Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kajel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-09 09:07

Kajel

Development in Style

Wat een trieste/hilarische reacties van sommigen hier zeg! En dan doel ik vooral op mensen die voorstellen dat de TS nog even een gesprek aangaat met zijn werkgever, en/of de TS in twijfel trekken.

Het is totaal niet relevant of de TS "ja en amen" tijdens zijn sollicitatie heeft gezegd. Sommige dingen mag je als werkgever niet verwachten van je werknemers, gewoon uit goed fatsoen. Een daarvan is dat de werknemer na overwerk ook thuis nog ff aan de bak gaat, zonder dat dat expliciet VAN TE VOREN aan hem/haar gevraagd is.
En zelfs al is maar 10% van wat de TS over het bedrijf zegt waar, dan nog: Get.The.Fuck.OUT, Run Forrest Run!

Mensen die hier prediken dat de beste man blij mag zijn dat ie een baan heeft en/of dat hij zijn werkgever nog een kans moet geven: we hebben het hier over de functie van developer. Binnen 5 seconden kan TS een nieuwe baan vinden, zelfs als ie PHP programmeert :') Dus dit soort shit hoef je NOOIT te pikken.
Kom op Tweakers, grow some fucking balls :)
En wat betreft de opmerking dat ITers een vakbond nodig hebben: nee dat hebben we niet, zolang de vraag groter is dan het aanbod en je dit soort shit dus nooit hoeft te pikken.

Nu nog even inhoudelijk wat over de praktijken van het bedrijf:
- Half op stagiaires draaien: daar zijn stagiaires niet voor. Je moet als bedrijf enkel stage plekken aanbieden als je die stagiaires iets te bieden hebt, als ze iets bij je kunnen leren. Niet als opvulling van je workforce. Stage plekken moeten wat mij betreft een soort van gift terug aan de maatschappij zijn van het bedrijf, niet een bittere noodzaak omdat je te gierig bent om normale mensen in te huren en/of geen fatsoenlijke inkomsten hebt omdat je business model waardeloos in elkaar steekt.
- Consequent overwerk verwachten: dan ben je gewoon een uitbuiter en nog dom ook. Een uitbuiter omdat je eigenlijk gewoon te weinig personeel hebt, en dat op de schouders legt van de rest. Dom omdat je verwacht dat mensen na 8 uur werken nog steeds productief genoeg zijn voor nog 2 of meer uur extra.

Eigenlijk hoop ik dat de TS zodra ie een nieuwe baan heeft, de naam van het bedrijf even bekend maakt. Die verdienen het om aan de publieke schandpaal genageld te worden.

Edit: ik ben eigenlijk wel benieuwd naar dit "iets hoger dan HBO startsalaris". Hoeveel hebben we het over? Ik zal ter vergelijking even melden wat ik ging verdienen bij mijn eerste baan toen ik HBO Informatica af had gerond: 2800 euro bruto per maand. Vond ik best netjes. Zit het daar in de buurt?
En hoeveel werkervaring heeft TS?

[ Voor 7% gewijzigd door Kajel op 15-04-2017 13:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
LopendeVogel schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 12:53:
[...]

Yes maar besef wel dat je van een bepaalde kant ook heel blij kan zijn dat je überhaupt werk hebt. Genoeg mensen (ook in jouw sector) die thuis zitten en met alle liefde 40 uur betaald willen krijgen per week terwijl ze er 45-50 werken.
Dus dan maar op je knietjes dankbaar zijn richting je werkgever dat hij zo aardig is je te willen uitbuiten, want voor jou waren er 10 andere die zich graag laten uitbuiten.

Als het enigzins realistisch is wat TS beschrijft zie ik twee opties: Ontslag nemen en gaan solliciteren, of gaan solliciteren en dan ontslag nemen. Het kan natuurlijk dat TS gekleurd is in hoe hij het ziet, en dat blijft lastig bij deze topics. Maar als het echt voornamelijk stagairs zijn waarvan wordt verwacht dat ze overwerken, dan is dat echt niet goed te praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 24-09-2022
Kajel schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 13:04:

