Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Niet lenen als het nodig is. Je blijft je hele leven in de schulden zitten en dat wil je echt niet. Ook al is de schuld laag, je kan er problemen mee krijgen bij andere leningen of andere zaken. Die kunnen vrij snel gaan zeggen je zit nog in de schuld bij die en die en die dus ik doe niks voor je. Zo min mogelijk schuld is alleen beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Ventrexe schreef op woensdag 26 april 2017 @ 22:35:
Hallo,

Ik ga volgend jaar studeren op het hbo. Ik zag dat je door het nieuwe leenstelsel 35 jaar mag doen om je studieschuld af te lossen. Dus stel dat je 200 euro per maand leent over een periode van 4 jaar dit is ongeveer 10k euro. 15k met rente (2,5) als ik het over een periode van 35 jaar wil terugbetalen. Dus dat betekent als ik een baan vind maar rond de 35 euro per maand terug moet betalen.. Ik heb de 200 euro extra niet perse nodig maar het is mooi meegenomen en 35 euro per maand vormt geen enkel probleem als ik baan heb..Het mooie is ook dat je pas terugbetaalt als een baan hebt met een bepaald inkomen. Dus klopt dit zit er niet ergens een addertje onder het gras..?
Is dat tegenwoordig serieus 2,5%? Die van mij is 0,03 tot 2020. Daarna zien we wel.

Maar pas op met hyptheek. Is bkr, dus minder lenen bij hypotheek. Iets om op te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyren
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 26-06 20:39
sugarlee89 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 14:49:
[...]

Is dat tegenwoordig serieus 2,5%? Die van mij is 0,03 tot 2020. Daarna zien we wel.

Maar pas op met hyptheek. Is bkr, dus minder lenen bij hypotheek. Iets om op te letten.
Nee nu is het 0% maar ik heb 2.5 gebruikt als een soort max hoogte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:05

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

712641 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 14:35:
Ik denk ook dat je niet moet vergeten dat geld lenen voor een studie een investering is. Als jij als student je studie haalt met alleen maar lenen, zegt dat ook iets over je vermogen om kansen/risico's te nemen. Ik zou iemand eerder aannemen als 'ie geleend heeft dan als 'ie zijn hele studie gewerkt heeft. Dan kies je duidelijk je studie niet boven iets anders. En je bent blijkbaar niet in staat om risico's te nemen, ergo je bent onzeker over je kansen.
Wat een onzin.... Ik heb nooit hoeven lenen vanwege een bijbaantje. Terwijl anderen op een terrasje zaten, zat was ik vaak aan het werk. Daarnaast heb ik mijn studie een half jaar versneld afgerond.

Kun je mij nu uitleggen waarom ik mijn studie niet serieus genomen heb?

En waarom zou ik onzeker zijn over mijn kansen? Waarom zou ik een risico moeten nemen terwijl dat helemaal niet nodig is?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Question Mark schreef op maandag 1 mei 2017 @ 14:56:
[...]

Wat een onzin.... Ik heb nooit hoeven lenen vanwege een bijbaantje. Terwijl anderen op een terrasje zaten, zat was ik vaak aan het werk. Daarnaast heb ik mijn studie een half jaar versneld afgerond.

Kun je mij nu uitleggen waarom ik mijn studie niet serieus genomen heb?

En waarom zou ik onzeker zijn over mijn kansen? Waarom zou ik een risico moeten nemen terwijl dat helemaal niet nodig is?
Dus jij verdiende elke maand minstens 1000 euro bij? Want hoe betaal je anders je rekeningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:32
712641 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 14:04:
[...]
De organisatiestructuur bij de meeste bedrijven waar studenten/scholieren terechtkomen, is totaal anders dan een professionele organisatie. Dus het gaat niet helemaal op denk ik. Je leert wel hoe het is om onderaan de ladder te staan, dat is waar. Voor sommige mensen is dat een goede les, omdat die anders nooit zullen ervaren hoe het is om onderaan te staan.
Voor de IT kan ik er niet echt over oordelen wat het wel of niet toevoegt. Zelf werk ik in de techniek en als een HBO Werktuigbouwkunde schoolverlater ervaring heeft in een garage/werkplaats/verspaning of wat voor technische richting dan ook dan zie ik dat echt wel als toegevoegde waarde. Meer gevoel met de praktijk dus betere gesprekspartner voor de mensen in de werkplaats en daar serieus genomen te worden.
712641 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 14:59:
[...]
Dus jij verdiende elke maand minsten 1000 euro bij? Want hoe betaal je anders je rekeningen?
Inderdaad ja (al was de opmerking niet aan mij gericht)

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 01-05-2017 15:03 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

712641 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 14:59:
[...]

Dus jij verdiende elke maand minstens 1000 euro bij? Want hoe betaal je anders je rekeningen?
Thuiswonende student ;)

En dat maakt meteen ook duidelijk dat elke situatie anders is, waardoor je niet iedereen over één kam kunt scheren. Nog steeds benieuwd waarom je vind dat ik mijn studie niet serieus genomen heb overigens...

[ Voor 11% gewijzigd door Question Mark op 01-05-2017 15:07 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Thuiswonende studenten hoeven niet te lenen. Dus dat is simpel. Dan staat het ook niet ter discussie lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 886251

712641 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 12:49:
[...]

Nee dat moet je natuurlijk zelf doen. Je inschrijving bij Studielink staat volledig los van de studiefinanciering.
Ze tellen de rekening gewoon op bij je schuld, dus je zult waarschijnlijk een schriftelijke bevestiging krijgen en je schuld zal hoger worden.

Sowieso had je je niet moeten uitschrijven. Want je krijgt toch geen geld terug en als je weer gaat studeren kun je beter je beurs laten doorlopen. Het is niet dat je minder beurs krijgt of zo iets. Desnoods zet je het allemaal op nul als je tegen lenen bent.
Ja ik leen wel maximaal om een ressrve te maken voor later (betere rente).

Maar word dit nu doorgegeven of krijg ik gewoon volgend schooljaar een berichtje met wij verrekenen dit bedrag bij je schuld(las ergens dat namelijk in oktober de inshrijvingscontrole word gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

712641 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 15:08:
Thuiswonende studenten hoeven niet te lenen. Dus dat is simpel. Dan staat het ook niet ter discussie lijkt mij.
En als TS nu ook thuiswonend blijkt te zijn? TS geeft aan dat hij zijn lening eigenlijk niet nodig heeft. De hele discussie gaat over het feit of TS nu al dan niet geld moet gaan lenen van DUO, ondanks dat hij eigenlijk al aangeeft dat hij het eigenlijk niet nodig heeft.

Jij reageert daarop door te stellen dat als hij dat niet doet, hij zijn studie niet serieus neemt.

En dat vind ik nu grote onzin... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

@Iemt Geen idee wanneer je daar bericht van krijgt. De DUO is nogal een logge organisatie, dus ga er maar vanuit dat het even kan duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:26
Nogal een stellige uitspraak. Ik heb gedurende mijn opleiding gewerkt (19u/wk) om mijn opleiding te kunnen betalen. Ik heb ook kost en inwoning betaald. Naast de ov-kaart (en toen basisbeurs) ook een auto voor werk, omdat reistijden met OV veel te lang waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

BiLLY_daKid schreef op maandag 1 mei 2017 @ 15:19:
[...]

Nogal een stellige uitspraak. Ik heb gedurende mijn opleiding gewerkt (19u/wk) om mijn opleiding te kunnen betalen. Ik heb ook kost en inwoning betaald. Naast de ov-kaart (en toen basisbeurs) ook een auto voor werk, omdat reistijden met OV veel te lang waren.
Dan hebben je ouders blijkbaar geen geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:15
712641 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 14:35:
Ik denk ook dat je niet moet vergeten dat geld lenen voor een studie een investering is. Als jij als student je studie haalt met alleen maar lenen, zegt dat ook iets over je vermogen om kansen/risico's te nemen. Ik zou iemand eerder aannemen als 'ie geleend heeft dan als 'ie zijn hele studie gewerkt heeft. Dan kies je duidelijk je studie niet boven iets anders. En je bent blijkbaar niet in staat om risico's te nemen, ergo je bent onzeker over je kansen.
:D ik ging er vanuit dat dit een troll was, maar je meent dit? Als jij de keuze hebt tussen:
- sollicitant A welke een studieschuld van 20k heeft. Tijdens zijn studie genoot hij van de lange studentennachten, lag hij in het weekend de gehele dag in bed en lag hij in de vakanties in bed of in de zon
- sollicitant B, welke geen studieschuld hebt. Naast aan zijn studie werken was hij in het weekend hard aan het werk; heeft leren samenwerken met leidinggevende en collega's, is al gewend om hard te werken

Dan zou jij sollicitant A aannemen? Ik denk dat je een van de weinige werkgevers zou zijn. Het enige voordeel van sollicitant A is dat hij mogelijk financieel afhankelijk is van jou als werkgever!
En dat bepaal jij? Misschien dat jij een ideale situatie thuis had, maar er zijn er ook genoeg die in plaats van huur kostgeld thuis moeten betalen en waarbij pappa/mamma ook niks voor de studie betalen.

Ik heb werkelijk geen idee hoe oud je bent, maarga er maar even vanuit dat je nog studeert of nog onder de studie leeftijd zit. Ik hoor graag je standpunten als je 30+ bent.

Het leven is meer dan 'lol' maken in je studententijd. Op dat moment lijkt dat niet zo en ik vind zeker dat je ook wel mag genieten van je leeftijd (zowel als je 10 bent, 15 bent, 20 bent, 25 bent, etc) maar laten we wel eerlijk zijn: schulden aangaan is dom, behalve voor een huis. Het betekent dat je niet genoeg geld in het verleden hebt gespaard en/of dat je uitgaven te hoog zijn in vergelijking met je inkomsten.

Verder zullen mijn kinderen ook gewoon moeten gaan werken als ze 15+ of 16+ zijn naast hun schoolwerk, kunnen ze alvast leren omgaan met geld en leren wennen aan het werkende leven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Na 35 jaar wordt de schuld kwijtgescholden, maar dat betekent niet dat je zo lang over het terug betalen mag doen. Dit termijn haal je alleen als je niet sneller KAN aflossen. De terugbetaling wordt bepaald op basis van de draagkracht van jou (en je fiscaal partner). De rente mag je verwaarlozen en wegstrepen tegenover inflatie.

Onderaan de streep betekent lenen bij DUO dat je elke euro terug moet betalen wanneer je dat kan, kosteloos. Geen addertjes, tenzij je ergens anders wilt lenen waarbij meestal om een hypotheek gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

President schreef op maandag 1 mei 2017 @ 15:28:
[...]

:D ik ging er vanuit dat dit een troll was, maar je meent dit? Als jij de keuze hebt tussen:
- sollicitant A welke een studieschuld van 20k heeft. Tijdens zijn studie genoot hij van de lange studentennachten, lag hij in het weekend de gehele dag in bed en lag hij in de vakanties in bed of in de zon
- sollicitant B, welke geen studieschuld hebt. Naast aan zijn studie werken was hij in het weekend hard aan het werk; heeft leren samenwerken met leidinggevende en collega's, is al gewend om hard te werken

Dan zou jij sollicitant A aannemen? Ik denk dat je een van de weinige werkgevers zou zijn. Het enige voordeel van sollicitant A is dat hij mogelijk financieel afhankelijk is van jou als werkgever!
Als beide studenten hetzelfde diploma hebben en nominaal gestudeerd hebben wel ja. Het is natuurlijk niet zo zwart-wit, want er zijn zoveel aspecten waar je rekening mee moet houden. Hard werken is een karaktertrek en leer je niet door een bijbaan te hebben.

