Scorpei schreef op woensdag 26 april 2017 @ 23:32:
Kuch, ligt ook een beetje aan je studie of je er naast KAN werken (en in hoeverre je wil leven). Maargoed, een lening van de duo kan zeker interessant zijn al vind ik 2.5% rente stevig. Huidige afstudeerders hebben 0%. Ten opzichte van de markt ga je geen betere lening vinden (waarschijnlijk). Heeft het een nuttig doel die lening? Dan kan je er best over denken. Geld dat je niet nodig hebt lenen omdat de voorwaarden gunstig zijn: wtf?
Ik ben zelf eigenlijk al een groot deel van mijn leven geïnteresseerd geweest in geld en het investeren daarvan. Daarom heb ik voordat ik ging studeren ook alle opties qua DUO afgelopen. Ik hoef de studie (toebehoren) niet te betalen, en heb geen recht op aanvullende bedragen (die je niet hoeft terug te betalen). Dan blijf je over met ongeveer 1000 euro per maand om maximaal te lenen.
Wat ga je met die 1000 euro per maand doen? Spenderen aan feestjes of een mooie TV, of ga je dat op de bank zetten? Mijn idee was de bank. 2 problemen:
- Maximale vrijstelling box 3
- Het bedrag aan rente wat je krijgt tegenover wat je (wellicht) kwijt gaat zijn
In mijn geval kan ik nog maar zo'n klein bedrag lenen tot die vrijstelling dat het om een paar euro per jaar rente zou gaan. Dan moet je er rekening mee houden dat die rente op DUO geld variabel is, en dat je jaren gehannes met terugbetalen gaat hebben. Kortom gewoon niet de moeite waard.
Van de andere kant hebben mensen die maar een paar 100 euro in totaal hebben en dus nog flink kunnen lenen tot 25.000 (vrijstelling) wellicht al het probleem dat ze niet goed kunnen omgaan met het geld (door verschillende oorzaken). Dus dan denkt die persoon wellicht "oh, even 500 van de spaarrekening voor die computer kan wel, betaal ik wel terug ofzo", en is het einde zoek. Het is een te dunne lijn/balans in mijn optiek.
Op een infoavond op mijn hogeschool vertelde een docent doodleuk dat het wel ok was om net voor het einde van je studie een paar 1000 euro te lenen om daarvan de meubeltjes van Ikea te kunnen betalen in het huis wat er ooit moet gaan komen, met daarop veel toestemmende geluiden van ouders en studenten. Dit tot mijn grote afgunst. Ok, misschien heeft niet iedereen de tijd ervoor, maar een bijbaantje is inderdaad gewoon in meerdere opzichten ideaal. Ik werk sinds mijn 15de (3,5 jaar nu) 12 tot 16 uur per week, spaar consequent de helft daarvan voor juist die meubels en een huis en die andere helft kan ik mee doen wat ik wil. Zo moeilijk is het allemaal niet, je moet alleen de juiste 'uitleg' hebben gehad. Die komt meestal van ouders, en het gebrek aan besef van mensen van mijn leeftijd (ik vind het ook moeilijk hoor) helpt niet mee in de constructie die DUO hanteert.
Het oude systeem is wellicht ook niet waterdicht, maar het zorgt in ieder geval niet voor torenhoge schulden. De ouders van een vriendin van me kwamen op een verjaardag vertellen dat het plan is om 850 euro per maand te lenen voor een studentenhut van 20m2 en om van te leven. Ervan uitgaande dat de studie geen 4 maar 5 jaar duurt (immers maar 25% haalt het binnen 4 jaar volgens mij) ben je even 51.000 euro aan het terugbetalen. Dat is echt allerminst mals, maar verdeeld over 35 jaar is dat 120 euro per maand. Dat lijkt misschien nog steeds niet gigantisch, maar ik wil het wel zien als beginner die hoogstens 2200 bruto per maand heeft en een huis wil kopen

Of laat ik het nog 'extremer' stellen: een beginner/net afgestudeerde die geen baan kan vinden. Want buiten de ICT (de sector waar ik studeer) is die kans niet gering, en zelfs normaal op bepaalde studierichtingen.