Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
De eerste beelden van de "Microsoft Surface Laptop" zijn op het internet beland.

Afbeeldingslocatie: https://cdn0.vox-cdn.com/thumbor/l6dXarderaGCKVWeAoRnWhNbXE4=/0x0:1024x576/920x613/filters:focal(379x299:541x461)/cdn0.vox-cdn.com/uploads/chorus_image/image/54571397/surfacelaptopmain.0.jpg
(bron: The Verge)

Waarschijnlijk wordt op 2 mei dit nieuwe apparaat aan de wereld voorgesteld. Er zijn nog maar weinig specificaties bekend, maar de verschillende blogs menen op de afbeeldingen een USB-poort, een mini-displayport en de eigen Surface powerconnector te zien. USB-C lijkt niet aanwezig te zijn, hoewel ik dat wel een beetje vreemd zou vinden bij zo'n nieuw apparaat.

De Surface laptop zal waarschijnlijk geleverd gaan worden met Windows 10 S, de cloud/Store-only variant van Windows 10. De verschillende Windows-blogs verwachten wel dat je het apparaat kan gaan upgraden naar Windows 10 Pro, zodat er ook programma's buiten de Windows Store geïnstalleerd kunnen worden.

Het scherm is13,5 inch groot en voorzien van de PixelSense technologie.
De laptop moet in vier kleuren beschikbaar worden.

Afbeeldingslocatie: https://www.windowscentral.com/sites/wpcentral.com/files/styles/larger/public/field/image/2017/05/surface-laptop-colors.jpg?itok=H8Em0XN0
(bron: Windows central

De laptop weegt 2,76 pond (1.25 kg) en is aan de achterzijde 14,47 mm dik. Aan de voorzijde slechts 9 mm volgens het Twitter account WalkingCat
Het scherm heeft 3,4 miljoen pixels, wat zou betekenen dat de resolutie ergens tussen full-HD (ca 2 miljoen pixels) en quadHD (3,6 miljoen pixels) zit. Er wordt gegokt op een resolutie van 2260 x 1500.

Zal dit een betaalbaar alternatief worden van de Surface Book of een echte Chromebook concurrent met relatief lichte hardware aan boord?
Meer afbeeldingen te zien via dit frontpage artikel.

(later meer)

[ Voor 25% gewijzigd door PaT op 02-05-2017 20:56 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:15
PaT schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 07:59:
De eerste beelden van de "Microsoft Surface Laptop" zijn op het internet beland.

[..knip..] USB-3 lijkt niet aanwezig te zijn, hoewel ik dat wel een beetje vreemd zou vinden bij zo'n nieuw apparaat.

[..knip..]
Ik denk dat je USB-C bedoeld. Dat is idd wel jammer, want dan hadden ze mooi met de trend van USB-C voor alles (opladen/video output/etc) meet kunnen liften.

Persoonlijk ben ik erg beniewd naar de prijs van deze laptop, als het bedoeld is voor studenten dan neem ik aan dat deze niet al te duur gaat worden.

What a fine day for Science! | Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Ehh ja :D USB-C uiteraard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:46
Als het degelijke specs heeft (128gb, 4gb ram en een i3?) dan is het een mooie laptop voor de student en thuis gebruiker. Ik heb een volwaardige pc (i7, gtx 970, 8gb ram, 256gb ssd) voor zware taken. Ben al een tijdje aan het kijken naar een kleine laptop voor op de bank of voor op vakantie, maar ik wil eigenlijk niet echt een tablet hebben.

Als de prijs en de specs gunstig zijn dan hoef ik niet verder te zoeken :)

Edit: Nog wat meer foto's.
https://twitter.com/h0x0d/status/859285827154714624/photo/1

[ Voor 9% gewijzigd door Ryatzu op 02-05-2017 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
1000 dollar voor een i5 en 4GB ram... Niet het koopje dat men hoopte, maar wow... Dit moet hem worden! (misschien met iets meer ram en Win 10 Pro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:10

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Toch wel een goede competitie voor de SurfaceBook. De SurfaceBook is een zeer duur device en zelf gebruik ik tablet moet vrijwel nooit. De Surface laptop is ook een stuk lichter. Ik zou dit zelf als zeer interessant alternatief zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bv202
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-11-2021
Wat is het voordeel van deze laptop tegenover de Surface Pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:08

The_Scarabial

MTB for life!

meer specs via deze link: https://www.microsoftstor...A_Surface%20Laptop_5.2.17

net op tijd dat microsoft met deze komt, zat al tijden te twijfelen om een laptop zoals de surface book te kopen, maar dit lijkt me een prima alternatief en een stuk betaalbaarder. Wel dan upgraden naar w10 pro, dat wel.
Hoewel het wel weer een eeuwigheid zal duren voordat ie in NL uitkomt :X

[ Voor 51% gewijzigd door The_Scarabial op 02-05-2017 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
I5 met 8GB en 256 GB SSD komt op 1299 dollar. .. Dat is dan waarschijnlijk 1349 euro oid. Dan heb je wel een nette laptop.

De basis i7 is dan weer 1599 dollar en het topmodel 2199 dollar (i7, 16 GB ram en 512GB SSD. Daar had ik persoonlijk 1 TB verwacht. Maar goed dat ik dat allemaal niet nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-06 16:41
Dan is 'ie voor een 'gewone' laptop weer fors aan de prijs. 4GB is mogelijk voor S nog wel te doen, maar voor een gewone 10 is het krap.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
4gb is genoeg voor school gebruik, ik heb zelf minimaal 8gb nodig. Dus dan wordt het de 8gb met i5 en 256gb opslag. Toch nog aardig aan de prijs, het blijft wel steken waarom ze niet een usb c poort erop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-06 07:52
De Nederlandse prijzen zijn bekend. Vanaf eur 1149 (basismodel i5, 128GB SSD, 4GB RAM) tot eur 2499,- (i7, 512GB SSD, 16GB RAM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:41

KRAI.7

Bwoah...

Ik vind het een mooi apparaat, het enige wat ik opmerkelijk vind is dat ze nu 'inzetten' op een notebookconcept, terwijl ze juist altijd het 'detachable' benadrukten: YouTube: Surface Pro 3 – Head to Head

Vooral het toetsenbord/bottomcase lijkt me erg fijn werken! Beter dan zo'n koud aluminium stuk waar je je handen/polsen op legt, enige is dat 'ie misschien wat sneller vies wordt. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-06 01:21
dat vies worden valt me bij de surface pro 4 100% mee. ziet eruit dat dit van vergelijkbaar materiaal gemaakt is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-06 12:32

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

jorisjan schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 12:50:
dat vies worden valt me bij de surface pro 4 100% mee. ziet eruit dat dit van vergelijkbaar materiaal gemaakt is
Ik werk al 2 1/2 jaar met een Surface Pro 3 met blauw toetsenbord, is nog steeds mooi en ook best makkelijk schoon te maken met een natte doek.

Met een natte doek schoonmaken van een Surface Laptop is natuurlijk wel wat lastiger, bij de Pro zit alle electronica achter het scherm...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inbedrijf
  • Laatst online: 22:55
Ik gebruik al enige tijd apple producten voornamelijk zodat ik totaal niet hoef na te denken om een oplader mee te nemen voor mijn macbook. Het enige nadeel blijft toch Mac OS, het ziet er schitterend uit maar sommige hele simpele zaken die windows prima voor elkaar heeft lukken gewoon weg niet goed in Mac OS. Ik wacht met smart op de eerste gebruikers reviews van de surface laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
inbedrijf schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 13:11:
Ik gebruik al enige tijd apple producten voornamelijk zodat ik totaal niet hoef na te denken om een oplader mee te nemen voor mijn macbook.
Die mis ik even?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdavie2311
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-06 08:20

pdavie2311

Live life to the fullest..

Deze hou ik ook in de gaten..Mijn MBP uit 2011 is aan vervanging toe..