Ik ben geenszins een troll, ook al vind ik het uiterst komisch dat je dat denkt.
President schreef op maandag 1 mei 2017 @ 15:28:

[...]

En dat bepaal jij? Misschien dat jij een ideale situatie thuis had, maar er zijn er ook genoeg die in plaats van huur kostgeld thuis moeten betalen en waarbij pappa/mamma ook niks voor de studie betalen.

Ik heb werkelijk geen idee hoe oud je bent, maarga er maar even vanuit dat je nog studeert of nog onder de studie leeftijd zit. Ik hoor graag je standpunten als je 30+ bent.

Het leven is meer dan 'lol' maken in je studententijd. Op dat moment lijkt dat niet zo en ik vind zeker dat je ook wel mag genieten van je leeftijd (zowel als je 10 bent, 15 bent, 20 bent, 25 bent, etc) maar laten we wel eerlijk zijn: schulden aangaan is dom, behalve voor een huis. Het betekent dat je niet genoeg geld in het verleden hebt gespaard en/of dat je uitgaven te hoog zijn in vergelijking met je inkomsten.

Verder zullen mijn kinderen ook gewoon moeten gaan werken als ze 15+ of 16+ zijn naast hun schoolwerk, kunnen ze alvast leren omgaan met geld en leren wennen aan het werkende leven
Ik had geenszins een ideale situatie thuis, maar dat lijkt mij niet relevant.

Maar ouders die hun kinderen financieel onder druk zetten zijn natuurlijk een heel andere verhaal dan de gemiddelde student met ouders die wel iets om hun toekomst geven. Werken kun je nog tot na je zeventigste, dus waarom zou je daar je tijd aan verspillen. Je kunt je beter richten op je studie en zorgen dat je je ontwikkelt op professioneel vlak. Daar ga je veel meer profijt van hebben dan het feit dat je vakkenvuller bent geweest.

Maar ieder zijn meug, je moet vooral doen wat je zelf denkt dat goed is. Want misschien ben ik dan wel dom volgens jou (ben 30+) maar je moet ook begrijpen dat schulden soms nodig zijn en dat het bij het leven hoort. Alleen mensen die rijke ouders hebben kunnen zich een schuldenloos leven veroorloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

712641 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 15:40:
Want misschien ben ik dan wel dom volgens jou (ben 30+) maar je moet ook begrijpen dat schulden soms nodig zijn en dat het bij het leven hoort.
Hier ben ik het mee eens. Een schuld maken kán nuttig zijn, zeker in het geval van een studieschuld. Alleen is dit een 100% andere uitspraak dan je eerdere. Daarin geef je nl. heel zwart/wit aan dat als je géén geld leent voor je studie, je deze niet serieus neemt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
712641 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 15:40:
Werken kun je nog tot na je zeventigste, dus waarom zou je daar je tijd aan verspillen. Je kunt je beter richten op je studie en zorgen dat je je ontwikkelt op professioneel vlak. Daar ga je veel meer profijt van hebben dan het feit dat je vakkenvuller bent geweest.
En toch leer je van vakkenvullen meer dan van diezelfde tijd in bed door te brengen!

Je hebt natuurlijk ook studenten welke elk uur spenderen aan schoolwerk. Begrijpelijk dat je in dat geval geen baantje kan hebben: studie behalen gaat voor een (bij)baan maar je kan beter 1 uur aan een bijbaan spenderen dan 1 uur in de kroeg
maar je moet ook begrijpen dat schulden soms nodig zijn en dat het bij het leven hoort. Alleen mensen die rijke ouders hebben kunnen zich een schuldenloos leven veroorloven.
Wat een onzin. Wanneer heb je uberhaupt rijke ouders? Maar er zit wel een kern van waarheid in: als je van je ouders opvoeding krijgt op financieel gebied zul je later waarschijnlijk ook succesvol zijn op financieel gebied. Als je als ouders overal geld voor leent (bijvoorbeeld ook voor een nieuwe tv) dan zullen kinderen dit naar alle waarschijnlijkheid ook gaan doen. Schulden horen bij het leven? Je weet hoeveel kinderen 'in armoede' opgroeien? Je weet ook dat er momenteel gigantisch veel huishoudens zijn met te weinig spaargeld en te hoge schulden?

Schulden horen niet bij het leven. De enige schuld die bij het leven hoort is de hypotheek voor je huis, verder moet je dingen pas kopen als je er het geld voor hebt en moet je dus nu alvast beginnen met sparen als je over 4 jaar een nieuwe auto nodig zult hebben.
Question Mark schreef op maandag 1 mei 2017 @ 15:46:
[...]

Hier ben ik het mee eens. Een schuld maken kán nuttig zijn, zeker in het geval van een studieschuld. Alleen is dit een 100% andere uitspraak dan je eerdere. Daarin geef je nl. heel zwart/wit aan dat als je géén geld leent voor je studie, je deze niet serieus neemt....
Als je niet anders kan dan is een studieschuld een prima investering, maar als je een studieschuld aan gaat omdat je wekelijks in de kroeg bier wilt drinken en in het weekend met een kater wilt kunnen uitslapen en met je vrienden wilt gamen dan is het een domme schuld en maak je foute keuzes

Voor mij is het makkelijk: mijn zoon is een paar maanden oud en ik begin nu alvast geld te 'reserveren' zodat ik later zijn schoolgeld, schoolboeken en schooluitjes kan betalen. Als hij straks gaat studeren (of dit nou mbo, hbo of universiteit is) dan betaal ik de schoolkosten. Zelfs als hij een studie zakt en een andere studie gaat volgen. Wil hij verder ook nog een keer naar de bioscoop gaan dan krijgt hij geen cent van mij, dan gaat hij maar een bijbaan zoeken. Gewoon omdat ik vind dat dat er ook bij hoort. Er zijn ook pubers waarvan ouders geen geld hebben, ik snap dat je niet zomaar even je college geld + boekengeld jaarlijks kan neerleggen, dan is het logisch dat je een studieschuld aangaat.

Uit huis gaan om te studeren is een luxe in veel gevallen, omdat men geen zin heeft om 2 uur per dag te reizen. Prima. Maar ook hiervoor geldt weer: sommige studenten kunnen niet anders omdat de situatie thuis niet leefbaar is.

Al met al zullen er altijd studenten zijn die moeten lenen omdat ze anders binnen die 4 jaar hun opleiding niet halen, maar als je je inkomsten zou kunnen laten stijgen door een bijbaantje of je uitgaven kunnen laten dalen door niet naar de kroeg te gaan en dit alles zonder dat het effect heeft op je studie, dan is geld lenen niet nodig

[ Voor 36% gewijzigd door President op 01-05-2017 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 904103

Ircghost schreef op maandag 1 mei 2017 @ 14:02:
[...]

Het zal ook vast niet altijd lukken om iets gerelateerds te vinden, maar dat heeft zeker ook te maken met eigen inzet + hoe breed of eng je relatief opneemt.

Maar goed, we wijken af van de discussie. Om terug te gaan naar de on-topic discussie: er zijn zat bijbanen te vinden die makkelijk 200eu p.m. kunnen opleveren. Doordat je in zo'n lage inkomenscategorie valt betaal je daar niet of nauwelijks belasting over.
Als je in management wil zoals de persoon waarop je reageert is het juist verstandig om NIET te gaan werken. Ga in het bestuur van een studenten/studievereniging of -club. Daar heb je veel meer aan qua werkervaring en referenties. En het is nogal een verschil of je dus een IT studie doet of iets anders. Met een IT studie is een bijbaan in de IT heel logisch, met andere studies al een stuk minder.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 904103 op 01-05-2017 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

President schreef op maandag 1 mei 2017 @ 15:47:
[...]
Schulden horen niet bij het leven. De enige schuld die bij het leven hoort is de hypotheek voor je huis, verder moet je dingen pas kopen als je er het geld voor hebt en moet je dus nu alvast beginnen met sparen als je over 4 jaar een nieuwe auto nodig zult hebben.
It all depends....

Stel dat ik een nieuwe baan kan krijgen waar ik 10K per maand kan verdienen. Het enige nadeel daarvan is dan wel dat ik mijn lease auto in moet leveren en (helaas) 5K bij een bank moet lenen om een prive auto te kopen. Met die nieuwe baan los ik dat natuurlijk wel binnen twee maanden af...

Is het dan nog zo'n slechte keus om die lening aan te gaan?

In basis heb je helemaal gelijk, maar er zijn echt wel situaties denkbaar waarin een lening te verantwoorden valt. Één daarvan zou inderdaad een hypotheek kunnen zijn, zoals je zelf al aangeeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Sowieso ... Wat is een hoge studieschuld? 10000 euro, 20000 euro, ... ? Ik zie niet in wat zo'n bedrag überhaupt uitmaakt. Een beetje nieuwe auto kost je ook al gauw 30000 euro, dus dan moet je maar even wat langer in dat oude barrel rond blijven rijden. Het is ook gewoon een kwestie van keuzes maken. Een huis koop je niet voor 100.000 euro, dus wat maakt zo'n bedrag dan nog uit? Ik bedoel het is maar een fractie van de waarde van een beetje woning.

Het is niet dat ze je ineens niet lief meer vinden bij de bank omdat je een studieschuld hebt... Lol. Als jij gewoon een MSc hebt dan gaan ze echt niet moeilijk doen over een studieschuld van 20.000 euro. Want dat geld komt wel weer terug uiteindelijk.

[ Voor 30% gewijzigd door 712641 op 01-05-2017 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

712641 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 15:59:
Het is ook gewoon een kwestie van keuzes maken.
In het geval van TS is het niet zo'n slimme keuze. TS wil 10.000 euro gaan lenen, terwijl hij aangeeft dat hij het eigenlijk niet nodig heeft. Dat is wel totaal iets anders dan een lening die je een stap verder kan brengen.

Als TS (als thuiswonende) student zijn studie ook prima kan voltooien zonder die lening, is het maar de vraag of het aangaan van die lening zo verstandig is. Van mij mag TS hoor, zolang hij de gevolgen maar goed kan overzien. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Question Mark op 01-05-2017 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Sowieso ... Wat is een hoge studieschuld? 10000 euro, 20000 euro, ... ? Ik zie niet in wat zo'n bedrag überhaupt uitmaakt. Een beetje nieuwe auto kost je ook al gauw 30000 euro, dus dan moet je maar even wat langer in dat oude barrel rond blijven rijden. Het is ook gewoon een kwestie van keuzes maken. Een huis koop je niet voor 100.000 euro, dus wat maakt zo'n bedrag dan nog uit?
Precies, en er mag hier ook wel eens even over meer dan geld nagedacht worden. Tijdens je studententijd ben je met nog meer dingen bezig dan alleen studeren. Wat dacht je bijvoorbeeld van daten? Kost ook geld, een paar drankjes kost toch al snel een paar tientjes. Plus het kost tijd. Tijdens de periode 18-25 jaar dien je jezelf ontwikkelen. Niet alleen op het gebied van studie. En dan kun je wel heel trots zijn dat je tijdens je studie altijd bij mama en papa gewoond hebt en ook naast je studie gewerkt hebt terwijl anderen aan het feesten/sporten/genieten zijn, maar wat schiet je daar precies mee op? Ik zie het niet heel erg.
Question Mark schreef op maandag 1 mei 2017 @ 16:03:
[...]

In het geval van TS is het niet zo'n slimme keuze. TS wil 10.000 euro gaan lenen, terwijl hij aangeeft dat hij het eigenlijk niet nodig heeft. Dat is wel totaal iets anders dan een lening die je een stap verder kan brengen.

