Waarom zou ik een MacBook kopen?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucifertje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-04 18:09
Hi Tweakers,

Vrijwel nooit post ik iets maar gebruik het forum vooral om te lezen en soms om wat informatie in te winnen.
Nu loop ik met een vraag, voor mezelf kan ik die wel beantwoorden maar ik dat is puur omdat ik iets in mijn kop heb zitten en het er vervolgens niet meer uitgaat!

Ik ben daarom op zoek naar jullie verstandige mening, wellicht is het een onderbouwing van de gedachte die ik heb of brengen jullie mij juist op andere gedachten... ;-)

Sinds enige tijd heb ik interesse in een MacBook, omdat ik gaandeweg de jaren steeds meer apparatuur met een Appel logo in huis heb lijkt het me fijn om alles van één merk te gebruiken. Nu werk ik op provisiebasis en bij behalen van targets staat hier uiteraard een beloning tegenover. Omdat ik het naar mijn zin heb en een prima salaris heb doet het extraatje me niet heel veel (en het is ook niet zo heel veel). Nu heb ik binnenkort weer een gesprek over voortgang en targets met bijbehorende beloning.

Ik wil de provisieregeling eigenlijk gebruiken om het extraatje op te sparen en vervolgens te verrekenen met bijv. een pc, laptop of MacBook voor privé doeleinden. Mijn eerste vraag is overigens of hier iemand ervaring mee heeft en waar ik rekening mee moet houden?

Daarnaast ben ik best onder de indruk van de MacBook Pro met Touchbar 13,3 omdat hij er gewoon mooi uitziet en het liefde op het eerste gezicht is. Nu ben ik niet zomaar tevreden en daarom is mij oog gevallen op een upgrade naar:

-3,3‑GHz dual‑core Intel Core i7‑processor, Turbo Boost tot 3,6 GHz
-16 GB 2133‑MHz geheugen

Vervolgens kom ik uit op €2.799,00 wat best een belachelijk hoog bedrag is voor "laptop". Nu ben ik ervan overtuigd dat het ding mij zal bevestigen waarom ik het kopen moet maar weinig andere delen deze mening (vrouwlief ziet liever het netto resultaat op de bank).

Wat ga je met je laptop doen?
Met de laptop wil ik gewoon alledaagse dingen kunnen doen, beetje tekst verwerken in Word, wat sheets maken met Excel, wat browsen, af en toe eens een lekker kunnen Netflixen of tv streamen in het zonnetje en verder weinig spectaculairs.

Wat is je budget?
Aan de hand van bovenstaande verhaal hangt het er een beetje vanaf wat de mogelijkheden zijn.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Veel verder dan naar de tuin of mee op vakantie zal die waarschijnlijk niet komen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Zoals beschreven fan van Apple en omdat ik thuis drie iPhones + één iPad + Apple TV 3 hebt lijkt het me een wijze zet.

Ik ben heel benieuwd, in ieder geval alvast bedankt voor de moeite en het doorlezen van dit verhaal. Ook hoor ik het uiteraard graag wanneer ik het absoluut juist niet moet doen, met een stukje onderbouwing natuurlijk.

Thanks,

Lucifertje

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

De eisen die jij stelt aan het gebruik, kun je met een laptopje van €399 nog prima uitvoeren.
Het is jouw geld, maar op mij komt het over alsof er naast die MacBook niks meer mogelijk is, zonde.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-04 18:11

Shaggy

Misantroop pur sang

Dus je zou €2800 willen uitgeven aan een laptop waarmee je kan netflixen en browsen, en omdat er dan een appeltje opstaat?.. ehhmm tja, het zijn jouw centen, maar dat kan je met een laptop van €700 ook prima. En als je alleen al naar de hardware specs zou kijken tov een windows machine zal je zien dat je gewoon veel goedkoper uit kan zijn voor hetzelfde of zelfs meer onder de motorkap. Alleen heb je dan geen appeltje erop staan idd...

Het enigste wat ik zou kunnen bedenken om een dergelijk ding te kopen is dat je perse een apple moet hebben, of perse MacOS moet hebben. IS dat de meerprijs waard prima. Voor de rest, kijk eens op Youtube en kijk hoeveel fervente Mac gebruikers de Macbooks afzweren omdat ze sinds 2013 eigenlijk hetzelfde zijn gebleven onder de motorkap.

Succes met je keuze.

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krissie100
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:06
^^
Inderdaad is het enige argument wat de prijs rechtvaardigd: ik ben enorm Apple fan en kan niks anders kopen. Anders is het een belachelijke keuze voor wat je wilt doen, maar als je verliefd bent en van appels houd en vooral het geld er voor over hebt... Ga je gang en koop em :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• semidevidra
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15-08-2021
De Macbook is een lust voor het oog en een hap uit je portemonnee/rekening.
Zoals bovenstaande mede tweakeraars zeggen ben je al zoet met een laptop tussen een range van 300€-700€.
Ik zou ook wel een Macbook willen alleen de specs zijn zo bagger, dat ik beter een gamelaptop kan kopen voor 1000 euro.
Als je puur voor de MacOS gaat dan zeg ik okay, koop dan een Macbook Air. Zo een dure laptop heb je niks aan voor jouw gebruiksdoeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-04 18:21

Perkouw

Moderator General Chat
Lucifertje schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 14:53:
Ik ben heel benieuwd, in ieder geval alvast bedankt voor de moeite en het doorlezen van dit verhaal. Ook hoor ik het uiteraard graag wanneer ik het absoluut juist niet moet doen, met een stukje onderbouwing natuurlijk.

Thanks,

Lucifertje
Wat mij betreft wat omgedraaide wereld. Ik zou zeggen kijk zelf eens waarom het juist niet moet doen? Dan denk ik dat je met een aardige lijstje komt waarom niet en waarom wel. Dan lekker gaan wegturven et voilá je blijft over met data waaruit je een beslissing kunt nemen.

Er zijn legio redenen te bedenken om het wel of niet te doen, maar wij zijn jou niet en kunnen moeilijk inschatten of een wel/niet reden op jou van toepassing is. Ik zou zeggen maak dat lijstje en kijk er nog eens naar. Dan kom je vast tot een mooie en voor jou werkbare conclusie. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Met de laptop wil ik gewoon alledaagse dingen kunnen doen, beetje tekst verwerken in Word, wat sheets maken met Excel, wat browsen, af en toe eens een lekker kunnen Netflixen of tv streamen in het zonnetje en verder weinig spectaculairs.
Om heel zwart-wit te zijn; deze eisen kun je zelfs vervullen op een laptop van 500 euro of zelfs minder;) Daar zou ik geen macbook van 2700 euro voor kopen.

Maar goed, toegeven moet ik wel, ze werken ontzettend fijn. Ik heb zelf een Macbook Pro uit 2015 (toendertijd meest uitgebreide variant), zeer tevreden over. Van meerdere VM's draaien en zaken compileren tot Netflixen...zeer soepel.

Maar goed, wil je echt een Macbook? Neem dan een goedkopere variant, simpele Pro of wat uitgebreidere Air. 2700 euro is echt "weggegooid" geld voor wat je wilt doen.

Anders; zoek een leuk laptopje uit voor nouja...700 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-03 10:53
Hou rekening mee dat de gebruiksdoeleinden ook niet belemmerd mogen worden door een besturingssysteem. Staar niet alleen blind op specs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02:40

DarkSide

theres no place like ::1

ik lees verschillende dingen.
Je wensen voor een laptop hoef je niet te vervullen met een Macbook van 2800,-.
Als je perse een apple logo wilt kan je ook een veel goedkoperen apple macbook kopen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-04 15:40
Als je alleen dat met je notebook doet dan zou ik er 1 van V&A afhalen bij de bekendere verkopers en er 1 die amper gebruikt is voor 40% minder kopen.

Dan heb je voor 1000 euro een macbook met alles erop en eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkUnreal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-04 09:52

DarkUnreal

Postmaster General

je kan ook nog kijken naar wat de cheapest hackintosh laptop is.. koop je die, kun je alsnog OSX draaien :p

13:37

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Waarom wil je op die macbook 16GB hebben? Waarom wil je het duurste model hebben?

Wat jij wil doen kan ook gewoon op de goedkoopste macbook.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:28
Ik ben in het bezit van een Macbook Pro Retina 2015, hier een paar redenen waarom ik heb gekozen voor Apple:

- Vormgeving (unibody vind ik erg mooi)
- Bouwkwaliteit (geen plastic meuk)
- OSX(als ontwikkelaar is OSX een mooie middenweg tussen Windows en Ubuntu)
- Prestaties

Er zijn ook Windows laptops die aan 3 van mijn 4 eisen voldoen, bijvoorbeeld de Dell XPS 15 en Razer Blade. Maar deze laptops komen aardig in de buurt van de Macbook Pro Retina qua prijs(dit jaar dan niet aangezien Apple de prijzen heeft verhoogt). OSX vormt dan voor mij net die meerwaarde om wel voor de Macbook te kiezen.

Als je de laptop dagelijks veel gaat gebruiken, en ook voor werk dan raad ik zeker aan een high end laptop te kopen. Dit levert je uit eindelijk veel tijd op(geen zandlopers).

[ Voor 19% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 26-05-2017 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucifertje
De reden waarom ik niet een goedkopere MacBook wil is omdat ik er het komende decennia mee wil doen.

Als ik kijk naar mijn vorige laptops of de huidige laptop van mijn vrouw, laatste is een Lenovo crap ding met weliswaar een i7, ben ik daar na pakweg zes maanden helemaal klaar mee.

Die Lenovo wordt gebruikt om wat met foto's te klooien, staat wel veel aan foto's op maar tijdens het opstarten van het apparaat kun je maar de supermarkt om kratje bier te halen, deze te koelen om vervolgens een koud pilsje te drinken om vervolgens je dingetje te gaan doen.

