Waarom zou ik een MacBook kopen?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inbedrijf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:45
Ik gebruik al tijden MacOS en de daarbij horende hardware van apple, heb nooit het duurste van het duurste gekocht, maar altijd wel degene met iets meer specs dan het instap model. Ik heb nu een macbook air met en i7 en 8gig geheugen. Ik kan er echt alles op (behalve gamen, daarvoor koop je een console ;-) ) De laatste tijd edit/bewerk ik ook video in after effects, de final render duurt iets langer, maar niet schrikbarend.

Vooral voor het gene wat jij gaat doen heb je totaal niet de specs nodig die jij omschrijft, daarnaast gaat niks tegenwoordig nog een decennia mee. Koop een mac met iets meer power, maar overdrijf het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 172410

shaggy8675 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:25:
Is ook een mooi vergelijk een simpele Lenovo vergelijken met een €2800 kostende laptop. Pak er eens een Lenovo van die prijsklasse bij en kijken we nogmaals wat die specs betekenen, al helemaal tov een achterhaalde Mac natuurlijk.
Kijk naar de Surface-reeks van Microsoft. Om te huilen zo duur, maar in vergelijking met het meeste Apple-spul dan weer niet zo prijzig en echt bizar knap gebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryatzu
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-06 11:39
Anoniem: 172410 schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 17:06:
[...]

Kijk naar de Surface-reeks van Microsoft. Om te huilen zo duur, maar in vergelijking met het meeste Apple-spul dan weer niet zo prijzig en echt bizar knap gebouwd.
Prijs is normaal voor wat je krijgt. Bouw kwaliteit niet te vergelijken met andere fabrikanten (en kwa design) vergeleken met apple stukje goedkoper.

Maar om terug te komen op de topic start. Met de goedkoopste nieuwe surface pro heb je genoeg aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ryatzu schreef op zondag 28 mei 2017 @ 11:34:
Prijs is normaal voor wat je krijgt. Bouw kwaliteit niet te vergelijken met andere fabrikanten (en kwa design) vergeleken met apple stukje goedkoper.
De prijs is voor consumenten vrij hoog. Voor professionele apparatuur is het dan weer niet extreem duur. Daar ergens tussenin moet je de kwaliteit ook ongeveer zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Anoniem: 172410 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 21:57:
[...]

De prijs is voor consumenten vrij hoog. Voor professionele apparatuur is het dan weer niet extreem duur. Daar ergens tussenin moet je de kwaliteit ook ongeveer zoeken.
Ik zou eerder zeggen dat er voor consumenten veel goedkopere meuk op de markt is die gewoon als totaal veel minder is.

Het probleem van een apple / surface pro is niet dat die zo duur zijn, als je gewoon naar het totaalplaatje bij de concurrent gaat kijken kom je op ongeveer hetzelfde prijskaartje uit.
Het probleem is eerder dat er zoveel plastic shit is die compleet verkeerd uitgebalanceerd is (oh kijk, wel 2 TB opslagruimte (op 7200 rpm)) waardoor die "ruk" werkt maar wel goedkoop in de markt gezet kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe-star
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik heb in 2014 een nieuwe macbook pro gekocht. Leuke laptop hoor, maar hij was veel te duur (2000 euro) voor wat ik ermee doe. Beetje powerpoint en netflix kijken idd. MacOS vind ik ook geen meerwaarde hebben t.o.v Windows10. Het enige wat ik wel tof vind is final cut pro. Maar dat is niet "beter" dan Premiere. Thunderbolt gebruik ik zelf niet. De SSD's zijn wel snel, maar geheugen is té duur. Gewoon keiharde ripoff
Nog geen defecten meegemaakt, maar als er buiten je garantie iets kapot is ben je flink aan de beurt...
Wat dat betreft is Apple een echte boef.

Als ik een nieuwe laptop zou kopen ga ik voor een onopvallende Thinkpad uit de T-serie. Misschien zelfs wel tweedehands. Marktplaats staat er vol mee. Makkelijk te repareren. Betere toetsenborden ook.

[ Voor 8% gewijzigd door Joe-star op 29-05-2017 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gomez12 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 00:14:
Het probleem van een apple / surface pro is niet dat die zo duur zijn, als je gewoon naar het totaalplaatje bij de concurrent gaat kijken kom je op ongeveer hetzelfde prijskaartje uit.
Het gros van de consumenten vindt ze wel duur. Dat ze waar voor hun geld bieden maakt verder op zich niet veel uit. Het gaat nu eenmaal om een klap geld.
Het probleem is eerder dat er zoveel plastic shit is die compleet verkeerd uitgebalanceerd is (oh kijk, wel 2 TB opslagruimte (op 7200 rpm)) waardoor die "ruk" werkt maar wel goedkoop in de markt gezet kan worden.
Dat sowieso wel. Mensen die een MacBook van anderhalf duizend euro of meer vergelijken met letterlijk het goedkoopste Windows-laptopje dat ze konden vinden en dan gek genoeg de MacBook prettiger vinden werken. Als je ze dan uitlegt dat het apparaten uit een totaal andere klasse gaat en wat dat uitmaakt gaat er pas een lichtje branden. En ja, dat heb ik daadwerkelijk meegemaakt.

Het probleem dat Windows heeft is wat dat betreft hetzelfde als dat van Android - er is teveel troep te koop die de ervaring verpest.
Joe-star schreef op maandag 29 mei 2017 @ 00:46:
Het enige wat ik wel tof vind is final cut pro. Maar dat is niet "beter" dan Premiere.
Final Cut Pro en Premiere zijn in essentie dezelfde programma's. Het is zelfs (deels) door dezelfde mensen gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Anoniem: 172410 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 00:51:
[...]
Mensen die een MacBook van anderhalf duizend euro of meer vergelijken met letterlijk het goedkoopste Windows-laptopje dat ze konden vinden en dan gek genoeg de MacBook prettiger vinden werken. Als je ze dan uitlegt dat het apparaten uit een totaal andere klasse gaat en wat dat uitmaakt gaat er pas een lichtje branden. En ja, dat heb ik daadwerkelijk meegemaakt.
Lol, dat is bijna dagelijkse praktijk op de FP. Een touchpad van een willekeurige laptop moet net zo goed zijn als een touchpad van een surface pro of een apple, een aluminium body mag ook geen meerwaarde hebben, soort ssd mag ook bijna geen meerwaarde hebben, een accu is toch een accu etc.

Waardoor je krijgt dat mensen de expliciet benoemde onderdelen (vid.kaart + GB geheugen etc) gaan optellen en goedkoper uitkomen zonder in te zien dat je dan nog geen werkend exemplaar hebt.
Het probleem dat Windows heeft is wat dat betreft hetzelfde als dat van Android - er is teveel troep te koop die de ervaring verpest.
Het is geen probleem, niet voor Windows en niet voor Android, want het is juist dit gegeven wat ze naar de top qua aantallen brengt, ze hebben van die heerlijke instapmodellen wat ieder beginnend bedrijfje kan aanschaffen en als er meer geld komt dan kunnen de betere exemplaren aangeschaft worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Sebas1979 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:21:
Het glimt en je kunt je buren er jaloers mee maken. Voor 2700 euro lijkt me dat een koopje. Ik zeg "doen!"
Als ik de buurman zou zijn zou ik denken. Jee weer zo een sukkel die 3K heeft uitgegeven voor iets wat een oude technologie heeft (Apple refresh is er nog niet) en wat hij met een mooie Asus of Lenovo voor 2K minder ook had kunnen doen met een SSD model en wel nieuwe techniek :)
ikweethetbeter schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 22:09:
[...]

Ik in ieder geval niet. Een Mac en macOS gaan langer mee, voelen langer up-to-date aan, dan een pc en Windows.

[...]

Er zijn adapters waarmee je een micro SD kaartje in het SD slot kunt stoppen zonder dat deze uitsteekt. Met een 128GB kaartje verdubbel je zo vrij eenvoudig je opslag.
MicroSD met 500MB+ lezen/schriiven... Die bestaan niet eens, 90MB/s is zo een beetje het snelste....

[ Voor 34% gewijzigd door Wim-Bart op 29-05-2017 01:14 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wim-Bart schreef op maandag 29 mei 2017 @ 01:10:
Als ik de buurman zou zijn zou ik denken. Jee weer zo een sukkel die 3K heeft uitgegeven voor iets wat een oude technologie heeft (Apple refresh is er nog niet) en wat hij met een mooie Asus of Lenovo voor 2K minder ook had kunnen doen met een SSD model en wel nieuwe techniek :)
offtopic:
Om een autograpje aan te passen aan het topic:

Twee mannen aan het pissen, zegt de een tegen de ander "Ik neem aan dat de glimmende Macbook van jou is?" :+

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-02 23:43
@Wim-Bart Jawel hoor. Andere pinout, andere controller nodig ook wel :P maar het is gewoon een SD-standaard en die komt er ook voor microSD aan.
Of Apple die gaat ondersteunen - waarschijnlijk niet, de oude steek-een-microsd-kaart-vast-in-je-macbook SSD-ish oplossingen waren ze al niet happy mee, dus dit zien ze komen; maar het bestaat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

iceheart schreef op maandag 29 mei 2017 @ 01:22:
@Wim-Bart Jawel hoor. Andere pinout, andere controller nodig ook wel :P maar het is gewoon een SD-standaard en die komt er ook voor microSD aan.
Of Apple die gaat ondersteunen - waarschijnlijk niet, de oude steek-een-microsd-kaart-vast-in-je-macbook SSD-ish oplossingen waren ze al niet happy mee, dus dit zien ze komen; maar het bestaat wel.
En dan de vraag, ook voor een prijs van een 128GB SSD? ;) Als ik de prijzen van sommige High Speed SD kaarten zie met 128GB dan verwacht ik de prijs van een leuke laptop ;)

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
@Wim-Bart Sommige van die prijsjes moet je niet zo op letten, wil nog wel eens ietwat opportunistisch inkopen van één enkel exemplaar van een slecht leverbaar kaartje voor die gebruiker die écht mórgen een bruiloft fotograferen/filmen moet, zijn. Of gewoon een kaart die nog slecht leverbaar is, punt. Geloof dat dit er allemaal nog maar net echt aankomt, zeg maar.

Overigens ga je geen ene biet verschil in performance _merken_ tussen de hypervlotte interne SSD en een van de vele goed leverbare UHS-I of UHS-II kaarten voor normaal gebruik.

Gewoon de echt heftig intensieve software op de interne SSD houden; die MicroSD kaart (de betere dan, he) zal nog steeds (vrijwel) even lekker gaan als een wat oudere betaalbare SSD. Voor vrijwel geen enkele consumententoepassing hebben die supersnelle SSD's echt meerwaarde buiten de benchmarks, dus ik zou het wel weten. :)

Betalen voor performance waar je toch niks mee doet is ook zoiets :+

[ Voor 6% gewijzigd door iceheart op 29-05-2017 01:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-06 20:25
--MeAngry-- schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 18:48:
Als iemand een Mac wil gebruiken en gecharmeerd is van het OS en de presentatie, dan gaat het daar toch niet om?

