Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Zoals de titel misschien al wel verklapt ben ik van plan in de nabije toekomst een camera aan te schaffen.
Om het jullie wat gemakkelijker te maken om mij te helpen zal ik eerst even iets over mijzelf vertellen:
Ik ben 16 jaar oud en heb mijn budget van €2000 bij elkaar verdient door de ochtendkrant te bezorgen, vandaar dat ik eerst goed wil nadenken over wat ik graag wil voordat ik tot kopen overga...

Ik heb in het verleden gebruik gemaakt van een point to shoot en een "al in one camera" met vaste lens en natuurlijk mijn mobiel, maar nog geen dslr of mirrorless, ik heb al wel lang interesse in fotografie. Ik heb al ontzettend veel YouTube video's gekeken over de exposure triangel, rule of thirds en heel veel camera reviews ;)

Het gebruik zal heel verschillend zijn, voor vakanties naar Italië en Zweden, wintersport, een fietsvakantie of gewoon wandelen in de natuur. Ik wil graag een stevige behuizing aangezien er veel mee gebak Packers gaat worden en waterproofing als het mogelijk is aangezien er hier en in Scandinavië wel eens een buitje valt :) .
Ik zat te kijken naar de mogelijkheid van een mirrorless camera omdat deze makkelijk mee te nemen zijn op bevoordeeld een stedentrip (die komen ook redelijk regelmatig voor).

Mijn oog was gevallen op de pricewatch: Fujifilm X-T2 + 18-55mm f/2.8-4.0 Zwart, aangezien deze stevig is, waterrisistant en bestand tegen -10 graden (ik ga elk jaar op wintersport dus misschien is dit handig?) maar deze is wel erg aan de prijs en misschien is het verstandiger goedkoper te beginnen.

Zelf zie ik een canon 1300d of Nikon 3400 niet zo zitten aangezien ik deze iets te plastic en goedkoop vind en ik er wel graag lang mee wil doen, dit kan aan mij liggen.

Ik zou graag jullie advies willen en als er vragen zijn hoor ik het natuurlijk ook graag!

Met vriendelijke groet,

Jonah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:07
Dus je wil een camera kopen, je hebt 2000 euro en de enigste die je voor je neus langs laat gaan is er eentje die precies 1999 euro kost? Try again zou ik zeggen.... Welke camera's heb je nog meer bekeken?

Reminder dat je ook nog geheugenkaartjes en een tasje moet kopen, en je wil natuurlijk ook wat geld voor lenzen, dus die 2000 meteen opmaken aan body+kitlens is niet handig.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ramon schreef op maandag 1 mei 2017 @ 21:07:
Dus je wil een camera kopen, je hebt 2000 euro en de enigste die je voor je neus langs laat gaan is er eentje die precies 1999 euro kost? Try again zou ik zeggen.... Welke camera's heb je nog meer bekeken?

Reminder dat je ook nog geheugenkaartjes en een tasje moet kopen, en je wil natuurlijk ook wat geld voor lenzen, dus die 2000 meteen opmaken aan body+kitlens is niet handig.
Ik had er misschien bij moeten zeggen dat ik deze voor €1750 kan krijgen :*) dus dan is er nog wat ruimte voor de overige bijnodigheden, maar zoals ik al zij vind ik dit ook een redelijk groot bedrag. Verder heb ik gekeken naar een Nikon p d7100, canon 80d, en canon m5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:26

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Wintersporten met een fotouitrusting? Is dat handig?
Let op dat weatherproofing niet alleen afhankelijk is van de body maar ook van het gebruikte glas. Bij Canon zit je dan bijvoorbeeld meteen in het duurdere segment, de L-objectieven. Maar nog beter dan weather proofing is een goede fototas...
De 80d kan ik beslist aanraden, het is een dijk van een camera. Maar of het tijdens wintersport of stedentrips ideaal is vraag ik me af. In het eerste geval denk ik eerder aan een gopro of iets dergelijks, in het tweede geval denk ik dat je meer hebt aan een goede compactcamera.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ezordo
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07-09 20:18
A6300 is ook een leuke eerste camera, compact en niet te zwaar. Je mist daarintegen wel de dials die bovenop de fuji zitten wat sommige mensen vervelend kunnen ervaren. De camera kan je ~€1000 op mp (of hier) kopen. Hou je ook nog een leuk bedrag over om lenzen te kopen. Deze doen veel meer voor de kwaliteit van foto's etc. dan de body zelf. Zelf zou ik zo'n body kiezen en dan flink investeren in lenzen. Eventueel nog een metabones speedbooster ertussen en je hebt fullframe en toegang tot de vele canon EF lenzen. Speedbooster is dan wel weer prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:48

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Ik ga vaak op wintersport met (een deel van) mijn foto-gear. Getting the shot, zeg maar. Je moet natuurlijk niet volle bak gaan poedertrappen met 3000 euro aan gear in je back pack maar als je beetje normaal doet, is het prima te doen hoor.

Maar om terug te komen op de TS vraag. Ik zou voor mijn eerste camera niet direct 2000 euro uitgeven. Zou eerst iets lager inzetten en kijken wat je lekker vindt werken. Fuji heeft inderdaad veel dials en dat kan een voor en nadeel zijn. En dan is er ook nog veel verschil in bodies en andere features (wel/geen touch screen bv).

Dat neemt niet weg dat de X-T2 een hele mooie camera is. Maar voor wintersport wil je zeker ook een mooie telelens erbij en daar heb je dan geen geld meer voor.

Wat ook een interessante camera is om naar te kijken is de Olympus E-M1 (versie 1). De 2 is inmiddels ook al uit maar de mark 1 is ook nog steeds er leuk. Compact. Prima auto-focus. Weather sealed en voor rond de 600 a 700 euro op te pikken. Genoeg geld over voor leuke lenzen + toebehoren.

Maar ik zou vooral wat verschillende camera's proberen bij een winkel.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die X-T2 is niet zo fantastisch zonder een berg leuk glaswerk. Hoe goed die 18-55 van Fuji ook moge zijn in vergelijking met andere merken: het blijft een kitlens.

Voor 2K zou ik naar een 80D of D7200 gaan kijken, heb je ook nog wat geld over voor glas. Want die D3400 gaat betere foto's maken dan de X-T2 als je er een fatsoenlijk objectief op zet.

Overigens: [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2017 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swagger
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 17:31
Ik wou ook de Olympus OM-D E-M1 (versie 1) aanraden, of wellicht de OM-D E-M5 (versie 2). Beide prachtige camera's vooral in combinatie met de 12-40mm f/2.8 dan heb je er een prachtig stuk glas bij, dat gaat een gigantisch verschil maken. Wil je meer portability voor stadsfotografie is er de 17mm f/1.8 of de goedkopere (maar ook kleinere) 17mm f/2.8 Pancake. Een extra batterij, een tas, 2 goede SD kaarten en een goede strap (statief optioneel vanwege de uitmuntende IBIS) en je bent voorlopig klaar.

Wat ook een indrukwekkend stukje glas is is de 12-100mm f/4.0 IS, maar dan wordt het wel aardig duur (zelfs als je alleen de body zou kopen). Dan heb je wel een mooi zoombereik (24-200) IS dat in tandem werkt met IBIS voor 6.5 stops beeldstabilisatie.

Een vergelijkbare camera is de Panasonic G80 alleen ben je een stukje duurder uit voor goed glas, aangezien de 12-40mm van Olympus in combinatie met de camera verkrijgbaar is.

Helemaal vergeten, je kan camera's van Olympus 3 tot 4 dagen uitproberen via https://wow.olympus.eu/.

[ Voor 21% gewijzigd door Swagger op 01-05-2017 23:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Laatst online: 16:26

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Vergeet trouwens niet dat je niet alleen voor een camera kiest maar voor een systeem. Het lenzenaanbod is voor lang niet alle merken zo groot als voor Canon of Nikon en de prijsverschillen kunnen ook groot zijn.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• werkenslaap
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 18:01
Kijk vooral ook eens tweedehands, zou ik zeggen. Al het mooie spul is daar gewoon goed te krijgen, voor betere prijzen. Zo heb ik bijna mijn hele setje ook bij elkaar verzameld, en af en toe koop/verkoop je weer eens wat.

