Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09
Graag zou ik van willen weten voordat ik offertes uit ga vragen of het mogelijk is en zin heeft mijn huidige PV installatie uit te breiden.

Huidige situatie is als volgt:
18 Panelen JA Solar 270 Black JAM(BK) 60-270/SI.
Waarvan 12 in portrait op de dakkapellen en 6 landscape naast de dakkapel.
Solar Edge SE 4000 omvormer en 18 optimizers

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/m4BYt5/dak_panelen.jpg

Vermogen is nu 4,86 kWp met een opbrengst tot nu toe (vanaf begin september) 2.21 MWh.

Nu komt natuurlijk de vraag. Heeft het zin om bijvoorbeeld nog panelen op andere plaatsten op het dak te plaatsen?

Be fast .... Be furious....

Verwijderd

je kan nog op west dakhelft bijplaatsen west is een goede orientatie
op de vraag heeft het zin kan alleen jijzelf het antwoord geven welk kan ik je wat overwegingspunten meegeven zie hieronder

<1> dekt de huidige opwek je volledige vebruik
Nee dan is het zinvol bij te plaatsen
ja dan word je TVT wel heel erg lang

<2> wil je in de toekomst meer electra gaan gebruiken bijvoorbeeld ivm closeinboiler , airco
Nee dan heeft geen zin om bij te plaatsen
ja dan is het zeker zinvol

<3> wil je bijv in de toekomst een warmtepomp ipv gas
nee dan niet zinvol
ja zeker zinvol

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
even aanvullen.

<4> heeft het PV virus toegeslagen en wil je bij leggen omdat het gewoon leuk is.
nee dat is niet zinvol
ja zeker zinvol, het voed het virus lekker een stukje verder. >:)

(maaoooo daar kunnen nog wel 6 panelen extra bij. :X
zelfs kolenfooi scheppen is leuk. _/-\o_ )

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 17-05-2017 15:07 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Bl4ckviper
Nee het dekt helaas niet het huidige verbruik.
Plan is inderdaad gasloos te gaan.

Waar ik een beetje mee zit is dat ik wel zeker wil weten dat de oriëntatie goed is anders is het gewoon zonde.Naast de dakkapel op west aan beide zijde kunnen er nog wel een aantal volgens mij echter vraag ik mij af of deze dus enorm last hebben van de schaduw van het dak(rechts) of van de dakkapel zelf.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De beste plekjes heb je al in gebruik, maar alle panelen die je neerlegt gaan opleveren.
Het moeilijke werk heb je al gedaan: omvormer ophangen, kabel naar de meterkast,...

Ik weet niet hoeveel je op de SE 4000 mag proppen, maar je hebt plek zat.
Zelfs de dakkapel op noordnoordoost levert je op jaarbasis nog 70% op vergeleken met de beste oriëntatie (helling 20%?), veel beter dan de dakpannen die er nu liggen en vooral op bewolkte dagen.
Boven de landscape panelen lijk je nog plek te hebben, dat is sowieso een goeie plek.
WNW is nog helemaal vrij, dat doet ook 72%.

Kort gezegd is dat een 40% langere terugverdientijd.
Ik zou proberen de omvormer te laten hangen, door de verschillende richtingen piekt alles toch op een ander moment en komt de omvormer niet lang aan zijn max.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• migjes
@Bl4ckviper
eigenlijk zegt @Proton_ het al.

heb je grafieken van een paar mooie lente dagen (als het goed is wel.)

mijn dak doet dit:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg

als ik dan naar jouw dak kijk en wat je nu hebt, dan lijkt mij dat je best nog wat extra op west kunt hebben.
die lijkt mij wat onder vertegenwoordigt?
dus ik zou zeggen: op west nog iets meer om zo een mooiere verdeling te hebben?
(maar jij hebt cijfers die ik niet heb, dus jij weet het beter. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Bl4ckviper
Mooie grafiek. Echter bij solarEdge monitoring heb ik alleen de totaal lijn.

@Proton_ Bedankt voor je uitleg. Heb je toevallig een overzicht met de oriëntaties en percentages die je nu noemt? Ben wel benieuwd hoe dat verder zit mbt de orientaties, hellingshoeken en percentage van opleveren.

[ Voor 59% gewijzigd door Bl4ckviper op 18-05-2017 08:57 ]

• migjes
@Bl4ckviper
ook met alleen een totaal lijn zie ik het ook wel waar nog ruimte is. ;)
(datum is wel belangrijk, of buiten temperatuur van dat moment)

• Bl4ckviper
@migjes

Helaas zit er geen temperatuur output in de solar edge grafiek. Via de Monitor api geprobeerd maar blijkbaar heb ik geen sensoren dus die meet dit niet.