Als TS (als thuiswonende) student zijn studie ook prima kan voltooien zonder die lening, is het maar de vraag of het aangaan van die lening zo verstandig is. Van mij mag TS hoor, zolang hij de gevolgen maar goed kan overzien. :)
OP wil zijn rijbewijs halen en geeft aan dat hij daar in de huidige situatie niet genoeg geld voor heeft. Dat lijkt me niet echt een luxe-uitgave. :?

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 904103 op 01-05-2017 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Question Mark schreef op maandag 1 mei 2017 @ 15:57:
[...]

It all depends....

Stel dat ik een nieuwe baan kan krijgen waar ik 10K per maand kan verdienen. Het enige nadeel daarvan is dan wel dat ik mijn lease auto in moet leveren en (helaas) 5K bij een bank moet lenen om een prive auto te kopen. Met die nieuwe baan los ik dat natuurlijk wel binnen twee maanden af...

Is het dan nog zo'n slechte keus om die lening aan te gaan?

In basis heb je helemaal gelijk, maar er zijn echt wel situaties denkbaar waarin een lening te verantwoorden valt. Één daarvan zou inderdaad een hypotheek kunnen zijn, zoals je zelf al aangeeft...
Je had sowieso al die 5k spaargeld moeten hebben :+

Maar ja, in sommige situaties zijn schulden niet te voorkomen. Dat geeft ook helemaal niet, daar is de economie immers op gebouwd. Doordat er mensen zijn met schulden bevind ik mij in mijn huidige luxe positie: de economie is een kwestie van plus en min. In dat opzicht kan ik anderen alleen maar aanmoedigen een schuld te creëren: hoe groter de schuld van de gemiddelde Nederlander, hoe rijker ik relatief ben :D

Maar als de keuze is OF een bijbaantje nemen OF geld lenen dan ben ik voorstander van het bijbaantje. Moet er natuurlijk wel iets te vinden zijn (en een supermarkt is ook een bijbaantje, toiletten schoonmaken kan ook een prima bijbaantje zijn, ook al vind je misschien dat je met je vwo diploma 'beter verdient') en moet het natuurlijk wel mogelijk zijn om ook nog je diploma te kunnen behalen.

Ik denk dat we er beiden wel ongeveer hetzelfde in staan, al reageren we erg zwart/wit. Er is een grijs gebied en dat is geheel persoon en situatie afhankelijk. In de basis is het natuurlijk het verstandigst om gewoon genoeg geld te sparen zodat je geen schulden aan hoeft te gaan
Sowieso ... Wat is een hoge studieschuld? 10000 euro, 20000 euro, ... ? Ik zie niet in wat zo'n bedrag überhaupt uitmaakt. Een beetje nieuwe auto kost je ook al gauw 30000 euro, dus dan moet je maar even wat langer in dat oude barrel rond blijven rijden. Het is ook gewoon een kwestie van keuzes maken. Een huis koop je niet voor 100.000 euro, dus wat maakt zo'n bedrag dan nog uit? Ik bedoel het is maar een fractie van de waarde van een beetje woning.

Het is niet dat ze je ineens niet lief meer vinden bij de bank omdat je een studieschuld hebt... Lol. Als jij gewoon een MSc hebt dan gaan ze echt niet moeilijk doen over een studieschuld van 20.000 euro. Want dat geld komt wel weer terug uiteindelijk.
Om eerlijk te zijn: het maakt in de toekomst denk ik veel uit. Als je een studieschuld hebt is het moeilijker om een hypotheek te kunnen krijgen. Daarnaast moet je ook het nodige eigen geld inbrengen. Persoonlijk zijn wij alvast aan het sparen om onze zoon later te kunnen helpen met het financieren van zijn eigen woning.
- studieschuld zorgt voor lagere verkrijgbare hypotheek
- om iets te kopen moet je momenteel al bepaalde kosten 'cash' kunnen betalen
- je mag steeds minder procentueel lenen voor de bekostiging van de hypotheek

En je bent inderdaad beter af met een 2e hands dan met een nieuwe auto welke al 20% in waarde is gedaald op het moment dat je de winkel uitrijdt :9
Anoniem: 904103 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 16:03:
OP wil zijn rijbewijs halen en geeft aan dat hij daar in de huidige situatie niet genoeg geld voor heeft. Dat lijkt me niet echt een luxe-uitgave. :?
Geld voor een auto en onderhoud/benzine heeft hij ook niet, dus waarom dan een rijbewijs nodig? En hoeveel kost het? Minder dan 2000 euro dacht ik? Dat is toch wel te sparen of anders van ouders te lenen?

[ Voor 35% gewijzigd door President op 01-05-2017 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@President Wat dacht je van op je CV zetten? Het is het exact zelfde principe als een studie. Veel banen heb je in de praktijk gewoon een auto voor nodig, tenzij je er gemakkelijk met het OV kan komen. Net als de studie is dat rijbewijs dus een investering in hemzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeToBe
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-06 18:34

BeToBe

Privacy jurist

Ik merk dat er in dit topic veel weerstand is tegenover lenen. Dit is enigszins logisch, omdat het heel 'eng' klinkt. Ik vraag me alleen af of degene überhaupt gestudeerd heeft en hoe lang dat geleden is.

Wanneer een student de route basisschool -> HAVO -> HBO doorloopt, zonder vertraging o.i.d. dan is de student +- 18 jaar oud wanneer hij naar het HBO gaat. Uit de praktijk kan ik vertellen dat je dan 'blij' moet zijn met een uurloon van 5 euro per uur. Het collegegeld is vandaag de dag 198 euro per maand. Een student moet dus 40 uur per maand werken om alleen al zijn collegegeld te betalen. Ik heb zelf Rechten gestudeerd en daarbij komt er naast het collegegeld nog een flink bedrag voor boeken bij, terwijl ik een hoop uren in mijn studie moest stoppen, waarbij ik dus geen tijd had om te werken. Verder had ik niet het geluk dat mijn opleiding voor mij betaald werd. Ik vind het dus heel begrijpelijk dat studenten in bepaalde gevallen geld lenen om te studeren. Het is uiteindelijk ook een investering in jezelf die je er hoogstwaarschijnlijk wel uit haalt.

Alleen moet je wel goed nadenken over hoeveel geld je wil lenen. Maximaal lenen is nergens goed voor behalve plezier hebben. In mijn optiek is dat ook echt niet verstandig. Echter kan je nu een collegegeldkrediet aanvragen, waarbij je het collegegeld leent. Dit lijkt mij al een veel verstandigere optie, maar alleen wanneer dit echt noodzakelijk is.

Heeft u een juridische vraag, stuur dan vrijblijvend een berichtje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supercop
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-06 13:28

Supercop

electronics is my game

Ik ben "blij" dat ik minimaal heb bijgeleend in de periode dat het een gift was. Ik betaal daar nu na ruim 5 jaar ook slechts 42.- euro p/m voor. Mijn oorspronkelijke schuld was 6500. Ik hoef op dit moment nog maar <4000 euro af te betalen. Echter gaan banken bij het bepalen van een lening/hypotheek uit van de oorspronkelijke schuld en niet het bedrag wat je nog moet betalen... Dit klinkt heel krom.. het zou namelijk suggereren dat je het ingeloste bedrag opnieuw mag opnemen, dit is uiteraard niet het geval...

Het betekent wel dat ik 11.000 euro minder mag lenen op een hypotheek/lening en dan hebben we het 'slechts' over een oorspronkelijke schuld van 6500 euro... denk dus heel goed na voordat je zon groot bedrag leent...35j lang 25.000 (oid) minder lenen is "vrij" fors..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
BeToBe schreef op maandag 1 mei 2017 @ 16:21:
Een student moet dus 40 uur per maand werken om alleen al zijn collegegeld te betalen. Ik heb zelf Rechten gestudeerd en daarbij komt er naast het collegegeld nog een flink bedrag voor boeken bij, terwijl ik een hoop uren in mijn studie moest stoppen, waarbij ik dus geen tijd had om te werken.
HBO rechten is nou typisch zo'n studie die er om bekend staat een ontzettend lage studiebelasting te hebben.

Mijn studie opleiding HBO werktuigbouwkunde kostte mij buiten de stages hooguit 20 uur per week. Meer dan voldoende tijd om biertjes te drinken én te werken.

Voordeel dat ik had was dat ik mijn bijbaantjes in een dorp had in plaats van in de stad. Ik denk dat door het grote aantal studenten in de stad de concurrentie veel groter is en je dus snel minder verdient.
Supercop schreef op maandag 1 mei 2017 @ 16:32:
Het betekent wel dat ik 11.000 euro minder mag lenen op een hypotheek/lening en dan hebben we het 'slechts' over een oorspronkelijke schuld van 6500 euro... denk dus heel goed na voordat je zon groot bedrag leent...35j lang 25.000 (oid) minder lenen is "vrij" fors..
Dit zie ik eerlijk gezegd alleen maar als voordeel, je wordt tegen jezelf beschermd om een hogere lening aan te gaan :P

Gekkigheid natuurlijk maar met uitzondering van speciale gevallen zoals een partner die nog op school zit en dus geen inkomen heeft (dat er wel aan zit te komen) vind ik de leennormen veel te ruim.

Is een beetje onderdeel van de NL manier van denken dat het een prestatie is om zoveel mogelijk te kunnen lenen (i.p.v. dat het een prestatie is het in zo snel mogelijk af te lossen).

[ Voor 46% gewijzigd door assje op 01-05-2017 16:47 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpazzII
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:19
Ik vind het argument rondom de hypotheek zo raar. Van DUO lenen tijdens je studie is iets voor de Duivel, maar even later een maximale hypotheek aanvragen is wel ok (lijkt zelfs het doel te zijn). Is een hypotheek niet ook een lening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marttt
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-06 17:00
Na het lezen van alle comments in dit topic, zit ik met een vraag:

Kun je niet je geleende geld van DUO gebruiken om de hoeveelheid die je moet lenen voor een huis (hypotheek) te verkleinen, aangezien het rentepercentage lager ligt dan dat van een hypotheek?

Stel: Je hebt 20.000 euro geleend in de tijd dat je studeert (wat je apart hebt gezet op een spaarrekening) en wilt vervolgens een hypotheek aan gaan van 150.000 euro om een huis te bekostigen (van 170.000 euro). Dan is die 20.000 euro toch voordeliger, aangezien hier ongeveer een rentepercentage van gemiddeld 1% (momenteel 0,0%) over geldt en over die 150.000 euro een hoger rentepercentage?

(Excuseer mij als het aangaan van een hypotheek anders werkt, ik ben namelijk niet helemaal thuis in dat wereldje)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-06 14:20
Om ook even een duit in het zakje te doen als bijna afgestudeerde student.

Ik zelf heb vrij weinig gelaten tijdens mijn studententijd, zeker de eerste 4~ jaar. Ik wil echt niet weten hoeveel geld ik heb weggeflikkerd in de kroeg en hoe vaak ik ellendig en nutteloos in bed heb gelegen. Wel een intensieve studie qua contact uren, uitwonend, maar heb zelf weinig tijd nodig om te studeren. Geen arme ouders, maar die steunden mij financieel praktisch niet, puur uit het standpunt van het is jouw leven en investering. Daarentegen wel altijd vrij goed betaalde bijbaantjes gehad en zal uiteindelijk tegen een studieschuld van 15k aanlopen.

Misschien is het te vroeg om terug te blikken, maar ik heb geen moment spijt van dat ik niet te zuinig geleefd heb. Ik heb de tijd van mijn leven gehad, de nodige levens- en bestuurservaring opgedaan en een studententijd gehad waar ik met een glimlach op terug kijk.

