Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyren
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 26-06 20:39
Hallo,

Ik ga volgend jaar studeren op het hbo. Ik zag dat je door het nieuwe leenstelsel 35 jaar mag doen om je studieschuld af te lossen. Dus stel dat je 200 euro per maand leent over een periode van 4 jaar dit is ongeveer 10k euro. 15k met rente (2,5) als ik het over een periode van 35 jaar wil terugbetalen. Dus dat betekent als ik een baan vind maar rond de 35 euro per maand terug moet betalen.. Ik heb de 200 euro extra niet perse nodig maar het is mooi meegenomen en 35 euro per maand vormt geen enkel probleem als ik baan heb..Het mooie is ook dat je pas terugbetaalt als een baan hebt met een bepaald inkomen. Dus klopt dit zit er niet ergens een addertje onder het gras..?

[ Voor 4% gewijzigd door Nyren op 27-04-2017 16:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Ja, lees de site van DUO goed en google eens. Het is allemaal niet zo mooi als je denkt.

39

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
Geld lenen kost geld.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als dikke belastingbetaler ben ik erg blij met de instelling van dit soort aankomende studenten :(

On-topic; je leest verkeerd maar je kan DUO ook bellen met de vraag. Neemt niet weg dat je "later" mogelijk minder kan lenen als je betalingsverplichtingen hebt aan DUO. Denk maar eens goed na of je na je studie nog 40 jaar "schuldenaar" wil zijn!

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je hebt die 200 euro niet perse nodig. Waarom dan een lening voor 10K aangaan die je 15K gaat kosten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyren
Omdat ik maar 36 euro per maand moet terugbetalen als het 15k is? De 15k is met 2,5% rente

[ Voor 16% gewijzigd door Nyren op 26-04-2017 22:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:49
Waarom, als je het niet nodig hebt?

Het zal je links- of rechts om geld kosten (rente wat iedere 5jaar wordt berekend vanaf het laatste jaar dat je er gebruik van maakt), het kan de mogelijkheden tot huren/hypotheek wellicht verkleinen aangezien je nog een te betalen schuld hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyren
Met mijn aanvullende beurs kan ik net alle studiekosten betalen. Die 200 euro is meer voor rijbewijs sparen, vrije tijd enzo. Dan hoef ik geen baantje te nemen wat veel tijd scheelt...Maar als de negatieve gevolgen zo groot zijn dan tsja ik zag dat de gemiddelde studieschuld 15k was en dacht waarom niet ..

[ Voor 25% gewijzigd door Nyren op 27-04-2017 10:36 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Als je het nodig hebt gewoon doen. Heb je het niet nodig of moet je er wat extra voor werken, niet doen. Denk inderdaad zoals eric.1 aangeeft aan dingen als een huis kopen. Vooral bij een hypotheek maakt een schuld van 10K een groot verschil. Kijk maar wat het voor een telefoon van 1000 euro uitmaakt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ventrexe schreef op woensdag 26 april 2017 @ 22:52:
Met mijn aanvullende beurs kan ik net alle studiekosten betalen. Die 200 euro is meer voor rijbewijs sparen, vrije tijd enzo. Dan hoef ik geen baantje te nemen wat veel tijd scheelt...
Lenen is een noodgreep, als het echt niet anders kan.

Als je nu niet leert om met geld om te gaan, leer je het nooit meer. Er bestaat geen makkelijk/gratis geld. Daarnaast kan het hebben van een lening nadelig zijn in de toekomst. Door dan nu zo'n nutteloze lening aan te gaan is alleen maar zonde van je leven.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nyren
Ik was bewust dat het niet gratis was alleen leek 36 euro per maand een goede deal maarja toch maar niet. Bedankt voor alle snelle reacties.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:00
Houd er ook rekening mee dat een groter bedrag dan die 10K in mindering wordt gebracht op de hoogte van de hypotheek die je mag hebben. Dat laatste is de voornaamste reden dat ik veel spijt heb dat ik wel heb geleend.

Ik zou gewoon een bijbaantje nemen. Of gewoon in de zomerkeihard werken, zodat je de rest van het jaar kan chillen (stel 8 euro per uur voor 2400 euro, dat is dus 300 uur werken. Dus 6 weken hard werken of elke week 6 uur) Is vast gezellig. :)

Ik zou het serieus niet doen. Niet. Doen. Ga. Werken. Is gezellig en staat goed op je cv (afhankelijk van het werk natuurlijk)

[ Voor 12% gewijzigd door AMD1800 op 26-04-2017 23:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ventrexe schreef op woensdag 26 april 2017 @ 22:57:
alleen leek 36 euro per maand een goede deal
36 euro lijkt ook niet veel, maar dan vergeet je even dat het 420x 36 euro is. 36 euro per maand is ook wel te doen, maar dat wel 35 jaar lang. Straks heb je een huis, vrouw, kinderen, auto en hypotheek en moet je nog 11 jaar lang iedere maand 36 euro betalen.

Het is een beetje hetzelfde als mensen die een duur mobiel abbo nemen, dat lijkt per maand ook niet heel veel. Alleen is het wel 2 jaar lang iedere maand dat bedrag, ook nadat de telefoon na 3 maanden kapot gevallen is.

Lenen moet je doen voor dingen die je anders echt niet kan betalen. Dus dingen als een hypotheek, maar geen lening voor een mooie auto van 20K als een auto van 4K ook voldoet. Hetzelfde geldt voor dingen als een mooie PC, mobiel of TV. Gewoon sparen of genoegen nemen met minder, maar niet lenen. Als het nodig is voor je studie moet je het gewoon doen, maar niet om wat ruim te kunnen leven tijdens je studie of om in die tijd minder te moeten werken.

[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 26-04-2017 23:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:03

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Lenen is niet verstandig. Een bijbaantje kan ook leerzaam zijn :)

Overigens hoef je een studieschuld niet op te geven voor een hypotheek volgens mij. Maar als ze erachter komen kunnen ze wel dingen doen

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-06 20:31

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Het aantal vrienden dat stopt met werken en maar 3- of 400 euro per maand van DUO trekt "omdat het toch pas over x jaar terugbetaald hoeft te worden" begint een beetje de spuigaten uit te lopen. Die mensen hebben geen flauw benul van wat ze te wachten staat...

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpei
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03-2022
Kuch, ligt ook een beetje aan je studie of je er naast KAN werken (en in hoeverre je wil leven). Maargoed, een lening van de duo kan zeker interessant zijn al vind ik 2.5% rente stevig. Huidige afstudeerders hebben 0%. Ten opzichte van de markt ga je geen betere lening vinden (waarschijnlijk). Heeft het een nuttig doel die lening? Dan kan je er best over denken. Geld dat je niet nodig hebt lenen omdat de voorwaarden gunstig zijn: wtf?

Keuzevakje economie doen;)?

[ Voor 4% gewijzigd door Scorpei op 26-04-2017 23:35 ]

Owner of http://scorpei.com/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Scorpei schreef op woensdag 26 april 2017 @ 23:32:
Kuch, ligt ook een beetje aan je studie of je er naast KAN werken (en in hoeverre je wil leven). Maargoed, een lening van de duo kan zeker interessant zijn al vind ik 2.5% rente stevig. Huidige afstudeerders hebben 0%. Ten opzichte van de markt ga je geen betere lening vinden (waarschijnlijk). Heeft het een nuttig doel die lening? Dan kan je er best over denken. Geld dat je niet nodig hebt lenen omdat de voorwaarden gunstig zijn: wtf?
Ik ben zelf eigenlijk al een groot deel van mijn leven geïnteresseerd geweest in geld en het investeren daarvan. Daarom heb ik voordat ik ging studeren ook alle opties qua DUO afgelopen. Ik hoef de studie (toebehoren) niet te betalen, en heb geen recht op aanvullende bedragen (die je niet hoeft terug te betalen). Dan blijf je over met ongeveer 1000 euro per maand om maximaal te lenen.

Wat ga je met die 1000 euro per maand doen? Spenderen aan feestjes of een mooie TV, of ga je dat op de bank zetten? Mijn idee was de bank. 2 problemen:
- Maximale vrijstelling box 3
- Het bedrag aan rente wat je krijgt tegenover wat je (wellicht) kwijt gaat zijn

In mijn geval kan ik nog maar zo'n klein bedrag lenen tot die vrijstelling dat het om een paar euro per jaar rente zou gaan. Dan moet je er rekening mee houden dat die rente op DUO geld variabel is, en dat je jaren gehannes met terugbetalen gaat hebben. Kortom gewoon niet de moeite waard.

Van de andere kant hebben mensen die maar een paar 100 euro in totaal hebben en dus nog flink kunnen lenen tot 25.000 (vrijstelling) wellicht al het probleem dat ze niet goed kunnen omgaan met het geld (door verschillende oorzaken). Dus dan denkt die persoon wellicht "oh, even 500 van de spaarrekening voor die computer kan wel, betaal ik wel terug ofzo", en is het einde zoek. Het is een te dunne lijn/balans in mijn optiek.

Op een infoavond op mijn hogeschool vertelde een docent doodleuk dat het wel ok was om net voor het einde van je studie een paar 1000 euro te lenen om daarvan de meubeltjes van Ikea te kunnen betalen in het huis wat er ooit moet gaan komen, met daarop veel toestemmende geluiden van ouders en studenten. Dit tot mijn grote afgunst. Ok, misschien heeft niet iedereen de tijd ervoor, maar een bijbaantje is inderdaad gewoon in meerdere opzichten ideaal. Ik werk sinds mijn 15de (3,5 jaar nu) 12 tot 16 uur per week, spaar consequent de helft daarvan voor juist die meubels en een huis en die andere helft kan ik mee doen wat ik wil. Zo moeilijk is het allemaal niet, je moet alleen de juiste 'uitleg' hebben gehad. Die komt meestal van ouders, en het gebrek aan besef van mensen van mijn leeftijd (ik vind het ook moeilijk hoor) helpt niet mee in de constructie die DUO hanteert.

Het oude systeem is wellicht ook niet waterdicht, maar het zorgt in ieder geval niet voor torenhoge schulden. De ouders van een vriendin van me kwamen op een verjaardag vertellen dat het plan is om 850 euro per maand te lenen voor een studentenhut van 20m2 en om van te leven. Ervan uitgaande dat de studie geen 4 maar 5 jaar duurt (immers maar 25% haalt het binnen 4 jaar volgens mij) ben je even 51.000 euro aan het terugbetalen. Dat is echt allerminst mals, maar verdeeld over 35 jaar is dat 120 euro per maand. Dat lijkt misschien nog steeds niet gigantisch, maar ik wil het wel zien als beginner die hoogstens 2200 bruto per maand heeft en een huis wil kopen O-) Of laat ik het nog 'extremer' stellen: een beginner/net afgestudeerde die geen baan kan vinden. Want buiten de ICT (de sector waar ik studeer) is die kans niet gering, en zelfs normaal op bepaalde studierichtingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:31
Nja, toen ik nog studeerde maakte ik altijd de afweging met lenen "kan ik dit aan mijn toekomstige zelf verantwoorden?". Immers je toekomstige zelf moet je lening terugbetalen. Zou je een rijbewijs kunnen verantwoorden aan je toekomstige zelf met geleend geld? In mijn geval zou dat ja zijn geweest. Een rijbewijs kun je het beste zo snel mogelijk halen en je hebt er je hele leven plezier/nut van. Maar om bier te kopen, of weet ik wat, zou mijn toekomstige zelf niet blij van zijn als die terug zou kijken en elke maand geld op zij moeten leggen omdat meneertje zo graag wilde zuipen.

