RifatSahin schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 21:16:
[...]
Zo zorgwekkend zou ik het niet willen noemen. Ik ben idd nog nieuw in de pc gaming scene. En als ik dan ervaringen lees, zie en hoor over de Ryzen dan is het niets minder dan logisch om aan te nemen dat het een super product (moet zijn) is.
Graag wil ik je vriendelijk vragen, indien je tijd hebt natuurlijk, of jij voor mij een build kan maken op basis van mijn eisen. Wellicht dat het beter zal passen bij mij. Mijn build is op basis van wat ik denk nodig te hebben om gewoon futureproof te zijn. Of het Intel, AMD of Aldi is die mijn componenten gaan voorzien. Dat interesseert mij echt niets. Ik ben puur uit gegaan van reacties van medeforummers en wat eigen research. Maar zelfs dat is dus niet echt betrouwbaar??
Mijn eisen zijn als volgt. 1440p gamen in minimaal 60fps. Videobewerking doe ik wel op mijn macbook pro. En als ik Cubase erop kan draaien zodat ik mijn muziek kan opnemen, dan ben ik een gelukkige man.
Ik waardeer je bericht enorm. En mijn bericht is zeker niet om een discussie aan te gaan. Maar eerder willen leren hoe het een en ander in elkaar zit.
Goede reactie, bedankt.
Ik kan je eerlijk zeggen dat ik altijd zo objectief mogelijk ben. Er zijn echter heel veel tweakers fan van AMD. AMD is de underdog in de cpu wereld. Vooral in Nederland zijn mensen tegen de grote bedrijven als Intel, Google, Microsoft en Facebook. En ik zie zelf ook heus wel de nadelen van al die bedrijven. Verder wordt de underdog vaak geprezen omdat ze met minder middelen ook veel bereiken. Deze AMD vs Intel strijd is al jaren bezig in de 'pc scene'. Gelukkig kopen de verstandige mensen gewoon datgene wat ze nodig hebben en wat op dat moment het beste is.
Compleet objectief kan ik met zekerheid zeggen dat voor gamen op dit moment een i7-7700K beter presteert dan een Ryzen 1700. Slechts als een game meer dan 8 threads gaat vereisen, zal de Ryzen voordeel hebben en beter presteren.
Je geeft zelf aan dat jouw conclusie na het lezen van ervaringen is dat Ryzen een superproduct moet zijn. En dat is dus precies wat ik bedoel. Het internet staat sinds de release van Ryzen werkelijk overal vol met sterk overdreven of zelfs foute claims over Ryzen. Zo extreem, dat jij als nieuweling vrij snel denkt dat Ryzen ook echt een stuk beter dan een Intel i7 zal zijn.
Er is nog een belangrijk verschil en dat is dat Intel ondertussen bewezen degelijkheid en compatibiliteit heeft laten zien. Ryzen heeft last van kinderziektes. Ze zijn echt niet heel erg, maar ze zijn er. Zo is er een probleem met geheugen-compatibiliteit, maar het laatste nieuws is dat AMD daar met een update aan heeft gewerkt. Ook zijn games, door het ontbreken van AMD op de markt, lange tijd geoptimaliseerd voor de Intel cpu's. Intel heeft daardoor een extra voordeel gekregen in de game-markt.
Je vraag over een aankoop-advies: het huidige advies met AMD is prima. Als je echter Intel wil, dan verander je alleen het moederbord naar eenvergelijkbare met Intel-socket. En de Ryzen wordt dan een Intel i7-7700K. Dat laatste zou ik doen en heb ik in januari al gedaan. Heb nu dus al 5 maanden het systeem volop in gebruik. Alsnog, er is niks mis met een Ryzen 1700 in jouw systeem. Het meest belangrijke verschil is dat je dan een kleine beetje op prestatie inlevert, maar hoopt dat je later (over twee of drie jaar) voordeel hebt van de extra cores.
Ik dacht zelf zes jaar geleden ook dat ik dat zou hebben met de 8-core AMD Bulldozer, maar die cpu is in de afgelopen zes jaar door games vrijwel nooit goed benut geweest. Bulldozer was verder een flop, ik had hem zelf ook alleen omdat ik weer eens AMD wou en omdat ik toen dacht dat 8-cores na een paar jaar wel eens nuttig zouden worden. Is niet gebeurd dus. Hetzelfde verhaal begint nu weer. AMD komt met 16-thread cpu's en de fans verwachten ook meteen dat de software zal gaan veranderen. Games hebben echter een vrij beperkte schaling over meerdere cores. Dit verandert gelukkig door DirectX12 en andere grafische API's (zal ik verder niet uitleggen), maar voordat dit in meerdere games serieus nut heeft, zijn we wel even verder. Ongetwijfeld komt er een moment dat game-cpu's meer dan 100 cores hebben, dat snap ik ook. De vraag is alleen wanneer je wat gaat kopen. En mocht ik niet of niet helemaal gelijk hebben over het aantal cores wat nodig is op korte termijn. Alsnog zal een cpu met 8-threads ook nog jarenlang goed zijn om mee te gamen. Dat is dus iets anders dan de mensen die beweren dat een huidige Intel i7-7700K cpu over vier of vijf jaar helemaal niks meer voorstelt. Ik koop om de vijf jaar een nieuwe game-pc en weet vrijwel zeker dat mijn huidige pc die tijd met gemak gaat overbruggen.