Ik zeg alleen dat er goedkopere opties zijn. Buiten een Windowslaptop uit de budgetbak.
Inderdaad, ik snap dat je op osx wilt werken en dat alles van Apple lekker samen werkt maar zou ook een goedkopere macbook voorstellen. Meer dan genoeg voor wat je wilt doen en een mooi apparaat met retina scherm (in tegenstelling tot de air). Wel even de WWDC afwachten want grote kans dat er dan een hardware bump komt die in mijn ogen ook wel nodig is.

[ Voor 7% gewijzigd door Sluw op 29-05-2017 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-06 14:45

Jean Paul

Reservebelg

Gezien de gebruikersdoeleinden zou ik een goedkopere laptop van <1000 euro aanbevelen met SSD. Heb nu een Dell Latitude E5570 van werk (i5-6300U @ 2.4GHz en 8GB mem), en alles wat jij opnoemt plus wat simpele games (Path of Exile, Grim Dawn) werkt prima (met iGPU notabene).

Het geld dat je overhoudt kan je gebruiken om een mooie SSD te kopen voor de huidige laptop van je vriendin en die voelt ook weer als nieuw. Plus de rest netto op je rekening zoals jouw vrouw het graag heeft. Klink mij als de gulden middenweg ;)

Mijn ervaring met mid-range mobiele telefoons (Oneplus 2 momenteel) en de iPhone 6s heeft mij geleerd dat het beter is om om de twee jaar een mid-range te kopen, dan 4 jaar met een duurdere iPhone die evengoed eigenaardigheden heeft (spontaan uitvallen door accu, matige accuduur, muziek die stopt bij gebruik camera, tegenvallende camera etc.). Nog niet te beginnen over de veel te dure accessoires van Apple.

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
Niemand heeft 't hier over dat een macbook ook een statussymbool is?

Zelf hou ik van mooie luxe horloges en ik krijg dagelijks van collega's de opmerking "ik zou het er niet voor uitgeven". Tsja, maar jij bent jij en ik ben ik.

TS heeft al 76x gehoord dat je een windows laptop kan kopen met dezelfde specs als een macbook voor de helft van het geld, maar is dat een macbook? Nee. Als TS een macbook wil dan moet hij die kopen, maar om nou gelijk voor het duurste model te gaan zou mij ook wat ver gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:54
Als ik TS was zou ik gewoon een Macbook kopen, het is een fijn OS, degelijk gebouwde machines en het werkt perfect samen met je andere apparaten. Ja, een Windows laptop kan goedkoper zijn maar de kans op ergernissen is ook een stuk groter.

Voor jouw gebruik heb je 3 opties:
Macbook Air 13 inch, het goedkoopst, wel echt een outdated scherm
Macbook 12 inch, super mooi klein en licht apparaat
Macbook Pro 13 inch zonder TB, eigenlijk qua specs het meeste waar voor je geld.

Een termijn van 10 jaar is overigens niet echt realistisch, ik zou een horizon van 5 jaar aanhouden. Met 8GB heb je dan waarschijnlijk voldoende. Voordeel van de Macbooks is dat ze ook nog wat restwaarde hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

NO_Excuses schreef op maandag 29 mei 2017 @ 10:30:

Zelf hou ik van mooie luxe horloges en ik krijg dagelijks van collega's de opmerking "ik zou het er niet voor uitgeven". Tsja, maar jij bent jij en ik ben ik.

TS heeft al 76x gehoord dat je een windows laptop kan kopen met dezelfde specs als een macbook voor de helft van het geld, maar is dat een macbook? Nee. Als TS een macbook wil dan moet hij die kopen, maar om nou gelijk voor het duurste model te gaan zou mij ook wat ver gaan.
Macbook een statussymbool? Iedereen met een beetje baan kan het kopen dus om het status symbool te noemen. Net zoals een dure horloge. Als een macbook nu 20K zou kosten, dan zou het misschien een statussymbool zijn, nu is het gewoon commodity. Net zoals een iPhone, van student tot glazenwasser heeft er ëën. Zo eenvoudig is het, maar sommige mensen voelen zich speciaal als ze er 1 hebben. Maar zolang ik iets zie wat eenvoudig is aan te schaffen dan heb ik zo iets van, tja....

[ Voor 8% gewijzigd door Wim-Bart op 29-05-2017 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:14

Als ik jouw buurman zou zijn zou ik denken dat je sarcasme-detector kapot is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NO_Excuses
Wim-Bart schreef op maandag 29 mei 2017 @ 10:42:
[...]

Macbook een statussymbool? Iedereen met een beetje baan kan het kopen dus om het status symbool te noemen. Net zoals een dure horloge. Als een macbook nu 20K zou kosten, dan zou het misschien een statussymbool zijn, nu is het gewoon commodity. Net zoals een iPhone, van student tot glazenwasser heeft er ëën.
Toch weet iedereen dat een macbook duur is. Om een macbook geen status symbool te noemen, omdat iedereen in Nederland 'm uiteindelijk kan betalen is veel te kort door de bocht.

Een Rolex van 8k kan iedereen met een beetje baan op een gegeven moment ook wel betalen, maar het blijft een statussymbool. Het zijn van een statussymbool is niet perse 100% afhankelijk van de prijs en al helemaal niet aan het feit of iedereen het kan betalen ja of nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:56
Ik heb het gevoel dat dit topic een eindeloze discussie zal gaan worden..
Windows vs Apple is bijna net zoiets als Meisjes vs Jongens of Audi vs BMW. Een discussie die eigenlijk geen winnaars kent.
De standpunten van beide kanten liggen er.. de keuze lijkt me nu gewoon aan TS.
Ik zou persoonlijk zeggen.. Koop gewoon die Macbook Pro, jij vindt hem mooi. Wat boeit het jou wat een ander er van vindt? Ik heb hetzelfde met auto's. Ik wil graag een auto waar ik mezelf goed bij voel, die ik kan parkeren en vervolgen bij het weglopen nog even om kan kijken. Een leuke auto wil ik best wat geld aan uitgeven terwijl anderen dat maar onzin vinden. Maar ik ben een autofanaat dus voor mij is het anders. Maar dat is mijn gevoel. Laten we zeggen dat jij een Apple fanaat bent (dit even ter aanname) .. wil je dan niet ook gewoon je laptop uit de tas halen en er ZELF van kunnen genieten? Dat het ding dan bijna drie duizend euro kost. Dat is aan jezelf of je dat het helemaal waard vindt. Daar kunnen wij niet over oordelen.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-06 14:01

Dat is zeker al genoemd in het begin van de discussie.
Maar de TS vraagt om redenen voor een MacBook anders dan de pats-factor als ik het goed begrijp.
Anders kan hij het niet verantwoorden richting zijn vriendin ;)
DonJunior schreef op maandag 29 mei 2017 @ 10:48:
Ik heb het gevoel dat dit topic een eindeloze discussie zal gaan worden..
Windows vs Apple is bijna net zoiets als Meisjes vs Jongens of Audi vs BMW. Een discussie die eigenlijk geen winnaars kent.
De standpunten van beide kanten liggen er.. de keuze lijkt me nu gewoon aan TS.
Ik zou persoonlijk zeggen.. Koop gewoon die Macbook Pro, jij vindt hem mooi. Wat boeit het jou wat een ander er van vindt? Ik heb hetzelfde met auto's. Ik wil graag een auto waar ik mezelf goed bij voel, die ik kan parkeren en vervolgen bij het weglopen nog even om kan kijken. Een leuke auto wil ik best wat geld aan uitgeven terwijl anderen dat maar onzin vinden. Maar ik ben een autofanaat dus voor mij is het anders. Maar dat is mijn gevoel. Laten we zeggen dat jij een Apple fanaat bent (dit even ter aanname) .. wil je dan niet ook gewoon je laptop uit de tas halen en er ZELF van kunnen genieten? Dat het ding dan bijna drie duizend euro kost. Dat is aan jezelf of je dat het helemaal waard vindt. Daar kunnen wij niet over oordelen.
Probleem is dat zijn vriendin ook nog iets te zeggen heeft denk ik, die het gewoon onzin vindt om bijna 3k uit te geven aan een laptop alleen omdat hij mooi is.

[ Voor 43% gewijzigd door Arjant2 op 29-05-2017 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

NO_Excuses schreef op maandag 29 mei 2017 @ 10:47:
[...]

Toch weet iedereen dat een macbook duur is. Om een macbook geen status symbool te noemen, omdat iedereen in Nederland 'm uiteindelijk kan betalen is veel te kort door de bocht.

Een Rolex van 8k kan iedereen met een beetje baan op een gegeven moment ook wel betalen, maar het blijft een statussymbool. Het zijn van een statussymbool is niet perse 100% afhankelijk van de prijs en al helemaal niet aan het feit of iedereen het kan betalen ja of nee.
Ik ben geen fan van Apple, maar Apple is helemaal niet duur wat je er voor krijgt. Als je componenten gaat stapelen misschien wel, maar Apple is meer dan alleen een bundeltje geheugen, cpu en een kastje. Het is ook een goed doordacht concept, een goed OS. Dus nee Apple is niet duur, maar misschien zijn er voor veel mensen andere keuzes die beter zijn. Wat mij voornamelijk stoort is dat mensen Apple kiezen om de verkeerde redenen en misschien beter een ander alternatief hadden kunnen kiezen. Ik zie zo veel mensen die als eerste actie bijvoorbeeld Windows installeren op een macBook.

[ Voor 11% gewijzigd door Wim-Bart op 29-05-2017 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NO_Excuses
Arjant2 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 10:49:
[...]

Dat is zeker al genoemd in het begin van de discussie.
Maar de TS vraagt om redenen voor een MacBook anders dan de pats-factor als ik het goed begrijp.
Anders kan hij het niet verantwoorden richting zijn vriendin ;)
Shit dan heb ik er over heen gelezen, mijn fout. 8)7
Ik denk niet dat wij TS ooit kunnen helpen met de aankoop verantwoorden richting zijn vriendin. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
Wim-Bart schreef op maandag 29 mei 2017 @ 10:50:
[...]

Ik ben geen fan van Apple, maar Apple is helemaal niet duur wat je er voor krijgt. Als je componenten gaat stapelen misschien wel, maar Apple is meer dan alleen een bundeltje geheugen, cpu en een kastje. Het is ook een goed doordacht concept, een goed OS. Dus nee Apple is niet duur, maar misschien zijn er voor veel mensen andere keuzes die beter zijn.
Je moet zeggen " ik VIND Apple niet duur voor wat je er voor krijgt". Je maakt er een feit van en dat is niet correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Arjant2 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 10:51:
[...]

Je moet zeggen " ik VIND Apple niet duur voor wat je er voor krijgt". Je maakt er een feit van en dat is niet correct.
Het is een nutteloos onderscheid, want dan zou je eerlijkheidshalve ook moeten zeggen dat je Windows/MS/Sony/Dell/HP ook niet duur VIND voor wat je ervoor krijgt.

Apple is gewoon een totaal ander assortiment als de 300 euro laptops, blijf je echter gewoon kijken binnen het assortiment waarin Apple zit dan is het geen duur merk voor wat je er voor krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-06 14:45

Jean Paul

Reservebelg

NO_Excuses schreef op maandag 29 mei 2017 @ 10:51:
[...]

