Luister je nog wel eens naar muziek in zijn puurste vorm?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S en A DW
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-06 17:08
Wat bedoel ik hier mee?
Dat je alleen naar muziek luistert en voor de rest niets meer doet.
Dit wil zeggen. Eerst je muziek klaar maken. Dan alle andere apparaten/spullen weg/uit zetten. Op de meest optimale manier voor je boxen gaan zitten en beginnen maar. Gebruik je een smartphone/tablet als ab oké maar nadat je begonnen bent leg hem weg. Wil je met iemand samen luisteren. Fijn maar ga pas praten met elkaar nadat de sessie klaar is. Want anders ben je toch weer met iets anders bezig dan alleen luisteren en als je praat verstoor je het geluid van de muziek.

Dit klinkt misschien vanzelfsprekend maar tegenwoordig is dit niet meer zo. Ik zelf luister meer dan 30+ uur muziek per week maar daar zijn maar gemiddeld 2 a 3 sessies in de puurste vorm van.
Verder heb ik het ook nog makkelijk. Ik woon samen met mijn vrouw verder is er niemand. En daarnaast is mijn vrouw ook nog wel eens weg of doet ze dingen die geen geluid maken. Daarnaast gebruik ik de musicmask. Dit is een masker dat je voor je ogen plaatst waarna je gewoon met je ogen kan bewegen en kijken waar je wil want je ziet alleen maar zwart. Dit stimuleert mij nog meer om alleen maar mijn aandacht te leggen op de muziek.
Ondanks al deze voorzorgsmaatregelen heb ik nog 2 factoren die roet in het eten kunnen gooien.

Mijn gedachten. Ik ben toch nog geregeld aan het denken aan dingen die niets met de muziek te maken hebben.

Slaap. Omdat ik in zo een relaxe vorm zit te luisteren en ik alleen maar zwart voor mijn ogen zie kan ik nog wel eens in slaap vallen of afdwalen.

Maar in het algemeen vind ik deze sessies het fijnste om te luisteren. Wie van jullie luistert ook geregeld in deze vorm naar muziek en hebben jullie nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 325463

Telt het liggen met oordopjes voor mijn nachtdiensten beginnen en 3-4 uur luisteren naar 2 concept albums ook?
Het is voor mij vanzelfsprekend om mijn gedachten gewoon leeg te hebben terwijl ik van het muziek geniet, dus zoveel tips heb ik dan helaas niet :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Moet je daar niet een beetje purist voor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-03 07:45
Ik ben geen muziekpurist; ik heb geen luisterkamer, geen audiofile setup en al helemaal geen HiFi approved slaapmasker en heb aan geen van voorgenoemde een behoefte. Ik vind het erg prettig om muziek te luisteren maar heb (nog?) geen behoefte om mezelf af te sluiten om het te kunnen consumeren. Het moet voor mij juist een vorm van ontspanning zijn. Ontspanning is uiteraard voor iedereen anders, dus ik kan me voorstellen dat andere mensen juist wel 'puur' muziek willen luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:14

Daniel36

vernieuwde formule

Ja, toevallig wel.
Hoewel ik zeker geen "audiofiele" installatie of inrichting heb trouwens.
Ik wil nog wel eens languit op de bank liggen met mijn ogen dicht terwijl ik muziek luister.
Alle andere apparaten gaan dan uit en ik lig daar dan puur om te ontspannen.

Handen gevouwen op mijn buik, heerlijk.
Zwaar favoriet hiervoor is bij mij; Steely Dan-Collected of anders Donald Fagen-Morph the cat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:34

FeaR

In GoT we trust

S en A DW schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 15:08:
Dat je alleen naar muziek luistert en voor de rest niets meer doet.
Zeker. Niets lekkerder dan op de bank zitten en een hele CD achter elkaar luisteren. Ik kan dan ook niet wachten op de nieuwste CD van Roger Waters.
712641 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 15:23:
Moet je daar niet een beetje purist voor zijn?
Mwah, dat denk ik niet. Er zijn overigens wel CD"s die ik luister om bepaalde speakers/sets te testen. Niet omdat ik die muziek mooi vind maar omdat het bepaalde dingen naar voren kan halen in muziek. Als je dan naar muziek luistert om naar de set te luisteren in plaats van de muziek dan ben je mijns inziens meer een purist.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Met dat doel voor ogen heb ik destijds redelijk wat centjes gespendeerd aan mijn set.
Om alleen wat achtergrondmuziek te kunnen spelen zou ik dat nooit hebben gedaan.
Ik luister regelmatig naar muziek zoals anderen naar een film kijken, geconcentreerd luisterend naar dat wat er allemaal gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 31491

Absoluut doe ik dat. Paar jaar geleden geïnvesteerd in goede speakers, versterker en streamer en heb mijn halve collectie opnieuw ontdekt. Een muzikale wereld ging open. Albums herleeft zoals nooit tevoren. Genres die ik vroeger sporadisch wel eens luisterde zoals jazz en klassiek zijn inmiddels vaste prik.