“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Ik gok dat zijn macbook ook een erg goede accuduur heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inbedrijf
Heel simpel, elke windows High end XPS, is de batterij duur na 1 a 2 jaar om te janken. Bij de apple's die ik heb gehad nergens last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:38
Fantastisch apparaat. Komt op mijn verlanglijstje! :)

Hier nog een hands-on:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Surface Laptop Hands-On

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker1234
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-07-2022
En hij is te bestellen.
https://www.microsoftstor...p.NL/productID.5105366900

Mijn baas is inmiddels op de hoogte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
inbedrijf schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 20:40:
Heel simpel, elke windows High end XPS, is de batterij duur na 1 a 2 jaar om te janken. Bij de apple's die ik heb gehad nergens last van gehad.

[...]
Oude accu's worden slecht. Ook die van Macs. Dat is inherent aan de gebruike techniek, en heb die ervaring met beiden(!). Al merk je dat eerder als de capaciteit al laag was. Wel kan er een verschil zijn in gebruikte techniek, maar dat is meer een pricepoint issue. En high-end is relatief. XPS was nog niet zo heel lang geleden voor (gaming) performance waarbij autonomie eigenlijk geen issue was. Da's een totaal andere vorm van high-end dan de Apple markt.

[ Voor 18% gewijzigd door ijdod op 04-05-2017 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Valt mij wel op dat alleen de "platinum" qua kleur te bestellen is. Dat is dan wel weer jammer. Ik vond die blauwe wel wat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker1234
Misschien een domme vraag, maar wat is het verschil? Ik zie dezelfde pagina alleen een iets andere URL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker1234
inbedrijf schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 20:40:
Heel simpel, elke windows High end XPS, is de batterij duur na 1 a 2 jaar ...
[...]
Hier een bijna 6 jaar oude HP business laptop (uiteraard Windows. Met W7 licentie sticker onder de accu, in de loop van de tijd van W7 naar 8 naar 10 geupgrade) ) waar de accuduur nog altijd meer dan 4 uur is. Ik schat dat na bijna 6 jaar er een uur van af is. De laptop is gedurende die 6 jaar 8 uur per werkdag in gebruik. Een zeer recente Asus gen7 CoreM W10 laptop gaat in real life >10 uur op accu.
Het ligt dus niet aan het OS, maar aan de hardware.

OT Wat mij betreft was er ook een gen7 CoreM Surface Laptop gekomen.

[ Voor 5% gewijzigd door Tweaker1234 op 04-05-2017 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inbedrijf
High end is high end. Als ik €1600,- + neerleg voor een laptop verwacht ik wel dat de batterij het goed uit houdt. En bij elke XPS die ik heb gehad was het kansloos. En elke mac die ik heb gehad totaal geen last van gehad.
En high-end is relatief. XPS was nog niet zo heel lang geleden voor (gaming) performance waarbij autonomie eigenlijk geen issue was. Da's een totaal andere vorm van high-end dan de Apple markt.
ijdod schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 11:03:
[...]

Oude accu's worden slecht. Ook die van Macs. Dat is inherent aan de gebruike techniek, en heb die ervaring met beiden(!). Al merk je dat eerder als de capaciteit al laag was. Wel kan er een verschil zijn in gebruikte techniek, maar dat is meer een pricepoint issue. En high-end is relatief. XPS was nog niet zo heel lang geleden voor (gaming) performance waarbij autonomie eigenlijk geen issue was. Da's een totaal andere vorm van high-end dan de Apple markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker1234
Ik snap dat je beperkte ervaring hebt.
Je hebt verschillend high end. Mijn HP kostte destijds 1800 euro.
Still going strong inclusief accu.

Je kan het beste reviews/ervaringen afwachten, want uiteraard weten we nog niet hoe de real life accuduur van een Surface Laptop zal zijn. Ervaringen met de accu van een Surface Pro/Book zou wel een indicatie kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Tweaker1234 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 13:27:
[...]
Je kan het beste reviews/ervaringen afwachten, want uiteraard weten we nog niet hoe de real life accuduur van een Surface Laptop zal zijn. Ervaringen met de accu van een Surface Pro/Book zou wel een indicatie kunnen geven.
Ben een heel tevreden SP3 gebruiker, maar de accu daarvan gaat net niet lang genoeg mee voor een hele werkdag. Wanneer de SL die 8 uur "echt gebruik" wel haalt (voornamelijk Office, Edge en Chrome) zou dat voor mij een reden zijn om een SL aan te schaffen.

Net trouwens even in de MS Store chat gevraagd naar de andere kleuren, maar er is nog niet bekend wanneer die buiten de VS geleverd gaan worden, helaas...

Ook zou een inruil kortingsactie voor SP2 of SP3 apparaten leuk zijn, ik heb beide in huis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inbedrijf
Je geeft hierbij aan dat je accu duur 4 uur is. De macbook pro die ik nu gebruik met een i7 gaat meer dan 10 uur op één laad moment. Een batterij die maar 4 uur mee gaat is voor mij niet handig.

Het andere wat je opnoemt is dat je vele lager systeem eisen neemt zoals een CoreM die zijn inderdaad extreem zuinig maar lever je ook in op kracht. En dat noem ik dan geen high end meer.

Laten we inderdaad de reviews afwachten. Ik was al redelijk te spreken over de surface pro, alleen zag ik het nut niet in van het tablet gedeelte omdat hij daarvoor gewoon te lomp voor was/is.
Tweaker1234 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 11:23:
[...]

Hier een bijna 6 jaar oude HP business laptop (uiteraard Windows. Met W7 licentie sticker onder de accu, in de loop van de tijd van W7 naar 8 naar 10 geupgrade) ) waar de accuduur nog altijd meer dan 4 uur is. Ik schat dat na bijna 6 jaar er een uur van af is. De laptop is gedurende die 6 jaar 8 uur per werkdag in gebruik. Een zeer recente Asus gen7 CoreM W10 laptop gaat in real life >10 uur op accu.
Het ligt dus niet aan het OS, maar aan de hardware.

OT Wat mij betreft was er ook een gen7 CoreM Surface Laptop gekomen.

[ Voor 8% gewijzigd door inbedrijf op 04-05-2017 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker1234
inbedrijf schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 14:01:
Je geeft hierbij aan dat je accu duur 4 uur is. De macbook pro die ik nu gebruik met een i7 gaat meer dan 10 uur op één laad moment. Een batterij die maar 4 uur mee gaat is voor mij niet handig.

Het andere wat je opnoemt is dat je vele lager systeem eisen neemt zoals een CoreM die zijn inderdaad extreem zuinig maar lever je ook in op kracht. En dat noem ik dan geen high end meer.

Laten we inderdaad de reviews afwachten. Ik was al redelijk te spreken over de surface pro, alleen zag ik het nut niet in van het tablet gedeelte omdat hij daarvoor gewoon te lomp voor was/is.

[...]
Yep. Mijn HP is wel al een heel oud beestje. Was nieuw maar 5/6 uur accuduur. Was meer om de daling in accuduur aan tegeven.
De Asus CoreM is een hele nieuwe. Regelmatig zie ik >10 uur staan. En dat bij nog 65% acculading _/-\o_
De Surface Laptop heeft een krachtigere processor.

Ik ga nu geduldig zijn en de eerste ervaringen afwachten O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanvdVeer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-06 21:26
Ik hou dit draadje ook in de gaten aangezien ik een goede opvolger zoek voor mijn Air (Apple laat mij en vele anderen nogal in de steek met hun hardware line, helaas...). Hopen dat er op korte termijn al reviews verschijnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-06 03:21
Ik ben ook erg benieuwd naar gebruikers ervaringen. Ik heb mijn oude MacBook een paar jaar geleden de deur uit gedaan (al was dat helaas geen keuze, defect), maar ben sindsdien gaan werken met een Desktop (eerst iMac, sinds kort Windows PC) en tablet. Toch mis ik in veel gevallen een laptop. Mijn tablet gaat altijd mee, maar ik mis in bijvoorbeeld Excel een cursor om echt snel te kunnen werken.