Ja, het had absoluut sneller gekund, zonder schulden en eerder aan het werk waardoor ik wellicht al een eigen huis of een goede bankrekening had kunnen hebben, maar dat zijn allemaal zaken die nog steeds kunnen. Andersom kan ik nooit meer 17~24 zijn en leren van stommiteiten die je dan nog "mag" maken.

Uiteindelijk is elke student uniek en "zou" verstandig genoeg moeten zijn om zelf de juiste afwegingen te maken. Excessief lenen en uiteindelijk hiervan niets investeren in persoonlijke ontwikkeling of geen diploma halen valt lastig goed te praten. Echter het gehele standpunt dat lenen bij DUO niet mag bijdragen aan een biertje in de kroeg op zijn tijd vind ik overtrokken. Uiteraard kun je afweging maken om niet te lenen, op een houtje te bijten en zo bijvoorbeeld schuldenloos je studie en studententijd af te sluiten staat je vrij, maar of je daar zo gelukkig van wordt?

Er is meer in het leven dan studeren, zeker in de jaren van jongvolwassene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computer1_up
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-06 22:06
Als je niet per se een lening nodig hebt, maar je ouders niet heel veel verdienen, kun je natuurlijk ook eens kijken of je recht hebt op een aanvullende beurs. Haal je dan binnen 10 jaar een diploma, dan wordt dat een gift en heb je dus geen gezeik met een lening. Ik kan me namelijk best voorstellen dat je niet direct grote bedragen hoeft te lenen, maar dat een extra duwtje in de financiele rug je kan helpen om net wat relaxter te leven, vooral tijdens je studietijd.

Ik ga ook komend jaar beginnen aan een HBO opleiding, ICT. Ik blijf thuiswonend, aangezien het met mijn woonsituatie ideaal is en ik heerlijk dichtbij school woon (hooguit half uurtje met de bus en een directe aansluiting praktisch van deur tot deur).

Mogelijk kan ik gebruik maken van de aanvullende beurs. Aangezien alles wel heel gek moet lopen, wil het voorkomen dat ik die opleiding niet af maak, dan is dat een gift, net als het studentenreisproduct. Verder hebben mijn ouders nog het een en ander bij elkaar gespaard, en ik heb het vermoeden dat ik met een combinatie van die drie al prima uit kan komen. Daarnaast ben ik van plan een bijbaantje te nemen, maar dan wel eentje die niet te veel tijd kost. Bovendien kan ik op een gegeven moment stage gaan lopen, waar men doorgaans een (kleine) stagevergoeding voor krijgt. Uitgaan en drinken geef ik niks om, dus daar ook geen extra kosten van.

Met andere woorden, het kan ook goed mogelijk zijn iets van geld via DUO te krigen zonder daadwerkelijk te lenen.

Did you try turning it off and on again?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-06 21:04
Moet zeggen dat ik het toch een beetje simpel uitgelegd vind door je. Maar zo zit het natuurlijk niet helemaal. Ten eerste het schuldbedrag; ik ken ze die over de 50k klimmen - da's helemaal niet ondenkbaar als je ~5 jaar studeert en maximaal leent om je kamer te betalen, en je studie te zwaar is voor een bijbaan. Ik denk niet dat 10k-20k hoog is, eerder gemiddeld.

Ik snap je gedachtengang wel hoor. Laten we verder kijken naar jouw getallen. Eens: 20k is vrij weinig geld als je kijkt naar de rest van je leven, het is een bedrag wat je met een beetje studie prima terug zou moeten kunnen betalen. En als je er goed over nadenkt zou het ook helemaal geen kwaad moeten kunnen om een dergelijke schuld te hebben. Het is een investering die je dubbel en dwars terug krijgt.

En toch gaat het in de praktijk een beetje anders.
De bank kijkt niet echt naar je papiertje, maar naar je huidige werk. Met een reden: heb je een master uitgezocht die niet uitmond in een bepaald beroep, dan mag je eerst veel solliciteren voor je tijdelijk contract krijgt (internships, onderbetaald doorleren dus) en doorwerkt naar een vast contract. Maar laten we er vanuit gaan dat je slim was met je studiekeuze en uiteindelijk direct een vast contract hebt en een hypotheek af wil sluiten.
Een hypotheek afsluiten is echt niet meer zo eenvoudig als voor de crisis.

Dan kom je er achter dat je met een leuk startsalaris (35k bruto, dat is modaal en voor een starter vrij behoorlijk toch?) in je eentje rond de 150.000 euro uitkomt. Genoeg plekken waar je voor dat geld een appartementje kan krijgen - maar in de Randstad kan je het echt wel vergeten voor dat geld.
En dan komt de studieschuld er bij kijken. Daar word sinds de laatste jaren ook gewoon serieus naar gekeken. De bank trekt niet zomaar 20k van je hypotheek af, maar kijkt (net als bij mobiele telefoonabonnementen) naar je maandlasten. Laten we zeggen dat je maandelijks 100 euro mag betalen voor je 20k studieschuld. 100*12*30 = 36k van je maximale hypotheekbedrag af. Voor de ~120.000 euro die je overhoud is het lastig kopen :P
Reken zelf maar uit wat er gebeurd met 50k studieschuld, dan kan je sommige garageboxen zelfs nog vergeten.

Daarnaast zit je in de duurste periode van je leven qua eenmalige uitgaven. Je hebt veel geld nodig wat je door je schuld niet hebt. Dat huisje moet immers ook nog gevuld worden met inboedel, waarvoor je tegenwoordig niet meer bij mag lenen. De kosten van de koop mag je ook niet lenen. En je kan niet in de Randstad wonen, dus die auto moet ook worden aangeschaft.

Uiteindelijk ga je dus noodgedwongen huren, dat kost zo'n 700-800 euro per maand voor een simpel appartementje in de stad. De eerder in dit topic genoemde sociale huurwoningen, goed dat ze bestaan, maar met een gezond startersinkomen verdien je te veel om door de overheid gesubsideerd te worden voor je mooie woonlocatie. Met een diploma en daarop volgende baan is het onmogelijk te huren voor 360 euro per maand en het is daarmee irrelevant.
Een hypotheek voor 360 euro per maand, die zit er wel in - daarom wil je liever kopen maar dat lukt dus niet door je schuld.

Bovenop de huur blijft er naast die studieschuldafbetallingen elke maand weinig over om te sparen. Voordat je een koopwoning kan bereiken, wat je honderden euro's per maand scheelt, ben je jaren verder - tegen die tijd komen de eventuele kinderen misschien wel en kan je opnieuw die koopwoning uitstellen.
Begrijp me goed, er is niks mis met huren, maar het is een ontzettend kostbare aangelegenheid. Je bent meer geld per jaar kwijt, en na een jaar heb je niks aan vermogen opgebouwd.

Heb je geen studieschuld en kan je direct kopen met ja zuurverdiende spaarpotje, dan scheelt je dat als twintiger volgens mij ontzettend veel centjes. Je kan veel sneller iets kopen; de 700+ euro die je per maand kwijt bent aan huur (en itt tot 500/maand hypotheekafbetaling koop nooit meer terug gaat zien) - telt over een periode van toch minimaal 5 jaar behoorlijk op.

En daardoor is een studieschuld wel degelijk erg duur.
Onzin; thuiswonende studenten maken ook gewoon kosten. 2k studiegeld per jaar en 1k aan materieelkosten is niet veel. De modaal verdienende pa en ma hebben net immers hun eigen studieschuld afgerond als we de huidige regelingen zouden volgen :+ die hebben geen 3k per jaar over per kind. Als je ouders vlak boven het plafond van studievoorschot zitten, hebben ze echt 250 per maand per kind over. Laat staan dat je van ze kan verwachten dat ze dat aan hun kinderen geven.

Punt is dat je gewoon moet werken naast je studie om de boel te bekostigen ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Richh op 02-05-2017 02:46 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

712641

Richh schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 02:06:
[...]

Punt is dat je gewoon moet werken naast je studie om de boel te bekostigen ;)
Befehl ist befehl.

Het blijft een mening. Wie zegt dat iedereen meteen een huis wil kopen?

Wat mij opvalt is dat veel mensen haast dogmatisch doen over dit onderwerp. Maar er zijn zoveel mogelijkheden, waardoor het niet van toepassing zou kunnen zijn. En dan heb ik het nog niet over de overspannen zijnde huizenmarkt in Nederland. Want als je alleen daar al naar kijkt is een huis kopen op het moment een slecht idee. En wie zegt dat iemand kinderen wil? Want dan kun je ook het kopen van een huis prima voor je uit schuiven. En wat nou als iemand handig is? Dan kan 'ie toch ook gewoon een minder huis kopen voor een kleiner bedrag. En wat nou als iemand rijke ouders heeft? En wat als iemand handig met geld kan omgaan? En ... en ...

Overigens geldt bovenstaande bijna allemaal voor mij, dus misschien heb ik een te sterke neiging om er makkelijk over te denken. Niet iedereen is zo zelfredzaam natuurlijk...

[ Voor 64% gewijzigd door 712641 op 02-05-2017 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
712641 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 11:16:
[...]

Befehl ist befehl.

Niemand - ik zei niet voor niks: er is niks mis met huren. Je kan prima je hele leven huren :) Ik beveel je nergens en volgens mij is het overduidelijk een mening. Je staat voor een keuze, iedereen kan en mag z'n eigen keuze maken.

Wel heeft zo'n keuze consequenties. Werk je niet naast je studie en leen je een paar duizend euro van de overheid? Dan kan je de eerste jaren een koopwoning op je buik schrijven (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).
Dit gaat dus echt niet zo makkelijk. Hypotheekverstrekkers zijn aan zeer strakke banden gelegd. Vroeger was dit zo, nu niet meer.

Ik ruik door al je posts een beetje heen dat die lening niet zoveel consequenties heeft omdat je later toch sloten vol geld gaat verdienen. En zoals ik hierboven al zei: rationeel gezien is dat ook gewoon zo. Maar door de veel strengere regels anno 2017 zijn er gewoon wel consequenties.

Daar komt dan het hele principe van de huidige huizenmarkt nog bij: Feit is gewoon dat huren ontzettend veel duurder is; de vrije sector is volledig uit de hand gelopen in Nederland door veel vraag en weinig aanbod. Je stort voor een appartementje in de stad 800 euro per maand, als het niet meer is. Dat is zo'n 10k per jaar.

Ben je gegaan voor een koopwoning, dan heb je een hypotheeklast van ongeveer 400 euro per maand. Zelfs als je het onderhoud aan je woning meerekent is dat gewoon fors minder. En bovendien: als je na 5 jaar gaat verhuizen dan heeft die woning een waarde. Als je woningwaarde harder stijgt dan de betaalde rente, woon je onder de streep gratis.

Als je start als huurder, is het best lastig om daaruit te komen. Je hebt hoge maandlasten en twintigers staan in de startblokken van een aantal grote eenmalige uitgaven. Voor de werknemers die straks rond de 3k bruto per maand blijven steken/niet doorgroeien, en ook een beetje luxe willen leven, zal je lang onderweg zijn voor je iets kan kopen. En ieder jaar tikt die 10k gewoon door.