Ik heb nu een baan en ik los 100 euro per maand af en dat voel ik totaal niet. Als ik jou was zou ik niet langer dan 3-5 jaar willen terugbetalen. Dus als je begint met 100 euro per maand en wanneer je groeit in je baan (is meer salaris) kun je dit verhogen naar 150/200 per maand. Dit betekent dat je ongeveer maximaal 5k kunt lenen voor nuttige dingen.

Neemt niet weg dat werken een betere oplossing is als dat mogelijk is. Dat zorgt naast geld namelijk ook voor persoonlijke ontwikkeling.

[ Voor 6% gewijzigd door TI_Observer op 27-04-2017 00:08 ]

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amsterdamn
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01:30
35 jaar lang 35 euro betalen? Op een gegeven moment zou dat me echt super gaan irriteren.

"Dont believe everything you read on the Internet just because there's a picture with a quote next to it." - Abraham Licoln, 1904.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Als het goed is, is het huidige rentepercentage 0%. Dan zou ik maximaal lenen en alles stallen op een spaarrekening waarbij eraf halen altijd mogelijk is. Dat laatste natuurlijk voor het geval de leenrente groter wordt dan de spaarrente. Dan moet je direct terug gaan betalen om er winst uit te halen.

Van het geleende geld kan je een deel gebruiken als 'investering.' Hierbij gaat het over investeringen die jouw leven dusdanig verbeteren, nu of in de toekomst, dat het de lening plus rente rechtvaardigt. Rijbewijs is daar een aardig voorbeeld van. Ik heb een aantal k's gebruikt om aan de andere kant van de wereld te gaan studeren (binnen mijn opleiding). De rechtvaardiging daar zit hem in het combineren van studeren en avontuur. Doe je zo'n avontuur na je studeren, dan zit het waarschijnlijk je werk/carrière in de weg. Bijv. een half jaar niet werken maar wel geld uitgeven aan avontuur is veel duurder dan het onder de studie doen met leengeld.

Deze derde paragraaf is grijs gebied en moet geen invloed op je keuze hebben. Het wordt nog mooier als de inflatie blijft gaan zoals die gaat. Stel je uiteindelijke lening is totaal €6.000. Tegen 2035 (oude stelselmethode) zal de waarde daarvan nog maar ~€4.000 zijn. In 2055 zou dat ~€3.000 zijn. In andere woorden, je geeft minder waarde terug dan je gekregen hebt. Je winst zou iets van het gemiddelde van start- en eindwaarde moeten zijn, en dat van de startwaarde afgetrokken.

Ik ben geen expert op dit gebied, zeker wat betreft de derde paragraaf niet, maar het strategische uitgangspunt van de tweede paragraaf blijft voor mij hoe dan ook staan. Houd er ook rekening mee dat deze post geschreven is met hoofdzakelijk het oude stelsel in gedachten.

[ Voor 4% gewijzigd door Saturnus op 27-04-2017 01:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:21
En dan lees ik hier nog allemaal "ik, terugbetalen". Maar wat als je een partner krijgt met op een hoge studieschuld? Dan mag je samen nog meer afbetalen per maand, vervolgens komen er nog 2 kleine koters bij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-06 16:26
Ventrexe schreef op woensdag 26 april 2017 @ 22:35:
Hallo,

Ik ga volgend jaar studeren op het hbo. Ik zag dat je door het nieuwe leenstelsel 35 jaar mag doen om je studieschuld af te lossen. Dus stel dat je 200 euro per maand leent over een periode van 4 jaar dit is ongeveer 10k euro. 15k met rente (2,5) als ik het over een periode van 35 jaar wil terugbetalen. Dus dat betekent als ik een baan vind maar rond de 35 euro per maand terug moet betalen! Ik heb de 200 euro extra niet perse nodig maar het is mooi meegenomen en 36 euro per maand vormt geen enkel probleem als ik baan heb..Het mooie is ook dat je pas terugbetaalt als een baan hebt met een bepaald inkomen. Dus klopt dit zit er niet ergens een addertje onder het gras..?
Laat de rente op een sociale lening gemiddeld over lange periode zo'n 3% bedragen. Bij een schuld van 15k gaat dan 37 euro per maand aan rente op. Om aan jouw maandbedrag van 36 en inlossing in 35 jaar te komen, moet ik de rente op 0 zetten en dat lijkt me een wat optimistische voorspelling. Reken dus eerder op een maandbedrag van 75 of 80 euro.

Nu is dat niet onoverkomelijk. Als je een studie gaat doen met goede arbeidsmarktperspectieven, zou ik me niet laten tegenhouden door een schuld van 15k.

Maar het is ook niet helemaal peanuts. In die 35 jaar zullen periodes zitten waarin je die last van 80 euro liever kwijt zou zijn. (hint: de eerste periode komt al vrij vlot na je afstuderen, namelijk als je op zoek bent naar een woning en op de huurmarkt niets leuks kunt vinden).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:05
mijn mening:
Als je leent, in plaats van een (stevige?) bijbaan neemt:
  • Bouw je geen pensioen op;
  • Moet je later terugbetalen (met rente);
  • Heb je niets om op je CV in te vullen;
  • Kun je gedurende de looptijd van je lening minder lenen bij (bijvoorbeeld) een hypotheek;
  • Heb je na je studie geen idee wat het concept "werk" eigenlijk is;
  • Heb je weliswaar meer te besteden, maar wel met de gedachte in je achterhoofd dat het eigenlijk niet jouw geld is;
  • Je loopt altijd het risico dat tussentijds de rente op je lening ineens omhoog gaat. Nu is het nagenoeg 0, maar 'niets' houdt de overheid tegen om over 10 jaar te stijgen 2-3% (of hoger). Daar zit je dan ineens met een verplichte aflossing van veeel meer dan een paar tientjes (voor nog 20 jaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

kuusj98 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 23:53:
[...]

In mijn geval kan ik nog maar zo'n klein bedrag lenen tot die vrijstelling dat het om een paar euro per jaar rente zou gaan. Dan moet je er rekening mee houden dat die rente op DUO geld variabel is, en dat je jaren gehannes met terugbetalen gaat hebben. Kortom gewoon niet de moeite waard.
[...]
De VRH heb je geen last van hoor, als je 50k 'vermogen' op je rekening hebt staan en tegelijkertijd 40k schulden bij duo is je totale vermogen 10k.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hans_1990
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Lastig onderwerp! Ik begrijp het ontmoedigen van lenen als je het niet direct nodig hebt / er ook voor kan werken. Voor mij is de motivatie erachter doorslaggevend geweest in mijn keuzes.

Als student heb je vaak veel tijd en en vrijheid, maar weinig geld.
Eenmaal afgestudeerd en aan het werk merk je dat meer geld binnenkomt maar dat je tijd zeer beperkt is met een fulltime baan.
Als je je pensioen leeftijd haalt heb je mogelijk geld en tijd, maar kan de leeftijd tegenwerken en pensioen en gezondheid zijn geen zekere dingen in het leven.

Ik heb tijdens mijn studeren zeer intensief gesport, waarvoor ik te weinig geld had en te weinig tijd over hield voor een baantje. Ik heb bewust bijgeleerd, wetende dat dit sporten alleen op jonge leeftijd mogelijk is op het niveau dat ik nastreefde. Hierdoor heb ik ten volle van mijn studententijd genoten en dingen gedaan die later niet meer mogelijk zijn. Door het sporten ben ik ook als persoon erg gegroeid, wat ik niet had voorzien. Enige waar ik spijt van kan krijgen (ondanks de waarschuwingen van mijn vader) is dat ik mijn lichaam bovenmatig heb belast en dat ik er wel nog een 3/4 leven mee moet. Mijn bescheiden studieschuld heb ik met 2 jaar werken bij elkaar gespaard en zou ik nu direct kunnen aflossen. Uiteraard is het niet leuk om deze eerste spaarcenten aan Duo te moeten afdragen, maar ik heb zeker geen spijt van mijn financiële keuzes. Bij mij heeft het goed uitgepakt, maar ik ben me wel bewust van het feit dat dit ook anders had kunnen zijn (als ik geen baan had gevonden bijv, of veel duurder zou wonen of andere tegenslagen zou zijn tegengekomen).

Zoals andere ook zeggen, kijk of je het echt nodig hebt. Doe het niet voor het gemak, maar weeg het goed tegen elkaar af. En houd rekening dat regelingen met de staat kunnen veranderen en dus onvoorspelbare wendingen kunnen nemen. Niets is zeker zoals jij het in je TS presenteert.

[ Voor 7% gewijzigd door hans_1990 op 27-04-2017 07:54 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03:04
breew schreef op donderdag 27 april 2017 @ 07:33:
mijn mening:
[list]
• Moet je later terugbetalen (met rente);
• Heb je niets om op je CV in te vullen;
• Heb je na je studie geen idee wat het concept "werk" eigenlijk is;
Dit lijken mij DÉ redenen om het inderdaad vooral NIET te doen.
Ik zou inderdaad een leuk of relevant bijbaantje zoeken.
Werken is niet altijd alleen maar leuk en genieten. Wellicht valt je uiteindelijke baan door nu te werken wel meer mee in plaats van tegen omdat je eerder alleen maar hebt lopen relaxen en genieten ;)

Wat is nu 1 dag in de week werken (bijvoorbeeld zaterdag overdag) en daarmee je al die ellende besparen op lange termijn. Indien je voor werken kiest in plaats van in 35 jaar terugbetalen heb je nu al 5000! euro bespaard :)

En indien je kort na je studie inderdaad wilt kopen zou het zomaar kunnen zijn dat je 20-30K minder kan lenen vanwege je "schulden"

[ Voor 7% gewijzigd door Thalaron op 27-04-2017 08:59 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:14
Ik ken iemand die maximaal geleend had volgens een. Wat ouder stelsel. Ik dacht dat hij 10 of 15k gespaard had. Na 3 jaar is hij met dat geld naar china vertrokken en heeft daar een bedrijf opgezet. Z'n studie nooit afgemaakt en de schulde na 8 jaar in een klap afgelost. Het kan je dus ook mogelijkheden bieden.