Shit dan heb ik er over heen gelezen, mijn fout. 8)7
Ik denk niet dat wij TS ooit kunnen helpen met de aankoop verantwoorden richting zijn vriendin. :P
Dat is het inderdaad. TS wil graag redenen waarom hij een MacBook zou kopen, dan krijg je meningen van het voor- en tegenkamp. Daarbij zijn de genoemde gebruiksdoeleinden écht geen reden om een MacBook te kopen, want menig laptop (met SSD gezien de genoemde opstart-frustratie van zijn huidige laptop) kan dat prima.

Vrij simpel, wil TS een MacBook omdat het mooi is/prettig werkt/integreert met huidige apparaten? Dan moet je hem kopen. Wil je weten of het een goede koop is? Dat is voor iedereen anders; ik zou het niet doen, wellicht jij wel en m'n buurman weer niet ;)

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-06 10:16
Met een macbook met dergelijke specs kun je wel heel lang mee doen. Maar zou ik persoonlijk voor een goedkopere macbook gaan en dan over 4 jaar weer eentje kopen. Dan heb je vast weer nieuwe technieken en verbeteringen.

En de integratie met al je bestaande apparatuur is wel super prettig. Ik gebruik het zo vaak om ook via de apple tv mn macbook scherm te tonen enzo.

Aan de andere kant is dit ding volledige 400% overkill voor je gebruikscenario. Wat jij wilt doen kun je op een iPad doen met een extra toetsenbordje.

Anyhow, voor mij is t makkelijk ik zou t gewoon doen, i7 16gb, kun je wel weer een aantal jaar mee vooruit.
Persoonlijk wou ik dat Apple een Surface Pro zou maken met OSX en niet met iOS. :)

Something something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Arjant2 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 10:49:
[...]

[..]

[...]

Probleem is dat zijn vriendin ook nog iets te zeggen heeft denk ik, die het gewoon onzin vindt om bijna 3k uit te geven aan een laptop alleen omdat hij mooi is.
Maar dat is dan toch sowieso tussen hem en zijn vriendin? Wat kunnen wij daar voor nuttige discussie in beginnen? Als hij daadwerkelijk zo'n vriendin heeft wiens wil wet is dan kunnen wij roepen wat we willen maar dan is het toch TS zijn probleem.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Het is niet alleen maar mooi natuurlijk. De bouwkwaliteit is ook gewoon heel erg goed. Mijn 2011 macbook pro die ik bijna dagelijks heen en weer sleep en heel erg veel gebruik ziet er nog super goed uit, hinges hebben nog de goede weerstand, geen slijtage etc. Daar betaal je ook voor, je ziet bij beter gebouwde windows laptops dat ze ook meer richting die prijs gaan, Microsoft surface book, Dell XPS, de betere thinkpads, Elitebook etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-06 13:21
Een Mac kopen omdat je wat spullen van Apple in huis hebt is wel wat belachelijk.
Er is niks dat je niet met je iphone en apple TV kunt doen of je nu wel een macbook hebt of niet.

Ik heb zelf een apple tv 4 (gebruiksgemak) en een iPhone 6s (van mijn werk) maar toch haal ik het niet in mijn hoofd om een 2700€ kostende laptop met 'middelmatige hardware in huis te halen, dan mag die er goed uitzien.
Vooral omdat je met (het veel te dure) basismodel ook alles kan doen wat je wil.

Ik heb een vrij dure laptop (als je hem nieuw koopt), maar heb die 2de hands gekocht voor 1200€ (3 maand geleden), heb dan nog eens een SSD gekocht voor 200€ en ik heb nu een retesnel en goede laptop. Wel een andere (lompe) form factor maar ik stel specs boven uiterlijk (behalve bij een vrouw, daar moet een gezonde balans zijn >:)).
SeenD schreef op maandag 29 mei 2017 @ 11:15:
Anyhow, voor mij is t makkelijk ik zou t gewoon doen, i7 16gb, kun je wel weer een aantal jaar mee vooruit.
Persoonlijk wou ik dat Apple een Surface Pro zou maken met OSX en niet met iOS. :)
Een surface pro is wel van Microsoft hoor O-) . Ik heb een surface pro 3 en dat is een geweldig toestel.

Waarom zoveel geld uitgeven aan de i7? Al de i5 en i7 cpu's in de macbook pro 13" zijn dual cores met Hyperthreading. De i7 is maar een paar procent sneller maar kost wel 360€ meer.
Upgraden van Ram kan ik nog verstaan, maar OSX werkt perfect met 8GB voor hetgeen de TS wil doen.
Koop het basismodel, doe er 2-3 jaar mee, verkoop deze en leg die 700€ (en mss nog een beetje) bij voor een nieuwe met nieuwere technieken. Je gaat ongeveer evenveel uitgeven en er langer plezier van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:23

JT

VETAK y0

Wat op zich wel jammer is, is dat de MBA zo een hopeloos verouderd TN scherm met lage resolutie gebruikt. Pak je een Zenbook van 650-700 euro dan doet deze dat veel beter. Dus wil je voorkomen dat je voor 1000e een prutscherm hebt dan moet je gelijk aan de MB a 1450+ euro of MB Pro a 1700+ euro.

Maw: wil je OSX, al dan niet voor de integratie, én een fatsoenlijk scherm dan ben je minstens 1450 euro kwijt. 750 euro meer dan een Zenbook die prima functioneert voor hetgeen je ermee wilt, puur voor het OS. Aan jou de keuze :)

Daarnaast, stel je koopt nu een laptop voor de komende 10 jaar. Of je koopt elke 4 jaar een nieuwe voor 700 euro. Ik kan je garanderen dat de 3e laptop die je koopt, die je over jaar 10 dan hebt, sneller is dan de dan 10 jaar oude MB. En je bent nog 700e goedkoper uit ook. Los van eventuele accu's die je in de tussentijd hebt moeten vervangen in je MB want hoe goed de MB ook is, je accu gaat echt geen 10 jaar mee ;)

[ Voor 28% gewijzigd door JT op 29-05-2017 11:44 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semidevidra
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15-08-2021

Als je tegenwoordig kijkt naar de prijs van een Iphone als je die los zou kopen zit je ook al in de buurt van 1000 Euro.. Het is nu allemaal een statussymbool geworden, men associeert het merk Apple met dure designer stuff m.a.w. Must-Have.

Ik vind 2k voor een laptop teveel(zelfs 1k).
Ik hou ook van mooie luxe horloges, maar goed wat zou je ervan vinden als je ergens tegen aankomt ermee en met een kras erop zit...

@ topic starter,
Na het vele aanhoren van ons allen omtrent het wel en niet kopen ervan, wat vind je nu zelf?
Als je toch besloten hebt om voor de Macbook te gaan, dan zal ik wel wachten op de nieuwe Macbooks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-06 10:16
Engineer Stewie schreef op maandag 29 mei 2017 @ 11:39:

[...]

Een surface pro is wel van Microsoft hoor O-) . Ik heb een surface pro 3 en dat is een geweldig toestel.
I know, Apple zegt dan koop een iPad Pro maar ik wil een surface pro met OSX. Niet t beperkende iOS. Ik heb ook geen tablet ofzo, want ik kan er niks mee. Maar OSX op een surface pro-achtig apparaat zou voor mij wel top zijn. :)

Verder ben ik t wel met je eens met je i5/i7 redenatie. i7 is overkill met dat prijsverschil. Maar hij wilt er heel lang mee doen, dus tja waarom geen i7 dan.

Something something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
JT schreef op maandag 29 mei 2017 @ 11:40:
Wat op zich wel jammer is, is dat de MBA zo een hopeloos verouderd TN scherm met lage resolutie gebruikt. Pak je een Zenbook van 650-700 euro dan doet deze dat veel beter. Dus wil je voorkomen dat je voor 1000e een prutscherm hebt dan moet je gelijk aan de MB a 1450+ euro of MB Pro a 1700+ euro.

Maw: wil je OSX, al dan niet voor de integratie, én een fatsoenlijk scherm dan ben je minstens 1450 euro kwijt. 750 euro meer dan een Zenbook die prima functioneert voor hetgeen je ermee wilt, puur voor het OS. Aan jou de keuze :)

Daarnaast, stel je koopt nu een laptop voor de komende 10 jaar. Of je koopt elke 4 jaar een nieuwe voor 700 euro. Ik kan je garanderen dat de 3e laptop die je koopt, die je over jaar 10 dan hebt, sneller is dan de dan 10 jaar oude MB. En je bent nog 700e goedkoper uit ook. Los van eventuele accu's die je in de tussentijd hebt moeten vervangen in je MB want hoe goed de MB ook is, je accu gaat echt geen 10 jaar mee ;)
Voor het gebruik van de TS kan dat beter zijn.
Als ik laptops van 700€ kritisch bekijk, dan zijn het geen laptops meer. Slecht afgewerkt, ketsbaar, véél te zwaar, ...

En wat dat statussymbool betreft... Get a life. Laat de mensen toch kopen wat ze willen.
Als je ECHT alleen koopt wat je strikt nodig hebt, dan reden we allemaal met een Citroen C1 of een Dacia.
Dan is een Peugeot 308 al snobisme.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-11-2024

SpX

Ik heb het topic niet gelezen , maar ik ben recent ook overgestapt van een Windows laptop naar een MacBook pro. Mijn conclusie: als je afhankelijk bent van het office pakket (lees Excel en access ) dan ben je verplicht om bootcamp te installeren.

Powerpivot tables et cetera werkt namelijk niet in de osx versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Tommie12 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 12:08:
[...]

Voor het gebruik van de TS kan dat beter zijn.
Als ik laptops van 700€ kritisch bekijk, dan zijn het geen laptops meer. Slecht afgewerkt, ketsbaar, véél te zwaar, ...
Graag zie ik enige onderbouwing waaruit blijkt dat een Zenbook slechts afgewerkt, kwetsbaar en te zwaar is. 1,2kg vind ik bepaald niet zwaar en is lichter dan een MBP.
En wat dat statussymbool betreft... Get a life.
Ik zou het waarderen als je de trolls achterwege kan laten.
Laat de mensen toch kopen wat ze willen.
Als je ECHT alleen koopt wat je strikt nodig hebt, dan reden we allemaal met een Citroen C1 of een Dacia.
Dan is een Peugeot 308 al snobisme.
Als het je puur om de patsfactor gaat en om te patsen ben je bereid 2100 euro meer neer te leggen dan noodzakelijk om goed te kunnen werken, by all means, doe het vooral. Maar dan is het raar om te vragen om rationele argumenten waarom je het wel/niet zou doen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Asus Zenbook 310 is 1.4kg, en voor 700€ heb je een i3 met 4GB RAM en SSD van 128 GB.

Die is na 4 jaar amper bruikbaar, en zal geen restwaarde meer hebben.