Edit: ik zie dat je je post hebt uitgebreid.
Wat mij opvalt is dat veel mensen haast dogmatisch doen over dit onderwerp. Maar er zijn zoveel mogelijkheden, waardoor het niet van toepassing zou kunnen zijn. En dan heb ik het nog niet over de overspannen zijnde huizenmarkt in Nederland. Want als je alleen daar al naar kijkt is een huis kopen op het moment een slecht idee. En wie zegt dat iemand kinderen wil? Want dan kun je ook het kopen van een huis prima voor je uit schuiven. En wat nou als iemand handig is? Dan kan 'ie toch ook gewoon een minder huis kopen voor een kleiner bedrag. En wat nou als iemand rijke ouders heeft? En wat als iemand handig met geld kan omgaan? En ... en ...
Klopt volledig, er zijn talloze uitzonderingen. De hele situatie is zeer sterk verworven met de huidige woningmarkt. Maar dan toch:
- Waarom is een huis kopen op dit moment een slecht idee? De rente ligt laag, en de politiek lijkt geen grote stappen te zetten om daadwerkelijk wat aan de huizenprijzen te doen. Laat staan dat het dit ten koste van de burgers zal laten gaan. Laat staan dat het ooit duurder gaat worden dan huren :P
- Ook als je geen kinderen wil geldt dit lijkt me, ik denk dat iedereen op een gegeven moment groter/mooier wil wonen als daar ruimte voor is.
- Het is niet zo dat een opknaphuisje opeens wel voor minder dan 100k verkocht word 8)7
- Als je rijke ouders hebt, heb je waarschijnlijk geen studieschuld en heb je uberhaupt geen keuze hoeven te maken.
Overigens geldt bovenstaande bijna allemaal voor mij, dus misschien heb ik een te sterke neiging om er makkelijk over te denken. Niet iedereen is zo zelfredzaam natuurlijk...
Haha, wil je een applaus voor je zelfredzaamheid? :+

Punt is dat een hypotheekverstrekker anno 2017 jou niet meer mag vertrouwen in zelfredzaamheid. En dan nog: ben jij dan degene die tot je 35e in een huurwoning zit?

[ Voor 27% gewijzigd door Richh op 02-05-2017 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supercop
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-06 13:28

Supercop

electronics is my game

Marttt schreef op maandag 1 mei 2017 @ 17:51:
Na het lezen van alle comments in dit topic, zit ik met een vraag:

Kun je niet je geleende geld van DUO gebruiken om de hoeveelheid die je moet lenen voor een huis (hypotheek) te verkleinen, aangezien het rentepercentage lager ligt dan dat van een hypotheek?

Stel: Je hebt 20.000 euro geleend in de tijd dat je studeert (wat je apart hebt gezet op een spaarrekening) en wilt vervolgens een hypotheek aan gaan van 150.000 euro om een huis te bekostigen (van 170.000 euro). Dan is die 20.000 euro toch voordeliger, aangezien hier ongeveer een rentepercentage van gemiddeld 1% (momenteel 0,0%) over geldt en over die 150.000 euro een hoger rentepercentage?

(Excuseer mij als het aangaan van een hypotheek anders werkt, ik ben namelijk niet helemaal thuis in dat wereldje)
Dat werkt niet zo :) over het algemeen geldt dat schulden met een bepaalde vermenigvuldiging afgetrokken moeten worden van het maximaal te lenen bedrag op basis van je salaris.

Bij de rabobank geldt (uit het hoofd) een factor 4 voor Doorlopende kredieten en Persoonlijke leningen en een factor 1.4 (oid) m.b.t. studenten leningen via DUO. Het tekort is dus veel groter.

Als jij wel de discipline hebt om voor 0.0% te lenen en met een rente van 0.5% rente te sparen, kan je na je studenten tijd een paar honderd (misschien een paar duizend) aan rente opstrijken. Er geldt bij DUO geen aflossingsboete wanneer je het bedrag ineens aflost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
[...]

Omdat denk ik de ervaring leert dat bij heel veel mensen al deze meningen heel sterk veranderen in een paar jaar tijd. Alles wat op je 18e nog zo'n goed idee leek kan je zomaar heel anders tegen aan kijken een paar jaar later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-06 08:38
Ventrexe schreef op woensdag 26 april 2017 @ 22:52:
Met mijn aanvullende beurs kan ik net alle studiekosten betalen. Die 200 euro is meer voor rijbewijs sparen, vrije tijd enzo. Dan hoef ik geen baantje te nemen wat veel tijd scheelt...Maar als de negatieve gevolgen zo groot zijn dan tsja ik zag dat de gemiddelde studieschuld 15k was en dacht waarom niet ..
Of je zoekt een bijbaantje en zorgt zo voor een extra inkomen per maand? Dan leer je ook direct hoe het is om een baan te hebben ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-06 21:30
[...]

Befehl ist befehl.

Huidige studenten hebben 35 jaar om hun lening af te lossen. En tenzij de regels veranderen telt je originele schuld over de volledige looptijd mee bij een hypotheek.
Het is dus niet de vraag of je na je studie meteen een huis wilt kopen. Het is de vraag of je voor je 60e een huis wilt kopen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W0rk3holic
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 25-06 11:04
Mijn inziens maakt het niets uit of je leent terwijl je het niet nodig hebt. Zo kun je een bedrijfje starten of je geld gaan beleggen o.i.d. (geld maakt geld).

Het gaat erom dat wanneer je een huis wil kopen het bedrag ter grootte van je studieschuld voorradig hebt. Zo blijf je het probleem voor wanneer je het gewenste hypotheekbedrag niet kunt krijgen doordat je een studieschuld hebt (los je het toch in 1 keer af). Problem solved.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
BeToBe schreef op maandag 1 mei 2017 @ 16:21:
Het collegegeld is vandaag de dag 198 euro per maand. Een student moet dus 40 uur per maand werken om alleen al zijn collegegeld te betalen. Ik heb zelf Rechten gestudeerd en daarbij komt er naast het collegegeld nog een flink bedrag voor boeken bij, terwijl ik een hoop uren in mijn studie moest stoppen, waarbij ik dus geen tijd had om te werken. Verder had ik niet het geluk dat mijn opleiding voor mij betaald werd. Ik vind het dus heel begrijpelijk dat studenten in bepaalde gevallen geld lenen om te studeren.
Het is jammer dat de opleiding niet voor jou werd betaald door ouders.Persoonlijk vind ik dat als je kinderen neemt, schoolkosten ook gewoon bij de opleiding horen. Basisonderwijs - Voortgezet Onderwijs en ook de vervolgopleiding, mits dit redelijk is en kans op een baan geeft. Zo kost de opleiding voor piloot onredelijk veel geld, terwijl de baankansen ook erg laag zijn.

Als jouw ouders hier niet aan bij droegen snap ik goed dat je dit niet allemaal zelf kan betalen en dat je geld moet lenen. Alhoewel ik nog steeds voorstander ben van een onderwijssysteem waarbij collegegeld en boekengeld door de staat wordt betaald. Uiteraard moeten er dan wel wat regels komen met betrekking tot de kosten welke de scholen aan de overheid kunnen vragen, maar dan is studeren in de basis voor iedereen gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

assje schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:55:
[...]

Omdat denk ik de ervaring leert dat bij heel veel mensen al deze meningen heel sterk veranderen in een paar jaar tijd. Alles wat op je 18e nog zo'n goed idee leek kan je zomaar heel anders tegen aan kijken een paar jaar later.
Toen ik achttien was, wilde ik absoluut niet lenen. Toen ik uiteindelijk ging studeren en wel moest, veranderde mijn mentaliteit meer richting de noodzaak accepteren aangezien ik anders niet kon studeren. Dus ik ben juist makkelijker geworden. Anders had ik nooit een diploma kunnen halen sowieso, want werken naast de studie was gewoon niet te doen. Inmiddels heb ik zelf zo van 'goedkoper lenen kun je nooit meer', maar ik zou het nooit gebruiken voor nutteloze dingen zoals in de kroeg hangen of vakanties.
W0rk3holic schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 14:03:
Mijn inziens maakt het niets uit of je leent terwijl je het niet nodig hebt. Zo kun je een bedrijfje starten of je geld gaan beleggen o.i.d. (geld maakt geld).

Het gaat erom dat wanneer je een huis wil kopen het bedrag ter grootte van je studieschuld voorradig hebt. Zo blijf je het probleem voor wanneer je het gewenste hypotheekbedrag niet kunt krijgen doordat je een studieschuld hebt (los je het toch in 1 keer af). Problem solved.
Precies mijn gedachte. Het is je eigen probleem en als je er verstandig mee omgaat maak het geen donder uit. Het gaat niet om twee ton, zoals in de VS soms het geval is... Gelukkig niet zeg.

[ Voor 43% gewijzigd door 712641 op 02-05-2017 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-06 14:13

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Élke lening die je niet hóeft aan te gaan, niet doen! Nu denk je; 36 euro wat is dat nou. Totdat je in de sores komt te zitten door wat voor reden dan ook. Dán kan 36 euro veel zijn.

Lenen niet nodig? Dan ook niet doen!

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
President schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 14:06:
[...]

Het is jammer dat de opleiding niet voor jou werd betaald door ouders.Persoonlijk vind ik dat als je kinderen neemt, schoolkosten ook gewoon bij de opleiding horen. Basisonderwijs - Voortgezet Onderwijs en ook de vervolgopleiding, mits dit redelijk is en kans op een baan geeft. Zo kost de opleiding voor piloot onredelijk veel geld, terwijl de baankansen ook erg laag zijn.
Tja ik kom uit een gezin met 5 kinderen met één werkende ouder, ga er maar niet vanuit dat er dan dik bijgedragen wordt voor een studie.

Sterker nog, gezien mijn uitgavenniveau tijdens mijn studie had ik nog niet eens een euro aan willen nemen van mijn ouders in die tijd. Op het laatste jaar na wel altijd thuis gewoond en dat scheelt inderdaad veel.

In dit topic krijg ik het idee dat er alleen nog maar een lening bestaat als studiefinanciering. Reken ik echter ongeveer mijn situatie van destijds uit in de nieuwe regeling zou ik nu nog steeds €350,- aanvullende beurs die niet terug betaald hoeft te worden als je binnen 10 jaar een diploma haalt.

Zo heel veel is er dan toch niet veranderd? Gaat eigenlijk alleen om de basisbeurs maar zo heel veel stelde dat toch al niet voor?

Anekdote;
Ik kreeg vroeger op het MBO in ieder geval iets van €360 en op het HBO (2008 oid) €260 thuiswonend. Bedrag op HBO was lager omdat je daar meer kon lenen omdat je terugbetaalcapaciteit ook beter zou moeten worden :P

Van de studiefinanciering kon ik bijna alles betalen, de €1000,- per maand die ik bijverdiende sloeg ik kapot aan onzin (zoveel heb ik nu niet meer te besteden aan onzin). Het laatste jaar woonde ik samen met mijn vriendin anti-kraak, kostte €100,- en dat was precies wat ik extra kreeg als uitwonende beurs. De extra boodschappen vielen weg tegen avondjes thuis ipv in de kroeg.

[ Voor 21% gewijzigd door assje op 02-05-2017 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:49
Wat vooral goed is om in de gaten te houden bij DUO is of jij niet misschien leningen aan het opbouwen bent waar je het bestaan helemaal niet van weet. Ikzelf werd enige tijd na mijn studie geconfronteerd met de onaangename verrassing "U heeft uw studie afgerond en heeft 4800 euro schuld opgebouwd. Dit zal de komende tijd in maandelijkse perioden van 48,25 van uw rekeningnummer afgeschreven gaan worden". Daar zit je dan, je hebt alles doorgenomen met studieadviseur en decaan, je hebt eindeloos bij DUO zitten overleggen over die verlenging afstudeertermijn wegens uitloop stage, nee, het was echt helemaal in orde en de lening zou omgezet worden in een gift omdat je keurig binnen (de netjes goedgekeurde verlengde) termijn afstudeerde, en voila, je mag duizenden euro's terugdokken van je karige assistentenloontje met tijdelijke contracten etc. Hou het dus vooral heel, heel goed in de gaten. DUO is groot en log en het is moeilijk om iemand aan de lijn te krijgen die je kloppende informatie kan geven.