Dit is wel het enige positieve verhaal dat ik ken over die lening. De meeste mensen klagen dat ze nog moeten betalen. Jij vind 36 euro niet zo veel per maand. Maar van de week sprak ik nog iemand die 2tientjes die zij moest betalen eigenlijk niet kon missen. (gescheiden 2 kinderen).

Je weet niet hoe het leven loopt en 36 euro kan ineens een blok aan je been zijn. Hoewel je studieschuld niet hoeft te betalen als het echt niet kan geloof ik. Dan blijf je alleen altijd op de grens van armoe. Zodra je weer meer geld om handen hebt moet je weer meer gaan betalen.

Nee, tenzij je het echt nodig hebt zou ik het niet doen. Wat ik me voor kan stellen is dat je het eerste jaar wel het collegegeld leent. Het ligt aan de studie maar het eerste jaar kostte mij in ieder geval het meeste tijd. Daarna kon een baantje er wel bij.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Als je het niet nodig hebt niet doen. Maar om iedereen maar even uit z'n droom te helpen, lenen is voor heel veel mensen nodig. Wanneer je niet gebonden wil zijn aan het studieaanbod in de buurt en dus uit huis moet, en geen ouders hebt die voor een aanzienlijk deel van je kosten kunnen of willen opdraaien, moet je domweg lenen. 'Dan moet je maar in de buurt studeren' gaat vaak niet op omdat studies zowel qua reputatie als inhoud wezenlijk verschillen en veel studies niet overal worden aangeboden. Denk aan diergeneeskunde in Utrecht, technische studies in Delft of de uitstekende reputatie van rechten in Leiden.

Daarbij komt nog dat het voor een deel van de studenten gewoon goed is om het huis uit te gaan wegens een slechte verstandhouding met ouders. Ik ken zelfs iemand die simpelweg het huis uit is geschopt. Verder zijn er allerlei persoonlijke omstandigheden waarom iemand moet lenen. Sommigen kunnen vanwege studiedruk of andere hinder domweg niet werken (er zijn redelijk wat studies waar je significant meer tijd aan besteed dan een full-time baan, denk aan sterrenkunde).

En tja, velen zullen het hier niet mee eens zijn, maar een beetje ontspanning moet je ook niet onderschatten. Natuurlijk kun je alle overgebleven tijd naast je studie keihard werken om geen lening op te hoeven bouwen, maar dat zouden de meesten niet trekken. Daarnaast is je sociale ontwikkeling en de ontwikkeling van een netwerk binnen je vakgebied minstens zo belangrijk. Ook dan is lenen een uitkomst.

[ Voor 199% gewijzigd door Thomas op 27-04-2017 10:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Om maar even een tegengeluid te geven t.o.v. alle adviezen met goede karma hier:

Er zijn veel negatieve geluiden te horen, maar als je de discipline hebt kan je ook tegen 0% dat geld lenen en gewoon in deposito's stallen. Of als je wat minder risico-avers bent kan je er mee gaan beleggen. De DUO-lening is de meest gunstige lening die je ooit gaat krijgen namelijk. De rente ligt steevast onder de spaarrentes en de hypotheekrentes. Een stijging kan je makkelijk voorzien, aangezien de rente gekoppeld is aan die van staatsobligaties. Je kan op elk moment je schuld volledig aflossen. En zoals al aangegeven heb je met vermogensrendementsheffing niets te maken.

Voor mij was het erg fijn om 20k liquide te hebben aan het einde van mijn studie (3 jaar geleden). Toen ik een huis ging kopen heb ik een lagere hypotheek kunnen nemen en mezelf dus een hogere hypotheek bespaard.

Tijdens mijn studie heb ik een deel ook uitgegeven aan allerhande zaken die doorgaans als onverstandig worden gezien, dat mag je zelf wel inkleuren. Levert me dat nu een hogere schuld op? Ja. Heb ik daar spijt van? Nee, absoluut niet. Dat zijn onvergetelijke ervaringen en daar los ik nu zonder spijt die lening voor af.

Of nou, eigenlijk niet, want ik heb mijn aflossing nog op pauze staan. Het is immers veel gunstiger om af te lossen op mijn hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:07

Qwerty-273

Meukposter

Gewoon doen! met 15k extra kan je behoorlijk binnen lopen met binaire opties waarmee je dan je pensioen lekker aan kan vullen, en je wellicht al op je 45ste kan rentenieren en cruisen in een cabrio!
</sarcasme>

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:19

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

breew schreef op donderdag 27 april 2017 @ 07:33:
mijn mening:
  • Bouw je geen pensioen op;
AOW bouw je vanaf je 15e op, alleen door in NL te wonen. Hoef je niets voor te doen.
Werkgeverspensioen bouw je door de bank genomen pas vanaf je 21e op. Dus die vlieger gaat niet altijd op. En het pensioenpotje dat je met het bescheiden geld opbouwt, is vaak dusdanig klein, dat je bij beëindigen van je bijbaan 2 jaar later een brief op de mat kunt krijgen dat ze je een eenmalig uitkering doen ter hoogte van het opgebouwde bedrag, omdat je pensioenpotje te klein is voor ze. Heb je niet eens een keuze in, afkoop noemen ze dat. En als die afkoop ook nog eens in een volgende belastingschijf valt, betaal je er ook nog eens meer belasting over...
Laat je het overhevelen naar je nieuwe werkgever zijn pensioenfonds, dan is dat vaak ook een nihil verschil op het eind.

Ik vind dit dus niet zo'n heel sterk argument, tenzij je enigszins bekend wil raken met het fenomeen dat pensioen heet.

Voor de rest ben ik het wel eens hoor. Ga eens op de stoel van een recruter / toekomstige baas zitten: A nooit gewerkt, B meerdere bijbanen gehad, beide starter dus even duur. Goh, naar wie zou mijn voorkeur uitgaan? Luilak A of harde werker B? (zwart wit gezegd ;))

[ Voor 4% gewijzigd door Freakertje op 27-04-2017 10:53 ]

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

en 36 euro per maand vormt geen enkel probleem als ik baan heb
Als mijn tante kloten had was het mijn oom geweest.

Maar zonder gekheid. Je heb al genoeg nuttig advies gekregen maar ik miste er toch nog iets. Wat als er wat met je gebeurd? Je raakt arbeidsongeschikt of je kan het werk niet meer doen waarvoor je gaat studeren? Dan ga je stukken minder verdienen en dan is die 36 euro per maand evengoed een hoop geld hoor.

Als je het niet nodig heb zou ik het gewoon niet doen.

Is dus niet waar. (zie post hieronder)

[ Voor 4% gewijzigd door Technomania op 27-04-2017 11:45 ]

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

technomania schreef op donderdag 27 april 2017 @ 11:35:
[...]

Als mijn tante kloten had was het mijn oom geweest.

Maar zonder gekheid. Je heb al genoeg nuttig advies gekregen maar ik miste er toch nog iets. Wat als er wat met je gebeurd? Je raakt arbeidsongeschikt of je kan het werk niet meer doen waarvoor je gaat studeren? Dan ga je stukken minder verdienen en dan is die 36 euro per maand evengoed een hoop geld hoor.

Als je het niet nodig heb zou ik het gewoon niet doen.
Op een uitkering hoef je niet af te lossen. De lening vervalt verder na een x aantal jaar.

Overigens geen excuus om er maar op los te lenen, maar desalniettemin prettig om te weten.

[ Voor 6% gewijzigd door Thomas op 27-04-2017 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:28
Ventrexe schreef op woensdag 26 april 2017 @ 22:48:
Omdat ik maar 36 euro per maand moet terugbetalen als het 15k is? De 15k is met 2,5% rente
De rente is niet vast. Met een beetje geluk kan het bedrag van 36 euro in de toekomst dus veel hoger zijn.
https://duo.nl/particulie...en-studieschuld/rente.jsp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Thomas schreef op donderdag 27 april 2017 @ 11:42:
[...]

Op een uitkering hoef je niet af te lossen. De lening vervalt verder na een x aantal jaar.
Ok. Dat wist ik niet. Bedankt voor de toevoeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Thomas schreef op donderdag 27 april 2017 @ 11:42:
[...]

Overigens geen excuus om er maar op los te lenen, maar desalniettemin prettig om te weten.
Dit is wel erg kort door de bocht. De aflossingsfase is 35 jaar. Als je je schuld binnen 35 jaar niet af kunt lossen vervalt deze. Dit houdt in dat je 35 jaar lang minder moet verdienen dan het minimumloon (geen pretje). Voor de rest heeft het wel of niet moeten aflossen niets te maken met een uitkering, maar met het bedrag dat je bruto verdient. Zie ook https://www.duo.nl/partic...naar-de-nieuwe-regels.jsp .

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:39
Waak er in ieder geval voot een bedrag te vertalen naar € per maand over een lange periode, dan kan je alles weinig laten lijken.

Bedenk eens hoeveel geld €10.000,- is als je het wilt sparen, precies zoveel is het als je het leent.

Met €10k spaargeld afstuderen is een wereld van verschil met €10k schuld. Stel je moet een auto kopen of verhuizen voor je nieuwe droombaan dan is het maar wat handig.

Dat gezegd hebbende zou ik het alsnog combineren. Sowieso werken en geen geld uitgeven aan onzin waar je geen geld voor hebt. Alsnog liever een studieschuld dan zonder buffer eindigen. Als ik het zelf opnieuw zou doen zou ik maximaal lenen en sparen/beleggen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

wcduck schreef op donderdag 27 april 2017 @ 11:58:
[...]

Dit is wel erg kort door de bocht. De aflossingsfase is 35 jaar. Als je je schuld binnen 35 jaar niet af kunt lossen vervalt deze. Dit houdt in dat je 35 jaar lang minder moet verdienen dan het minimumloon (geen pretje). Voor de rest heeft het wel of niet moeten aflossen niets te maken met een uitkering, maar met het bedrag dat je bruto verdient. Zie ook https://www.duo.nl/partic...naar-de-nieuwe-regels.jsp .
Dat bedoelde ik inderdaad. Ik zit goddank nog in het oude stelsel trouwens. Maar goed, punt blijft dar wanneer je door wat voor reden dan ook permanent niet aan het werk kunt, je niet hoeft terug te betalen. Althans, neem aan dat wanneer je een gigantisch vermogen hebt wel moet terugbetalen, maar dan hoef je je daar ook niet zo druk over te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

Als je uitgaat van 35 jaar 36 euro betalen om 10K af te lossen reken je kennelijk met zo'n 2,5% rente.

Als je 35 jaar lang 36 euro (432 per jaar) op een spaarrekening zet tegen die rente heb je een dikke 23k.