Ja, ik zit tegenwoordig nog meer op de bank in de sweetspot. Zeker wat later op de avond als het rustiger is met een glaasje rode wijn bij de hand hele albums van a tot z beluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:17
Ik luister wel vaak via mijn oordopjes naar enkele liedjes. Dan lig ik ontspannen, hoofd leeg en ga er volledig in op.

Soms ook wel via de pc-speakers, maar daar kan ik nooit zo goed ontspannen.

Helaas luister ik te weinig via de home cinema set, maar dat komt vooral omdat ik geen goede muziekspeler heb. Ik heb Kodi, maar die is gewoon niet echt geschikt voor muziek, ook omdat de tv erbij aan moet staan en de schermbeveiliging niet aanspringt. I.v.m. plasma ben ik altijd huiverig voor inbranden.

Het is overigens een uitgebreid scala aan genres;
Solar Fields (Sol en The Road To Nothingness), Genesis (Firth of Fifth gitaarsolo), Jan Akkerman (Am I Losing You), John Mayall & The Bluesbreakers (So Many Roads vooral gitaarsolo's), Amy Winehouse (Back To Black (pas na haar dood ontdekt, maar wàt een stem).

Ik luister ook zeer graag naar rustige Jazz zoals Amy Irving - Why don't you do right, Godot - The fragrance of dark coffee en Blank & Jones - Face A La Mer (jazzed). Echter kom ik niet zoveel van dit soort jazz tegen, ik weet ook niet hoe dit subgenre genoemd wordt, als het al een naam heeft.

[ Voor 44% gewijzigd door LA-384 op 30-05-2017 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:19

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik deed dit samen met mijn opa. Dan zette hij een plaat op en dan werd er geluisterd naar wat hij mooi vond. Hij vertelde dan over de muziek of over de gebeurtenissen in zijn leven. Er werd daardoor deels doorheen gesproken, maar ook flinke stukken gewoon stil geluisterd. Binnenkort hoop ik mijn eigen hifi-set te hebben en dan wil ik echt gaan zitten voor platen en cd's. Ik kan me er nu al op verheugen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malignant
  • Laatst online: 22-06 09:17
Zeer zeker wel.

Als vrouw lief aan het werk is en ik het huis voor mezelf heb.
Gordijnen dicht, licht uit, blowtje er bij ( :) ).
En dan lekker een plaat van de Chris Robinson Brotherhood ofzo.

Just enjoy the ride

LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - 2x Focal 816W - Focal 800CC - 2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - MB Next - Playstation 5 - Oppo UDP-203 - Rega RP1 + Elys 2 - BlueSound

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:34

FeaR

In GoT we trust

LA-384 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 21:52:
...ook omdat de tv erbij aan moet staan en de schermbeveiliging niet aanspringt. I.v.m. plasma ben ik altijd huiverig voor inbranden.
Heb je geen "radio modus" op de TV? Dan schakelt het beeld uit totdat je op de remote op een willekeurige knop drukt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:19
Zeker. Alleen niet meer zo vaak via de Hi-fi set want er is nog wel eens wat achtergrondgeluid in huize Joepie de p. Wel via Spotify op de Androidphone in combinatie met een Bose over-ear koptelefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Tja, ik mag heel graag naar muziek luisteren in zijn puurste vorm. Mijn installatie is zeer geschikt (puur stereo) en tevens gecalibreerd.

Nadeel is alleen, vrouw en 2 kinderen :P

Als de vrouw weg is, heb ik de kinderen, zodra ik die naar bed breng, is de vrouw alweer terug of het is te laat om muziek te luisteren of ze moét GTST kijken.

Muziek in zijn puurste vorm luisteren komt bij mij dus héél zelden voor. Ik start de boel wel eens op en ga er dan voor zitten en zodra ik de muziek aanzet, gaat de deur open................

Zet ik een mooie CD van bijv. Yello op (In Foobar2000 dan), dan vind ze dat kattegejank of het is muziek die haar op de zenuwen werkt, dus ik luister het liefst als er niemand meeluistert of zijn mening kan geven over mijn muzieksmaak. Ik vind het ook absoluut niet fijn als ik niet alleen ben, dan kan ik me niet concentreren op te muziek want er is steeds afleiding. Je weet gewoon dat er tijdens het luisteren iemand zit te wachten om wat te kunnen zeggen, dat is hoogst onplezierig.