Als ik een laptop koop, dan wil ik iets wat goed is, en dat zit je makkelijk aan 1500€.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-06 15:41
Ik heb in het verleden ook een Macbook Pro, Macbook Pro Retina en Mac Mini gekocht, de voor argumenten:
- Lagere afschrijving.
M Pro aankoop €1750, verkoop na 3 jaar €1200 (daadwerkelijke kosten €550).
M Pro retina aankoop €2200, verkoop na 3 jr €1500 (daadwerkelijke kosten €750)
Mac Mini, aankoop €650, verkoop na 5 jaar €495 (daadwerkelijke kosten €155)
- OSX, met Hackintosh lever je in op gebruiksgemak.
- Koppeling met al m'n andere iOS devices, Apple TV, iPad en iPhone.
- Het lekkerste touchpad! Je wilt toch niet met een losse muis op een laptop werken.

Andere opmerkingen:
- Destijds was gewicht en formaat een balangrijke factor. De Macbooks waren relatief licht t.o.v. de XPS serie van dell. Deze waren ook nog eens groot (grote bezels). Als je veel reist is dit belangrijk. Tegenwoordig zijn er echter prima lichte en compacte Windows laptops!
- Bij mij was accuduur een van de belangrijkste punten. 6u werkelijk gebruik vs 1 uur (Windows). Iedereen ging naar school met een lader terwijl er te weinig stopcontacten waren. Dit is tegenwoordig niet meer zo'n groot verschil, ultrabook windows laptops presteren min of meer identiek.
- Wat andere zeggen klopt, het is een zeer dure laptop voor de specs. Wil je gamen, neem dan geen Apple, zelfs de duurdere stellen je in prestaties flink teleur! Je kunt beter €1.000 spenderen een aan goede Desktop ernaast dan je Macbook voor €700 extra upgraden.
Daarnaast levert upgraden €0,- voordeel aan afschrijving, 2e hands willen mensen een 'Macbook', voor die 0,2 Ghz extra betalen ze niets extra!
- Maak je geen illusies, je kunt geen decennia met een laptop doen. 3 jaar zit je op midlife, 6 jaar is ver end of life

[ Voor 12% gewijzigd door RVE_NL op 29-05-2017 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Tommie12 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 12:59:
Asus Zenbook 310 is 1.4kg, en voor 700€ heb je een i3 met 4GB RAM en SSD van 128 GB.

Die is na 4 jaar amper bruikbaar, en zal geen restwaarde meer hebben.

Als ik een laptop koop, dan wil ik iets wat goed is, en dat zit je makkelijk aan 1500€.
305 is 1,2kg. Mijn laptops hebben altijd nog aardig wat geld opgeleverd. Geen Apple restwaardes maar altijd honderden euro's. Dat is heel wat anders dan "geen restwaarde".

Daarnaast zijn de specs meer dan voldoende voor internet, office en Netflix. Hell, ik had laatst een Brix met J1900. Ik was verbaasd hoe soepel dat eigenlijk werkte. Het tijdperk waarin elke megahertz je dagelijkse taken sneller maakte is allang en breed voorbij.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Laatst online: 23:07
RVE_NL schreef op maandag 29 mei 2017 @ 13:19:
Ik heb in het verleden ook een Macbook Pro, Macbook Pro Retina en Mac Mini gekocht, de voor argumenten:
- Lagere afschrijving.
M Pro aankoop €1750, verkoop na 3 jaar €1200 (daadwerkelijke kosten €550).
M Pro retina aankoop €2200, verkoop na 3 jr €1500 (daadwerkelijke kosten €750)
Mac Mini, aankoop €650, verkoop na 5 jaar €495 (daadwerkelijke kosten €155)
- OSX, met Hackintosh lever je in op gebruiksgemak.
- Koppeling met al m'n andere iOS devices, Apple TV, iPad en iPhone.
- Het lekkerste touchpad! Je wilt toch niet met een losse muis op een laptop werken.

Andere opmerkingen:
- Destijds was gewicht en formaat een balangrijke factor. De Macbooks waren relatief licht t.o.v. de XPS serie van dell. Deze waren ook nog eens groot (grote bezels). Als je veel reist is dit belangrijk. Tegenwoordig zijn er echter prima lichte en compacte Windows laptops!
- Bij mij was accuduur een van de belangrijkste punten. 6u werkelijk gebruik vs 1 uur (Windows). Iedereen ging naar school met een lader terwijl er te weinig stopcontacten waren. Dit is tegenwoordig niet meer zo'n groot verschil, ultrabook windows laptops presteren min of meer identiek.
- Wat andere zeggen klopt, het is een zeer dure laptop voor de specs. Wil je gamen, neem dan geen Apple, zelfs de duurdere stellen je in prestaties flink teleur! Je kunt beter €1.000 spenderen een aan goede Desktop ernaast dan je Macbook voor €700 extra upgraden.
Daarnaast levert upgraden €0,- voordeel aan afschrijving, 2e hands willen mensen een 'Macbook', voor die 0,2 Ghz extra betalen ze niets extra!
- Maak je geen illusies, je kunt geen decennia met een laptop doen. 3 jaar zit je op midlife, 6 jaar is ver end of life
Lagere afschrijving lijkt me niet zo relevant als TS zijn laptop 10 jaar wil gebruiken

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
JT schreef op maandag 29 mei 2017 @ 12:15:
[...]

[..] Maar dan is het raar om te vragen om rationele argumenten waarom je het wel/niet zou doen.
Eerlijk is eerlijk.. is dit hele topic niet raar? Dit is gewoon een standaard Apple vs MS topic aan het worden.
TS moet zelf zijn keuze maken en bepalen of hij het de aanschafwaarde waard vindt. Daar kunnen wij toch niets over zeggen?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

DonJunior schreef op maandag 29 mei 2017 @ 13:29:
[...]

Eerlijk is eerlijk.. is dit hele topic niet raar? Dit is gewoon een standaard Apple vs MS topic aan het worden.
TS moet zelf zijn keuze maken en bepalen of hij het de aanschafwaarde waard vindt. Daar kunnen wij toch niets over zeggen?
Klopt :P Ik probeer ook weg te sturen van de Apple vs MS discussie. Dat is en blijft persoonlijk. TS moet bedenken welk OS die het liefst heeft. Dan wat hij daar extra voor bereid is te betalen. Tenslotte hoeveel extra de patsfactor mag kosten. Dan kom je op een bedrag waarvan de TS kan bepalen of dit genoeg is voor de laptop die hij wil :Y)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
DonJunior schreef op maandag 29 mei 2017 @ 13:29:
[...]

Ik heb het vooral over de basisversie ivm de ge-upgrade versie gehad. Die 700€ haal je er nooit van zijn leven uit, niet in 'blijheid' tijdens gebruik en ook niet in restwaarde.

Een windows laptop is veel goedkoper maar als je OSX wil hang je vast aan een Apple device. Ik heb een MB Pro en een iMac 27" 5k retina gehad en dat werkt allemaal prima. Maar rauwe power had ik daar nooit. Zelfs zo een iMac blijft laptop hardware maar wel met een heel mooi scherm.
Moest ik nooit willen gamen was die iMac ideaal.
P1nGu1n schreef op maandag 29 mei 2017 @ 13:26:
[...]

Lagere afschrijving lijkt me niet zo relevant als TS zijn laptop 10 jaar wil gebruiken
Laten we realistisch blijven en zeggen dat 10 jaar wel gigantisch lang is, tegen dan is de huidige technology bejaard, de batterij helemaal dood en hebben we allemaal een smartphone met 16k resolutie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Komaan... patsfactor.
Ook bij een Macbook zie je het verschil niet tussen eentje van 1600€ en ééntje van 3000€.

Feit is dat Apple gewoon niks heeft in het gamma onder de 1200€.
Net zoals BMW niks heeft in de categorie auto's van 10k.

Highend laptops kosten nu eenmaal meer, of dat nu Apple, Lenovo of Microsoft is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 278217

mja, je vergelijkt nu je potientele aankoop met 2 laptops die je eerder hebt aangeschaft.

Deze 2 laptops zijn samen nog niet eens 2/3e van wat deze nieuwe MAC gaat kosten, de performance kan je dan ook niet naast elkaar liggen.

Als je een windhoos machine van 2700 euro vergelijkt, met de specs van de 2700 euro kostende mac, dan krijg je ECHT wel een laptop die ook na 6 maanden ( lees:jaren) het ook nog prima doet. En ja, een SSD maakt echt zoveel verschil met booten. Helemaal in budget laptops waar ze anders een 5400 RPM schijf in duwen.....

Het argument OSX vs Windows heb ik dan nog in het midden gelaten.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 278217 op 29-05-2017 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe-star
  • Niet online
Het zwakke punt van laptops is de scharnier van het scherm, de batterij en de ventilator. Ik ben het niet eens met het idee dat je geen 10 jaar met een laptop kan doen. Zo lang je er goed mee omgaat kan dat best. Het is wel een hele lange tijd en of het realistisch is zal de tijd uitwijzen maar ik ben wel wat duurzamer gebruik van de grondstoffen. Mijn Macbook is nu ook pas 3 jaar oud, die ga ik ook niet vervangen tot het echt nodig is. Als dat over 3 jaar is dan helaas, als het pas over 6 of meer is dan is het mooi. Lijkt me niet iets om iemand voor uit te lachen. Als je 10+ jaar met een auto wilt doen is dat toch ook normaal.
De aluminium behuizing staat voor luxe, maar ik vind hem alsnog kwetsbaar. Een Thinkpad is wat betreft net zo stevig en van plastic. Als ik TS was zou ik het wel weten: http://www3.lenovo.com/nl...-Generation/p/22TP2TXX15G

[ Voor 26% gewijzigd door Joe-star op 29-05-2017 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman_Craig
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13-06 14:38
Je kunt je vraag beter stellen in een Apple store. Daar zijn mensen opgeleid om je te overtuigen.
Het komt erop neer, als je graag een Mac wilt en je kunt en wilt het betalen, dan moet je gewoon een Mac kopen. Daar heeft verder toch niemand iets mee te maken. Je hoeft niemand toe te lichten waarom je een aankoop gerechtvaardigd vindt. Denk zelf na en maak je eigen keuze, zonder je daar door andere mensen te laten beinvloeden. Die maken wel hun eigen keuze. Je hoeft iig niet bang te zijn dat je een slechte laptop koopt bij Apple ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-06 10:04
Ik zou gelijk voor de 15" gaan. Als je er 10 jaar mee wilt doen gaan je ogen in die tijd misschien nog wel achteruit en dan is een groter scherm toch wel fijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pindasmeer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-06 09:54
€2800 is best wel veel geld voor een laptop ;). Ongeacht welk merk of type het wordt: volgens mij word je veel gelukkiger van 2x 5 jaar met een laptop van €1400 dan 1x 10 jaar met een laptop van €2800. Bovendien is de kans groot dat je over 5 jaar andere eisen stelt aan een laptop dan je nu doet - en dan heb je nog de gelegenheid om de nieuwe eisen mee te nemen in een nieuwe aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-06 14:17

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Elke dag zie ik mijn gezin gebruik maken van diverse Apple devices en als ik dan zie hoe dit al jaren goed gaat, heeft Apple zijn kwaliteit bewezen en daar mag een prijs tegenover staan.

Voordelen:
- iCloud (in combi met een glasvezel verbinding en ongelimiteerde 4g abbo's zo relaxed)
- Naadloze integratie van diverse devices
- Gebruiksvriendelijkheid
- Snelle gui/interface
- Afschrijving van devices
- Enigzins minder intrek voor malware, virussen etcetra. (Maar ze zijn er wel, dus boerenverstand blijven gebruiken)
- Diverse handigheidjes in operating systemen

Zolang wij het hier kunnen bekostigen, blijven wij hier bij Apple.