[ Voor 14% gewijzigd door werkenslaap op 02-05-2017 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:53
Helemaal eens met Swagger.
Ik zit vaak in dezelfde omstandigheden waarbij draagbaarheid en robuustheid (relatief) belangrijk zijn.
Een Olympus OM-D E-M1 (mkI) heb je voor zo'n €600 tweedehands een 12-40 f2.8 kan je ook voor zo'n €600 vinden. Dan heb je zo'n 1200 euro uitgegeven en beschik je over topspul. (Relatief) licht en draagbaar, outdoor bestendig.

Op die manier houd je nog geld over voor extra batterij, geheugenkaartjes, andere accessoires. Of je kan nog een deel apart houden en zien wat je meest bevalt of waar je nood aan hebt.

Je zou ook een een OM-D EM5 mkI kunnen zoeken, die moet je kunnen vinden voor zo'n 350 euro. Niet zo hardcore als de EMI maar zeker een goed toestel en splashproof. Hou je nog meer over om te geven aan leuke lenzen zoals de 12-100 f4 of andere accessoires zoals de Peak Design Pro clip (absoluut een aanrader voor hikers).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-09 22:44
Persoonlijk zou ik dan denk ik voor een d7200 gaan. Die is natuurlijk wat lomper dan een olympus m4/3 camera, maar heeft een fantastische accuduur, de allerbeste beeldkwaliteit zonder naar fullframe te gaan en een zeer uitgebreid lenzenaanbod. En natuurlijk weathersealing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:52
Als weather sealing een must is zou ik niet naar Canikon, Sony en Fuji kijken want de weather sealed varianten daarvan zitten gewoon in een hoger prijs segment (body en objectieven). Zo ook de X-T2 want met de 18-55mm kitlens heb je nog steeds geen weather sealing. Enkel body weather sealing heb je niks aan als je allround lens dat niet is.

Let wel op dat je zelfs met weather sealing goed op condens vorming moet letten bij grote temperatuur schommelingen.

Belangrijk punt is ook of je video wil gaan schieten, en hoe belangrijk is 4k dan voor je?

Als 4k een must is zou ik zeker naar de Panasonic G80 kijken en begin dan gewoon met de kit lens die is namelijk weather sealed en heeft een mooi bereik van 24-120mm voor 100 euro meer (los 350 euro, dus mocht je kiezen voor een andere kit lens kun je deze zo doorverkopen), hiermee kun je dan buiten gewoon aan de slag. Dat is 900 en dan kun je met de rest van je geld rustig aan shoppen en kiezen wat voor jou leuke objectieven zijn.

Vervanging kit lens:
12-35 F2.8 (600-1000 euro, weather sealed)
12-60 F2.8 - F4 (800-1000 euro, weather sealed)

Aanvullen bereik/mogelijkheden
30-100 F2.8 (1000 euro, weather sealed)
100-400mm F4-F6.3 (1500 euro, weather sealed)
Laowa 7.5mm F2 (500 euro)
8-18mm F2.8 - F4 (1000 euro, weather sealed)

Low light primes
15mm F1.7 (500 euro)
42.5 F1.7 (350 euro)

Geen 4K video nodig? Dan is de E-M5 II met 12-40mm F2.8 een super kit voor ±1600 euro. Erg robuust met ook weer genoeg upgrade mogelijkheden:

Aanvullen bereik
40-150mm F2.8 (1100 euro, weather sealed)
7.5mm Laowa F2 (500 euro)

Low light prime
45mm F1.8 (250)
17mm F1.8 (450)

[ Voor 9% gewijzigd door Furfoot op 02-05-2017 11:37 ]

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:53
De Panasonic G80 met kitzoom is inderdaad ook een heel goede suggestie! Met de 12-60 kitlens zit je rond de 900 euro en hiermee kan je zeker en vast al starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaPPZion
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-08 12:46
Als je het mij vraagt zou ik zeggen, probeer onder de 1000 euro te blijven qua budget. Je weet nog niet of de hobby je echt gaat bevallen, het zou zonde zijn om in 1 keer al je gespaarde geld er door te blazen aan een camera die alleen in de kast blijft liggen. Als je er na een paar maand achter komt dat je het erg leuk vindt, kun je nog 1 of 2 mooie lenzen kopen voor de rest van het gespaarde geld. Ik zou inderdaad voor Canon of Nikon gaan, daar heb je het meeste keuze qua lenzen. Ik zou voor een relatief goedkope body gaan en daar een mooie lens bij halen (of 2, bijvoorbeeld een standaard kitlens en dan een 50 1.8 of zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ZaPPZion schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 10:48:
Als je het mij vraagt zou ik zeggen, probeer onder de 1000 euro te blijven qua budget. Je weet nog niet of de hobby je echt gaat bevallen, het zou zonde zijn om in 1 keer al je gespaarde geld er door te blazen aan een camera die alleen in de kast blijft liggen. Als je er na een paar maand achter komt dat je het erg leuk vindt, kun je nog 1 of 2 mooie lenzen kopen voor de rest van het gespaarde geld. Ik zou inderdaad voor Canon of Nikon gaan, daar heb je het meeste keuze qua lenzen. Ik zou voor een relatief goedkope body gaan en daar een mooie lens bij halen (of 2, bijvoorbeeld een standaard kitlens en dan een 50 1.8 of zo).
Bedankt voor de tips, ik was zelf idd ook tot deze conclusie gekomen :) , heb je een idee over een mogelijke set? Ik hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Furfoot schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 09:21:
Als weather sealing een must is zou ik niet naar Canikon, Sony en Fuji kijken want de weather sealed varianten daarvan zitten gewoon in een hoger prijs segment (body en objectieven). Zo ook de X-T2 want met de 18-55mm kitlens heb je nog steeds geen weather sealing. Enkel body weather sealing heb je niks aan als je allround lens dat niet is.

Let wel op dat je zelfs met weather sealing goed op condens vorming moet letten bij grote temperatuur schommelingen.

Belangrijk punt is ook of je video wil gaan schieten, en hoe belangrijk is 4k dan voor je?

Als 4k een must is zou ik zeker naar de Panasonic G80 kijken en begin dan gewoon met de kit lens die is namelijk weather sealed en heeft een mooi bereik van 24-120mm voor 100 euro meer (los 500 euro, dus mocht je kiezen voor een andere kit lens kun je deze zo doorverkopen), hiermee kun je dan buiten gewoon aan de slag. Dat is 900 en dan kun je met de rest van je geld rustig aan shoppen en kiezen wat voor jou leuke objectieven zijn.

Vervanging kit lens:
12-35 F2.8 (600-1000 euro, weather sealed)
12-60 F2.8 - F4 (1000 euro, weather sealed)

Aanvullen bereik/mogelijkheden
30-100 F2.8 (1000 euro, weather sealed)
100-400mm F4-F6.3 (1500 euro, weather sealed)
Laowa 7.5mm F2 (500 euro)
8-18mm F2.8 - F4 (1000 euro, weather sealed)

Low light primes
15mm F1.7 (500 euro)
42.5 F1.7 (350 euro)

Geen 4K video nodig? Dan is de E-M5 II met 12-40mm F2.8 een super kit voor ±1600 euro. Erg robuust met ook weer genoeg upgrade mogelijkheden:

Aanvullen bereik
40-150mm F2.8 (1100 euro, weather sealed)
7.5mm Laowa F2 (500 euro)

Low light prime
45mm F1.8 (250)
17mm F1.8 (450)
Bedankt voor de super uitgebreide reactie, hier kan ik wat mee! Gelukkig is het vakantie dus ik heb genoeg tijd om alle opties goed te bekijken ;). The weathersealing is meer voor een klein buitje hier of het hoge noorden, ik zie mijzelf nog niet zo snel naar het regenwoud gaan :9. Ik ga nog even op onderzoek uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DinoBe schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 08:41:
Helemaal eens met Swagger.
Ik zit vaak in dezelfde omstandigheden waarbij draagbaarheid en robuustheid (relatief) belangrijk zijn.
Een Olympus OM-D E-M1 (mkI) heb je voor zo'n €600 tweedehands een 12-40 f2.8 kan je ook voor zo'n €600 vinden. Dan heb je zo'n 1200 euro uitgegeven en beschik je over topspul. (Relatief) licht en draagbaar, outdoor bestendig.

