Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Unifi USG achter KPN ADSL

Pagina: 1
Acties:

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Na Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4, \[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur en \[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur - Deel 2 gevolgd te hebben, wilde ik eindelijk fatsoenlijke apparatuur en deze fatsoenlijk kunnen wegwerken.

Daarom heb ik veel op http://netwerkje.com/ gelezen en https://www.byluke.nl gelezen. En daarna de stap genomen en een Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG), Unifi switch en access points te kopen :*) Voordelen: stabieler netwerk, beter controleerbaar, hogere kwaliteit wifi en (hopelijk) ook betere LAN snelheden.

Vandaag alles bezorgd en deze avond aan de slag te gaan om mijn Experiabox v10 er tussenuit te krijgen. Het gaat om een KPN ADSL abonnement. En daar heb ik niet genoeg doorgezocht |:( Alle tutorials gaan uit van PPPoE en KPN. Er staat soms glasvezel bij, maar er staat bijna nooit dat ADSL niet op dezelfde manier werkt. Ik denk bijna om alle UBNT spullen terug te sturen omdat het waardeloos geworden lijkt :X Het komt er op neer dat ADSL nog altijd de Experiabox nodig heeft als modem.

Maar liever denk ik nog in oplossingen, dus ik ben op de volgende opties gekomen:
  1. Experiabox in bridge zetten. Leuk, maar met de huidige v10 kan dat niet meer
  2. Uitzoeken of PPPoE passthrough werkt. Leuk, maar de v10 zit goed dicht
  3. Een v8 modem op marktplaats kopen. Maar gaat deze wel de nodige WAN snelheid behalen? Is het weer een aanvullende investering à € 30 waard?
  4. De USG achter de Experiabox zetten. Je krijgt wel een dubbele router en dubbel NAT. Een korte speedtest wees uit dat de USG wel 100MB/s kan blijven halen.
  5. De USG terugsturen en de access points houden
  6. Een andere ADSL modem kopen
  7. Toch met deze configuratie zonder de Experiabox dit aan de gang krijgen
Voordat ik weer een domme beslissing neem ( ;) ), ga ik toch hier te rade: wat is nu hierin verstandig? De features van de USG trekken me wel aan, maar die zijn met name voordelig in combinatie met de switches en accesspoints. Ik betwijfel of ipv6 gaat werken (nu nog ongetest) en ip-tv werkt nu nog enkel via de Experiabox.

Wat advies wordt gewaardeerd :)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:54
Of: optie 6: een eigen modem gebruiken.

Ik kreeg bij mijn Telfort VDSL abonnement een Experiabox V8 in bruikleen, maar heb op dit moment een Draytek Vigor 130 aangesloten met daarachter pfSense als router. Werkt perfect.

• Tripple20
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

Tripple20

- Target Lost -

ThinkPadd schreef op woensdag 26 april 2017 @ 23:23:

Ik kreeg bij mijn Telfort VDSL abonnement een Experiabox V8 in bruikleen, maar heb op dit moment een Draytek Vigor 130 aangesloten met daarachter pfSense als router. Werkt perfect.
Er staat mij iets van bij dat je dan niet meer kan bellen via je eigen modem. KPN geeft de VoIP/SIP instellingen namelijk niet vrij.

Als je geen vaste lijn gebruikt voor het bellen kun je wel je eigen router gebruiken. Anders ben je gebonden aan de Experiabox.

Edit: Bron
Helaas is het op dit moment bij KPN nog niet mogelijk om telefonie via eigen apparatuur te laten lopen, aangezien KPN de benodigde inlog gegevens daarvan niet vrijgeeft in tegenstelling tot bijvoorbeeld provider Tweak. Als je dus telefonie afneemt van KPN zul je altijd nog de experiabox moeten gebruik voor afhandeling daarvan, alle andere diensten kun je buiten de experiabox laten lopen.

[ Voor 26% gewijzigd door Tripple20 op 26-04-2017 23:58 . Reden: quote ]

• mithras
  • Niet online
ThinkPadd schreef op woensdag 26 april 2017 @ 23:23:

Wat verwacht je van een Vigor als modem tegenover een v8 als modem? Merk je daar veel verschil? Ik zie de Vigor 120 voor € 20 op Marktplaats, de Vigor 130 is nieuw wel € 107 :/
Tripple20 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 23:54:
[...]

Er staat mij iets van bij dat je dan niet meer kan bellen via je eigen modem. KPN geeft de VoIP/SIP instellingen namelijk niet vrij.

Als je geen vaste lijn gebruikt voor het bellen kun je wel je eigen router gebruiken. Anders ben je gebonden aan de Experiabox.
[...]
Goede reminder, maar gelukkig gebruiken we de telefoon niet :)

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:34
Indien het echt om een adsl verbinding gaat zou je kunnen kiezen voor de Drayek 120. Die kosten bijna niets op Marktplaats.