Ik heb hem de afgelopen maanden al met enige regelmaat "schoongemaakt" en twee nieuwe installaties gedraaid en daarna alleen belangrijke gegevens teruggezet. Helaas biedt dit weinig soelaas en is het ding nu 1,5 jaar oud en biedt weinig perspectief voor de komenden 1,5 jaar.

Dit al met meerdere laptops gehad, van een Acer van €1.000,00 tot een zakelijk HP. Goede vriend van mij heeft ook jaren terug een uitgebreide en dikke MacBook gekocht en die draait nog zonder enige moeite en problemen.

Edit: voorgaande laptops waren o.a. de twee onderstaande, Lenovo is nog in gebruik, zie dat dit nu ruim 2 jaar is waarvan hij 6 maanden lekker gelopen heeft :P

Onderstaande Acer heeft zelfde typenummer, ik had aan de zijkant nog een touchpaneel waarmee ik het geluid kon regelen en diverse sneltoesten had naar media shizzle van Acer.
pricewatch: Acer Aspire 6930G-594G64MN
pricewatch: Lenovo IdeaPad G50-70-01613

[ Voor 22% gewijzigd door Lucifertje op 26-05-2017 15:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• krissie100
Met een laptop met een SSD lijkt mij dit toch sterk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucifertje
krissie100 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 15:24:
Met een laptop met een SSD lijkt mij dit toch sterk :p
Oké, alleen al met SSD zou dit probleem niet meer relevant zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Het feit dat je het hier vraagt om het voor jezelf te verantwoorden geeft aan dat je niet zo'n dure Mac moet kopen. Ik heb 2 Macbooks (een Pro en een Air). Ik zou lekker een Air halen of een Macbook op MacVoorMinder.nl, lekker stukken goedkoper.

Verder is het knap dat je een Lenovo en een HP zo traag krijgt elke keer, dat zegt meer over de gebruiker dan het besturingsysteem.

Een Windows laptop met SSD en flinke CPU zal het dikke prima doen. Kijk eens naar de Asus, Dell en HP.

[ Voor 12% gewijzigd door Kecin op 26-05-2017 15:36 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 686983

Misschien moet je gewoon erkennen dat er meer speelt dan zuiver rationele argumenten.
Niets mis mee. Als jij het geld er voor over hebt om die Mac book Pro te kopen en je wordt er blij van, waarom niet? Voor hoeveel aankopen geldt niet dat er veel meer "capaciteit" *) gekocht wordt dan de minimaal noodzakelijke eisen? Kleding, huis, auto, smartphone en noem maar op.
Geniet lekker van zo'n pracht van een laptop die jaren mee kan!

*) niet de meest handige uitdrukking, maar je begrijpt hopelijk wat ik bedoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:04
Lucifertje schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 15:35:
[...]

Nou macbooks zijn ook niet heilig als het om opstarten gaat. Die dingen zijn er snel in doordat apple al vrij vroeg in de SSD boot is gestapt.
De windows laptops liepen daar wat langzamer achteraan. Ik heb hier op mijn werk een Lenovo met win10 die sneller start dan de macbook pro van een collega.

edit: En ook een reden waarom Apple's zolang meegaan. Ze zijn zo duur dus wil men ook niet snel aan een nieuwe (aldus een vriend van me met een Air)

[ Voor 13% gewijzigd door Meekoh op 26-05-2017 15:40 ]

Computer says no

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krissie100
Lucifertje schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 15:35:
[...]

Jep, zo ongeveer wel, mits er natuurlijk een gewoon een redelijk tot goeie cpu in zit, maar een SSD is en blijft heerlijk snel, pc is in 10 seconde opgestart en ready to go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucifertje
Kecin schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 15:35:
Het feit dat je het hier vraagt om het voor jezelf te verantwoorden geeft aan dat je niet zo'n dure Mac moet kopen. Ik heb 2 Macbooks (een Pro en een Air). Ik zou lekker een Air halen of een Macbook op MacVoorMinder.nl, lekker stukken goedkoper.

Verder is het knap dat je een Lenovo en een HP zo traag krijgt elke keer, dat zegt meer over de gebruiker dan het besturingsysteem.

Een Windows laptop met SSD en flinke CPU zal het dikke prima doen. Kijk eens naar de Asus, Dell en HP.
In dit geval twijfel ik ook aan het feit dat het aan de gebruiker zou moeten liggen O-) O-)
Maar feit blijft wel dat er nauwelijks gekkigheid mee gebeurt en het niet bepaald prettig werken is omdat je bij iedere simpele handeling bijna al moet wachten.
Anoniem: 686983 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 15:36:
Misschien moet je gewoon erkennen dat er meer speelt dan zuiver rationele argumenten.
Niets mis mee. Als jij het geld er voor over hebt om die Mac book Pro te kopen en je wordt er blij van, waarom niet? Voor hoeveel aankopen geldt niet dat er veel meer "capaciteit" *) gekocht wordt dan de minimaal noodzakelijke eisen? Kleding, huis, auto, smartphone en noem maar op.
Geniet lekker van zo'n pracht van een laptop die jaren mee kan!

*) niet de meest handige uitdrukking, maar je begrijpt hopelijk wat ik bedoel
Juist, goed punt. Verder is het ook niet zo dat ik jaarlijks honderden euro's aan hobby's of onzin - meuk uitgeef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-04 10:47

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Ik heb momenteel een 13,3 inch macbook air uit 2015, hij is stevig, de batterij gaat lekker lang mee, licht als in gewicht. Heb hem toen gekocht om bovenstaande redenen, plus dat ik hem gewoon mooi vond.

Doe gewoon lekker wat je wil, een laptop is in mijn mening toch geen apparaat voor het echte werk. Daar zijn ze imo gewoon te instabiel voor.

tl;dr ik heb een macbook omdat ie mooi is en fijn werkt, voor het echte werk gewoon een prima desktop pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Lucifertje schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 15:22:
Ik heb hem de afgelopen maanden al met enige regelmaat "schoongemaakt" en twee nieuwe installaties gedraaid en daarna alleen belangrijke gegevens teruggezet. Helaas biedt dit weinig soelaas en is het ding nu 1,5 jaar oud en biedt weinig perspectief voor de komenden 1,5 jaar.
Wat doe je dan allemaal met die laptop? Kijk je toevallig veel naar vrouwelijk schoon op aangewezen websites? Als ik in mijn omgeving kijk hebben totale leken dergelijke problemen niet in zulke mate en eigenlijk helemaal niet. De enige waarbij ik zoiets gezien heb was iemand die letterlijk de allergoedkoopste laptop geeft gekocht die de winkel had. Tsja :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivocare
  • Laatst online: 28-04 10:00
Momenteel is de prijs niet te verantwoorden. Het design is mooi maar de hardware kan niet meer mee. Ik verwacht dit jaar een flinke upgrade, zo niet gaan de meeste mensen die nu nog een mb pro retina hebben echt nog niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nadeel van Windows is dat je geen handover etc meer hebt, dus geen imessage etc hou hier rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucifertje
Anoniem: 172410 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 15:47:
[...]

Wat doe je dan allemaal met die laptop? Kijk je toevallig veel naar vrouwelijk schoon op aangewezen websites? Als ik in mijn omgeving kijk hebben totale leken dergelijke problemen niet in zulke mate en eigenlijk helemaal niet. De enige waarbij ik zoiets gezien heb was iemand die letterlijk de allergoedkoopste laptop geeft gekocht die de winkel had. Tsja :P
Zelfs dat gebeurt er niet mee, veel verder dan de website van de ABN kom ik niet. Verder ben ik niet helemaal een leek hoor, weet genoeg van de basisprincipes af maar ik kan het niet verklaren en alles wat ik er aan doe om het op te lossen is maar tijdelijk :)
ivocare schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 15:48:
Momenteel is de prijs niet te verantwoorden. Het design is mooi maar de hardware kan niet meer mee. Ik verwacht dit jaar een flinke upgrade, zo niet gaan de meeste mensen die nu nog een mb pro retina hebben echt nog niet over.
Zoiets had ik recentelijk geweest, Apple zou volgens een gerucht op WWDC 2017 nieuwe MacBooks onthullen ? https://www.iphoned.nl/nieuws/wwdc-2017-macbooks-upgrade/
Vorkie schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 15:51:
Nadeel van Windows is dat je geen handover etc meer hebt, dus geen imessage etc hou hier rekening mee.
Wat bedoel je met het niet meer hebben van een handover bij Windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Laatst online: 15:04
Lucifertje schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 15:57:
Wat bedoel je met het niet meer hebben van een handover bij Windows?
Niet dat je dat nu al niet hebt aangezien je nu een windows laptop hebt.
Maar Handover/Handoff is dat je op ieder apple device data kunt delen etc.(Zelfde idee als Windows Continuum)
https://support.apple.com/nl-nl/HT204681

[ Voor 4% gewijzigd door Meekoh op 26-05-2017 16:00 ]

Computer says no

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:58
Lucifertje schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 15:22:
De reden waarom ik niet een goedkopere MacBook wil is omdat ik er het komende decennia mee wil doen.

Als ik kijk naar mijn vorige laptops of de huidige laptop van mijn vrouw, laatste is een Lenovo crap ding met weliswaar een i7, ben ik daar na pakweg zes maanden helemaal klaar mee.

Die Lenovo wordt gebruikt om wat met foto's te klooien, staat wel veel aan foto's op maar tijdens het opstarten van het apparaat kun je maar de supermarkt om kratje bier te halen, deze te koelen om vervolgens een koud pilsje te drinken om vervolgens je dingetje te gaan doen.

Dit al met meerdere laptops gehad, van een Acer van €1.000,00 tot een zakelijk HP. Goede vriend van mij heeft ook jaren terug een uitgebreide en dikke MacBook gekocht en die draait nog zonder enige moeite en problemen.

