Verwijderd schreef op maandag 1 mei 2017 @ 15:59:
Sowieso ... Wat is een hoge studieschuld? 10000 euro, 20000 euro, ... ? Ik zie niet in wat zo'n bedrag überhaupt uitmaakt. Een beetje nieuwe auto kost je ook al gauw 30000 euro, dus dan moet je maar even wat langer in dat oude barrel rond blijven rijden. Het is ook gewoon een kwestie van keuzes maken. Een huis koop je niet voor 100.000 euro, dus wat maakt zo'n bedrag dan nog uit? Ik bedoel het is maar een fractie van de waarde van een beetje woning.
Moet zeggen dat ik het toch een beetje simpel uitgelegd vind door je. Maar zo zit het natuurlijk niet helemaal. Ten eerste het schuldbedrag; ik ken ze die over de 50k klimmen - da's helemaal niet ondenkbaar als je ~5 jaar studeert en maximaal leent om je kamer te betalen, en je studie te zwaar is voor een bijbaan. Ik denk niet dat 10k-20k hoog is, eerder gemiddeld.
Ik snap je gedachtengang wel hoor. Laten we verder kijken naar jouw getallen. Eens: 20k is vrij weinig geld als je kijkt naar de rest van je leven, het is een bedrag wat je met een beetje studie prima terug zou moeten kunnen betalen. En als je er goed over nadenkt zou het ook helemaal geen kwaad moeten kunnen om een dergelijke schuld te hebben. Het is een investering die je dubbel en dwars terug krijgt.
En toch gaat het in de praktijk een beetje anders.
Het is niet dat ze je ineens niet lief meer vinden bij de bank omdat je een studieschuld hebt... Lol. Als jij gewoon een MSc hebt dan gaan ze echt niet moeilijk doen over een studieschuld van 20.000 euro. Want dat geld komt wel weer terug uiteindelijk.
De bank kijkt niet echt naar je papiertje, maar naar je huidige werk. Met een reden: heb je een master uitgezocht die niet uitmond in een bepaald beroep, dan mag je eerst veel solliciteren voor je tijdelijk contract krijgt (internships, onderbetaald doorleren dus) en doorwerkt naar een vast contract. Maar laten we er vanuit gaan dat je slim was met je studiekeuze en uiteindelijk direct een vast contract hebt en een hypotheek af wil sluiten.
Een hypotheek afsluiten is echt niet meer zo eenvoudig als voor de crisis.
Dan kom je er achter dat je met een leuk startsalaris (35k bruto, dat is modaal en voor een starter vrij behoorlijk toch?) in je eentje rond de 150.000 euro uitkomt. Genoeg plekken waar je voor dat geld een appartementje kan krijgen - maar in de Randstad kan je het echt wel vergeten voor dat geld.
En dan komt de studieschuld er bij kijken. Daar word sinds de laatste jaren ook gewoon serieus naar gekeken. De bank trekt niet zomaar 20k van je hypotheek af, maar kijkt (net als bij mobiele telefoonabonnementen) naar je maandlasten. Laten we zeggen dat je maandelijks
100 euro mag betalen voor je 20k studieschuld. 100*12*30 = 36k van je maximale hypotheekbedrag af. Voor de ~120.000 euro die je overhoud is het lastig kopen

Reken zelf maar uit wat er gebeurd met 50k studieschuld, dan kan je sommige garageboxen zelfs nog vergeten.
Daarnaast zit je in de duurste periode van je leven qua eenmalige uitgaven. Je hebt veel geld nodig wat je door je schuld niet hebt. Dat huisje moet immers ook nog gevuld worden met inboedel, waarvoor je tegenwoordig niet meer bij mag lenen. De kosten van de koop mag je ook niet lenen. En je kan niet in de Randstad wonen, dus die auto moet ook worden aangeschaft.
Uiteindelijk ga je dus noodgedwongen huren, dat kost zo'n 700-800 euro per maand voor een simpel appartementje in de stad. De eerder in dit topic genoemde sociale huurwoningen, goed dat ze bestaan, maar met een gezond startersinkomen verdien je te veel om door de overheid gesubsideerd te worden voor je mooie woonlocatie. Met een diploma en daarop volgende baan is het onmogelijk te huren voor 360 euro per maand en het is daarmee irrelevant.
Een hypotheek voor 360 euro per maand, die zit er wel in - daarom wil je liever kopen maar dat lukt dus niet door je schuld.
Bovenop de huur blijft er naast die studieschuldafbetallingen elke maand weinig over om te sparen. Voordat je een koopwoning kan bereiken, wat je honderden euro's per maand scheelt, ben je jaren verder - tegen die tijd komen de eventuele kinderen misschien wel en kan je opnieuw die koopwoning uitstellen.
Begrijp me goed, er is niks mis met huren, maar het is een ontzettend kostbare aangelegenheid. Je bent meer geld per jaar kwijt, en na een jaar heb je niks aan vermogen opgebouwd.
Heb je geen studieschuld en kan je direct kopen met ja zuurverdiende spaarpotje, dan scheelt je dat als twintiger volgens mij ontzettend veel centjes. Je kan veel sneller iets kopen; de 700+ euro die je per maand kwijt bent aan huur (en itt tot 500/maand hypotheekafbetaling koop nooit meer terug gaat zien) - telt over een periode van toch minimaal 5 jaar behoorlijk op.
En daardoor is een studieschuld wel degelijk erg duur.
Onzin; thuiswonende studenten maken ook gewoon kosten. 2k studiegeld per jaar en 1k aan materieelkosten is niet veel. De modaal verdienende pa en ma hebben net immers hun eigen studieschuld afgerond als we de huidige regelingen zouden volgen

die hebben geen 3k per jaar over per kind. Als je ouders vlak boven het plafond van studievoorschot zitten, hebben ze echt 250 per maand per kind over. Laat staan dat je van ze kan verwachten dat ze dat aan hun kinderen geven.
Punt is dat je gewoon moet werken naast je studie om de boel te bekostigen
[
Voor 15% gewijzigd door
Richh op 02-05-2017 02:46
]