Los van of 2,5% als lenings- of spaarrente op lange termijn realistisch zijn (als je daar betrouwbare voorspellingen over kunt doen, hoef je niet te gaan studeren, dan kun je erg rijk worden in de financiele sector) mag je niet vergeten dat je die 36 euro per maand die je zonder pijn weg verwacht te gooien ook zonder pijn nuttig kunt investeren. En dat misgelopen rendement moet je wel meenemen in je afweging.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Als je 35 jaar lang 36 euro (432 per jaar) op een spaarrekening zet tegen die rente heb je een dikke 23k.
Dat is wel héél erg veel rente op een spaarrekening. Rabobank zit op 0,20%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:24
finsdefis schreef op donderdag 27 april 2017 @ 10:39:
Om maar even een tegengeluid te geven t.o.v. alle adviezen met goede karma hier:

Er zijn veel negatieve geluiden te horen, maar als je de discipline hebt kan je ook tegen 0% dat geld lenen en gewoon in deposito's stallen. Of als je wat minder risico-avers bent kan je er mee gaan beleggen. De DUO-lening is de meest gunstige lening die je ooit gaat krijgen namelijk. De rente ligt steevast onder de spaarrentes en de hypotheekrentes. Een stijging kan je makkelijk voorzien, aangezien de rente gekoppeld is aan die van staatsobligaties. Je kan op elk moment je schuld volledig aflossen. En zoals al aangegeven heb je met vermogensrendementsheffing niets te maken.

Voor mij was het erg fijn om 20k liquide te hebben aan het einde van mijn studie (3 jaar geleden). Toen ik een huis ging kopen heb ik een lagere hypotheek kunnen nemen en mezelf dus een hogere hypotheek bespaard.

Tijdens mijn studie heb ik een deel ook uitgegeven aan allerhande zaken die doorgaans als onverstandig worden gezien, dat mag je zelf wel inkleuren. Levert me dat nu een hogere schuld op? Ja. Heb ik daar spijt van? Nee, absoluut niet. Dat zijn onvergetelijke ervaringen en daar los ik nu zonder spijt die lening voor af.

Of nou, eigenlijk niet, want ik heb mijn aflossing nog op pauze staan. Het is immers veel gunstiger om af te lossen op mijn hypotheek.
Que? Jij hebt met een schuld van 20k bij DUO kunnen besparen op je hypotheek? Tenzij je die schuld verzwegen hebt, heeft een schuld doorgaans een grotere mindering op de maximale hypotheek dan de hoogte van de schuld.
Of heb je zogenaamd met die lening van DUO daarnaast 20k kunnen sparen als eigen inleg op de hypotheek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 14:58
Ik zou trouwens niet gaan werken als het een redelijke kans veroorzaakt op studievertraging. Ik woon op kamers, en leen daar geld voor. Alleen 300 euro per maand huur is al 3600 euro per jaar, en dat ga ik sowieso nooit kunnen verdienen met een bijbaan. Dus stel ik moet door te werken een jaar langer op kamers, verdien ik misschien 2000 euro met mijn bijbaan maar moet ik 5000 euro extra lenen. Dan is lenen en je studie halen dus wel de betere optie :P

Verder probeer ik wel fulltime te werken in de zomervakantie voor een paar weekjes, en probeer ik relatief sober te leven. Maar ja, veel mensen zijn het wat betreft het laatste met me oneens, en lenen maximaal onder het mom van later verdien ik genoeg en heb ik er geen tijd meer voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koennnnnn
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-01-2022
Hier toch een klein tegengeluid op de meesten hier. Hoewel het waar is dat werken inderdaad wat bijdraagt voor je CV en qua ervaring, zijn er genoeg andere dingen die je in je studententijd kunt doen. Denk aan commissies, besturen, verenigingen etc. Dit draagt ook bij aan je CV en aan je persoonlijke ontwikkeling. Door in je studietijd heel veel te werken mis je in dat opzicht erg veel.

Daarnaast moet je kijken hoe zwaar je studie is. Door te veel te werken loop je het risico vertraging op te lopen, wat veel meer kost dan wat je verdient met werken ;)

Dit neemt niet weg dat ook een bijbaan zeker goed is. Echter, als je door een klein bedrag te lenen ook buiten werk gerelateerde dingen je persoonlijk sterk weet te ontwikkelen voegt dit wat mij betreft meer toe aan je studententijd, en ook voor later.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-06 16:56

Zenix

BOE!

Ik leen maximaal onder oude stelsel. Ik zou ook maximaal lenen onder de nieuwe dan is zo'n 48K in vier jaar. Waarom? Vanwege de goede voorwaarden.

- Lage rente 0% op dit moment, ziet er niet uit dat komende jaren veel meer gaat worden. Rente op staatsobligaties is negatief voor staat. Dus de overheid verdient er gewoon op, dus dat slecht is voor belastingbetaler valt te betwijfelen. Overheid wil geen negatieve rente aanbieden.
- Bij overlijden wordt de schuld kwijtgescholden.
- Geen BKR registratie.
- 40 jaar om terug te betalen als je betaling op pauze zet.
- Langere looptijd van 35 jaar ipv 15 zorgt dat nieuwe leenstelsel minder invloed heeft op hypotheek.
- Als je verstandig met geld omgaat heb je in die 40 jaar een stuk meer geld dan dat je moet betalen.
- Je kan de lening altijd aflossen als het ongunstig wordt.
- Hoeft niet af te lossen als je minimumloon of minder verdient, dus heb je ook financieel vangnet.

Probleem hierbij is vooral jezelf. Heb jij de discipline om goed met geld om te gaan dan is het prima. Mensen vinden het misschien niet leuk als je dit doet, maar het is zeker niet onverstandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
  • Laatst online: 14:24
Zenix schreef op donderdag 27 april 2017 @ 13:18:
Ik leen maximaal onder oude stelsel. Ik zou ook maximaal lenen onder de nieuwe dan is zo'n 48K in vier jaar. Waarom? Vanwege de goede voorwaarden.

- lage rente 0% op dit moment, ziet er niet uit dat komende jaren veel meer gaat worden. Rente op staatsobligaties negatief voor staat. Dus de overheid verdient er gewoon op, dus dat slecht is voor belastingbetaler valt te betwijfelen. Overheid wil geen negatieve rente aanbieden.
- Bij overlijden wordt de schuld kwijtgescholden.
- Geen BKR registratie.
- 40 jaar om terug te betalen als je betaling op pauze zet.
- langere looptijd van 35 jaar ipv 15 zorgt dat nieuwe leenstelsel minder invloed heeft op hypotheek.
- Als je verstandig met geld omgaat heb je in die 40 jaar een stuk meer geld dan dat je moet betalen.
- Je kan de lening altijd aflossen als het ongunstig wordt.
- Hoeft niet af te lossen als je minimumloon of minder verdient, dus heb je ook financieel vangnet.

Probleem hierbij is vooral jezelf. Heb jij de discipline om goed met geld om te gaan dan is het prima. Mensen vinden het misschien niet leuk als je dit doet, maar het is zeker niet onverstandig.
Nog geen BKR registratie.
Houdt er echter rekening mee dat er niks zo zeker is als een regering.
Ze kunnen ineens besluiten om de burger meer te "beschermen" om het wel bij het BKR te laten registeren.
Dus geen hypotheek, geen lening voor andere dingen als je dat dringend nodig hebt.
Waarom? omdat je 48k schuld hebt.
Je betaald dan wel netjes af, maar daar heeft een kredietverstrekker geen oren naar.
Al heb je hem na 15 jaar voor 95% afbetaald, dan rekenen ze gewoon 48k mee.

Ik zou het niet doen met de nieuwe regels en indien je ouders het kunnen vragen of je bij hun kunt lenen als je het nodig hebt en anders een bijbaan nemen.

Onze regering promoot overal dat geld lenen geld kost, dat klopt ook inderdaad, maar ze zadelen wel jongeren op met hoge schulden omdat ze een goede opleiding willen doen :-(

[ Voor 4% gewijzigd door MdO82 op 27-04-2017 13:24 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Daarom ook de notie van dat je het altijd moet kunnen aflossen als ongunstig is. Maar daarvoor moet je verstandig met geld om gaan. Laat dat nou vaak eerder een probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Kan er wel over door blijven tikken, maar dat helpt helaas niet ;)
Het is en blijft gewoon een domme zet dat ze de regels hebben aangepast

[ Voor 13% gewijzigd door MdO82 op 27-04-2017 13:27 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

MdO82 schreef op donderdag 27 april 2017 @ 13:26:
Kan er wel over door blijven tikken, maar dat helpt helaas niet ;)
Het is en blijft gewoon een domme zet dat ze de regels hebben aangepast
Klinkt misschien vreemd van een student, maar ik vindt het vaak overtrokken. Als je ouders weinig verdienen krijg je bijvoorbeeld aanvullende beurs in nieuwe stelsel. Die aanvullende beurs is net zoveel als basis+aanvullend in oude stelsel. Probleem is vooral de uitwonende beurs die er niet meer is, de thuiswonende beurs stelde weinig voor.

Hierdoor is het wel lastiger on op kamers te wonen. Maar je kan ook gewoon met het OV. En het kan dan voorkomen dat je vier uur per dag in de trein zit, maar die tijd kan je prima steken in je studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:54
Er zijn ook genoeg situaties in mijn vriendenkring waarbij het lenen via de DUO het bekostigen van een huis een stuk makkelijker heeft gemaakt.

Zelf heb ik ook een redelijke studieschuld die mij helemaal niet in de weg heeft gestaan bij het aanvragen van een hypotheek. Dat dit mogelijk anders word in de toekomst is inderdaad wel iets om rekening mee te houden.

Zelf heb ik nu een schuld waarvoor een ik rentepercentage betaal van 0.60%, dit percentage word per Januari 2018 waarschijnlijk herzien naar 0.00 of 0.01% (vorig jaar was het 0!).

Alles wat ik meer geleend had, was dat direct in de woning gegaan, in een hypotheek waar ik nu 2.8% over betaal.

Reken uit je winst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
geekeep schreef op donderdag 27 april 2017 @ 13:04:
[...]

Que? Jij hebt met een schuld van 20k bij DUO kunnen besparen op je hypotheek? Tenzij je die schuld verzwegen hebt, heeft een schuld doorgaans een grotere mindering op de maximale hypotheek dan de hoogte van de schuld.
Of heb je zogenaamd met die lening van DUO daarnaast 20k kunnen sparen als eigen inleg op de hypotheek?
Ja, misschien wat onduidelijk geformuleerd, sorry.

Ik kon inderdaad minder lenen, maar het huis dat ik kocht zat toch niet aan mijn maximale leenbedrag. Dat wilde ik namelijk sowieso niet, omdat me dat onverstandig leek.

Ik heb het inderdaad als 'eigen inleg' gebruikt, en die 0,8% rente bij DUO voor 20k is een stuk gunstiger dan dat tegen 2,9% te lenen.

De verhouding blijft ongeveer hetzelfde, nu de rentes 0% (DUO) en ca. 2% (hypotheek, schat ik) zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
geekeep schreef op donderdag 27 april 2017 @ 13:04:
[...]

Het hoeft er toch niet om te gaan om MEER te kunnen lenen, het gaat om een lagere hypotheek.

