Allereerst: ik ben 35 jaar oud en nog helemaal gezond en hoop dan dus nog zeker 50 jaar op deze aardbol rond te mogen lopen
Ik ben altijd al van de voorbereiding geweest. Toen ik een jaar geleden besloot met mijn vriendin een gezinnetje te gaan beginnen, vond ik het belangrijk om het een en ander goed geregeld te hebben. Dat betekende zowel een goede ORV (met in totaal 110% van de hypotheek) alsmede een (besloten) huwelijk i.v.m. alle rechten met betrekking tot financiën en kinderen. Ook tijdens de zwangerschap hebben we er wel eens over gepraat dat als we in het ziekenhuis zouden eindigen met 8-9 maanden en ik een keuze zou moeten maken tussen moeder of zoon, ik voor de zoon (als deze levensvatbaar zou zijn) moest kiezen.... Dit hebben we maar 'voor de zekerheid' op video gezet.
Nu zijn we al weer een aantal maanden verder en hebben we eigenlijk alles op financieel gebied geregeld. Natuurlijk kunnen we gaan scheiden en dan zitten we weer met een nieuwe uitdaging, maar dat is iets waarbij we dan gewoon 50/50 uit elkaar zullen gaan. Maar met de hele discussie over zelfdoding in Nederland. Er is het een en ander aan wetgeving hierover. Belangrijk hierin vind ik
Ik snap dat je je leven niet geheel kan sturen en dat je je niet op alles kan voorbereiden. Toch zou ik het een fijn gevoel vinden als ik dergelijke zaken op papier zou kunnen zetten en deze bijvoorbeeld elke 5 jaar weer opnieuw 'onderteken/bekrachtig' om verdere problemen te voorkomen. Ben ik de enige die over dit soort zaken nadenkt terwijl het totaal niet speelt, of hebben jullie ook al dergelijke zaken/wensen op papier staan? Nu moeten we ook nog iets van een testament gaan opstellen met welke wensen wij hebben voor onze zoon in het geval we beiden op hetzelfde moment in een auto-ongeluk overlijden, zoals wie wij willen dat de zorg op zich zal nemen, een video-boodschap welke we jaarlijks opnemen zodat onze zoon later nog iets over ons kan leren/zien, etc.
Zijn er Tweakers met een wilsverklaring? Zoja, wat heb je hierin vastgelegd? Hoe vaak moet je deze opnieuw printen/ondertekenen om hem geldig te laten zijn?
Ik ben altijd al van de voorbereiding geweest. Toen ik een jaar geleden besloot met mijn vriendin een gezinnetje te gaan beginnen, vond ik het belangrijk om het een en ander goed geregeld te hebben. Dat betekende zowel een goede ORV (met in totaal 110% van de hypotheek) alsmede een (besloten) huwelijk i.v.m. alle rechten met betrekking tot financiën en kinderen. Ook tijdens de zwangerschap hebben we er wel eens over gepraat dat als we in het ziekenhuis zouden eindigen met 8-9 maanden en ik een keuze zou moeten maken tussen moeder of zoon, ik voor de zoon (als deze levensvatbaar zou zijn) moest kiezen.... Dit hebben we maar 'voor de zekerheid' op video gezet.
Nu zijn we al weer een aantal maanden verder en hebben we eigenlijk alles op financieel gebied geregeld. Natuurlijk kunnen we gaan scheiden en dan zitten we weer met een nieuwe uitdaging, maar dat is iets waarbij we dan gewoon 50/50 uit elkaar zullen gaan. Maar met de hele discussie over zelfdoding in Nederland. Er is het een en ander aan wetgeving hierover. Belangrijk hierin vind ik
Als ik vervolgens een ander stuk lees over wilsverklaring kom ik het volgende tegen:Indien de patiënt van zestien jaren of ouder niet langer in staat is zijn wil te uiten, maar voordat hij in die staat geraakte tot een redelijke waardering van zijn belangen terzake in staat werd geacht, en een schriftelijke verklaring, inhoudende een verzoek om levensbeëindiging, heeft afgelegd, dan kan de arts aan dit verzoek gevolg geven. De zorgvuldigheidseisen, bedoeld in het eerste lid, zijn van overeenkomstige toepassing.
Lees en zoek je weer verder hierover, kom je o.a. weer iets tegen over dementie. Dat is geen 'uitzichtloos leiden', maar in zo'n geval zou ik ook willen dat mijn leven wordt beëindigd i.p.v. dat mijn gezin nog jaren 'opgescheept' zit met ziekenhuis/verpleeghuis bezoeken...Euthanasieverklaring
In een euthanasieverklaring beschrijft u wanneer u zou willen dat een arts euthanasie bij u uitvoert. Dat is wanneer er volgens u sprake is van ondraaglijk en uitzichtloos lijden. Tips voor het opstellen van uw verklaring leest u in de brochure Handreiking schriftelijk euthanasieverzoek. Lees meer over euthanasie en de wet.
Denk hierbij niet alleen aan dementie, maar ook aan alzheimer bijvoorbeeld, aan (deels) fysieke verlamming, etcetera.Bij patiënten met gevorderde dementie is de afweging of voldaan is aan de wettelijke zorgvuldigheidseisen voor euthanasie veel complexer. Veel patiënten met gevorderde dementie lijken immers niet meer te lijden aan de dementie of hun situatie. Patiënten geven in die situatie vaak met woord of gebaar ook aan dat zij geen euthanasie meer willen. De uiting van de patiënt op dat moment zal door de arts over het algemeen belangrijker worden geacht dan wat de patiënt daarover eerder in een schriftelijk euthanasieverzoek heeft opgeschreven.
Artsen mogen geen euthanasie uitvoeren als niet duidelijk is dat de patiënt uitzichtloos en ondraaglijk lijdt.
Ik snap dat je je leven niet geheel kan sturen en dat je je niet op alles kan voorbereiden. Toch zou ik het een fijn gevoel vinden als ik dergelijke zaken op papier zou kunnen zetten en deze bijvoorbeeld elke 5 jaar weer opnieuw 'onderteken/bekrachtig' om verdere problemen te voorkomen. Ben ik de enige die over dit soort zaken nadenkt terwijl het totaal niet speelt, of hebben jullie ook al dergelijke zaken/wensen op papier staan? Nu moeten we ook nog iets van een testament gaan opstellen met welke wensen wij hebben voor onze zoon in het geval we beiden op hetzelfde moment in een auto-ongeluk overlijden, zoals wie wij willen dat de zorg op zich zal nemen, een video-boodschap welke we jaarlijks opnemen zodat onze zoon later nog iets over ons kan leren/zien, etc.
Zijn er Tweakers met een wilsverklaring? Zoja, wat heb je hierin vastgelegd? Hoe vaak moet je deze opnieuw printen/ondertekenen om hem geldig te laten zijn?