[ Voor 31% gewijzigd door Fairy op 31-05-2017 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
FeaR schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 07:58:
Heb je geen "radio modus" op de TV? Dan schakelt het beeld uit totdat je op de remote op een willekeurige knop drukt.
Geen idee, dat zou ik even moeten controleren. Echter als deze enkel op de afstandsbediening van de tv zelf reageert, is het voor mij geen optie. Die ligt eigenlijk altijd in een la ergens. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S en A DW
  • Laatst online: 24-06 17:08
Fairy schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 15:58:

Ik voel je pijn daarom gaf ik al aan dat ik het makkelijk heb 8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:24
Fairy schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 15:58:
Tja, ik mag heel graag naar muziek luisteren in zijn puurste vorm. Mijn installatie is zeer geschikt (puur stereo) en tevens gecalibreerd.

Als de vrouw weg is, heb ik de kinderen, zodra ik die naar bed breng, is de vrouw alweer terug of het is te laat om muziek te luisteren of ze moét GTST kijken.

Muziek in zijn puurste vorm luisteren komt bij mij dus héél zelden voor. Ik start de boel wel eens op en ga er dan voor zitten en zodra ik de muziek aanzet, gaat de deur open................

Zet ik een mooie CD van bijv. Yello op (In Foobar2000 dan), dan vind ze dat kattegejank of het is muziek die haar op de zenuwen werkt, dus ik luister het liefst als er niemand meeluistert of zijn mening kan geven over mijn muzieksmaak. Ik vind het ook absoluut niet fijn als ik niet alleen ben, dan kan ik me niet concentreren op te muziek want er is steeds afleiding. Je weet gewoon dat er tijdens het luisteren iemand zit te wachten om wat te kunnen zeggen, dat is hoogst onplezierig.
Zo herkenbaar :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Gelukkig, ik ben niet de enige. :D

Zouden een clubje moeten opstarten, gefrustreerde getrouwde vaders die hun hobby niet meer kunnen uitoefenen.

[ Voor 62% gewijzigd door Fairy op 31-05-2017 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Ehm, al eens een goede koptelefoon overwogen dan?
Dat heb ik gedaan en als ik wil luisteren en mijn zoon of vrouw kijk(t)(en) tv/laptop etc. dan zet ik die op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Daniel36 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 17:30:
Ehm, al eens een goede koptelefoon overwogen dan?
Dat heb ik gedaan en als ik wil luisteren en mijn zoon of vrouw kijk(t)(en) tv/laptop etc. dan zet ik die op.
Die heb ik, met een koptelefoonversterker e.d., maar ik luister het liefst over de luidsprekers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Fairy schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 17:38:
[...]

Die heb ik, met een koptelefoonversterker e.d., maar ik luister het liefst over de luidsprekers.
Ja, da's wel waar inderdaad -O-
Maar goed, beter dan niet toch?
:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Dat doe ik nog regelmatig, lekker in bed, dopjes in, Ayreon luisteren, en trip ik vanzelf wel weg naar andere oorden, en dat zonder echte drugs :P

Jeff Wayne's War of the Worlds is ook heel leuk, totdat je wakker schrikt van de stervende martians in Dead London :+

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Fairy schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 17:28:
Zouden een clubje moeten opstarten, gefrustreerde getrouwde vaders die hun hobby niet meer kunnen uitoefenen.
Die club bestaat al en noemen ze ook wel een bar/kroeg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-06 18:52
Ja regelmatig echter naar mijn zin te weinig.

Op dit moment te weinig tijd, afgelopen zaterdag 2 uurtjes heerlijk op de bank in de "sweet spot " gezeten heerlijk door mijn verzameling gestruind..

Ik heb het afgelopen jaar erg veel geïnvesteerd in mijn set, juist met dit doel.

Helaas door mijn zeer drukke man in de ICT komt het er (nog) te weinig van.

Ik heb op de pc een goede dac koptelefoon versterker aangesloten en luister hele muziek op die manier (FLAC).... niet helemaal afgesloten maar toch wel een beetje :-)

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-06 13:14

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Ik ging vroegah nog wel eens vanuit school in het park liggen met de walk/diskman op. ahh tijden waren dat. ;)

Ik luister nu nog wel veel muziek, maar niet dedicated meer, ik val dan meestal in slaap merk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Bierkameel schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 18:27:
[...]

Die club bestaat al en noemen ze ook wel een bar/kroeg :+
Daar zul je me nooit vinden. Nog nooit geweest en ook geen behoefte aan :P
Genoeg gezinnen gezien waar dat normaal is dat pappa na het werk niet meer terugkomt naar huis maar pas als de kinderen op bed liggen komt pappa dronken thuis... Gelukkig niet in eigen kring, wel in de buurt.
oldsmelly schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 18:29:
Ja regelmatig echter naar mijn zin te weinig.

