Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Zit als volgt: vrouwlief en ik hebben beiden een iPhone waar m.n. vrouwlief als een gek foto's op maakt van de koters. Nu maak ik om de zoveel tijd backups van de foto's van beide toestellen maar je raadt het al: er komen geheid duplicates in alle backups. Wat ik nu doe:

1 grote folder dat Backup heet
Voor iedere backup die ik maak komt een aparte Folder met YYYYMMDD, bijvoorbeeld 20170419

Vervolgens gebruik ik Visipics op de folder 20170419 en Backup om duplicates eruit te vissen. Als er duplicated zijn dan verwijder ik die duplicates die in de 20170419 folder staan.

Is dit gebeurd dan verplaats ik de foto's uit 20170419 naar folder Backup.

Repeat

Kan dit makkelijker/automatisch/beter?

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hebben iPhone mensen geen Photos & iCloud toestanden die dat allemaal voor hen regelt? Hoe bekom je dan duplicates? Ik kan me enkel voorstellen dat er een kans bestaat dat beide iPhones dezelfde bestandsnaam hanteren en er zo een conflict ontstaat.

Zelf kopieer ik gewoon mijn phone-foto's in één backupfolder per jaar. Windows geeft dan zelf aan wat er al duplicate is en wat niet (dialog die vraagt om "niet te kopiëren" of "te overschrijven"). Dit is natuurlijk maar één phone. Dit is de temp backup.

Mijn definitieve backup werkt als JJJJ-MM, waarbij de filename gebaseerd is op het moment vd foto (exif):

JJJJ-MM-DD hh.mm.sec - src - orig filename
• src = welk fototoestel (we hebben hier een phone, compact, dslr, en evt. foto's via vrienden/familie...)
• orig filename (omdat het kan :))

Dit doe ik met metamorphose (file renamer)

Voordeel: chronologisch op bestandsnaam, geen collisions wegens src
Nadeel: relatief zware workflow (kopieren naar disk, renamen, mergen naar eind backup)

Zie ook workflow en opslag foto's en Hoe organiseer jij je foto's?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Ah, goede vraag:
Vrouwlief maakt foto --> staat op haar toestel
Vrouwlief Whatappt mij die foto --> staat op mijn toestel
Chief maakt backup van vrouwlief toestel en geeft die weer terug
Vrouwlief weigert ALLE foto's te verwijderen zodat bij de volgende backup dus foto's van vorige backups komen vrolijk terug

Zie hier: duplicates!

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor