auto zonder airco, hoe blijf je koel?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 28 mei 2017 @ 08:59:
Een open dak erin laten zetten.
Ben er niet van overtuigd dat dat helpt. Vroeger een Nissan met een open dakje gehad maar dat ding liet ik lekker dicht met de airco aan (standaard op dat model vanaf 1995) Wel gooi ik alle ramen open na het instappen om de ergste hitte eruit te krijgen.
Maar zo heel lang zou de zomer toch niet meer duren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

De auto op een plek parkeren welke als je weg gaat schaduw heeft is ook lekker. Meestal zetten mensen hem op een plek waar op moment van aankomen schaduw is.

En met de achterkant richting de zon, dan krijg je geen brandblaren van je stuur. Of een stoffen stuurhoes, hoe gek het ook klinkt.
Of gewoon een witte handdoek over het stuur en dashboard gooien als je uitstapt.

[ Voor 12% gewijzigd door Resistor op 28-05-2017 12:59 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Shumway
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-09 18:05
Hier een bezitter van een 1990'er BMW (E30) aan het woord.

Dit is pas écht warm. 40 graden in de file op weg naar Zwitserland (in 2010).
40 klein nulletje C

Nu was dit inderdaad niet meer te harden. En zijn we gaan zwemmen in een groot meer wat we passeerden.

En m'n oude BMW gaat écht niet weg vanwege een paar hete dagen per jaar.
Eventueel: wit laken over de bekleding (tegen het plakken), sprayflacon water (bv lege glas-ex), ventilatie hoog, dakje open en verder volharden o<:)

Binnenkort weer naar Noorwegen. Als ik - al wachtend voor de boot - last heb van de "koperen ploert", dan gaat er een wit laken over de auto. Levert wel rare blikken op, maar who cares.

[ Voor 14% gewijzigd door G.Shumway op 28-05-2017 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat moet men het vroeger toch zwaar hebben gehad, toen airco nog niet standaard was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Mijn eerste 2010 Alto had ook geen airco. En dat was gewoon bikkelen bij tropische temperaturen. De achterraampjes open, hielp nog een klein beetje bij rijwind.
En altijd dat zwarte dashboard dat fungeerde als straalkachel.

Ik heb er nooit opgelet waar ik hem parkeerde, maar het dashboard absorbeerd de meeste warmte. Dus zou een mylar kleedje over de voorruit wel iets moeten helpen tijdens parkeren in de zon.

Bij mijn huidige 2010 Alto zet ik de airco even op standje 3. En binnen een paar minuten is het heerlijk koel.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op zondag 28 mei 2017 @ 13:12:
Wat moet men het vroeger toch zwaar hebben gehad, toen airco nog niet standaard was.
Maar toen was er nog geen global warming en was warmte minder drukkend voor het gevoel... :+

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
auto zonder airco, hoe blijf je koel?
't Is heel simpel: precies hiervoor is airco uitgevonden. Alle andere "oplossingen" blijft aanklooien.

Als je geen andere auto wil kopen, wellicht kan je via MyWheels een paar dagen per jaar een auto met airco huren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 13:09
mrc4nl schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 18:59:
[...]
Als ik 40+ kilomter verderop wil gaan wandelen ga ik niet de fiets pakken. ik ga niet mijn tijdschema veranderen. want dan is het einde zoek. "je kan ook op andartica gaan wonen"
Stel je voor dat je je tijdschema zou moeten aanpassen die 3 dagen in het jaar. Als je er zo'n last van hebt, moet je niet lopen zeuren en een fatsoenlijke auto kopen met airco. Wil je dat niet, lekker blijven bakken in die Micra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:34
Iedereen (bijna dan) praat hier maar over een paar dagen of 3 dagen per jaar. Echter hebben we al 3 dagen bereikt waar ik amper in mijn leren autostoel kan gaan zitten zo warm :P Dus tenzij we vanaf morgen max 20 graden bewolkt hebben rest v/h jaar heb je echt wel meer dan 3 dagen wat aan je airconditioning. Om maar niet te spreken van ontwasemen in de vochtige dagen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
RemcoDelft schreef op zondag 28 mei 2017 @ 13:17:
[...]

't Is heel simpel: precies hiervoor is airco uitgevonden. Alle andere "oplossingen" blijft aanklooien.

Als je geen andere auto wil kopen, wellicht kan je via MyWheels een paar dagen per jaar een auto met airco huren.
Tuurlijk is een airco DE oplossing. Echter dat betekend dat ik een andere auto moet aanschaffen, waar je kans hebt op mankementen/miskoop/dure apk/verborgen kosten. Met een vrij nieuwe auto zou je niet snel een mankement verwachten maar zon zelfde model als ik nu heb (Micra K11) is het met 17 jaar oud geen garantie meer, of ik mag flink extra gaan dokken voor een goed onderhouden model met lage km stand.
en zit ik nog met een oude auto.

laat staan dat ik de airco vaak mag gaan bijvullen omdat het systeem waarschijnlijk met die leeftijd niet meer zo dicht is als bij nieuwstaat.

Van de auto die ik nu rij weet ik zeker dat ie goed is zowel motorisch als de lak. En zoals andere ook al aangeven, de echt hete dagen zijn er weinig van in nederland.Maar van die auto lenen/huren voor een paar dagen is zeker geen gek idee.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-07 07:58
Alleen wegen in de schaduw uitkiezen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt ook een motorfiets aanschaffen natuurlijk. Geen airco bij nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 28 mei 2017 @ 15:00:
Heb je wel een extra rijbewijs nodig, en die motorpakken schijnen ook niet bepaald lekker koel te zitten :|
Plus je bent extra tijd kwijt met het omkleden.Want Ik ga uiteraard niet im mn hemd op de motor stappen.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

mrc4nl schreef op zondag 28 mei 2017 @ 15:20:
[...]

Heb je wel een extra rijbewijs nodig, en die motorpakken schijnen ook niet bepaald lekker koel te zitten :|
Plus je bent extra tijd kwijt met het omkleden.Want Ik ga uiteraard niet im mn hemd op de motor stappen.
Er zijn ook koel-vesten (droog en nat, evaporatiekoeling) voor motorrijders en motorpakken met ingebouwde ventilatie/rijwindkoeling.
En ja, het kost wat extra tijd om een pak aan te trekken, maar aan de andere kant, je kan ook gewoon tussen files door slalommen en voorkruipen bij het stoplicht (mits stapvoets) dus kan je wel dergelijke problemen omzijlen. Daar pak je dan wel weer tijdswinst.
Plus, een motor kan gewoon harder. Maar dan wordt t weer een dure hobby met de fanmail van het CJIB :+

Edit:
wait a minute... Evap-vest aantrekken in de auto!
Je hebt toch wel rijwind met de ramen open, dus is best een optie :)
https://www.fc-moto.de/ep...OTJharaktQCFRIo0wodUlsMrg

[ Voor 23% gewijzigd door McKaamos op 28-05-2017 15:36 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Kijk eens voor een Peugeot 307
Ik heb een uit bouwjaar 2001 voor 1500 euro uitgehaald vorig jaar (handschakkel)
Ik heb niet echt gebreken gehad met de auto, behalve banden vervangen en de com2000 unit
En de climate control werkt zooooooooooo lekker met dit weer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
coolbvrobin schreef op zondag 28 mei 2017 @ 15:42:
Kijk eens voor een Peugeot 307
Ik heb een uit bouwjaar 2001 voor 1500 euro uitgehaald vorig jaar (handschakkel)
Ik heb niet echt gebreken gehad met de auto, behalve banden vervangen en de com2000 unit
En de climate control werkt zooooooooooo lekker met dit weer :D
Ik zoek eigenlijk net even een klasse kleiner, 206, Yaris, Jazz, Getz,swift/wagonr+,Punto,Picanto,Micra. anders was ik denk ik voor een megane cabrio gegaan. Clio 2000-2005 heb ik vraagtekens bij de betrouwbaarheid en ik wil geen VAG auto

Maar ik ben trouwens gaan twijfelen of ik wel veel geld wil uitgeven aan een ander, of dat ik met een paar honderd euro mijn eigen auto meer hitteproof maak. (vandaar ook dit topic) heb al goede suggesties gezien,Kanteldak,raamfolie,windschermen, auto huren op de hete dagen, b wegen kiezen ipv snelweg

[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 28-05-2017 16:06 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mrc4nl schreef op zondag 28 mei 2017 @ 15:20:
[...]

Zo'n motorpak is nuttig. Maar als het echt warm is doe je hem toch niet aan, want je wil niet flauwvallen tijdens het rijden. Dan is het veiliger om zonder pak te rijden...

En echt een extra rijbewijs is het niet want je kunt al rijden toch...?

Anders koop zo'n driewieler waarmee je wel met B mag rijden... Weet iedereen meteen dat je een echte kerel bent. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2017 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 28 mei 2017 @ 15:53:
[...]

Zo'n motorpak is nuttig. Maar als het echt warm is doe je hem toch niet aan, want je wil niet flauwvallen tijdens het rijden. Dan is het veiliger om zonder pak te rijden...

En echt een extra rijbewijs is het niet want je kunt al rijden toch...?
Ik heb alleen B(voor automaat) en AM. Heb dit weekend wel de scooter gepakt ipv mn micra voor een kort ritje
Anders koop zo'n driewieler waarmee je wel met B mag rijden... Weet iedereen meteen dat je een echt kerel bent. ;)
Zon trike? het waait wel lekker door maar dat was ik nou niet van plan.
Edit, die dingen zijn nog verrekte duur ook.

[ Voor 19% gewijzigd door mrc4nl op 28-05-2017 16:03 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mrc4nl schreef op zondag 28 mei 2017 @ 15:55:
[...]

Ik heb alleen B(voor automaat) en AM. Heb dit weekend wel de scooter gepakt ipv mn micra voor een kort ritje
Worden er nog steeds rijbewijzen voor automaat afgegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op zondag 28 mei 2017 @ 15:57:
[...]

Worden er nog steeds rijbewijzen voor automaat afgegeven?
Ja...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mrc4nl Ik weet niet wat de reden is dat je automaat rijdt, maar ik vermoed dat motor rijden dan ook niet echt een optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
mrc4nl schreef op zondag 28 mei 2017 @ 15:52:
[...]

Ik zoek eigenlijk net even een klasse kleiner, 206, Yaris, Jazz, Getz,swift/wagonr+,Punto,Picanto,Micra. anders was ik denk ik voor een megane cabrio gegaan. Clio 2000-2005 heb ik vraagtekens bij de betrouwbaarheid en ik wil geen VAG auto

Maar ik ben trouwens gaan twijfelen of ik wel veel geld wil uitgeven aan een ander, of dat ik met een paar honderd euro mijn eigen auto meer hitteproof maak. (vandaar ook dit topic) heb al goede suggesties gezien,Kanteldak,raamfolie,windschermen, auto huren op de hete dagen.
Ik heb een hatchback (3 deurs) en hij weegt 1251
Dus kwa grootte valt het reuze mee

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Jammer dat ie niet bedoeld is om ook mee te rijden -O-

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 21:10

Tomatoman

Fulltime prutser

Als het warm is, zorgt de climate control er wel weer voor dat het aangenaam wordt. Mijn vrouw en mijn beide kinderen kunnen allemaal hun eigen temperatuur instellen.

Als het écht heet in de auto is, open ik even het panoramadak, todat het binnenin de auto koeler begint te worden dan buiten. En om op warme dagen niet met een natte rug in de auto te zitten, schakel ik de stoelventilatie in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZAIl5k8Uv16qwsykdTnThMtn/full.jpg

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Tomatoman schreef op zondag 28 mei 2017 @ 22:01:
Als het warm is, zorgt de climate control er wel weer voor dat het aangenaam wordt. Mijn vrouw en mijn beide kinderen kunnen allemaal hun eigen temperatuur instellen.

Als het écht heet in de auto is, open ik even het panoramadak, todat het binnenin de auto koeler begint te worden dan buiten. En om op warme dagen niet met een natte rug in de auto te zitten, schakel ik de stoelventilatie in.

[afbeelding]
Ziet er duur uit, zon auto met climate control met stoelventilatie en panoramadak.
wat kost zo iets ongeveer? :S

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

mrc4nl schreef op zondag 28 mei 2017 @ 22:03:
[...]

