MM99 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 10:58:
Misschien ben ik naïef, maarik vind dat zolang je samen bent, alles van jou is, is ook van haar. Je verdient misschien meer, dat moet toch niet uitmaken. Van mij betreft stort je je loon om een gemeenschappelijke rekening en betaal je te uitbouw vanaf daar.
Jullie hebben samen een relatie, who cares wie hoeveel betaald. Het is jullie gezamenlijke inkomen.
Je zegt het al. Zolang je samen bent. Dan kan zij toch ook meedelen in het woongenot? Maar mocht dat voorbij gaan, waarom moet ze daar dan in mee blijven delen?

Schnupperpuppe schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 11:53:
[...]
Dus als jij en je partner samen besluiten dat de een gaat werken en de ander niet, dan bezit de werkende partner alles en de niet-werkende partner helemaal niets? Lijkt mij niet reëel.
Ik kan best begrijpen dat je vermogen en bezittingen van vóór de relatie gescheiden wilt houden, maar ik vind het niet meer dan logisch dat je tijdens de relatie alles samen doet. Een samen opgebouwd vermogen is dan 50/50 van beide, ongeacht de inkomensverdeling.
Bij ons is het nu zo dat wij beide fulltime werken. We dragen beiden naar rato (dus op basis van de verhouding netto inkomen) bij aan het huishouden. Toevallig krijg ik vanaf komende maand een significant ander salaris, dus we herzien die verhouding dan.
Is dit veel werk? Neuh, we hebben een excelsheetje met alle inkomsten en uitgaven. 1 getalletje aanpassen en de rest is bijgewerkt.
Mocht een van ons minder gaan of zelfs stoppen met werken, wordt er een huishoudvergoeding vastgesteld. Want iemand zonder betaalde baan, doet niet direct niets.
Wij hebben ook alles vastgelegd. De reden is heel simpel. De betaling van het huis is in de verhouding 100/0 betaald. De inboedel ongeveer 99,5/0,5. Dat is niet denigrerend bedoeld, maar keiharde realiteit. Zij kwam simpelweg net van haar studentenkamertje af terwijl ik al een aantal jaren werkte en gespaard had. Het huis en de hypotheek staan dan ook op mijn naam. Zij woont alleen op hetzelfde adres.
Haar voordeel is nou dat zij niet alleen met mij samen kan wonen, maar dit ook nog eens in een ruim huis kan doen voor dezelfde kosten als haar voormalige studentenkamer.
Het onderhoud van het huis komen voor mijn rekening. De aflossing komt voor mijn rekening. De hypotheekrente zien we als huur van de bank, en delen we naar rato.
Mochten we bepaalde verbouwingen alsnog samen bekostigen, is dat met een simpele toevoeging aan het samenlevingscontract, door beiden ondertekend, geregeld. Daar hoeft de notaris niet meer bij te komen.
Bij een eventuele beëindiging van de relatie, hebben we in ons samenlevingscontract vastgelegd dat zij netjes verzorgd op zoek kan naar een nieuwe woning en daar een x periode tijd voor heeft.
Daar hebben we zelf onze invulling aan gegeven en ga ik niet verder op in.
Echter, als we het huis zouden verkopen is de opbrengst voor mij. Niet alleen een waardevermeerdering is voor mij, maar eventuele verliezen zijn dat ook!! Vergeet dan ook niet dat zij geen enkel risico loopt.
In de praktijk verkoop ik het huis alleen als we
samen naar een andere woning zouden verhuizen, dus is dit een non-issue. Echter, mochten we toch uit elkaar gaan, dan weten we wel allebei exact waar we aan toe zijn. Dit geeft óók een hoop rust in je relatie, wetende dat je de ander niet financieel gijzelt / dat je financieel niet gegijzeld wordt.