Op dit moment te weinig tijd, afgelopen zaterdag 2 uurtjes heerlijk op de bank in de "sweet spot " gezeten heerlijk door mijn verzameling gestruind..

Ik heb het afgelopen jaar erg veel geïnvesteerd in mijn set, juist met dit doel.

Helaas door mijn zeer drukke man in de ICT komt het er (nog) te weinig van.

Ik heb op de pc een goede dac koptelefoon versterker aangesloten en luister hele muziek op die manier (FLAC).... niet helemaal afgesloten maar toch wel een beetje :-)
Klinkt bekend. Mooie HTPC, Gustard U12, B&W CM10 s2 set, NAD C388 digitale versterker en een 55" Quantumled TV en er dan achterkomen dat je niet de tijd/ruimte hebt/krijgt om er ook maar een moment van te genieten.

Aargh 8)7

PS. Bedoel je met "man" niet "baan"? Want een drukke partner lijkt me juist bevorderlijk voor de rust in huis zolang ie maar niet thuis werkt O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb dat wel eens gedaan en heb daar ook de hifi installatie en woonsituatie voor om echt in rust naar te kunnen luisteren.

Dit doe ik dan in de avond en alle overbodige gaat dan uit. Computer, lampen, tv, misschien 1 of 2 lampen mogen aan blijven.
Tablet en smartphone gaan dan vaak in de vluchtmodus.

Mijn hifi installatie is er eentje waarvan alleen de cd-speler een afstandbediening heeft, de versterker heeft dat niet. Daar tussen zit nog een externe dac waarvan ik alleen de juiste input moet kiezen.

Ik heb ook een Chromecast audio met Spotify, dat werkt opzich ook wel. Alleen dat gebruik ik vaak om tijdens het afwassen naar muziek te kunnen luisteren. Werkt soms ook ontspannend.

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:24
Larrs schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 19:04:
Ik heb dat wel eens gedaan en heb daar ook de hifi installatie en woonsituatie voor om echt in rust naar te kunnen luisteren.

Dit doe ik dan in de avond en alle overbodige gaat dan uit. Computer, lampen, tv, misschien 1 of 2 lampen mogen aan blijven.
Tablet en smartphone gaan dan vaak in de vluchtmodus.

Mijn hifi installatie is er eentje waarvan alleen de cd-speler een afstandbediening heeft, de versterker heeft dat niet. Daar tussen zit nog een externe dac waarvan ik alleen de juiste input moet kiezen.

Ik heb ook een Chromecast audio met Spotify, dat werkt opzich ook wel. Alleen dat gebruik ik vaak om tijdens het afwassen naar muziek te kunnen luisteren. Werkt soms ook ontspannend.
Al het huishoudelijk werk moet hier met muziek ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

Oh ja, ik zit regelmatig een hele zaterdag op de bank alleen maar muziek te luisteren, ik heb daar ook mijn huiskamer op ingericht zodat mijn vaste plek op de bank ook de perfecte luisterplek is.

heeeeerlijk ontspannend :)

Time is never wasted when you're wasted all the time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
Fairy schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 18:55:
[...]

Daar zul je me nooit vinden. Nog nooit geweest en ook geen behoefte aan :P
Genoeg gezinnen gezien waar dat normaal is dat pappa na het werk niet meer terugkomt naar huis maar pas als de kinderen op bed liggen komt pappa dronken thuis... Gelukkig niet in eigen kring, wel in de buurt.

[...]

Klinkt bekend. Mooie HTPC, Gustard U12, B&W CM10 s2 set, NAD C388 digitale versterker en een 55" Quantumled TV en er dan achterkomen dat je niet de tijd/ruimte hebt/krijgt om er ook maar een moment van te genieten.

Aargh 8)7

PS. Bedoel je met "man" niet "baan"? Want een drukke partner lijkt me juist bevorderlijk voor de rust in huis zolang ie maar niet thuis werkt O-)
`
8)7 8)7 8)7 idd BAAN :z :z :z

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
LA-384 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 21:52:
Ik heb Kodi, maar die is gewoon niet echt geschikt voor muziek, ook omdat de tv erbij aan moet staan en de schermbeveiliging niet aanspringt. I.v.m. plasma ben ik altijd huiverig voor inbranden.
Kodi is wel degelijk geschikt voor muziek. De TV heb je helemaal niet nodig. Je kunt Kodi namelijk heel goed bedienen met de Kodi Remote app. Kijk maar even, voor iOS en Android. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
warp schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 15:40:
[...]