Ziet er duur uit, zon auto met climate control met stoelventilatie en panoramadak.
offtopic:
Voor hetzelfde geld kun je voor iedere dag van de week een nieuwe Micra in een andere kleur kopen. Met airco :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Tomatoman schreef op zondag 28 mei 2017 @ 22:16:
[...]

offtopic:
Voor hetzelfde geld kun je voor iedere dag van de week een nieuwe Micra in een andere kleur kopen. Met airco :)
De nieuwe nissan mircra (2017) is er vanaf €15.190, maal 7 dagen in de week is 106330€ :z
Of je bedoeld wat anders of je rijd daadwerkelijk in iets van een GTR of Porche panamera
Tomatoman schreef op zondag 28 mei 2017 @ 22:38:
[...]

offtopic:
Je vergeet de airconditioning :z
Aan jouw antwoorden heb ik ook niks :z

[ Voor 19% gewijzigd door mrc4nl op 28-05-2017 22:39 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 22:13
G.Shumway schreef op zondag 28 mei 2017 @ 13:06:
Hier een bezitter van een 1990'er BMW (E30) aan het woord.

Dit is pas écht warm. 40 graden in de file op weg naar Zwitserland (in 2010).
[afbeelding]

Nu was dit inderdaad niet meer te harden. En zijn we gaan zwemmen in een groot meer wat we passeerden.

En m'n oude BMW gaat écht niet weg vanwege een paar hete dagen per jaar.
Eventueel: wit laken over de bekleding (tegen het plakken), sprayflacon water (bv lege glas-ex), ventilatie hoog, dakje open en verder volharden o<:)

Binnenkort weer naar Noorwegen. Als ik - al wachtend voor de boot - last heb van de "koperen ploert", dan gaat er een wit laken over de auto. Levert wel rare blikken op, maar who cares.
Dit doet mij denken aan een roadtrip die ik heb gemaakt in een Suzuki Alto (uit 2001 dacht ik) met in totaal drie mensen. Het was toen 40+ graden en ik reed aardig wat kilometers. In totaal 6.000 km (met een 1L motor, hoge/stijlen bergen omhoog). Dat heb ik geweten ook. Ik moest zelfs met de kachel aan (bij 40+ graden buiten) en max. 90km/h rijden, om zodoende de motor nog koel genoeg te houden om door te kunnen rijden. Na elke trip was ik zeik en zeik nat. Wat was ik blij die dag dat het regende. Op een gegeven moment ook van die icepacks gehaald, zodat we het eerste uur nog enigszins verkoeling hadden. In ieder geval een reis om nooit meer te vergeten. _O-

Auto heeft het overigens wel de hele trip gewoon goed gedaan; behalve de warmte dan. Rijdt nu na 2 jaar nog altijd zonder ooit problemen gehad te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

mrc4nl schreef op zondag 28 mei 2017 @ 22:23:
[...]

De nieuwe nissan mircra (2017) is er vanaf €15.190, maal 7 dagen in de week is 106330€ :z
Of je bedoeld wat anders of je rijd daadwerkelijk in iets van een GTR of Porche panamera
offtopic:
Je vergeet de airconditioning :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

mrc4nl schreef op zondag 28 mei 2017 @ 22:23:
[...]

Dat lijkt op de climate control van een BMW 5-serie (F10). Die hebben allemaal airco en vaak ook een automaat, helemaal wat je zoekt ;) .

Als een andere auto echt geen optie is kun je altijd nog overwegen om de airco zelf in te bouwen in de Micra. Een weekendje klussen met onderdelen van een donorauto en je hebt airco.

Koudetechniek hoef je verder niets vanaf te weten, alles kan maar op één manier worden aangesloten. Eventueel koop je een nieuwe condenser om zeker te weten dat die niet lek is.

De lokale aircoboer kan hem druktesten en afvullen voor je.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:29
Verwijderd schreef op zondag 28 mei 2017 @ 15:00:
Heb je zelf je motorrijbewijs? Want met hoge temperaturen is het echt niet zo lekker op de motor hoor. Als je voor een stoplicht staat ga je dood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
donny007 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 23:00:
[...]

Dat lijkt op de climate control van een BMW 5-serie (F10). Die hebben allemaal airco en vaak ook een automaat, helemaal wat je zoekt ;) .

Als een andere auto echt geen optie is kun je altijd nog overwegen om de airco zelf in te bouwen in de Micra. Een weekendje klussen met onderdelen van een donorauto en je hebt airco.

Koudetechniek hoef je verder niets vanaf te weten, alles kan maar op één manier worden aangesloten. Eventueel koop je een nieuwe condenser om zeker te weten dat die niet lek is.

De lokale aircoboer kan hem druktesten en afvullen voor je.
Mmm ok, ik dacht dat er las/ soldeerwerk bij kwam kijken. Maar dat valt dus wel mee.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

mrc4nl schreef op zondag 28 mei 2017 @ 22:03:
[...]

Een hoop. Ten minste, climate control is tegenwoordig redelijk standaard op de redelijk uitgeruste middenklassers, stoelverwarming zit steeds vaker ook in middensegmenters, maar stoelventilatie moet je toch echt zoeken bij het duurdere segment. Moet eerlijk toegeven dat de 3-zone climate control in de Golf 7 GTI van mijn ouders wel echt superlekker is. Binnen 10 minuten een klimaat waar moeder natuur een duim aan kan zuigen :P

Ik heb een auto zonder airco (Kever uit 1974) en eentje met airco (Kia Picanto uit 2012), de Picanto heeft echter gewoon een draaiknop voor warmer/kouder, daar zit je constant aan te draaien omdat het op een bepaald moment te koud is, en dan weer te warm enz. Moet zeggen dat je in de Kever echt wegbakt als je 5 minuten voor een stoplicht staat te wachten (ik wil niet weten hoe het met Skai-bekleding is), het is dat het een auto is waar je niet iedere dag 100km mee aflegt...

Maar ja, het is maar wat je wil, we hebben ook een Polo Highline uit 2002 gehad, die had 2-zone climate-control. Die climate control was wel zo ongeveer de 'ultieme' optie en ga je vrijwel zeker niet vinden op de meeste Nederlandse Polo's onder de 3500-4000 euro. Je wilt geen VAG, en je zit vast aan een automaat, en daarnaast wil je een redelijk betrouwbare auto die niet te veel kost, met airco. Eerlijk gezegd heb ik moeite om daar iets op te verzinnen, probeer toch eens naar een Golf 4 te kijken. De eerdere suggestie voor een BMW is natuurlijk leuk, maar de eerste de beste keer dat die een grote beurt nodig heeft weet je niet wat je overkomt.

[ Voor 3% gewijzigd door Kuusj op 28-05-2017 23:20 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

mrc4nl schreef op zondag 28 mei 2017 @ 23:06:
[...]

Mmm ok, ik dacht dat er las/ soldeerwerk bij kwam kijken. Maar dat valt dus wel mee.
De leidingen van het systeem zijn allemaal op maat gemaakt, er zitten koppelingen aan die met een bout worden vastgezet. De rubbers in de koppelingen zul je waarschijnlijk moeten vervangen, maar dat is een kleine moeite.