Liever 20k studieschuld + 160k hypotheek dan een hypotheek van 180k.

Hoogte van de max hypotheek is alleen een probleem als je in de buurt van je max LTI zit en dat zou ik toch niet willen. Toen ik mijn hypotheek afsloot had ik daar gewoon nog een studieschuld van > €60k bij kunnen hebben.

Uiteraard als je leent en het dan extra uitgeeft dan kom je er slechter af maar dat was in ieder geval niet het punt dat ik wilde maken.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 27-04-2017 13:45 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyren
Waarom gaat iedereen ervan uit dat ik een huis wil kopen? Een huurwoning is goed genoeg voor mij. En ik werk al 5 jaar dus dat zit ook wel goed maar dit gaat net in 5 havo. Ik wil vooral volledig op mijn studie concentreren en het gewoon in 4 jaar afmaken. Met 100/200 per maand als steun. Beiden ouders hebben het niet breed dus ik moet alles zelf betalen.

[ Voor 21% gewijzigd door Nyren op 27-04-2017 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
MdO82 schreef op donderdag 27 april 2017 @ 13:23:
[...]

Nog geen BKR registratie.
Houdt er echter rekening mee dat er niks zo zeker is als een regering.
Ze kunnen ineens besluiten om de burger meer te "beschermen" om het wel bij het BKR te laten registeren.
Dus geen hypotheek, geen lening voor andere dingen als je dat dringend nodig hebt.
Waarom? omdat je 48k schuld hebt.
Je betaald dan wel netjes af, maar daar heeft een kredietverstrekker geen oren naar.
Al heb je hem na 15 jaar voor 95% afbetaald, dan rekenen ze gewoon 48k mee.

Ik zou het niet doen met de nieuwe regels en indien je ouders het kunnen vragen of je bij hun kunt lenen als je het nodig hebt en anders een bijbaan nemen.

Onze regering promoot overal dat geld lenen geld kost, dat klopt ook inderdaad, maar ze zadelen wel jongeren op met hoge schulden omdat ze een goede opleiding willen doen :-(
Volgens het huidige wetsvoorstel gaat de meest actuele schuld meetellen, en ook mimder, omdat je langer de tijd hebt om af te lossen en dus lagere maandlasten hebt.

BKR hoeft in principe niets uit te maken als je geen negatieve codering hebt (betalingsachterstanden), want je bent nu ook al verplicht je schuld op te geven. Als het bij het BKR geregistreerd wordt kan je het alleen niet meer verzwijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 904103

Ik zou nog veel meer lenen dan slechts 200 euro per maand. Ik weet niet precies wat je overige inkomsten zijn, maar het wettelijk collegeld voor 2017-2018 is €2006. Van die 200 euro kun je dus alleen je collegeld en je boeken betalen, meer niet. Ga lekker op kamers, geniet van het leven, ga reizen, je studententijd hoort namelijk de leukste tijd van je leven te zijn. Na je studie komt er een baan, misschien een vrouw en kinderen en dan valt er zo veel niet meer te genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Laatst online: 16:46
Als je het goed kunt gebruiken zie ik geen reden waarom je niet wat zou kunnen lenen. Terug betalen lijkt nu niet zo erg maar als het eenmaal tijd is kom je er achter dat het toch best klote is. Dus leen niet teveel.

En iedereen wil uiteindelijk een huis kopen. Wat je nu belangrijk vind is wat anders dan wat je na je studie belangrijk vind. Daarnaast vroeg mijn hypotheek adviseur niet eens naar mijn DUO lening, heb ik dus ook niet opgegeven. Ligt aan de bank/adviseur of dat gevraagd wordt.

Ik moet nog 10 jaar afbetalen, hoe meer ik verdien hoe ik meer ik terug betaal. Na die 10 jaar wordt de rest kwijtgescholden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 27-06 16:26
Anoniem: 904103 schreef op donderdag 27 april 2017 @ 13:57:
Na je studie komt er een baan, misschien een vrouw en kinderen en dan valt er zo veel niet meer te genieten.
Als je genieten uidrukt in de hoeveelheid bier die je per week kunt drinken, geef ik je gelijk. Bij iedere andere definitie geef ik je ongelijk :)

Als het goed is, het je straks een baan waarvan je geniet en waarmee je goed verdient. Of een andere vorm van inkomsten waarvan je nog meer geniet. Ik heb al jaren geen baan meer :) En een vrouw en kinderen, dat beperkt op sommige punten je vrijheid, maar opent weer andere dimensies van genieten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Ik heb een kleine titelfix uitgevoerd, gezien die (naar mijn idee) iets onduidelijk was.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Thomas schreef op donderdag 27 april 2017 @ 12:28:
[...]

Dat bedoelde ik inderdaad. Ik zit goddank nog in het oude stelsel trouwens. Maar goed, punt blijft dar wanneer je door wat voor reden dan ook permanent niet aan het werk kunt, je niet hoeft terug te betalen. Althans, neem aan dat wanneer je een gigantisch vermogen hebt wel moet terugbetalen, maar dan hoef je je daar ook niet zo druk over te maken.
Er wordt enkel naar je bruto loon gekeken. Vermogen doet er niet toe, evenals het wel of niet kunnen verrichten van arbeid. Als je bijvoorbeeld in de WIA zit (= omdat je arbeidsongeschikt bent) moet je omdat je een bruto inkomen hebt alsnog aflossen (alhoewel dit wel beperkt is). In het oude leenstelsel moet je overigens al bij een lager bruto loon (ik dacht bijstandsniveau) gaan afbetalen. De regels zijn dus niet zo rooskleurig als door menigeen wordt gepresenteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 904103

Nopheros schreef op donderdag 27 april 2017 @ 14:11:
Als je het goed kunt gebruiken zie ik geen reden waarom je niet wat zou kunnen lenen. Terug betalen lijkt nu niet zo erg maar als het eenmaal tijd is kom je er achter dat het toch best klote is. Dus leen niet teveel.

En iedereen wil uiteindelijk een huis kopen. Wat je nu belangrijk vind is wat anders dan wat je na je studie belangrijk vind. Daarnaast vroeg mijn hypotheek adviseur niet eens naar mijn DUO lening, heb ik dus ook niet opgegeven. Ligt aan de bank/adviseur of dat gevraagd wordt.

Ik moet nog 10 jaar afbetalen, hoe meer ik verdien hoe ik meer ik terug betaal. Na die 10 jaar wordt de rest kwijtgescholden.
Niet iedereen wil een huis kopen.
t_captain schreef op donderdag 27 april 2017 @ 14:34:
[...]

Als je genieten uidrukt in de hoeveelheid bier die je per week kunt drinken, geef ik je gelijk. Bij iedere andere definitie geef ik je ongelijk :)

Als het goed is, het je straks een baan waarvan je geniet en waarmee je goed verdient. Of een andere vorm van inkomsten waarvan je nog meer geniet. Ik heb al jaren geen baan meer :) En een vrouw en kinderen, dat beperkt op sommige punten je vrijheid, maar opent weer andere dimensies van genieten.
Ik had het inderdaad genuanceerder kunnen brengen. Maar de studentenperiode is een periode waar je nog relatief weinig verantwoordelijkheden hebt, waarin je jezelf kan ontwikkelen, en de periode waarin je (hopelijk) vrienden voor het leven maakt. Het is dan zonde om juist in die periode op een houtje te gaan bijten. Zie het als een investering in jezelf. Het lijkt mij ook veel beter voor je persoonlijke ontwikkeling om bij een studie-/studentenvereniging te gaan dan bij de Albert Heijn of in een bar of iets dergelijks te gaan werken. En voor je CV is dat eerste veel beter dan het laatste. Dit topic is een goed voorbeeld van mensen die na hun studie op een koude kermis belanden en zich dan afvragen "is dit het nou"? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ventrexe schreef op donderdag 27 april 2017 @ 13:47:
Waarom gaat iedereen ervan uit dat ik een huis wil kopen? Een huurwoning is goed genoeg voor mij. En ik werk al 5 jaar dus dat zit ook wel goed maar dit gaat net in 5 havo. Ik wil vooral volledig op mijn studie concentreren en het gewoon in 4 jaar afmaken. Met 100/200 per maand als steun. Beiden ouders hebben het niet breed dus ik moet alles zelf betalen.
8)7

Als je volgend jaar begint met studeren neem ik even aan dat je ook nog niet bijzonder oud bent, je kan dan nog echt niet overzien of je een huis wilt kopen of huren later. En ja 'later' is niet perse direct na je studie, maar in de tijd dat je de schuld nog hebt staan.

Als je niet hoeft te lenen moet je het niet doen, maar je naar mijn mening ook geen problemen hebben met geld tijdens je studie. Ik leen in het oude stelsel om mijn studie te bekostigen, ik werk een paar uur in de week voor vrije tijd, auto, vakantie en de vriendin :| .

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:05
Freakertje schreef op donderdag 27 april 2017 @ 10:51:
[...]Werkgeverspensioen bouw je door de bank genomen pas vanaf je 21e op. Dus die vlieger gaat niet altijd op. En het pensioenpotje dat je met het bescheiden geld opbouwt, is vaak dusdanig klein, dat je bij beëindigen van je bijbaan 2 jaar later een brief op de mat kunt krijgen dat ze je een eenmalig uitkering doen ter hoogte van het opgebouwde bedrag, omdat je pensioenpotje te klein is voor ze.
Je weet nooit waar het goed voor is. Bij een laatste reorganisatie (rijksoverheidsorganisatie) werd bij ons (per leeftijdscategorie) gekeken naar anciënniteit op basis van jaren pensioenopbouw bij het ABP. Toen bleek dat mijn (studie)bijbaantje als studentassitent mij ineens 3 jaar voordeel heeft gegeven ten opzichte van mijn directe collega's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Anoniem: 904103 schreef op donderdag 27 april 2017 @ 14:44:
[...]

Niet iedereen wil een huis kopen.

[...]

Ik had het inderdaad genuanceerder kunnen brengen. Maar de studentenperiode is een periode waar je nog relatief weinig verantwoordelijkheden hebt, waarin je jezelf kan ontwikkelen, en de periode waarin je (hopelijk) vrienden voor het leven maakt. Het is dan zonde om juist in die periode op een houtje te gaan bijten. Zie het als een investering in jezelf. Het lijkt mij ook veel beter voor je persoonlijke ontwikkeling om bij een studie-/studentenvereniging te gaan dan bij de Albert Heijn of in een bar of iets dergelijks te gaan werken. En voor je CV is dat eerste veel beter dan het laatste. Dit topic is een goed voorbeeld van mensen die na hun studie op een koude kermis belanden en zich dan afvragen "is dit het nou"? :+
Wilde dit er eigenlijk ook nog bijhalen, zeker nadat ik las 'voor wie zou een recruiter gaan, een luilak of een harde werker'. Een jaartje bestuur in een studievereniging of studentenvereniging is veel lucratiever dan jaren zwoegen bij de AH. Lid zijn soms al, wat dat betreft is het corps nog best een goede investering als je eieren voor je geld wil. Hoe hard je ook werkt, zo'n netwerk, en zeker een bestuursfunctie, geeft veel meer garantie op een goedbetaalde baan.