Edit: voorgaande laptops waren o.a. de twee onderstaande, Lenovo is nog in gebruik, zie dat dit nu ruim 2 jaar is waarvan hij 6 maanden lekker gelopen heeft :P

Onderstaande Acer heeft zelfde typenummer, ik had aan de zijkant nog een touchpaneel waarmee ik het geluid kon regelen en diverse sneltoesten had naar media shizzle van Acer.
pricewatch: Acer Aspire 6930G-594G64MN
pricewatch: Lenovo IdeaPad G50-70-01613
Die Lenovo is ook totaal uit balans, conventionele harddisk, 4gb ram en een standaard hd scherm met een i7... Knal een SSD in dat apparaat en het zal een totaal ander apparaat zijn...

Echt zo'n laptop die mensen kopen van ja het is een i7 dus is hij goed... Totaal niet naar de rest kijkend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:52
Sinds enige tijd heb ik interesse in een MacBook, omdat ik gaandeweg de jaren steeds meer apparatuur met een Appel logo in huis heb lijkt het me fijn om alles van één merk te gebruiken.
Ik ken het, als je na frustraties met Windows pc's en Android (Samsung) telefoons bij Apple uitkomt, dan weet je dat het ook anders, beter, kan!
Vervolgens kom ik uit op €2.799,00 wat best een belachelijk hoog bedrag is voor "laptop".
Dat is belachelijk veel geld, tenzij je je geld ermee verdient.
Dan heb ik een heel goed advies voor jou: koop een MacBook Air 13", perfect apparaat, doet alles wat jij nodig hebt (en nog veel meer) probleemloos en snel. Kost tegenwoordig 899 euro. Voor die 1900 euro die je over hebt kun je hele leuke dingen doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steff85
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-01 08:13
Hi Tweakers, (...) Ik ben daarom op zoek naar jullie verstandige mening, wellicht is het een onderbouwing van de gedachte die ik heb of brengen jullie mij juist op andere gedachten... ;-)

Zoals eerder aangegeven, hier heb je absoluut geen quadcore i7 voor nodig.
Las over 10 jaar gebruiksperiode. Dat is echt lang.
Of je nu een i3 of i7 neemt, het is met name de architectuur die bepaald of het platform outdated zal aanvoelen na 9+ jaren. Als je ziet wat je omschrijft (en dit van plan bent om in de toekomst ermee te willen blijven doen) dan kun je echt prima volstaan met een i3 of i5. Die i7-quad zul je echt niet voor jouw omschreven doeleinden gaan gebruiken.

Ik zou ook heel goed nadenken over het formaat. Vind je het prima als je 13,3" voor zoveel jaren wilt aanhouden? Las dat je hoofdzakelijk een thuisgebruiker bent. Dan lijkt mij een iets groter scherm belangrijker dan een handzamer reisformaat.

Wie weet dat je er nog iets aan hebt, iig succes met de zoektocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucifertje
nooberke schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:05:
[...]

Die Lenovo is ook totaal uit balans, conventionele harddisk, 4gb ram en een standaard hd scherm met een i7... Knal een SSD in dat apparaat en het zal een totaal ander apparaat zijn...

Echt zo'n laptop die mensen kopen van ja het is een i7 dus is hij goed... Totaal niet naar de rest kijkend
Zo heb ik inderdaad ook de conclusie getrokken toen we hem kochten, was destijds een regeling via het werk van mijn vrouw dus veel keuze was er niet. Voor het beschikbare budget was dit toen de "beste" wat betreft specificaties en was recentelijk uit ten opzichte van de andere laptops.
Meekoh schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:00:
[...]

Niet dat je dat nu al niet hebt aangezien je nu een windows laptop hebt.
Maar Handover/Handoff is dat je op ieder apple device data kunt delen etc.(Zelfde idee als Windows Continuum)
https://support.apple.com/nl-nl/HT204681
Inderdaad, maar dit is juist wel één van de redenen om MacBook aan te schaffen om naar "één platform" te gaan en deze drie devices meer te bundelen.
ikweethetbeter schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:07:
[...]

Ik ken het, als je na frustraties met Windows pc's en Android (Samsung) telefoons bij Apple uitkomt, dan weet je dat het ook anders, beter, kan!

[...]

Dat is belachelijk veel geld, tenzij je je geld ermee verdient.

[...]

Dan heb ik een heel goed advies voor jou: koop een MacBook Air 13", perfect apparaat, doet alles wat jij nodig hebt (en nog veel meer) probleemloos en snel. Kost tegenwoordig 899 euro. Voor die 1900 euro die je over hebt kun je hele leuke dingen doen!
Spijker op zijn kop, aankomend weekend stof tot nadenken waarvoor mijn dank! _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:26
Koop gewoon waar je zin in hebt. Eentje van 2000€ zal voor jou gebruik ook geen verschil maken.
Apples zijn niet slecht en gaan waarschijnlijk wat langer mee als een andere laptop, maar 10 jaar is misschien wat veel.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149800

Weet je ja het is een hoop geld.
Mijn iMac koste ook tegen de drie duizend. Maar heb et nooit spijt van gehad. Hij is uit 2012 maar loopt nog steeds super snel met alle laatste zware programma's zoals photoshop en lightroom. Updates zijn gewoon super geregeld en zou kwa workflow van het OS nooit meer anders werken.
Zeker in combinatie met ios op je telefoon is het heerlijk werken en je merkt ook duidelijk waar je voor betaald. Stil degelijk gebouwt en heb ook twee Macbook's gehad en gingen erg lang mee op de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nooberke schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:05:
Daar worden die dingen ook op gebouwd. De stickerspecs zijn leuk, de daadwerkelijke prestaties niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:58
Lucifertje schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:11:
[...]

Zo heb ik inderdaad ook de conclusie getrokken toen we hem kochten, was destijds een regeling via het werk van mijn vrouw dus veel keuze was er niet. Voor het beschikbare budget was dit toen de "beste" wat betreft specificaties en was recentelijk uit ten opzichte van de andere laptops.
Investeer 100 euro in een SSD en je hebt een prima machine ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:02
Het glimt en je kunt je buren er jaloers mee maken. Voor 2700 euro lijkt me dat een koopje. Ik zeg "doen!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-04 18:11

Shaggy

Misantroop pur sang

Anoniem: 172410 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:14:
[...]

Daar worden die dingen ook op gebouwd. De stickerspecs zijn leuk, de daadwerkelijke prestaties niet echt.
Is ook een mooi vergelijk een simpele Lenovo vergelijken met een €2800 kostende laptop. Pak er eens een Lenovo van die prijsklasse bij en kijken we nogmaals wat die specs betekenen, al helemaal tov een achterhaalde Mac natuurlijk.

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:48
SSD in de Lenovo.....klaar, net zo rap als een Apple...... Ik zou het wel weten.

Hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-04 00:14

Gerco

Professional Newbie

Vorkie schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 15:51:
Dit is de primaire reden dat ik op Mac OS X blijf nu itt een goedkopere laptop met betere specs, maar Linux te kopen.

Ik ben gewend geraakt aan Handover, copy/paste tussen telefoon en Mac, iMessage en Facetime op al mijn apparaten. De nieuwe MacBook Pros bevallen me niet, maar het gemak waarmee alles samenwerkt is verslavend. Weet dus waar je aan begint, Apple is in één ding beter dan alle anderen: Vendor Lock-in

Ik hoop op een fatsoenlijke, developer focused update op de WWDC.

[ Voor 6% gewijzigd door Gerco op 26-05-2017 16:45 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:14
mach2 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:29:
SSD in de Lenovo.....klaar, net zo rap als een Apple...... Ik zou het wel weten.
Bijna net zo rap, Apple heeft wel eigen vaste ssd's gesoldeerd welke niet vervangbaar zijn. Er is niets meer in een huidige Apple laptop vervangbaar.

Hdd: ongeveer 100MB/s hoge toegangstijd.
SSD: max 600MB/s (sata limiet) lage toegangstijd
Apple mbp ssd: ongeveer 2700MB/s lage toegangstijd

Merk je het verschil tussen de SSD erin zetten en een mbp? Waarschijnlijk niet.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaydenjarno
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-10-2024
las net dat als je van een samsung android of windows naar apple gaat dat je dan weet hoe het ook kan. bedoelde je slechter of beter??

Ik ben van een iphone 6s naar een samsung a5 2017 gegaan en wat een verademing is dat zeg. Veel betere telefoon. Apple is zo gesloten en zo ongelofelijk duur. Je betaald voor een appel logo en daar is nog een beet uitgenomen ook.

Net als mijn windows pc. Loopt als een zonnetje. En alle software werkt er gewoon op. Veel meer dan op een MAC. ook alle spellen die ik voor ontspanning doe werken en op. pppfff zo blij met windows.

ok nu zonder het sarcasme. Het is voor iedereen verschillend. Beide zijn goede opties.
Mijn persoonlijke mening is dat apple veel te duur is voor wat je ervoor terug krijgt. Dat Macos een goed besturingssysteem is geloof ik direct. Das Linux ook zolang je het maar goed gebruikt. En dat is met Windows ook.

Voor wat de topicstarter vraag zou ik zelf gaan voor een windows laptopje van 500 euro. Of gewoon je tablet/Ipad gebruiken. desnoods met een typecover iets zodat je toch op apple werkt en je alsnog alles kan doen wat je zegt. Scheelt je nog meer geld en kan de vrouw weer extra schoenen kopen :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bio
  • Laatst online: 29-03 15:21

Bio

Als het aan jou ligt koop je hem, ligt het aan je vrouw dan is het te duur. Nu zoek je bij Tweakers argumenten om je vrouw te overtuigen, maar die zijn er niet, want ze heeft gelijk ;).

De enige reden is dat je zelf heel graag een macbook wilt, en daar denkt erg blij mee te zijn. Dat maakt het meer een gevoelskwestie dan een rationele keuze, en dat is geheel aan jezelf natuurlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door Bio op 26-05-2017 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:28

Barrycade

Through the...

