Femme schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 15:19:
[...]
Als we het hele concept in één keer hadden willen releasen was de nieuwe layout een enorme waterfallrelease geworden met veel wijzigingen in zowel de frontend als backend. Voor wat betreft het ontwikkelingsproces is vreselijk onhang om code negen maanden of meer te moeten oppotten (of parallel naast bestaande code te moeten bouwen) en je leert er ook minder van zonder feedback van de gebruikers en andere belanghebbenden. De verandering zou veel groter zijn geweest dan nu en dus ook de weerstand van users die moeite hebben met verandering.
Niemand zegt ook dat je negen maanden aan code moet oppotten en ik denk dat het proces ook wel in orde is bij t.net, maar ik vraag me wel af waarom een obvious bug, zoals deze:

in Firefox en Edge er na een kleine week nog in zit? Hebben jullie geen flow voor bugfixes?
[...]
Als je op die manier te werk gaat kun je geen enkele grote verandering meer doorvoeren en heb je na een jaar of tien een volledig achterhaald product.
Ik beschouw de release niet als een enorme tegenvaller. Dat er kritiek komt van de gebruikers betekent niet meteen dat we het kind met het badwater weggooien in teruggaan naar de oude situatie. Dat dit niet verstandig is blijkt wel uit het feit dat de gebruikers die kritiek hebben op de nieuwe layout de vorige blijkbaar geweldig vonden, terwijl er op die release nog veel meer negatieve feedback was. Het komt wel eens voor dat we een verandering terugdraaien. Bij grote vernieuwingen hebben we wel goede redenen om iets te doen.
Ben het met je eens dat het niet een enorme tegenvaller is, met een paar kleine tweaks is het denk ik een uitstekend design. Het is ook apart om te lezen dat mensen het font ineens vinden tegenvallen bijvoorbeeld, terwijl dat niet is verandert. Dat maakt het lastig om waardevolle feedback wel te onderscheiden.
Wat me wel enorm tegenvalt is de plaatsing van de reclame.

De reclame zoals geplaatst in bovenstaande screenshot vind ik persoonlijk erg storend. Ik heb expres mijn bannerblocker uitstaan op t.net omdat ik jullie de inkomsten gun maar dit voelt toch een beetje als "verraad". Zo van "laat de dommerds die geen bannerblocker hebben maar lekker lijden".
En ook dat ik op
iedere pageload reclame krijg te zien op de artikelpagina terwijl dat voorheen niet het geval was. Nou las ik dat in de testomgeving de setting aan stond om op iedere pagina reclame te tonen, kan het zijn dat deze setting per ongeluk mee is gekomen naar live?
Verder zou de site baat hebben bij het doorvoeren van wat meer consistentie tussen pagina's. Bijvoorbeeld bij een review staat een titel helemaal links. Dat past wel mooi als er een productcard aanwezig is, maar als die er niet is dan ziet dat er een beetje apart uit.
Daarnaast staat bij een review de auteur rechtsboven met foto en op een artikelpagina staat het onder de titel. Zou logischer zijn als dat bij beide op dezelfde manier wordt getoond. (en ook makkelijker te onderhouden voor de developers

). Mijn grote voorbeeld ars technica heeft bovenaan enkel de naam en onderaan het artikel een kleine bio. En dat is op ieder artikel hetzelfde. Een ander opvallend verschil is de grootte (en locatie) van de sharing buttons. Het zou toch logischer zijn deze altijd op dezelfde plek te zetten zodat iedereen ze altijd kan vinden? Ook daarmee zou je het onderlinge verschil kleiner maken en onderhoud makkelijker maken

Dit is natuurlijk een beetje loos. Typisch iets wat op te lossen is door "Lees meer" samen met de tags verticaal in een rechterkolom te plaatsen. Of, als je toch echt wilt vasthouden aan je een-kolomslayout, dan zou ik de "lees meer" artikelen gewoon in een lijstje onder elkaar zetten, met een mini afbeeldinkje. Dan heb je rechts zeeën van ruimte om de vorige en volgende links met titel van het artikel te tonen. Daarnaast ben ik benieuwd naar de statistieken voor de Vorige/Volgende knop op die locatie; kan me niet voorstellen dat die veel gebruikt zullen worden! Ik zou ze een eigen regel geven op dezelfde lijn als de content. Dat staat ook veel mooier denk ik.

En dan nog deze: Dat lijkt me iets wat binnen een kwartiertje wel gefixed moet kunnen zijn?
[
Voor 3% gewijzigd door
Ramon op 23-06-2017 23:21
]