Zit eigenlijk te wachten op de 2017 versie MacBook, maar het design en het feit dat Windows 10 een behoorlijke inhaalslag heeft gemaakt richting macOS, spreekt deze laptop mij aan. Vooral de batterij zal de doorslag gaan geven. Wat ik wel ga missen aan een Surface Laptop is Facetime en iMovie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meraki
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-05 23:19
Ik lees net dat de kleurenopties enkel in de US te verkrijgen zijn.

Ik dacht eerst enkel voor het i5 8GB 256Gb model, wat in feite OK is want de overige modellen zijn 1. geen optie (4GB 128GB) en 2. overkill (i7 processor) maar US only is toch wel een tegenvaller me dunkt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryatzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-06 16:37

PnD

like in Pinda ^_^

Ik ga hem maar eens pre-orderen. Bij coolblue zie ik bij de pluspunten staan: Inclusief een gratis upgrade naar Windows 10 Pro.

Dit kan ik op de microsoft site niet terugvinden. Klopt dat wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
PnD schreef op maandag 8 mei 2017 @ 10:43:
Ik ga hem maar eens pre-orderen. Bij coolblue zie ik bij de pluspunten staan: Inclusief een gratis upgrade naar Windows 10 Pro.

Dit kan ik op de microsoft site niet terugvinden. Klopt dat wel?
Dit klopt, geld tot eind dit jaar en geld voor iedereen (dus niet alleen voor pre-orders).

[ Voor 7% gewijzigd door Ryatzu op 08-05-2017 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
Bol.com doet nu ook aan pre-orders:
https://www.bol.com/nl/p/...-128-gb/9200000077691086/

Zo te zien krijgen we een grote/goede launch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon
Waarom de Surface Laptop geen USB-C heeft: https://www.theverge.com/...urface-laptop-ports-usb-c

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ryatzu
Ik geef ze groot gelijk, de consument is er nog niet klaar voor.
Best wel grappig, apple gaat volledig over naar usb-c, mensen klagen over adapaters.
Microsoft gaat nog niet aan de usb-c, mensen klagen dat het er niet op zit.

Zolang er nog steeds gewone usb apparaten worden uitgebracht zal het nog heel lang gaan duren voordat usb-c volledig de standaard wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaker1234
Voor wie USB-C missen een struikelblok zou zijn, zie het volgende van WindowsCentral in gesprek met Panos Panay.

http://www.windowscentral...sb-type-c-new-surface-pro
Help is on the way thanks to Surface Connect Type-C adapter
During our conversation on the topic, Panay asked one of his engineers for an adapter. Although it was just a prototype, this adapter plugged right into the Surface Connect port. That proprietary port is used for charging all the current Surface Pros and Surface Book in addition to being used for the optional Surface Dock.
The forthcoming adapter from Microsoft converts the Surface Connect to a USB Type-C port. It works with power and data, too, while keeping the Surface Connect's magnetic abilities in place.
Although such a conversion dongle won't satisfy everybody's yearning for a native Type-C port, it should mollify many.
The Surface Connect/Type-C converter gives people who want to charge their Surface via Type-C an easy solution. Likewise, for those who want to utilize Type-C hubs. Surface Connect – via the Surface Hub – already supports two high-definition video ports, a gigabit Ethernet port, four USB 3.0 ports, and an audio output, so any Type-C conversion should be similar.

[ Voor 6% gewijzigd door Tweaker1234 op 23-05-2017 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
Jep helemaal top :)

[ Voor 8% gewijzigd door Ryatzu op 23-05-2017 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diversity
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-06 19:06
Ik ben ook aan het overwegen om dit pareltje aan te schaffen voor mijn hbo-ict bim (deeltijd) opleiding die gaat beginnen in september.

Echter twijfel ik nog wel een beetje over de configuratie versus i5 en i7. Configuratie mogelijkheden in Nederland zijn ook wat beperkter helaas.

Ik nijg toch naar de i5 8gb 256gb te gaan, zou toch meer dan voldoende moeten zijn voor de komende 4 jaar. 10% studentenkorting is ook wel netjes :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Mooie laptop, alleen geen mooie prijs. Vanaf € 1200 met Windows 10 S cloud zou ik dit geen Chromebook killer willen noemen. Welke doelgroep zou Microsoft hiermee voor ogen hebben, kanabaliseren ze hiermee niet alleen maar hun eigen Surface Pro lijn? Erg vreemd ook dat hier geen USB-C op zit, dat is een must.

Je ziet online de strijd gelijk al oplaaien met nieuwe Google ads. Om destandaard FUD over Chromebooks de wereld uit te helpen.

Het worden nog spannende tijden wie de strijd om de cloud gaat winnen.

YouTube: Chromebook Myths

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diversity
CR2032 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 18:49:
Mooie laptop, alleen geen mooie prijs. Vanaf € 1200 met Windows 10 S cloud zou ik dit geen Chromebook killer willen noemen. Welke doelgroep zou Microsoft hiermee voor ogen hebben, kanabaliseren ze hiermee niet alleen maar hun eigen Surface Pro lijn? Erg vreemd ook dat hier geen USB-C op zit, dat is een must.

Je ziet online de strijd gelijk al oplaaien met nieuwe Google ads. Om destandaard FUD over Chromebooks de wereld uit te helpen.

Er zit een gratis upgrade naar Windows 10 pro licentie bij, dus dat is geen probleem :). Daarnaast zie ik niet zo wat die must is van een usb-c aansluiting. Iedereen roept dat het een gemis is dat het er niet opzit maar hoevaak gebruik je het?

De surface laptop richten ze volledig op studenten, de pro variant noemen ze zelf het ultieme laptop ervaring. Al snap ik die persoonlijk ook niet zo aangezien je het keyboard er los bij moet aanschaffen...

De marketing van MS heb ik eigenlijk nooit helemaal begrepen. Leuk stukje hierover op Windows central; https://m.windowscentral....=navigation&utm_source=wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
CR2032 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 18:49:
Mooie laptop, alleen geen mooie prijs.
Prijs is prima.
Vanaf € 1200 met Windows 10 S cloud zou ik dit geen Chromebook killer willen noemen.
Ik zie het meer als een macbook Air killer. OEM's als Acer en HP zullen lager geprijsde Windows 10 S devices gaan maken. Daarnaast kan je dit jaar gratis naar Pro updaten.
Welke doelgroep zou Microsoft hiermee voor ogen hebben, kanabaliseren ze hiermee niet alleen maar hun eigen Surface Pro lijn?
Studenten die naar een hogeschool gaan en nu een MBA/MBP zouden kopen bijvoorbeeld. De Surface Pro is toch een heel ander apparaat.
Erg vreemd ook dat hier geen USB-C op zit, dat is een must.
Vind ik niet. Heb het werkelijk nog nooit gebruikt, en regelmatig merk ik dat collega's tegen het ontbreken van USB-A aanlopen op hun nieuwe MBP's. Daarnaast voor degene die adaptertjes leuk vinden komt er een USB-C convertortje die in de Surface Connector kan.

Dit neigt naar trollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Ramon schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 20:05:
[...]
Prijs is prima.

[...]
Ik zie het meer als een macbook Air killer. OEM's als Acer en HP zullen lager geprijsde Windows 10 S devices gaan maken. Daarnaast kan je dit jaar gratis naar Pro updaten.
De vergelijking met Chromebook was als reactie uit de OP.

"Zal dit een betaalbaar alternatief worden van de Surface Book of een echte Chromebook concurrent met relatief lichte hardware aan boord?"

Dan is de prijs wel heel stevig en is het antwoord op deze vraag: Nee.
Dit alles doet mij tot nu toe vooral denken aan Windows RT met een andere naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
CR2032 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 22:11:
[...]