Edit: ik ben eigenlijk wel benieuwd naar dit "iets hoger dan HBO startsalaris". Hoeveel hebben we het over? Ik zal ter vergelijking even melden wat ik ging verdienen bij mijn eerste baan toen ik HBO Informatica af had gerond: 2800 euro bruto per maand. Vond ik best netjes. Zit het daar in de buurt?
En hoeveel werkervaring heeft TS?
Het startsalaris begint op 1937 euro. Daar zit ik net iets boven. Verder heb ik niet veel werkervaring behalve stages, school en hobby projecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tijd voor tijd krijgen bij overwerken, noem ik niet uitbetaald worden. ;) UItbetalen is euro's terugkrijgen van de werkgever voor het extra werk. Dus nee, het is geen onzin. ;) Genoeg werkgevers die tijd voor tijd geven en later (en soms dus zelfs gedeeltelijk) uitbetalen. Aan het einde van het jaar, zorg je gewoon dat die tijd voor tijd uren op zijn of binnen de grenzen zijn van wat uitbetaald wordt. Lijkt mij geen probleem toch?
Natuurlijk horen overuren uitbetaald te worden of je in ieder geval de keuze te hebben of ze worden uitbetaald, of je er vrije uren voor terug krijgt.
Dit dus. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-09 07:22
Hoe is het gesteld met dit bedrijf? In België heb je sites (zoals het Belgisch staatsblad) waar je de jaarrekeningen van bedrijven kan inkijken en zo zie je vaak snel of het een gezond bedrijf is. Als je werkt in een start-up dan is dit wel dagelijkse kost (al is vaak de appreciatie vele malen hoger, wel vaak niet financieel). Bij bedrijven die een gevestigde waarde zijn, gaat het er over het algemeen correcter aan toe (vakbond enz).
Kan je er toevallig met een collega over praten. Misschien gaan ze een wat moeilijkere periode door. Ik werk zelf ook in een bedrijf dat een moeilijkere periode in zal gaan, maar nu vertrekken vind ik persoonlijk not done. Ze hebben een zware gok genomen om iemand zonder ervaring in een hoge functie te zetten, nu eventjes afbollen omdat het wat moeilijker gaat vind ik persoonlijk niet eerlijk. Natuurlijk elke situatie is uniek.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Kijk eens Office Space. Niet alles letterlijk nemen, maar iig wel dat je niet leeft voor je werk. Fuck ze, laat ze maar beter betalen als je zoveel moet overwerken. Anders 9-5 mentaliteit, het moet van 2 kanten komen en dat is hier zeker niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

bombadil schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 12:43:
Wat breng je als medewerker zelf mee; heb je dat relevante HBO-diploma nu wel of niet, ben jij een topper (in spé) of een standaard 6-is -genoeg- medewerker, staan er mensen klaar om jouw baan te krijgen? Je geeft aan een gezin te hebben dus ik neem aan dat je geen 21-jarige, net afgestudeerde HBO-informatica`er bent?
Dergelijke achtergrond mist nu in dit verhaal

Ik mis dus erg wat jouw inbreng is om ook extra te krijgen?
Het gaat hier niet om "extra krijgen", het gaat er hier om dat van TS word verlangd met een 40 urig contract, iedere avond nog even een paar uur extra af te tikken. Onbetaald. Zonder enige vorm van compensatie.

Even los van de wettelijke aspecten (het mag niet), is het op zijn best onfatsoenlijk van zo'n werkgever. Het is met zo'n houding van de werkgever niet zo relevant meer wat je d'r van kunt leren en ik geloof er absoluut niet in dat er werkgever van TS dusdanig interessant is dat TS het er maar voor over moet hebben.

In fact, werkgevers waar echt wat te leren valt, zijn in mijn beleving in de regel werkgevers die juist heel goed voor hun personeel zorgen. Vrijheden kennen. Maar ook zorgen dat werk en privé in balans zijn. Werkgevers die snappen dat je werkt om te leven en niet andersom en dat arbeid betaald moet worden.

Ik ben helemaal niet vies van hard werken, mijn vrouw klaagt niet zelden dat werk voor mij op de 1e plaats staat. (Waar ik het niet helemaal mee eens ben. Voor mij staat werk *soms* op de eerste plaats en ja, ik heb de neiging mezelf soms wat weg te cijferen voor mijn werk. Maar als op mijn werk de pleuris uit breekt en zij heeft me op dat moment nodig, is de keuze doodsimpel. Dan wacht mijn werk maar. Vrouw gaat voor. Aan de andere kant, als zij d'r grote teen heeft gestoten en op mijn werk ligt alles plat, ga ik niet thuis haar grote teen zitten verzorgen maar fix ik de shit op mijn werk.) Maar hoe hard je ook werkt, hoe loyaal je ook bent, dat betekend niet dat je werkgever kan en mag verwachten dat je onbetaald uren werkt.