Vervolgens kom ik uit op €2.799,00 wat best een belachelijk hoog bedrag is voor "laptop". Nu ben ik ervan overtuigd dat het ding mij zal bevestigen waarom ik het kopen moet maar weinig andere delen deze mening (vrouwlief ziet liever het netto resultaat op de bank).
Van je vrouw af is nog duurder dan een apple.

Dus als het een Apple moet zijn (lijkt me wel handig op basis van je skilz met de Lenovo) gewoon een MacBook van 900 en van het geld wat overblijft lekker op vakantie.

Jij blij, vrouw blij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-04 16:21

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik vraag me af waarom het niet vaker wordt voorgesteld, maar waarom niet gewoon de standaard 13" MacBook Pro? Of in ieder geval zonder upgrades. Touchbar is leuk, ik heb het ook op m'n 15", maar ik verdien ook m'n geld met deze machine.

Het standaard model zonder Touchbar kost nu €1537, dat scheelt bijna de helft in prijs, maar ik denk dat je het verschil met jouw takenpakket niet eens gaat merken. En dan heb je wel een Mac, met alle voordelen die erbij komen omdat je al diverse Apple hardware bezit.

Daarnaast kun je ook altijd de 12" MacBook overwegen, voor alles wat jij doet ook ontzettend mooie apparaten, daar kun je echt wel een paar jaar mee vooruit.

Er een decennium op werken is gewoon onrealistisch wat je ook koopt. Doe je deze nieuwe MacBook over 3-4 jaar weg voor weer een nieuwe, en zet een Time Machine backup terug; 2 uur later kun je gewoon weer verder werken.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

--MeAngry-- schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 17:04:
Ik vraag me af waarom het niet vaker wordt voorgesteld, maar waarom niet gewoon de standaard 13" MacBook Pro?
Omdat dat apparaat vier keer meer kost dan een Windowslaptopje dat meer dan volstaat voor taken van de TS.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Als iemand een Mac wil gebruiken en gecharmeerd is van het OS en de presentatie, dan gaat het daar toch niet om?

Ik zeg alleen dat er goedkopere opties zijn. Buiten een Windowslaptop uit de budgetbak.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Veel verder dan naar de tuin of mee op vakantie zal die waarschijnlijk niet komen.
Dit gelezen hebbende samen met de punten die je verder op in het topic aangeeft: neem een MacBook Air. Daar ga je veel meer plezier van minder geld mee hebben. De MacBook Pro's zijn mooie apparaten maar je moet het wél gebruiken anders heb je een enorme Ferrari gekocht om wekelijks je boodschappen mee te gaan doen.

Een MacBook Air met een een grotere schijf en snellere processor voor de helft van de prijs van een MacBook Pro met uitbreidingen doet voor jou ook z'n werk meer dan prima. Ik zou hier dus eens goed over nadenken. De Pro features heb je niet nodig met bovenstaande werkzaamheden op een laptop. Uiteraard weet ik maar al te goed dat een TouchBar en de Pro benaming veel stoerder staan dan "Air" op je laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:35

Oekol

waka waka hey hey

Ik krijg hier een beetje rillingen van:

Je zegt het eigenlijk al zelf: niks spectaculairs. Waarom zou je er dan zo'n spectaculaire prijs voor betalen?

Ik moet eerlijk toegeven ik heb een hoop vooroordelen over de Apple consumenten, maar jij kopt er hier dan toch even wat binnen, haha. Wat je wilt kun je prima doen met een laptop voor 4 tot 600 euro. Van dat andere geld kun je zoveel leuke dingen doen met de vrouw(en dat vindt ze toch mooi). Je wordt er zelf niet minder van want je kunt met die laptop precies doen wat je wilt en dan is de vrouw 10x zo blij met jou, moet je eens zien wat je dat oplevert :)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-04 14:13

Osxy

Holy crap on a cracker

De dingen die jij omschrijft doe ik inmiddels al 6 jaar op een Macbook Air, een mac laptop van onder de 1000 euro. Een Macbook Pro is zware overkill voor wat jij er mee wilt gaan doen, ook als je er zolang mee wilt doen.

Daarnaast, koop beter een laptop van <1400 euro en dan over 5 jaar een nieuwe. Over 10 jaar genomen goedkoper (want rente over de 1400 euro die je 5 jaar op de rekening houd) en sneller, de technologie gaat nog steeds erg hard.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iantje31
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-12-2023
Voor het doeleinde dat jij geeft kun je zelfs met een i3 of i5 nog jaren doorgaan. Een apple zou ik inderdaad echt kopen alleen op het moment dat jij er helemaal gek van bent. Ik ben zelf helemaal gek van iphones, maar zou het nooit in mijn hoofd halen om zo'n groot bedrag aan een niet zo geweldig krachtige laptop uit te geven

Steam: iantje31 | AMD Ryzen 7 5800X, 32 GB 3600MHz RAM, MSI GTX 1080 8G Gaming Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
--MeAngry-- schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 17:04:
Ik vraag me af waarom het niet vaker wordt voorgesteld, maar waarom niet gewoon de standaard 13" MacBook Pro? Of in ieder geval zonder upgrades. Touchbar is leuk, ik heb het ook op m'n 15", maar ik verdien ook m'n geld met deze machine.

Het standaard model zonder Touchbar kost nu €1537, dat scheelt bijna de helft in prijs, maar ik denk dat je het verschil met jouw takenpakket niet eens gaat merken. En dan heb je wel een Mac, met alle voordelen die erbij komen omdat je al diverse Apple hardware bezit.

Daarnaast kun je ook altijd de 12" MacBook overwegen, voor alles wat jij doet ook ontzettend mooie apparaten, daar kun je echt wel een paar jaar mee vooruit.

Er een decennium op werken is gewoon onrealistisch wat je ook koopt. Doe je deze nieuwe MacBook over 3-4 jaar weg voor weer een nieuwe, en zet een Time Machine backup terug; 2 uur later kun je gewoon weer verder werken.
Hier ben ik het mee eens. Voor de werkzaamheden van de TS hoef je geen laptop van 2700,- te kopen. Koop gewoon een van de goedkopere modellen en dan als deze te traag wordt koop je een nieuwe. Ik zou wel met klem willen afraden om een Macbook Air te kopen. Het scherm hiervan is schrikbarend slecht en ga je echt geen plezier aan beleven.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Goeie, was ik vergeten te vermelden. Koop inderdaad geen MacBook Air meer, die schermen zijn niet bijzonder goed in vergelijking. Zijn hun geld niet meer waard.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GC-Martijn
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-12-2018
--MeAngry-- schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 21:24:
Goeie, was ik vergeten te vermelden. Koop inderdaad geen MacBook Air meer, die schermen zijn niet bijzonder goed in vergelijking. Zijn hun geld niet meer waard.
Dus gewoon eerst even in de winkel gaan kijken.

Ik heb gewoon beide (windows/apple), en moet zeggen dat de Air uit 2014 gewoon nog steeds 100% voldoet aan alle wensen.

- video's kijken
- browsen
- office
- zelfs gta vice city :)

Het scherm (mat) 2014 is gewoon goed voor al deze zaken.

Ik sta te kijken van de kwaliteit, de accu gaat super lang mee, en het ding weegt niks.
Wanneer ik voor 900,- euro in 2014 een windows laptop voor dat geld had gekocht, weet ik niet of ik nog blij was.

nadeel
- ik kan niet upgraden en zit met SSD van maar 128GB

voordeel
- doet na al die jaren nog steeds hetzelfde en met dezelfde snelheid wat hij moet doen
ondanks dat de nodige programma's erop/eraf zijn gegaan

macbook is inderdaad vette overkill, en zwaar onnodig

// - bla la

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
GC-Martijn schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 21:54:
Ik sta te kijken van de kwaliteit, de accu gaat super lang mee, en het ding weegt niks.
Wanneer ik voor 900,- euro in 2014 een windows laptop voor dat geld had gekocht, weet ik niet of ik nog blij was.
Ik in ieder geval niet. Een Mac en macOS gaan langer mee, voelen langer up-to-date aan, dan een pc en Windows.
nadeel
- ik kan niet upgraden en zit met SSD van maar 128GB
Er zijn adapters waarmee je een micro SD kaartje in het SD slot kunt stoppen zonder dat deze uitsteekt. Met een 128GB kaartje verdubbel je zo vrij eenvoudig je opslag.
voordeel
- doet na al die jaren nog steeds hetzelfde en met dezelfde snelheid wat hij moet doen
ondanks dat de nodige programma's erop/eraf zijn gegaan
Ik ervaar hetzelfde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
[...]

Dus gewoon eerst even in de winkel gaan kijken.

Ik heb gewoon beide (windows/apple), en moet zeggen dat de Air uit 2014 gewoon nog steeds 100% voldoet aan alle wensen.

- video's kijken
- browsen
- office
- zelfs gta vice city :)

Het scherm (mat) 2014 is gewoon goed voor al deze zaken.
Als je met "goed" bedoelt dat het de pixels weergeeft dan ja. Als je met goed bedoelt dat het er ook mooi uit ziet dan nee. Ik heb zelf een Surface Pro 3 en een Macbook Air maar de Surface Pro 3 heeft echt veel en veel mooiere kleuren dus zal je er veel meer plezier uithalen bij het kijken naar films. De Macbook 12" en Macbook Pro's hebben ook een veel beter scherm dan de MBA.

Echt het scherm is hét ding waar je continu naar kijkt en onwijs veel plezier uit haalt als dat er mooi uit ziet en de letters goed leesbaar zijn. Daar zou ik niet op bezuinigen.
Er is niets mis met de kwaliteit van de behuizing en accu nee. Maar het besturingssysteem kan ik zelf na 5 jaar nog niet aan wennen, multitasking werkt compleet anders, geen delete-knop. Enter edit bestandsnamen in Finder ( 8)7 ). Goed dat zijn dingen die wennen, of niet. Maar ook des te meer reden om niet 2800 euro uit te geven als je niet weet of je het lekker vind werken. In 2015 heb ik mijn Surface Pro 3 aangeschaft, nog geen krasje, hij gaat bijna overal met me mee naar toe en is net zo snel nu als toen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
ikweethetbeter schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 22:09:
[...]