De vergelijking met Chromebook was als reactie uit de OP.

"Zal dit een betaalbaar alternatief worden van de Surface Book of een echte Chromebook concurrent met relatief lichte hardware aan boord?"

Dan is de prijs wel heel stevig en is het antwoord op deze vraag: Nee.
Dit alles doet mij tot nu toe vooral denken aan Windows RT met een andere naam.
Je moet de Surface Laptop zien als de Google Chromebook Pixel. Een apparaat om aan OEM's te laten zien hoe het zou kunnen. Verder heeft de Surface Laptop net zoals andere Windows 10 S devices een unieke propositie in dat je er gewoon een volledige Windows op kan draaien mocht je dat willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Ramon schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 22:25:
[...]

Je moet de Surface Laptop zien als de Google Chromebook Pixel. Een apparaat om aan OEM's te laten zien hoe het zou kunnen. Verder heeft de Surface Laptop net zoals andere Windows 10 S devices een unieke propositie in dat je er gewoon een volledige Windows op kan draaien mocht je dat willen.
Thnx. Alleen vraag ik mij wel af wat Microsoft hier nu precies aan de OEM wil laten zien. Neem bijvoorbeeld een Dell XPS 13 2-in-1, de HP Spectre x360, Lenovo ThinkPad Yoga 910, die bestaan al. Wat wil Microsoft nu hiermee bereiken?

De upgrade van Windows 10 S naar Pro is alleen tot eind van het jaar gratis en je schaft dit toch niet aan om te willen upgraden. Dan kun je toch veel beter direct een model met Windows 10 Pro nemen. Het wordt ook wel onoverzichtelijk met al die verschillende Windows 10 versies, zoals ook 10 Cloud.

De Chromebook Pixel was iets tijdelijk van Google om inderdaad de markt een zetje te geven. Die wordt nu ook niet verder ontwikkeld door Google terwijl Microsoft nog steeds blijft werken aan de Surface lijn. Waarom is mij redelijk onduidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
CR2032 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 22:47:
[...]

Thnx. Alleen vraag ik mij wel af wat Microsoft hier nu precies aan de OEM wil laten zien. Neem bijvoorbeeld een Dell XPS 13 2-in-1, de HP Spectre x360, Lenovo ThinkPad Yoga 910, die bestaan al. Wat wil Microsoft nu hiermee bereiken?
Wat Microsoft ermee wil bereiken weet ik niet maar wat mij aantrekt aan de Surface Laptop is touch + pen support, goed scherm, geen bloatware zoals Norton/McAfee of andere shit en goede bouwkwaliteit.

Kijk ook naar de convertibles die je noemt en zie die ranzige kilometer bezel aan de onderkant. Alleen daarom al zou ik met een grote boog om ze heen lopen, maar that's just me :p
De upgrade van Windows 10 S naar Pro is alleen tot eind van het jaar gratis en je schaft dit toch niet aan om te willen upgraden. Dan kun je toch veel beter direct een model met Windows 10 Pro nemen. Het wordt ook wel onoverzichtelijk met al die verschillende Windows 10 versies, zoals ook 10 Cloud.
Windows 10 Cloud is Windows 10 S. Waarom zou je het niet aanschaffen om te willen upgraden? Ik durf de weddenschap wel aan dat 80% van de kopers van een Surface Laptop zullen upgrade naar Pro.

Dat wordt natuurlijk anders als over een paar jaar de store wat meer gevuld is met win32-applicaties. En het zal ook wel anders zijn voor Windows 10 S apparaten die in de prijsklasse van 200~300 euro zitten.
De Chromebook Pixel was iets tijdelijk van Google om inderdaad de markt een zetje te geven. Die wordt nu ook niet verder ontwikkeld door Google terwijl Microsoft nog steeds blijft werken aan de Surface lijn. Waarom is mij redelijk onduidelijk.
Is "omdat ze er geld mee verdienen" niet duidelijk genoeg? Alsof er een of andere mythische reden achter zit?

Ik vind dat ze in korte tijd van niet-bestaand naar de beste hardware maker voor Windows devices zijn gegaan. Het is in het verleden meerdere malen duidelijk gebleken dat Microsoft niet kan vertrouwen op hardware-makers om goede hardware te maken. Daarvoor hoef je alleen maar te kijken naar de hardware die
Apple maakte in vergelijking met de hardware die OEM's maakten.

In dat opzicht vind ik het niet meer dan logisch dat ze de concurrentie met Apple aangaan voor de high-end markt. De low-end markt daar doen de OEM's het al prima in maar wil je echt iets knaps kopen met een Windows logootje erop dan had je maar weinig keus...

The Verge kan het je beter uitleggen: https://www.theverge.com/...face-book-pro-4-beautiful

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Ramon schreef op zondag 11 juni 2017 @ 12:02:
[...]
Wat Microsoft ermee wil bereiken weet ik niet maar wat mij aantrekt aan de Surface Laptop is touch + pen support, goed scherm, geen bloatware zoals Norton/McAfee of andere shit en goede bouwkwaliteit.
Het is niet logisch dat Microsoft de concurrentie aangaat met fabrikanten die ook Windows op hun devices verkopen. Willen ze die van zich vervreemden? Die leveren vergelijkbare specs voor lagere prijzen. De beste hardware is het zeker niet, veel te duur en met verouderde specs zoals de Surface Book. En ook deze laptop met nog steeds geen USB-C, standaard weinig geheugen etc.

Microsoft zou eerst Chromebooks hier mee willen concurreren. En dan nu ook tegelijk Apple. Ongeloofwaardig want dat zijn twee totaal verschillenden markten. Apple heeft namelijk vooral iets wat Microsoft mist: exclusiviteit. En Google is met Android marktleider en brengt Android nu ook naar de Chromebooks.

Het lijkt erop dat Microsoft weer in zijn oude valkuil trapt. Overal voor alle markten de grootste en de beste in willen zijn. Het is alleen 2017 en geen 1995 meer. En met een Windows 10 S wat alleen maar beperkingen kent de gebruikers weer voorschrijven wat wel en niet mag.

Tijd zal het leren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Ramon schreef op zondag 11 juni 2017 @ 12:02:
[...]
Dat wordt natuurlijk anders als over een paar jaar de store wat meer gevuld is met win32-applicaties. En het zal ook wel anders zijn voor Windows 10 S apparaten die in de prijsklasse van 200~300 euro zitten.
Ehhh, nou hoor ik mijzelf praten in 2007 over Windows Phone 7. 'als, als, als'.

Niemand koopt een apparaat omdat misschien in de toekomst dat helemaal fantastisch wordt. Kijk naar WP7/8/8.1 en W10M. Alleen die hard fans en mensen met een aversie tegen Apple en/of Google kochten zo'n apparaat. W10 S gaat gewoon dezelfde kant op. Leuk geprobeerd, maar niemand wil het zonder AL hun favoriete apps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
CR2032 schreef op zondag 11 juni 2017 @ 15:46:
[...]