Op die manier houd je nog geld over voor extra batterij, geheugenkaartjes, andere accessoires. Of je kan nog een deel apart houden en zien wat je meest bevalt of waar je nood aan hebt.

Je zou ook een een OM-D EM5 mkI kunnen zoeken, die moet je kunnen vinden voor zo'n 350 euro. Niet zo hardcore als de EMI maar zeker een goed toestel en splashproof. Hou je nog meer over om te geven aan leuke lenzen zoals de 12-100 f4 of andere accessoires zoals de Peak Design Pro clip (absoluut een aanrader voor hikers).
Dank voor de reactie! Ik ga kijken wat er op de tweedehands markt te vinden is :) die clip ziet er idd handig uit, komt op het lijstje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swagger
Verwijderd schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 11:39:
[...]

Dank voor de reactie! Ik ga kijken wat er op de tweedehands markt te vinden is :) die clip ziet er idd handig uit, komt op het lijstje
pricewatch: Olympus OM-D E-M1 + 12-40mm f/2.8 Zwart

Er is ook een heel erg voordelige bundel verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:00
Kijk ook eens gewoon in een winkel, wat je lekker in de hand vind liggen. Ik heb destijds mijn keuze hier ook deels op gebaseerd, destijds hield ik de Nikon D50 makkelijker vast als de vergelijkbare Canon (type weet ik niet meer).

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Laatst online: 19:05
ozzynator schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 12:25:
Kijk ook eens gewoon in een winkel, wat je lekker in de hand vind liggen. Ik heb destijds mijn keuze hier ook deels op gebaseerd, destijds hield ik de Nikon D50 makkelijker vast als de vergelijkbare Canon (type weet ik niet meer).
Canon 350D denk ik. Ik stond in die jaren voor exact dezelfde keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tricky-design
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 16:37
Wat ik zelf vaak doe voor ik overga tot kopen is de camera of lenzen huren.

Staar je niet blind op weather sealing. Twee weken terug was ik bij een test drive dag van Canon voor de 5D mk IV. Hier werd door Canon zelf nogmaals bevestigd dat je niet in een regenbui moet blijven staan met je camera. Een regenjas voor camera is veel goedkoper dan de reparatie ;)

Om te kijken wat voor brandpuntsafstand je veel gebruikt, zou je je huidige foto's in een programma zoals Lightroom kunnen inladen. Hier kan je filteren op EXIF data (als deze erin zit). Dit geeft je een idee waar je vaak op fotografeert. Dit voorkomt dat je de 'verkeerde' lenzen koopt.

Als laatste tip, je kan beter goed glas kopen met een mindere body dan andersom. Met je lenzen kan je het verschil maken.

Om je een idee te geven van mijn pad. Zelf ben ik van een Canon 1100D > 70D > 5D mk III gegaan. Het duurt lang voordat je apparatuur de beperkende factor is. Kijk maar eens op 500px of shutterstock. Er worden prachtige foto's gemaakt met instapcamera's/lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is de Nikon d7200 met 18-105mm een idee, die is nu €999 bij mediamarkt. Dan heb ik zat over voor andere lenzen, statieven etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07-09 16:14
De D7200 is een top camera. Die 18-105mm is niet meer dan middelmatig en dat nog met plastic mount.

Kijk eens naar een D7200 met een Sigma 17-50 F2.8. Daar ga je veel plezier van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MattiB schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 14:49:
De D7200 is een top camera. Die 18-105mm is niet meer dan middelmatig en dat nog met plastic mount.

Kijk eens naar een D7200 met een Sigma 17-50 F2.8. Daar ga je veel plezier van hebben.
Wat is Nikons equivalent van de canon L lenzen? En zijn deze de moeite waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07-09 16:14
Nikon markeert zijn 'betere' lenzen met een goude ring.

Nikon varianten voor DX die je kan overwegen zijn.:

Nikkor 17-55 f/2.8
Nikkor 16-80 f/2.8 - F4

Al ga je geen schokkende verschillen zien met de Sigma die ik eerder noemde.

Een andere mooie lens is de Sigma 18-35 f/1.8 Art. Die heeft wel een wat beperkter bereik, maar is haarscherp wijd open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:36

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 14:56:
[...]

Staar je daar niet op blind, Canon heeft ook buiten het L segment erg goede lenzen en daarbij heb je nog Sigma en Tamron (met hun nieuwe lijn). Overigens geldt dit ook voor Nikon!

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MattiB schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 15:11:
Nikon markeert zijn 'betere' lenzen met een goude ring.

Nikon varianten voor DX die je kan overwegen zijn.:

Nikkor 17-55 f/2.8
Nikkor 16-80 f/2.8 - F4

Al ga je geen schokkende verschillen zien met de Sigma die ik eerder noemde.

Een andere mooie lens is de Sigma 18-35 f/1.8 Art. Die heeft wel een wat beperkter bereik, maar is haarscherp wijd open.
Dat is een goede, als ik voor de 18-35 ga kan je ook een tweede lens van 35+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
[...]

In principe de AF-S lenzen (met het gouden randje, welke bij Canon rood is).
De lenzen van Nikon zijn minstens net zo goed. Maar uiteraard kan het per type lens verschillen. Over het algemeen hebben Nikon lenzen iets minder last van CA (chromatische abberaties) maar dat is sowieso makkelijk te fixen.

Wat ik je persoonlijk kan aanraden als eerste lens is een Nikon 16-85. Ik heb mijn exemplaar gekocht voor 250 euro (tweedehands) en het is echt een fantastische lens. Groot bereik, scherp en goedkoop. Helaas niet al te snel (f3,5 - f5,6) maar er moet toch ergens een trade off zijn... Ik kan je eventueel wel wat plaatjes sturen van IJsland die ik een paar weken terug met deze lens geschoten heb i.c.m. een Nikon D5600 (vrijwel dezelfde sensor als de D7200).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik heb iets meer dan een half jaar geleden ook getwijfeld tussen mijn Olympus µ43 systeem vernieuwen en uitbreiden (ik heb de originele E-P1 met de 17/2.8 en de 45/1.8) of opnieuw beginnen met een Fuji X systeem. Uiteindelijk is 't de Fuji X-T1 met de 18/2 en de 56/1.2 geworden, vooral omwille van die laatste lens.
Swagger schreef op maandag 1 mei 2017 @ 23:15:
Ik wou ook de Olympus ... goedkopere (maar ook kleinere) 17mm f/2.8 Pancake.
Ik heb die lens hier ook liggen en die is inderdaad klein, maar de kwaliteit is absoluut niet beter dan de betere point-and-shoot zoomlens (de Olympus XZ-1 die mijn vader heeft z'n lens is bijvoorbeeld duidelijk beter bij een vergelijkbare beeldhoek). De 17/1.8 is beter, maar nog altijd niet subliem. De Nikon en Canon 35mm objectieven zijn beter, maar ook een stuk groter en zwaarder.

Maar ik geef eerlijk toe dat ik 't lensje nog altijd gebruik op mijn intussen bejaarde E-P1 als het beter moet zijn dan mijn smartphone het doet (of om vanop een statief even iets te filmen, in de praktijk vaak werk-gerelateerd spul voor rapportage of presentatie) en ik geen zin heb mijn X-T1 mee te nemen.