Studie is wat anders, het is ICT, of je nu developer bent of systeembeheer (zoals ik), het is een vak waar je heel veel tijd kwijt bent aan (zelf)studie, met andere vakgenoten over je werk praten, nadenken, etc. Ook discussies op Tweakers, Facebook en andere online dingen horen daar bij. Dat is waarom ik soms onder werktijd op Tweakers en FB zit. Het *is* werk. Maar ik stop privé ook heel wat uren d'r in.

Werk vind ik wat anders. Ik kijk echt niet op een uurtje meer door de week, als het eens 6 uur word in plaats van 5 uur, prima. Ga ik vrijdag als het kan om 3 uur naar huis. Ik trek de grens alleen wel als het later dan pak 'm beet 6 uur word of ik in het weekend een klus moet doen. Al moet ik op zaterdag 30 minuten aan de bak, er staat minimaal een uur op de klok want juist dat heeft veel meer impact dan dat ene halve uur. (Je moet namelijk wel zorgen dat je op dat moment dat werk ook kunt uitvoeren.)

Dus nee, ik vind dat TS voorzichzelf op mag en moet komen, dat werkgever van TS hier verkeerd bezig is. Dat blijkt uit zo veel dingen die TS zegt. "Extra krijgen" is hier niet aan de orde. Gewoon beloond worden voor de uren die je maakt wel.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:51

Yucon

*broem*

Transportman schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 00:10:
Alsof ze het bij zijn huidige werk niet door gaan hebben. Regelmatig vrij vragen op korte termijn voor een paar uur, telefoongesprekken tijdens werktijd. Het hoeft echt niet van de daken geschreeuwd te worden, maar wees er wel op voorbereid dat de werkgever er een keer naar gaat vragen.
Dit klopt absoluut, maar wat ts zich door z'n ervaring waarschijnlijk nog niet realiseert is dat je vaak best om een gesprek laat in de middag of vroeg in de avond vragen. Toekomstige werkgevers begrijpen dit dilemma ook en ik heb gemerkt dat men dit totaal geen vreemde vraag vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zou naar ander werk gaan zoeken en aan het einde van de proeftijd bepalen of je hier wil blijven. Zoals het hele verhaal overkomt is dat de werkgever niet echt boeit om zijn personeel en graag iedereen maximaal mogelijk wil uitknijpen voor zo min mogelijk geld. Ik zie niet hoe je hier dan op lange termijn zou willen werken. Je kan het prima nog even aankijken zolang je aan het einde van de proeftijd maar een beslissing maakt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:14
Het is al meer gezegd in het topic, maar zoek gewoon wat anders. Je krijgt een matig salaris en er wordt structureel overwerk verwacht. Beide zijn totaal onnodig, het werk ligt voor het oprapen en je kunt gewoon een andere toko kiezen om bij te werken, zeker als je wat meer in de randstad zit (maar daarbuiten is er ook genoeg).

Ik zit als werkgever aan de andere kant van het spectrum en gelet op de arbeidsmarkt en hoe moeilijk het is om arbeidskrachten te vinden, snap ik totaal niet waarom de gemiddelde afgestudeerde HBO'er maar bij het eerste het beste bedrijf wat zich aandient aan de slag gaat en zich daar laat afbeulen.
LopendeVogel schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 12:33:
100e tot 1000e mensen die graag jouw plek willen hebben en het geen enkel probleem vinden om uit eigen initiatief over te werken.
Dat is dus totaal niet de situatie in de software engineering wereld. Iedereen met enige clue kan zo aan de slag.

[ Voor 22% gewijzigd door MikeN op 15-04-2017 15:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• unezra

unezra

Kajel schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 13:04:
En wat betreft de opmerking dat ITers een vakbond nodig hebben: nee dat hebben we niet, zolang de vraag groter is dan het aanbod en je dit soort shit dus nooit hoeft te pikken.
Persoonlijk zou ik juist WEL een vakbond willen hebben, en een overkoepelende CAO voor *alle* ICT medewerkers, ook die in bedrijven zitten die onder een andere CAO vallen.

Nadeel van een vakbond: ze doen geen reet en zijn in 1970 blijven steken dus een vakbond zoals die er nu is, heb je als ICTer helemaal niets aan. Maar dat even terzijde geschoven, een goede vakbond die met zijn poten in het jaar 2017 staat, zou absoluut welkom zijn.