Het is niet logisch dat Microsoft de concurrentie aangaat met fabrikanten die ook Windows op hun devices verkopen. Willen ze die van zich vervreemden?
Dit is dezelfde nonsense die Acer in 2012 rond aan het bazuinen was. Natuurlijk wil Microsoft dat niet en nergens blijkt dat dat aan het gebeuren is. If anything zijn het de OEM's die klanten van zich aan het vervreemden zijn......
Die leveren vergelijkbare specs voor lagere prijzen.
Maar met een crappy ervaring. En een deel van het prijsverschil zal ook wel zitten in het niet in het vaarwater van de OEM's willen zitten van MS.
De beste hardware is het zeker niet, veel te duur en met verouderde specs zoals de Surface Book. En ook deze laptop met nog steeds geen USB-C, standaard weinig geheugen etc.
Zo duur is het allemaal niet. Kijk naar de Core M versie van de Surface Pro 4 bijvoorbeeld. Die heeft min of meer dezelfde hardware als de Macbook 12", mooier scherm, maar is bijna 400 euro goedkoper. USB-C is straks gewoon beschikbaar via een adaptertje, zoals ik al eerder zei maar waar jij blijkbaar overheen hebt gelezen.
Microsoft zou eerst Chromebooks hier mee willen concurreren.
Nee dat zie je verkeerd. Windows 10 S is als concurrentie tegen Chromebooks bedacht. Om op scholen een consistente ervaring te kunnen bieden met een control panel voor leraren.
En dan nu ook tegelijk Apple. Ongeloofwaardig want dat zijn twee totaal verschillenden markten.
Kijk naar de specs en de formfactor van de Surface Laptop dan zie je toch zo wat de concurrentie is? Ik weet niet; misschien heeft MS verkoopcijfers van de MBA/MBP's in handen gekregen; of zijn ze een keer een collegezaal ingelopen en dachten ze "shit we moet een concurrent van de macbooks maken".
Apple heeft namelijk vooral iets wat Microsoft mist: exclusiviteit.
Dure prijs + goede ervaring kweek je vanzelf exclusiviteit mee. Ik heb een Acer, 2 Sony's, HP en Asus laptop gehad. Na 2 Surfaces gehad te hebben voel ik geen enkele noodzaak om ooit nog terug te gaan naar die andere merken: is het niet de softwaretroep die je eraf moet gooien na de first start, dan is het wel de garantie-afhandeling die te wensen over laat. Tweede Sony (€ 2400,-) had bijvoorbeeld scharnieren die af en toe bleven steken, of ik even 800,- euro wilde voorschieten voor als het hele scherm vervangen diende te worden.
En Google is met Android marktleider en brengt Android nu ook naar de Chromebooks.

Het lijkt erop dat Microsoft weer in zijn oude valkuil trapt. Overal voor alle markten de grootste en de beste in willen zijn. Het is alleen 2017 en geen 1995 meer.
Ik zie niet in hoe de release van een laptop Microsoft is die in zijn oude valkuilen trapt? Het is eerder Microsoft die naar de markt heeft gekeken en zijn conclusies trekt "OK, jullie maken geen coole laptop? nou dan doen wij het zelf wel!".
En met een Windows 10 S wat alleen maar beperkingen kent de gebruikers weer voorschrijven wat wel en niet mag.
Natuurlijk is het wel zo dat Windows 10 S gratis of bijna gratis verstrekt gaat worden op die goedkope hardware. Dus de prijs van die Chromebook concurrenten zal lager liggen als nu het geval is. En in tegenstelling tot Chromebooks heeft Windows 10 S het voordeel dat je kan upgraden naar een volledig OS mocht je het nodig hebben.
Tijd zal het leren natuurlijk.
Yep.
PaT schreef op zondag 11 juni 2017 @ 18:21:
[...]

Ehhh, nou hoor ik mijzelf praten in 2007 over Windows Phone 7. 'als, als, als'.

Niemand koopt een apparaat omdat misschien in de toekomst dat helemaal fantastisch wordt. Kijk naar WP7/8/8.1 en W10M. Alleen die hard fans en mensen met een aversie tegen Apple en/of Google kochten zo'n apparaat. W10 S gaat gewoon dezelfde kant op. Leuk geprobeerd, maar niemand wil het zonder AL hun favoriete apps.
Dat klopt niemand koopt een apparaat omdat het in de toekomst helemaal fantastisch wordt. Ik koop de Surface Laptop straks en zal waarschijnlijk op dag 1 upgraden naar Windows 10 Pro. Samen met waarschijnlijk nog heel veel anderen. Maar ik ben webdeveloper, heb virtual machines nodig, browsers en editors enzo. Maar mijn moeder bijvoorbeeld; gebruikt alleen Outlook en een browser. En mocht ze toch ergens tegenaan lopen dan is het niet "wat een kutding is dit", maar "dan upgraden we toch naar 10 Pro".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Ramon schreef op zondag 11 juni 2017 @ 23:03:
Dat klopt niemand koopt een apparaat omdat het in de toekomst helemaal fantastisch wordt. Ik koop de Surface Laptop straks en zal waarschijnlijk op dag 1 upgraden naar Windows 10 Pro. Samen met waarschijnlijk nog heel veel anderen. Maar ik ben webdeveloper, heb virtual machines nodig, browsers en editors enzo. Maar mijn moeder bijvoorbeeld; gebruikt alleen Outlook en een browser. En mocht ze toch ergens tegenaan lopen dan is het niet "wat een kutding is dit", maar "dan upgraden we toch naar 10 Pro".
Haha, ja dat is wel een voordeel van Win10S tov W10M, je kan altijd nog naar W10 Pro :)

Edit: 15-06-2017
Ik las vanmorgen dat meer landen alle vier de kleuren van de Surface Laptop gaan krijgen, maar dat Nederland daar niet bij zit. Toch jammer dat Microsoft ons nog steeds een soort tweederangs markt vindt.

[ Voor 13% gewijzigd door PaT op 15-06-2017 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:42
En heeft er al iemand deze laptop kunnen uitproberen? Ben benieuwd naar je ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik zit in juli in Amerika en probeer er dan een te bemachtigen (in een andere kleur dan platinum). :)

Geef mijn een jaar oude Macbook Pro vervolgens aan vrouwlief... C# programmeren in een dual boot configuratie blijkt wat frustrerend te zijn.

[ Voor 43% gewijzigd door MaZo op 16-06-2017 06:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diversity
Ik ga volgende week naar Canada, misschien neem ik er daar dan wel een mee. Heb je dan garantie van MS Nederland eigenlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb hem vanochtend binnengekregen (gisteren besteld via Coolblue) in de i5 / 265GB variant. Ik heb er nog niet veel mee kunnen doen, maar de eerste indrukken zijn erg positief. Ik had wat twijfels over de alcantara bekleding van het toetsenbord, maar dat is erg fijn moet ik zeggen. Het 3:2 scherm is ook plezierig. Daarnaast zie en merk je dat de bouwkwaliteit uitstekend is.

De surface dock die ik erbij heb is wel fijn, maar ik had me niet gerealiseerd dat deze ook nog weer een aparte (zware!) voeding zou hebben. Dat vind ik jammer.

Voor de rest kan ik er nog niet heel veel over zeggen. Oja, Windows Hello is geniaal!

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen. Is dit je eerste Surface product?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Binnenkant van de Surface Laptop:

Afbeeldingslocatie: https://d3nevzfk7ii3be.cloudfront.net/igi/BBJG6BV6iPUyUtUI.huge

https://www.ifixit.com/Te...ace+Laptop+Teardown/92915

Heb hem vanavond kunnen bekijken in de MediaMarkt in Utrecht. Wat een heerlijke laptop!

[ Voor 15% gewijzigd door Ramon op 17-06-2017 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
PaT schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 21:25:
Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen. Is dit je eerste Surface product?
Ik zal volgende week wat meer ervaringen posten. Ik heb ook een Surface 3, maar die gebruik ik niet als primaire laptop. Deze Surface Laptop vervangt een HP Elitebook 850.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343906

Ramon schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 00:14:
Binnenkant van de Surface Laptop:

[afbeelding]

https://www.ifixit.com/Te...ace+Laptop+Teardown/92915

Heb hem vanavond kunnen bekijken in de MediaMarkt in Utrecht. Wat een heerlijke laptop!
Volgens die teardown lijkt het meer een tablet met ventilator dan een laptop wat constructie betreft, en zo goed als niet te repareren door alle lijm en vastgesoldeerde onderdelen. Dat is toch best wel een beetje spijtig.

Fabrikanten van fototoestellen hebben daar ook een handje van. Sony is een uitzondering. Hun toestellen zijn goed te repareren.

