar een blik te werpen en anders zit je ook nog met maar 1 hand aan het stuur.-tom-562 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 13:08:
Ik gebruik hem (af en toe) voor muziek, en (als ik de weg niet weet) af en toe voor navigatie. En dan hou ik 'm gewoon in m'n hand.
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Ik snap je punt en ben het met je eens wat die extremen betreft. Verder ga je mijn gedrag je verbeteren hoor, ik kan niet beter kijken dan ik nu al doe.CH40S schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 13:00:
[...]
Die jarenlange ervaring zijn natuurlijk geen garanties voor jou dat jij nooit een ongeluk zult krijgen. Zelf heb ik ook jarenlang gefietst met muziek op en in de oren, op weg naar het station en werk, dus ook ik heb jarenlang ervaring opgedaan, maar het valt mij op, sinds ik weer veel auto rij, dat de meeste bijna ongelukken met fietsers komen, omdat ze gewoon totaal niet opletten of muziek op hebben.Dat kun jij zien als zwart-wit, maar ik reflecteer alleen maar de ervaringen die ik heb als automobilist en de bijna-ongelukken met fietsers.
Daarnaast zijn er wel meer verkeersdeelnemers dan SuBBaSS alleen, weet jij ook hoe zij áltijd zullen functioneren in het verkeer?Iedereen reflecteert altijd met zichzelf, als het gaat om verkeer, zelf ben je nooit fout of de schuldige, maar bij een ongeluk, zijn er 9 van de 10 keer wel meer dan 1 partij betrokken.
Dat van die andere weggebruikers die het gevaar kunnen zijn: natuurlijk, maar dat is niet afhankelijk van wel/geen muziek in, dat is altijd zo.
Dit doe ik tijdens wielrennen als ik een onbekende route rijdt, duidelijke pijlnavigatie op telefoon en die zit in mount op het stuur.T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 13:12:
[...]
Ik zit er aan te denken om een steun voor mijn stuur te halen. In je hand is veelste onhandig en gevaarlijk (voor jezelf en je telefoon). Op je stuur hoe je maar een blik te werpen en anders zit je ook nog met maar 1 hand aan het stuur.
Eigenlijk hetzelfde als in de auto, waar ik opneem etc via carkit, eventueel een snel WhatsAppje stuur naar mijn vriendin met ETA oid via Siri en that's it. Telefoon zit in de autohouder en komt daar niet uit. Zo moeilijk is dat niet...
Zo "extreem" is het niet hoor, aangezien het vrij regelmatig gebeurd wil ik het echt verre van extreem noemen. Misschien voor jou gevoel, maar de praktijk is toch echt anders. Het ging mij niet om jouw gedrag, met mijn bericht doel ik op medeweggebruikers in jouw omgeving, als jij met muziek op aan het fietsen bent. Die medeweggebruikers kun je totaal niet vertrouwen.SuBBaSS schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 13:17:
[...]
Ik snap je punt en ben het met je eens wat die extremen betreft. Verder ga je mijn gedrag je verbeteren hoor, ik kan niet beter kijken dan ik nu al doe.
Dat van die andere weggebruikers die het gevaar kunnen zijn: natuurlijk, maar dat is niet afhankelijk van wel/geen muziek in, dat is altijd zo.
Mensen blijven nu eenmaal graag denken dat zij de enigen zijn in het verkeer en daar komen juist de ongelukken van.
[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 21-06-2017 13:32 ]
fixed itZenix schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 12:42:
[...]
Want als automobilist weggebruiker zit je toch altijd te ergeren aan fietsers weggebruikers die geen richting aangeven.
Als automobilist en fietser verbaas ik me sowieso over mensen die geen richting aangeven.
Net als Zenix luister ik wel muziek op de fiets (en in de auto). Op de fiets bij lange na niet zo hard, want ik wil graag horen wat er om me heen gebeurt. In de auto vaak wat harder (zeker op de snelweg). Maar dan ben je ook minder afhankelijk van wat je hoort. Zwaailichten zie ik in ieder geval altijd ruim voordat ik de sirene überhaupt kan horen (zelfs in de cabrio).
Ook primaPat911 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 13:48:
[...]
fixed it
Als automobilist en fietser verbaas ik me sowieso over mensen die geen richting aangeven.
Net als Zenix luister ik wel muziek op de fiets (en in de auto). Op de fiets bij lange na niet zo hard, want ik wil graag horen wat er om me heen gebeurt. In de auto vaak wat harder (zeker op de snelweg). Maar dan ben je ook minder afhankelijk van wat je hoort. Zwaailichten zie ik in ieder geval altijd ruim voordat ik de sirene überhaupt kan horen (zelfs in de cabrio).
Hier telt maar 1 ding: bewustwording, vooral bij de jeugd. En gewoon niet zo moeilijk doen. Een fietser die even niet oplet veroorzaakt geen ernstig letsel, een automobilist wel. Dus verbod voor automobilisten is terecht, voor fietsers is het alleen maar een extra reden om meer bekeuringen uit te delen.
Mensen die een verbod willen doen die zaken waarschijnlijk niet (of weinig).PhilipsFan schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 13:56:
Mensen die een verbod willen denken niet goed na. Dat betekent dus dat je straks een bekeuring gaat krijgen als je even op je navigatie kijkt, een muziekje aan zet of een stukje van je fietstocht wilt filmen.
Hier telt maar 1 ding: bewustwording, vooral bij de jeugd. En gewoon niet zo moeilijk doen. Een fietser die even niet oplet veroorzaakt geen ernstig letsel, een automobilist wel. Dus verbod voor automobilisten is terecht, voor fietsers is het alleen maar een extra reden om meer bekeuringen uit te delen.
En al is het maar om jezelf niet dood te rijden (en eventueel een ander een trauma te bezorgen). Dat zou al reden genoeg zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Hahn op 21-06-2017 14:04 ]
The devil is in the details.
Als je deelneemt in het verkeer dan moet je gewoon opletten. Stop die telefoon weg.
Juist die "heel even 1 sec kijken" zijn erg gevaarlijk want als er op dat moment wat gebeurt dan ben je telaat.
En als je zo nodig moet kijken dan ga je maar even aan de kant, sta je stil en dan ga je dan maar kijken.