[ Voor 15% gewijzigd door Falcon op 29-05-2017 16:12 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Joe-star schreef op maandag 29 mei 2017 @ 15:00:
Het zwakke punt van laptops is de scharnier van het scherm, de batterij en de ventilator. Ik ben het niet eens met het idee dat je geen 10 jaar met een laptop kan doen. Zo lang je er goed mee omgaat kan dat best. Het is wel een hele lange tijd en of het realistisch is zal de tijd uitwijzen maar ik ben wel wat duurzamer gebruik van de grondstoffen. Mijn Macbook is nu ook pas 3 jaar oud, die ga ik ook niet vervangen tot het echt nodig is. Als dat over 3 jaar is dan helaas, als het pas over 6 of meer is dan is het mooi. Lijkt me niet iets om iemand voor uit te lachen. Als je 10+ jaar met een auto wilt doen is dat toch ook normaal.
De aluminium behuizing staat voor luxe, maar ik vind hem alsnog kwetsbaar. Een Thinkpad is wat betreft net zo stevig en van plastic. Als ik TS was zou ik het wel weten: http://www3.lenovo.com/nl...-Generation/p/22TP2TXX15G
De behuizing kwetsbaar? Ik vind hem juist lekker stevig, mijn 2011 MBP heeft al die jaren een boel te verduren gehad en ziet er nog hetzelfde uit aan de buitenkant. Scharnier is nog perfect, batterij is 84% van z'n originele capaciteit, ventilator ook nog goed. Niets negatiefs over een thinkpad hoor, die zijn ook fantastisch. Ik vind een goed gebouwde laptop erg belangrijk, krijgt veel te verduren en dat kost nou eenmaal wat meer (bij mac en windows).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:13
MicroSD met 500MB+ lezen/schriiven... Die bestaan niet eens, 90MB/s is zo een beetje het snelste....
De standaard aanwezige 128GB SSD is er voor de snelheid. Daar staan je meest gebruikte bestanden (oa macOS en de swap file) op. Als je uitbreidt met een (micro) SD kaart, dan stop je er bv 64, 128 of 256GB bij voor je Word documenten en je films. Dan is 90 MB/s totaal geen beperking.

[ Voor 0% gewijzigd door ikweethetbeter op 29-05-2017 17:17 . Reden: foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ica1984
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-06 11:35
ik kan en ga niet oordelen of je wel of niet de macbook pro moet kopen.... maar waarom stop je idd niet die ssd in je huidige laptop investering van ongeveer 100 euro, mocht je het dan toch nog steeds niks vinden kan je altijd nog voor de mac gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe-star
  • Niet online
Sluw schreef op maandag 29 mei 2017 @ 16:34:
[...]

De behuizing kwetsbaar? Ik vind hem juist lekker stevig, mijn 2011 MBP heeft al die jaren een boel te verduren gehad en ziet er nog hetzelfde uit aan de buitenkant. Scharnier is nog perfect, batterij is 84% van z'n originele capaciteit, ventilator ook nog goed. Niets negatiefs over een thinkpad hoor, die zijn ook fantastisch. Ik vind een goed gebouwde laptop erg belangrijk, krijgt veel te verduren en dat kost nou eenmaal wat meer (bij mac en windows).
Ik denk dat een laptopbehuizing vooral mee moet geven als je erop typt, als ie een keer valt. Bij mn Lumia 930 kan je hem laten vallen vanaf een meter en omdat het voornamelijk plastic is blijft ie heel. Iphone 5 (diezelfde tijd ongeveer) was na één keer vallen gebroken.

Op aluminium zie je snel krassen. Mijn Macbook ziet er nog mooi uit hoor, maar er is een heel klein hapje uit, dat ook meteen heel scherp is. En deukjes heb je ook sneller in aluminium. Dat heb je in plastic ook niet. Maar dit alles maakt een Macbook weer goed met de ronde hoeken. Ik ben verder best tevreden met Macbook, ze zijn alleen heel moeilijk te repareren. Even een nieuwe batterij erin zetten gaat niet. Al is het maar omdat Apple van die rare schroeven gebruikt. (om terug te komen op lenovo, gewoon philipsschroef) En ook zoiets als een SSD die alleen maar van Apple mag komen, hoe bedenken ze het. Alleen daarom zou je het merk al moeten boycotten. Het is klantonvriendelijk. Gericht op productvervanging.

Als TS na al deze post een Macbook wil zou ik hem adviseren op marktplaats een 2014-2015 model te scoren. Ze gaan toch 10 jaar mee? :+ Dus dat zou niet uit moeten maken. Kost je 1000 euro maar dan heb je een i5 en genoeg ram. Kan je alles mee doen wat je op die van 2700 euro ook kan.

[ Voor 14% gewijzigd door Joe-star op 29-05-2017 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:32
Plottwist: TS blijkt een Apple-hater te zijn en heeft dit topic enkel aangemaakt om aan te tonen dat iSheeps echt niet te doorgronden zijn :P

Als het wel serieus is, heb ik er geen woorden voor. Dat je voor huis-, tuin- en keukengebruik geen 400 euro laptop wil, oke. Zo'n laptop is prima toereikend maar een beetje kwaliteit kan ik zelf ook wel waarderen, en als je het geld hebt... dan neem je inderdaad een metalen model van 700 euro of iets dergelijks. In een periode van 10 jaar kan je VIER van dat soort laptops kopen voor 2800 euro.

Ben je dan een ontzettende Apple-fanboy? Scoor dan een Macbook, of Macbook Air voor iets meer. Mindere specs voor een paar honderd euro meer, er is niks rationeels aan die keuze, maar hey. Ieder z'n eigen hobby toch?

Dan is er nog de overtreffende trap: de touchbar. Daar betaal je dan 1000 euro voor. Vanaf hier kan ik weinig redenen meer bedenken.

Maar tot slot wil TS de 2700-euro kostende Macbook 15". Tja. 7(8)7

Doe wat je niet laten kan, maar waarom dan dit topic? Zelfs de grootste Apple-fan zou je adviseren om een gewone Macbook of Macbook Air te scoren. Wat wil je horen? :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Waarom geen 12" macbook. Vind ik wel een knap ding en voldoet zelfs voor de TS?
Kan je er ook eentje voor de vrouw kopen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Topic telt >100 berichten, maar TS is al enkele dagen niet meer aanwezig geweest, where are thou?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
Voor een beetje surfen en netflixen zou ik eerder "de nieuwe" iPad kopen, ben je voor 393,25 euro klaar en kan je van de rest van de knaken op vakantie of naar de hoeren🍾🥂🎉🎈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
CLB schreef op maandag 29 mei 2017 @ 19:14:
Topic telt >100 berichten, maar TS is al enkele dagen niet meer aanwezig geweest, where are thou?
Misschien dat de discussie die hier inmiddels uitgebarsten is íets meer is dan TS verwacht had? Ik zou ook onder een steen gedoken zijn, inmiddels :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoffaboyS
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-04-2023
Een MacBook is eingelijk voor professionele gebruikers je betaalt eerder voor de naam en niet voor de specs. Als ik jouw was zou ik gewoon een Zenbook ofzo kopen.

https://www.twitch.tv/roffaboys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-05 11:37

Redwood

The Truth Is In Here

Mijn dagelijkse werkpaard is nog steeds mijn Macbook Pro Early 2011. Ik ben destijds voor de goedkoopste variant gegaan. Volgens mij was het 1099,-. en hij komt nog steeds mee.
Ik heb twee jaar terug de schijf voor een ssd vervangen en er 16gb ingeprikt.
Volgens Coconut battery zit mijn accu nog steeds op 75%, iets wat mijn HP's en Dell's niet redden.

Buiten InDesign, Photoshop, Dreamweaver en Illustrator gebruik ik de laptop ook voor Netflix, browsen en de rest.

Een collega van mij heeft zojuist een splinternieuwe Macbook Pro aangeschaft voor rond de € 3000,- en vind ik een complete verspilling van het geld. Als deze macbook aan vervanging toe is ga ik wederom voor het goedkoopste Apple model. Nog nooit zo tevreden geweest met een laptop.

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-06 07:19

Shaggy

Misantroop pur sang

RoffaboyS schreef op maandag 29 mei 2017 @ 20:49:
Een MacBook is eingelijk voor professionele gebruikers
Huh, hoe dat zo?

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Dat was misschien 10 jaar geleden zo, maar dzt is toch nietmeer.
Een mbp is gewoon een dure consumenten laptop en de enige met vrij recente mainstream componenten (i5/i7). Al de andere laptops hebben verouderde hardware of een ultra lichte cpu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cri S
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-03-2022
bij mij was het: ik had een nieuwe computer nodig, maar toen was er Windoos Vista voor pc's en dat wilde ik absoluut niet. Sindsdien ben ik overgestapt op Apple, wel de modellen rond de €1000 (13"nu de air want ik vind die prijzen ook nergens op slaan)
Je hoort mensen wel zeggen: voor een Apple prijs kan bij een Windoos veel betere specs krijgen (dat klopt)
maar een Apple heeft niet meer specs nodig om snel te draaien.

En een Apple laptop wordt niet traag na een tijdje, wat bij Windoos wel het geval is.
Bestaan bluescreens nog bij Windoos? Want mijn Apples zijn nog nooit vast gelopen.

Ik wil niet meer terug naar Windoos

Dus wat jij ervoor wil doen, zou ik voor een instapmodel gaan als je persé een Apple wil.
Microsoft for Mac is ook te krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:15
Cri S schreef op maandag 29 mei 2017 @ 21:16:

Je hoort mensen wel zeggen: voor een Apple prijs kan bij een Windoos veel betere specs krijgen (dat klopt)
Dat betwijfel ik. Bij veel mensen zijn i-devices langzamer geworden ipv sneller na een aantal major iOS updates. Zelfde geld voor MAC's. Mijn iPad 3 bv die ik had was na 2,5 na lancering onbruikbaar traag geworden sinds iOS 8.

En een Apple laptop wordt niet traag na een tijdje, wat bij Windoos wel het geval is.
Bestaan bluescreens nog bij Windoos? Want mijn Apples zijn nog nooit vast gelopen.
Een MAC kan net zo goed traag worden na verloop van tijd, zelfs als je geen upgrades van je OS uitvoert. Ook een MAC vervuilt. Een vastlopers heb ik wel eens gehad op mijn mac, vaak was het dan wel enkel de applicatie. Op Windows zelden last van vastlopers. Blue Screens helemaal al zelden. Ja 2 jaar geleden ofzo een keer toen was het geheugen van mijn laptop kapot ;) En ook Windows hoeft niet traag te worden na verloop van tijd. Mijn ervaring met de laatste Windows versies is dat ze alleen maar sneller zijn geworden. Zelf Win10+SSD, mijn ene broer ook SSD+Win7. Draait allemaal nog super snel. Die pc van mijn broer is 4 jaar geleden gebouwd en sindsdien de zelfde installatie. Er hangt zoveel af hoe jij je pc gebruikt. Wat je installeert en of er geen conflicten in de software zijn.