En verder vind ik ook gewoon niet dat je als student elke cent moet omdraaien. Een vetpot zul je nooit hebben zonder rijke ouders/een grote erfenis, maar om nou de eindjes aan elkaar te moeten binden terwijl je studieprestaties uiteindelijk het belangrijkst zijn is geen goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Waarom gaat iedereen ervan uit dat ik een huis wil kopen? Een huurwoning is goed genoeg voor mij.
Het gaat er om of je de komende 35 jaar een huis gaat kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Anoniem: 904103 schreef op donderdag 27 april 2017 @ 14:44:
[...]

Niet iedereen wil een huis

[...]
En vergeet de groep die het niet kunnen ook niet :)
Ongeacht of ze nu wel of geen lening bij DUO hebben

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Anyway, ik denk dat we kunnen concluderen dat het verstandig is om je lening zo veel mogelijk te beperken maar dat velen er gewoon niet onderuit komen. Zoals ik al geschreven had, een zware studie en uit huis gaan kun je zelf niet bekostigen zonder rijke ouders of enorm eigen vermogen. Niet als je je studie voor wil laten gaan in ieder geval. De meesten die ik ken lenen of hebben geleend en zijn tot nu toe nog niet in een kartonnen doos beland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Thomas schreef op donderdag 27 april 2017 @ 15:11:
[...]
Een jaartje bestuur in een studievereniging of studentenvereniging is veel lucratiever dan jaren zwoegen bij de AH. Lid zijn soms al, wat dat betreft is het corps nog best een goede investering als je eieren voor je geld wil. Hoe hard je ook werkt, zo'n netwerk, en zeker een bestuursfunctie, geeft veel meer garantie op een goedbetaalde baan.
Dit wordt altijd gezegd maar ik vraag me dan toch af voor welke functies/branches dit daadwerkelijk geldt. Dat het niet gezien wordt als nadeel (val het leven genieten wordt je niet aangerekend) akkoord, dat het ook echt als pluspunt wordt gezien... ik weet het niet. Bij de werving in mijn omgeving geloof ik niet dat dat zo leeft in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:51
Waarom gaat iedereen ervan uit dat ik een huis wil kopen? Een huurwoning is goed genoeg voor mij.
Ik zat 'vroeger' ook in die gedachten. Ik wilde wel huren i.p.v. kopen.
En toch heb ik nu een koophuis.

Waarom:
Met mijn salaris HBO Developer verdien ik teveel om in aanmerking te komen voor sociale huur, dus zat ik aan (kale) huurprijzen van +/- 650-900 EUR per maand.
Ik heb nu een koophuis met totale woonlasten van 700 EUR per maand, en dat is nog groter/betere wijk dan waar ik naar zat te kijken voor een huurhuis.

Helaas is de markt zo erg verziekt dat huren niet interessant voor mij was :(

Ter info, ben nu 26 jaar en sinds 1,5 jaar afgestudeerd aan het HBO met een (te grote, naar mijn mening) studieschuld.

[ Voor 21% gewijzigd door Ryur op 27-04-2017 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technomania
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

True schreef op donderdag 27 april 2017 @ 14:46:
[...]
je kan dan nog echt niet overzien of je een huis wilt kopen of huren later. En ja 'later' is niet perse direct na je studie, maar in de tijd dat je de schuld nog hebt staan.
Zoiets kan je al heel jong besluiten hoor weet ik uit eigen ervaring.

Ik heb 2 linkerhanden, een motoriek die hoognodig een smeerbeurt nodig heeft en houd graag van dingen uitstellen.

In een eigen huisje moet je wel een beetje kunnen klussen om de kosten te besparen. Een aannemer is duur, iedere keer hulp vragen van vrienden wordt vervelend (al zouden ze dat met liefde voor me doen).

Ik kan letterlijk geen spijker in een plank slaan zonder mijn vingers te beschadigen of 3x mis te slaan.

Neehoor. Lekker (goedkoop) huren en als er iets stuk is bel ik de woningstichting! Soms hebben hun ook goede ideeën in de zin van een likje verf of een nieuwe keuken.

(Sorry raakte ietwat offtopic :X )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nyren
technomania schreef op donderdag 27 april 2017 @ 16:11:
[...]

Zoiets kan je al heel jong besluiten hoor weet ik uit eigen ervaring.

Ik heb 2 linkerhanden, een motoriek die hoognodig een smeerbeurt nodig heeft en houd graag van dingen uitstellen.

In een eigen huisje moet je wel een beetje kunnen klussen om de kosten te besparen. Een aannemer is duur, iedere keer hulp vragen van vrienden wordt vervelend (al zouden ze dat met liefde voor me doen).

Ik kan letterlijk geen spijker in een plank slaan zonder mijn vingers te beschadigen of 3x mis te slaan.

Neehoor. Lekker (goedkoop) huren en als er iets stuk is bel ik de woningstichting! Soms hebben hun ook goede ideeën in de zin van een likje verf of een nieuwe keuken.

(Sorry raakte ietwat offtopic :X )
Haha, je leest mijn gedachten. Idd zonder veel gedoe gewoon wonen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Ryur schreef op donderdag 27 april 2017 @ 16:01:
[...]

Ik zat 'vroeger' ook in die gedachten. Ik wilde wel huren i.p.v. kopen.
En toch heb ik nu een koophuis.

Waarom:
Met mijn salaris HBO Developer verdien ik teveel om in aanmerking te komen voor sociale huur, dus zat ik aan (kale) huurprijzen van +/- 650-900 EUR per maand.
Ik heb nu een koophuis met totale woonlasten van 700 EUR per maand, en dat is nog groter/betere wijk dan waar ik naar zat te kijken voor een huurhuis.

Helaas is de markt zo erg verziekt dat huren niet interessant voor mij was :(

Ter info, ben nu 26 jaar en sinds 1,5 jaar afgestudeerd aan het HBO met een (te grote, naar mijn mening) studieschuld.
Het is over het algemeen toch zo dat een koophuis (in NL ten minste) meer waar voor het geld biedt? 800 euro voor een middelmatige huurwoning is niks. Ik heb het altijd zo onlogisch als wat gevonden om te gaan huren als je financieel gezien ook een huis kan kopen. Ik stort liever 600 euro per maand in de hypotheek (wat ook minder wordt) waar je zelf nog 30k eigen vermogen inpompt en over 35 jaar 2,5 ton vrij hebt dan 35 jaar lang 800 euro in een gemiddelde huurwoning stoppen waar je vervolgens niks voor terugkrijgt als je er weg gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

kuusj98 schreef op donderdag 27 april 2017 @ 16:25:
[...]

Het is over het algemeen toch zo dat een koophuis (in NL ten minste) meer waar voor het geld biedt? 800 euro voor een middelmatige huurwoning is niks. Ik heb het altijd zo onlogisch als wat gevonden om te gaan huren als je financieel gezien ook een huis kan kopen. Ik stort liever 600 euro per maand in de hypotheek (wat ook minder wordt) waar je zelf nog 30k eigen vermogen inpompt en over 35 jaar 2,5 ton vrij hebt dan 35 jaar lang 800 euro in een gemiddelde huurwoning stoppen waar je vervolgens niks voor terugkrijgt als je er weg gaat.
Vanaf 1 juli ga ik €360,80 (incl. servicekosten) betalen voor een flatje op 3 hoog met een zolder en 2 balkons.
Heb uitzicht tegen de dijk (zie grotere bootjes varen). En woon in het zonnige Den Helder en als er geen wind staat op mijn balkon kan ik in mijn t-shirtje op balkon zitten terwijl het sneeuw op de daken ligt. :9~ (En die blikken van die mensen die met een dikke jas voorbij lopen en mij zien zitten) _/-\o_

(Buren betalen wel 100 euro meer want ik ben hier al 14 jaar gelukkig)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

technomania schreef op donderdag 27 april 2017 @ 16:44:
[...]

Vanaf 1 juli ga ik €360,80 (incl. servicekosten) betalen voor een flatje op 3 hoog met een zolder en 2 balkons.
Mooi voor je, maar als heel Nederland op gesubsidieerde sociale huurwoningen zou leunen zou dat niet te bekostigen zijn. Dat jij onder kostprijs kan huren moet natuurlijk ergens vandaan komen.

[ Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 27-04-2017 16:53 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-06 15:19
Wacht maar tot je met een normaal modaal inkomen, vrouw en twee kinderen een koophuis hebt.

Dan wil je die 35e heel graag aan iets anders uitgeven.

35e lijkt nu misschien lucht maar als je dat 35 jaar moet betalen kom je mogelijk vanzelf in een levensfase waarin je die goed kunt gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technomania
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

fsfikke schreef op donderdag 27 april 2017 @ 16:52:
[...]

Mooi voor je, maar als heel Nederland op gesubsidieerde sociale huurwoningen zou leunen zou dat niet te bekostigen zijn. Dat jij onder kostprijs kan huren moet natuurlijk ergens vandaan komen.
Onder de kostprijs? We gaan met 6 appartementen door één door. Qua grondoppervlak is dat méér dan winstgevend.

Tevens bespeur ik een soort afgunst van je tegen sociale huurwoningen. Dat vind ik jammer. (Mocht ik het verkeerd opvatten mijn excuses)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-06 23:21
technomania schreef op donderdag 27 april 2017 @ 16:44:
[...]

Heb uitzicht tegen de dijk (zie grotere bootjes varen). En woon in het zonnige Den Helder en als er geen wind staat op mijn balkon kan ik in mijn t-shirtje op balkon zitten terwijl het sneeuw op de daken ligt. :9~ (En die blikken van die mensen die met een dikke jas voorbij lopen en mij zien zitten) _/-\o_

(Buren betalen wel 100 euro meer want ik ben hier al 14 jaar gelukkig)
En dat is nou precies de reden waarom ik nu niet aan een woning van <€590/maand kan komen ;w

Maar terug on-topic...
Tijdens mijn studie heb ik 12-18 uur per week gewerkt, naast het studeren. In die tijd zat ik op kamers en was de basisbeurs niet eens voldoende om de huur te bekostigen. Zonder bijdrage van ouders moest er dus wel gewerkt worden. Had lenen gekund? Ja. Maar ik ben er onwijs blij mee dat niet gedaan te hebben.
Na 5 jaar studeren heb ik niets afgemaakt. Momenteel is mijn studieschuld €12.000 en dat was met een lening nog veel hoger geweest. De afbetaling is nu €60/maand en wil zomer 2020 gaan verhuizen (kopen). Dat is dus net geen €2000 die ik níet in de spaarpot daarvoor of hypotheek kan stoppen. Ben dus blij dat dit maandbedrag niet hoger is.
Daarnaast met bijbaantjes ervaringen opgedaan die ik nu, in een andere sector, in m'n werk erg goed kan gebruiken. Extra pensioenpotjes - inmiddels uitbetaald - leuke extra inkomsten.

