Dit is dezelfde nonsense die Acer in 2012 rond aan het bazuinen was. Natuurlijk wil Microsoft dat niet en nergens blijkt dat dat aan het gebeuren is. If anything zijn het de OEM's die klanten van zich aan het vervreemden zijn......
Die leveren vergelijkbare specs voor lagere prijzen.
Maar met een crappy ervaring. En een deel van het prijsverschil zal ook wel zitten in het niet in het vaarwater van de OEM's willen zitten van MS.
De beste hardware is het zeker niet, veel te duur en met verouderde specs zoals de Surface Book. En ook deze laptop met nog steeds geen USB-C, standaard weinig geheugen etc.
Zo duur is het allemaal niet. Kijk naar de Core M versie van de Surface Pro 4 bijvoorbeeld. Die heeft min of meer dezelfde hardware als de Macbook 12", mooier scherm, maar is bijna 400 euro goedkoper. USB-C is straks gewoon beschikbaar via een adaptertje, zoals ik al eerder zei maar waar jij blijkbaar overheen hebt gelezen.
Microsoft zou eerst Chromebooks hier mee willen concurreren.
Nee dat zie je verkeerd. Windows 10 S is als concurrentie tegen Chromebooks bedacht. Om op scholen een consistente ervaring te kunnen bieden met een control panel voor leraren.
En dan nu ook tegelijk Apple. Ongeloofwaardig want dat zijn twee totaal verschillenden markten.
Kijk naar de specs en de formfactor van de Surface Laptop dan zie je toch zo wat de concurrentie is? Ik weet niet; misschien heeft MS verkoopcijfers van de MBA/MBP's in handen gekregen; of zijn ze een keer een collegezaal ingelopen en dachten ze "shit we moet een concurrent van de macbooks maken".
Apple heeft namelijk vooral iets wat Microsoft mist: exclusiviteit.
Dure prijs + goede ervaring kweek je vanzelf exclusiviteit mee. Ik heb een Acer, 2 Sony's, HP en Asus laptop gehad. Na 2 Surfaces gehad te hebben voel ik geen enkele noodzaak om ooit nog terug te gaan naar die andere merken: is het niet de softwaretroep die je eraf moet gooien na de first start, dan is het wel de garantie-afhandeling die te wensen over laat. Tweede Sony (€ 2400,-) had bijvoorbeeld scharnieren die af en toe bleven steken, of ik even 800,- euro wilde voorschieten voor als het hele scherm vervangen diende te worden.
En Google is met Android marktleider en brengt Android nu ook naar de Chromebooks.
Het lijkt erop dat Microsoft weer in zijn oude valkuil trapt. Overal voor alle markten de grootste en de beste in willen zijn. Het is alleen 2017 en geen 1995 meer.
Ik zie niet in hoe de release van een laptop Microsoft is die in zijn oude valkuilen trapt? Het is eerder Microsoft die naar de markt heeft gekeken en zijn conclusies trekt "OK, jullie maken geen coole laptop? nou dan doen wij het zelf wel!".
En met een Windows 10 S wat alleen maar beperkingen kent de gebruikers weer voorschrijven wat wel en niet mag.
Natuurlijk is het wel zo dat Windows 10 S gratis of bijna gratis verstrekt gaat worden op die goedkope hardware. Dus de prijs van die Chromebook concurrenten zal lager liggen als nu het geval is. En in tegenstelling tot Chromebooks heeft Windows 10 S het voordeel dat je kan upgraden naar een volledig OS mocht je het nodig hebben.
Tijd zal het leren natuurlijk.
Yep.
PaT schreef op zondag 11 juni 2017 @ 18:21:
[...]
Ehhh, nou hoor ik mijzelf praten in 2007 over Windows Phone 7. 'als, als, als'.
Niemand koopt een apparaat omdat misschien in de toekomst dat helemaal fantastisch wordt. Kijk naar WP7/8/8.1 en W10M. Alleen die hard fans en mensen met een aversie tegen Apple en/of Google kochten zo'n apparaat. W10 S gaat gewoon dezelfde kant op. Leuk geprobeerd, maar niemand wil het zonder AL hun favoriete apps.
Dat klopt niemand koopt een apparaat omdat het in de toekomst helemaal fantastisch wordt. Ik koop de Surface Laptop straks en zal waarschijnlijk op dag 1 upgraden naar Windows 10 Pro. Samen met waarschijnlijk nog heel veel anderen. Maar ik ben webdeveloper, heb virtual machines nodig, browsers en editors enzo. Maar mijn moeder bijvoorbeeld; gebruikt alleen Outlook en een browser. En mocht ze toch ergens tegenaan lopen dan is het niet "wat een kutding is dit", maar "dan upgraden we toch naar 10 Pro".