Kodi is wel degelijk geschikt voor muziek. De TV heb je helemaal niet nodig. Je kunt Kodi namelijk heel goed bedienen met de Kodi Remote app. Kijk maar even, voor iOS en Android. :)
Hm, toch nog eens proberen dan. Ik gebruik yatse als a.b. omdat ik de originele destijds klote vond. Maar ik begrijp dat die het beeld van kodi naar je app kopieert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Nee, dat niet. Kodi Remote heeft een eigen interface waarmee je kunt browsen door je MediaLibrary.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Sinds ik een UMIk1 heb, en springkastelen van glaswol bouw. Parkeer ik langer mijn achterwerk op de bank.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:58
Daniel36 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 15:47:
Ja, toevallig wel.
Hoewel ik zeker geen "audiofiele" installatie of inrichting heb trouwens.
Ik wil nog wel eens languit op de bank liggen met mijn ogen dicht terwijl ik muziek luister.
Alle andere apparaten gaan dan uit en ik lig daar dan puur om te ontspannen.

Handen gevouwen op mijn buik, heerlijk.
Hier nog zo een. Telefoon op niet storen modus, setje opzoeken op Soundcloud of playlist in Spotify, via de tablet / BT afspelen op de soundbar en het feest kan beginnen.
Soms wil ik ook nog wel eens een Boiler Room set opzoeken op YouTube en dan op de tv afspelen, voor een audiovisuele ervaring. Ik ga er dan dus ook echt voor zitten zeg maar en doe verder niets anders. Ik kan daar echt helemaal in opgaan!

Leuk om dit topic te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:30
Op een regenachtige zondag is dat heerlijk. Gewoon een plaat op de platenspeler leggen. Zelf lekker op de bank liggen en genieten. Oogjes af en toe even dicht. Genieten...

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik ben een van de weinige, al dan niet enige van mijn generatie die nog een dedicated stereo set heeft staan met een 'luisterplek', speakers gericht, allerlei mods en custom dingen. Wel enigzins modern met een NAS als muziekbron, HTPC en dan afspelen via DLNA en een app op de telefoon/tablet. Wel met name een grote collectie in FLAC/EAC. :)
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2017/05/2017-05-20-21.37.47-Medium-800x449.jpg
Heb al wel eens zitten denken om een platenspeler te halen, zeker gezien mijn muzieksmaak.

Zit toch regelmatig in de week met een sudoko puzzel op de bank lekker te luisteren. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Luister altijd puur. RtR. Al 26 jaar mijn beste vriend. Mijn vriendin komt natuurlijk wel voorop maar daarna deze.

Afbeeldingslocatie: http://www.vintagehifi.nl/mediapool/75/753669/resources/big_8269095_0_963-768.jpg

Kocht ik voor 50 DM (deutsche mark) in 1990, linker motor was defect. Gefixed en geniet er sindsdien van.

Helaas maar een paar originele releases, dus soms zet ik platen of SACD DSD rips over naar lege RtRs en daarna lekker luisteren op de bank. Alleen al kijken naar het blauwe scherm geeeft voldoening.

Goeie investering geweest, die krengen gaan nu naar de 2500 euro en meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeLighting
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-01 21:35

FreeLighting

Heel de dag up's en down's!

Zo nu en dan pak ik m'n BeyerDynamic DT150, en lig ik uren naar albums als Chris Jones - Roadhouses & Automobiles en dergelijke te luisteren. Verder geen audiofiele hardware erachter, gewoon alle equalizers flat en "optimalisaties" uit en genieten. Of direct naar vinyl luisterend na een behringer RIAA pre-amp op de headphone output.
Er staat een Fairlight Prodigy tafel op zolder, zodra die af is eens wat gaan investeren in nearfield monitors, en misschien wat gaan digitaliseren aan vinyl en Reel2Reels

Liftmonteur: Heel de dag up's en down's!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Het "idiote" is dat sommigen een dure dedicated set "nodig"hebben met allerlei kostbare componenten en dat anderen genieten van veel bescheidener apparatuur.
Ik heb nu een bescheiden set met o.a. een oudere HK receiver en Mission speakers, aangesloten op een rpi met Kodi en de muziek op een externe hd. Het meeste is ook nog in mp3 formaat.

Vroeger had ik een dure Denon versterker met Studio de Schop speakers en klonk het per saldo (veel) beter.
En toch heb ik nu minimaal zoveel lol ervan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
Dat heb ik ook hoor, ik kan net zo goed genieten van muziek op mijn mobieltje met Spotify als thuis voor de set . Echter als ik dan eens de tijd heb om er eens lekker voor te gaan zitten dan wil ik ook echt elke nuance horen en, binnen mijn budget, zeker weten dat ik het meest optimale hoor.
Het gaat ook hier om de muziek !

