Anoniem: 904103 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 20:53:
[...]
Mijn vriendin, ook bezig met afvallen, vertelt gewoon over haar problemen of als ze ergens aan toegegeven heeft. Ik zou haar niet laten vallen, maar ik zou het uitermate vervelend vinden als ze hier niet normaal over kan doen tegen mij, m.a.w. het geheim houdt. Is dat zo raar dan?

Dat was alleen juist het punt. Er is (door anderen) beweerd dat in elk scenario waarin er over geld lenen wordt gezwegen dit automatisch tot het einde van de relatie lijd. Al was het maar 10 euro. Dat jij het uitermate vervelend vindt onderschrijft mijn punt. Blijkbaar is 25 euro bij de McDonalds voor jouw niet genoeg om een relatie te beëindigen (en voor andere blijkbaar wel). Dus in dat geval ben jij het met mij eens.
Over bij welk bedrag het wel een probleem is valt te discussiëren en dat is volledig afhankelijk van filosofie (hoe belangrijk is geld voor jouw) en inkomen.
Succes met afvallen, kijk ook eens naar een bootcamp!Ardana schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 20:02:
[...]
Als mijn partner zich genoodzaakt ziet om te liegen, ongeacht of dat over geld of iets anders gaat, dan is er gewoon iets mis met de relatie. Zo moeilijk is het toch niet dat te begrijpen?
Ik ben geen boeman/vrouw, en als mijn partner probeert af te vallen, en een keer naar de Mac gaat, dan heb ik daar gewoon begrip voor.
Het is niet de € 25 die het probleem is, het is het gebrek aan vertrouwen. Ik vind het belangrijk dat de ander zich veilig voelt, en vrij om ook minder leuke dingen tegen me te zeggen.
Als dat vertrouwen er niet is, is er dus eigenlijk geen relatie.
Ik snap de gedachte erachter maar ik vind je originele uitspraak veel en veel te stellig. Dat is echt een ultimatum waarbij later nog wordt vermeld dat 10 euro al voldoende is om dat ultimatum te triggeren. Wat is er gebeurd met een goed gesprek, vergevingsgezindheid, iemand de ruim te geven fouten te maken, iemand steunen. Voor jouw houdt het meteen op. Ik vond dat voor 2500 euro niet reëel.
Nu snap ik heel goed dat dit bedrag voor iedereen anders ligt, vandaar het voorbeeld met 25 euro. Maar goed jij vindt 10 euro al te dol is want het gaat toch echt om het principe . Dat is prima maar ik vind een dergelijke uitspraak ongeloofwaardig. Als wel het echt zo is dan is geen relatie langer houdbaar dan een paar maanden (of je moet gewoon heel naïef zijn en niets door hebben, maar dan houdt je jezelf voor de gek). Niemand is perfect en ik zeker niet. Het is dan echt een tikkende tijdbom.
(Zit overigens ook nog een nuance tussen verzwijgen en liegen, maar aangezien jouw stelling van toepassing was op verzwijgen ga ik er vanuit dat ook bij liegen het direct einde relatie is. Dat is immers nog een trede hoger op de 'fout' schaal).
Mocht het helpen; toevallig afgelopen donderdag precies dat bedrag uitgegeven (2500 euro) en toen heb ik zelf wel even gebeld. Is dus niet zo dat ik zelf zomaar dit oké vindt. Mocht ik het verzwegen hebben dan was ik wel vergeven, en omgekeerd ook.
Er is gesteld dat de grens bij 10 euro ligt. Dus geen stroopredenering, met 25 euro zit ik daar al ver boven.
ninjazx9r98 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 14:01:
[...]
Ten eerste hebben wij geen huishoud pot waardoor er niets te lenen valt (er is 1 betaalrekening en 1 spaarrekening, beide en/of), ten tweede ging het wat het topic (en mij betreft) om extern lenen waardoor de partner financiële verplichtingen krijgt zonder hier weet van te hebben.
Stiekem naar de McDonald's gaan zal bij ons niet gebeuren aangezien er geen enkele reden is om daar stiekem over te doen, geld komt van de en/of rekening dus alles wat gepind wordt is zichtbaar voor allebei. Zou nog met cash geld kunnen gebeuren maar dan zal ze eerder 's avonds vertellen dat ze een offday had dan dat het verborgen houden.
De reden was dat jouw partner aan het afvallen is en jullie daar afspraken over hebben gemaakt (lees dus geen fastfood eten) en hij/zei toch even de fout in gaat. Als je niet binnen dat scenario kan blijven dan heeft erop reageren ook weinig nut. Ga er maar even vanuit dat dit een veel voorkomend scenario is (net als het 'liegen' over kleding/schoenen in de aanbieding).
Binnen die context (dus het is allemaal waar en vandaag gebeurd) kun je dan nog eens redeneren of dat dan voor jou reden is om je relatie per direct te beëindigen. Dat was immers de originele bewering.
Met een dergelijk absurd voorbeeld is het inderdaad geen manier van leven maar gelukkig is de werkelijkheid niet zo absurd en een heel stuk realistischer.
Absurd voorbeeld bij een absurde stelling

.
Wel knap, we gaan van externe leningen waarbij de partner zonder medeweten financiële verplichtingen cadeau krijgt via stiekem eten bij de Mac naar het niet stofzuigen van de auto.
Overigens is er nog een verschil tussen niet (hoeven) vertellen over die 10 euro of er botweg over liegen als het ter sprake komt.
Blijkbaar is er nu een nuance tussen niet vertellen en liegen? De stelling ging over het niet vertellen dat hoe zou leiden tot het einde van de relatie. Je bent dus blijkbaar al een stukje mijn kant opgeschoven. Blijkbaar zijn er bedragen en situaties waarbij dat niet vertellen toch niet het einde van je relatie is.
[
Voor 4% gewijzigd door
sdk1985 op 01-06-2017 22:37
]