Ik in ieder geval niet. Een Mac en macOS gaan langer mee, voelen langer up-to-date aan, dan een pc en Windows.
Ik snap deze discussies nooit zo goed, eerlijk gezegd...

In 2008 heb ik een laptop gekocht (cheap-ass Acer à +/- 300 euro) en die heb ik nu dus ongeveer 10 jaar.

Daar werk ik dagelijks mee als developer / designer (Visual Studio / Photoshop / Sony Vegas / diverse VM's en Bash onder W10)... het gaat allemaal perfect.

Browsen, Excel kan ik op mijn telefoon nog wel - laat staan op een laptop (alleen Netflix Ultra HD pakt hij niet, verder wel).

Enige dat ik de afgelopen 10 jaar heb vervangen is de HD, vervangen door een SSD (extreme snelheidswinst!).

Dus 300 euro in 10 jaar... is 30 euro per jaar, en ik leef daar al 10 jaar van (full stack developer)... waarom een Mac kopen als het niet hoeft (okay, de laptop is zwart en heeft geen Apple-logo)...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
10 jaar werken met een laptop van 300€. Als belg hebben we wat vooroordelen over NL, en jij kopt er hier een vol binnen.

Omdat ik regelmatig onderweg ben heb ik een 13' Lenovo X220 van mijn baas. Die is van 2012, en heeft toen makkelijk 1400€ gekost. Die is ook zwart, maar is amper nog bruikbaar. Het gaat iets beter sinds er 8GB in zit ipv 4, maar toch heeft de laptop problemen gewoon bij een venster of 10 open in chrome (wij werken vrijwel volledig in Google). Batterij ging nooit langer dan een uur of 3, en nu is het amper 45 min.
Ik zal blij zijn als ik binnen een paar weken een nieuwe krijg.

Als je een laptop voor je werk gebruikt gedurende een uur of 8-10 per dag dan wil je goed spul. Dat hoeft geen 3000€ te kosten, maar voor een goed en erg draagbaar model zit je eerder tussen de 1500-2000€. Dan zou je 5 jaar moeten halen.

Mijn (basis) iMac is 7 jaar en wordt niet intensief gebruikt. Een paar fotos binnenhalen kost zo veel tijd, die zou ik echt niet professioneel meer kunnen en willen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomhelmer
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-04 01:28
Het is een goede laptop. Blijft zijn waarde houden. Een apparaat waar je zoveel tijd mee besteedt als met een laptop - ik zelf heel veel - moet gewoon knetter goed zijn. For pleasure.
Die prijs vs specs afwegingen waar ze op dit forum zo hard op gaan... Ik vind ze altijd een beetje knijterig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Tommie12 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 23:12:
Mijn (basis) iMac is 7 jaar en wordt niet intensief gebruikt. Een paar fotos binnenhalen kost zo veel tijd, die zou ik echt niet professioneel meer kunnen en willen gebruiken.
Stop er minstens 8GB RAM in, en als het even kan een SSD, en hij is weer snel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Goede suggestie, maar de vraag is of dat nog wel de moeite is.
Eigenlijk ben ik aan het wachten op de nieuwe, en dan zien we wel.
Zou graag een retina display hebben.
De huidige kan ik dan voor ca 400€ kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inbedrijf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:21
Ik gebruik al tijden MacOS en de daarbij horende hardware van apple, heb nooit het duurste van het duurste gekocht, maar altijd wel degene met iets meer specs dan het instap model. Ik heb nu een macbook air met en i7 en 8gig geheugen. Ik kan er echt alles op (behalve gamen, daarvoor koop je een console ;-) ) De laatste tijd edit/bewerk ik ook video in after effects, de final render duurt iets langer, maar niet schrikbarend.

Vooral voor het gene wat jij gaat doen heb je totaal niet de specs nodig die jij omschrijft, daarnaast gaat niks tegenwoordig nog een decennia mee. Koop een mac met iets meer power, maar overdrijf het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

shaggy8675 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:25:
Is ook een mooi vergelijk een simpele Lenovo vergelijken met een €2800 kostende laptop. Pak er eens een Lenovo van die prijsklasse bij en kijken we nogmaals wat die specs betekenen, al helemaal tov een achterhaalde Mac natuurlijk.
Kijk naar de Surface-reeks van Microsoft. Om te huilen zo duur, maar in vergelijking met het meeste Apple-spul dan weer niet zo prijzig en echt bizar knap gebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryatzu
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:15
Anoniem: 172410 schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 17:06:
[...]

Kijk naar de Surface-reeks van Microsoft. Om te huilen zo duur, maar in vergelijking met het meeste Apple-spul dan weer niet zo prijzig en echt bizar knap gebouwd.
Prijs is normaal voor wat je krijgt. Bouw kwaliteit niet te vergelijken met andere fabrikanten (en kwa design) vergeleken met apple stukje goedkoper.

Maar om terug te komen op de topic start. Met de goedkoopste nieuwe surface pro heb je genoeg aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ryatzu schreef op zondag 28 mei 2017 @ 11:34:
Prijs is normaal voor wat je krijgt. Bouw kwaliteit niet te vergelijken met andere fabrikanten (en kwa design) vergeleken met apple stukje goedkoper.
De prijs is voor consumenten vrij hoog. Voor professionele apparatuur is het dan weer niet extreem duur. Daar ergens tussenin moet je de kwaliteit ook ongeveer zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Anoniem: 172410 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 21:57:
[...]

De prijs is voor consumenten vrij hoog. Voor professionele apparatuur is het dan weer niet extreem duur. Daar ergens tussenin moet je de kwaliteit ook ongeveer zoeken.
Ik zou eerder zeggen dat er voor consumenten veel goedkopere meuk op de markt is die gewoon als totaal veel minder is.

Het probleem van een apple / surface pro is niet dat die zo duur zijn, als je gewoon naar het totaalplaatje bij de concurrent gaat kijken kom je op ongeveer hetzelfde prijskaartje uit.
Het probleem is eerder dat er zoveel plastic shit is die compleet verkeerd uitgebalanceerd is (oh kijk, wel 2 TB opslagruimte (op 7200 rpm)) waardoor die "ruk" werkt maar wel goedkoop in de markt gezet kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe-star
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik heb in 2014 een nieuwe macbook pro gekocht. Leuke laptop hoor, maar hij was veel te duur (2000 euro) voor wat ik ermee doe. Beetje powerpoint en netflix kijken idd. MacOS vind ik ook geen meerwaarde hebben t.o.v Windows10. Het enige wat ik wel tof vind is final cut pro. Maar dat is niet "beter" dan Premiere. Thunderbolt gebruik ik zelf niet. De SSD's zijn wel snel, maar geheugen is té duur. Gewoon keiharde ripoff
Nog geen defecten meegemaakt, maar als er buiten je garantie iets kapot is ben je flink aan de beurt...
Wat dat betreft is Apple een echte boef.

Als ik een nieuwe laptop zou kopen ga ik voor een onopvallende Thinkpad uit de T-serie. Misschien zelfs wel tweedehands. Marktplaats staat er vol mee. Makkelijk te repareren. Betere toetsenborden ook.

[ Voor 8% gewijzigd door Joe-star op 29-05-2017 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gomez12 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 00:14:
Het probleem van een apple / surface pro is niet dat die zo duur zijn, als je gewoon naar het totaalplaatje bij de concurrent gaat kijken kom je op ongeveer hetzelfde prijskaartje uit.
Het gros van de consumenten vindt ze wel duur. Dat ze waar voor hun geld bieden maakt verder op zich niet veel uit. Het gaat nu eenmaal om een klap geld.
Het probleem is eerder dat er zoveel plastic shit is die compleet verkeerd uitgebalanceerd is (oh kijk, wel 2 TB opslagruimte (op 7200 rpm)) waardoor die "ruk" werkt maar wel goedkoop in de markt gezet kan worden.
Dat sowieso wel. Mensen die een MacBook van anderhalf duizend euro of meer vergelijken met letterlijk het goedkoopste Windows-laptopje dat ze konden vinden en dan gek genoeg de MacBook prettiger vinden werken. Als je ze dan uitlegt dat het apparaten uit een totaal andere klasse gaat en wat dat uitmaakt gaat er pas een lichtje branden. En ja, dat heb ik daadwerkelijk meegemaakt.

Het probleem dat Windows heeft is wat dat betreft hetzelfde als dat van Android - er is teveel troep te koop die de ervaring verpest.
Joe-star schreef op maandag 29 mei 2017 @ 00:46:
Het enige wat ik wel tof vind is final cut pro. Maar dat is niet "beter" dan Premiere.
Final Cut Pro en Premiere zijn in essentie dezelfde programma's. Het is zelfs (deels) door dezelfde mensen gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Anoniem: 172410 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 00:51:
[...]
Mensen die een MacBook van anderhalf duizend euro of meer vergelijken met letterlijk het goedkoopste Windows-laptopje dat ze konden vinden en dan gek genoeg de MacBook prettiger vinden werken. Als je ze dan uitlegt dat het apparaten uit een totaal andere klasse gaat en wat dat uitmaakt gaat er pas een lichtje branden. En ja, dat heb ik daadwerkelijk meegemaakt.
Lol, dat is bijna dagelijkse praktijk op de FP. Een touchpad van een willekeurige laptop moet net zo goed zijn als een touchpad van een surface pro of een apple, een aluminium body mag ook geen meerwaarde hebben, soort ssd mag ook bijna geen meerwaarde hebben, een accu is toch een accu etc.

