Waarom geen Macbook Air dan? Dat lijkt me ook prima voor je en is wat vriendelijke voor de portemonnee.
De Air kost bij Apple zelf €1099 met 128GB opslag en 8GB werkgeheugen.
Voor wat jij wil doen is 8GB echt ruim voldoende geheugen; ook de komende jaren nog... Echt absoluut geen probleem. Heck, ik ben zelf wat mensen omschrijven als een "IT Pro" en ik draai zelf ook met 8GB... Ik heb totaal geen behoefte aan 16GB, want het geheugen is nooit maxed out. Het geheugen management van MacOS is echt subliem. Ik kan bijvoorbeeld rustig meerdere virtuele machines tegelijk draaien terwijl de browser openstaat, Spotify muziek speelt en de Mail client draait. (En die mail client vreet fokking veel geheugen.) Gaat prima, nergens last van. Geen lags. Met 16GB zou ik meer virtual machines kunnen draaien, of elke virtual machine wat meer geheugen geven: maar was niet nodig.
Als ik met dat soort zaken, die echt geheugen en i/o intensief zijn, prima uit de voeten kom met 8GB; dan zou jij voor een beetje excel en Netflix 16GB nodig hebben? C'mon.
Waarom je dan in eerste instantie uberhaupt hebt overwogen om de i7 te pakken met 16GB == mindfuck.
Het i5 model met 8GB ram is voldoende en daar kan je nog jaaaaaaren mee vooruit met dit gebruik, maar ik denk zelfs dat de Macbook Air met 8GB al helemaal prima is voor jou. Eventueel met 256GB opslag ipv 128; maar verder? Dat ding gaat snel zat zijn, en ik denk dat je er minstens 5 jaar mee vooruit kan.
Er staan overigens hier op Tweakers ook vaak 2015 Macbook Pro modellen mét AppleCare (meestal nog minstens 2.5 jaar) te koop voor redelijk goedkoop, met vriendelijke specs... Dat is ook een optie. En in dit geval denk ik dat voor jou het 2015 model zelfs veel beter is... Mede omdat hij veel meer poorten aan boord heeft.

Voor de software die jij gebruikt slaat die hele TouchBar sowieso echt helemaal nergens op imho. (Al snap ik het wel hoor, ik heb zelf ook iets extra betaald om die te krijgen

Maarja, ik kreeg een nogal goede deal aangeboden.) Daarnaast is het zo dat als je het allerduurste model koopt, dat het mogelijk een heel stuk moeilijker wordt om dat ding later tegen een redelijk bedrag te slijten; omdat niemand het wil hebben.

Dat is wel een groot voordeel ook aan deze machines, als je redelijk specs kiest, dat ze na een paar jaar gebruik nog steeds flink geld opleveren.
Het zijn naar mijn mening geweldige laptops en een heerlijk OS (al moet je wel wat tweaks installeren in sommige gevallen. Als ik naar jou gebruik kijk, gok ik dat zelfs dat niet mogelijk is.) Heel stabiel, goed beveiligd, uitermate snel. Het is wel een mythe dat ze niet traag kunnen worden, maar over het algemeen is het beeld dat je heel veel mensen met een Mac er echt jaren mee ziet doen zonder dat ze zich gaan ergeren aan slowdown of hele vervelende lags.
Ik snap dat de gimmick factor een rol speelt, maar als je daarvoor wilt gaan dan moet je ook niet bitchen over de prijs.

Neem dus in je overweging mee dat een Air prima geschikt zal zijn voor wat jij wil doen, en dat die een stuk goedkoper zijn. Maar whatever the case: 16GB klinkt mij echt als mega overkill in de oren voor wat jij van plan bent met dat ding. Dus ik zou zeggen: Macbook Air; of kijk voor een leuke tweedehands MBP 2015 met AC+.
Succes
[
Voor 27% gewijzigd door
WhatsappHack op 30-05-2017 01:28
]
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)