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

oldsmelly schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 09:26:
Dat heb ik ook hoor, ik kan net zo goed genieten van muziek op mijn mobieltje met Spotify als thuis voor de set . Echter als ik dan eens de tijd heb om er eens lekker voor te gaan zitten dan wil ik ook echt elke nuance horen en, binnen mijn budget, zeker weten dat ik het meest optimale hoor.
Het gaat ook hier om de muziek !
nou, ik trek de grens bij mijn bluetooth speaker qua kwaliteit, daaronder haak ik echt af (telefoon, smartwatch).
Maar in de auto zit een redelijke set speakers en thuis is het ook redelijk oke', voor thuis met andere mensen (en in de tuin) heb ik een Sandisk sansa clip+ met Rockbox erop en een koptelefoon van Sennheiser.
(Of ik van een beetje bass hou, mwah... ;)

Behalve dat ik het budget ontbeer voor een "dikke" installatie is het ook zo ontzettend grensverleggend: het kan steeds wat beter en helaas kostbaarder.

Misschien ben ik wel gewoon gezegend met een heel gemiddeld gehoor zonder de wens om steeds iets beters te kunnen horen :+

Maar inderdaad, het belangrijkste is dat iedereen met veel plezier luistert naar wat hij/zij mooi vindt d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

LA-384 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 21:52:[...], ook omdat de tv erbij aan moet staan en de schermbeveiliging niet aanspringt. I.v.m. plasma ben ik altijd huiverig voor inbranden.
FeaR schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 07:58:
[...]
Ik heb op mijn Samung "Energy Saving" waardoor de backlight lager kan, maar ook "Picture Off".

[ Voor 12% gewijzigd door PcDealer op 03-06-2017 10:22 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Of een apparaatje naast de tv met Kodi, rpi/andere htpc, zo'n Chinees android doosje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:15
Lip schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 21:15:
Sinds ik een UMIk1 heb, en springkastelen van glaswol bouw. Parkeer ik langer mijn achterwerk op de bank.
Wat doe je met die meetmicrofoon? Het geluid optimaliseren natuurlijk, maar hoe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ik ben bezig met glaswol panelen in een frame van hout, te plaatsen op reflectiepunten (zijmuur en het plafond) van de luidsprekers. Je kan hiervoor de mirror methode gebruiken.

of uitrekenen waar het inslagpunt ligt
http://tripp.com.au/sbir.htm

vervolgens gebruik ik de umik 1, in hoever het helpt of er genoeg demping is aangebracht, vanaf welke frequentie dit werkt, en hoe of het fasegedrag verbeterd met behulp van REW.

Ik doe niet aan EQ'en, en pak alles bij de bron van ellende aan. Het resultaat is dat ik nu veel meer geniet, het veel minder vermoeiend is. De overlast die ik veroorzaak minder irritant is.

Naar mijn mening is demping "het ei van Columbus" voor een goede geluidsweergave. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Lip op 04-06-2017 00:51 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Deed ik vroeger veel, mar tegenwoordig met een kleintje niet of nauwelijks tijd voor. I wish.
Prima installatie staan voor zowel stereo ans home cinema, maar de laatste keer dat ik echt gezeten en geluisterd heb kan goed 4 maanden terug zijn. Er komt altijd wel iets tussendoor helaas.
Heel soms dat ik 's avonds de TV niet aanzet en muziek op zet, maar dat moet mijn vriendin dan ook willen. En die heeft meestal andere prio's ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Laatst online: 01:50
Met mooi weer wil ik nog wel eens buiten met muziek aan (niet al te hard uiteraard) lekker achteruit hangen/hangmat erbij nemen (al dan met of zonder een biertje erbij).

Veel doe ik het niet, maar met vlagen is dat wel lekker ontspannen :)

Verder is het meestal wanneer ik achter de PC zolang ik geen games speel.
En onderweg op de fiets naar mijn werk (5 uur per week).

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Op de bank met de ramen open en U2 live van de bonus cd bij de special edition van the Joshua tree cd op de koptelefoon.
Lang niet slecht d:)b

Vrouw en zoon zijn naar de primark en Ikea, een tripje dat ik wel kon overslaan vond ik... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Eea is ovrigens ook de reden dat ik hecht aan een goede audio installatie in de auto. Ontspannen met 150 km/u naar huis sturen :)
En ja, dat is boven de toegestane Vmax. Als ik harder rij, rij ik meer ontspannen. Maar dat is gelukkig niet de discussie hier

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floydian
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-06 11:51
Niet zo vaak als ik zou willen eigenlijk.

Is ook iets van een ritueel, eerst voor de kast staan om een plaat uit te zoeken vervolgens plaat voorzichtig uit de hoes halen, plaat op de platenspeler, puck bevestigen, motor van de platen speler starten, voorzichtig de arm laten zaken.
Daarna het liefst me de hoes in de hand luisteren en eventueel alle teksten lezen.