Waardoor je krijgt dat mensen de expliciet benoemde onderdelen (vid.kaart + GB geheugen etc) gaan optellen en goedkoper uitkomen zonder in te zien dat je dan nog geen werkend exemplaar hebt.
Het probleem dat Windows heeft is wat dat betreft hetzelfde als dat van Android - er is teveel troep te koop die de ervaring verpest.
Het is geen probleem, niet voor Windows en niet voor Android, want het is juist dit gegeven wat ze naar de top qua aantallen brengt, ze hebben van die heerlijke instapmodellen wat ieder beginnend bedrijfje kan aanschaffen en als er meer geld komt dan kunnen de betere exemplaren aangeschaft worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Sebas1979 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:21:
Het glimt en je kunt je buren er jaloers mee maken. Voor 2700 euro lijkt me dat een koopje. Ik zeg "doen!"
Als ik de buurman zou zijn zou ik denken. Jee weer zo een sukkel die 3K heeft uitgegeven voor iets wat een oude technologie heeft (Apple refresh is er nog niet) en wat hij met een mooie Asus of Lenovo voor 2K minder ook had kunnen doen met een SSD model en wel nieuwe techniek :)
ikweethetbeter schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 22:09:
[...]

[...]

Er zijn adapters waarmee je een micro SD kaartje in het SD slot kunt stoppen zonder dat deze uitsteekt. Met een 128GB kaartje verdubbel je zo vrij eenvoudig je opslag.
MicroSD met 500MB+ lezen/schriiven... Die bestaan niet eens, 90MB/s is zo een beetje het snelste....

[ Voor 34% gewijzigd door Wim-Bart op 29-05-2017 01:14 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wim-Bart schreef op maandag 29 mei 2017 @ 01:10:
Als ik de buurman zou zijn zou ik denken. Jee weer zo een sukkel die 3K heeft uitgegeven voor iets wat een oude technologie heeft (Apple refresh is er nog niet) en wat hij met een mooie Asus of Lenovo voor 2K minder ook had kunnen doen met een SSD model en wel nieuwe techniek :)
offtopic:
Om een autograpje aan te passen aan het topic:

Twee mannen aan het pissen, zegt de een tegen de ander "Ik neem aan dat de glimmende Macbook van jou is?" :+

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-02 23:43
@Wim-Bart Jawel hoor. Andere pinout, andere controller nodig ook wel :P maar het is gewoon een SD-standaard en die komt er ook voor microSD aan.
Of Apple die gaat ondersteunen - waarschijnlijk niet, de oude steek-een-microsd-kaart-vast-in-je-macbook SSD-ish oplossingen waren ze al niet happy mee, dus dit zien ze komen; maar het bestaat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

iceheart schreef op maandag 29 mei 2017 @ 01:22:
@Wim-Bart Jawel hoor. Andere pinout, andere controller nodig ook wel :P maar het is gewoon een SD-standaard en die komt er ook voor microSD aan.
Of Apple die gaat ondersteunen - waarschijnlijk niet, de oude steek-een-microsd-kaart-vast-in-je-macbook SSD-ish oplossingen waren ze al niet happy mee, dus dit zien ze komen; maar het bestaat wel.
En dan de vraag, ook voor een prijs van een 128GB SSD? ;) Als ik de prijzen van sommige High Speed SD kaarten zie met 128GB dan verwacht ik de prijs van een leuke laptop ;)

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-02 23:43
@Wim-Bart Sommige van die prijsjes moet je niet zo op letten, wil nog wel eens ietwat opportunistisch inkopen van één enkel exemplaar van een slecht leverbaar kaartje voor die gebruiker die écht mórgen een bruiloft fotograferen/filmen moet, zijn. Of gewoon een kaart die nog slecht leverbaar is, punt. Geloof dat dit er allemaal nog maar net echt aankomt, zeg maar.

Overigens ga je geen ene biet verschil in performance _merken_ tussen de hypervlotte interne SSD en een van de vele goed leverbare UHS-I of UHS-II kaarten voor normaal gebruik.

Gewoon de echt heftig intensieve software op de interne SSD houden; die MicroSD kaart (de betere dan, he) zal nog steeds (vrijwel) even lekker gaan als een wat oudere betaalbare SSD. Voor vrijwel geen enkele consumententoepassing hebben die supersnelle SSD's echt meerwaarde buiten de benchmarks, dus ik zou het wel weten. :)

Betalen voor performance waar je toch niks mee doet is ook zoiets :+

[ Voor 6% gewijzigd door iceheart op 29-05-2017 01:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15:08
--MeAngry-- schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 18:48:
Als iemand een Mac wil gebruiken en gecharmeerd is van het OS en de presentatie, dan gaat het daar toch niet om?

Ik zeg alleen dat er goedkopere opties zijn. Buiten een Windowslaptop uit de budgetbak.
Inderdaad, ik snap dat je op osx wilt werken en dat alles van Apple lekker samen werkt maar zou ook een goedkopere macbook voorstellen. Meer dan genoeg voor wat je wilt doen en een mooi apparaat met retina scherm (in tegenstelling tot de air). Wel even de WWDC afwachten want grote kans dat er dan een hardware bump komt die in mijn ogen ook wel nodig is.

[ Voor 7% gewijzigd door Sluw op 29-05-2017 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-04 19:47

Jean Paul

Reservebelg

Gezien de gebruikersdoeleinden zou ik een goedkopere laptop van <1000 euro aanbevelen met SSD. Heb nu een Dell Latitude E5570 van werk (i5-6300U @ 2.4GHz en 8GB mem), en alles wat jij opnoemt plus wat simpele games (Path of Exile, Grim Dawn) werkt prima (met iGPU notabene).

Het geld dat je overhoudt kan je gebruiken om een mooie SSD te kopen voor de huidige laptop van je vriendin en die voelt ook weer als nieuw. Plus de rest netto op je rekening zoals jouw vrouw het graag heeft. Klink mij als de gulden middenweg ;)

Mijn ervaring met mid-range mobiele telefoons (Oneplus 2 momenteel) en de iPhone 6s heeft mij geleerd dat het beter is om om de twee jaar een mid-range te kopen, dan 4 jaar met een duurdere iPhone die evengoed eigenaardigheden heeft (spontaan uitvallen door accu, matige accuduur, muziek die stopt bij gebruik camera, tegenvallende camera etc.). Nog niet te beginnen over de veel te dure accessoires van Apple.

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NO_Excuses
  • Laatst online: 08-03 13:51
Niemand heeft 't hier over dat een macbook ook een statussymbool is?

Zelf hou ik van mooie luxe horloges en ik krijg dagelijks van collega's de opmerking "ik zou het er niet voor uitgeven". Tsja, maar jij bent jij en ik ben ik.

TS heeft al 76x gehoord dat je een windows laptop kan kopen met dezelfde specs als een macbook voor de helft van het geld, maar is dat een macbook? Nee. Als TS een macbook wil dan moet hij die kopen, maar om nou gelijk voor het duurste model te gaan zou mij ook wat ver gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:59
Als ik TS was zou ik gewoon een Macbook kopen, het is een fijn OS, degelijk gebouwde machines en het werkt perfect samen met je andere apparaten. Ja, een Windows laptop kan goedkoper zijn maar de kans op ergernissen is ook een stuk groter.

Voor jouw gebruik heb je 3 opties:
Macbook Air 13 inch, het goedkoopst, wel echt een outdated scherm
Macbook 12 inch, super mooi klein en licht apparaat
Macbook Pro 13 inch zonder TB, eigenlijk qua specs het meeste waar voor je geld.

Een termijn van 10 jaar is overigens niet echt realistisch, ik zou een horizon van 5 jaar aanhouden. Met 8GB heb je dan waarschijnlijk voldoende. Voordeel van de Macbooks is dat ze ook nog wat restwaarde hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

NO_Excuses schreef op maandag 29 mei 2017 @ 10:30:

Zelf hou ik van mooie luxe horloges en ik krijg dagelijks van collega's de opmerking "ik zou het er niet voor uitgeven". Tsja, maar jij bent jij en ik ben ik.

TS heeft al 76x gehoord dat je een windows laptop kan kopen met dezelfde specs als een macbook voor de helft van het geld, maar is dat een macbook? Nee. Als TS een macbook wil dan moet hij die kopen, maar om nou gelijk voor het duurste model te gaan zou mij ook wat ver gaan.
Macbook een statussymbool? Iedereen met een beetje baan kan het kopen dus om het status symbool te noemen. Net zoals een dure horloge. Als een macbook nu 20K zou kosten, dan zou het misschien een statussymbool zijn, nu is het gewoon commodity. Net zoals een iPhone, van student tot glazenwasser heeft er ëën. Zo eenvoudig is het, maar sommige mensen voelen zich speciaal als ze er 1 hebben. Maar zolang ik iets zie wat eenvoudig is aan te schaffen dan heb ik zo iets van, tja....

[ Voor 8% gewijzigd door Wim-Bart op 29-05-2017 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:02
Wim-Bart schreef op maandag 29 mei 2017 @ 01:10:

Als ik jouw buurman zou zijn zou ik denken dat je sarcasme-detector kapot is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NO_Excuses
Wim-Bart schreef op maandag 29 mei 2017 @ 10:42:
[...]

Macbook een statussymbool? Iedereen met een beetje baan kan het kopen dus om het status symbool te noemen. Net zoals een dure horloge. Als een macbook nu 20K zou kosten, dan zou het misschien een statussymbool zijn, nu is het gewoon commodity. Net zoals een iPhone, van student tot glazenwasser heeft er ëën.
Toch weet iedereen dat een macbook duur is. Om een macbook geen status symbool te noemen, omdat iedereen in Nederland 'm uiteindelijk kan betalen is veel te kort door de bocht.