Via Enelogic de temperatuur er maar bij gehaald. Max temp was 18,7 hopelijk kan je er wat mee. Vind die monitoring van solarEdge wel wat beperkt.

PV productie
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/ZJt4gPKiFTZg/360.jpg

Enelogic temperatuur data hoogste was 18,7
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/kRqToqk3Xqu5/360.jpg

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Bl4ckviper
De percentages heb ik uit de openingspost van
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5
Is gebaseerd op Duitsland, maar Nederland is niet heel anders.
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/IWBMZqgqVgRGEX601F18EaSx/full.jpg

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Als ik het zo zie kunnen er nog wel een stuk of 5 op het west-noordwestlijke dak.
Die leveren dan maar ongeveer 70% van het optimum maar dat kan wel op de ruimte die je beschikbaar hebt op je omvormer omdat de piekproductie van die panelen dan ligt op het moment dat je je meeste oost-zuidoostelijke panelen al veel minder produceren.

Als je je omvormer upgrade dan kunnen er ook wel 6 of 12 panelen bij op het oost-zuidoostelijke dak hoog links of hoog aan beide kanten van de dakkapel.

• migjes
@Bl4ckviper
zoals @TWyk ook al zegt, er kan op de zelfde omvormer best wel een paneeltje of 6 extra bij als ze op west-noord achtig liggen.
geen probleem met de huidige omvormer. (dit kan zonder aftopping of in ieder geval minimaal.)

maar je zou ook kunnen kiezen om 2 stringen parallel aan de omvormer te hangen.
(als ik het goed heb kan je omvormer dat)
en dan zou je er nog steeds meer aan kunnen hangen.
je krijgt dan wel ruimschoots te veel Wp aan de omvormer, dus die zal aardig gaan aftoppen.
maar ook dat blijft meer kWh opleveren. (meer als je verwacht. ;) )

(het grafiekje wat ik je liet zien, is van een 3kW omvormer, en daar hing toen 5,66kWp aan.
het verlies door de flinke onder dimensionering was maar een +/-250kWh toch nog ondanks de flinke onder dimensionering een 3800kWh opgebracht. dus zo heel erg is het niet, heeft meer met je eigen bloeddruk te maken.)

het voordeel van onderdimensioneren is dat je nu een flinke hoeveelheid extra panelen kunt laten bijplaatsen. (en dat is goedkoper als 2x een kleine hoeveelheid laten plaatsen)
later als je de warmtepomp hebt kun je de omvormer nog laten vervangen, maar als je het goed plant hoeven ze daar voor niet meer het dak op. (dat is een klusje van een half uurtje)

dus goed plannen geeft goedkoper resultaat. ;)

bij @Proton_ kun je goed zien hoeveel welke dakvlakken extra doen. ;)

en anton heeft een mooie berekening gemaakt over hoeveel verlies je ongeveer hebt door onder dimensioneren.
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
(valt wel mee het verlies. ;)
het is alleen niet leuk en aftoppen kan slecht zijn voor de bloeddruk van de tweaker. )

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 19-05-2017 11:00 ]

• Bl4ckviper
Valt niet tegen die waardes.

Zal het meenemen in het gesprek eind mei komen er wat adviseurs langs. Ben benieuwd wat het gaat kosten ;) vermoedelijk geen btw teruggaaf nogmaals.

• Bl4ckviper
Nou inmiddels twee offertes binnen:

1:
Huidige omvormer verplaatsen naar de schuur
4675Wp/3.775 kWh (80.75% rendement)
17 Panelen Canadian Solar 275 Mono Black CS6K-275
Omvormer Solar Edge SE 5K (3fase)
17 optimizers
Totaal: ext btw incl installatie: 6.951,16 = 1,84 per kwh

2:
Huidige omvormer kan op MP
5015Wp (kWh niet genoemd gemakshalve even rekenen met 80.75% rendement)/4050kWh
17 panelen JA Solar 295Wp type JAM6K-60-295-PR-BK
Omvormer SolarEdge SE8k (3fase)
17 Power Optimizers P300
Totaal: ext btw incl installatie: 6.987,00 = 1,73 per kwh

Denk dat ik maar voor optie 2 ga ;)

Weet iemand eigenlijk hoe het zit met BTW teruggave bij uitbreiding?

Pagina: 1