Voor mij werkt dit rustgevend, even geen prikkels.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Regelmatig luister ik nog puur. Na mijn relatie-breuk ben ik zonder huis-inrichting in een lege woning begonnen. Al 6 maanden geen tv, dat scheelt. Al 6 maanden geen partner, dat scheelt. Een deeltijd-puber die als grootste hobby muziek heeft, dat scheelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:15
zacht schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 17:30:
Regelmatig luister ik nog puur. Na mijn relatie-breuk ben ik zonder huis-inrichting in een lege woning begonnen. Al 6 maanden geen tv, dat scheelt. Al 6 maanden geen partner, dat scheelt. Een deeltijd-puber die als grootste hobby muziek heeft, dat scheelt.
Was het: "die idioot grote luidsprekers eruit, of anders jij"? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:19

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wat is idioot groot? ;)

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23-06 11:11
Nu soms met een boek/tijdschrift icm spotify en een chromecast op mijn dedicated plek op de bank. Geluid via een stereo-opstelling van Philips FB820. Als het goed is komt er binnenkort ook een platenspeler als opa aan het verhuizen slaat, en dan gaan we echt genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Laatst online: 11-06 20:08

Mikayu

.srt

Puur? Met allerlei DSP en 'upscaling' naar 9.1, nee :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Met enige regelmaat. Lekker cd'tje erin, lichten uit. En dan meestal beginnen met roger waters of melody gardot en meestal eindig ik uiteindelijk met het requiem van Mozart, de schotse van mendelssohn of de carmina burana.

Voordeel is is dat mijn vriendin dat ook heerlijk vind, het nadeel is is dat zij ook op de sweetspot wil zitten. :+

Gewoon 2.0 geen poespas, geen streaming, gewoon zitten en bewust muziek uitkiezen. Streamen wel eens geprobeerd maar ik blijf vooral bezig met de playlist en skippen van nummers ipv luisteren, werkt niet bij mij. :P

[ Voor 24% gewijzigd door Flagg op 04-06-2017 08:45 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Flagg schreef op zondag 4 juni 2017 @ 08:41:
Met enige regelmaat. Lekker cd'tje erin, lichten uit. En dan meestal beginnen met roger waters of melody gardot en meestal eindig ik uiteindelijk met het requiem van Mozart, de schotse van mendelssohn of de carmina burana.

Voordeel is is dat mijn vriendin dat ook heerlijk vind, het nadeel is is dat zij ook op de sweetspot wil zitten. :+

Gewoon 2.0 geen poespas, geen streaming, gewoon zitten en bewust muziek uitkiezen. Streamen wel eens geprobeerd maar ik blijf vooral bezig met de playlist en skippen van nummers ipv luisteren, werkt niet bij mij. :P
Protip: de sweetspot is in dat geval op jouw schoot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVD66
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-06 18:17
Grappig te lezen hoe iedereen muziek luisteren ervaart :)
Ik heb jaren met een buizen voor- en eindbak gedraaid, bron was voornamelijk een draaitafel (maar ook wel cd's). Uren kon ik luisteren, lichten uit, gordijnen dicht, niets om me heen.

Tegenwoordig bezit ik een dedicated HT-set die ook heel goed in stereo presteert. Mijn bron is een streamer met losse dac. Voornamelijk Tidal en soms Spotify, maar dat luister ik via airplay omdat Spotify niet in mijn streamer zit. Geluid via airplay (Spotify) is helaas stuk minder goed.
Reden dat ik Spotify erbij heb is dat de playlists van Tidal echt ruk zijn en ik het tegenwoordig moeilijk vind muziek uit te kiezen. In de tijd van lp's ging het veel makkelijker.
Heb ook nog een nas staan met wat lossless muziekbestanden erop, maar dat is niet zoveel.

Hopelijk komt Spotify lossless en wordt het in mijn streamer geïmplementeerd en zijn de leuke playlists weer voor handen :)
Kort geleden gebruikte ik Soundiiz om de playlists van Spotify te converteren naar die van Tidal, maar daar moet je tegenwoordig ook al voor betalen. Ik vind het wel even genoeg betalen voor Tidal, Spotify, Netflix en de UHD discsen.
Ben tegenwoordig ook weer wat muziek Blu-Rays gaan kopen, leuk in surround :)

Veel plezier iedereen met de muziekbeleving :)

Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF
  • Laatst online: 11-06 15:34

JAMF

010 the number of the best

Muziekbeleving in de puurste vorm blijft toch voor mij concertbezoek.
Alleen de muzieknoten zonder de bijbehorende sfeer is voor mij niet volledig.
Een goede concert-DVD als nette 2e plek op de lijst.