Qua electra is het één draadje naar de koppeling van de compressor, één relais en één schakelaar in het dashboard, plus nog een of twee overdruk/temperatuurschakelaars.

[ Voor 4% gewijzigd door donny007 op 28-05-2017 23:31 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

donny007 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 23:30:
[...]

De leidingen van het systeem zijn allemaal op maat gemaakt, er zitten koppelingen aan die met een bout worden vastgezet. De rubbers in de koppelingen zul je waarschijnlijk moeten vervangen, maar dat is een kleine moeite.

Qua electra is het één draadje naar de koppeling van de compressor, één relais en één schakelaar in het dashboard.
Ook al nagedacht over het plaatsen van de compressor? Die zal toch aangedreven moeten worden door een v-snaar. Als die Micra af fabriek geleverd kon worden met airco is het natuurlijk een simpeler verhaal, en kan een paar sloperijen nabellen al voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

kuusj98 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 23:32:
[...]

Ook al nagedacht over het plaatsen van de compressor? Die zal toch aangedreven moeten worden door een v-snaar. Als die Micra af fabriek geleverd kon worden met airco is het natuurlijk een simpeler verhaal, en kan een paar sloperijen nabellen al voldoende zijn.
Vandaar de donorauto, dan kan alles wat nodig is zo worden overgezet :)

De Micra van TS was destijds leverbaar met airco.

[ Voor 5% gewijzigd door donny007 op 28-05-2017 23:36 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

donny007 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 23:34:
[...]

Wist niet dat die dingen ook met airco werden geleverd, maar goed, dat is alleen maar fijn.
http://www.autowereld.nl/...uto-23069743/details.html
Of naar een sloper zoeken als donor, is goedkoper :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:10
Als TS er geen ervaring mee heeft is het inbouwen een flinke klus. Dash eruit enzo. En met een sloper weet je niet of de onderdelen nog goed zijn. Maar als ts het wil doen is een sloop of donor auto wel aan te raden. Mocht dan bijvoorbeeld de kabelboom anders zijn heb je tenminste alvast een andere. Micra's zijn best goedkoop te vinden omdat de voorbalk nog wel eens weg roest. En dat is apk afkeur. Combineer dat met een paar kleine dingen en je zit over de waarde van de auto en dan worden ze gesloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:40

-tom-562

Oliesjeik

Wat is er mis met de raampjes open? Mijn eerste 3 auto's (allemaal gebakjes formaat Micra of kleiner) hadden geen airco, altijd met de raampjes open gereden. Gewoon zorgen dat je een goede audio-installatie hebt :P
Of van die wind deflectors monteren, dan kan je je ramen op een kier zetten zonder dat het echt hinderlijk wordt.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

donny007 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 23:34:
[...]

De Micra van TS was destijds leverbaar met airco.
Lijkt me een zeldzame optie gezien de tijdsgeest toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

418O2 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 23:03:
[...]

Heb je zelf je motorrijbewijs? Want met hoge temperaturen is het echt niet zo lekker op de motor hoor. Als je voor een stoplicht staat ga je dood
In een auto zonder airco ga je nog meer dood.

(Ik rijd al jaren motor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

-tom-562 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 11:16:
Wat is er mis met de raampjes open?
Hoe ga je het in je auto dan op kamertemperatuur krijgen, terwijl het buiten een stuk warmer is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2017 @ 12:49:
[...]

In een auto zonder airco ga je nog meer dood.

(Ik rijd al jaren motor).
Ik zit toch liever in een auto zonder airco voor het stoplicht dan op de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@418O2 Ik zit liever op de motor in de file... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2017 @ 13:01:
@418O2 Ik zit liever op de motor in de file... :D
Ja dat is wat anders, want dan rij je nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-09 13:30
Afbeeldingslocatie: https://www.aliexpress.com/item-img/multi-color-propeller-dop/577771612.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb jaren auto gereden zonder airco en zo vervelend vond ik het nooit. Raampje open voor wat rijwind en genieten van het weer.

[ Voor 188% gewijzigd door Kaasplank op 29-05-2017 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Tomatoman schreef op maandag 29 mei 2017 @ 12:56:
[...]

Hoe ga je het in je auto dan op kamertemperatuur krijgen, terwijl het buiten een stuk warmer is?
Niet. Gewoon accepteren dat dat niet gaat. Met de raampjes open is het met Nederlandse temperaturen prima uit te houden.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Gewoon een swamp cooler gebruiken natuurlijk!

http://www.ebay.com/sch/s...E+CAR+WINDOW+SWAMP+COOLER

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

-tom-562 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 13:19:
[...]

Niet. Gewoon accepteren dat dat niet gaat. Met de raampjes open is het met Nederlandse temperaturen prima uit te houden.
De benadering van de topicstarter spreekt mij veel meer aan: comfort (of het gebrek eraan) is een keuze. Ook kleine auto's zijn verkrijgbaar met automaat en airco. Het is prima als je voor jezelf de keuze maakt dat je de de meerkosten niet vindt opwegen tegen het extra comfort, maar "accepteren dat dat niet gaat" is toch echt een keuze die je zelf maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Fan voor in de auto zoeken, helpt een hoop. Nee, het maakt de auto niet koeler, maar geeft wel een verkoelende bries, meer dan je fannetjes in t dash kunnen.

Dat icm in de schaduw parkeren en ramen met warmte werende folie behandelen (liefst achter ook een tintje donkerder) scheelt een hoop.

Toen ik nog een auto had waarvan de airco defect was, pakte ik zo'n warmte deken (kosten een euro) en wrapte die om de auto bij het parkeren. Die dingen zijn best groot, dus voorruit, zuiruiten en groot deel van het dak stonden zo in de schaduw. Hielp enorm!

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
is dat wel legaal, een ding buiten je auto hangen? :P
noes schreef op maandag 29 mei 2017 @ 16:56:
Fan voor in de auto zoeken, helpt een hoop. Nee, het maakt de auto niet koeler, maar geeft wel een verkoelende bries, meer dan je fannetjes in t dash kunnen.

Dat icm in de schaduw parkeren en ramen met warmte werende folie behandelen (liefst achter ook een tintje donkerder) scheelt een hoop.

