Een update en samenvatting van wat ik tot nu toe heb geprobeerd:
3mm plexiglazen spiegel, 15% lichttransmissie (
Pyrasied.nl): Lichttransmissie is goed, spiegelende werking van goede kwaliteit. Echter, zeer buigzaam waardoor al snel een lachspiegeleffect ontstaat, zeer krasgevoelig en de kwaliteit van de spiegelende laag is dusdanig slecht dat deze snel los laat.
6mm glazen spiegel, 9% lichttransmissie(
Glashandelonline.nl): Prachtige kwaliteit. Mooi afgewerkt en reflecteert net zo mooi zoals elke andere normale spiegel. 9% lichttransmissie is alleen niet genoeg voor een monitor met een max helderheid van 300cd/m
2. Ik denk dat je naar 500+ moet wil je dit laten lukken. Spiegel is met 3,8kg ook aan de zware kant.
Spiegelende folies op glas (
Raamspiegel.nl): Ik heb verschillende folies geprobeerd en heb - mede a.d.h.v. de instructie video van raamspiegel.nl - het glas zo goed mogelijk geprobeerd schoon te maken, maar zoals o.a. @
Tryharder hierboven al aangaf is het onmogelijk om de ondergrond helemaal stofvrij te krijgen. Er zitten altijd wel een paar vuiltjes, waardoor het onmogelijk is om een volledig spiegelglad resultaat te krijgen. Die oneffenheden zie je meteen terug. En de goedkopere folie zorgt inderdaad voor een 360p reflectie. Niet echt om aan te zien.
Mijn volgende poging gaat denk ik
MirroView worden. 'Denk ik', want met iets meer dan €120 voor een spiegel voor een 27" monitor is het aan de prijzige kant. Volgens de
brochure van MirroView zorgt het voor 20% lichttdoorlatendheid en is het beschikbaar in 3mm, waardoor de problemen van de 6mm glazen spiegel die ik hierboven noem verdwijnen.
To be continued...