Lagere afschrijving lijkt me niet zo relevant als TS zijn laptop 10 jaar wil gebruikenRVE_NL schreef op maandag 29 mei 2017 @ 13:19:
Ik heb in het verleden ook een Macbook Pro, Macbook Pro Retina en Mac Mini gekocht, de voor argumenten:
- Lagere afschrijving.
M Pro aankoop €1750, verkoop na 3 jaar €1200 (daadwerkelijke kosten €550).
M Pro retina aankoop €2200, verkoop na 3 jr €1500 (daadwerkelijke kosten €750)
Mac Mini, aankoop €650, verkoop na 5 jaar €495 (daadwerkelijke kosten €155)
- OSX, met Hackintosh lever je in op gebruiksgemak.
- Koppeling met al m'n andere iOS devices, Apple TV, iPad en iPhone.
- Het lekkerste touchpad! Je wilt toch niet met een losse muis op een laptop werken.
Andere opmerkingen:
- Destijds was gewicht en formaat een balangrijke factor. De Macbooks waren relatief licht t.o.v. de XPS serie van dell. Deze waren ook nog eens groot (grote bezels). Als je veel reist is dit belangrijk. Tegenwoordig zijn er echter prima lichte en compacte Windows laptops!
- Bij mij was accuduur een van de belangrijkste punten. 6u werkelijk gebruik vs 1 uur (Windows). Iedereen ging naar school met een lader terwijl er te weinig stopcontacten waren. Dit is tegenwoordig niet meer zo'n groot verschil, ultrabook windows laptops presteren min of meer identiek.
- Wat andere zeggen klopt, het is een zeer dure laptop voor de specs. Wil je gamen, neem dan geen Apple, zelfs de duurdere stellen je in prestaties flink teleur! Je kunt beter €1.000 spenderen een aan goede Desktop ernaast dan je Macbook voor €700 extra upgraden.
Daarnaast levert upgraden €0,- voordeel aan afschrijving, 2e hands willen mensen een 'Macbook', voor die 0,2 Ghz extra betalen ze niets extra!
- Maak je geen illusies, je kunt geen decennia met een laptop doen. 3 jaar zit je op midlife, 6 jaar is ver end of life
Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.