Aan TS: Je moet doen waar jij je lekker bijvoelt, als jij zo graag die MAC hebt koop hem. Maar voor jouw doeleinden zou ik niet de duurste macbook nemen die er is. Een instapmodel Macbook Pro bijv. is prima dan heb je wel een uitstekend scherm in elk geval. Maar voor jouw doeleinden volstaat een simpele Windows laptop prima. (Win10+i3+ (ruime) SSD+8 GB ram lijkt mij een mooie combi), als je echt op zeker wil pak je een i5 quadcore en 16gb ram. Zelf heb ik sinds 2 jaar ook een macbook voor erbij. Maar ik vind Windows toch het fijnste. Meer flexibiliteit, ik vind Windows simpeler werken (!),meer keus in hardware en goedkoper. (anders gezegd, je kunt je hardware aanpassen naargelang je budget)

[ Voor 6% gewijzigd door dennis_rsb op 29-05-2017 21:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lucifertje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-06 20:40
Na alle reacties, tips, goed bedoelde adviezen besloten om toch bij MacBook te blijven maar deze met wat minder onder de motorkap aan te schaffen.

Daarnaast wacht ik nog even op wellicht de nieuwe generatie vanuit Apple waar wellicht de verouderde hardware wat minder verouderd is of wellicht anno 2017 is ;-)

Overigens maakt het vrouw, sommige van jullie noemen d'r vriendin, niet veel uit. Basissalaris prima om de maand uit te zingen, vergoedingen of andere extraatjes van het werk is leuk maar een "laptop" zonder zelf je pinpas tevoorschijn te toveren is ook leuk.

Verder gebruiken we vanuit het werk enige tijd Surfaces, overigens ook prima apparaten ondanks dat deze "bedrijfsmatig zijn dichtgetimmerd". De hele Apple vs de rest of de MacOS vs Windows discussie is eigenlijk niet aan de orde. Zoals meerdere tweakers al omschreven hebben, de één houdt van auto's, de andere van dure horloges en weer een ander zuipt elk weekend €150,00 er doorheen.. ik wil die MacBook voor z'n gadgetgehalte en dus, volgens sommige van jullie, het bijbehorende patsergedeelte!

In verband met de overige apparatuur van Apple wat in huis dagelijks gebruikt wordt is het daarom voor de hand liggend!

Allen bedankt voor het reageren en de wisselende feedback, zeer interessant wat voor discussies er ontstaan haha! Zo zie je maar dat iedereen z'n mening en smaak heeft, wat de wereld weer leuk maakt 😊

Ik zal tzt eens laten weten wat het uiteindelijk is geworden!

Overigens; voor de liefhebbers heb ik nog een V&A staan voor iMac, is van een bekende en die wil hem graag verkopen dus als iemand geïnteresseerd is zie advertentie 👍🏼
CLB schreef op maandag 29 mei 2017 @ 19:14:
Nee, was lekker weer joh dus heerlijk met de kids in zwembadje gelegen en genoten!
Richh schreef op maandag 29 mei 2017 @ 18:15:
Plottwist: TS blijkt een Apple-hater te zijn en heeft dit topic enkel aangemaakt om aan te tonen dat iSheeps echt niet te doorgronden zijn :P

Als het wel serieus is, heb ik er geen woorden voor. Dat je voor huis-, tuin- en keukengebruik geen 400 euro laptop wil, oke. Zo'n laptop is prima toereikend maar een beetje kwaliteit kan ik zelf ook wel waarderen, en als je het geld hebt... dan neem je inderdaad een metalen model van 700 euro of iets dergelijks. In een periode van 10 jaar kan je VIER van dat soort laptops kopen voor 2800 euro.

Ben je dan een ontzettende Apple-fanboy? Scoor dan een Macbook, of Macbook Air voor iets meer. Mindere specs voor een paar honderd euro meer, er is niks rationeels aan die keuze, maar hey. Ieder z'n eigen hobby toch?

Dan is er nog de overtreffende trap: de touchbar. Daar betaal je dan 1000 euro voor. Vanaf hier kan ik weinig redenen meer bedenken.

Doe wat je niet laten kan, maar waarom dan dit topic? Zelfs de grootste Apple-fan zou je adviseren om een gewone Macbook of Macbook Air te scoren. Wat wil je horen? :P
Geen leuke plottwist, bittere ernst en ik was meer benieuwd naar mensen hun ervaringen en eventuele beperkingen waar ik rekening mee kon houden.

Tot de conclusie gekomen dat €2.799,00 beetje aan de prijze kant is. Maar bruto verrekening pakt interessanter uit dan netto uitkeren van de vergoeding, dus dat maakt budget wat minder belangrijk!

[ Voor 36% gewijzigd door Lucifertje op 29-05-2017 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Lucifertje schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 14:53:
beetje tekst verwerken in Word, wat sheets maken met Excel
Indien je serieus met Excel aan de slag gaat (VBA/Macro's) dan is OS X niet je vriend. Hopeloos instabiel. Maar los daarvan laat OS X je nooit in de steek. Steady as a rock!

Maar als ik je complete post lees: het lijkt me een hebbedingetje. Als jij er geld voor over hebt, go for it! Als je het geld er niet voor over hebt..... enfin. Succes met je keuze!

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:18
bij mij was het: ik had een nieuwe computer nodig, maar toen was er Windoos Vista voor pc's en dat wilde ik absoluut niet. Sindsdien ben ik overgestapt op Apple, wel de modellen rond de €1000 (13"nu de air want ik vind die prijzen ook nergens op slaan)
Lijkt me goed om de scheldwoorden even te laten. Het is Windows, niet Windoos.
Dat is niet mijn ervaring eigenlijk. Windows 10 draait op mijn Surface Pro 3 soepeler dan OS X op mijn MBA. En dan met webdevelopment taken, browsers, VM's etc. Firefox is ook een ramp op OS X.
Ook dat is niet mijn ervaring. De MBA moet ik toch eens per jaar herinstalleren terwijl de Surface Pro 3 laatste "reinstall" was de Upgrade naar Windows 10 vanaf 8. Reboot op OS X moet toch wel eens per week, terwijl ik op Windows gewoon van path tuesday naar patch tuesday kan gaan (een maand dus) zonder memory issues.
Op OS X heten ze "kernel panics" en ja komen bij mij en mijn collega's regelmatig voor. De nieuwe macbook Pro met Touchbar bijvoorbeeld had er in het begin regelmatig last van, nu is het minder heb ik me laten vertellen door collega's. Ook heb ik regelmatig dat USB apparaten aangesloten op het Thunderbolt Display niet werken. Dan moet ik een ander toetsenbord pakken voordat het werkt. Gelukkig hebben we op het werk toetsenborden genoeg......

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ramon schreef op maandag 29 mei 2017 @ 22:54:
Op OS X heten ze "kernel panics" en ja komen bij mij en mijn collega's regelmatig voor. De nieuwe macbook Pro met Touchbar bijvoorbeeld had er in het begin regelmatig last van, nu is het minder heb ik me laten vertellen door collega's. Ook heb ik regelmatig dat USB apparaten aangesloten op het Thunderbolt Display niet werken. Dan moet ik een ander toetsenbord pakken voordat het werkt. Gelukkig hebben we op het werk toetsenborden genoeg......
Ik ken organisaties waar alles op Macs gebeurt en daar is de marble of death helaas geen zeldzaamheid. De vermeende stabiliteit valt me op dat vlak wel behoorlijk tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Ik zou voor een luxe surface gaan met touchcover. Hey is dat ik het voor mijzelf niet kan verantwoorden omdat ik er zelf geen gebruik scenario voor heb (gebruik mijn tablet's zelden). Maar zo een Surface is pas jaroersmakend gaaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:21
Richh schreef op maandag 29 mei 2017 @ 18:15:

Lekker ongenuanceerd. Alsof de Windows premium modellen "rationeel" zijn kwa specs. Kijk eens verder dan je neus lang is, het zijn luxe artikelen. Sp/SB/SLap, Xps, Spectre, mac, etc). Dat jij dat geld niet wilt uitgeven en liever een zenbook koopt is prima(is overigens geen unibody metal design), maar laat iedereen lekker in zijn waarde. Zulke top prijzen zijn nauwelijks exlusief voor Apple, en deze modellen zijn voor een bepaald soort consument. Dat jij je daar niet in kan vinden maakt een ander zijn keuze niet irrationeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wim-Bart schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 00:40:
Ik zou voor een luxe surface gaan met touchcover. Hey is dat ik het voor mijzelf niet kan verantwoorden omdat ik er zelf geen gebruik scenario voor heb (gebruik mijn tablet's zelden). Maar zo een Surface is pas jaroersmakend gaaf.
Ik zou een Surface Pro niet echt een tablet noemen, of niet alleen maar. Zeker de Surface Pro 4 heeft een geweldig toetsenbord en is goed bruikbaar als laptop. Het is uiteraard wel prettig dat je op de bank het toetsenbord kunt losklikken, om ontspannen te browsen of een film te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:36
die behoeftes & en dan een laptop van freakin 3 ruggen kopen?

hoeveel tabs ga je je open zetten tijdens je excel sheets & netflix gebruik dat je denkt 16gb ram nodig te hebben?

imo ben je net zo goed af met n simpel windows laptopje met 8gbram & ssd. of n ultrabook voor ong 1/3 van t bedrag? (en als k me niet vergis kan je daar als je echt wil macOS op draaien, mits je een intel cpu hebt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Waarom geen Macbook Air dan? Dat lijkt me ook prima voor je en is wat vriendelijke voor de portemonnee.

De Air kost bij Apple zelf €1099 met 128GB opslag en 8GB werkgeheugen.
Voor wat jij wil doen is 8GB echt ruim voldoende geheugen; ook de komende jaren nog... Echt absoluut geen probleem. Heck, ik ben zelf wat mensen omschrijven als een "IT Pro" en ik draai zelf ook met 8GB... Ik heb totaal geen behoefte aan 16GB, want het geheugen is nooit maxed out. Het geheugen management van MacOS is echt subliem. Ik kan bijvoorbeeld rustig meerdere virtuele machines tegelijk draaien terwijl de browser openstaat, Spotify muziek speelt en de Mail client draait. (En die mail client vreet fokking veel geheugen.) Gaat prima, nergens last van. Geen lags. Met 16GB zou ik meer virtual machines kunnen draaien, of elke virtual machine wat meer geheugen geven: maar was niet nodig.
Als ik met dat soort zaken, die echt geheugen en i/o intensief zijn, prima uit de voeten kom met 8GB; dan zou jij voor een beetje excel en Netflix 16GB nodig hebben? C'mon. :P

Waarom je dan in eerste instantie uberhaupt hebt overwogen om de i7 te pakken met 16GB == mindfuck.
Het i5 model met 8GB ram is voldoende en daar kan je nog jaaaaaaren mee vooruit met dit gebruik, maar ik denk zelfs dat de Macbook Air met 8GB al helemaal prima is voor jou. Eventueel met 256GB opslag ipv 128; maar verder? Dat ding gaat snel zat zijn, en ik denk dat je er minstens 5 jaar mee vooruit kan.