Toen ik nog een auto had waarvan de airco defect was, pakte ik zo'n warmte deken (kosten een euro) en wrapte die om de auto bij het parkeren. Die dingen zijn best groot, dus voorruit, zuiruiten en groot deel van het dak stonden zo in de schaduw. Hielp enorm!
Goede tip zon dekzijl, nog niet aan gedacht d:)b
-tom-562 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 13:19:
[...]

Niet met 130 KM/Uur.
kuusj98 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 23:36:
[...]

Wist niet dat die dingen ook met airco werden geleverd, maar goed, dat is alleen maar fijn.
http://www.autowereld.nl/...uto-23069743/details.html
Of naar een sloper zoeken als donor, is goedkoper :+
OP autoscout staat/stond zelfs een automaat met airco voor 550, voor onderdelen boeit die lakschade dan ook niet meer.
Is stiekem best een goed idee, mijn banden hebben niet bepaald veel profiel meer, mn velgen roestten, en mn vooruit zit vol krassen. plus mocht er een vaag onderdeel kapot gaan is er de kans dat ik die er ook wel uit kan vissen. moet ik m wel in mn achtertuin onder een zijltje stallen, maar ruimte geen gebrek hier

[ Voor 76% gewijzigd door mrc4nl op 29-05-2017 17:56 ]

ora et labora

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RemcoDelft
Ik snap dit topic niet helemaal... je wil iets wat niet kan, krijgt vanalles aan opties, en je vindt het allemaal niets want je wil met de ramen dicht 130 km/h kunnen rijden in een 20 jaar oud gebakje.
Er is maar 1 echte oplossing tegen hitte: airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
RemcoDelft schreef op maandag 29 mei 2017 @ 18:43:
[...]

Ik snap dit topic niet helemaal... je wil iets wat niet kan, krijgt vanalles aan opties, en je vindt het allemaal niets wat je wil met de ramen dicht 130 km/h kunnen rijden in een 20 jaar oud gebakje.
Er is maar 1 echte oplossing tegen hitte: airco.
dat geef ik toch aan?
Tuurlijk is een airco DE oplossing. Echter dat betekend dat ik een andere auto moet aanschaffen, waar je kans hebt op mankementen/miskoop/dure apk/verborgen kosten. Met een vrij nieuwe auto zou je niet snel een mankement verwachten maar zon zelfde model als ik nu heb (Micra K11) is het met 17-23 jaar oud geen garantie meer, of ik mag flink extra gaan dokken voor een goed onderhouden model met lage km stand.
en zit ik nog met een oude auto.

laat staan dat ik de airco vaak mag gaan bijvullen omdat het systeem waarschijnlijk met die leeftijd niet meer zo dicht is als bij nieuwstaat.

Van de auto die ik nu rij weet ik zeker dat ie goed is zowel motorisch als de lak. En zoals andere ook al aangeven, de echt hete dagen zijn er weinig van in nederland.Maar van die auto lenen/huren voor een paar dagen is zeker geen gek idee.
Ik heb ook zoiets van 1+1=2 de huidige heeft mij niet meer dan 650 gekost, waarom zou ik dan 2400 gaan neertellen voor zon zelfde model die ietsjes jonger is en ietsje luxer (en natuurlijk airco heeft)
Of 3000 tot 4000 voor een model uit 2004-2007, als de enige echte verbetering het hebben van de airco is, dat heb ik er gewoon niet voor over. Niet zolang mijn huidige niet total loss is. De volgende auto gaat zeker wel een airco hebben.

Maar schijnbaar kan ik ook gewoon in een weekendje een airco in mijn micra knustelen: Problem Solved!

Of Ik kan 80 blijven rijden met ramen open, water over het dak gooien voor vertrek, raamfolie plakken,open dak monteren,evaporatiekoeler installeren, auto huren/lenen. en nog meer goede tips die hier gegeven zijn,

[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 29-05-2017 19:25 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

mrc4nl schreef op maandag 29 mei 2017 @ 19:19:
[...]
Of Ik kan 80 blijven rijden met ramen open, water over het dak gooien voor vertrek, raamfolie plakken,open dak monteren, evaporatiekoeler installeren, auto huren/lenen. en nog meer goede tips die hier gegeven zijn,
Mooi! Foto's als het zover is?

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Heb er nooit problemen mee gehad, zoals gezegd, goede audio installatie aanschaffen :P En anders genoeg bussen deodorant kopen dus :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:28
Echte kerels rijden zonder airco haha! In 2014 met een paar gasten naar Hongarije gereden in een BangBus Crysler Grand Voyager. Voor €600,- op de kop getikt, inclusief airco (volgens de advertentie). Vanwege tijdgebrek dat ding laten ophalen door een ander om er vervolgens achter te komen dat de aircopomp verwijderd was en er gewoon een kortere riem opgelegd was (schijnt bij al die BangBussen Crysler/Dodge van die makelij te gebeuren).

Ik dus met het gezicht op onweer die bus in om er gedurende 3 weken achter te komen dat met raampje open/ventilatie aan het prima te doen was in de warme Hongaarse zon B-) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Heb mn auto van wit plakplastic voorzien, had ook een witte auto kunnen kopen, maar dit is voordeliger.

Wel merk ik dat een aircoauto waarbij de airco niet aan staat veel warmer van binnen dan een oudere aircoloos voertuig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Tja ik ben toch maar overstag gegaan en heb een auto uit 2005 gekocht met airco. :') heb wel flink betaald om eentje te hebben met onderhoudshistorie/nieuwe apk/garantie. Maar goed ik kan er koeltjes bijzitten nu

ora et labora

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

En maar uitkijken naar mrc4nl die alle ideeën in dit topic in de praktijk ging uitvoeren. Flauw -O-

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
mrc4nl schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 22:19:
Tja ik ben toch maar overstag gegaan en heb een auto uit 2005 gekocht met airco. :') heb wel flink betaald om eentje te hebben met onderhoudshistorie/nieuwe apk/garantie. Maar goed ik kan er koeltjes bijzitten nu
Dus het juiste antwoord is:
evjatar schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 14:40:
En mocht het niet genoeg zijn, dan kan je beter op zoek naar een nieuwe auto met airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mrc4nl schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 22:19:
In ieder geval top dat je het in mei doet. Toch nog tot oktober afzien, want let maar op dat nu je airco hebt je dit toch vijf maanden per jaar dagelijks gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evjatar
Prima toch? En een airco kan je het beste het hele jaar door gebruiken, ook in de winter en als het regent. Dus 12 maanden per jaar elke dag aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Nouja, auto is wel zwaarder en verbruikt meer. Dus in dat opzicht ga ik er op achteruit :P

maar goed ik heb een baan en geld is niet echt het probeem, over een paar jaar misschien weer kijken aan een kleiner en zuiniger autotje.