Ik denk dat er erg veel fietsers verongelukken door:
- Mobiel op de fiets
- muziek in de oren op de fiets
- Niet voeren van (juiste) verlichting op de fiets
Ik fiets zelf eigenlijk nooit meer, want de leaseauto rijdt toch al...
[ Voor 13% gewijzigd door BlakHawk op 21-06-2017 14:33 ]
Je vergeet nog door rood rijden. Laatst lag er op 1 van de gevaarlijkste kruispunten van Amsterdam weer een fietser onder een vrachtwagen, omdat de vrachtwagen met groen afsloeg en de fietser door rood ging. Brondfrenner schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 14:32:
Ik denk dat er erg veel fietsers verongelukken door:
- Mobiel op de fiets
- muziek in de oren op de fiets
- Niet voeren van (juiste) verlichting op de fiets
Na ooit eens zelf aangereden te zijn geweest terwijl ik door groen reed en een scooter niet oplette voordat hij afsloeg, mijn rijstijl aangepast. Aangezien ik die paar minuten die het mogelijk extra kost graag pak als ik daardoor heel en zonder kleerscheuren aan kom. Fietst wel met oortjes in, maar op een niveau dat ik omgevingsgeluid nog kan horen.
Life to is short, not too
Dat bedoelde ik niet. Iedereen moet voor zichzelf inschatten of de situatie het toelaat om op je telefoon te kijken. 25km/h is behoorlijk hard, als het dan redelijk druk is om je heen dan is dat dus niet het moment. Dan ga je dus even stoppen, langzamer fietsen of wachten tot je in een minder drukke straat fietst.Hahn schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 14:00:
[...]
Mensen die een verbod willen doen die zaken waarschijnlijk niet (of weinig).
[...]
Want als fietser kan je geen ongeluk veroorzaken die tot ernstig letsel leidt? Beetje kortzichtig. Als jij met 25 km/u een persoon aanrijdt kan dat flink veel schade aanrichten. Laat staan als je een kind aanrijdt.
En al is het maar om jezelf niet dood te rijden (en eventueel een ander een trauma te bezorgen). Dat zou al reden genoeg zijn.
Maar je zult zien, de meeste bekeuringen gaan straks worden uitgedeeld op buitenwegen waar geen kip te bekennen is en totaal geen gevaar, maar wel een politieauto met een chagrijninge agent.
Nee zeker niet waar, schuldvraag ligt altijd bij de schuldige.MA®K schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 14:49:
Nee gestemd, ondanks dat ik al jaren geen fiets meer heb aangeraakt. Als fietser heb je een beschermde status in het verkeer, aanrijding met automobilist eindigt 99% van de gevallen in schuld voor automobilist. Als ik zie hoeveel fietsers zich totaal niets aantrekken van verkeersregels, laat staan op de weg letten, lijkt het mij alleen maar een goed idee om de mobiel niet meer in de hand te houden.
De aansprakelijkheid inderdaad niet.
Schuldig en aansprakelijk is absoluut een ander begrip!
Koop dan een telefoonhouder voor op je fiets! Of zet het volume hard en douw je telefoon in je borstzak, dan praat Miep je de weg wel bijAmanoo schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 12:38:
Je zal haast wel moeten. Je gaat toch zeker niet om de haverklap stoppen als je GPS gebruikt. Dat werkt voor geen meter.
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Ik denk dat ie bedoelt als iemand anders in een auto 25km/h rijdt en vervolgens een slingerende fietser aanrijdt die op z'n telefoon zit te kijken. Dus niet de fietser die 25km/h rijdt.PhilipsFan schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 14:51:
[...]
Dat bedoelde ik niet. Iedereen moet voor zichzelf inschatten of de situatie het toelaat om op je telefoon te kijken. 25km/h is behoorlijk hard, als het dan redelijk druk is om je heen dan is dat dus niet het moment. Dan ga je dus even stoppen, langzamer fietsen of wachten tot je in een minder drukke straat fietst.
Maar je zult zien, de meeste bekeuringen gaan straks worden uitgedeeld op buitenwegen waar geen kip te bekennen is en totaal geen gevaar, maar wel een politieauto met een chagrijninge agent.
Ik heb trouwens ook 'Nee natuurlijk niet' gestemd. Ik fiets dagelijks en als ik dan zie hoeveel (voornamelijk kids) er een telefoon vasthebben tijdens het fietsen. Slingerend, soms bijna stilstaand over het fietspad, geen enkel benul van hun omgeving. En dan kun je zeggen, op een lang recht fietspad buiten de bebouwde kom kan dat minder kwaad, maar daar ben ik het niet mee eens. Als ik zo'n gast op m'n fiets inhaal en hij hoort mijn bel niet en hij fietst mij al slingerend omver...
Heel simpel, als je deelneemt aan het verkeer, zorg je dat je ook op het verkeer let. Geldt eigenlijk ook voor lopen (ik heb m'n telefoon zelf ook wel eens gebruikt tijdens lopen, maar als je niet oplet, bots je echt wel zo tegen iemand aan. En dat is bij gebruik in de auto en op de fiets niet anders).
Nee hoor, dat bedoelde ik niet. 25 km/u is helemaal niet zo heel hard, zeker niet met een elektrische fiets tegenwoordig.hars73 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 15:01:
[...]
Ik denk dat ie bedoelt als iemand anders in een auto 25km/h rijdt en vervolgens een slingerende fietser aanrijdt die op z'n telefoon zit te kijken. Dus niet de fietser die 25km/h rijdt.
En je kan prima verrast worden door een onverwachte oversteker, ook als het niet druk is op de weg.
Bellen vind ik overigens prima kunnen voor mijzelf hoewel dit praktisch nooit voorkomt, met één hand kan ik prima fietsen net zoals vele mensen kunnen met één hand terwijl ze met hun andere hand hun kind voorthelpen op het fietsje er naast. Zolang je kan fietsen met één of zonder handen kun je ook bellen zolang je ook handsfree mag bellen in de auto.
Waarom zou ik mogen fietsen met één hand of losse handen(zijn hier eigenlijk regels voor?) en dan niet mogen bellen op de fiets terwijl dat net zo afleidend is als bellen in de auto(handsfree)?