Ik zou eerst eens naar de betere fotozaak stappen en eens een aantal toestellen vasthouden en in het echt bekijken. Dat gaat je een idee geven welk systeem (SLR of mirrorless, µ43, APS-C, FF of nog kleiner of groter, ...) je in grootte en gewicht het best bevalt. Dat hangt af van je handen en van je voorkeuren, dus daar kan niemand je op afstand mee helpen. Op basis daarvan kan je dan gaan kijken of daarin investeren haalbaar is. Neem daar je tijd voor, want als je begint met investeren is dat toch wel een beetje 'trouwen'. ;-) Vergeet ook niet dat goed glas veel langer meegaat dan een body, z'n waarde veel beter houdt en meer invloed heeft op het resultaat, dus als je budget beperkt is, kies dan resoluut voor een goedkopere body in combinatie met (een deel van) het glas van je dromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
Verwijderd schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 15:22:
[...]

Dat is een goede, als ik voor de 18-35 ga kan je ook een tweede lens van 35+
De 18-35 is inderdaad ook een monster van een lens (zowel qua gewicht als prestaties). Echt een toppertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alwayshappyz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-08 15:09
Als ik jou was zou ik inderdaad voor die aanbieding bij de MM gaan, maar de kitlens laten voor wat het is. Ik heb zelf een hele tijd de Sigma 17-50 2.8 gebruikt en die was erg fijn! Als het donkerder wordt is het wel nuttig een goede prime lens te hebben. Ik zou kijken naar een 50 mm 1.8 van Nikon. Als je de Sigma haalt (of de eerder genoemde Sigma 18-35), met de 50 mm 1.8 als aanvulling heb je een vrij mooi starterpakket en nog genoeg budget over om een tasje en accesoires te fixen. Sowieso veel plezier gewenst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 19:52
Ga inderdaad zoals indigo79 aangeeft naar een goed gesorteerde fotozaak en neem een zo groot mogelijk aantal camera's in het handje en voel/ bekijk ze. Zet op een rijtje van wat die minimaal moet kunnen maar overdrijf het niet. DE optimale camera bestaat niet... Als je denkt wat moet ik ermee: weg ermee!
Er zijn namelijk geen echt slechte camera's of cameramerken (tenminste niet van wat hier voorbij gekomen is). Ook het verschil tussen FF, APS-C en M4/3 is voor de meeste gebruikers nogal beperkt net als de titanenstrijd tussen spiegel en systeem nogal eens uit de hand loopt. Je bent hier onder de gelukkigen die soms nogal "hardcore" zijn en misschien soms wel het doel van een camera uit het oog verliezen of teveel met de camera zelf bezig zijn: het belangrijke moment is dat wat je ziet en wilt bewaren vastleggen.
Overjarige camera's kunnen overigens ook nog heel goed voldoen. De Mark's 1 van Olympus of de T1/ T10 van Fuji zijn bijvoorbeeld nog best wel goed en het extra aan pixels heb je zelden nodig. Bespaart geld en geeft ruimte voor 1 of 2 leuke extra objectieven, later kun je altijd nog upgraden. Een goede standaardzoom en een leuke prime zijn een leuk begin. WR is leuk maar niet zaligmakend, met alle camera's moet je voorzichtig zijn ;). WR is natuurlijk wel handig....
Vergeet trouwens niet dat je er met de camera nog niet bent, een handige tas, extra accu's, extra geheugenkaartjes, statiefje en een polarisatiefilter of zo maken het nog leuker.

Nee geen advies dus van wij van WC eend adviseren WC eend, een camera is een persoonlijke keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Canon L is ook maar hit or miss. Ze hebben een hele hoop sterke lensen in hun lineup, maar bijvoorbeeld de 135L F2 is weer meh. Ook de 50mm's zijn niet om over naar huis te schrijven. Kijk vooral naar voorbeeld foto's, studiotests en metingen. En bedenk van te voren wat voor bereik je wilt dekken en wat er op elke mount beschikbaar is.

Wil je een zeer goede tilt-shift? Canon. Wil je de beste 70-200? Nikon. Wil je goedkope 50mm? Canon. Wil je een zeer goede 50mm? Sony. Wil je lichtsterke groothoek? 85mm? 135? Macro? etc. etc.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2017 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Mijn bescheiden tips: Koop niet de duurste body. Koop 1 goede zoom lens range (apsc) 15/20 - 50/80. Begin met fotograferen. Kijk dan wat je mist, en vul dat op met de rest van je budget. Voor de hand liggende kandidaten zijn: statief, externe flitser en/of specifieke lens (lichtsterk, macro, tele, of wat je maar mist).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
KopjeThee schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 20:59:
Mijn bescheiden tips: Koop niet de duurste body. Koop 1 goede zoom lens range (apsc) 15/20 - 50/80. Begin met fotograferen. Kijk dan wat je mist, en vul dat op met de rest van je budget. Voor de hand liggende kandidaten zijn: statief, externe flitser en/of specifieke lens (lichtsterk, macro, tele, of wat je maar mist).
Bedankt! Ik zat nu te kijken naar de Nikon d7200 of een canon 80d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 21:03:
[...]

Bedankt! Ik zat nu te kijken naar de Nikon d7200 of een canon 80d
Bij die 80d kan je misschien deze lens kopen
pricewatch: Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM
Maat dan ben je al ver in je budget. Misschien is die nieuwe 77d nog een optie? Die zal wel iets goedkoper uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:36

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 20:40:
[...]

Canon L is ook maar hit or miss. Ze hebben een hele hoop sterke lensen in hun lineup, maar bijvoorbeeld de 135L F2 is weer meh. Ook de 50mm's zijn niet om over naar huis te schrijven. Kijk vooral naar voorbeeld foto's, studiotests en metingen. En bedenk van te voren wat voor bereik je wilt dekken en wat er op elke mount beschikbaar is.

Wil je een zeer goede tilt-shift? Canon. Wil je de beste 70-200? Nikon. Wil je goedkope 50mm? Canon. Wil je een zeer goede 50mm? Sony. Wil je lichtsterke groothoek? 85mm? 135? Macro? etc. etc.
Saywhut? De 135L is een héle gave lens en de 50mm f/1.2L ook. De 135L kan misschien niet meer tippen aan de Sigma 135mm en Zeiss 135mm maar is zeker wel L waardig. De 50mm f/1.2L is een aparte en maar zeer beperkt bruikbaar denk ik, veel vignetting, niet altijd bijzonder scherp op f/1.2 etc. Maar als portretfotografie echt je ding is dan is die lens heerlijk om te hebben, het karakter is ook érg belangrijk; tegenwoordig kijken ze alleen maar naar scherpte *kicks dirt* :Y)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ventieldopje schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 22:06:
[...]

Saywhut? De 135L is een héle gave lens en de 50mm f/1.2L ook. De 135L kan misschien niet meer tippen aan de Sigma 135mm en Zeiss 135mm maar is zeker wel L waardig. De 50mm f/1.2L is een aparte en maar zeer beperkt bruikbaar denk ik, veel vignetting, niet altijd bijzonder scherp op f/1.2 etc. Maar als portretfotografie echt je ding is dan is die lens heerlijk om te hebben, het karakter is ook érg belangrijk; tegenwoordig kijken ze alleen maar naar scherpte *kicks dirt* :Y)
Dat bedoel ik dus, het L stickertje zegt bij de 135L alleen wat over de bouwkwaliteit. Optisch is de Samyang 135mm waarschijnlijk zelfs beter. Is bokeh belangrijk dan heb je nog genoeg andere opties zoals de Sony 100mm STF. En als je budget hebt is er nog een hele rits aan Zeiss glaswerk. Daarom zeg ik dat je je niet blind moet staren op het L-labeltje, zeker als je nog niet eens een camera hebt.

En ja, 1.2 geeft inderdaad een erg kleine DoF en dat is leuk om mee te spelen. Maar half zo scherp als een goede 50 mm met een daar boven op nog een bak CA is niet iets om vrolijk van te worden. Is dat 1/3 stop waard? Misschien. Maar niet voor wat je voor dat ding betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 1 mei 2017 @ 20:40:

Ik zou graag jullie advies willen en als er vragen zijn hoor ik het natuurlijk ook graag!
Mijn advies is om je mening niet teveel te laten beïnvloeden door alle goedbedoelde adviezen (inclusief deze van mij ;) )

Ik heb gemerkt dat het voor mij het beste werkte om gewoon te beginnen met een instapcamera van niet teveel geld om vervolgens uit te komen op de voor mij ideale camera.

