Amphiebietje schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 20:45:
[...]
Als je alles afkit en wat in anti-tocht maatregelen investeert valt dat reuze mee (op dit moment woon ik in een vergelijkbare huurflat, krijg elk jaar terug van Nuon en de stadsverwarming...), maar je moet maar geluk hebben met je buren, want erg geluidsdicht zijn die dingen niet.
En ongeluk met de buren is de reden dat ik nu wegens het laatste op zoek mag naar een andere woning...

"Terugkrijgen van de Nuon" betekend helemaal niks; dat hangt er maar net vanaf hoe hoog je maandbedrag is. Ik ken mensen die dat expres hoog laten; want terugkrijgen vinden ze een veelvoud leuker dan bijbetalen (ook al is het onder de streep gelijk)...
"Terugkrijgen van de stadsverwarming"; tja... voor stadsverwarming hebben we het "NMDA" (niet meer dan anders) principe, maar in de praktijk is het
noemenswaardig meer dan anders omdat ze in de berekening uitgaan van een te hoge gasprijs, geen pakketkorting, geen overstapbonus, een te dure CV ketel met te duur onderhoud, etc. Daarom wordt het ook wel 'stadsverarming' genoemd. Nu houdt ik van inductiekoken, maar er zijn dus ook nog eens heel wat mensen die enkel een gasaansluiting hebben om op te koken...
Tevens is douchen achter een elektrische boiler gewoon 2x zo duur als achter een gasketel.
Een maat van me huurt sinds kort zo'n oud hok, waar de geiser aan het einde van z'n latijn was. Alle buren hadden ondertussen weer een elektrische boiler. (
exit berghok en
hallo warmhoudverlies) Zijn huurbaas ging echter direct akkoord met wat ik mijn vriend gesuggereerd heb; een nieuwe gasgeiser, volledig gesloten systeem. En die hangt er ondertussen.
Lethalis schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 19:53:
[...]
Tsja je moet wat met een budget van 150k. Woningen waar al die dingen netjes geregeld zijn, zijn nou eenmaal boven zijn budget.
Toen ik mijn eerste woonruimte moest regelen ruim 12 jaar geleden kon ik kiezen uit een kamer huren zonder eigen badkamer, een garagebox

, of een gaar naoorlogs flatje van 56m2 in Rotterdam West.
Mijn budget was destijds max 90k
Ja, dat werd ook afzien met een geiser, enkelglas en een moederhaard. En een koolmonoxide melder
Maar ik had een dak boven mijn hoofd en was in 10 minuten op mijn werk.
Was toch heel blij dat die optie er was destijds...
En daarom vind ik de huidige regels gewoon zo raar. Je mag wel een krot kopen en vervolgens jezelf blauw betalen aan onderhoud en energie, maar net wat meer lenen en een comfortabel nieuwbouwhuis kopen waar de eerste tien jaar helemaal niks aan gedaan hoeft te worden en je de verwarming alleen vanaf het vriespunt nodig hebt; Nee, dat mag niet, want zogenaamd onbetaalbaar
Blokverwarming + elektrische boiler is zo'n beetje het toppunt van hoe je op een dure manier je energieplaatje kunt inkleuren. En massa's mensen hebben dat!