Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds enige tijd loop ik tegen een probleem aan mbt mijn foto's.

Ik heb een iMac uit 2008 die het op zich nog prima doet. Het is wat langzaam, maar goed enkele jaren geleden wat extra geheugen ingeprikt en het ging weer. Ik heb ook een laptop (Windows 10) met een leuke processor en flink wat gb ram, maar daar zit een slecht scherm in. Graag zou ik mijn foto's dus nog op de iMac willen beheren en een klein beetje bewerken.

Probleem 1) Voorheen gebruikte ik daarvoor Aperture 3. Ik vond het een fijn programma, waar je ook plug-ins van derde partijen voor kon downloaden in inladen om de mogelijkheden verder te vergroten. In al haar wijsheid heeft Apple besloten op Aperture 3 dood te laten gaan en te vervangen voor het vrij basis programma "Foto's" wat ik meer een opvolger van iPhoto vind. Ik heb mijn foto's erin gezet maar echt mee gewerkt heb ik nog niet.

Probleem 2) De HD van de iMac heeft beperkingen. Nu gaat het nog maar er moeten geen duizend foto's meer bijkomen zeg maar. Ik ben niet van plan om de HD te vervangen omdat de iMac dat niet waard is naar mijn mening en omdat het veel gedoe is. Tevens heb ik graag mijn foto's zonder vreemde conversie (zoals iPhoto bijvoorbeeld deed geloof ik) graag op een externe HD ivm diefstal. In het verleden is me al eens bij inbraak een computer ontnomen met een aantal jaren foto's. Nu maak ik eens in de zoveel tijd via Time Machine een reserve kopie van de gehele iMac.

Ik zoek dus een oplossing voor zowel 1 als 2. Ik heb zelf al zitten te kijken naar Lightroom, die schijn je te kunnen huren inclusief Photoshop (ook leuk om eens te proberen dan) voor zo'n 12 euro per maand. Is dat een oplossing voor het eerste probleem of zijn er andere en betere oplossingen? Of wellicht gewoon kopen, na een jaar heb je dat er al uit alleen mis je dan Photoshop (wat ik tot nu toe nooit gebruikt heb).

Heeft er iemand tips en/of suggesties? Kan je met Lightroom eigenlijk ook je fotobibliotheek op een externe HD zetten en benaderen?En heeft het nog zin om dan voor Firewire 800 te gaan? Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 09:25
Allereerst zou ik beginnen met je foto's op een externe hdd zetten! Of in iedergeval op een tweede locatie :) (een hdd die 8 jaar oud is, is niet heel betrouwbaar...)

Om dit te doen, zou je kunnen gaan kijken waar aperture die foto's opslaat. Deze gehele map vervolgens naar een externe hdd kopieren.

Verder is er vast een mogelijkheid om de library van Aperture te exporteren om deze vervolgens te importeren in Lightroom (ik kan me herinneren dat ik dat ook ooit heb gedaan toen ik van mac naar windows ben overgestapt). Maar dit zou je even moeten googlen.

Naast een vaste pc gebruik ik lightroom ook op mn laptop met een SSD erin (500 gb). Deze raakt relatief snel vol. Dus ik zet de foto's dan (naast dat ze ook op m'n pc staan) ook op een externe hdd. Dit kan je vanuit lightroom eenvoudig doen. Door de betreffende map naar een nieuwe map op je externe hdd te slepen.
Als je dan deze externe hdd weer aansluit en lightroom opent vindt lightroom deze schijf weer om vervolgens netjes je foto's weer te geven. Daarnaast maakt lightroom ook previews aan van de foto's op je externe hdd, dit zodat je ze wel kan bijken (en in sommige gevallen licht kan bewerken).

Ik hoop dat het een beetje een duidelijk verhaal is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-09 22:34
Een Lightroom bibliotheek kun je niet op een netwerkschijf plaatsen zie:

https://helpx.adobe.com/l...atalog-faq-lightroom.html

Een 8 gaat oude Mac is ook wel een vervanging toe eerlijk gezegd. Op een gegeven moment is de hardware gewoon niet meer toereikend om programma's zoals Lightroom en Photoshop soepel te gebruiken. Ik plaats van allerlei omwegen te bedenken, kun je beter iets nieuws kopen.

Daarnaast zo snel mogelijk een backup maken op een NAS of USB-schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De 8 jaar oude Mac is zo'n 3 jaar geleden vervangen voor een nieuwe laptop die voor studie aan specifieke eisen moest voldoen en maar waar bespaard is op het ingebouwde scherm. Daar ga ik geen foto's met plezier op bekijken. Geld voor een nieuwe computer enkel om een fotobibliotheek op te zetten en wat kleine bewerkingen te doen heb ik nu niet over.

Dank allebei voor de informatie tot nu toe. Spijtig dat je een Lightroom bibliotheek niet op een netwerkschijf kan plaatsen. Zal morgen denk ik wel even een nieuwe externe HD kopen om een reservekopie van de hd te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zie ook het topic Hoe organiseer jij je foto's? met tonnen aan verschillende oplossingen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
moozzuzz schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 17:17:
Zie ook het topic Hoe organiseer jij je foto's? met tonnen aan verschillende oplossingen :+
Top.
Ik kom zo! al eens kijken. Zal morgen ook eens op de laptop kijken of het scherm daadwerkelijk zo vreselijk is als ik mij kan herinneren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Ik zou in elk geval niks meer kopen met firewire....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels een nieuwe externe hdd gekocht. De originelen van de foto's gevonden en erop gezet. Morgen eens een probeerversie van Lightroom op de laptop zetten en eens kijken of dat wat is. Sowieso handig die nieuwe hdd om zo nu en dan alle originelen op te zetten. Kan mijn oude externe hdd aan de router hangen en als netwerkschijf gaan dienen of ik hang hem aan de X1.
Pagina: 1