Pas als je een camera gebruikt merk je wat je wel en niet bevalt. De ene houdt van een camera met veel opties, de andere kiest voor een simpele camera. De ene kiest voor de veelzijdigheid van een zoomlens, de ander kiest voor de eenvoud van een prime lens. Je komt er pas achter wat voor jou werkt als je er een tijdje mee werkt.

Het zou jammer zijn als je er na de aanschaf van een dure camera achter komt dat je 80% van de functies niet gebruikt en eigenlijk het liefst met je telefoon of je action cam foto's en filmpjes maakt. (die tegenwoordig ook nog eens hele goede kwaliteit beelden kunnen maken)

Je schrijft in korte tijd veel geld af op een camerabody en voor dat geld kan je ook een hele mooie reis maken.

Het leukste vind ik altijd als je mooie beelden ziet en dan leest dat die met een relatief eenvoudige camera zijn gemaakt.

Ik weet nog dat Max Rive hier op tweakers erg mooie foto's plaatste die gemaakt waren met een Nex 5n.
[Showcase] Dolomieten.
Nu maakt hij dit met een andere camera: http://www.maxrivephotography.com/index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
Kijk anders eens naar de instapmodelen van Nikon in de 3000 en 5000 serie. Ze missen natuurlijk wat toeters en bellen van de d7200 maar ze zijn een stuk kleiner, lichter en goedkoper. Wat echter het grootste voordeel is: ze gebruiken vrijwel dezelfde sensor als de d7200. Qua beeldkwaliteit lever je er dus totaal niet op in. Dat is praktisch het beste wat je kunt krijgen op aps-c gebied, ook gelijk aan de veel duurdere sony a6300 en a6500.

Dit gaat trouwens puur over fotokwaliteit. Ik ga er vanuit dat je je camera primair voor het maken van foto's wilt aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wouter3 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 10:49:
[...]

Mijn advies is om je mening niet teveel te laten beïnvloeden door alle goedbedoelde adviezen (inclusief deze van mij ;) )

Ik heb gemerkt dat het voor mij het beste werkte om gewoon te beginnen met een instapcamera van niet teveel geld om vervolgens uit te komen op de voor mij ideale camera.

Pas als je een camera gebruikt merk je wat je wel en niet bevalt. De ene houdt van een camera met veel opties, de andere kiest voor een simpele camera. De ene kiest voor de veelzijdigheid van een zoomlens, de ander kiest voor de eenvoud van een prime lens. Je komt er pas achter wat voor jou werkt als je er een tijdje mee werkt.

Het zou jammer zijn als je er na de aanschaf van een dure camera achter komt dat je 80% van de functies niet gebruikt en eigenlijk het liefst met je telefoon of je action cam foto's en filmpjes maakt. (die tegenwoordig ook nog eens hele goede kwaliteit beelden kunnen maken)

Je schrijft in korte tijd veel geld af op een camerabody en voor dat geld kan je ook een hele mooie reis maken.

Het leukste vind ik altijd als je mooie beelden ziet en dan leest dat die met een relatief eenvoudige camera zijn gemaakt.

Ik weet nog dat Max Rive hier op tweakers erg mooie foto's plaatste die gemaakt waren met een Nex 5n.
[Showcase] Dolomieten.
Nu maakt hij dit met een andere camera: http://www.maxrivephotography.com/index
Gave foto's, het belangrijkst is natuurlijk ook de fotograaf zelf, alhoewel leuke apparatuur wel kan helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
blupmans schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 11:32:
Kijk anders eens naar de instapmodelen van Nikon in de 3000 en 5000 serie. Ze missen natuurlijk wat toeters en bellen van de d7200 maar ze zijn een stuk kleiner, lichter en goedkoper. Wat echter het grootste voordeel is: ze gebruiken vrijwel dezelfde sensor als de d7200. Qua beeldkwaliteit lever je er dus totaal niet op in. Dat is praktisch het beste wat je kunt krijgen op aps-c gebied, ook gelijk aan de veel duurdere sony a6300 en a6500.

Dit gaat trouwens puur over fotokwaliteit. Ik ga er vanuit dat je je camera primair voor het maken van foto's wilt aanschaffen.
Ja, het gaat mij vooral om foto's. Ik ben vooral opzoek naar een stevige camera. Ik was ook nog aan het kijken naar een tweedehandse d7000, canon 70d, canon 7d, canon 6d of canon 5d mark ii als "instap" ff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Niet online
Als je op zoek bent naar een stevige camera zou ik ook zeker aanraden om bijvoorbeeld de Pentax k70 eens te bekijken. Wat weather sealing betreft zijn de camera's van Pentax erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
Verwijderd schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 11:57:
[...]

Ja, het gaat mij vooral om foto's. Ik ben vooral opzoek naar een stevige camera. Ik was ook nog aan het kijken naar een tweedehandse d7000, canon 70d, canon 7d, canon 6d of canon 5d mark ii als "instap" ff
Naar ff zou ik nog maar niet kijken als ik jou was. Met goede lenzen erbij ga je ver over je budget. En de recente aps-c sensors presteren echt niet minder dan de sensors in de 6d en 5d ii of iii (behalve als je richting iso 1600-3200+ gaat). Begin gewoon wat kleiner en kijk of je het écht leuk vindt voor je duizenden euro's gaat investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
blupmans schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 15:18:
[...]

Naar ff zou ik nog maar niet kijken als ik jou was. Met goede lenzen erbij ga je ver over je budget. En de recente aps-c sensors presteren echt niet minder dan de sensors in de 6d en 5d ii of iii (behalve als je richting iso 1600-3200+ gaat). Begin gewoon wat kleiner en kijk of je het écht leuk vindt voor je duizenden euro's gaat investeren.
Dat snap ik, heb je ook gelijk in. Vandaag in de stad geweest om eens een paar vast te houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StatQ
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-06 21:49
MattiB schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 14:49:

Ik heb ook enkel maar lof over de D7200, welke ikzelf ook gebruik.

De aanbieding van MM is zeker niet mis ik zou niet twijfelen. Die 18-105mm is niet wow, maar ze is echt niet slecht om je weg te vinden. Enkel door meer te gaan fotograferen ga je merken waar je voorkeur ligt. Portret, Macro, Straatfotografie enz. En dan kan je de 18-105mm makkelijke inwisselen op de tweedehands markt voor 100euro of meer, voor een licht sterkere lens of een collectie primes.

Ik ben begonnen met een nikon D5200, en heb deze dan ingeruild voor de D7200, bespaar niet te snel je body.D7200 heeft betere AF, meer rechtstreekse bediening op de body, extra wieltje en bovenscherm, en zorgt ervoor dat je alle oude Af nikon lenzen kan gebruiken door de ingebouwde focus motor. Deze zijn de meerprijs zonder twijfel waard tov de 5600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:09

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Verwijderd schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 16:44:
[...]

Dat snap ik, heb je ook gelijk in. Vandaag in de stad geweest om eens een paar vast te houden ;)
En??

Mijn advies is een beetje in lijn met mijn voorgangers. Koop een instap-body en begin met schieten en kijk waar je tegen aan loopt. Ik doe nog steeds met mijn eerste body, uit 2013. Maar heb ondertussen wel verschillende lenzen bijgekocht. Even ongenuanceerd gezegd is mijn verzameling glas nu 3x de waarde van mijn body.

Als je merkt dat het echt wat is dan kun je geld in erg goed glas steken zoals

Als ik moest kiezen tussen D7200 + 18 - 105mm voor ongeveer €1000 of een
StatQ schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 17:28:
[...]

Ik heb ook enkel maar lof over de D7200, welke ikzelf ook gebruik.