Voordat we moraalridders krijgen met één hand los fietsen is onveilig, iedereen hier heeft zeker fietstassen en heeft nooit een plastictas in de hand omdat je van de winkel wegkomt met een boodschap?
Edit: Laat ik vooropstellen dat het versturen van tekstberichten, schrijven of lezen, onveilig is omdat je dan de ogen niet op de weg kan houden. Net zoals dat iedereen kan beamen dat whatsappen in de auto nog onveiliger is dan zonder handsfree te bellen in de auto. Niet dat ik één van beide doe maar we zijn hier toch constant met de vergelijking bezig.
[ Voor 13% gewijzigd door True op 21-06-2017 17:23 ]
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
En ook die zorgen voor gevaarlijke situaties. Automobilisten/fietsers die moeten uitwijken of vol in de remmen moeten. Als ik Utrecht uit fiets na mijn werkdag (ruwweg van CS naar de Berenkuil, niet eens 3 km) moet ik elke dag minstens 5 keer flink afremmen voor niet oplettende voetgangers - en die kijken niet eens allemaal op een telefoon, maar zijn druk in gesprek of denken dat ze over kunnen steken omdat ze geen bus aan horen komen.erwin26 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 16:40:
Dadelijk mag je, je mobiel niet aanraken als je loopt. Zie zat mensen lopen met mobiel die niet opletten en steken gewoon over zonder te kijken.
Iedereen die zich onverantwoord in het verkeer begeeft zou daar, indien het op een manier gebeurt die ernstig genoeg is, een boete voor moeten kunnen krijgen. Daar zijn geen extra regels voor nodig.
Dat vind ik nu juist dus ook. Als kijk je niet op een telefoon, sommige mensen zijn toch afgeleid door iets anders. Beboet het gewoon van het niet opletten of creëren van gevaarlijke situaties. Dan kan iedereen nog op zijn telefoon tijdens het fietsen of lopen, maar letten ze wel veel vaker en meer op. Zo niet boete.Pat911 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 16:54:
[...]
En ook die zorgen voor gevaarlijke situaties. Automobilisten/fietsers die moeten uitwijken of vol in de remmen moeten. Als ik Utrecht uit fiets na mijn werkdag (ruwweg van CS naar de Berenkuil, niet eens 3 km) moet ik elke dag minstens 5 keer flink afremmen voor niet oplettende voetgangers - en die kijken niet eens allemaal op een telefoon, maar zijn druk in gesprek of denken dat ze over kunnen steken omdat ze geen bus aan horen komen.
Iedereen die zich onverantwoord in het verkeer begeeft zou daar, indien het op een manier gebeurt die ernstig genoeg is, een boete voor moeten kunnen krijgen. Daar zijn geen extra regels voor nodig.
Aan die miep heb ik juist een hekel. Maar een telefoonhouder is niet een heel slecht idee. Alleen heb ik nooit een beetje goede houder weten te vinden.AW_Bos schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 14:56:
[...]
Koop dan een telefoonhouder voor op je fiets! Of zet het volume hard en douw je telefoon in je borstzak, dan praat Miep je de weg wel bij.
Ik vind persoonlijk het een van de grootste ergernissen die in het verkeer voorkomen. Je kunt namelijk meteen zien of iemand aan het telefoneren is. Je gsm en verkeer gaan gewoon niet samen, of dit nu op de fiets, te voet of gemotoriseerd is....
Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti
Overigens ga ik niet whatsappen of facebook gebruiken wanneer ik fiets. Alleen muziek en soms even de tijd controleren
[ Voor 20% gewijzigd door peakrever op 21-06-2017 19:01 ]
Inderdaad. We hoeven heus niet alles wat een gevaarlijke situatie _kan_ veroorzaken strafbaar te maken. Dan kun je straks ook geen sigaretje meer roken op de fiets. Maar een bekeuring uitdelen voor iemand die verwijtbaar een gevaarlijke situatie veroorzaakt vind ik niet zo'n gek idee. Een drukke weg oversteken zonder uit te kijken (of je nu met je telefoon bezig bent of druk met iemand kletst), of inderdaad hard fietsen door een drukke straat en tegelijk op je telefoon kijken. Maar dit is allemaal wel lastig voor de handhaving om vast te stellen, dus ik denk niet dat er dan veel bekeuringen uitgedeeld gaan worden.Pat911 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 16:54:
[...]
En ook die zorgen voor gevaarlijke situaties. Automobilisten/fietsers die moeten uitwijken of vol in de remmen moeten. Als ik Utrecht uit fiets na mijn werkdag (ruwweg van CS naar de Berenkuil, niet eens 3 km) moet ik elke dag minstens 5 keer flink afremmen voor niet oplettende voetgangers - en die kijken niet eens allemaal op een telefoon, maar zijn druk in gesprek of denken dat ze over kunnen steken omdat ze geen bus aan horen komen.
Ik rij geen auto en beweeg mij op langere afstanden veel met de fiets. Toch krijg ik serieus de jeuk van wat er allemaal wordt getolereerd aan verkeersovertredingen door fietsers. Door rood licht, oordopjes in, op schermpje kijkend, en in het donker zonder licht.
Ik ben absoluut voor het harder aanpakken van mobielgebruik door fietsers. Helaas betekent dit ook dat incidenteel gebruik van bijv. Google Maps ook bestraft kan worden. Maar van die compulsieve schermpjeskijkers moeten we echt af.
Verwijderd
Als men tijdens het autorijden belt en ''derden'' in gevaar brengt kan er een rijverbod van minimaal 1 week tot max van 4 weken opgelegd worden.
Boetegeld is van 40 naar 60 euro gegaan en je krijgt er bovenop nog een punt in flensburg.
ook met de punten is het minder soepel geworden. namelijk in plaats van de 18 punten die je mocht sparen is deze terug gegaan naar 8.
wat fietsen betreft is het hier iets minder erg met bellen.
Wel is een fietshelm hier verplicht.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2017 20:29 ]
Ik doe van alles met mn telefoon op de fiets, muziek, navigatie, korte berichten lezen etc. Misschien zelfs een foto maken. Als je elke dag 18KM fietst kan dat allemaal prima. Natuurlijk doe ik dat niet als ik van ene drukke kruispunt naar de andere fiets.
Gewoon een beetje common sense, dan is al deze heisa niet nodig. Bizar hoe snel de politiek hierop zit, terwijl in Amsterdam de scooters al tientallen jaren de fietspaden terroriseren. Oja, en ondanks dat zij met 50-80KM op het drukke fietspad razen, hoeven we nog altijd geen help op
Ik fiets rond de 28-35km/u en heb nog geen enkele dag meegemaakt dat scooters mij niet voorbijrazen. max snelheid is 25, maar net als een F1 auto gaan ze stuk als ze zo traag rijden denk ik.
Straks gaan we wetgeving maken die zegt dat je niet met je telefoon, Nintendo Switch of Spinner mag spelen terwijl je de weg oversteekt.
Ik gebruik mijn mobiel niet op de fiets, heb wel muziek opstaan met oortjes, maar mijn mobiel zit gewoon in mijn broekzak. Als hij toch afgaat en ik moet reageren ga ik even op de stoep staan om te kijken.
En als ik boodschappen doe: ik heb 2 fietstassen & een kratje voorop. Rij zelf nooit met iets in mijn handen (vertrouw mijzelf daar niet genoeg voor).
Omdat ik van best wel doorfietsen hou, zit ik regelmatig op een goede snelheid (+/- 22-25 km/h). En het is mij al een paar keer gebeurd dat ik een fietser heb aangereden.
Merendeel was dat omdat ik net de langzame fietser aan het inhalen was, en die ineens wilde afslaan (dus geen hand uitsteken). Meestal is dat uit luiheid, maar soms ook door de mobiel.
Waar ik ook een hekel aan heb: voetgangers met het "Pokemon Go" syndroom. Letten nergens op; lopen heel langzaam.
Waar leggen we de grens?AW_Bos schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 11:05:
Inmiddels is het nog niet strafbaar, maar ik hoop zelf dat er op een gegeven moment keurig beboet gaat worden.
- Mag je dan nog wel een boterham op je fiets eten? Of in de auto?
- Mag je dan wel uit een flesje drinken op je fiets? Of in de auto?
- Mag je niet muziek luisteren op de fiets wegens 'gevaar'? Ook dan maar auto radio eruit?
- Mag je telefoon niet vast houden voor muziek in te stellen? Mag je radio in de auto wel aansturen tijdens auto rijden?
- Hoe handhaven? Ik zie ook genoeg mensen met een telefoon in de auto rijden...
Een boterham of flesje drinken leidt niet af, tenzij je graag de granen in je brood wilt tellen. Gewoon, dezelfde regeling als met de auto, maar misschien een iets lichtere straf.
[ Voor 13% gewijzigd door Wim-Bart op 22-06-2017 04:27 ]
Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.
De partij -1-en die je daarmee verzamelt op de FP is echt om te huilenHahn schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 12:03:
Ik klikte direct op 'Nee! Natuurlijk niet', maar bedacht toen dat ik soms wel Google Maps gebruik op de fiets om de weg te weten. Maar ik ben nooit al fietsend aan het typen.
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Of van die gasten die wel hun hand uitsteken, maar dan ook gelijk gaan, zonder over hun schouder te kijken. En dan gewoon willen doorduwen als je er naast zit. Dan komt soms even mijn Tourette naar boven.Ryur schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 22:34:
Merendeel was dat omdat ik net de langzame fietser aan het inhalen was, en die ineens wilde afslaan (dus geen hand uitsteken). Meestal is dat uit luiheid, maar soms ook door de mobiel.
Mijn voordeel is wel dat ik vrijwel overal vrijliggende fietspaden heb en dus zelden met auto's te maken heb die iets onverwachts kunnen doen. Voetgangers hou ik zelf in het oog.
Het zal vast een keer fout gaan, maar van fouten moet je leren, toch?
Knowledge reigns supreme over nearly anything
Maar ik wil niet leren van jouw fouten...Malfunctions schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 09:17:
Vanochtend ook weer zo'n gastje op een vrijliggend fietspad. Waar normaal gesproken ruimte is voor 3 kon ik er nu met moeite langs omdat hij zo nodig op zijn telefoon moest kijken en daarbij reed hij slingerend in het midden. Waarschijnlijk als veiligheidsmarge voor de stoeprand.
Jep die fout van jou heeft een maat van mij al een keer een gebroken sleutelbeen opgeleverd. Aan het wielrennen en al bellend aangeven dat hij eraan kwam, maar de appende en muziek luisterende student die daar slingerend aan het rijden was had dat uiteraard niet gehoord en maakte net een iets te grote slinger en raakte hem met een valpartij als gevolg.Malfunctions schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 09:17:
Gezien de voorgaande reacties durf ik het bijna niet te typen, maar als ik fiets heb ik vrij vaak m´n mobiel in m´n handen. Eigenlijk wel alleen als ik wat langer (+15 min) moet fietsen en voornamelijk sinds m'n mp3 speler de geest heeft gegeven. Maar ik ben dan rustig aan het appen of het nieuws aan het lezen.
Mijn voordeel is wel dat ik vrijwel overal vrijliggende fietspaden heb en dus zelden met auto's te maken heb die iets onverwachts kunnen doen. Voetgangers hou ik zelf in het oog.
En hij is nu nog bezig om de schade aan fiets etc te verhalen op de student, want helaas werken WA verzekeringen daar niet zo goed in mee (ondanks politie rapport).
Overigens nog een mooiere die ik paar weken geleden mee maakte tijdens rondje hardlopen. Een al slingerende en appende kerel op een elektrische fiets. Die raakte mij dus bijna terwijl ik uit tegengestelde richting kwam
[ Voor 8% gewijzigd door Sander op 22-06-2017 09:33 ]
Het ging over zonder handen fietsen.
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Bekend punt waar ik altijd goed uitkijk want mensen willen daar nog wel eens zonder kijken oversteken naar de bushalte.
Ik denk dat in dit geval er niet eens een mobieltje een rol speelde maar simpelweg onoplettendheid.