[ Voor 20% gewijzigd door mrc4nl op 03-06-2017 21:56 ]

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Aan de andere kant is veiligheid natuurlijk ook wat waard, ik weet niet wat je nu hebt gekocht maar van zo'n '97 micra vouwt je dak/deur en dashboard in elkaar bij een frontale botsing met 60 km/h. Kan me voorstellen dat dat bij je nieuwe auto een stuk beter is naast het hogere gewicht.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
evjatar schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 21:51:
Prima toch? En een airco kan je het beste het hele jaar door gebruiken, ook in de winter en als het regent. Dus 12 maanden per jaar elke dag aan.
In mijn boekje staat dat ik 'm uit moet zetten als het buiten onder de 9 graden is. Maar goed, gebruik 'm eigenlijk zelden. Vanaf een graad of 30 eigenlijk pas en anders gewoon lekker alles open.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

sugarlee89 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 22:15:
Heb mn auto van wit plakplastic voorzien, had ook een witte auto kunnen kopen, maar dit is voordeliger.

Wel merk ik dat een aircoauto waarbij de airco niet aan staat veel warmer van binnen dan een oudere aircoloos voertuig.
Huh een auto met airco waar de airco van uit staat wordt warmer dan een auto waar geen airco inzit?

Die moet je me uitleggen. Een airco die uit staat versterkt de warmte van de zon? Er valt meer zon op een auto waarvan de airco uitstaat? :P

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Het enige verschil in het interieur tussen een non a/c en a/c auto is het ontbreken van de verdamper en een sensor. De verdamper doet helemaal niets als de airco is uitgeschakeld en zal gewoon de temperatuur aannemen van de lucht die in het interieur geblazen wordt. Een auto zonder airco zal dan ook even warm worden als een identieke auto met airco welke uit staat. Ik vermoed dat sugar in een nieuwere auto heeft gezeten met airco, deze worden warmer en blijven warmer puur door de dikkere isolatie in het interieur tegen geluid e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Airco is best fijn, ik zou zeker niet zonder willen en als je prettiger wil rijden in warm weer is het de enige oplossing die zoden aan de dijk zet. Met dit warme weer is mijn auto ook een broeikas als het ik het portier open na enige tijd stilstaan. Gelukkig kan de airco binnen enkele tellen na starten al voor een heerlijk koele bries zorgen. En als ik de straat uit ben is het klimaat voorin in elk geval al aangenaam.

Misschien is het een idee om de Micra in te ruilen? Vooral op Aziatische auto's is airco hier standaard geworden, of je moet echt het goedkoopste model nemen.

Een gebruikte Nissan Micra van een Nissan dealer hoeft geen rib uit je lijf te kosten: https://www.autoscout24.n...d-ff0c1297db85?cldtidx=16
https://www.autoscout24.n...c-2768019fc462?cldtidx=16

Deze auto's kosten je rond de 5K en zijn een enorme upgrade denk ik van je oude Micra qua comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:18
CMD-Snake schreef op zondag 4 juni 2017 @ 14:19:
Airco is best fijn, ik zou zeker niet zonder willen en als je prettiger wil rijden in warm weer is het de enige oplossing die zoden aan de dijk zet. Met dit warme weer is mijn auto ook een broeikas als het ik het portier open na enige tijd stilstaan. Gelukkig kan de airco binnen enkele tellen na starten al voor een heerlijk koele bries zorgen. En als ik de straat uit ben is het klimaat voorin in elk geval al aangenaam.

Misschien is het een idee om de Micra in te ruilen? Vooral op Aziatische auto's is airco hier standaard geworden, of je moet echt het goedkoopste model nemen.

Een gebruikte Nissan Micra van een Nissan dealer hoeft geen rib uit je lijf te kosten: https://www.autoscout24.n...d-ff0c1297db85?cldtidx=16
https://www.autoscout24.n...c-2768019fc462?cldtidx=16

Deze auto's kosten je rond de 5K en zijn een enorme upgrade denk ik van je oude Micra qua comfort.
Spuit 11.

Hij heeft alle creatieve oplossingen in de wind geslagen en een nieuwere micra(?) gekocht :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
geekeep schreef op zondag 4 juni 2017 @ 14:21:
[...]

Spuit 11.

Hij heeft alle creatieve oplossingen in de wind geslagen en een nieuwe micra gekocht :F
Nee. een hyundai getz uit 2005 voor 4100€

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Als je op zoek bent naar goedkoop, is dat niet perse een kleine auto. Die kleine motorinhoud zuipt als een malle op de snelweg, zeker als je 130km/u aanhoudt. Daar komt nog meer lawaai, minder comfort, kleinere tank, minder kreukelzone en minder bagageruimte bij. Persoonlijk ga ik dan liever voor een grotere b- of kleine c-segment auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
geekeep schreef op zondag 4 juni 2017 @ 14:27:
Als je op zoek bent naar goedkoop, is dat niet perse een kleine auto. Die kleine motorinhoud zuipt als een malle op de snelweg, zeker als je 130km/u aanhoudt. Daar komt nog meer lawaai, minder comfort, kleinere tank, minder kreukelzone en minder bagageruimte bij. Persoonlijk ga ik dan liever voor een grotere b- of kleine c-segment auto.
Ik heb een proefrit gemaakt en de auto was uiterst stil op 130 km/u. en je moet ook niet vergeten dan (nog) zwaardere auto's sterk toenemen in wegenbelasting per kwartaal.

Plus de draaicirkel, ik moet om thuis te parkeren een haakse bocht maken, met de micra ging dat net. een veel grotere wielbasis gaat een probleem worden (of ik moet steken) kleine auto's zijn makkelijker te parkeren en dergelijke.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakesushi
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-08-2020
mrc4nl schreef op zondag 4 juni 2017 @ 14:45:
[...]

Ik heb een proefrit gemaakt en de auto was uiterst stil op 130 km/u. en je moet ook niet vergeten dan (nog) zwaardere auto's sterk toenemen in wegenbelasting per kwartaal.

Plus de draaicirkel, ik moet om thuis te parkeren een haakse bocht maken, met de micra ging dat net. een veel grotere wielbasis gaat een probleem worden (of ik moet steken) kleine auto's zijn makkelijker te parkeren en dergelijke.
Mijn voorkeur gaat toch echt wel uit naar een grote veilige auto dan die baggerautos genaamd een Micra, C1, 107 of alles in dat broekzakfromaatje.