De aanbieding van MM is zeker niet mis ik zou niet twijfelen. Die 18-105mm is niet wow, maar ze is echt niet slecht om je weg te vinden. Enkel door meer te gaan fotograferen ga je merken waar je voorkeur ligt. Portret, Macro, Straatfotografie enz. En dan kan je de 18-105mm makkelijke inwisselen op de tweedehands markt voor 100euro of meer, voor een licht sterkere lens of een collectie primes.

Ik ben begonnen met een nikon D5200, en heb deze dan ingeruild voor de D7200, bespaar niet te snel je body.D7200 heeft betere AF, meer rechtstreekse bediening op de body, extra wieltje en bovenscherm, en zorgt ervoor dat je alle oude Af nikon lenzen kan gebruiken door de ingebouwde focus motor. Deze zijn de meerprijs zonder twijfel waard tov de 5600.
Persoonlijk zou ik juist inleveren op de body en zo bijvoorbeeld een sigma 18-35mm f1.8 + 50mm financieren. Dat gezegd hebbende is die aanbieding van de MM aardig scherp.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mr Pingu schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 17:30:
[...]

En??

Mijn advies is een beetje in lijn met mijn voorgangers. Koop een instap-body en begin met schieten en kijk waar je tegen aan loopt. Ik doe nog steeds met mijn eerste body, uit 2013. Maar heb ondertussen wel verschillende lenzen bijgekocht. Even ongenuanceerd gezegd is mijn verzameling glas nu 3x de waarde van mijn body.

Als je merkt dat het echt wat is dan kun je geld in erg goed glas steken zoals

Als ik moest kiezen tussen D7200 + 18 - 105mm voor ongeveer €1000 of een
[...]

Persoonlijk zou ik juist inleveren op de body en zo bijvoorbeeld een sigma 18-35mm f1.8 + 50mm financieren. Dat gezegd hebbende is die aanbieding van de MM aardig scherp.
Ik heb nu mijn oog laten vallen op een d7200, deze lag mij erg goed in de hand (ik heb lange vingers en kon zo overal perfect bij) ik heb een tweedehands d7200 voor €700 gezien, de d7000 lijkt voor +\- €350 aangeboden te worden (ik denk dat ik dan beter voor de nieuwere kan gaan), kan ik voor €300 (of iets meer) een mooiere lens halen dan deze kit lens? Of niet? Tweedehands is dan ook een optie.

Ik vind de canon 7d mk ii ook interessant, maar gewoon te duur ;(

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2017 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blupmans
7d ii is een compleet ander soort camera. Echt gericht op actiefotografie; rete snel en goede autofocus. Maar wel weer een verouderde sensor. De d7200 is echter ook geen slak ;) en wat veelzijdiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
blupmans schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 19:26:
7d ii is een compleet ander soort camera. Echt gericht op actiefotografie; rete snel en goede autofocus. Maar wel weer een verouderde sensor. De d7200 is echter ook geen slak ;) en wat veelzijdiger.
Wat vind je van de d7200 als eerste "echte" camera? Het is misschien wat overdreven. Maar ik heb zelf het gevoel dat hij tweedehands goed geprijsd is en ik dan misschien beter het echte beginners model kan overslaan, ik vind dit nog wel lastig. Als ik kijk naar camera's zet ik de laagste prijs automatisch op €500, omdat alles daar onder eat gimmicky lijkt, ligt dat helemaal aan mij?
Ik hoop en denk dat ik het echt leuk ga vinden en dan wil ik niet heel snel tegen beperkingen aanlopen, ook voelen sommige goedkopere modellen naar mening niet zo lekker in de hand (mijn mening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 22:23:
[...]

Wat vind je van de d7200 als eerste "echte" camera? Het is misschien wat overdreven. Maar ik heb zelf het gevoel dat hij tweedehands goed geprijsd is en ik dan misschien beter het echte beginners model kan overslaan, ik vind dit nog wel lastig. Als ik kijk naar camera's zet ik de laagste prijs automatisch op €500, omdat alles daar onder eat gimmicky lijkt, ligt dat helemaal aan mij?
Ik hoop en denk dat ik het echt leuk ga vinden en dan wil ik niet heel snel tegen beperkingen aanlopen, ook voelen sommige goedkopere modellen naar mening niet zo lekker in de hand (mijn mening).
Mijn eerste 'echte' camera was de Nikon D3200 en heb daar ongeveer een jaar lang prima foto's mee gemaakt, totdat ik naar de Nikon D7100 overstapte. Het idee was dat ik zo kon aanvoelen of het een goede hobby voor me was. Qua beeldkwaliteit zie je overigens amper verschil, het gaat vooral om de knoppen. Als je niet tegen beperkingen aan wil lopen zou ik de D7200 nemen, die gaat wel even mee. Als je dan lenzen koopt die ook op full frame werken hoef je die ook niet meer te vervangen bij een eventuele overstap.

Het is wel aan te raden om een goede 'standaard lens' te nemen, zoals de sigma 17-50 of Nikon 16-80. Ik had alleen de kitlens en een aantal losse lenzen als de 35mm en een telelens en zat constant lenzen te wisselen omdat ik de kitlens te slecht vond. Nu ik een nikon 24-120mm heb op mijn d750 fotografeer ik veel relaxer, omdat ik veel minder aan het lenzen wisselen ben. Ook mis je hierdoor minder foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swagger
[...]

De D7200 is een heel erg goede camera, overdreven misschien maar mijn eerste 'echte' camera was een D700 dus het kan altijd erger (meer overdreven?). Toen ik de keuze moest maken stonden mirrorless camera's nog in de babyschoenen. Tegenwoordig is dat totaal veranderd dus ik zou daar zelf wat extra aandacht aan schenken. De voor/nadelen zijn namelijk niet alleen formaat en gewicht (en beschikbare lenzen).

Bijvoorbeeld, hebben DSLR's een slechtere live view (denk aan autofocus) op mijn D800 doet het maken van foto's via de live view eeuwen. Met de viewfinder zijn deze echter weer beter dan mirrorless camera's. Video is over het algemeen ook beter op een mirrorless (door de betere live view, en werkt de viewfinder niet op een DSLR tijdens filmen). Ook werkt de viewfinder anders, bij een DSLR zie je door de viewfinder precies wat jou lens waarneemt, dus niet hoe de foto er uit komt te zien, een mirrorless doet dit wel (kwestie van voorkeur). Maar een DSLR heeft vaak een veel betere batterij (of in ieder geval batterijduur).

En nu om even te vloeken in de kerk, ik heb laatst (vorige week) gespeeld met een paar Canon camera's en wat me opviel is dat ze zeer makkelijk werken. Ik denk zelfs dat ik een beginnende schieter eerder een Canon zou aanraden (vooral de 800D of 80D) wanneer het gaat om gebruikersgemak. Waar de 80D ook weather sealed is.

Een goede all-round lens is zeer fijn (mijn go-to is de Nikkon 24-70). Echter is het aanbod in weather sealed lenzen beperkt, hoe belangrijk is deze eis? Top lenzen voor beide DSLR's zijn de al eerder aangeraden Sigma 18-35mm f/1.8 Art, beter dan deze ga je niet krijgen en dan schiet je op een 27-52.5mm eq. Wil je toch iets meer bereik is er de Sigma 17-70mm f/2.8-4 C, maar de 18-35mm is echt een stuk beter. Bovendien past deze zeer goed bij jou gebruik. Beide zijn echter niet weather sealed.

Wil je wel een weather sealed lens moet je meer uitgeven voor 'minder'. Canon heeft zover ik weet niet een APS-C lens die weather sealed is dus zal je heil moeten zoeken bij de full frame line-up (een stuk duurder/zwaarder), met als voordeel dat als je ooit op full frame zou overstappen je direct mooi glas hebt. Nikon heeft er wel een paar maar deze zijn zeer prijzig (dan zal je occasions moeten zoeken) zoals de 17-55mm f2.8 AF-S.