Het is soms net of fabrikanten dat opzettelijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Anoniem: 343906 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 12:31:
[...]

Volgens die teardown lijkt het meer een tablet met ventilator dan een laptop wat constructie betreft, en zo goed als niet te repareren door alle lijm en vastgesoldeerde onderdelen. Dat is toch best wel een beetje spijtig.

Fabrikanten van fototoestellen hebben daar ook een handje van. Sony is een uitzondering. Hun toestellen zijn goed te repareren.

Het is soms net of fabrikanten dat opzettelijk doen.
Dat opzettelijke lijkt het inderdaad wel op; wanneer die kapot is na de garantie dan koop je maar een nieuwe. Bizar eigenlijk als je daar even over nadenkt, niet alleen voor dit model of merk.

Hele slechte zet van Microsoft is dat ook de accu in deze Surface laptop volledig zit vastgelijmd. Je hebt een hitte pistool nodig, wat tot een explosie kan leiden van zo'n lithium accu. En een accu ga je op de duur wel eens vervangen. Onverantwoord dit soort design want levensgevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
CR2032 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 17:59:
[...]

Hele slechte zet van Microsoft is dat ook de accu in deze Surface laptop volledig zit vastgelijmd. Je hebt een hitte pistool nodig, wat tot een explosie kan leiden van zo'n lithium accu. En een accu ga je op de duur wel eens vervangen. Onverantwoord dit soort design want levensgevaarlijk.
Wat een gelul weer. Voordat je met je hittepistool bij de accu kan kopen heb je eerst de stoffen toetsenbord laag gesloopt. Dat gaat niemand natuurlijk doen dus gevaarlijk? Lijkt me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Ramon schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 18:09:
[...]

Wat een gelul weer. Voordat je met je hittepistool bij de accu kan kopen heb je eerst de stoffen toetsenbord laag gesloopt. Dat gaat niemand natuurlijk doen dus gevaarlijk? Lijkt me niet.
Lees eens dat commentaar op iFixit.

The battery is difficult and dangerous to replace, giving the device a limited lifespan.

Verdict: The Surface Laptop is not a laptop. It’s a glue-filled monstrosity. There is nothing about it that is upgradable or long-lasting.

https://www.ifixit.com/Te...own/92915?revisionid=HEAD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
Jaja dat heb ik allemaal wel gelezen. Maar als je dingen wil vervangen op je laptop moet je obviously geen Surface Laptop kopen. Als je de laptop gewoon niet uit elkaar haalt is er niets gevaarlijk aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Iedereen doet nu of je Surface na 2 jaar dood en overleden is. Ik heb zelf de originele Surface Pro en die draait nog prima op zijn accu.

Echt stemmingmakerij wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Ik heb het op de FP ook al geschreven, maar van al mijn laptops die ik tot nu toe heb gehad heb ik niet een geupgrade. Ik ben na 3-4 jaar wel aan een nieuwe toe en meestal heeft mijn oude nog een prima tweede leven bij iemand anders.

Dat het design levensgevaarlijk is, is natuurlijk onzin. Hij is niet bedoeld om zelf te repareren. Dat kun je weten als je hem koopt en daar moet je het maar mee doen. Ik ben er in ieder geval nog erg blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ramon schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 18:25:
Jaja dat heb ik allemaal wel gelezen. Maar als je dingen wil vervangen op je laptop moet je obviously geen Surface Laptop kopen. Als je de laptop gewoon niet uit elkaar haalt is er niets gevaarlijk aan.
En toch is het een beetje jammer. Een HP en Dell weten AIO's zo te maken dat die goed te onderhouden zijn. Dat zou toch ook wel met laptops moeten kunnen, temeer daar daar de onderdelen bepaald nog kleiner zijn.

Aan de andere kant kun je idd stellen dat die iPads van Apple wel hebben aangetoond dat wanneer je er niets aan kunt doen als gebruiker zijnde je er ook weinig aan kan stuk maken. Lees tig keer dat mensen nog met iPads werken van meerdere generaties terug, en naar tevredenheid. Idem lijkt nu opgeld te gaan doen bij deze laptop van Microsoft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
PaT schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 19:56:
Iedereen doet nu of je Surface na 2 jaar dood en overleden is. Ik heb zelf de originele Surface Pro en die draait nog prima op zijn accu.

Echt stemmingmakerij wat mij betreft.
Dit heet kritisch zijn en niet alles voor zoete koek slikken. Blijkbaar is dit allemaal vooral goedkoop ontworpen en geassembleerd door alles maar vol lijm te gooien en vast te solderen in plaats van het gebruik van een degelijke en modulair ontwerp en bouwkwaliteit. Schroefjes zetten kost blijkbaar teveel geld.

Uit oogpunt van duurzaamheid en milieu is deze wegwerp mentaliteit zo'n een kwalijke zaak. Kapot? Koop maar een nieuwe laptop van over de € 1000. Zoiets eenvoudigs als het vervangen van een accu in een laptop zou standaard moeten kunnen. Dit verwacht je niet bij premium producten of die dat willen worden.

Natuurlijk zijn er genoeg andere fabrikanten die dezelfde blunders maar een 0 als reparatiescore zie je niet vaak. Het zou allemaal niet nodig hoeven te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Echt, wat een onzin. Bij geen enkele Surface kan je de batterij vervangen. Die lijn bestaat al een jaar of 4 en nu ineens gaat men er moeilijk over doen?

Als jij echt vindt wat je schrijft is de Surface Laptop gewoon niet een product voor jou en moet je lekker gaan shoppen bij BTO of zo'n soort aanbieder. Die schroeven lekker alles op jouw verzoek er in.

Ik gebruik de Surface zakelijk en schrijf hem in een paar jaar af. Leeft het apparaat daarna nog (wat mijn Surface Pro dus prima doet) dan is dat mooi meegenomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
PaT schreef op maandag 19 juni 2017 @ 08:45:
Echt, wat een onzin. Bij geen enkele Surface kan je de batterij vervangen. Die lijn bestaat al een jaar of 4 en nu ineens gaat men er moeilijk over doen?

Als jij echt vindt wat je schrijft is de Surface Laptop gewoon niet een product voor jou en moet je lekker gaan shoppen bij BTO of zo'n soort aanbieder. Die schroeven lekker alles op jouw verzoek er in.

Ik gebruik de Surface zakelijk en schrijf hem in een paar jaar af. Leeft het apparaat daarna nog (wat mijn Surface Pro dus prima doet) dan is dat mooi meegenomen.
De vorige Surface Pro 3 en 4 kregen bij iFixit wel hogere waarden als reparatie score. Bij de Pro 4 was de batterij tenminste met enige moeite wel te vervangen zonder het hele apparaat onherstelbaar te vernielen. Deze Surface Laptop is echter een dieptepunt in reparatie score en in bouwkwaliteit. Lager dan een 0 kan scoren kan immers niet.

Als jij het normaal vind dat je een premium laptop al na een paar jaar weg moet gooien omdat bijvoorbeeld alleen maar de batterij aan vervanging toe is. Nou, ik vind dat te belachelijk voor woorden. Niet alleen de consument maar ook het milieu is hierdoor de dupe. De Microsoft Surface Laptop is dus niets anders dan een weggooi laptop geworden. Microsoft is hiermee volstrekt onverantwoord bezig.

Of zoals iFixit aangeeft:
All batteries die, making battery replacement a necessary repair for any device.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
En hoeveel gevallen ken jij waar de batterij van een SP4 daadwerkelijk vervangen werd?

Voor de duidelijkheid, ik ga met je mee dat een vervangbare batterij echt beter is, maar om repareerbaarheid gelijk te stellen aan bouwkwaliteit gaat me echt te ver. Door de uitmuntende bouwkwaliteit van de Surface lijn zou repareerbaarheid juist minder belangrijk moeten zijn.