Een Rolex van 8k kan iedereen met een beetje baan op een gegeven moment ook wel betalen, maar het blijft een statussymbool. Het zijn van een statussymbool is niet perse 100% afhankelijk van de prijs en al helemaal niet aan het feit of iedereen het kan betalen ja of nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:42
Ik heb het gevoel dat dit topic een eindeloze discussie zal gaan worden..
Windows vs Apple is bijna net zoiets als Meisjes vs Jongens of Audi vs BMW. Een discussie die eigenlijk geen winnaars kent.
De standpunten van beide kanten liggen er.. de keuze lijkt me nu gewoon aan TS.
Ik zou persoonlijk zeggen.. Koop gewoon die Macbook Pro, jij vindt hem mooi. Wat boeit het jou wat een ander er van vindt? Ik heb hetzelfde met auto's. Ik wil graag een auto waar ik mezelf goed bij voel, die ik kan parkeren en vervolgen bij het weglopen nog even om kan kijken. Een leuke auto wil ik best wat geld aan uitgeven terwijl anderen dat maar onzin vinden. Maar ik ben een autofanaat dus voor mij is het anders. Maar dat is mijn gevoel. Laten we zeggen dat jij een Apple fanaat bent (dit even ter aanname) .. wil je dan niet ook gewoon je laptop uit de tas halen en er ZELF van kunnen genieten? Dat het ding dan bijna drie duizend euro kost. Dat is aan jezelf of je dat het helemaal waard vindt. Daar kunnen wij niet over oordelen.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:05

Dat is zeker al genoemd in het begin van de discussie.
Maar de TS vraagt om redenen voor een MacBook anders dan de pats-factor als ik het goed begrijp.
Anders kan hij het niet verantwoorden richting zijn vriendin ;)
DonJunior schreef op maandag 29 mei 2017 @ 10:48:
Ik heb het gevoel dat dit topic een eindeloze discussie zal gaan worden..
Windows vs Apple is bijna net zoiets als Meisjes vs Jongens of Audi vs BMW. Een discussie die eigenlijk geen winnaars kent.
De standpunten van beide kanten liggen er.. de keuze lijkt me nu gewoon aan TS.
Ik zou persoonlijk zeggen.. Koop gewoon die Macbook Pro, jij vindt hem mooi. Wat boeit het jou wat een ander er van vindt? Ik heb hetzelfde met auto's. Ik wil graag een auto waar ik mezelf goed bij voel, die ik kan parkeren en vervolgen bij het weglopen nog even om kan kijken. Een leuke auto wil ik best wat geld aan uitgeven terwijl anderen dat maar onzin vinden. Maar ik ben een autofanaat dus voor mij is het anders. Maar dat is mijn gevoel. Laten we zeggen dat jij een Apple fanaat bent (dit even ter aanname) .. wil je dan niet ook gewoon je laptop uit de tas halen en er ZELF van kunnen genieten? Dat het ding dan bijna drie duizend euro kost. Dat is aan jezelf of je dat het helemaal waard vindt. Daar kunnen wij niet over oordelen.
Probleem is dat zijn vriendin ook nog iets te zeggen heeft denk ik, die het gewoon onzin vindt om bijna 3k uit te geven aan een laptop alleen omdat hij mooi is.

[ Voor 43% gewijzigd door Arjant2 op 29-05-2017 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

NO_Excuses schreef op maandag 29 mei 2017 @ 10:47:
[...]

Toch weet iedereen dat een macbook duur is. Om een macbook geen status symbool te noemen, omdat iedereen in Nederland 'm uiteindelijk kan betalen is veel te kort door de bocht.

Een Rolex van 8k kan iedereen met een beetje baan op een gegeven moment ook wel betalen, maar het blijft een statussymbool. Het zijn van een statussymbool is niet perse 100% afhankelijk van de prijs en al helemaal niet aan het feit of iedereen het kan betalen ja of nee.
Ik ben geen fan van Apple, maar Apple is helemaal niet duur wat je er voor krijgt. Als je componenten gaat stapelen misschien wel, maar Apple is meer dan alleen een bundeltje geheugen, cpu en een kastje. Het is ook een goed doordacht concept, een goed OS. Dus nee Apple is niet duur, maar misschien zijn er voor veel mensen andere keuzes die beter zijn. Wat mij voornamelijk stoort is dat mensen Apple kiezen om de verkeerde redenen en misschien beter een ander alternatief hadden kunnen kiezen. Ik zie zo veel mensen die als eerste actie bijvoorbeeld Windows installeren op een macBook.

[ Voor 11% gewijzigd door Wim-Bart op 29-05-2017 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NO_Excuses
Arjant2 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 10:49:
[...]

Dat is zeker al genoemd in het begin van de discussie.
Maar de TS vraagt om redenen voor een MacBook anders dan de pats-factor als ik het goed begrijp.
Anders kan hij het niet verantwoorden richting zijn vriendin ;)
Shit dan heb ik er over heen gelezen, mijn fout. 8)7
Ik denk niet dat wij TS ooit kunnen helpen met de aankoop verantwoorden richting zijn vriendin. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:05
Wim-Bart schreef op maandag 29 mei 2017 @ 10:50:
[...]

Ik ben geen fan van Apple, maar Apple is helemaal niet duur wat je er voor krijgt. Als je componenten gaat stapelen misschien wel, maar Apple is meer dan alleen een bundeltje geheugen, cpu en een kastje. Het is ook een goed doordacht concept, een goed OS. Dus nee Apple is niet duur, maar misschien zijn er voor veel mensen andere keuzes die beter zijn.
Je moet zeggen " ik VIND Apple niet duur voor wat je er voor krijgt". Je maakt er een feit van en dat is niet correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Arjant2 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 10:51:
[...]

Je moet zeggen " ik VIND Apple niet duur voor wat je er voor krijgt". Je maakt er een feit van en dat is niet correct.
Het is een nutteloos onderscheid, want dan zou je eerlijkheidshalve ook moeten zeggen dat je Windows/MS/Sony/Dell/HP ook niet duur VIND voor wat je ervoor krijgt.

Apple is gewoon een totaal ander assortiment als de 300 euro laptops, blijf je echter gewoon kijken binnen het assortiment waarin Apple zit dan is het geen duur merk voor wat je er voor krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-04 19:47

Jean Paul

Reservebelg

NO_Excuses schreef op maandag 29 mei 2017 @ 10:51:
[...]

Shit dan heb ik er over heen gelezen, mijn fout. 8)7
Ik denk niet dat wij TS ooit kunnen helpen met de aankoop verantwoorden richting zijn vriendin. :P
Dat is het inderdaad. TS wil graag redenen waarom hij een MacBook zou kopen, dan krijg je meningen van het voor- en tegenkamp. Daarbij zijn de genoemde gebruiksdoeleinden écht geen reden om een MacBook te kopen, want menig laptop (met SSD gezien de genoemde opstart-frustratie van zijn huidige laptop) kan dat prima.

Vrij simpel, wil TS een MacBook omdat het mooi is/prettig werkt/integreert met huidige apparaten? Dan moet je hem kopen. Wil je weten of het een goede koop is? Dat is voor iedereen anders; ik zou het niet doen, wellicht jij wel en m'n buurman weer niet ;)

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-04 16:24
Met een macbook met dergelijke specs kun je wel heel lang mee doen. Maar zou ik persoonlijk voor een goedkopere macbook gaan en dan over 4 jaar weer eentje kopen. Dan heb je vast weer nieuwe technieken en verbeteringen.

En de integratie met al je bestaande apparatuur is wel super prettig. Ik gebruik het zo vaak om ook via de apple tv mn macbook scherm te tonen enzo.

Aan de andere kant is dit ding volledige 400% overkill voor je gebruikscenario. Wat jij wilt doen kun je op een iPad doen met een extra toetsenbordje.

Anyhow, voor mij is t makkelijk ik zou t gewoon doen, i7 16gb, kun je wel weer een aantal jaar mee vooruit.
Persoonlijk wou ik dat Apple een Surface Pro zou maken met OSX en niet met iOS. :)

Something something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:42
Arjant2 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 10:49:
[...]

[..]

[...]

Probleem is dat zijn vriendin ook nog iets te zeggen heeft denk ik, die het gewoon onzin vindt om bijna 3k uit te geven aan een laptop alleen omdat hij mooi is.
Maar dat is dan toch sowieso tussen hem en zijn vriendin? Wat kunnen wij daar voor nuttige discussie in beginnen? Als hij daadwerkelijk zo'n vriendin heeft wiens wil wet is dan kunnen wij roepen wat we willen maar dan is het toch TS zijn probleem.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15:08
Het is niet alleen maar mooi natuurlijk. De bouwkwaliteit is ook gewoon heel erg goed. Mijn 2011 macbook pro die ik bijna dagelijks heen en weer sleep en heel erg veel gebruik ziet er nog super goed uit, hinges hebben nog de goede weerstand, geen slijtage etc. Daar betaal je ook voor, je ziet bij beter gebouwde windows laptops dat ze ook meer richting die prijs gaan, Microsoft surface book, Dell XPS, de betere thinkpads, Elitebook etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:07
Een Mac kopen omdat je wat spullen van Apple in huis hebt is wel wat belachelijk.
Er is niks dat je niet met je iphone en apple TV kunt doen of je nu wel een macbook hebt of niet.

Ik heb zelf een apple tv 4 (gebruiksgemak) en een iPhone 6s (van mijn werk) maar toch haal ik het niet in mijn hoofd om een 2700€ kostende laptop met 'middelmatige hardware in huis te halen, dan mag die er goed uitzien.
Vooral omdat je met (het veel te dure) basismodel ook alles kan doen wat je wil.

Ik heb een vrij dure laptop (als je hem nieuw koopt), maar heb die 2de hands gekocht voor 1200€ (3 maand geleden), heb dan nog eens een SSD gekocht voor 200€ en ik heb nu een retesnel en goede laptop. Wel een andere (lompe) form factor maar ik stel specs boven uiterlijk (behalve bij een vrouw, daar moet een gezonde balans zijn >:)).
SeenD schreef op maandag 29 mei 2017 @ 11:15:
Anyhow, voor mij is t makkelijk ik zou t gewoon doen, i7 16gb, kun je wel weer een aantal jaar mee vooruit.
Persoonlijk wou ik dat Apple een Surface Pro zou maken met OSX en niet met iOS. :)
Een surface pro is wel van Microsoft hoor O-) . Ik heb een surface pro 3 en dat is een geweldig toestel.