Er staan overigens hier op Tweakers ook vaak 2015 Macbook Pro modellen mét AppleCare (meestal nog minstens 2.5 jaar) te koop voor redelijk goedkoop, met vriendelijke specs... Dat is ook een optie. En in dit geval denk ik dat voor jou het 2015 model zelfs veel beter is... Mede omdat hij veel meer poorten aan boord heeft. ;) Voor de software die jij gebruikt slaat die hele TouchBar sowieso echt helemaal nergens op imho. (Al snap ik het wel hoor, ik heb zelf ook iets extra betaald om die te krijgen ;) Maarja, ik kreeg een nogal goede deal aangeboden.) Daarnaast is het zo dat als je het allerduurste model koopt, dat het mogelijk een heel stuk moeilijker wordt om dat ding later tegen een redelijk bedrag te slijten; omdat niemand het wil hebben. ;) Dat is wel een groot voordeel ook aan deze machines, als je redelijk specs kiest, dat ze na een paar jaar gebruik nog steeds flink geld opleveren.

Het zijn naar mijn mening geweldige laptops en een heerlijk OS (al moet je wel wat tweaks installeren in sommige gevallen. Als ik naar jou gebruik kijk, gok ik dat zelfs dat niet mogelijk is.) Heel stabiel, goed beveiligd, uitermate snel. Het is wel een mythe dat ze niet traag kunnen worden, maar over het algemeen is het beeld dat je heel veel mensen met een Mac er echt jaren mee ziet doen zonder dat ze zich gaan ergeren aan slowdown of hele vervelende lags.

Ik snap dat de gimmick factor een rol speelt, maar als je daarvoor wilt gaan dan moet je ook niet bitchen over de prijs. :P
Neem dus in je overweging mee dat een Air prima geschikt zal zijn voor wat jij wil doen, en dat die een stuk goedkoper zijn. Maar whatever the case: 16GB klinkt mij echt als mega overkill in de oren voor wat jij van plan bent met dat ding. Dus ik zou zeggen: Macbook Air; of kijk voor een leuke tweedehands MBP 2015 met AC+.

Succes ;)

[ Voor 27% gewijzigd door WhatsappHack op 30-05-2017 01:28 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02:52
Lucifertje schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 15:22:
De reden waarom ik niet een goedkopere MacBook wil is omdat ik er het komende decennia mee wil doen.

Als ik kijk naar mijn vorige laptops of de huidige laptop van mijn vrouw, laatste is een Lenovo crap ding met weliswaar een i7, ben ik daar na pakweg zes maanden helemaal klaar mee.

Die Lenovo wordt gebruikt om wat met foto's te klooien, staat wel veel aan foto's op maar tijdens het opstarten van het apparaat kun je maar de supermarkt om kratje bier te halen, deze te koelen om vervolgens een koud pilsje te drinken om vervolgens je dingetje te gaan doen.

Ik heb hem de afgelopen maanden al met enige regelmaat "schoongemaakt" en twee nieuwe installaties gedraaid en daarna alleen belangrijke gegevens teruggezet. Helaas biedt dit weinig soelaas en is het ding nu 1,5 jaar oud en biedt weinig perspectief voor de komenden 1,5 jaar.

Dit al met meerdere laptops gehad, van een Acer van €1.000,00 tot een zakelijk HP. Goede vriend van mij heeft ook jaren terug een uitgebreide en dikke MacBook gekocht en die draait nog zonder enige moeite en problemen.

Edit: voorgaande laptops waren o.a. de twee onderstaande, Lenovo is nog in gebruik, zie dat dit nu ruim 2 jaar is waarvan hij 6 maanden lekker gelopen heeft :P

Onderstaande Acer heeft zelfde typenummer, ik had aan de zijkant nog een touchpaneel waarmee ik het geluid kon regelen en diverse sneltoesten had naar media shizzle van Acer.
pricewatch: Acer Aspire 6930G-594G64MN
pricewatch: Lenovo IdeaPad G50-70-01613
Dan denk ik niet dat je het met een macbook veel langer zal uithouden, ik draai nu al 3 jaar voor werk en gaming een MSI gaming laptop en behalve dat ik er een SSD in heb gezet loopt hij nog steeds als een trein zonder herinstallatie of schoonmaken, ik heb menig mac's moeten herinstalleren omdat na 2-3 jaar de gebruikers het voorelkaar hebben gekregen dat ding zo traag als dikke stront te maken :P

Ik zou eerder nog maar eens goed kijken naar je persoonlijke "PC hygiëne"

Maar als looks en merk zwaarder wegen dan de prijs, go ahead, maar Mac's zijn absoluut niet foolproof, dat ze geen virusen krijgen, altijd snel zijn en nooit vastlopen is een fabeltje.

[ Voor 3% gewijzigd door dakka op 30-05-2017 04:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
bij mij was het: ik had een nieuwe computer nodig, maar toen was er Windoos Vista voor pc's en dat wilde ik absoluut niet.

Ik wil niet meer terug naar Windoos
Als je advies gebaseerd is op een OS dat 10 jaar geleden is uitgebracht en 8 jaar geleden is vervangen door windows 7 dan hou je dat beter voor jezelf.

Windows 10 draait beter op de hardware die ten tijde van Windows Vista verkocht werd dan Windows Vista zelf. Vista was in het begin idd een draak van een OS maar eenmaal de drivers beter waren en er een SP was, was dat eigenlijk geen slecht OS (nog wel zwaar voor de toenmalige PC's).
Windows 10 is een heel licht draaiende versie en op vergelijkbare hardware zal dat even vlotjes draaien als OSX.
Ik heb gelijktijdig een MBP early 2015 en een surface pro 3 gehad met vergelijkbare hardware, de Surface pro 3 heb ik nog :+ .

Ik ben gecharmeerd van de designs van Apple, maar ik vind de prijs er ver over tegenwoordig.
Een macbook met OSX werkt perfect en daar kan je weinig van zeggen maar sluit bv niet aan bij mijn gebruikersprofiel.
Maar verkondigen dat Mac OSX de heilige graal is, is er toch over. Windows is ook heel eenvoudig geworden en je wordt bv in de instellingen zelfs nog harder met het handje vastgehouden dan OSX. De wirwar van tientallen icoontjes en knoppen is ook daar reeds lang verdwenen.

De TS heeft een heel ander profiel, een profiel dat goed aansluit bij wat Apple te bieden heeft, nog eens een bevestiging dat Apple hardware voor de mainstream is en je een 13" MBP geen "pro" machine kunt noemen :+ .
De TS is ook bij zinnen gekomen en besloten om te wachten en een goedkoper model te kiezen. Of dat wachten zin heeft weet ik niet, de nieuwe intel CPU's zijn niet wereldschokkend sneller dan skylake.

[ Voor 13% gewijzigd door Engineer Stewie op 30-05-2017 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-06 15:43
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
De TS wenst het device via de werkgever te kopen en dan zal dat sowieso nieuw zijn, 2de hands aankopen kan je zo moeilijk in de boeken wegschrijven om BTW terug te vorderen :).

Ik koop zelf ook bijna altijd 2de hands laptops, ik laat de grootste afschrijving aan anderen :+

[ Voor 22% gewijzigd door Engineer Stewie op 30-05-2017 08:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Afbeeldingslocatie: https://4.bp.blogspot.com/-Vjj7s3lKEFU/UMU0xuKYeNI/AAAAAAAACX8/h32ia2kgEY8/s1600/i-m-with-stupid-t-shirt-white-american-apparel_design.png

Scheelt bakken geld :Y)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-06 11:54
Ik had dezelfde gedachte ivm. aanschaf van een MacBook. Ook daadwerkelijk gedaan, zelf een iPhone etc.. maar op een PC/Laptop altijd 100% Windows gehad (nouja... 95%, 5% Linux ;) ). Maar ik kon (en wou uiteindelijk) niet wennen aan OSX. Misschien dat je er niet echt tegenaan gaat lopen met alleen wat Office werk en Netflix.. maar de volwassenheid van OSX loopt echt 5+ jaar achter op Windows en daar ging ik mezelf echt aan storen.

Nu een HP Envy 13" gekocht... goedkoper, sneller en net zo mooi omdat ze wel het e.e.a. "geleend" hebben van de appeltjes.. :Y)

[ Voor 13% gewijzigd door Montaner op 30-05-2017 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Nibbz schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 15:10:
je kan ook nog kijken naar wat de cheapest hackintosh laptop is.. koop je die, kun je alsnog OSX draaien :p
Hackintosh is niet echt 100% native, verder kan je bij elke update/upgrade tijd besteden aan het goed in orde maken van je systeem. Als je een developer/IT-er bent is dat geen probleem, maar voor 'casual' users raad ik het niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
HollowGamer schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 08:27:
[...]

Hackintosh is niet echt 100% native, verder kan je bij elke update/upgrade tijd besteden aan het goed in orde maken van je systeem. Als je een developer/IT-er bent is dat geen probleem, maar voor 'casual' users raad ik het niet aan.
Ook daar zit je niet te wachten dat je werk systeem zoveel moeite kost om het gewoon te laten draaien. Dan wil je een systeem hebben dat, eh, 'just works'. Of dat nu MacOS is of Windows/Linux maakt niet uit. Je gaat niet lopen klooien dan.

Elk Os heeft zijn voor en tegens, dat is altijd al zo geweest. Windows10 heeft vele stappen gemaakt en er komen nog grote stappen. De bal ligt wat dat betreft nu bij Apple om ook iets te laten zien dat ertegenop kan want de grafische sector die zo lang trouw was aan Apple zal dat niet lang meer zijn. Zie al heel veel rondlopen met Surface pro's vanwege het scherm/pen om onderweg te kunnen tekenen. En ken ook best grote 3d studio's hier die nooit Apple gebruikt hebben maar windows vanwege de hardware.

Je moet ten allen tijde kijken bij het aanschaffen wat je nu werkelijk doet en verwacht. De topic starter geeft al aan meerdere apple devices te hebben en geïnteresseerd te zijn omdat het dan goed samenwerkt met een Macbook(pro). Ik wens hem dan ook veel plezier met zijn aankoop want het werkt ook prettig :)
Al doet mijn 13" nu meer dienst als 'gewone laptop' en heb ik een Zbook als werkmachine.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoffaboyS
Dan heb ik het over de MBP dat wordt veel gebruikt bij mensen die met grafische programma's werken.

Een MBA kan wel gebruikt worden door iedereen maar je betaalt dan wel fors meer als je betere specs. wilt hebben dan wat er standaard geleverd word.

Als je elders bijvoorbeeld een Windows laptop koopt ben je zeker goedkoper uit maar ja de keuze ligt bij jouw het is niet mijn geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
RoffaboyS schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 09:50:
Dan heb ik het over de MBP dat wordt veel gebruikt bij mensen die met grafische programma's werken.

Een MBA kan wel gebruikt worden door iedereen maar je betaalt dan wel fors meer als je betere specs. wilt hebben dan wat er standaard geleverd word.