Famous last words...Malfunctions schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 09:17:
Ps: ik ben vorige maand aangereden op een kruispunt: ik was niet aan het appen, was oplettend en reed op een voorrangsweg, vol in m'n recht.
Autobestuurder negeerde -zoals zovelen- de voorrangsregels en was zich -zoals zovelen- niet bewust van het bestaan van fietsers.
Heb ontzettend veel geluk gehad: over motorkap gevlogen en nét niet de voorruit geraakt, nog wat meters over wegdek geschoven met kleerscheuren en bloederige schaafwonden als gevolg maar niks meer dan dat behalve dan mijn volledig tot schroot herleide fiets. En dan nog geluk gehad dat er op dat ogenblik geen te snel doorgaand verkeer was want ik lag letterlijk dwars over de steenweg op m'n buik.
Moraal: het kan altijd mis gaan en het hoeft niet persé aan jezelf te liggen. Maar als fietser ben je een "zwakke weggebruiker" en dat mag je gerust letterlijk nemen; je hebt geen, tot minimale bescherming (=helm) tegen het andere verkeer, en ik vermoed dat je geen helm draagt dus het is ontzettend dom als je dan ook nog eens wat halfblind en halfdoof al append rondwaggelt.
Mijn pa zei altijd "er zijn twee soorten fietsers: diegenen die nog niet gevallen zijn, en diegenen die wel al gevallen zijn" en met vallen bedoelde hij "zwaar" vallen.
Die laatste categorie zit niet te appen, geloof me.
Hopelijk leer je vroeg of laat wel eens uit je fouten, dan maar hopen dat het niet fataal afloopt.
Een boterham eten zorgt ervoor dat je (minimaal) een hand minder aan het stuur hebt en met een flesje drinken moet je ook het flesje openen. Dus het is niet waar dat het helemaal niet afleidt.AW_Bos schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 23:04:
Gewoon geen smartphone of elektrische apparatuur in je hand wat je afleidt van de weg.
Een boterham of flesje drinken leidt niet af, tenzij je graag de granen in je brood wilt tellen. Gewoon, dezelfde regeling als met de auto, maar misschien een iets lichtere straf.
Het veiligste zou zijn om gewoon ten alle tijden allebei je handen aan het stuur te hebben, dus niet bellen, niet sms'en, niet eten, niet drinken.
Minder snelle reactietijd, minder oplettend, minder balans op de fiets. Als je een broodje eet op de fiets speelt alleen de factor 'minder balans' mee.
En tja, als je afslaat moet je sowieso je hand uitsteken (hoewel mensen dit bijna niet meer doen).
[ Voor 18% gewijzigd door AW_Bos op 28-06-2017 17:45 ]
Die grens ligt er al. Artikel 5 van het WVW1994.President schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 22:46:
[...]
Waar leggen we de grens?
- Mag je niet muziek luisteren op de fiets wegens 'gevaar'? Ook dan maar auto radio eruit?
- Mag je telefoon niet vast houden voor muziek in te stellen? Mag je radio in de auto wel aansturen tijdens auto rijden?
Die geeft ook meteen antwoord op de rest van je stellingen. De mobiele telefoon is voor motorvoertuigen alleen specifiek genoemd en dus direct te handhaven via een mini-procesverbaal.
De rest niet, als men daarbij wordt staande gehouden dan zal er een volledig proces-verbaal moeten worden opgemaakt. Dit verbaal wordt bij jusititie aangeboden en de verkeersofficier zal zich hier dan over buigen. Vaak wordt het dan alsnog een schikkingsvoorstel of een dagvaarding.
Je mobiel moet je in het verkeer gewoon niet in je handen hebben.... of je nu op de fiets of in de auto zit. Je bent afgeleid en dan kan net dat ene moment heel erg vervelend worden...
Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti
Heb ik een aantal jaar terug gehad in de wagen, stond in file, op het moment dat de file weer wat vooruit gaat en ik koppeling laat komen springt m'n verkeersinfo aan op volume miljoen, dus ik gauw op die knop duwen om dat ding af te zetten; 2 seconden afgeleid en ja hoor, net op dat moment stond diegene voor mij weer stil en reed ik haar achterbumper aan... Tegen misschien 3 km/u, niks van schade aan beide voertuigen maar zo zie je maar hoe snel het kan gaan.Gri77ie schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 18:05:
[...]
Je bent afgeleid en dan kan net dat ene moment heel erg vervelend worden...
TomTom instellen ga ik voor stilstaan.
Ik kan bluetooth bellen door het nummer te kiezen via de knopjes op het stuur maar daarvoor moet je wel de namen doornemen in het display in het instrumentenpaneel...wat dus erg afleidt.
Overdreven? Vast
Wel jammer dat ik ff was vergeten dat het topic over telefoongebruik op de fiets gaat...sorry
En nee, dat doe ik niet omdat het enorm afleid en ik vaak zat fietsers bijna op de motorkap heb liggen daardoor. Wat ik wel doe trouwens is mijn hand uitsteken, dat zouden meer mensen moeten doen!
Je ziet trouwens ook zat automobilisten die van alles doen behalve opletten en dan twee rijbanen gebruiken en/of slingeren...bellen/social media/papieren doornemen/make up doen etc.
[ Voor 4% gewijzigd door Daniel36 op 29-06-2017 09:15 ]
Eet je vaak op de fiets, dat je dit zo aan het verdedigen bent?AW_Bos schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 17:43:
Een ongeluk die voorkomt door gebruik van een smartphone heeft twee factoren:
Minder snelle reactietijd, minder oplettend, minder balans op de fiets. Als je een broodje eet op de fiets speelt alleen de factor 'minder balans' mee.
En tja, als je afslaat moet je sowieso je hand uitsteken (hoewel mensen dit bijna niet meer doen).
Je hebt echt niet alleen maar 'minder balans' als je aan het eten bent, je reactietijd wordt ook langer, omdat je met je hand bij je mond zit, in plaats van aan het stuur waar je direct kunt sturen en/of remmen. En je kan ook afgeleid worden; door de smaak, of omdat je een stukje laat vallen, of omdat er iets geks in zit, of... zal ik nog even doorgaan?
omdat je een broodje uit het zakje probeert te halen.Hahn schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 09:52:
[...]