Er zijn heel veel bands / muzikanten die op media negeer, maar waarvan ik live toch fantastische sets gezien heb.

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Daniel36 schreef op zondag 4 juni 2017 @ 11:08:
[...]

Protip: de sweetspot is in dat geval op jouw schoot...
Dat geeft "Ooooohhhh Fortuna" ineens een hele andere lading inderdaad :P
Ik zou zelf de Bolero eens proberen als ik hem was ;)

Serieuze aanvullende vraag: zijn er mensen die wel eens onder invloed van drugs luisteren, zoja welke en wat is het effect?
/curious

[ Voor 19% gewijzigd door The Eagle op 04-06-2017 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

The Eagle schreef op zondag 4 juni 2017 @ 15:13:
[...]

Dat geeft "Ooooohhhh Fortuna" ineens een hele andere lading inderdaad :P
Ik zou zelf de Bolero eens proberen als ik hem was ;)

Serieuze aanvullende vraag: zijn er mensen die wel eens onder invloed van drugs luisteren, zoja welke en wat is het effect?
/curious
Hahaha, geen illegale drugs maar wel alprazolam, beter bekend als Xanax.
Wordt je heel kalm van en dan muziek luisleren us zeker niet verkeerd.
Andere drugs laat ik graag aan me voorbij gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-06 19:25
Minder vaak dan ik zou willen, als ik alleen thuis ben zijn er meestal nog 101 klusjes die gedaan moeten worden waardoor ik er eigenlijk de tijd niet voor neem..

Binnenkort eens tijd voor maken. Tips voor een goed album om van te genieten? Rock, Jazz, instrumentaal zijn mijn favoriete genres.

Luister zelf muziek op een Denon X3000, Dali Zensor 7 set.

[ Voor 9% gewijzigd door ndonkersloot op 04-06-2017 18:48 ]

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Neem deze eens door, staan tips zat in: Wat klinkt goed? CD kwaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:43
Zeker. Leuk topic overigens.

Ik heb zelf een Project Carbon RPM 1 + pro-ject voorversterker en project phono versterker, op een set KRK 10-3's. Ik koop de vinyl vooral voor dat soort momenten. Wanneer ik bezig ben met andere dingen neig ik vaak naar Spotify vanwege het gemak. Ik vind mezelf redelijk audiofiel tot op zekere hoogte, het is vooral wat het budget toe laat. Ik droom al tijden van een set PMC Twenty5.24 maar goed, ik vind het voor nu simpelweg een te grote investering. Verder heb ik vanwege werk bij elke PC een setje KRK 6's staan, dus ik hecht er zeker waarde aan, maar of het onder "audiofiel" valt vraag ik me af.

Het leuke is dat ik sinds mijn studententijd met een vriend muziek luister, nieuwe ontdekkingen, dan is het echt luisteren in de puurste vorm, met een fles wijn, of een biertje, om vervolgens na te bespreken, en zo ontdekken we ook altijd wel gave nieuwe dingen van elkaar. Qua genres kan dat uit een lopen, van Dead Can Dance, tot rock/krautrock tot jazz/klassiek.

Zelf ook altijd opzoek naar de best 'klinkende' platen bijvoorbeeld. Het is niet helemaal mijn voorkeur, maar Yello - Touch Yello is bijvoorbeeld een plaat die echt zo prachtig klinkt, dat kan ook echt een genot zijn om op de bank te luisteren.

Wat ik ook soms doe, maar minder vaak, is puur met koptelefoon (Sennheiser PXC 550) op, genieten in het zonnetje van mijn .flac collectie. Ook dat kan heerlijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:57

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Is muziek in zijn puurste vorm niet juist het live optreden van artiesten?

Helemaal als het om klassieke muziek gaat is het luisteren in een concertzaal zeer puur. Muzikanten en dirigent in het zicht, opperste concentratie (de 'stilte-discipline' is onderdeel van die puurheid), geen afleiding.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ergens wel. En voor klassieke muziek is dat ook mogelijk, bij een klassiek concert houdt iedereen zijn smoel. Bij vrijwel elk ander type concert schreeuwen mensen al dan niet vals mee, staan er jojo's met telefoons te filmen en moet je zelfs betalen om te mogen pissen.
Das wel pure muziek, maar geen pure beleving meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

En vergeet het op elkaar gestuwd staan in een mensenmassa met muziek die eigenlijk net even te hard staat niet :+

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:57

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Het ligt natuurlijk ook wel aan het type muziek denk ik. Bij een rockconcert zou de pure beleving juist ontbreken als iedereen stil en geconcentreerd is als bij een klassiek concert, niet?
Het ligt er natuurlijk ook maar aan wat de definitie van puurste vorm is, die is wellicht voor iedereen anders.

Life is not about specs, it is about joy!

Pagina: 1