Als je elders bijvoorbeeld een Windows laptop koopt ben je zeker goedkoper uit maar ja de keuze ligt bij jouw het is niet mijn geld.
De grafische sector stapt masaal over op windows net omdat daar meer performance te halen valt en sneller gerenderd kan worden. Time is money in de grafische sector en dan moet het allemaal zo snel mogelijk werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-06 16:30

Nibbz

Postmaster General

HollowGamer schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 08:27:
[...]

Ik vraag het me af hoor. De hardware is niet zo exotisch. Als die hardware niet meer gesupport word, dan zullen ook een sloot aan mac's niet meer werken.

En wat ik aangaf, een beetje hardware lijstje zal helemaal niet moeilijk doen, en zonder problemen OSX laten installeren, zonder allemaal rare drivers.. (op die fakeSMC kext na).

Zeker durf ik het niet te zeggen, maar bv de el capitan update, ging probleemloos. Enige problemen die ik hier en daar vind, is dat iTunes geen films afspeeld die je gekocht heb.

Maar ik moet je wel gelijk geven, mocht het kapot gaan, is het lastig te repareren voor een normale gebruiker. Ik vraag me alleen af hoe vaak het kapot gaat :)

13:37

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 11:15
Laten we het niet te ingewikkeld maken... want we zitten nu op pagina 6 en al sinds de eerste reactie op pagina 1 was het glashelder waar dit topic over gaat. We zouden nu iemand van zijn Mac/Apple verslaving af moeten praten, of moeten gaan uitleggen waarom die Macbook het toch moet worden. Te bizar voor woorden... doe zelf eens gedegen onderzoek ? Je use case is huis/tuin keuken gebruik, en ja dat kan prima met een laptopje van 400 euro, en als je er niet mee gaat gooien doet die het ook gewoon 'een decennia'...

Mijn twee centen zijn heel simpel: er zijn geen rationele argumenten voor een Macbook anno 2017. Wil je high end spul dan is er giga veel keus waarvan Apple de minst effectieve is - dwz kwaliteit in verhouding tot knaken. Ja Apple levert wel kwaliteit, maar het is alsnog spul dat vijf keer over de kop gaat, het gaat nergens meer over, en Apple biedt tegenwoordig ook geen enkele meerwaarde meer waar dat vroeger nog wel zo kon zijn.

Kijk eens naar de Surface Pro's (er is/komt een hele mooie nieuwe uit bijvoorbeeld die me perfect lijkt voor je use case en ook nog eens lekker premium aanvoelt, aangezien dat kennelijk belangrijk is, en minder dan de helft gaat kosten (je voelt 'm al, ik ben zelf niet zo iemand) of een mooi Delletje dat bijna geen bezels heeft.

Keus genoeg. Tijd om in de Pricewatch te gaan snuffelen en wat reviews te lezen lijkt me. Als ik je één tip mag geven, ga er eens met een open vizier in en niet met een voorgevoel dat die Macbook zo fantastisch is. Want dat is ie echt niet, de markt is volwassen tegenwoordig.

[ Voor 12% gewijzigd door Vayra op 30-05-2017 12:51 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik ga toch even de taalnazi in mij laten spreken: "decennia" is het meervoud van decennium ;)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 11:15
JT schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 13:40:
Ik ga toch even de taalnazi in mij laten spreken: "decennia" is het meervoud van decennium ;)
Absoluut, de aanhalingstekens stonden er niet voor niets :)

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

offtopic:
Ach so :) Maar je bent niet de enige die het zo heeft geschreven in dit topic, op zich ben ik geen taalnazi maar het ging nu pijn doen aan mijn ogen :+

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik had een thin & light laptop nodig van +/- 1000 euro. Voor mij was de logische keuze gewoon de 13" MBA.

Prachtig design
Super licht
Sublieme bouwkwaliteit
Accuduur waar je u tegen zegt
Super waardevast waardoor je hem na een paar jaar voor een ongelofelijke prijs nog kan doorverkopen.

Ik weet dat ik voor 1000 euro een ultrabook kan kopen met full hd resolutie en dergelijke maar de bovengenoemde punten kon geen enkele windows bak het van winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe-star
  • Niet online
Zo waardevast zijn ze nou ook weer niet. late 2014 gekocht voor bijna 2000 euro. Ik zie datzelfde model op marktplaats staat voor net duizend euro. De afschrijving is dan wel iets minder dan bij andere merken, het is nog steeds heel veel en rechtvaardigt de hoge aanschafprijs dus niet.

[ Voor 32% gewijzigd door Joe-star op 30-05-2017 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackson6
  • Niet online
Joe-star schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 19:10:
Zo waardevast zijn ze nou ook weer niet. late 2014 gekocht voor bijna 2000 euro. Ik zie datzelfde model op marktplaats staat voor net duizend euro. De afschrijving is dan wel iets minder dan bij andere merken, het is nog steeds heel veel en rechtvaardigt de hoge aanschafprijs dus niet.
Ik heb m'n 2014 MBA van 949,- na een 1.5 jaar nog voor 800 kunnen verkopen. Vind ik heel erg waardevast hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe-star
  • Niet online
Jackson6 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 19:27:
[...]

Ik heb m'n 2014 MBA van 949,- na een 1.5 jaar nog voor 800 kunnen verkopen. Vind ik heel erg waardevast hoor.
Ga maar op marktplaats kijken naar de prijzen van Macbook pro modellen uit 2014. 512GB SSD, 16GB ram, die gaan nu voor iets meer dan de helft van de oorspronkelijke prijs. Misschien heb jij geluk gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Niet online
Joe-star schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 19:58:
[...]

Ga maar op marktplaats kijken naar de prijzen van Macbook pro modellen uit 2014. 512GB SSD, 16GB ram, die gaan nu voor iets meer dan de helft van de oorspronkelijke prijs. Misschien heb jij geluk gehad.
Ik zei ook 1.5 jaar later dus in 2015, we zijn nu 2 jaar verder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-06 07:19

Shaggy

Misantroop pur sang

RoffaboyS schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 09:50:
[...]

De tijd dat je als fotograaf oid perse een Mac moest hebben is al jaren achter ons. Natuurlijk zijn er programma's die goed werken voor de Mac en waar mensen dus aan vasthouden. Maar de tijden dat iedereen kon roepen dat de Mac de betere was voor alles wat ook maar een beetje grafisch was is al ver achterhaalt. Het enigste wat daar van rest is sentiment en ontkenning.. want stel je voor dat een Windows machine sneller zou zijn met Photoshop dan een Mac... ongehoord natuurlijk ;)

Als je een leuke goed uitziende laptop wil hebben die goed bij je telefoon past en je imago ( is toch een ding bij veel mensen, wat prima is natuurlijk ), en je vind het niet erg om prestaties qua hardware ondergeschikt te maken aan prijs en uiterlijk is het een prima ding waar veel mensen erg tevreden mee zijn.

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoffaboyS
Engineer Stewie schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 11:37:
[...]

De grafische sector stapt masaal over op windows net omdat daar meer performance te halen valt en sneller gerenderd kan worden. Time is money in de grafische sector en dan moet het allemaal zo snel mogelijk werken.
Tenzij er gebruikt wordt gemaakt van Final Cut Pro want dat is er alleen op MacOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoffaboyS
shaggy8675 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 20:46:
[...]

De tijd dat je als fotograaf oid perse een Mac moest hebben is al jaren achter ons. Natuurlijk zijn er programma's die goed werken voor de Mac en waar mensen dus aan vasthouden. Maar de tijden dat iedereen kon roepen dat de Mac de betere was voor alles wat ook maar een beetje grafisch was is al ver achterhaalt. Het enigste wat daar van rest is sentiment en ontkenning.. want stel je voor dat een Windows machine sneller zou zijn met Photoshop dan een Mac... ongehoord natuurlijk ;)

Als je een leuke goed uitziende laptop wil hebben die goed bij je telefoon past en je imago ( is toch een ding bij veel mensen, wat prima is natuurlijk ), en je vind het niet erg om prestaties qua hardware ondergeschikt te maken aan prijs en uiterlijk is het een prima ding waar veel mensen erg tevreden mee zijn.
Helemaal mee eens zeker nu dat alle poorten weg zijn op de nieuwe MBP 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cri S
Je hoort mij niks zeggen over heilige graal ;)
Engineer Stewie schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 07:51:
[...]

Als je advies gebaseerd is op een OS dat 10 jaar geleden is uitgebracht en 8 jaar geleden is vervangen door windows 7 dan hou je dat beter voor jezelf.

Windows 10 draait beter op de hardware die ten tijde van Windows Vista verkocht werd dan Windows Vista zelf. Vista was in het begin idd een draak van een OS maar eenmaal de drivers beter waren en er een SP was, was dat eigenlijk geen slecht OS (nog wel zwaar voor de toenmalige PC's).
Windows 10 is een heel licht draaiende versie en op vergelijkbare hardware zal dat even vlotjes draaien als OSX.
Ik heb gelijktijdig een MBP early 2015 en een surface pro 3 gehad met vergelijkbare hardware, de Surface pro 3 heb ik nog :+ .

Ik ben gecharmeerd van de designs van Apple, maar ik vind de prijs er ver over tegenwoordig.
Een macbook met OSX werkt perfect en daar kan je weinig van zeggen maar sluit bv niet aan bij mijn gebruikersprofiel.
Maar verkondigen dat Mac OSX de heilige graal is, is er toch over. Windows is ook heel eenvoudig geworden en je wordt bv in de instellingen zelfs nog harder met het handje vastgehouden dan OSX. De wirwar van tientallen icoontjes en knoppen is ook daar reeds lang verdwenen.

De TS heeft een heel ander profiel, een profiel dat goed aansluit bij wat Apple te bieden heeft, nog eens een bevestiging dat Apple hardware voor de mainstream is en je een 13" MBP geen "pro" machine kunt noemen :+ .
De TS is ook bij zinnen gekomen en besloten om te wachten en een goedkoper model te kiezen. Of dat wachten zin heeft weet ik niet, de nieuwe intel CPU's zijn niet wereldschokkend sneller dan skylake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cri S
Ramon schreef op maandag 29 mei 2017 @ 22:54:
[...]
Lijkt me goed om de scheldwoorden even te laten. Het is Windows, niet Windoos.

Sorry mijn woordenboek herkent dows niet vandaar dat ie we Windo*s van maakte

[...]
Dat is niet mijn ervaring eigenlijk. Windows 10 draait op mijn Surface Pro 3 soepeler dan OS X op mijn MBA. En dan met webdevelopment taken, browsers, VM's etc. Firefox is ook een ramp op OS X.

[...]
Ook dat is niet mijn ervaring. De MBA moet ik toch eens per jaar herinstalleren terwijl de Surface Pro 3 laatste "reinstall" was de Upgrade naar Windows 10 vanaf 8. Reboot op OS X moet toch wel eens per week, terwijl ik op Windows gewoon van path tuesday naar patch tuesday kan gaan (een maand dus) zonder memory issues.

Ja misschien dat het de laatst jaren beter is geworden met Windows maar na Vista was het gewoon een ramp, daar moest je 3x per jaar een "reinstall" doen als het niet meer was.

[...]
Kernel panics ook nog nooit last van, (afkloppen) maar ik heb alleen ervaring met mijn Air en vorige was de witte Macbook en de Alu pro 13"
Pagina: 1 2 Laatste