Ik moet nu met mijn werkgever in onderhandeling over mijn salaris, heb zelf keihard moeten knokken voor een fatsoenlijke overwerkregeling, heb een gevecht gevoerd over maaltijdvergoedingen, ben aan het vechten voor een studieregeling, etc. Ik ben letterlijk 4 jaar aan het vechten om de primaire, secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden op orde te krijgen, voor mezelf en mijn collega ICTer.

Een vakbond en overkoepelende CAO zou zoiets veel makkelijker maken. Zou ik me kunnen concentreren op mijn werk en minder tijd en energie kwijt zijn met het op orde krijgen van de arbeidsomstandigheden.

Dus ja, dat is een goed idee. Ook in een sector waarin gedeeltelijk de banen voor het oprapen liggen, maar gedeeltelijk de banen bevochten worden. (Ik ben nu bijna 40 en allround ICTer / systeembeheerder. Er zijn zat momenten waar ik me zorgen maak over mijn professionele toekomst.)
- Half op stagiaires draaien: daar zijn stagiaires niet voor. Je moet als bedrijf enkel stage plekken aanbieden als je die stagiaires iets te bieden hebt, als ze iets bij je kunnen leren. Niet als opvulling van je workforce. Stage plekken moeten wat mij betreft een soort van gift terug aan de maatschappij zijn van het bedrijf, niet een bittere noodzaak omdat je te gierig bent om normale mensen in te huren en/of geen fatsoenlijke inkomsten hebt omdat je business model waardeloos in elkaar steekt.
- Consequent overwerk verwachten: dan ben je gewoon een uitbuiter en nog dom ook. Een uitbuiter omdat je eigenlijk gewoon te weinig personeel hebt, en dat op de schouders legt van de rest. Dom omdat je verwacht dat mensen na 8 uur werken nog steeds productief genoeg zijn voor nog 2 of meer uur extra.

Eigenlijk hoop ik dat de TS zodra ie een nieuwe baan heeft, de naam van het bedrijf even bekend maakt. Die verdienen het om aan de publieke schandpaal genageld te worden.
Schandpaal hoeft niet en met je al te negatief uitlaten over je werkgever kun je jezelf aardig in de ballen snijden. Het wereldje is klein. Natuurlijk is het fijn om je af en toe eerlijk en ongegeneerd uit te laten over je werkgever maar je moet daar wel mee oppassen. Met wat pech leest een toekomstige werkgever mee en denkt die "nee, diegene is ZO grof over zijn werkgever als er even iets tegen zit, die persoon hoef ik niet".

Verder ben ik het met je eens. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 05:41
Het gaat hier niet zo zozeer over overwerken maar het bedrijf(scultuur). Ik ben na mijn afstuderen terecht gekomen bij zo n klein bedrijf die op 5 min afstand van me gevestigd wasn. Functie heette heel cique ''install engineer''. Eenmaal het sollicitatiegesprek met de baas bleek dat hij niet bereid was om een contract te tekenen voor bijv een jaar. Uiteindelijk zijn we overeengekomen voor een proefperiode van 2 weken dat voor een inwerkloon voor 350 euro. Tijdens deze periode achtergekomen dat de helft van de medewerkers stagiaires waren (jongens van <22 jaar oud). Iedereen deed, zoals je het beschrijft, alsof overwerken de gewoonste zaak was van de wereld. Uiteindelijk heb ik helemaal geen taken uitgevoerd die waren beschreven in de vacature en had meteen door dat het niets zou worden. Na twee weken gestopt en verder gekeken.

Persoonlijk vind ik dat het feit dat er zo veel stagiaires er werken al genoeg zegt over het bedrijf. Dit is gewoon een pure vorm van ''uitbuiting'. Personeel binnenhalen voor een stagiarsloon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
CH40S schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 21:12:
[...]
Anno 2017 hoef je niet te verwachten dat overwerk uitbetaald wordt en dat is ook niemand verplicht.
Meestal krijg je gewoon tijd voor tijd. Neem je die niet op, worden die (soms) (gedeeltelijk) uitbetaald.
[...]
Sorry, maar je kan tegenwoordig niet verwachten dat overuren uitbetaald worden, zeker als starter niet. Kijk jouw contract er maar op na voor de zekerheid.
Wil je dat overuren uitbetaald worden, kun je beter zorgen dat zoiets in het contract opgenomen wordt.
Welcome, to the real world, zeg maar. ;)
Eens, echter betekent dit ook dat een werkgever niet kan verwachten dat een werknemer overwerkt. Verwachten ze dat wel, dan moeten ze dat maar in het contract opnemen. Het mes snijdt aan twee kanten, uiteraard.
Workharder schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 20:12:
Hallo,

Sinds deze week ben ik begonnen aan een nieuwe baan als junior software engineer.
Echter heb ik nu al erge twijfels over de bedrijfsvoering en de manier van werken.
In eerste instantie ben ik akkoord gegaan met een redelijk laag loon (iets boven het laagste startsalaris voor een hbo software engineer) gezien ik graag meer ervaring wil opdoen en hoopte op een leuke en leerzame werkomgeving.