Lenen kan 'k dus enkel afraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-06 11:02
Hier ook een klein tegengeluid, wel met een iets andere situatie;
Vrouwlief destijds tegengekomen dat ik 19 was; Vrij snel samen gaan wonen; Het was de keuze om 'of' straatarm te leven, of te lenen en een normaal huishouden te draaien samen; er vanuitgaand dat ik later genoeg zou verdienen om dat dan (nu dus) ook te doen;

En dat is gelukt zonder al teveel moeite; Ik draag nu iets hogere lasten van de studieschuld maar ik heb geen spijt van.

Je moet je eigen risico inschatten en een kosten-baten staatje maken; Nu iets ruimer, dan wat lasten vs nu krapper en later meer ruimte. Ook niet vergeten dat de regels elk moment kunnen veranderen wat betreft BKR enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

ShitHappens schreef op donderdag 27 april 2017 @ 17:07:
[...]

En dat is nou precies de reden waarom ik nu niet aan een woning van <€590/maand kan komen ;w

Maar terug on-topic...
Tijdens mijn studie heb ik 12-18 uur per week gewerkt, naast het studeren. In die tijd zat ik op kamers en was de basisbeurs niet eens voldoende om de huur te bekostigen. Zonder bijdrage van ouders moest er dus wel gewerkt worden. Had lenen gekund? Ja. Maar ik ben er onwijs blij mee dat niet gedaan te hebben.
Na 5 jaar studeren heb ik niets afgemaakt. Momenteel is mijn studieschuld €12.000 en dat was met een lening nog veel hoger geweest. De afbetaling is nu €60/maand en wil zomer 2020 gaan verhuizen (kopen). Dat is dus net geen €2000 die ik níet in de spaarpot daarvoor of hypotheek kan stoppen. Ben dus blij dat dit maandbedrag niet hoger is.
Daarnaast met bijbaantjes ervaringen opgedaan die ik nu, in een andere sector, in m'n werk erg goed kan gebruiken. Extra pensioenpotjes - inmiddels uitbetaald - leuke extra inkomsten.

Lenen kan 'k dus enkel afraden.
Aan de andere kant, als je wel een opleiding had afgerond dan had je 4 jaar basisbeurs en OV kunnen lenen en met dezelfde schuld + een papiertje gezeten :p. De meesten die studeren maken hun studie wel af dus jouw situatie gaat niet echt op voor de gemiddelde student. Lenen dan maar afraden vind ik dus nogal kort door de bocht.

Iedereen moet het gewoon zelf weten. Lenen brengt gevolgen met zich mee, maar wanneer je echt hinder ervaart wanneer je jezelf verbiedt (meer) te lenen is dat denk ik problematischer. Het zou mijn insziens ontzettend zonde zijn om een bepaalde studie (of studie in zijn geheel) en/of universiteit/hogeschool te laten schieten alleen om de kosten te drukken.
assje schreef op donderdag 27 april 2017 @ 15:57:
[...]

Dit wordt altijd gezegd maar ik vraag me dan toch af voor welke functies/branches dit daadwerkelijk geldt. Dat het niet gezien wordt als nadeel (val het leven genieten wordt je niet aangerekend) akkoord, dat het ook echt als pluspunt wordt gezien... ik weet het niet. Bij de werving in mijn omgeving geloof ik niet dat dat zo leeft in ieder geval.
Er zijn zeker bedrijven waar je niet/amper tussen komt zonder connecties te hebben. Zeker grote advocatenkantoren hebben hier en daar een aardig corporaal medewerkersbestand. Binnen verenigingen kom je altijd in contact met lui die al werken en een goed woordje voor je kunnen doen binnen hun organisatie, waardoor je makkelijk een bedrijf in stroomt. Verder kom je met een bestuursfunctie in een studie- of studentenvereniging eigenlijk per definitie wel in contact met bedrijven en organisaties, zo sponsoren banken vaak verenigingen, worden er career-events of excursies naar bedrijven georganiseerd, waardoor je na je studie al daadwerkelijk contacten hebt in het bedrijfsleven. Daarnaast heb je bewijs dat je bestuurstaken kunt dragen en staat het dus erg goed op je CV.

[ Voor 25% gewijzigd door Thomas op 27-04-2017 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-06 23:21
Thomas schreef op donderdag 27 april 2017 @ 18:06:
[...]

Aan de andere kant, als je wel een opleiding had afgerond dan had je 4 jaar basisbeurs en OV kunnen lenen en met dezelfde schuld + een papiertje gezeten :p. De meesten die studeren maken hun studie wel af dus jouw situatie gaat niet echt op voor de gemiddelde student. Lenen dan maar afraden vind ik dus nogal kort door de bocht.

Iedereen moet het gewoon zelf weten. Lenen brengt gevolgen met zich mee, maar wanneer je echt hinder ervaart wanneer je jezelf verbiedt (meer) te lenen is dat denk ik problematischer. Het zou mijn insziens ontzettend zonde zijn om een bepaalde studie (of studie in zijn geheel) en/of universiteit/hogeschool te laten schieten alleen om de kosten te drukken.
Klein detail: ik viel nog onder het oude stelsel dus was dit zelfs kwijtgescholden/gift geworden als ik m'n diploma gehaald had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

ShitHappens schreef op donderdag 27 april 2017 @ 18:35:
[...]

Klein detail: ik viel nog onder het oude stelsel dus was dit zelfs kwijtgescholden/gift geworden als ik m'n diploma gehaald had.
Ja daar doelde ik ook op :p.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-05 20:43
technomania schreef op donderdag 27 april 2017 @ 17:05:
[...]
Tevens bespeur ik een soort afgunst van je tegen sociale huurwoningen. Dat vind ik jammer. (Mocht ik het verkeerd opvatten mijn excuses)
En dat vind je raar, door sociale huurwoningen en andere socialistische nonsens betaal ik me scheel aan belasting. 56% van het salaris, + bijtelling wagen.. en dan nog btw, woz... enz enz. mag blij zijn als er 5 tot 10% uiteindelijk NIET naar de belastingdienst gaat voor projectjes zoals het uwe.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Patientzero schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 01:22:
[...]

En dat vind je raar, door sociale huurwoningen en andere socialistische nonsens betaal ik me scheel aan belasting. 56% van het salaris, + bijtelling wagen.. en dan nog btw, woz... enz enz. mag blij zijn als er 5 tot 10% uiteindelijk NIET naar de belastingdienst gaat voor projectjes zoals het uwe.
Persoonlijk erger ik mij meer aan de koop-subsidie (ook wel hypotheekrenteaftrek genoemd) die de overheid ongeveer 20 miljard per jaar kost. Hierdoor zijn koophuizen voor een modaal inkomen te duur geworden, en betaalt iedereen tussen de 20 en 40% teveel voor een koophuis. Aangezien de maandlasten van een koophuis gekoppeld zijn aan huurprijzen, zijn hierdoor huurwoningen ook voor velen te prijzig geworden. Hierdoor moeten deze mensen gebruik maken van sociale woningbouw. Zonde. Schaf de koop-subsidie af (geleidelijk), en huurwoningen zullen betaalbaarder worden voor iedereen, met als resultaat dat er minder sociale woningen nodig zijn, en ook huurtoeslag naar beneden gaat. Gevolg is dat iedereen goedkoper woont, en meer geld overblijft voor andere zaken, wat een stimulans voor de reele economie is (in plaats van het spekken van de kassen van banken, die het geld feitelijk zelf hebben gecreeerd/verzonnen).

[ Voor 9% gewijzigd door wcduck op 28-04-2017 02:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• exelletor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:07
Ik snap de 'haat' op sociale woningbouw niet zo goed? De woningbouwcorporaties worden al heel lang niet meer door de overheid gesubsidieerd en zelfs de huurtoeslag wordt voor een groot deel door de corporaties betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
exelletor schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 05:22:
Ik snap de 'haat' op sociale woningbouw niet zo goed? De woningbouwcorporaties worden al heel lang niet meer door de overheid gesubsidieerd en zelfs de huurtoeslag wordt voor een groot deel door de corporaties betaald.
Als je naar de kosten van huurtoeslag kijkt is het een schijntje als je het vergelijkt met wat hypotheekrenteaftrek kost (3,6 vs 20 miljard). Vanuit dat oogpunt is de "haat" voor sociale woningbouw ook niet te verklaren. Sociale woningbouw kost de overheid lang niet zo veel zoals algemeen wordt aangenomen. Het punt blijft wel dat het spijtig is dat er zo'n grote hoeveelheid aan sociale woningen nodig is (er is zelfs in een randstad een extreem tekort) vanwege de hoge woonlasten. Deze woonlasten worden veroorzaakt door wetten en regels vanuit de overheid. Zie ook mij voorgaande punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
Wel grappig dat een vraag over DUO helemaal ontspoort in een topic over de woningmarkt, sociale woningbouw en hypotheekrenteaftrek. :P

On topic:
M.i. zijn alleen een hypotheek en studieschuld bij de DUO de enige twee leningen die de moeite waard kunnen zijn (los van zakelijke leningen voor een start up o.i.d.). Een lening bij DUO is voor een deel van de studenten onvermijdelijk en dat aantal groeit (zeker gezien de afschaffing van de studiebeurs). Toch moet je daar niet zo zwaar aan tillen, mits je de volgende zaken goed in je achterhoofd houdt:

- Leen alleen als het noodzakelijk is.
- Leen bewust: weet wat je voorwaarden zijn, hoeveel je moet terugbetalen en over welke periode.
- Wees bewust van je studiekeuze: 20k studieschuld met een master in econometrie biedt hele andere opties dan 20k met een master in kunstgeschiedenis. Als je binnen de kortste keren dik boven modaal zit is die studieschuld een lachertje, maar met 1800 bruto thuis komen en dan nog een maandelijkse fee aan DUO afdragen is niet leuk.

In mijn eigen vriendenkring hebben veel mensen een studieschuld (inclusief ikzelf), maar niemand heeft daar last van (ook met hypotheek niet) omdat iedereen goede studies heeft gedaan en een goed carrièrepad volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 886251

Ik studeerde tot maart en ben nu gaan werken (fulltime).
Ik ga na de zomer weer een opleiding volgen, echter is er een klein probleempje (althans een duur grapje).
Ik dacht dat je stufi automatisch word stopgezet bij je uitschrijving via Studielink evenals je OV. Nou is dit niet het geval en heb ik afgelopen week stufi ontvangen. Gelijk mijn stufi stopgezet etc. Maar nu komt mijn vraag, wanneer krijg ik de rekening hiervan? Of te wel wanneer voert DUO de inschrijvingscontrole uit? Ik ben per 31 maart uitgeschreven, en heb dan dus deze hele maand geen recht gehad op Stufi evenals OV.

