Thomas schreef op zondag 14 mei 2017 @ 13:15:
[...]
Dat zou kunnen, maar mij lijkt het logischer om, als je een probleem aan de kaak wil stellen, eerst het daadwerkelijke probleem te benoemen. Ik zou eerder iets in de richting schrijven van;
[...]
Wat Hertzberger deed is meer zoiets;
[...]
Het is maar wat je kiest hoor, maar het lijkt er toch echt op dat de auteur eerder vanuit een haat naar GS/Dumpert schrijft, en niet zozeer vanuit de intentie om een 'probleem' bloot te leggen, dan had ze denk ik wel meer op het probleem gefocust.
Daarbij schrijft zij het alsof het een feit is wat ze benoemd terwijl dat absoluut niet is. Seksisme en racisme zijn termen die tegenwoordig voor véél meer gebruikt worden dan waar ze oorspronkelijk voor bedoeld zijn. Zo heb ik bijvoorbeeld een collega met een (soort van) Indonesisch uiterlijk. Soms maak ik grappen die als zéér racistisch gezien kunnen worden (laatst gebruikte ik nog boten en slavernij in een ietwat harde opmerking). Ben ik racistisch? Ziet hij mij als racistisch? Nee, absoluut niet. Sterker nog, ik kan echt prima met hem door één deur. En zo heb ik nog een collega waar ik het echt heel goed mee kan vinden. Ik maak wel eens grapjes over afkomst en huidskleur en hij doet hetzelfde.
Met een vriend van me komen er soms opmerkingen voorbij die als seksistisch opgevat kunnen worden. Zijn ze dat ook? Nee. Hij is een van de meest nette mensen die ik ken richting vrouwen, en anderen zeggen hetzelfde over mij.
Dat je soms harde opmerkingen maakt, comments schrijft of artikelen schrijft wil niet zeggen dat je ook meteen aangemerkt kan worden als seksist of racist. Sowieso is de discussie de laatste paar jaar enorm scheef gaan lopen. Zo zijn er grote groepen mensen die er heilig van overtuigd zijn dat een blank persoon niet gediscrimineerd kan worden. Blank is geen minderheid en wordt niet onderdrukt dus dan kan dat niet (?). Hetzelfde geld voor de mannelijke sekse. Een man is niet 'zwak' en een seksistische opmerking richting een man bestaat niet.
Laatst ook een paar video's gezien over actiegroepen en safespaces. Mensen die vinden dat mensen met een bepaalde denkwijze recht hebben op plekken waar ze kunnen praten met elkaar zonder dat anderen met een andere visie daarbij kunnen. Op die manier krijgen ze niet te maken met 'kwetsende' of 'confronterende' commentaren. En dat vind ik een enge ontwikkeling. Grapjes/opmerkingen over nationaliteit, over seksualiteit, over lichamelijke kenmerken, over persoonlijke eigenschappen, alles over wat een mens een mens maakt, mag niet meer want daarmee kun je mogelijk iemand mee kwetsen. En als je tegen die visie in gaat dan ben je van alles en nog wat.
En dat is wat je in deze discussie ook terugziet. We laten het lompe artikel op GS even aan de zijlijn aangezien iedereen wel inziet dat dat een stap te ver is. Maar verder zie je vooral een aantal mensen die te snel boos worden omdat er mogelijk mensen gekwetst kunnen worden. En sorry hoor, maar als jij gekwetst wordt van een paar mensen die bepaalde dingen typen op een website dan zit er serieus iets fout bij jezelf. Hier wat voorbeelden van wat comments op Dumpert:
:
- De mooiste konten in de sportwereld. Mag ik dat zeggen? Ik zeg het gewoon!
- Dikke billen, 5 reeten!
- Prettig om te zien dat ze "normale" vrouwelijke lichamen hebben i.p.v. zwaar afgetrainde tietloze semi mannelijke lichamen.
- Niet genoeg bil voor wat ik wil!!!
- Zullen we moederdag gewoon uitroepen tot milfdag hier op Dumpert?
- Wat een bloedgeile mama.
- gekke milf, of is dat vrouwonvriendelijk nrc?
- Ze mag ook met mijn snaar spelen.
- Stem je gitaar even, kut.
- het is, blijft en zal nooit een vrouweninstrument worden
Dat is een beetje wat je normaal ziet aan comments op Dumpert (en Geenstijl for that matter). Onder filmpjes met geweld gaat het iets anders:
- ranzig stinkwijf.
- Okey meisje met de rode schoentjes.. jouw naam staat hier binnen een paar uur vermeld... Verwijder je facebook alvast maar..
- Zo jong, en nu al zo dik.
- Waarom privacy aan zo'n wijf geven? Zet die naam er gewoon bij.
- Gevalletje manwijf
- Brigitte wie kent haar niet, alle ooievaars likken aan haar tiet, doet ze het gratis of doet ze het voor wiet, ik weet het niet ik ken haar niet.
- Ga toch weg joh, smerig wijf met je scheve smoel.
Ik kan begrijpen dat sommige mensen bepaalde opmerkingen een beetje twijfelachtig vinden, maar als je door dat soort comments serieus gekwetst raakt dan kun je beter op zoek gaan naar een goede psycholoog. Iemand stelde hier laatst de vraag wat ik zou doen als deze comments gericht waren op mijn vriendin/vrouw/dochter. Ik zou ze zeggen dat ze zich er niet druk om moeten maken (als ze dat al zouden doen). Inhoudsloze onzin getypt door mensen die zich anders voordoen dan ze werkelijk zijn. Who the fuck cares?
Kijk, prima dat je als columnist vragen stelt bij de (on)fatsoenlijkheid van mensen op het internet. En prima als je adverteerders bewust wilt maken van waar ze adverteren. Maar richt je dan niet enkel en alleen op Geenstijl en Dumpert, maar kijk eens wat verder. De shit die je daar voorbij ziet komen is niet exclusief voor die twee platformen. Reacties onder veel Youtube-filmpjes, of Facebook-posts zijn vaak een paar kwadraten erger bijvoorbeeld. En wat je bij de 'mannelijke' websites ziet zie je evengoed bij de vrouwelijke websites. Daar wordt ook vrolijk geparadeerd met mannelijk schoon. En laat de discussie dan ook dáár over gaan. Stel je eigen meningen niet op als keiharde feiten want dat zijn ze niet. Gebruik niet bepaalde krachttermen omdat dat zo lekker bekt. Chargeren is prima, maar laat dan ook duidelijk merken dat je dat doet. En dit geldt voor iedereen. Niet alleen voor een NRC columnist of Geenstijl, maar iedereen die een issue aan de kaak wil stellen, of wil discussiëren.