Het gaat om een klein bedrijf en draait voor meer dan de helft op stagiaires. Echter werken deze stagiaires mee als voltallige medewerkers en wordt er verlangd dat zij ook overwerken, thuis doorwerken en soms nog in het weekend dingen doen. Het overwerk wordt niet betaald en wordt gezien als "part of the job".

Nu in mijn eerste week heb ik mij twee dagen beziggehouden met zelfstudie waarna ik daarna een opdracht kreeg die niet in het vakkenpakket van een software engineer zit. Gezien ik enkel uitleg kreeg van een andere stagiair was dit geen gemakkelijke klus en werd er tevens van mij verwacht dat ik deze taak aan het eind van de week voltooid zou hebben terwijl ik nog niet eens ingewerkt ben op datgene wat ik eigenlijk hoor te doen.

Nu werd mij dus ook gevraagd of ik 's avond nog doorgewerkt heb terwijl ik die dag al overgewerkt had en eigenlijk doodop was toen ik thuis was.

Op zich wil ik het nog wel even aankijken maar aan de andere kant voorspelt dit niet veel goeds voor de toekomst. Wat raden jullie aan?

Er lijkt hier in ieder geval geen sprake te zijn van "Work hard, play hard" gezien mensen vaak nog niet eens echt pauzeren of even iets anders gaan doen na een halve dag gewerkt te hebben.
Op basis van dit verhaal kan ik niet anders dan concluderen dat er bij dit bedrijf alleen mensen werken die geen ruggengraat hebben om nee te zeggen, en dat geldt ook voor jou TS. Wat let jou om tegen de vraag van je collega over overwerken te beantwoorden met "nee had ik geen zin in doei :) "? Ik denk je gebrek aan ruggengraat (nofi, ik snap dat het lastig is om dit als starter te zeggen, en je zou ook zeker niet de enige zijn, maar het is wel het enige juiste antwoord).

Naar mijn mening is iedereen die bij dit bedrijf werkt en deze bedrijfscultuur niet actief ontmoedigt debet aan deze bedrijfscultuur.

[ Voor 63% gewijzigd door MarcoC op 15-04-2017 17:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

CH40S schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 23:25:
Jij verwacht serieus geld voor de tijd die je overwerkt? :')

De meeste werkgevers waar ik gewerkt heb in de afgelopen 10 jaar, deden geen overuren uitbetalen, maar gaven tijd voor tijd (kun je ook zien als uitbetaling, overigens). Een deel daarvan kon dan soms uitbetaald worden, maar niet alles. Alles wat dan over die limiet was, raakte je gewoonweg kwijt.

Dus misschien even wat aan jouw realiteit doen voor je op de man gaat spelen en een ander gelijk ergens voor moet uitmaken (imo een teken van zwakte en geen respect). ;)
M'n reactie was wellicht een beetje te puberaal, waarvoor excuus. Misschien had ik ook wel iets teveel alcohol op toen ik reageerde, in my defense ;)

Maar gezien de vele thumbs-up die ik heb ontvangen, denk ik niet dat dit met "mijn" realiteit te maken heeft. Het slaat gewoon werkelijk waar nergens op om geen keiharde centen te vangen voor de VRIJE TIJD die je opoffert. Tijd voor tijd is ook fijn, sure, maar hoe pakt dat in de praktijk uit? Even ter illustratie... Stel, ik ben een weekend aan het werk (gebeurd soms, is part of the job, geen probleem). Ik krijg vervolgens tijd voor tijd en ben bijvoorbeeld maandag en dinsdag vrij (of de woensdag ook nog, want weekenden reken ik 200%, dus ik heb recht op meer tijd voor tijd dan de daadwerkelijke uren die ik heb gewerkt). Da's natuurlijk erg tof, echter... m'n vriendin is die 2/3 dagen gewoon aan het werk. Ik zit thuis, alleen. Ik spendeer nu geen tijd met m'n vriendin, wat ik wel in dat weekend had kunnen doen (want geloof het of niet, ook m'n vriendin heeft weekend in het weekend). Daar heb ik toch geen reet aan? Geef me dan gewoon een beetje extra geld, is altijd welkom. Of nog beter, geef me een dusdanig hoog salaris dat die overuren gewoon "part of the job" zijn. Maar zolang ik geen 6k per maand verdien, mag het m'n werkgever best wat meer kosten als ik m'n vrije tijd opoffer voor hem en zijn klanten.