RifatSahin schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 21:47:
Wat mij trouwens wel opvalt is dat ik over de 7700k veel lees dat hij wel akelig warm wordt. En de Ryzen is daarentegen wel wat koeler *krabt aan hoofd*
En dit is geen propaganda maar reviews van tweaker leden.... kan dat kwaad dat hij zo warm wordt, of maakt dat verder weinig uit?
Ook dit is precies zo'n voorbeeld. Om te beginnen. een cpu wordt zo warm als je hem laat worden. Daarnaast kunnen ze ook best goed tegen warmte. Het belangrijkste punt is hoeveel stroom een cpu verbruikt. Stroomverbruik is voor zowel Ryzen als een i7 prima.
Ik heb zelf een i7-7700K en met een Scythe Mugen 5, een heel standaard maar goede koeler, wordt mijn cpu absoluut niet warm. Ik hoor de fan nauwelijks of niet en het hele systeem is koel en werkt optimaal.
Ik kom van een oude AMD Bulldozer af en juist die cpu had een hoog verbruik en die draaide wel redelijk warm. Zegt niks over de nieuwe Ryzen van AMD verder hoor. Ook videokaarten van AMD staan bekend als heter dan die van nVidia.
Ook tweaker-leden zetten soms onwaarheden in hun reviews. Bij alles waar het om AMD, Intel of nVidia gaat, moet je goed opletten. De meeste mensen hebben een sterke voorkeur voor deze merken en zullen een heel subjectieve ervaring delen. Hardware.info is naar mijn mening een betrouwbare en eerlijk site qua reviews van componenten. Verder zijn er ook genoeg grotere Engelstalige sites te vinden.
foppe-jan schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 21:43:
[...]
Dat zijn boude claims, echter compleet onbewezen, en/of ze volgen niet uit de door jou gepresenteerde anecdote (jij ervaart iets niet, dus bestaat het niet?). Is het niet zo dat jouw ervaring net zo zwaar weegt als die van een ander, maar dat je
geen van beide zomaar mag verdisconteren als een "keiharde leugen". Dus: waar baseer je ze op, in deze rant tegen zgn. "nepnieuws"?
(Verder, wederom: zie dit filmpje voor empirische onderbouwing van de claims over gestotter in gta5:
YouTube: Ryzen Part 3: Gameplay/Frametimes of GTA V on Ryzen & Intel (3/3) )
Ik heb een achtergrond in de natuurkunde. Ik weet heel goed hoe een onderzoek uit te voeren, gegevens te analyseren, conclusies te trekken en bronnen te verifiëren. Daarnaast heb ik redelijk wat ervaring met pc-componenten, maar dat is dan meer via mijn hobby.
Als je jouw video zelf ook helemaal hebt gezien, dan zie je dat er steeds duidelijk wordt gezegd dat er in praktijk geen verschil is tussen een 1800X (!) en een 7700K (1800X is bijna 2x zo duur als de 7700K). Ook zegt hij meerdere keren dat het zeer waarschijnlijk om fouten in de engine van GTA V gaat als er een spike is in de frametimes. Eén frame die random blijft hangen, betekent dat de engine vast loopt op iets. Niet dat de cpu het niet meer aan kan. Ook heeft de 1800X last van dezelfde frametimes, alleen het is in mindere mate. Dat kan heel goed komen door de lagere framerate en/of andere details die met de engine van GTA V hebben te maken. Met slechts basale kennis van cpu's moet je hierdoor wel inzien dat al die verhalen over schokkende i7's compleet uit het verband zijn getrokken.
De beste oplossing voor smooth gameplay is door fps te begrenzen en een vorm van gsync/freesync te gebruiken. Ik had GTA V zelf perfect ingesteld en de hele ervaring was perfect smooth.
Een ander detail is dat in de video ook wordt aangegeven dat een 7700K met GTX1080 gemiddeld meer fps haalt dan een 1800X met GTX1080Ti. Alles is verder volgens de video in het voordeel van Intel. Alleen die rare frametime-spikes die te zien zijn... Als je ze in de praktijk niet merkt en als het waarschijnlijk aan de engine zelf ligt, dan is dat dus uiteindelijk totaal niet iets relevant. De i7 is ook op papier in singlethread tot en met 8 thread simpelweg de snelste. En alleen de 1700 komt in de buurt van de prijs, terwijl de video over de 1800X gaat.