• mithras
  • Niet online
akatar schreef op donderdag 27 april 2017 @ 10:32:
Indien het echt om een adsl verbinding gaat zou je kunnen kiezen voor de Drayek 120. Die kosten bijna niets op Marktplaats.
Ik haal nu 99.7MB/s down in de speedtest van de Unifi interface. Ik ken de netwerk-begrippen buitenshuis (ADSL/ADSL2+/VDSL) niet zo goed. Maar volgens mij is het dus VDSL? Gaat de Vigor 120 dan werken?

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Heb zelf ook met een bijna soortgelijk probleem geworsteld. Experiabox ging plat met teveel appraten op de WiFi, DHCP deed gekke dingen en meer ongein.
Uiteindelijk ben ik voor jouw optie 4 gegaan. De telefonie moest het blijven doen, en niet alle componenten in het netwerk waren geschikt voor de IPTV van KPN. De telefonie en TV dus laten zitten op de Experiabox, de rest op de router erachter.
Enige nadeel van de dubbele NAT is dat ik soms twee poort forwards moet instellen, voor de rest merk ik er niets van :) Draait al ruim 2 jaar goed zo, ook al blijf ik het een beetje een beun oplossing vinden.

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:34
mithras schreef op donderdag 27 april 2017 @ 11:04:
[...]
Ik haal nu 99.7MB/s down in de speedtest van de Unifi interface. Ik ken de netwerk-begrippen buitenshuis (ADSL/ADSL2+/VDSL) niet zo goed. Maar volgens mij is het dus VDSL? Gaat de Vigor 120 dan werken?
Als het vdsl is heb je de Draytek 130 nodig.
Zie product info op de Draytek website

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:51
mithras schreef op donderdag 27 april 2017 @ 11:04:
[...]
ADSL 8Mbit
ADSL2+ 20Mbit
VDSL 100Mbit.

Je verbinding doet Vectoring VDSL en daarvoor heb je dus die Vigor 130 nodig.

• jschun
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-02 08:22
De setup die Kaalus beschrijft is wat ik sinds afgelopen week heb draaien. En wat mij betreft dus de oplossing ook voor je probleem Mithras.

Een USG, een USW8-60W en een AP-AC-LR. Experiabox voor telefonie en op de WAN van mijn USG en de rest op de USW. Alleen kwam ik er snel achter dat de set top boxen dat niet leuk vonden.

Misschien ga ik nu volledig off topic, maar de STB's zitten nu met 220v kastjes van KPN op de experiabox :( (dat is pas een beun oplossing Kaalus).

Nu hoop ik ergens op dit forum de oplossing te vinden dat de STB's weer onderdeel van het LAN kunnen gaan uitmaken. Ik wil alleen niet de stap nemen om de USW direct op mijn glasverbinding te zetten. Is mij net ff een stap te ver (n00b).

Iemand een link naar de juiste post eventueel?

Kan het niet zo 1.2.3 vinden helaas.

• mithras
  • Niet online
jschun schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 15:46:
De setup die Kaalus beschrijft is wat ik sinds afgelopen week heb draaien. En wat mij betreft dus de oplossing ook voor je probleem Mithras.

Een USG, een USW8-60W en een AP-AC-LR. Experiabox voor telefonie en op de WAN van mijn USG en de rest op de USW. Alleen kwam ik er snel achter dat de set top boxen dat niet leuk vonden.

Misschien ga ik nu volledig off topic, maar de STB's zitten nu met 220v kastjes van KPN op de experiabox :( (dat is pas een beun oplossing Kaalus).
Ik heb nu even de Experiabox er tussen gezet. De tv gaat nog via de experiabox, maar zou ip ook via de USG moeten kunnen als ik daar de poort tag met het juiste vlan en imgp snooping aanzet. Dat ga ik nog uitproberen.

Verder heb ik, anders dan @Kaalus de USG op mijn Experiabox als DMZ ingesteld, zodat alle individuele port forwards niet meer nodig zijn.
Nu hoop ik ergens op dit forum de oplossing te vinden dat de STB's weer onderdeel van het LAN kunnen gaan uitmaken. Ik wil alleen niet de stap nemen om de USW direct op mijn glasverbinding te zetten. Is mij net ff een stap te ver (n00b).

Iemand een link naar de juiste post eventueel?

Kan het niet zo 1.2.3 vinden helaas.
Je spreekt nu over glas. Dan heb je de hele Experiabox niet nodig, kijk op netwerkje.com voor meer info Dit topic gaat specifiek over een ADSL model omdat je PPPoA naar PPPoE nodig hebt. Dat kan dus met een Vigor 130 of de Experiabox zelf. Ik ben bijna zover dat gf ook begrijpt dat een VDSL modem beter is O-)
Pagina: 1