[ Voor 4% gewijzigd door Znorkus op 02-05-2017 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-06 11:34

Dat kan je anders nog jaren lang achtervolgen. Ik heb de eerste 8 jaar, na het afstuderen, geen huis kunnen kopen omdat ik een restschuld had en dat een negatieve invloed had op mijn maximale hypotheek lening.

Op een gegegeven ogenblik had ik nog maar 6000 euro schuld. Maar dat zorgde er wel voor dat mijn maximale hypotheek lening 30.000 euro lager uitviel.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

ChojinZ schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 16:45:
[...]

Dat kan je anders nog jaren lang achtervolgen. Ik heb de eerste 8 jaar, na het afstuderen, geen huis kunnen kopen omdat ik een restschuld had en dat een negatieve invloed had op mijn maximale hypotheek lening.

Op een gegegeven ogenblik had ik nog maar 6000 euro schuld. Maar dat zorgde er wel voor dat mijn maximale hypotheek lening 30.000 euro lager uitviel.
Hoe werkt dat dan? Doen ze je schuld keer vijf ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
712641 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 16:46:
[...]

Dat verschilt per bank, situatie en schuld. Maar dat is wel mogelijk ja. En zijn best veel verschillende constructie's die de bank hanteerd:

Hypotheek doorlopend krediet - Voorbeeld

Een man kan op basis van zijn inkomen een maximale hypotheek krijgen van €150.000. De man heeft nog een doorlopend krediet met een openstaande schuld van €2.500. Deze lening is bij het BKR geregistreerd voor €15.000, omdat dit het plafondbedrag is van de lening. De hypotheekbank ziet in de BKR registratie namelijk alleen het maximale kredietlimiet en niet het bedrag dat daadwerkelijk open staat.

Aan de hand van het inkomen en de hoogte van de hypotheekrente, stelt de hypotheekbank vast hoeveel er nog besteed kan worden aan woonlasten. Stel, uit berekeningen van de hypotheekbank blijkt dat er €10.000 uitgegeven kan worden aan woonlasten. Dit komt overeen met een hypotheek van €150.000. Doordat er nog een doorlopend krediet loopt van €15.000, wordt de bestedingsruimte aan woonlasten verlaagd met een fictieve kredietlast van 2 procent per maand over de kredietlimiet. In dit geval komt dat op jaarbasis uit op: €15.000 x 2 procent x 12 maanden = €3.600.

Nu kan nog uitgegeven worden aan woonlasten: €10.000 - €3.600 = €6.400. Dit zal de maximale hypotheekverstrekking naar verhouding sterk beïnvloeden. Er kan nu geen €150.000 geleend worden, maar misschien nog €100.000. Deze verlaging van de maximale hypotheek is te voorkomen door de resterende lening van €2.500 af te lossen in de lopende lening en het doorlopend krediet te beëindigen.

https://blog.geld.nl/Geld...d-schulden-hypotheek.aspx

Elke hypotheek verstrekker geeft hierover hetzelfde advies: Los eerst leningen af voordat je een hypotheek afsluit. Zodra het word DUO valt zie je meestal de gezichten vertrekken... :+

[ Voor 5% gewijzigd door ChojinZ op 02-05-2017 16:53 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Znorkus schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 16:33:
Wat vooral goed is om in de gaten te houden bij DUO is of jij niet misschien leningen aan het opbouwen bent waar je het bestaan helemaal niet van weet. Ikzelf werd enige tijd na mijn studie geconfronteerd met de onaangename verrassing "U heeft uw studie afgerond en heeft 4800 euro schuld opgebouwd. Dit zal de komende tijd in maandelijkse perioden van 48,25 van uw rekeningnummer afgeschreven gaan worden". Daar zit je dan, je hebt alles doorgenomen met studieadviseur en decaan, je hebt eindeloos bij DUO zitten overleggen over die verlenging afstudeertermijn wegens uitloop stage, nee, het was echt helemaal in orde en de lening zou omgezet worden in een gift omdat je keurig binnen (de netjes goedgekeurde verlengde) termijn afstudeerde, en voila, je mag duizenden euro's terugdokken van je karige assistentenloontje met tijdelijke contracten etc. Hou het dus vooral heel, heel goed in de gaten. DUO is groot en log en het is moeilijk om iemand aan de lijn te krijgen die je kloppende informatie kan geven.
5000 euro is een verwaarloosbaar bedrag uiteindelijk... dat kun je in theorie in een jaar terugbetaald hebben. Maar dit is sowieso niet meer mogelijk met het nieuwe stelsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

712641 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 16:46:
[...]

O.b.v. de originele schuld wordt de maandlast berekend die bij deze schuld hoort. Dit wordt afgetrokken van het bedrag dat je 'mag' uitgeven aan woonlasten (een % van je inkomen). Met dit lagere bedrag wordt berekend hoe hoog je hypotheek mag zijn.
Als er van je studieschuld van 50k nog 5k openstaat, ben je hier per maand meer aan kwijt dan een schuld van 8k waar nog 5k van openstaat. Dus logisch dat je minder mag lenen want je houdt maandelijks minder over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Alsnog, als je samen met een partner koopt en niet de grenzen van de mogelijkheden op wilt zoeken hoeft het allemaal geen probleem te zijn.

Mijn hypotheek zat iets van €60k onder de max dus dan is een beetje studieschuld ook geen probleem.

Als je samen werkt gaat dat allemaal wel, ben je alleen of heeft één van de twee (nog) geen baan dan wordt het allemaal lastig. Verder is het ook een kwestie van wensen bijstellen natuurlijk (zeker in de randstad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
712641 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 16:55:
[...]

5000 euro is een verwaarloosbaar bedrag uiteindelijk... dat kun je in theorie in een jaar terugbetaald hebben. Maar dit is sowieso niet meer mogelijk met het nieuwe stelsel.
416 euro per maand voor iemand die net afgestudeerd is? Ik vind het een hoop geld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
[...]

Een goed opgeleide starter ontvangt, als hij al direct aan de bak mag én een goed salaris ontvangt, echt niet meer dan 2000 euro netto. Daar gaat minimaal 800 euro aan kale huur vanaf plus alles wat daar nog bij komt, tezamen met eten en drinken, abonnementen, verzekeringen, brandstof etc.

Zelfs als die starter z'n inboedel van z'n ouders krijgt houd echt geen 400+ euro per maand over om die 5k in 1 jaar af te betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
Richh schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 18:13:
[...]

Een goed opgeleide starter ontvangt, als hij al direct aan de bak mag én een goed salaris ontvangt, echt niet meer dan 2000 euro netto. Daar gaat minimaal 800 euro aan kale huur vanaf plus alles wat daar nog bij komt, tezamen met eten en drinken, abonnementen, verzekeringen, brandstof etc.

Zelfs als die starter z'n inboedel van z'n ouders krijgt houd echt geen 400+ euro per maand over om die 5k in 1 jaar af te betalen...
Er zijn ook genoeg afgestudeerden die direct na hun studie nog op hun kamer / studio blijven wonen. Zo heb ik in mijn eerste jaar even 7k aan DUO afgetikt. Had liever het geld zelf gehouden, maar het kan wel. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door _vision op 02-05-2017 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Een goed opgeleide starter ontvangt, als hij al direct aan de bak mag én een goed salaris ontvangt, echt niet meer dan 2000 euro netto.
Zegt wie? Ik ken genoeg mensen (including myself) waar bij de eerste baan na het afstuderen ipv jouw 2 een 3 stond.
Daar gaat minimaal 800 euro aan kale huur vanaf plus alles wat daar nog bij komt, tezamen met eten en drinken, abonnementen, verzekeringen, brandstof etc.

€400 per maand hou je als starter niet heel makkelijk over inderdaad. Is dan meteen een goede les dat je in het echte leven niet met een vinkje op duo.nl de gratis geldkraan open kan draaien B)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
_vision schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 18:32:
[...]

Er zijn ook genoeg afgestudeerden die direct na hun studie nog op hun kamer / studio blijven wonen. Zo heb ik in mijn eerste jaar even 7k aan DUO afgetikt. Had liever het geld zelf gehouden, maar het kan wel. ;)
Niemand beweert ook dat het niet kan. Maar laten we eerlijk wezen: Voor een gemiddeld persoon die net begint met werken is 400 euro p/m een flink bedrag.
fsfikke schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 19:53:
[...]

Zegt wie? Ik ken genoeg mensen (including myself) waar bij de eerste baan na het afstuderen ipv jouw 2 een 3 stond.
Dan heb je geluk. Als je kijkt naar de gemiddelde start salarissen dan zit Richh er niet ver vandaan:
http://www.startersbanen....tarter-gemiddeld-563.html

[ Voor 30% gewijzigd door ChojinZ op 02-05-2017 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
fsfikke schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 19:53:
[...]

Ja het kan maar je begrijpt zelf ook wel dat een startsalaris in de richting van €4500 bruto hoogst uitzonderlijk is.

Bij mij bleef er van mijn startsalaris van €2.200 bruto ca. €1.600 netto over (PME pensioen).

[ Voor 14% gewijzigd door assje op 02-05-2017 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

712641

[...]

[...]

Dit dus. Prioriteiten stellen. Sowieso vind ik 2000 euro wel erg weinig voor een hoogopgeleide starter. Dan verdien je beneden modaal en doe je iets fout lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
712641 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 20:22:
[...]

[...]

Dit dus. Prioriteiten stellen. Sowieso vind ik 2000 euro wel erg weinig voor een hoogopgeleide starter. Dan verdien je beneden modaal en doe je iets fout lijkt mij.
Let even op het verschil tussen bruto en netto....

Verder is het absoluut niet zo dat een starter vaak boven modaal zit, zelfs niet in de goede sectoren.

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 02-05-2017 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

assje schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 20:23:
[...]

Let even op het verschil tussen bruto en netto....

Verder is het absoluut niet zo dat een starter vaak boven modaal zit, zelfs niet in de goede sectoren.
Je verdient altijd bruto. Maar als je het netto beschouwd dan is het wel modaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
712641 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 20:25:
[...]

Je verdient altijd bruto. Maar als je het netto beschouwd dan is het wel modaal.
Modaal 2017 is ca. 2850 in mijn sector geeft dat inderdaad €2000 netto.

Ik durf wel te gokken dat geen 5% van de HBO starters dat krijgt en geen 10%20% van WO starters.

Als je dat als norm gebruikt in een discussie over studieschuld ben je behoorlijk wereldvreemd wat mij betreft.

2000 bruto zit een stuk dichter bij een normaal startsalaris dan 2000 netto, ik verwacht het gemiddelde ook in die richting.

[ Voor 25% gewijzigd door assje op 02-05-2017 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

assje schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 20:27:
[...]

Modaal 2017 is ca. 2850 in mijn sector geeft dat inderdaad €2000 netto.

Ik durf wel te gokken dat geen 5% van de HBO starters dat krijgt en geen 10% van WO starters.

Als je dat als norm gebruikt in een discussie over studieschukd ben je behoorlijk wereldvreemd wat mij betreft.

2000 bruto zit een stuk dichter bij een normaal startsalaris dan 2000 netto, ik verwacht het geniddelde ook in die richting.
Ligt een beetje aan je definitie van studeren. Want 2000 euro kan je ook verdienen met een mbo-diploma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
[...]

[...]