De derde camera waar ik ietes meer naar zou kijken is de Panasonic G80, deze is kleiner (ergonomisch weet ik niet hoe dat zit bij jou) maar makkelijker mee te nemen (vooral in combinatie met de lens) wat het een geschiktere stadscamera maakt. Ook erg makkelijk in gebruikt. En maakt zeer goede foto's maar blinkt echt uit met video, als je dit gaat gebruiken. De aangeraden M.Zuiko 12-40mm f/2.8 Pro is hier de ideale lens bij, wil je je meer richten op video is de Panasonic 12-35mm f/2.8 (of de II) ook een zeer goede keuze (i.v.m. dubbele stabilisatie).

Drie camera's die elkaar nauwelijks ontlopen in kwaliteit (ieder heeft z'n eigen specialiteit). Dus zou ik vooral kijken naar wat jij precies wilt doen met de camera en ze in ieder geval (in een speciaalzaak, niet de Media Markt) naast elkaar bekijken, misschien wat uitproberen en daarna je keuze te maken. Vooral kan ik je aanraden om van tevoren in ieder geval iets meer in te lezen op mirrorless vs DSLR omdat daar de grote verschillen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alwayshappyz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-08 15:09
[...]

Zo overdreven vind ik het niet als eerste camera, je weet in ieder geval dat je er goed mee vooruit kan. Je hebt een vrij hoog budget, dus je kan prima een nieuwe D7200 halen + de Sigma 17-50 2.8 en dan nog eventueel een 50 of 85 prime lens. Zo'n prime kan je eventueel later ook meteen op een Full Frame camera gebruiken. Ik zou juist niet voor een ouder model gaan eigenlijk. Je komt over als iemand die het echt wel leuk gaat vinden en goede research doet. Ik zou het zelf dan weer weg gegooid geld vinden om nu een ouder model te kopen, om vervolgens een paar maanden later een grotere overstap te willen maken. Spreek uit ervaring. Een D5200 gekocht om te testen, maar ik ben zo dol op fotograferen, dat ik vrij snel toch iets tekort kwam en verder wou kijken. Was ik achteraf liever meteen voor een wat beter model gegaan. Sowieso is het beste idee om ze eens vast te houden inderdaad. En goede research, maar dat doe je al 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 1 mei 2017 @ 20:40:
........
Het gebruik zal heel verschillend zijn, voor vakanties naar Italië en Zweden, wintersport, een fietsvakantie of gewoon wandelen in de natuur. Ik wil graag een stevige behuizing aangezien er veel mee gebak Packers gaat worden en waterproofing als het mogelijk is aangezien er hier en in Scandinavië wel eens een buitje valt :) .
Ik zat te kijken naar de mogelijkheid van een mirrorless camera omdat deze makkelijk mee te nemen zijn op bevoordeeld een stedentrip (die komen ook redelijk regelmatig voor).
Na de vele goede raad die je intussen hebt gekregen, zou ik ivm de door jou genoemde inzet toch het volume én gewicht een beetje in de gaten blijven houden.
Een spiegelreflex is met alle toeters en bellen best een looiige bulk in je rugzak als je "in the wild" wilt gaan wandelen. ;)
Of fotograferen moet je ultieme hobby of vak worden.

Nu heb ik voor mijzelf de Canon EOS 80D body hoog zitten, maar jij en ik hebben hiervoor waarschijnlijk andere doelen. ;)
Als je toch op deze uitmuntende camera valt, of voor een Nikon en het gewicht in de gaten wilt blijven houden, combineer hem dan bijv. liever met de eerder genoemde Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM een weergaloos allround lensje voor dit geld.
Ik gebruik de lens icm een Canon 70D met heel veel plezier en ben als pixel peeper redelijk kritisch op scherpte.

De Sigma 18-35mm F1.8 DC HSM Art heeft lang op mijn eigen verlanglijstje gestaan, maar ik vind deze "standaard" zoom te zwaar om constant mee te sjouwen op het soort trips die ook jij ermee voor ogen hebt en het bereik is enigszins beperkt.
Deze lens is al zwaarder dan de 80D body. :P
De lens is ook twee keer duurder dan de Sigma 17-50mm versie, maar 2x zo goed??
Nou nee. 8)

Hoe mooi een spiegelreflex ook is (een FF zou ik voor dit doel niet eens overwegen!!) het formaat kan een dealbreaker worden en dan ben je hoogstwaarschijnlijk met een puike systeemcamera beter bediend op je reizen.
Zo gaat mijn eigen compacte systeemcamera nagenoeg altijd mee, maar laat ik de spiegelreflex regelmatig thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is nu bijna een maand geleden sinds ik deze post geplaatst heb en ik heb nog steeds geen camera gekocht :/ . Vandaar dat ik besloten heb om jullie nog maar een keer te rade te gaan, aangezien ik vorige keer veel goede informatie en tips heb gekregen van jullie.

Zoals ik al zei is het al weer bijna een maand geleden en ik ben dus ook weer heel wat wijzer en weet ook een stuk beter wat waarschijnlijk handig en verstandig is.

Mijn budget ligt nogsteeds rond de €2000,- (dit hoeft wat mij betreft echt niet in een keer op :P)

Het gebruik zal heel verschillend zijn, voor vakanties naar Italië en Zweden, wintersport, een fietsvakantie of gewoon wandelen in de natuur. Ik wil graag een stevige behuizing aangezien er veel mee gebackpacked gaat worden en waterproofing als het mogelijk is aangezien er hier en in Scandinavië wel eens een buitje valt :) .

Mijn oog was in eerste instantie gevallen op de pricewatch: Fujifilm X-T2 + 18-55mm f/2.8-4.0 Zwart, aangezien deze stevig is, waterrisistant en bestand tegen -10 graden (ik ga elk jaar op wintersport dus misschien is dit handig?) of de pricewatch: Fujifilm Pro2 + 35mm f/2.0 Zwart . Dit is misschien wel een beetje de camera van mijn dromen.

Ik denk dat het helaas verstandig is als het nog even bij dromen blijft aangezien zelfs met de €200,- cashback het nogsteeds een zeer prijzige camera is, zeker voor een beginner :*) .

Welnu ik weet eigenlijk wel zeker dat het een systeemcamera moet worden, het liefst zo stevig mogelijk en niet al te duur (+/- €1000). Aangezien ik later misschien als nog een van de bovengenoemde Fujifilms ga kopen dacht ik aan een tweedehands x-pro1 (€400) of x-t1 (€600) , ik hoorde dat de laatste software updates for de x-pro1 niet zo goed waren, klopt dat. En dat de x-t1 zo goed als onbruikbare filmpjes maakt :? . De x-t20 (€999) incl. Lens is ook een optie maar die is misschien niet zo weather resistent. Opties buiten de fujifilms is bijvoorbeeld de Olympus omd em 1 (€700) of omd em 5 mii (€1600) met lens of de Panasonic dmc g80 (€1100) met lens.

Ik hoor graag jullie ideeen hierover en waarvoor jullie zouden kiezen met mijn budget en gewenst gebruik.

Met vriendelijke groet,

Jonah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:05
Olympus en Pentax staan bekend om hun goede weathersealing. Ik zou dan voor Olympus kiezen omdat je dan ook veel keuze uit weathersealed objectieven hebt. Combo van E-M1 + 12-40mm is erg mooi en voldoet waarschijnlijk aan je wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kwintessens schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 08:00:
Olympus en Pentax staan bekend om hun goede weathersealing. Ik zou dan voor Olympus kiezen omdat je dan ook veel keuze uit weathersealed objectieven hebt. Combo van E-M1 + 12-40mm is erg mooi en voldoet waarschijnlijk aan je wensen.
Bedankt voor de snelle reactie! Wat zijn de dingen die voor jou gevoel de em1 het voordeel geeft over de x-t1, aangezien ze bijna gelijk zijn qua prijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:07
Weathersealing is niet nodig voor jou. Dat is gewoon een plot om meer geld te vragen van onzekere consumenten :p

Ik zou niet al te duur beginnen omdat je dit je eerste systeemcamera is en je waarschijnlijk niet eens weet wat je precies in een camera gaat waarderen en wat niet. Ik zou in jouw geval daarom beginnen met een Sony A6000 met kitlens ( pricewatch: Sony A6000 + 16-50mm f/3.5-5.6 Zwart ) of iets in die prijsklasse. Voor wintersport en de fietsvakantie zou ik dan een actioncam aanschaffen ( bijvoorbeeld pricewatch: GoPro Hero 5 Black Edition Zwart ). Plus 200 euro voor accessoires en tasjes. Dan hou je nog 800(!!) euro over om te investeren in lenzen zodra je een beter idee hebt wat je wil.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Verwijderd schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 08:22:
[...]