Eet je vaak op de fiets, dat je dit zo aan het verdedigen bent?
Je hebt echt niet alleen maar 'minder balans' als je aan het eten bent, je reactietijd wordt ook langer, omdat je met je hand bij je mond zit, in plaats van aan het stuur waar je direct kunt sturen en/of remmen. En je kan ook afgeleid worden; door de smaak, of omdat je een stukje laat vallen, of omdat er iets geks in zit, of... zal ik nog even doorgaan?
Om over roken in de auto...
True, maar dat verschilt per persoon. Als mijn brood op de fiets uitelkaart valt. Lekker laten vallenHahn schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 09:52:
[...]
Eet je vaak op de fiets, dat je dit zo aan het verdedigen bent?
Met een mobieltje kijk je steeds geconcentreerd naar een dichtbij punt, het scherm. Bij een broodje niet
Als ik brood zou pakken, parkeer ik mijn fiets gewoon even
Hmmm..... StukTV had als special op Youtube pas geleden nog een test uitgevoerd. Misschien leuk om te kijken.
[ Voor 3% gewijzigd door AW_Bos op 29-06-2017 10:38 ]
Of je eet je brood op als je dan toch al stilstaat, kan er écht niks misgaanAW_Bos schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 10:37:
[...]
True, maar dat verschilt per persoon. Als mijn brood op de fiets uitelkaart valt. Lekker laten vallen
Met een mobieltje kijk je steeds geconcentreerd naar een dichtbij punt, het scherm. Bij een broodje niet.
Als ik brood zou pakken, parkeer ik mijn fiets gewoon even
Het is mij om het even of je eet of drinkt of aan het breakdancen bent op je fiets. Ik vind het alleen kortzichtig als je denkt dat iets doen op de fiets net zo veilig is als niet doen op de fiets.
En sure, mogelijk is met een mobieltje kloten nóg gevaarlijker dan eten op de fiets, maar een ongeluk zit in een klein hoekje en het is aan jezelf om het zo veilig mogelijk te maken. Niet alleen voor jezelf.
Nederlandse vloggers noem ik geen bewijsmateriaal dat het veilig isHmmm..... StukTV had als special op Youtube pas geleden nog een test uitgevoerd. Misschien leuk om te kijken.
En wat betreft specifiek het gebruik van je mobieltje op de fiets. Ik doe dat ook wel eens. Als er een appje binnenkomt even kijken of kort reageren. Ik doe dat alleen als de situatie het toelaat en vind dat ik dat prima zelf kan beoordelen. Nog nooit een gevaarlijke situatie gehad hierdoor. Dat er figuren zijn die helemaal op gaan in hun telefoon tijdens het fietsen die hebben eigenlijk een ander probleem.
Dat mag al niet: https://www.rijksoverheid...ngehouden-door-de-politiePalomar schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 11:18:
niet meer met drank op op de fiets
Verwijderd
Ik hoef immers geen trein te halen?*
*Sinds de reisgegevens bewaard worden en je persoonsgegevens en noem het maar, ga ik niet meer met het openbaar vervoer.
Owja, ik doe waar mogelijk alles met de fiets, heb geen auto,brommer,motor wat dan ook
Hand uitsteken vind ik persoonlijk minder belangrijk dan kijken. Want dat wordt ook niet meer gedaan.AW_Bos schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 17:43:
Ik rijd dagelijks over een weg waar op een gegeven moment het vrijliggende fietspad ophoudt en de fietsers de weg op gaan. Er staan haaietanden op het fietspad. Fietsers rijden daar gewoon klakkeloos door, en gooien dan hun fiets ineens voor jouw auto. Kijken zelfs niet eens of er een auto aan komt. En daarna kom je op een T splitsing en gooien ze ineens (met hun hand van het stuur, want die moet natuurlijk wel uitgestoken worden!) hun fiets naar links. Ook weer zonder te kijken, handuitsteken en met dat ze hun linkerhand uitsteken gaat natuurlijk het stuur mee. Ik heb ooit geleerd: eerst kijken, dan hand uitsteken en dan pas gaan (indien het kan natuurlijk
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
"Aan het wielrennen en al bellend aangeven dat hij eraan kwam," Net zo goed fout dus, eigenlijk. Zelf zal ie ook afgeleid zijn geweest en minder besturing hebben gehad van zn fiets. En zeker als wielrenner zit je gewoon te sporten. Zie je t al voor je dat ze bij de Tour de France ook allemaal even hun vrouw appen met een mooi uitzicht van de bergen?Sander schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 09:31:
[...]
Jep die fout van jou heeft een maat van mij al een keer een gebroken sleutelbeen opgeleverd. Aan het wielrennen en al bellend aangeven dat hij eraan kwam, maar de appende en muziek luisterende student die daar slingerend aan het rijden was had dat uiteraard niet gehoord en maakte net een iets te grote slinger en raakte hem met een valpartij als gevolg.
En hij is nu nog bezig om de schade aan fiets etc te verhalen op de student, want helaas werken WA verzekeringen daar niet zo goed in mee (ondanks politie rapport).
Overigens nog een mooiere die ik paar weken geleden mee maakte tijdens rondje hardlopen. Een al slingerende en appende kerel op een elektrische fiets. Die raakte mij dus bijna terwijl ik uit tegengestelde richting kwam
Bellen met een fietsbel... Hoe is dat afleidend? Is dat niet juist de bedoeling om anderen die wel afgeleid zijn te attenderen? Overigens is de effectiviteit daarvan nagenoeg 0 zolang het toegestaan is met muziek op in het verkeer bezig te zijn.rikpro schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 12:28:
[...]
"Aan het wielrennen en al bellend aangeven dat hij eraan kwam," Net zo goed fout dus, eigenlijk. Zelf zal ie ook afgeleid zijn geweest en minder besturing hebben gehad van zn fiets. En zeker als wielrenner zit je gewoon te sporten. Zie je t al voor je dat ze bij de Tour de France ook allemaal even hun vrouw appen met een mooi uitzicht van de bergen?
Vrijwel identiek aan compleet negeren van optische licht en geluidssignalen van hulpdiensten door de gemiddelde slaaprijder in de trajectcontrole op de A2...
