Vast en zeker.
Alleen dan zie ik eigenlijk nog steeds niet in hoe het losdraaien en weer vastdraaien van 4 schroeven een schakelmechanisme moet slopen. Hoe dan? Natuurlijk kan een monteur fouten maken en als een lompe hork schroeven gaan vastdraaien ofzo, maar dan heb je een kapotte klem/schroef, iets wat prima aan te tonen zal zijn met een expertise.
Tja, laat ik het zo vragen. Die plastic kap zit er dus voor de lol op, en als ik met een stel breinaalden erin ga zitten poeren is de kans dat ik iets kapot maak nog steeds kleiner dan dat een niet aangeraakte schakelaar stuk gaat?
Ja, want een opgeleid vakman die het een en ander meet is ook echt vergelijkbaar met onvoorzichtig een stel grote ongeisoleerde pennen in de kast steken.

Ik verwacht trouwens dat je met die actie eerder jezelf sloopt dan de kast.
Ik ben wel klaar met dit topic. Mocht ik ooit in deze situatie komen dan betaal ik netjes zonder te zeuren zelf de reparatie. Ik zou me kapot schamen als mijn hoofdschakelaar er niet tegen kon om even uit en aan geschakeld te worden! Als jij in die situatie komt dan ga je maar lekker klagen tegen alles wat los en vast zit. Mij heb je daar echt niet mee, hoor.
Ik ben van mening dat dit een kansloos traject is wat je niet gaat winnen maar het staat je vrij om het te proberen. Mocht ik ongelijk hebben en krijg je het wel voor elkaar om de netbeheerder te laten betalen dan zie ik daar graag een terugkoppeling van. Tot dan is dit een beetje een zinloze hypothetische discussie.
Ik werk trouwens niet bij een netbeheerder en ik heb weinig redenen om meterinstallateurs te verdedigen. Ik ken dit verhaal wel vanuit de kant van een installateur. Wij krijgen van die fijne vervelende klanten, die lopen te klagen dat ze ons eigenlijk niet in willen schakelen "want die andere monteur had het maar op moeten lossen". Maarja, in het donker zitten is ook maar vervelend dus ze bellen dan toch maar uit eigen beweging een installateur. Om vervolgens de factuur niet te willen betalen want blijkbaar is zoiets dan ineens onze schuld.
Ik ken geen één geval waarin dergelijke klanten ook maar een cent bij de netbeheerder hebben kunnen verhalen. Misschien proberen ze het niet goed genoeg en zou jij meer succes hebben.
Ik ken trouwens ook gevallen waar de netbeheerder wel een fuckup heeft gemaakt met het wisselen van de meter, de nuldraaad niet goed aangedraaid bijvoorbeeld. Maar dit is een ander scenario dan waar ik het nu over heb. Mocht je in zo'n geval mijn werkgever bellen nadat de meterinstallateur is vertrokken dan kunnen wij netjes bevindingen op papier zetten voor je en is de kans groot dat je wel een schadeloosstelling krijgt van de netbeheerder.
Maar meestal zijn het van die fraaie aftandse kasten, waar ik op meters afstand al terughoudend zou zijn om er ook maar iets mee te gaan doen omdat het plastic al uit elkaar brokkelt als je er alleen maar naar kijkt.
redwing schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 08:35:
[...]
Volgens mij is het toch echt nog altijd aan de monteur om dan aan te tonen dat de schakelaar al defect was. Voorheen werkte alles ten slotte prima dus zijn werkzaamheden hebben toch echt voor een defect gezorgd.
Ja of zijn bedieningshandelingen hebben het defect geopenbaard.
Er kunnen bij bedienen of bij werkzaamheden defecten aan het licht komen die je normaal niet merkt. Denk aan kapotgedraaide draad in de wielnaven van je auto als je "alleen maar even een band wilt laten wisselen" ofzo. Dergelijke dingen zijn niet automatisch de schuld van de laatste monteur.
Het is in mijn ogen helemaal niet zo moeilijk om aan te tonen dat er vooraf al een probleem was. Maarja, wat is in jouw ogen dan afdoende bewijs voor zoiets?
[...]
Ze zullen die draad zo goed als altijd wel aan de meterkant los moeten halen en weer vast zetten. Hierbij kun je stiekem best wel veel fout doen. Het zal b.v. niet de eerste monteur zijn die even aan die draad gaat trekken om het bochtje dat er in zit wat rechter te krijgen.
Aan de kant van de meter zullen ze het in 100% van de gevallen moeten los maken.

En ja, als ze dan aan de draad gaan zitten trekken waardoor bijvoorbeeld de nul in de kast los schiet dan is dat de schuld van die monteur. Die gevallen ken ik er ook uit de praktijk. De kosten van een elektricien en een complete inboedel verhalen op de netbeheerder is in zo'n geval niet niet eens zo lastig.

Dergelijke bedrijven werken best prima mee als het hun schuld is.
Maar het schakelmechanisme in een hoofdschakelaar sloop je toch niet door met de draad onder die schakelaar te bewegen? Of een groepsschakelaar die een stuk verderop in de kast zit?
[...]
Inderdaad vraag ik me dat dan ook af. Voorheen werkte alles en normaal gesproken gaan dingen niet zomaar kapot. De kans is dan ook een stuk groter dat die monteur toch iets niet helemaal goed gedaan heeft. En zo niet, laat hem dan maar aantonen dat het probleem er al zat.
Kijk naar TS, eerst werkt alles goed en nadat de monteur bezig geweest is werkt er 1 groep niet meer. Voor mij is dat heel simpel, die monteur regelt dan maar iemand die er verstand van heeft en de boel weer goed maakt. Voordeel is dat je de hele verantwoordelijkheid bij die eerste monteur/bedrijf hebt liggen. Kunnen die aantonen dat er al iets mis was aan de installatie dan wordt het pas mijn probleem.
Dit aantonen heeft de monteur in het geval van de TS mijns inziens dus al gedaan. Hij heeft aan dit deel van de installatie immers geheel geen werkzaamheden verricht. Dat men moeite heeft om dit te geloven, tja... Op welke manier zou zo'n monteur dan precies "bewijs" moeten leveren? Hem zelf wil je blijkbaar niet geloven en een andere partij laten langskomen is geen optie. En dan?
Als ik echt dacht dat een monteur van de netbeheerder hier iets gesloopt had dan zou ik juist blij worden van het idee van een 3e, onafhankelijke en door mij ingeschakelde partij.