Dan parkeer ik maar een straat verderop, zolang ik tenminste veilig kan zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

mrc4nl schreef op zondag 4 juni 2017 @ 14:22:
[...]

Pittige prijs voor een 12 jaar oude A-segmenter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Sakesushi schreef op zondag 4 juni 2017 @ 14:49:
[...]

Mijn voorkeur gaat toch echt wel uit naar een grote veilige auto dan die baggerautos genaamd een Micra, C1, 107 of alles in dat broekzakfromaatje.

Dan parkeer ik maar een straat verderop, zolang ik tenminste veilig kan zitten.
C1/107/Aygo is dezelfde auto en die vind ik inderdaad te klein/ te basic.

Maar goed we kunnen discussieren over wat een goede auto had kunnen zijn maar ik heb al getekend en kan er toch niet meer onderuit, dus die discussie heeft weinig zin.
Verwijderd schreef op zondag 4 juni 2017 @ 14:59:
[...]

I know, voor 3200 a3500 euro heb je al een vergelijkbare ( minder dan 100000 kilometer) maar goed ik heb nu wel eentje van een garage dichtbij en met zekerheid dat ie goed is + nieuwe apk.

[ Voor 23% gewijzigd door mrc4nl op 04-06-2017 15:05 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
mrc4nl schreef op zondag 4 juni 2017 @ 14:22:
[...]

Is dat niet heel veel geld voor die auto? Ik betaalde anderhalf jaar geleden 2800 voor een Focus station van een jaar eerder. Met airco/climate, leder, lichtmetaal, dealer onderhouden en van de eerste eigenaar. Gemiddeld ruim 1 op 14 en 1050 kg (1 gewichtscategorie boven de Getz?) , maar Hyundai's zullen niet veel zuiniger zijn.
Voor 9995 rijklaar kwam ik pas gloednieuwe 108's tegen. Ik kan ze online zo snel niet meer vinden, het was een folder in de brievenbus. Uit voorraad, met airco, elektrische ramen en centrale *bliepbliep*. Dan vind ik 4100 voor een vergelijkbare van 12 jaar oud best veel.
mrc4nl schreef op zondag 4 juni 2017 @ 15:00:
I know, voor 3200 a3500 euro heb je al een vergelijkbare ( minder dan 100000 kilometer) maar goed ik heb nu wel eentje van een garage dichtbij en met zekerheid dat ie goed is + nieuwe apk.
Dat heb je nooit.

[ Voor 23% gewijzigd door RemcoDelft op 04-06-2017 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
RemcoDelft schreef op zondag 4 juni 2017 @ 15:31:
[...]

Is dat niet heel veel geld voor die auto? Ik betaalde anderhalf jaar geleden 2800 voor een Focus station van een jaar eerder. Met airco/climate, leder, lichtmetaal, dealer onderhouden en van de eerste eigenaar. Gemiddeld ruim 1 op 14 en 1050 kg (1 gewichtscategorie boven de Getz?) , maar Hyundai's zullen niet veel zuiniger zijn.
grote auto's zijn nou eenmaal goedkoper in aanschaf 2e hands omdat ze meer afschijven, kleine autotjes blijven gewild en blijven meer waard na een groot aantal jaar.
[...]

Dat heb je nooit.
Je hebt gelijk. maar t is wat anders dan dat ik m zonder garantie bij Jet cars vandaan heb ;)

[ Voor 10% gewijzigd door mrc4nl op 04-06-2017 16:08 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Verwijderd schreef op zondag 4 juni 2017 @ 14:59:
[...]

Een Getz is wel een b-segmenter (concurrent van Clio, 206 etc), maar blijft een bak geld voor zo'n leeftijd. Voor dat geld heb je ook een nette Ibiza, Clio of Polo (die ook niks kosten qua belasting). Bij auto's met die leeftijd zijn alle voorkomende mankementen al bekend en daar kun je dan ook op letten bij aankoop. Garantie op een 10+ jaar oude auto geloof ik niet zo in, zeker als dat een dikke smak geld op de totaalprijs kost.

Maja beetje laat nu OP onverwachts toch een andere auto heeft gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aardbei

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2020 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-09 11:33
2 ramen aan de voorkant op een kiertje open, blower op voetenstand en je houd het wel uit op een lang stuk. Let wel dat werkt niet op 20 km maar begint daarna pas effect te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:58
geekeep schreef op zondag 4 juni 2017 @ 17:04:
[...]

Een Getz is wel een b-segmenter (concurrent van Clio, 206 etc), maar blijft een bak geld voor zo'n leeftijd. Voor dat geld heb je ook een nette Ibiza, Clio of Polo (die ook niks kosten qua belasting). Bij auto's met die leeftijd zijn alle voorkomende mankementen al bekend en daar kun je dan ook op letten bij aankoop. Garantie op een 10+ jaar oude auto geloof ik niet zo in, zeker als dat een dikke smak geld op de totaalprijs kost.

Maja beetje laat nu OP onverwachts toch een andere auto heeft gekocht.
Met een Getz is niets mis hoor in tegendeel zelfs, ik had nog de keuze een corsa over te nemen van familie. Maar zo blij dat ik dat nooit gedaan heb... die auto had toen al allerlei rare mankementjes. Toen ik de getz kocht wat onderzoek zitten doen aan de hand van mijn wensen en wat bezitters ongeveer kwijt waren aan onderhoud en ik vond deze het meest geschikt het was (en is) mijn eerste auto. Toegegeven ik heb niet gelet op looks, de getz is geen mooie auto. Heb er toen één gekocht die relatief dichtbij stond, uit 2003 voor 3000 toen, maar inderdaad ook geen garantie of zo bijgekocht.

Dat ding is echt als een werkpaard voor mij. Heb er vorig jaar nog enorm veel spullen mee verhuisd, elke dag maak ik er nog best veel kilometers mee. Alles werkt nog steeds, heeft mij nog nooit laten staan. Niet met koud en niet met hitte. Heb hem nu bijna 4 jaar en er al meer dan een ton mee gereden. Staat nu bijna op de twee ton, heel de neus onder de steenslag van de snelweg etc. Moeders mooiste is het zeker niet meer, maar rijdt nog steeds als een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evjatar
sig69 schreef op zondag 4 juni 2017 @ 01:25:
[...]