Maar volgens mij moeten we het maar gewoon met elkaar eens zijn dat we het op dit punt oneens zijn.

Hoe bevalt de Surface Laptop na een paar dagen gebruik? Hoe is het beeldscherm? Hoe bevalt het toetsenbord?

[ Voor 10% gewijzigd door PaT op 19-06-2017 18:28 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
De eerste ervaringen zijn heel goed. Hij is snel, maar ik heb er ook nog geen echt zware taken mee gedaan. Het toetsenbord bevalt erg goed. Niet te zacht, je hebt wel echt gevoel dat je een toets indrukt. Ook dat gekke alcantara is een aardige toevoeging. Het voelt fijn en ik heb nog niet het idee dat het niet schoon gemaakt kan worden. Het is echt geen stof.

Het scherm is erg mooi. De 3:2 verhouding is voor browsen en tekstverwerking ideaal. Mijn vorige laptop was 15,6 inch, maar ik mis het grotere scherm niet. Het is ook een stuk scherper dan mijn vorige. En je kunt me voor gek verklaren (sommige doen dat) maar ik vind touch ook op een laptop een goede toevoeging. Ik zou niet snel meer zonder willen.

Het scherm is wel spiegelend, maar minder erg als dat ik andere wel gezien heb. Ik heb gisteren een tijd buiten gewerkt (wel in de schaduw) maar dat ging heel goed. Tijdens het werk op kantoor of thuis binnen viel het me niet eens op. Ik zag het pas toen ik naar buiten ging.

De afwerking is ook écht goed. Dat maakt in het dagelijks gebruik niet zo veel uit, maar het is wel erg fijn om mee te werken.

Hello heeft me vandaag wel een paar keer in de steek gelaten, je moet wel onder verschillende lichtomstandigheden een foto maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Dat klinkt al erg goed @P_de_B. Ik ben benieuwd hoe hij op de langere termijn (blijft) bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
PaT schreef op maandag 19 juni 2017 @ 18:27:
En hoeveel gevallen ken jij waar de batterij van een SP4 daadwerkelijk vervangen werd?

Voor de duidelijkheid, ik ga met je mee dat een vervangbare batterij echt beter is, maar om repareerbaarheid gelijk te stellen aan bouwkwaliteit gaat me echt te ver. Door de uitmuntende bouwkwaliteit van de Surface lijn zou repareerbaarheid juist minder belangrijk moeten zijn.

Maar volgens mij moeten we het maar gewoon met elkaar eens zijn dat we het op dit punt oneens zijn.

Hoe bevalt de Surface Laptop na een paar dagen gebruik? Hoe is het beeldscherm? Hoe bevalt het toetsenbord?
Je hebt gelijk, bouwkwaliteit is wat anders dan repareerbaarheid. Beter gezegd is het design kwaliteit.

Uitmuntende bouwkwaliteit is echt overdreven. Op Thurrott.com die een groot Windows fan is wordt flink afgegeven op de goedkope bouwkwaliteit van de gekleurde behuizing. Bij krassen zie je het aluminium er lelijk doorheen komen. Ook zijn daar de eerder genoemde twijfels over de keuze van Alacantra die absoluut vlekkerig en vuil gaat worden. De bouwkwaliteit had beter gekund, zeker voor dit geld.

https://www.thurrott.com/...-laptop-first-impressions

Krasgevoelig en de verf gaat er af
Afbeeldingslocatie: https://www.thurrott.com/wp-content/uploads/2017/06/sl-ding1-1024x576.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door CR2032 op 22-06-2017 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

hmmm ben nog wel serieus aan het twijfelen tussen deze of een surface pro 4, die worden waarschijnlijk iets goedkoper nadat de nieuwe wijd verbreid beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iridium
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-05 21:48
Wat een fijne laptop is de Surface Laptop (i5, 256 GB, 8 GB ram). Ik heb er al een aantal dagen mee gewerkt en hij voelt erg vlot! Trackpad werkt erg goed, het toetsenbord typt fijn. De batterijduur is uitstekend.

Het enige vage dat ik heb is dat de Surface Laptop i.c.m. het wifi-netwerk op mijn werk een enorm trage verbinding heeft. Als ik connect heb ik een paar seconden goede snelheid. Maar even later daalt de snelheid naar 20 kb/s. Ik heb me al suf gezocht en heel veel instellingen aangepast, maar sneller wordt het niet. Op mijn Surface Pro (1) had ik op het werk nergens last van en thuis werkt alles naar behoren.

Ik kan het register niet openen en de opdrachtprompt kan ik ook niet bij, het is Windows 10 S (ik ga misschien upgraden en dan kijken of ik een betere verbinding heb).

Ik zet zolang mijn smartphone maar op mobile hotspot...

Maar de Surface Laptop bevalt mij uitstekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
The_Scarabial schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 19:29:
hmmm ben nog wel serieus aan het twijfelen tussen deze of een surface pro 4, die worden waarschijnlijk iets goedkoper nadat de nieuwe wijd verbreid beschikbaar zijn.
Ik twijfel ook maar dan tussen de Surface Laptop en Surface Pro (2017). Fanless i5, de hogere dpi en flexibiliteit in gebruik trekken me naar de SP maar het feit dat ik al een SP3 heb trekt me naar de Laptop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvdVeer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-06 21:26
P_de_B schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 15:23:
De surface dock die ik erbij heb is wel fijn, maar ik had me niet gerealiseerd dat deze ook nog weer een aparte (zware!) voeding zou hebben. Dat vind ik jammer.
Is dat deze? https://www.microsoft.com.../accessories/surface-dock
Thuis heb ik mijn laptop veelal aan een grote monitor dus zoiets is wel enorm handig. Alleen die prijs :/
Bestaan er goede alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
JanvdVeer schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 18:04:
[...]

Thuis heb ik mijn laptop veelal aan een grote monitor dus zoiets is wel enorm handig. Alleen die prijs :/
Er zijn tig USB docking stations die prima werken, maar als je daar meerdere hoge resolutie schermen op gaat aansluiten wordt dat soms iets langzaam. Kijk eens hier: https://www.startech.com/...s/?filter_BUSTYPE=USB+3.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
JanvdVeer schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 18:04:
[...]

Ja, die inderdaad. Ik weet niet of er goede alternatieven zijn. Deze werkt op de Surface connector, niet op de USB-poort. Ik weet niet of een alternatief via USB ook 2x display port, 4x USB poort en LAN ondersteund en tegelijk de laptop oplaadt. Het is echt wel een mooi en handig ding, maar idd stevig aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Ramon schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 17:10:
[...]

Ik twijfel ook maar dan tussen de Surface Laptop en Surface Pro (2017). Fanless i5, de hogere dpi en flexibiliteit in gebruik trekken me naar de SP maar het feit dat ik al een SP3 heb trekt me naar de Laptop ;)
Ik heb ook wel even getwijfeld, maar ik heb ook een SP3 en die bevalt voor de taken die ik daarmee doe nog prima en ik wil hem echt als primaire laptop gebruiken, dus toch voor de Laptop gegaan.

De i5 heb ik ook en die is echt superstil, als je bang bent voor geluid kan ik je wel geruststellen. Hij is niet fanless maar je moet echt goed luisteren om hem te horen .

Qua DPI durf ik het niet te zeggen, maar ik ben erg blij met het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

[...]

Bij mij is de kogel door church, het wordt de laptop. Wil hem ook voor m'n werk kunnen gebruiken, wellicht kan ik dan nog die docking station via m'n werkgever aanschaffen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Hmm, de voeding die standaard meegeleverd wordt bevat ook nog een USB aansluiting. Dat heb ik nog nergens gelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
P_de_B schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 22:32:
Hmm, de voeding die standaard meegeleverd wordt bevat ook nog een USB aansluiting. Dat heb ik nog nergens gelezen.
Heb het wel langs zien komen ergens, maar wellicht weinig aandacht gekregen omdat dat bij eerdere Surfaces ook al het geval was. De adapter voor mijn Surface Pro 3 heeft het ook. Is overigens enkel een oplaadstekker, gaat geen data doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Je kunt je SP3 toch van de hand doen en daarmee die nieuwe SP voor een deel financieren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iridium
Iridium schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 11:43:
...