Waarom zoveel geld uitgeven aan de i7? Al de i5 en i7 cpu's in de macbook pro 13" zijn dual cores met Hyperthreading. De i7 is maar een paar procent sneller maar kost wel 360€ meer.
Upgraden van Ram kan ik nog verstaan, maar OSX werkt perfect met 8GB voor hetgeen de TS wil doen.
Koop het basismodel, doe er 2-3 jaar mee, verkoop deze en leg die 700€ (en mss nog een beetje) bij voor een nieuwe met nieuwere technieken. Je gaat ongeveer evenveel uitgeven en er langer plezier van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04 19:25

JT

VETAK y0

Wat op zich wel jammer is, is dat de MBA zo een hopeloos verouderd TN scherm met lage resolutie gebruikt. Pak je een Zenbook van 650-700 euro dan doet deze dat veel beter. Dus wil je voorkomen dat je voor 1000e een prutscherm hebt dan moet je gelijk aan de MB a 1450+ euro of MB Pro a 1700+ euro.

Maw: wil je OSX, al dan niet voor de integratie, én een fatsoenlijk scherm dan ben je minstens 1450 euro kwijt. 750 euro meer dan een Zenbook die prima functioneert voor hetgeen je ermee wilt, puur voor het OS. Aan jou de keuze :)

Daarnaast, stel je koopt nu een laptop voor de komende 10 jaar. Of je koopt elke 4 jaar een nieuwe voor 700 euro. Ik kan je garanderen dat de 3e laptop die je koopt, die je over jaar 10 dan hebt, sneller is dan de dan 10 jaar oude MB. En je bent nog 700e goedkoper uit ook. Los van eventuele accu's die je in de tussentijd hebt moeten vervangen in je MB want hoe goed de MB ook is, je accu gaat echt geen 10 jaar mee ;)

[ Voor 28% gewijzigd door JT op 29-05-2017 11:44 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semidevidra
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15-08-2021

Als je tegenwoordig kijkt naar de prijs van een Iphone als je die los zou kopen zit je ook al in de buurt van 1000 Euro.. Het is nu allemaal een statussymbool geworden, men associeert het merk Apple met dure designer stuff m.a.w. Must-Have.

Ik vind 2k voor een laptop teveel(zelfs 1k).
Ik hou ook van mooie luxe horloges, maar goed wat zou je ervan vinden als je ergens tegen aankomt ermee en met een kras erop zit...

@ topic starter,
Na het vele aanhoren van ons allen omtrent het wel en niet kopen ervan, wat vind je nu zelf?
Als je toch besloten hebt om voor de Macbook te gaan, dan zal ik wel wachten op de nieuwe Macbooks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-04 16:24
Engineer Stewie schreef op maandag 29 mei 2017 @ 11:39:

[...]

Een surface pro is wel van Microsoft hoor O-) . Ik heb een surface pro 3 en dat is een geweldig toestel.
I know, Apple zegt dan koop een iPad Pro maar ik wil een surface pro met OSX. Niet t beperkende iOS. Ik heb ook geen tablet ofzo, want ik kan er niks mee. Maar OSX op een surface pro-achtig apparaat zou voor mij wel top zijn. :)

Verder ben ik t wel met je eens met je i5/i7 redenatie. i7 is overkill met dat prijsverschil. Maar hij wilt er heel lang mee doen, dus tja waarom geen i7 dan.

Something something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JT schreef op maandag 29 mei 2017 @ 11:40:
Wat op zich wel jammer is, is dat de MBA zo een hopeloos verouderd TN scherm met lage resolutie gebruikt. Pak je een Zenbook van 650-700 euro dan doet deze dat veel beter. Dus wil je voorkomen dat je voor 1000e een prutscherm hebt dan moet je gelijk aan de MB a 1450+ euro of MB Pro a 1700+ euro.

Maw: wil je OSX, al dan niet voor de integratie, én een fatsoenlijk scherm dan ben je minstens 1450 euro kwijt. 750 euro meer dan een Zenbook die prima functioneert voor hetgeen je ermee wilt, puur voor het OS. Aan jou de keuze :)

Daarnaast, stel je koopt nu een laptop voor de komende 10 jaar. Of je koopt elke 4 jaar een nieuwe voor 700 euro. Ik kan je garanderen dat de 3e laptop die je koopt, die je over jaar 10 dan hebt, sneller is dan de dan 10 jaar oude MB. En je bent nog 700e goedkoper uit ook. Los van eventuele accu's die je in de tussentijd hebt moeten vervangen in je MB want hoe goed de MB ook is, je accu gaat echt geen 10 jaar mee ;)
Voor het gebruik van de TS kan dat beter zijn.
Als ik laptops van 700€ kritisch bekijk, dan zijn het geen laptops meer. Slecht afgewerkt, ketsbaar, véél te zwaar, ...

En wat dat statussymbool betreft... Get a life. Laat de mensen toch kopen wat ze willen.
Als je ECHT alleen koopt wat je strikt nodig hebt, dan reden we allemaal met een Citroen C1 of een Dacia.
Dan is een Peugeot 308 al snobisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-11-2024

SpX

Ik heb het topic niet gelezen , maar ik ben recent ook overgestapt van een Windows laptop naar een MacBook pro. Mijn conclusie: als je afhankelijk bent van het office pakket (lees Excel en access ) dan ben je verplicht om bootcamp te installeren.

Powerpivot tables et cetera werkt namelijk niet in de osx versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Tommie12 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 12:08:
[...]

Voor het gebruik van de TS kan dat beter zijn.
Als ik laptops van 700€ kritisch bekijk, dan zijn het geen laptops meer. Slecht afgewerkt, ketsbaar, véél te zwaar, ...
Graag zie ik enige onderbouwing waaruit blijkt dat een Zenbook slechts afgewerkt, kwetsbaar en te zwaar is. 1,2kg vind ik bepaald niet zwaar en is lichter dan een MBP.
En wat dat statussymbool betreft... Get a life.
Ik zou het waarderen als je de trolls achterwege kan laten.
Laat de mensen toch kopen wat ze willen.
Als je ECHT alleen koopt wat je strikt nodig hebt, dan reden we allemaal met een Citroen C1 of een Dacia.
Dan is een Peugeot 308 al snobisme.
Als het je puur om de patsfactor gaat en om te patsen ben je bereid 2100 euro meer neer te leggen dan noodzakelijk om goed te kunnen werken, by all means, doe het vooral. Maar dan is het raar om te vragen om rationele argumenten waarom je het wel/niet zou doen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Asus Zenbook 310 is 1.4kg, en voor 700€ heb je een i3 met 4GB RAM en SSD van 128 GB.

Die is na 4 jaar amper bruikbaar, en zal geen restwaarde meer hebben.

Als ik een laptop koop, dan wil ik iets wat goed is, en dat zit je makkelijk aan 1500€.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:34
Ik heb in het verleden ook een Macbook Pro, Macbook Pro Retina en Mac Mini gekocht, de voor argumenten:
- Lagere afschrijving.
M Pro aankoop €1750, verkoop na 3 jaar €1200 (daadwerkelijke kosten €550).
M Pro retina aankoop €2200, verkoop na 3 jr €1500 (daadwerkelijke kosten €750)
Mac Mini, aankoop €650, verkoop na 5 jaar €495 (daadwerkelijke kosten €155)
- OSX, met Hackintosh lever je in op gebruiksgemak.
- Koppeling met al m'n andere iOS devices, Apple TV, iPad en iPhone.
- Het lekkerste touchpad! Je wilt toch niet met een losse muis op een laptop werken.

Andere opmerkingen:
- Destijds was gewicht en formaat een balangrijke factor. De Macbooks waren relatief licht t.o.v. de XPS serie van dell. Deze waren ook nog eens groot (grote bezels). Als je veel reist is dit belangrijk. Tegenwoordig zijn er echter prima lichte en compacte Windows laptops!
- Bij mij was accuduur een van de belangrijkste punten. 6u werkelijk gebruik vs 1 uur (Windows). Iedereen ging naar school met een lader terwijl er te weinig stopcontacten waren. Dit is tegenwoordig niet meer zo'n groot verschil, ultrabook windows laptops presteren min of meer identiek.
- Wat andere zeggen klopt, het is een zeer dure laptop voor de specs. Wil je gamen, neem dan geen Apple, zelfs de duurdere stellen je in prestaties flink teleur! Je kunt beter €1.000 spenderen een aan goede Desktop ernaast dan je Macbook voor €700 extra upgraden.
Daarnaast levert upgraden €0,- voordeel aan afschrijving, 2e hands willen mensen een 'Macbook', voor die 0,2 Ghz extra betalen ze niets extra!
- Maak je geen illusies, je kunt geen decennia met een laptop doen. 3 jaar zit je op midlife, 6 jaar is ver end of life

[ Voor 12% gewijzigd door RVE_NL op 29-05-2017 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Tommie12 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 12:59:
Asus Zenbook 310 is 1.4kg, en voor 700€ heb je een i3 met 4GB RAM en SSD van 128 GB.

Die is na 4 jaar amper bruikbaar, en zal geen restwaarde meer hebben.

Als ik een laptop koop, dan wil ik iets wat goed is, en dat zit je makkelijk aan 1500€.
305 is 1,2kg. Mijn laptops hebben altijd nog aardig wat geld opgeleverd. Geen Apple restwaardes maar altijd honderden euro's. Dat is heel wat anders dan "geen restwaarde".

Daarnaast zijn de specs meer dan voldoende voor internet, office en Netflix. Hell, ik had laatst een Brix met J1900. Ik was verbaasd hoe soepel dat eigenlijk werkte. Het tijdperk waarin elke megahertz je dagelijkse taken sneller maakte is allang en breed voorbij.

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1 2 Laatste