[ Voor 25% gewijzigd door Sander op 29-06-2017 12:43 ]
Nu is t anders geen licht aan is schijn aanrijding. Dan schrikken ze zich de tering. Ff uit ramen schreeuwen dat ze dat verdomde licht aan doen. Werkt gegerandeerd.
Oh, ja. Tuurlijk. Ik dacht aan naar een kennis bellen dat ie eraan zou komen -.-Sander schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 12:41:
[...]
Bellen met een fietsbel... Hoe is dat afleidend?
Natuurlijk, maar toen waren het van die fluffy koptelefoonssugarlee89 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 13:18:
Niemand tiener geweest, ik wel en dan geef je geen drol erom. Lekker walkman luisteren op de fiets deden we 30 jaar terug ook en licht het nooit gewerkt.
Nu is t anders geen licht aan is schijn aanrijding. Dan schrikken ze zich de tering. Ff uit ramen schreeuwen dat ze dat verdomde licht aan doen. Werkt gegerandeerd.

Dat een compleet ander kaliber dan die in-ear en schelpen die werkelijk elk extern geluid elimineren.
Maar dat is nog steeds een heel ander verhaal met een telefoon op je fiets.
Ik heb er een sport van gemaakt, opeens flink gasgeven naast hun, erachter even flink toeteren, als mindless drones gaan ze het fietspad over, zien zebrapad niet, zien geen stoplichten, in de avond is het helemaal bizar, geen licht, blindstarend op z'n telefoon, ik denk dat ik de huidige tieners maar de 'dronegeneratie' ga noemen.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Ik ben ook tiener geweest. En ik heb nooit met omgevingslawaai afsluitende kopteloons gefietst. En mijn licht heeft altijd gewerkt, en als hij het niet deed was ik onderweg naar een fietsenmaker voor een nieuw lampje/dynamo.sugarlee89 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 13:18:
Niemand tiener geweest, ik wel en dan geef je geen drol erom. Lekker walkman luisteren op de fiets deden we 30 jaar terug ook en licht het nooit gewerkt.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Het is gewoon een kwestie van supergoed opletten, helaas zijn daar veel mensen (voetgangers, fietsers en automobilisten) gewoon te lui voor.
Overigens mogen ze het vasthouden van een telefoon van mij wel verbieden en beboeten. De mensen die het gebruiken als tomtom kopen maar een houder, die zijn er ook wel in waterdichte versies.
Hopelijk heb ik binnenkort weer een baan op fietsafstand, ik mis het nog elke dag... Zelfs met regen. :-)
In de auto is het gebruik van de telefoon echt uit den boze. Een fiets is iets heel anders dan een auto van 800kg die 130 rijdt. Wel draag ik vaak een (draadloze) koptelefoon, omdat de speakers in mijn auto niet geweldig zijn en op snelheid mijn auto veel windgeruis maakt. Zelfs in het chaotische verkeer van Amsterdam kom ik zo goed uit de voeten, doordat ik ontzettend veel om me heen kijk. Voordeel is dat ik ook meteen handsfree de telefoon kan opnemen.
Ik kijk in principe zelden, hooguit om een nummer te skippen en dat kan bijna blind. Ik ben wel iemand die vooral zonder handen fiets, maar met een minimaal zwabber effect. Ik heb sinds ik begon met auto rijden des te meer inzicht gekregen in hoe irritant/gevaarlijk je als fietser kunt zijn, en heb me daar wel aan aangepast. Netjes hand uitsteken, verlichting aan, kijken voordat je gaat of iemand inhaalt. Ben immers heel kwetsbaar, die auto moet alleen ff door de wasstraat.
In de auto gaat de telefoon in de houder en koppel ik de handsfree kit. Echter, hier kun je dus gewoon het scherm lezen. Niet aanraken betekend niet dat er geen aandacht meer voor is.
Op de motor is de telefoon aanraken, bekijken enz. een absolute nee voor mij. Heel af en toe zie ik motorrijders met de telefoon klooien. Dat is echt gekkenwerk.
Vind (als veelfietser) wel dat er overdreven wordt gereageerd over telefoongebruik op de fiets. Nee, je moet niet gaan zitten appen en dergelijke, maar muziek luisteren, nummertje skippen of even snel naar de notificaties kijken vind ik niet zo'n probleem. De analogie met de auto met handsfree kit en radio is dat je ook muziek kunt luisteren, zit te pielen met die radio, je afgeleid bent als je met de handsfree kit iemand zit te zoeken in het telefoonboek om te bellen enz.
Niet het telefoongebruik, maar de lakse houding in het verkeer van veel mensen is het probleem. Ik kom dagelijks zoveel fietsers tegen welke niet met de telefoon bezig zijn, geen muziek luisteren maar alsnog zitten te slingeren, verkeersregels totaal niet in acht nemen en gevaarlijk zijn voor zichzelf en anderen. Bij automobilisten speelt ditzelfde probleem, al is het iets minder gezien elke automobilist het rijden is aangeleerd en geëxamineerd. Maar ja, dat mobieltje is wel een makkelijke zondebok en ik denk vanuit vele automobilisten een stukje afgunst omdat ze zelf een bekeuring krijgen bij gebruik van de telefoon.
Terugtraprem ftw zou ik zeggenHahn schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 12:26:
[...]
Pardon? Hoe zie jij dat voor je als je plotseling moet remmen, omdat er onverwachts iemand oversteekt bijvoorbeeld?
https://nl.hardware.info/...-productervaring-door-lip
En dan iets naar beneden scrollen.
Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity
Pingen (later whatsappen) , Muziek luisteren en fietsen deed het allemaal tegelijk.
Tegenwoordig een Pebble, waarmee ik spotify kan bedienen tijdens het fietsen. Echt ideaal, omdat hij fysieke knoppen heeft welke ingedrukt kunnen worden.
In het najaar upgraden naar een android Watch met touchscreen, maar denk dat ik de knoppen wel ga missen..
Tot nu toe is het me altijd goed gegaan, zonder rare situaties. Tuurlijk kan het een keer verkeerd gaan maar dat is dan een geval Darwin. Het kan ook fout gaan als je zelf netjes oplet en een andere weggebruiker zit te dromen.