Bedankt voor de snelle reactie! Wat zijn de dingen die voor jou gevoel de em1 het voordeel geeft over de x-t1, aangezien ze bijna gelijk zijn qua prijs...
De weathersealing van Olympus staat beter aangeschreven.
daarnaast is de 18-55mm van Fuji niet weathersealed. Wil je een standaard weathersealed zoomlens van Fuji, dan kom je bij de 16-55 f2.8. Die kost je ruim €1.000 en is groot, zwaar en heeft geen beeldstabilisatie. Anders wordt het de 18-135mm. Die is ook groot en zwaar en vergelijkbaar met de 14-140mm van Olympus.
Met de 12-40 heb je een mooi lichtsterk en kwalitatief goede weathersealed objectief dat beter presteert dan het 18-135mm objectief van Fuji.

Dus: betere weathersealing en erg goede deal met 12-40mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ramon schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 08:46:
Weathersealing is niet nodig voor jou. Dat is gewoon een plot om meer geld te vragen van onzekere consumenten :p
Het gaat mij ook niet alleen om de weathersealing maar ook om de algemene brouwkwaliteit en kan-het-tegen-een-stootje-heid. Ik heb al een action cam voor filmen van snowboarden maar ik zou ook graag een fotocamera mee willen nemen voor het maken van foto's van anderen, het is niet de bedoeling dat ik met de camera in mijn hand filmend naar beneden ga ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kwintessens schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 08:48:
[...]

De weathersealing van Olympus staat beter aangeschreven.
daarnaast is de 18-55mm van Fuji niet weathersealed. Wil je een standaard weathersealed zoomlens van Fuji, dan kom je bij de 16-55 f2.8. Die kost je ruim €1.000 en is groot, zwaar en heeft geen beeldstabilisatie. Anders wordt het de 18-135mm. Die is ook groot en zwaar en vergelijkbaar met de 14-140mm van Olympus.
Met de 12-40 heb je een mooi lichtsterk en kwalitatief goede weathersealed objectief dat beter presteert dan het 18-135mm objectief van Fuji.

Dus: betere weathersealing en erg goede deal met 12-40mm.
Duidelijk, bedankt voor de uitbreiding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Ramon schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 08:46:
Dat is overdreven. Ja, fabrikanten die weathersealing claimen geven zelden een rating mee en garanderen nooit iets. Maar als je de gebruikerservaringen napluist, zitten er echt wel verschillen in merken/camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tout
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-06-2022
In jouw positie zou ik gaan voor een X-T1 tweedehands voor 600 euro. En dan de 23mm f2 wr of de 35mm f2 wr. En dan eens kijken hoe dat bevalt en welke nieuwe lens je nog zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je je echt zorgen maakt over de bouwkwaliteit, koop dan een 2dehands D3s ofzo. Daarmee kan je af en toe nog een spijkertje mee vasttikken. Voor praktisch al het andere gebruik voldoet bijna elke camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 09:10:
Als je je echt zorgen maakt over de bouwkwaliteit, koop dan een 2dehands D3s ofzo. Daarmee kan je af en toe nog een spijkertje mee vasttikken. Voor praktisch al het andere gebruik voldoet bijna elke camera.
Ik ben bang dat die iets te groot is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 07:10:
Het is nu bijna een maand geleden sinds ik deze post geplaatst heb en ik heb nog steeds geen camera gekocht :/ . Vandaar dat ik besloten heb om jullie nog maar een keer te rade te gaan, aangezien ik vorige keer veel goede informatie en tips heb gekregen van jullie.
Zou het kunnen zijn dat je last hebt van keuzestress? Dat je zeker wilt weten dat je in een keer de juiste camera koopt? Je kan het geld immers maar een keer uitgeven.

Je komt er pas achter of je de juiste camera hebt als je hem zelf hebt gebruikt. Olympus heeft bijvoorbeeld een programma (test en wow) waarbij je gratis een camera kan huren voor een dag/weekend.

Een camera die iemand anders jou aanraad hoeft niet perse voor jou geschikt te zijn.
Wat ik in zo'n geval soms doe is het aanschaffen van een camera die in een mooie aanbieding zit. Dan heb je alle tijd om hem te proberen en kan je hem met minimaal verlies verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wouter3 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 09:34:
[...]

Zou het kunnen zijn dat je last hebt van keuzestress? Dat je zeker wilt weten dat je in een keer de juiste camera koopt? Je kan het geld immers maar een keer uitgeven.

Je hebt me door ;)

Je komt er pas achter of je de juiste camera hebt als je hem zelf hebt gebruikt. Olympus heeft bijvoorbeeld een programma (test en wow) waarbij je gratis een camera kan huren voor een dag/weekend.

Een camera die iemand anders jou aanraad hoeft niet perse voor jou geschikt te zijn.
Wat ik in zo'n geval soms doe is het aanschaffen van een camera die in een mooie aanbieding zit. Dan heb je alle tijd om hem te proberen en kan je hem met minimaal verlies verkopen.
Je hebt helemaal gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 07:10:

Welnu ik weet eigenlijk wel zeker dat het een systeemcamera moet worden, het liefst zo stevig mogelijk en niet al te duur (+/- €1000). Aangezien ik later misschien als nog een van de bovengenoemde Fujifilms ga kopen dacht ik aan een tweedehands x-pro1 (€400) of x-t1 (€600) , ik hoorde dat de laatste software updates for de x-pro1 niet zo goed waren, klopt dat. En dat de x-t1 zo goed als onbruikbare filmpjes maakt :? . De x-t20 (€999) incl. Lens is ook een optie maar die is misschien niet zo weather resistent.
De x-pro1 is een geval apart; als de camera je ligt, dan is die €400 een koopje. Probleem is natuurlijk erachter te komen of dat zo is zonder dat je 'm aanschaft. Van al de genoemde fuji-camera's is de x-pro1 de camera die het meest analoog aanvoelt, zowel in bediening als in de kwaliteit van de prentjes, waar die van de x-t1 soms wat `steriel' overkomen. Groot nadeel is dat de autofocus van de x-pro1 trager is dan die van de x-t1.

De firmware van de x-pro1 is altijd goed bijgewerkt. Het model is inmiddels wel stokoud, dus er zullen weinig nieuwe updates komen, maar de laatste versie is degelijk.

Ik zou inderdaad de x-pro1 ten sterkste afraden als je er regelmatig filmpjes mee gaat maken; in het beste geval is de kwaliteit daarvan matig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 14:06
Kijk ook eens voor de Nikon D610 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
tronmedia schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 00:40:
Kijk ook eens voor de Nikon D610 :)
Ik ben bang dat FE een beetje te groot voor mij is, of ik zou naar een Sony a7 moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Begin eens met een tweede hands D300 of D300s degelijke weathersealed camera die nog prima even meekan. Hierdoor hou je geld over voor glas. Goed glas is uiteindelijk het duurste maar gaat ook het langste mee. Voordeel hiervan op je camera verlies je niet zoveel meer en goed glas is waardevast. Mocht je het uiteindelijk niet bevallen of toch niet zo leuk vinden ben je niet al je spaarcenten kwijt.
Tuurlijk kan je ook een nieuwe fancy camera kopen maar als die niet bevalt of in de kast blijft liggen schrijf je veel meer af. Succes

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oké na nog heel wat googelen en YouTube zit ik op dit moment nog te kijken naar de Panasonic g8 en g80 of de Olympus omd em 1 met 12-40 pro. Ik vind de canon 80d ook interessant qua mogelijkheden en groot aanbod tweedehands lenzen maar ik vind hem wat groot :| .

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2017 13:49 ]

Pagina: 1