En moet ik dit nu per direct betalen (zodra ik de leuke brief van DUO ontvang), of kan dat gewoon wachten tot na mijn studie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:05

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

_vision schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 12:05:
Een lening bij DUO is voor een deel van de studenten onvermijdelijk en dat aantal groeit (zeker gezien de afschaffing van de studiebeurs). Toch moet je daar niet zo zwaar aan tillen, mits je de volgende zaken goed in je achterhoofd houdt:

- Leen alleen als het noodzakelijk is.
- Leen bewust: weet wat je voorwaarden zijn, hoeveel je moet terugbetalen en over welke periode.
- Wees bewust van je studiekeuze: 20k studieschuld met een master in econometrie biedt hele andere opties dan 20k met een master in kunstgeschiedenis. Als je binnen de kortste keren dik boven modaal zit is die studieschuld een lachertje, maar met 1800 bruto thuis komen en dan nog een maandelijkse fee aan DUO afdragen is niet leuk.
Helemaal mee eens, het punt is alleen dat TS het kennelijk niet nodig heeft, en dan is maar de vraag wat wijsheid is.
Ventrexe schreef op woensdag 26 april 2017 @ 22:35:
Ik heb de 200 euro extra niet perse nodig

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motions
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-07-2020
Een fatsoenlijk betalende bijbaan vinden als student is niet zo makkelijk als mensen hier denken. Studenten lopen vaak tegen het jeugd minimumloon aan wat inhoudt dat je zo'n 4 tot 6 euro per uur gaat verdienen. Belachelijk natuurlijk als je 1 uur moet werken om 2 biertjes te kunnen bekostigen.

Het is daarom zeker geen irrationele instelling om dan maar te lenen en te gaan werken wanneer jouw tijd voor het bedrijfsleven meer waard is dan 4 euro per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Anoniem: 886251 schreef op zondag 30 april 2017 @ 21:29:
Ik studeerde tot maart en ben nu gaan werken (fulltime).
Ik ga na de zomer weer een opleiding volgen, echter is er een klein probleempje (althans een duur grapje).
Ik dacht dat je stufi automatisch word stopgezet bij je uitschrijving via Studielink evenals je OV. Nou is dit niet het geval en heb ik afgelopen week stufi ontvangen. Gelijk mijn stufi stopgezet etc. Maar nu komt mijn vraag, wanneer krijg ik de rekening hiervan? Of te wel wanneer voert DUO de inschrijvingscontrole uit? Ik ben per 31 maart uitgeschreven, en heb dan dus deze hele maand geen recht gehad op Stufi evenals OV.

En moet ik dit nu per direct betalen (zodra ik de leuke brief van DUO ontvang), of kan dat gewoon wachten tot na mijn studie?
Nee dat moet je natuurlijk zelf doen. Je inschrijving bij Studielink staat volledig los van de studiefinanciering.
Ze tellen de rekening gewoon op bij je schuld, dus je zult waarschijnlijk een schriftelijke bevestiging krijgen en je schuld zal hoger worden.

Sowieso had je je niet moeten uitschrijven. Want je krijgt toch geen geld terug en als je weer gaat studeren kun je beter je beurs laten doorlopen. Het is niet dat je minder beurs krijgt of zo iets. Desnoods zet je het allemaal op nul als je tegen lenen bent.
Motions schreef op maandag 1 mei 2017 @ 12:46:
Een fatsoenlijk betalende bijbaan vinden als student is niet zo makkelijk als mensen hier denken. Studenten lopen vaak tegen het jeugd minimumloon aan wat inhoudt dat je zo'n 4 tot 6 euro per uur gaat verdienen. Belachelijk natuurlijk als je 1 uur moet werken om 2 biertjes te kunnen bekostigen.

Het is daarom zeker geen irrationele instelling om dan maar te lenen en te gaan werken wanneer jouw tijd voor het bedrijfsleven meer waard is dan 4 euro per uur.
Ik merk dat er in Nederland een typische calvinistische stemming heerst rondom geld lenen voor je studie. Je wordt bijna verboden om geld te lenen, laat staan voor niet-studiegerelateerde zaken. Als ik ondertussen zie wat je kunt verdienen na je studie, zie ik de meerwaarde van spastisch op een houtje bijten niet in. Zolang je maar niet onnodig gaat strooien met geld, zoals vakanties, dan zie ik het probleem niet. Het is niet dat de rente zo hoog is.

[ Voor 37% gewijzigd door 712641 op 01-05-2017 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Het hangt er allemaal vanaf wat je wilt doen, hoeveel je wilt werken en hoe flexibel je bent. Ik ben zelf student informatica en heb dus op sommige plekken wel wat voordeel omdat de markt voor IT'ers erg krap is. Hierdoor gaan bedrijven erg vroeg op jacht naar nieuwe aanwas en worden er ook studenten als part-timers aangenomen met een uurloon tussen de 10 en 15 euro (bruto).

Als je een beetje goede cijfers haalt of goed overweg kan met de staf kun je ook wel een aanstelling als student-assistent krijgen. Dan help je bij wat onderzoek of help je bij colleges voor hetzelfde uurloon als hier boven.

Vaak zijn er ook webwinkels die 's avonds nog een klantenservice willen bieden en vaak zijn dat studenten. Dit betaald wel iets minder, maar is alsnog goed te doen. Ik ken ook een aantal mensen die nog werken bij de super als teamleider of coach (waardoor ze niet meer op minimumloon zitten) wat ze hebben overgehouden aan het werk wat ze als middelbare scholier hebben gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online

Pffffff ik werkte ook gewoon in de supermarkt destijds, met een minimumloon kan je ook prima geld sparen. Belachelijk dat een student 2 biertjes koopt van 1 uur werk, een glas water uit de kraan kost (zo goed als) niks :D

Of haal een blik bier bij de supermarkt, scheelt behoorlijk in vergelijking met de kroeg :+

Of vind je dat een student welke water drinkt ipv bier en gewoon op de zaterdagavond op de bank bier drinkt ipv de kroeg geen leven heeft? :D

[ Voor 13% gewijzigd door President op 01-05-2017 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:49

Ircghost

Honeybadger doesn&#039;t care!

Hmm nvm. Ik zat in het oude stelsel te kijken.

Neemt niet weg dat je beter kunt werken voor nog geen 15/20uur rond jouw leeftijd. Dan heb je
- Werkervaring
- Contacten
- Referentiebrief
- Geen schuld

[ Voor 165% gewijzigd door Ircghost op 01-05-2017 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje

Echter dan ga je werken tegen een leuk startsalaris van €2.200 per maand, dat maakt netto per uur alsnog maar in de richting van €12,- per uur.

Doordat je weinig verdient betaal je nauwelijks belasting dus juist netto kan het nog best interessant zijn. Ik verdiende in ieder geval toen ik HBO deed met mijn bijbaantjes gewoon €10-€15 bruto (maar dus ook netto).

Eigenlijk verdiende ik tijdens mijn studie netto met achter de bar staan in de kroeg (en biertjes drinken) dus meer dan toen ik net begon met werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Ircghost schreef op maandag 1 mei 2017 @ 13:38:
Hmm nvm. Ik zat in het oude stelsel te kijken.

Neemt niet weg dat je beter kunt werken voor nog geen 15/20uur rond jouw leeftijd. Dan heb je
- Werkervaring
- Contacten
- Referentiebrief
- Geen schuld
Werkervaring als wat? Referenten van een supermarkt? Daar zit een toekomstige werkgever ook echt op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

712641 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 13:55:
[...]

Werkervaring als wat? Referenten van een supermarkt? Daar zit een toekomstige werkgever ook echt op te wachten.
Er zijn echt op zijn minst relatief gerelateerde banen te vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Ircghost schreef op maandag 1 mei 2017 @ 13:58:
[...]

Er zijn echt op zijn minst relatief gerelateerde banen te vinden..
Ik heb ze niet kunnen vinden. Als je solliciteert voor een staf of managementfunctie is er weinig gerelateerd in mijn optiek. Dat je assertief bent kun je ook wel laten zien gedurende de selectieronde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost

Ircghost

712641 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 13:59:
[...]

Ik heb ze niet kunnen vinden. Als je solliciteert voor een staf of managementfunctie is er weinig gerelateerd in mijn optiek. Dat je assertief bent kun je ook wel laten zien gedurende de selectieronde.
Het zal ook vast niet altijd lukken om iets gerelateerds te vinden, maar dat heeft zeker ook te maken met eigen inzet + hoe breed of eng je relatief opneemt.

Maar goed, we wijken af van de discussie. Om terug te gaan naar de on-topic discussie: er zijn zat bijbanen te vinden die makkelijk 200eu p.m. kunnen opleveren. Doordat je in zo'n lage inkomenscategorie valt betaal je daar niet of nauwelijks belasting over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
712641 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 13:59:
[...]

Hoeveel mensen solliciteren er als schoolverlater op een staf of managementfunctie (en worden aangenomen). Tenzij je een managementfunctie bij de MC Donalds of een kledingwinkel bedoelt zijn dat er heel weinig vermoed ik.

Los van het soort werk is iedere werkervaring voor een schoolverlater van toegevoegde waarde, als is het maar omdat je om hebt leren gaan met de structuur in een bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

assje schreef op maandag 1 mei 2017 @ 14:02:
[...]

Los van het soort werk is iedere werkervaring voor een schoolverlater van toegevoegde waarde, als is het maar omdat je om hebt leren gaan met de structuur in een bedrijf.
De organisatiestructuur bij de meeste bedrijven waar studenten/scholieren terechtkomen, is totaal anders dan een professionele organisatie. Dus het gaat niet helemaal op denk ik. Je leert wel hoe het is om onderaan de ladder te staan, dat is waar. Voor sommige mensen is dat een goede les, omdat die anders nooit zullen ervaren hoe het is om onderaan te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Distoration
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-06 23:06
Ik moet zeggen dat ik zelf een klein bedrag leen sinds ik na het behalen van mijn propedeuse op kamers ben gaan wonen. Het leven op kamers is gewoon duurder in vergelijking met thuis wonen maar ik vind dat die verrijking van je leven door op je eigen benen te leren staan de financiële gevolgen meer dan waard is.

Momenteel zit ik op ong. 5k aan schuld met nog 2 maanden scriptie voor de boeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Ik denk ook dat je niet moet vergeten dat geld lenen voor een studie een investering is. Als jij als student je studie haalt met alleen maar lenen, zegt dat ook iets over je vermogen om kansen/risico's te nemen. Ik zou iemand eerder aannemen als 'ie geleend heeft dan als 'ie zijn hele studie gewerkt heeft. Dan kies je duidelijk je studie niet boven iets anders. En je bent blijkbaar niet in staat om risico's te nemen, ergo je bent onzeker over je kansen.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.