Zolang mijn ongevallen door mobiel gebruik lager blijven (0) dan anderen die dromen (6) ben ik niet geneigd te stoppen.
Wat er achter je gebeurd, krijg je niet altijd mee. Misschien moest iemand wel stevig in de remmen voor je.stefspee schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 19:05:
Tot nu toe is het me altijd goed gegaan, zonder rare situaties.
Verwijderd
Was het dan zo'n verrassing voor je dat de auto voor je weer ging stoppen? Komt heel vaak voor in de file hoor.PinusRigida schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 09:05:
[...]
Heb ik een aantal jaar terug gehad in de wagen, stond in file, op het moment dat de file weer wat vooruit gaat en ik koppeling laat komen springt m'n verkeersinfo aan op volume miljoen, dus ik gauw op die knop duwen om dat ding af te zetten; 2 seconden afgeleid en ja hoor, net op dat moment stond diegene voor mij weer stil en reed ik haar achterbumper aan... Tegen misschien 3 km/u, niks van schade aan beide voertuigen maar zo zie je maar hoe snel het kan gaan.
Remmen optrekken, remmen optrekken enz. enz.
Dit lijkt me meer een kwestie van gebrekkig verkeersinzicht dan van afleiding door je radio.
Zat je al te zenuwachtig er strak achter te duwen?
Verwijderd
Je mag niets doen waarmee je een ander hindert of zou kunnen hinderen en niets doen waarmee je een ander in gevaar brengt of in gevaar zou kunnen brengen. Het is aan jou (en met een beetje pech een agent) om te beoordelen of je je boterhammetje kan opeten onder bovenstaande voorwaarden.President schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 22:46:
[...]
Waar leggen we de grens?
Vuurpeloton!
[ Voor 19% gewijzigd door Brent op 04-07-2017 13:50 ]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Vanochtend ook weer zo'n baardige hipster die al slingerend op z'n opafiets het hele fietspad nodig had, omdat meneer zonodig, met een dikke wanstaltige kopfeun op, aan het vegen en tikken was op het schermpie van z'n slimfeun.
Ik belde al een paar keer, ruim vantevoren, dat ik er aan kwam fietsen, maar baardmans hoorde niks (blijkbaar door die dreunende boem-boem oorwarmers), en op het moment dat ik 'm voorbij ging, belde ik nog maar een keertje, en toen schrok meneertje heel erg, liet bijna z'n geliefkoosde flatscreen uit z'n gemanicuurde handjes vallen. En begon 'ie me toch een partij te vloeken!
Terwijl een fietsster, komende van de andere kant, ook al moest uitwijken voor deze slingerende baardaap.
Het mot niet gekker worden; zelfs die 2,5 meter brede gespecialiseerde asfaltlaan, was voor meneer niet afdoende. En dan nog pissig worden, als men geconfronteerd wordt met het eigen asociale gedrag.
En nee, het was geen druk fietspad. Gewoon ergens aan de buitenkant van de stad, parallel aan een doorgaande route op een industrieterrein.
Voor al diegenen die additionele regeltjes betuttelend vinden; bedenk dan ook eens waarom we ons niet zodanig gedragen, zodat die betutteling niet nodig zou zijn...
[ Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 04-07-2017 13:20 ]
Jeezes, wat 'n vooringenomenheid en assumpties... gebaseerd op... wat eigenlijk?Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 12:51:
[...]
Was het dan zo'n verrassing voor je dat de auto voor je weer ging stoppen? Komt heel vaak voor in de file hoor.
Remmen optrekken, remmen optrekken enz. enz.
Dit lijkt me meer een kwestie van gebrekkig verkeersinzicht dan van afleiding door je radio.
Zat je al te zenuwachtig er strak achter te duwen?
Dus jij kan op basis van een paar regeltjes in m'n vorige reactie oordelen dat ik niet afgeleid was door m'n radio die plots op verkeersinfo (=luider volume) sprong maar gaat er lekker bevooroordeeld van uit dat het een "gebrekkig verkeersinzicht is en ik er al zenuwachtig en strak zat achter te duwen." Mooi staaltje van het projecteren van je eigen tekortkomingen misschien? Zal ik eens vooringenomen zijn.
Rij eerst eens 14 jaar quasi dagelijks door de drukste Brusselse knelpunten tijdens de ochtend -en avondspits met 1 klein bumperkusje in fout (zonder schade), we zullen dan eens spreken over verkeersinzicht.
De enige keren dat iemand achter mij stevig zou moeten remmen zal zijn geweest omdat diegene niet op de situatie voor mij heeft gelet. Oftewel het bekende, de persoon/ het voertuig voor mij kan doorrijden dan kan ik dat vast ook wel.Pat911 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 11:36:
[...]
Wat er achter je gebeurd, krijg je niet altijd mee. Misschien moest iemand wel stevig in de remmen voor je.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Fijn dat jij nooit een onverwachte beweging maakt omdat je je handen niet aan het stuur hebt....stefspee schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 17:26:
[...]
De enige keren dat iemand achter mij stevig zou moeten remmen zal zijn geweest omdat diegene niet op de situatie voor mij heeft gelet. Oftewel het bekende, de persoon/ het voertuig voor mij kan doorrijden dan kan ik dat vast ook wel.
Hoe ongelofelijk dat het ook klinkt, sommigen kunnen wel fietsen.Pat911 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:49:
[...]
Fijn dat jij nooit een onverwachte beweging maakt omdat je je handen niet aan het stuur hebt....
Met of zonder handen, er is altijd een kans dat je ineens een 'onverwachte beweging' moet maken, dat ligt compleet aan de (verkeers)situatie.
Gelukkig leert elke bestuurder te anticiperen op andere weggebruikers..
Ik denk dat ik redelijk goed kan fietsen. Ik denk ook dat de kans op een onverwachte beweging groter is als je zonder handen fietst.stefspee schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 11:30:
[...]
Met of zonder handen, er is altijd een kans dat je ineens een 'onverwachte beweging' moet maken, dat ligt compleet aan de (verkeers)situatie.
Maar goed, dit wordt een semantische kwestie.
Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
Signatures zijn voor boomers.