Valt vies tegen hoor:
http://gemiddeldgezien.nl/gemiddeld-startsalaris-hbo
http://www.gemiddeld-inkomen.nl/startsalaris-hbo-wo/
http://www.startersbanen....tarter-gemiddeld-563.html

Vergeet ook niet dat dit een tech-site is met leden die vaak een technische opleiding hebben gevolgd. Over het algemeen liggen de salarissen in die sector wat hoger en dat kan een vertekend beeld geven.
Naar mijn ervaringen heeft de gemiddelde tweaker een hoger salaris dan de gemiddelde Nederlander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:21

Barrycade

Through the...

Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 13)

Neem aan dat je dit topic ook kent? @maximiliaan_nl
Meerendeel van de HBO starters hangt rond de 2100-2500 bruto.

MBOers zitten rond de 1650-2000.

Dus lees je eens in zou ik zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Barrycade op 02-05-2017 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Barrycade schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 20:45:
Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 13)

Neem aan dat je dit topic ook kent?
Meerendeel van de HBO starters hangt rond de 2100-2500 bruto.

MBOers zitten rond de 1650-2000.

Dus lees je eens in zou ik zeggen.
Ik doel vooral op hbo'ers en wo'ers. mbo is geen studeren wat mij betreft.

En er wordt trouwens ook vergeten dat je meestal ook een partner hebt om de kosten mee te delen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:18
Ik heb de topic gevolgd en wellicht is wat inzichten vanuit een ervaringsdeskundige wel handig. Ik zelf ben 3e jaars HBO student, 25 jaar en heb onlangs een woning gekocht. Ik leende al een tijdje maximaal en had hierdoor een rentedragende lening bij DUO openstaan van rond de 17.5k. Dat had ik gedaan omdat de rente erg laag is en bepaalde beleggingsfondsen 7% op jaarbasis opleverde.

Al hoewel de lening bij DUO momenteel 0% is, kon ik ongeveer 35.000 euro minder hypotheek krijgen. Ik moest dus mijn rentedragende lening volledig aflossen voordat ik een beetje hypotheek kon krijgen. Ik heb dus al mijn participaties in mijn fondsen moeten verkopen en heb dus mijn lening in 1x afgelost. Hiermee heb ik dus wel mijn gewenste hypotheek kunnen krijgen en woon sindskort in mijn koopwoning.

Een lening bij DUO is goedkoop, sterker het is momenteel gratis. Maar dat wil niet zeggen dat er geen gevolgen zijn.

Uit ervaring van mijn mede studenten en leeftijdsgenoten blijft het meestal niet bij een lening bij Duo. Ze kopen daarmee een auto, financieren daarmee een creditcard of een smartphone of betalen daarvan hun kamertje. Een creditcard, zelfs een mobiel abbonement met kredieten boven de 250 euro, worden bij BKR geregistreert.

Begin gewoon niet met lenen tenzij het anders niet kan; want als je eenmaal 1 lening hebt geopend, is de drempel om de volgende financiele verplichting aan te gaan veel kleiner.

[ Voor 10% gewijzigd door TZC-T1-FX op 02-05-2017 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online

Sorry maar hier sla jij de plank volledig mis. Bij de bank doen ze WEL DEGELIJK moeilijk met een studieschuld van 20.000 euro. Die heb ik namelijk.

Ik heb een MSc.
Ik heb een vast contract voor onbepaalde tijd bij een goed bedrijf wat een degelijk beginnerssalaris geeft.
Ik heb een studieschuld van 20.000 euro.

Dit kost me 40.000 euro aan hypotheek. Waardoor het bedrag wat ik alleen kan lenen niet voldoende is voor een fatsoenlijk flatje of klein huisje.

Of dat geld terug komt of niet kan de banken vrij weinig schelen. Je kan gewoon geen kant op. Verdient net te veel voor sociale huur, vrije sector is 4x de bruto huur verdienen wat je nog lang niet redt in je eentje en een hypotheek kan je naar fluiten.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
[...]

2000 netto weinig? Dat is meer dan 2800 bruto en dat ís zo ongeveer modaal. Ik ken genoeg HBO starters die er direct voor zouden tekenen.
Het hele idee van modaal is dat het zo'n beetje gemiddeld is. Als starter kan je volgens mij echt niet verwachten dat je direct bovengemiddeld gaat verdienen.
[...]

Precies! Door de totaal mislukte particuliere huizenmarkt zijn er talloze afstudeerders die nog lang in hun studentenkamer blijven wonen. Kopen is namelijk niet mogelijk en huren is veel te duur.

Het is grappig dat ik eerst aan @maximiliaan_nl probeer uit te leggen dat veel geld lenen tijdens je studie tegenwoordig zeker consequenties heeft. En dat een schuld van 5.000 echt niet zo simpel af te lossen is. Vervolgens legt @_vision z'n verhaal uit, hij moest het eerste jaar in z'n studentenkamer blijven om nog een relatief lage studieschuld af te lossen. Daarop reageert @maximiliaan_nl met 'dit dus, prioriteiten stellen' 8)7

Dat is dus het hele punt. Natuurlijk lukt het uiteindelijk allemaal wel. Maar je mag je wensen wel bijstellen. En als je besluit flink te lenen naast je studie, dan mag je je wensen nog wat extra bijstellen. Daar is niks mis mee, maar lenen heeft gewoon consequenties. Gezien je er telkens omheen draait (je gaat enkel in op de cijfers; 'dat is wel erg weinig voor een starter' - waarop iedereen je tegenspreekt) citeer ik je nog maar eens:
Met die houding mag je in 2017 je wensen voor de eerste jaren bijstellen, dat mag je er wel bij vertellen. Ik vind het gevaarlijk dat je mensen zo'n advies doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:00
NeFoRcE schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 15:51:
Élke* lening die je niet hóeft aan te gaan, niet doen! Nu denk je; 36 euro wat is dat nou. Totdat je in de sores komt te zitten door wat voor reden dan ook. Dán kan 36 euro veel zijn.
Dan ben je blij met je 48K buffer op je bank!
:+
Lenen niet nodig? Dan ook niet doen!
Mijn mening(sterk afhankelijk van persoonlijke situatie), maximaal lenen maar niet uitgeven of iig zo min mogelijk. Dit icm een bijbaan.
Die buffer kan je ook een hoop kosten besparen! Er is meer dan alleen de rente van de bank of beleggingen.

Die net iets zuiniger maar duurdere koelkast verdient zich misschien wel sneller terug. Met die buffer durf je misschien wel iets langer te zoeken voor die beter betaalde baan. Kan je rekeningen altijd op tijd betalen en voorkom je bvb rood staan. En zo zijn er vast wel 1000 andere situaties te bedenken waarbij het hebben van een buffer veel geld kan besparen.

(kleine fyi, bij de bijstand word wel gekeken naar het geld op je bank en word de schuld die daarachter zit niet af getrokken)

[ Voor 3% gewijzigd door saveljos op 02-05-2017 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Richh schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 22:29:
[...]

Met die houding mag je in 2017 je wensen voor de eerste jaren bijstellen, dat mag je er wel bij vertellen. Ik vind het gevaarlijk dat je mensen zo'n advies doet.
Gevaarlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen offtopic reacties s.v.p.

[ Voor 90% gewijzigd door defiant op 03-05-2017 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Dit bedoel ik dus, je negeert alles en struikelt alleen over dat woordje :P

En ja, zeggen dat een studieschuld van 20.000 geen probleem is bij de bank is gevaarlijk, als later blijkt dat er toch wat consequenties aan vast hangen.

Reactie op offtopic post verwijderd.

[ Voor 48% gewijzigd door defiant op 03-05-2017 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Anoniem: 904103 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 23:05:
[mbr]Geen offtopic reacties s.v.p.[/mbr]
Achter de bar werken werkt in mijn ervaring zeker zo goed, twee vliegen in één klap :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-05 09:51
Ik leen momenteel een paar honderd euro per maand bij om mijn vaste lasten te betalen. De rente die ik betaal is 0,01% en dit komt neer op (na een jaar dit bedrag per maand lenen, totaal 7,5-10k) op ongeveer een tientje per maand terug betalen voor de komende 35 jaar. Ook kan je erbuiteraard voor kiezen om de jaren dat je nog huurt na je studie je schuld zoveel mogelijk af te lossen.

Ik zie het probleem niet zo.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
SavageBrother schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 07:27:
Ik leen momenteel een paar honderd euro per maand bij om mijn vaste lasten te betalen. De rente die ik betaal is 0,01% en dit komt neer op (na een jaar dit bedrag per maand lenen, totaal 7,5-10k) op ongeveer een tientje per maand terug betalen voor de komende 35 jaar. Ook kan je erbuiteraard voor kiezen om de jaren dat je nog huurt na je studie je schuld zoveel mogelijk af te lossen.

Ik zie het probleem niet zo.
Het gaat niet direct om het tientje per maand wat je moet gaan betalen (en straks dus meer na jaren lenen). Als jij na een jaar lenenen al 7,5k tot 10k zit dan zit je met 4 jaar studeren/lenen op een bedrag van 30k tot 40k. Dat betekent dat je 80k minder aan hypotheek van de bank kan lenen, waardoor jij de eerste paar jaren na afstuderen (ook al heb je een leuke baan) geen flatje of iets dergelijks kan kopen maar je moet blijven huren.
assje schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 17:11:
Alsnog, als je samen met een partner koopt en niet de grenzen van de mogelijkheden op wilt zoeken hoeft het allemaal geen probleem te zijn.

Mijn hypotheek zat iets van €60k onder de max dus dan is een beetje studieschuld ook geen probleem.

Als je samen werkt gaat dat allemaal wel, ben je alleen of heeft één van de twee (nog) geen baan dan wordt het allemaal lastig. Verder is het ook een kwestie van wensen bijstellen natuurlijk (zeker in de randstad).
Hier twee personen met een baan... De een HBO in het onderwijs, de ander HBO in de zorg. Samen konden we toen we voor een hypotheek gingen informeren een bedrag van rond de 280.000,- lenen.... Gelukkig hadden we spaargeld en hebben we uiteindelijk een huis van 250.000 kunnen kopen. Als we geen spaargeld hadden gehad en een studieschuld hadden we nooit genoeg geld van de bank kunnen lenen om een huis te kopen hier in de Randstad. Wel een oud huis met de nodige opknap en onderhoudskosten in het vooruitzicht of een flatje, maar we waren wel beperkt geweest. En dan zijn we beiden al minimaal 5 jaar afgestudeerd en wilden we een gezinnetje gaan stichten :+
712641 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 20:47:
[...]
Ik doel vooral op hbo'ers en wo'ers. mbo is geen studeren wat mij betreft.

En er wordt trouwens ook vergeten dat je meestal ook een partner hebt om de kosten mee te delen.
Wat studeren betreft: daar verschillen de definities over. Maar als je met je HBO papiertje in de zorg of in het onderwijs gaat werken (zijn ook genoeg HBO functies waarmee je met een MBO papiertje niet binnen komt) dan stelt je salaris weinig voor hoor. Je begint met 2300 euro per maand, 1600 euro netto ongeveer. Er zijn er meer dan genoeg die na het afstuderen nog niet samenwonen met partner, dan is het delen van kosten dus lastig.

Je ziet het erg rooskleurig @maximiliaan_nl Natuurlijk valt het wel mee. We krijgen nu netto in de maand iets van 3500 euro binnen (excl. vakantie/13e maand) waarvan we 1500 per maand kunnen sparen door zuinig te leven. Maar als je jaarlijks op vakantie wilt gaan, je af en toe uit eten wilt gaan, af en toe een weekendje weg wilt gaan,als je sport, als je niet zoals wij 2x 12 euro uitgeven aan een mobiel maar een veelvoud daarvan.... Dan blijft er netto maar weinig over.

