Het nadeel van dit soort puntensystemen is dat je enkel maar grovere misdaad in de hand werkt.ybos schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 18:38:
Niet alle reacties gelezen, maar het puntensysteem van TS vind ik wel wat.
Stel moord is 10 punten, en bij 20 is het "out".
Als een moordenaar voor de 2e keer iemand vermoordt (en dus out is) dan kan hij maar beter om zich heen kijken of er niet toevallig een moeder met kinderwagen in het zicht is, want die moet ook dood als mogelijke getuige, opa die achter de geraniums zit en lijkt te slapen voor het raam die moet ook maar dood, want je weet nooit zeker of hij ligt te slapen.
Of denk aan een bankovervaller die altijd zonder geweld bankovervallen pleegde, hiermee 19 punten opspaart, dan is het veel lonender om bij punt 20 iedereen in de bank te vermoorden dan het risico te lopen dat ze tegen hem getuigen.
@thewizard2006 : Kan jij eens concreet maken over welke aantallen je het denkt te hebben? Want volgens mij is het zo'n marginaal geval dat een hele wet ervoor optuigen me veels te veel moeite lijkt. Ik bedoel er zitten momenteel maar 30 mensen levenslang vast in NL (https://www.rtlnieuws.nl/...-gestraften-van-nederland) en dat is over een periode van 33 jaar.
Want als ik die lijst bekijk dan komt volgens jouw principe dat het niet een eenmalige gebeurtenis moet zijn in aanmerking :
- Frank P.
- Juan N.
- Hüseyin B.
- Willem van E.
- Frans B.
- Rudolf K.
- Joseph M.
Alleen tja, ik vermoed dat je 100% zekerheid regel hier een beetje in de weg gaat zitten om er ook maar 1 kandidaat uit voort te krijgen.
Oftewel wil je eigenlijk geen papieren tijger op gaan zetten die praktisch geen klauwen heeft want niemand voldoet eraan? Ik bedoel, je kan gevoelsmatig ergens over praten en de meest waanzinnige voorbeelden geven, maar praktisch praat je over een straf boven levenslang en hoef je dus enkel maar naar die mensen te kijken die dat hebben gekregen.