Het enige vage dat ik heb is dat de Surface Laptop i.c.m. het wifi-netwerk op mijn werk een enorm trage verbinding heeft. Als ik connect heb ik een paar seconden goede snelheid. Maar even later daalt de snelheid naar 20 kb/s. Ik heb me al suf gezocht en heel veel instellingen aangepast, maar sneller wordt het niet. Op mijn Surface Pro (1) had ik op het werk nergens last van en thuis werkt alles naar behoren.

...
Na de updates van vorige week haal ik op mijn werk weel goede snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
Zojuist de Surface Laptop in kleur Burgundy aan kunnen schaffen in een Microsoft store in de US (de laptop is in deze kleur in de Microsoft online store momenteel uitverkocht). Ik meld me hier weer zodra ik wat meer kan zeggen over mijn eerste gebruikerservaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diversity
MaZo schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 02:38:
Zojuist de Surface Laptop in kleur Burgundy aan kunnen schaffen in een Microsoft store in de US (de laptop is in deze kleur in de Microsoft online store momenteel uitverkocht). Ik meld me hier weer zodra ik wat meer kan zeggen over mijn eerste gebruikerservaringen.
Ik zit op dit moment in Canada en ga binnenkort naar Vancouver. Zat er ook aan te denken er hier een te kopen in de ms store. Zit alleen een beetje met de stekker(niet Europees) en garantie. Zal dan ook wel niet de studenten korting krijgen maar met de huidige koers scheelt het alsnog aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Diversity schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 04:25:
[...]

Ik zit op dit moment in Canada en ga binnenkort naar Vancouver. Zat er ook aan te denken er hier een te kopen in de ms store. Zit alleen een beetje met de stekker(niet Europees) en garantie. Zal dan ook wel niet de studenten korting krijgen maar met de huidige koers scheelt het alsnog aanzienlijk.
als de adapter hetzelfde werkt als de andere Surfaces kan je de kabel van de muur naar de adapter gewoon loshalen en vervangen voor een euro model. Heb ik ook gedaan voor mijn Surface pro 1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkrmr

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Ramon schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 07:17:
[...]
als de adapter hetzelfde werkt als de andere Surfaces kan je de kabel van de muur naar de adapter gewoon loshalen en vervangen voor een euro model. Heb ik ook gedaan voor mijn Surface pro 1.
Zelfde met mijn SP3 uit de US, draad met stekker naar het blok vervangen door een euro model.

Ook garantie geen probleem; SP3 gekocht in US, terug in NL geregistreerd bij Microsoft en gewoon geaccepteerd. De garantie werd zelfs verdubbeld van de 12 maanden in Amerika naar 24 maanden hier in Nederland! Vorig jaar last van verkleuringen in het scherm, aangemeld bij MS en via retourprocedure een nieuw exemplaar gekregen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
gauchov6 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 12:53:
[...]

Zelfde met mijn SP3 uit de US, draad met stekker naar het blok vervangen door een euro model.

Ook garantie geen probleem; SP3 gekocht in US, terug in NL geregistreerd bij Microsoft en gewoon geaccepteerd. De garantie werd zelfs verdubbeld van de 12 maanden in Amerika naar 24 maanden hier in Nederland! Vorig jaar last van verkleuringen in het scherm, aangemeld bij MS en via retourprocedure een nieuw exemplaar gekregen. :)
Ja, de kabel van stekkerdoos naar adapter zit er apart bij en is dus te vervangen voor een euro model. :)

Goede tip m.b.t. garantie. Ik heb zojuist hetzelfde gedaan en het werkt prima! Dank! _/-\o_

"Fabrieksgarantie eindigt 09/23/2019"

[ Voor 50% gewijzigd door MaZo op 12-07-2017 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diversity
Oh nice, tnx voor de tips! Dan neem ik mooi het i7 model mee naar huis binnenkort :).

Edit; heb hem gehaald, de i7 265gb en 8gb geheugen. Heb zelfs de 10% studentenkorting erbij gekregen, deden ze totaal niet moeilijk over. Tot zover alleen de upgrade naar pro gedaan.

[ Voor 52% gewijzigd door Diversity op 15-07-2017 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iridium
Diversity schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 16:34:
Oh nice, tnx voor de tips! Dan neem ik mooi het i7 model mee naar huis binnenkort :).

Edit; heb hem gehaald, de i7 265gb en 8gb geheugen. Heb zelfs de 10% studentenkorting erbij gekregen, deden ze totaal niet moeilijk over. Tot zover alleen de upgrade naar pro gedaan.
Nice! Nog verschillen te merken in het gedrag van de SL nu jij Windows 10 Pro hebt geïnstalleerd? Net zo snel en gaat de batterij nog lang mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diversity
Iridium schreef op zondag 16 juli 2017 @ 12:31:
[...]

Nice! Nog verschillen te merken in het gedrag van de SL nu jij Windows 10 Pro hebt geïnstalleerd? Net zo snel en gaat de batterij nog lang mee?
Ik heb de laptop nog niet in gebruik genomen, kan dus nog niet zoveel vertellen (eerst wat slaap pakken :) ). Qua snelheid tussen 10S en pro is is er geen verschil, zie ook eerdere reviews. Installatie ging zo snel, lijkt wel of die alleen de ristrictie opheft om apps buiten de windows store te kunnen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iridium
Diversity schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 20:57:
[...]

Ik heb de laptop nog niet in gebruik genomen, kan dus nog niet zoveel vertellen (eerst wat slaap pakken :) ). Qua snelheid tussen 10S en pro is is er geen verschil, zie ook eerdere reviews. Installatie ging zo snel, lijkt wel of die alleen de ristrictie opheft om apps buiten de windows store te kunnen installeren.
Ik zit er aan te denken om ook een upgrade uit te voeren. Ik mis de opdrachtprompt en regedit wel en ik kan geen driver installeren voor mijn Brother printer. Met Windows 10 Pro is dat allemaal wel te gebruiken. Maar ik wil wel de huidige snelheid en lange accuduur blijven behouden. Maar ik lees dat je ook via een tool van Microsoft terug kunt naar Windows 10S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diversity
Iridium schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 11:02:
[...]

Ik zit er aan te denken om ook een upgrade uit te voeren. Ik mis de opdrachtprompt en rededit wel en ik kan geen driver installeren voor mijn Brother printer. Met Windows 10 Pro is dat allemaal wel te gebruiken. Maar ik wil wel de huidige snelheid en lange accuduur blijven behouden. Maar ik lees dat je ook via een tool van Microsoft terug kunt naar Windows 10S.
Klopt, je kan gewoon terug door een 10 S image te installeren. Zie https://m.windowscentral....461-1187762731.1498232200.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
Iridium schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 11:02:
[...]

Ik zit er aan te denken om ook een upgrade uit te voeren. Ik mis de opdrachtprompt en regedit wel en ik kan geen driver installeren voor mijn Brother printer. Met Windows 10 Pro is dat allemaal wel te gebruiken. Maar ik wil wel de huidige snelheid en lange accuduur blijven behouden. Maar ik lees dat je ook via een tool van Microsoft terug kunt naar Windows 10S.
De snelheid en accuduur zijn toch niet anders op Windows 10 Pro? Tis gewoon als je van alles en troep e.d. gaat installeren dat de accuduur en snelheid afneemt omdat Windows bijvoorbeeld allerlei updaters mee gaat opstarten en draaien, maar als je gewoon normaal doet zal het niet merkbaar zijn verwacht ik?

Pagina: 1 2 Laatste