Niks voor niks: http://www.gewoon-nieuws....-problematische-schulden/
Minstens 15% van de Nederlandse huishoudens heeft problematische tot onoplosbare schulden. (ruim 1,5 miljoen huishoudens dus. redactie) Dit aantal groeit snel. De hoofdoorzaak ligt niet in onverantwoord koopgedrag, maar in de enorme stijging van vaste lasten, die vooral de gezinnen met lagere inkomens treft. Huren, energie en zorglasten zijn de grootste boosdoeners.
Meer dan de helft van de Nederlanders moet zien rond te komen van een inkomen waarbij niets mag gebeuren dat buiten een strak patroon valt. Onverwachte grote uitgaven, zoals aan de tandarts, het vervangen van huishoudelijke apparaten en reparaties zijn vaak niet uit het inkomen op te brengen.
De meeste mensen kunnen gewoon niet goed omgaan met geld. Hebben een mobiele telefoon terwijl ze niet naar de tandarts gaan omdat ze geen geld hebben voor een behandeling. Vinden dat op vakantie gaan een recht is, vinden dat het hebben van een huisdier een recht is, etcetera. Als er andere manieren zijn om op een legale en normale manier aan geld te komen in plaats van lenen dan moet je dat dus ook die mensen duidelijk proberen te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-05 09:51
President schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 07:44:
[...]

Het gaat niet direct om het tientje per maand wat je moet gaan betalen (en straks dus meer na jaren lenen). Als jij na een jaar lenenen al 7,5k tot 10k zit dan zit je met 4 jaar studeren/lenen op een bedrag van 30k tot 40k. Dat betekent dat je 80k minder aan hypotheek van de bank kan lenen, waardoor jij de eerste paar jaren na afstuderen (ook al heb je een leuke baan) geen flatje of iets dergelijks kan kopen maar je moet blijven huren.
Ik ga maar twee jaar studeren (MSc) waarvan ik de laatste helft van het eerst jaar en de eerste helft van het tweede jaar bijleen om de behoorlijke vaste lasten te betalen die wonen in Rotterdam met zich meebrengt. Ik had ook in kunnen teren op m'n spaarrekening, maar ik kies er voor dat niet te doen en een grote buffer aan cash (deels belegd) aan te houden en een lening aan te gaan voor de vaste lasten. Die grote buffer kan ik dan voor wat dan ook gebruiken, extra aflossen lening, inbreng eigen geld, auto (voor een baan op afstand).

Anyways, zal er wel op neer komen of je verantwoordelijk met geld om kan gaan, whatever that may be.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Enigzins relevant: er zijn gewoon veel te weinig huizen waardoor de prijzen oplopen. http://nos.nl/artikel/217...rs-bijna-uitverkocht.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Hier twee personen met een baan... De een HBO in het onderwijs, de ander HBO in de zorg. Samen konden we toen we voor een hypotheek gingen informeren een bedrag van rond de 280.000,- lenen.... Gelukkig hadden we spaargeld en hebben we uiteindelijk een huis van 250.000 kunnen kopen. Als we geen spaargeld hadden gehad en een studieschuld hadden we nooit genoeg geld van de bank kunnen lenen om een huis te kopen hier in de Randstad. Wel een oud huis met de nodige opknap en onderhoudskosten in het vooruitzicht of een flatje, maar we waren wel beperkt geweest. En dan zijn we beiden al minimaal 5 jaar afgestudeerd en wilden we een gezinnetje gaan stichten :+
Ook in de randstad kan je echt wel huizen <€200k kopen maar dan moet je inderdaad wel je wensen/eisen bijstellen.

Mijn woning kocht ik voor €182,5k en we konden toen bijna het dubbele lenen. Geen spaargeld en dan bijna die maximale hypotheek als je beide in sectoren werkt waar je loonontwikkeling aardig vast ligt zou ik al nooit willen. Komt er een kinderwens en moet je het met 20% minder doen dan is dat opeens allemaal niet zo makkelijk.

Edit: gezien jouw verhaal er onder heb jij in ieder geval geen probleem met de betaalbaarheid, mooi!

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 03-05-2017 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:49
[...]
"If you consider a million dollars in cash merely finance, I salute you, Don Corleone" ;-)

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik hou niet elke maand zomaar even 416 euro over hoor ;-) Ik vind 5000 euro een hoop geld. Ja als je in de ICT als senior dev ergens een leuke vaste baan hebt dan ram je het er zo doorheen, maar zit je in het academische wereldje waar je je ene tijdelijke contract aan het andere vast moet lullen tot je 45e en maar moet hopen dat er geen gaten vallen - dan moet je op de kleintjes passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

712641

[...]

De meeste mensen kunnen gewoon niet goed omgaan met geld. Hebben een mobiele telefoon terwijl ze niet naar de tandarts gaan omdat ze geen geld hebben voor een behandeling. Vinden dat op vakantie gaan een recht is, vinden dat het hebben van een huisdier een recht is, etcetera. Als er andere manieren zijn om op een legale en normale manier aan geld te komen in plaats van lenen dan moet je dat dus ook die mensen duidelijk proberen te maken
Daar zit denk ik ook de kern van het probleem. Ik heb geleerd dat je je geld maar één keer kan uitgeven. Dus dat betekent geen vakantie of (luxe) mobiele telefoon. (Sowieso is op vakantie gaan een erg dure grap en compleet overbodig). Ik heb veel studenten gezien die elk jaar op vakantie gingen, maar wel regelmatig door hun geld heen waren aan het einde van de maand. Dat vind ik een hele ongezonde houding en duiden op een gebrekkige financiële opvoeding. Ik heb ook weinig empathie voor mensen die door foute keuzes in de problemen komen wat dat betreft, je kunt je geld maar één keer uitgeven en dat geldt voor iedereen.

Veel mensen lijken eerder te kiezen voor fijne keuzes dan verstandige keuzes. Dus ze maken keuzes op basis van hun gevoel. Ik heb juist het tegengestelde en maak keuzes op basis van ratio. Dat heeft wel nadelen want ik doe bijvoorbeeld al jaren met dezelfde gare telefoon van 40 euro, maar ik wil gewoon geen smartphone kopen omdat ik een smartphone wil kopen. Oftewel, ik heb hem niet nodig. En zo geldt dat ook voor veel andere dingen. Zo zou ik ook nooit een auto kopen omdat ik hem mooi vind. Ik denk dat veel mensen dat niet zullen snappen, maar aan het einde van de maand rij ik wel veel goedkoper.
Richh schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 08:12:
Enigzins relevant: er zijn gewoon veel te weinig huizen waardoor de prijzen oplopen. http://nos.nl/artikel/217...rs-bijna-uitverkocht.html
Ook weer iets dat duidt op een verziekte huizenmarkt.
Znorkus schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 09:58:
[...]

"If you consider a million dollars in cash merely finance, I salute you, Don Corleone" ;-)

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik hou niet elke maand zomaar even 416 euro over hoor ;-) Ik vind 5000 euro een hoop geld. Ja als je in de ICT als senior dev ergens een leuke vaste baan hebt dan ram je het er zo doorheen, maar zit je in het academische wereldje waar je je ene tijdelijke contract aan het andere vast moet lullen tot je 45e en maar moet hopen dat er geen gaten vallen - dan moet je op de kleintjes passen.
Als je je bang laat maken door onzekerheden, dan bereik je niets in het leven. Vaste contracten zijn een illusie.

[ Voor 64% gewijzigd door 712641 op 03-05-2017 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
712641 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 12:47:
Als je je bang laat maken door onzekerheden, dan bereik je niets in het leven. Vaste contracten zijn een illusie.
Een vast contract kan wel een illusie zijn maar als mijn werkgever van mij af wil weet ik in ieder geval dat ik het twee maanden van tevoren weet (opzegtermijn) en ik een transitievergoeding van nog minimaal 2-3 maanden kan verwachten (en nog 2 maanden aan vakantiedagen).

Om hetzelfde te bereiken met een jaarcontract moet je bijna een half jaarsalaris achter de hand houden.

Een vast contract maakt niet al het verschil maar het maakt zeker wel verschil, zeker voor mensen met een lang arbeidsverleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

assje schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 14:14:
[...]

Een vast contract kan wel een illusie zijn maar als mijn werkgever van mij af wil weet ik in ieder geval dat ik het twee maanden van tevoren weet (opzegtermijn) en ik een transitievergoeding van nog minimaal 2-3 maanden kan verwachten (en nog 2 maanden aan vakantiedagen).

Om hetzelfde te bereiken met een jaarcontract moet je bijna een half jaarsalaris achter de hand houden.

Een vast contract maakt niet al het verschil maar het maakt zeker wel verschil, zeker voor mensen met een lang arbeidsverleden.
Voor werkgevers is het vooral erg lastig. Maar in dat opzicht is een vast contract wel fijn uiteindelijk. Maar dat geeft hooguit wat financiële zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
712641 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 14:19:
[...]

Voor werkgevers is het vooral erg lastig. Maar in dat opzicht is een vast contract wel fijn uiteindelijk. Maar dat geeft hooguit wat financiële zekerheid.
Offtopic
Ik vind het ontslagrecht in Nederland ook veel te belastend voor de werkgever. De huidige transitievergoeding is een stap in de goede richting maar wat mij betreft wordt het arbeidsverleden dat meegeteld wordt gemaximeerd op 5 jaar o.i.d. Nu krijg je de situatie dat een waardeloze werknemer die al 40 jaar in dienst is maar niet ontslagen wordt omdat het niet te betalen is (totaal onwenselijk).

Je ziet ook het effect dat het heeft, werkgevers worden enorm terughouden met het uitgeven van vaste contracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 886251

712641 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 12:49:
[...]

Nee dat moet je natuurlijk zelf doen. Je inschrijving bij Studielink staat volledig los van de studiefinanciering.
Ze tellen de rekening gewoon op bij je schuld, dus je zult waarschijnlijk een schriftelijke bevestiging krijgen en je schuld zal hoger worden.

Sowieso had je je niet moeten uitschrijven. Want je krijgt toch geen geld terug en als je weer gaat studeren kun je beter je beurs laten doorlopen. Het is niet dat je minder beurs krijgt of zo iets. Desnoods zet je het allemaal op nul als je tegen lenen bent.
Klopt, heel zonde ook achteraf aangezien ik eerder geld kwijt ben dan rijk(krijg een klein bedragje voor mijn aanvullende beurs). Wat me wel opviel bij stufi is er staat beëindigd per 31 maart, maar mijn collegegeldkrediet en lening werden wel gewoon uitbetaald(bij aanvullend staat:"Je hebt geen recht (meer) op studiefinanciering."). Echter heeft dit niks uitgemaakt aangezien mijn lening op maximaal stond. (Ja ik leen puur om te sparen voor later en dit bied de beste rente ten opzichte van een bank in NL)

Klinkt logischer dat als er staat beëindigd per 31 maart DUO dit zelf stopzet, aangezien de school dit wel doorvoert bij DUO (bij inschrijving en resultaten staat mijn einddatum correct). Of checken ze dit pas in de zomer om met eventuele boetes te strooien?

Overigens is het nu weekend(de tijd dat de wijzigingen worden uitgevoerd in mijn DUO) en is mijn wijziging tot stopzetten van stufi niet doorgevoerd evenals de start van mijn nieuwe opleiding na de zomer :|. Vreemd systeem dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 941281

*spam*

[ Voor 97% gewijzigd door Migrator op 03-07-2017 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 978079

*spam*

[ Voor 98% gewijzigd door defiant op 03-10-2017 00:01 ]

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.