In mijn boekje staat dat ik 'm uit moet zetten als het buiten onder de 9 graden is. Maar goed, gebruik 'm eigenlijk zelden. Vanaf een graad of 30 eigenlijk pas en anders gewoon lekker alles open.
Een airco kan het beste altijd aan staan, dit voorkomt (dure) reparaties. Zo'n ding bepaalt zelf wel of hij moet koelen of niet aan de hand van de temperatuur van het interieur.

Een Getz is een prima auto waarmee gemakkelijk elke dag gereden kan worden. Ga je veel snelweg km's maken of lange afstanden rijden kan zo'n auto wel vermoeiender zijn dan een hoger segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kom uit de tijd dat de airco nog uitgevonden moest worden. Ook toen waren er al files op de Route du Soleil. Die was toen nog niets eens klaar en moest je vaak een stuk "groene pijl route" volgen in de hete zon.
Er waren toen al wel rolgordijntjes te koop die met zuignapjes of beugeltjes vast gezet konden worden en een 12 volt ventilator met de stekker in de sigarettenaansteker. Bij het parkeren een scherm voor de raam en desnoods een handdoek over het stuur of een auto-hoes. Zo zijn wij groot geworden. Ik heb een keer meegemaakt dat de file een lengte had van Luxemburg tot bijna zuid Frankrijk. Dit was overdag en begon om s'morgens rond 7 uur bij de benzinepomp in Luxemburg waar praktisch elke Nederlander gaat tanken en , jawel, sigaretten inslaat voor 2 tot 3 weken. ( met 2 kleine kinderen achterin en natuurlijk om de 2 uur stoppen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
evjatar schreef op zondag 4 juni 2017 @ 20:20:
[...]

Een airco kan het beste altijd aan staan, dit voorkomt (dure) reparaties. Zo'n ding bepaalt zelf wel of hij moet koelen of niet aan de hand van de temperatuur van het interieur.
Mits je auto iets van climate control (met temp instelling dus) heeft... Een auto in dit segment en met deze leeftijd heeft over het algemeen enkel een instelbare blaassnelheid van de ventilator en een aan/uit knop voor de airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-09 10:38
Ben zelf een groot voorstander van een schuif/kanteldak!

Zelf een auto gehad met origineel airco en schuifkanteldak combinatie. Dakje hoog, airco aan, wordt zo de warme lucht uit de auto gedrukt en kan het dakje dicht.

Maar in jouw geval is er geen airco. Tot snelheden van ongeveer 100kmh vond ik het heerlijk om met het dak volledig open te rijden met zomerse temperaturen. Airco had ik vaak gewoon uit staan.

Prima te doen! Gaf mij daarnaast ook nog echt een soort vrijheid.

Doe eens gek en bouw zelf een Twingo dak in
http://www.vwforum.nl/how...wen-in-mk1-mk2-mk3-183206
:9

Tussen de 100 en 150 kun je wel een net dakje scoren.

[ Voor 16% gewijzigd door Bas. op 04-06-2017 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 4 juni 2017 @ 21:23:
Ik kom uit de tijd dat de airco nog uitgevonden moest worden. Ook toen waren er al files op de Route du Soleil. Die was toen nog niets eens klaar en moest je vaak een stuk "groene pijl route" volgen in de hete zon.
Er waren toen al wel rolgordijntjes te koop die met zuignapjes of beugeltjes vast gezet konden worden en een 12 volt ventilator met de stekker in de sigarettenaansteker. Bij het parkeren een scherm voor de raam en desnoods een handdoek over het stuur of een auto-hoes. Zo zijn wij groot geworden. Ik heb een keer meegemaakt dat de file een lengte had van Luxemburg tot bijna zuid Frankrijk. Dit was overdag en begon om s'morgens rond 7 uur bij de benzinepomp in Luxemburg waar praktisch elke Nederlander gaat tanken en , jawel, sigaretten inslaat voor 2 tot 3 weken. ( met 2 kleine kinderen achterin en natuurlijk om de 2 uur stoppen)
Jij groeide op in de 30er jaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harun6868
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 01-04-2024
Pak een powerbank en koop een paar usb fans en voilà mini airco :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Harun6868 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 00:40:
Pak een powerbank en koop een paar usb fans en voilà mini airco :)
usb fans zijn niet krachtig, beter koop je dan een paar serieuze 120mm fans en sluit die aan op de sigareten aansteker.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wielo1
  • Laatst online: 10-09 00:44
Koud washandje op je voorhoofd stuk of 20 een nachtje in de diepvries s morgens in de koelbox en gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

418O2 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 23:03:
In Spanje is het in de zomer prima te doen. Dan moet Nederland ook wel lukken. Wel even een gepast pak aandoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Met een zonnebril.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koel
Does not compute.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evjatar
geekeep schreef op zondag 4 juni 2017 @ 22:05:
[...]

Mits je auto iets van climate control (met temp instelling dus) heeft... Een auto in dit segment en met deze leeftijd heeft over het algemeen enkel een instelbare blaassnelheid van de ventilator en een aan/uit knop voor de airco.
Desalniettemin moet een airco regelmatig gebruikt worden, hoe de bediening er ook uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Je bent een stuk cooler met een zonnebril? :P

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07:53
Verwijderd schreef op maandag 5 juni 2017 @ 00:28:
[...]

In de jaren 30 geen 12V in de auto ;)

Airco is in NL pas vanaf de jaren 90 normaal geworden en toen nog lang niet op alle auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Tja en nu stel ik via de app pre-cooling in (of pre-heating) en daarnaast wordt de koelkast ingeschakeld in de center console en het dashboard kastje wordt gekoeld door de aircon. (Ondanks dat dit dan deels zelfbouw is wordt het wel steeds meer de standaard af-fabriek). Oftewel de tijd gaat door en als je het geld hebt voor die luxe waarom niet :) Zoals al reeds gezegd warmen moderne auto's ook meer op in de zon dus aircon wordt alleen maar belangrijker naarmate de auto jonger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haha, bijna goed! Kun je ook al rekenen? 8)7 _/-\o_ _/-\o_

[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-09 11:33
Marcel Br schreef op maandag 5 juni 2017 @ 11:15:
[...]

In de jaren 30 geen 12V in de auto ;)

Airco is in NL pas vanaf de jaren 90 normaal geworden en toen nog lang niet op alle auto's.
Mijn grootvader heeft in 1994 eens 10.000 gulden betaalt voor die optie, moet je nagaan hoever we zijn gekomen. In 2001 kreeg je het standaard op de luxere uitvoeringen van het B-segment.
Pagina: 1 2 Laatste