Mafkees ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:06
Ik weet niet in welk deel van het land je woont, maar als je een relevante studie hebt met goede cijfers en mooie hobby-projectjes, dan zou je in de Randstad zo een baan kunnen hebben die minimaal hetzelfde betaalt als je nu krijgt. Zelfs voor starters is er weer voldoende ruimte daar en als je het eens probeert bij verschillende detacheerders, weet ik vrij zeker dat je zo een andere baan hebt.
Woon je in Zeeland of Drenthe, kan ik me wel voorstellen dat de banen wat minder voor het oprapen liggen, maar ik ben het eens met een boel mensen hier: je werkt niet bij een goed bedrijf en je moet hier zo snel mogelijk weg.
Wat heb je voor contract? Een tijdelijk contract? Zo ja, staat er iets over een opzeggingstermijn in? Of zit je nog in je proeftijd?

edit: je gaf aan een gezin te hebben dat je moet onderhouden. Prima, maar je moet er ook van kunnen genieten en als je nooit thuis bent, gaat dat je zeker niet lukken.

[ Voor 10% gewijzigd door celshof op 15-04-2017 20:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Welkom in de huidige maatschappij. Valt me nog mee dat het geen stagiairs zijn ter beschikking gesteld door het UWV. Laat ik je een goede raad geven bij een volgende sollicitatie. Verkoop je huid zo duur mogelijk want eenmaal "binnen" bij het bedrijf gaan opslag niet hand in hand met prestatie. Ga niet accoord met bonussen want de targets worden dusdanig gesteld dat ze nagenoeg niet haalbaar zijn en iedereen zich het schompus werkt. Hij of zij die de target wel halen hebben de bonus voor een veelvoud al bij de werkgever opgeleverd. Men is nog in de modus van voor jou 10 anderen maar als jij weet dat dat niet zo is... gebruik dat dan. Een raad van iemand die volgende week 55 wordt en precies weet hoe deze wereld in elkaar steekt. Doe er je voordeel mee en succes met je carrière!

PS. werken doe je altijd nog om te kunnen leven en leven doe je om te genieten!!!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2017 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
Naar aanleiding van de reacties zal ik het in eerste instantie bespreken met mijn baas. Wellicht verandert het iets aan de huidige situatie.

Mocht het averechts werken kan ik uiteraard nog altijd besluiten om iets anders te gaan zoeken maar dan heb ik het op z'n minst bespreekbaar gemaakt en weet ik ook zeker waar ik aan toe ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:46
Verwijderd schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 18:59:
[...]
Maar zolang ik geen 6k per maand verdien, mag het m'n werkgever best wat meer kosten als ik m'n vrije tijd opoffer voor hem en zijn klanten.
Leuk dat dit voor jou zo werkt maar als je denkt dat dit de standaard is zit je er gewoon naast.

Wat hij zegt dat overuren niet perse uitbetaald hoeven worden klopt gewoon. Officieel zou het inderdaad via TVT inclusief toeslagen moeten maar voor heel veel mensen/bedrijven/sectoren werkt dit gewoon niet zo.

Dit komt echt op alle niveaus voor, fijn voor je dat je in jouw ivoren toren direct weg kunt lopen bij een bedrijf waar het anders werkt.

In de bouw zijn er bijvoorbeeld situaties met reistijd die niet of niet volledig betaald worden (zit je als werknemer ook niet op te wachten).

Zelf heb ik een leidinggevende functie. Ik weet in ieder geval wel dat iemand die zich op zou stellen zoals jij niet ver zou komen bij mij.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra

unezra

assje schreef op zondag 16 april 2017 @ 10:16:
[...]
Leuk dat dit voor jou zo werkt maar als je denkt dat dit de standaard is zit je er gewoon naast.
Ik vind het best schrijnend dat er dus mensen zoals jij, dit ook nog eens normaal en acceptabel vinden.
Wat hij zegt dat overuren niet perse uitbetaald hoeven worden klopt gewoon. Officieel zou het inderdaad via TVT inclusief toeslagen moeten maar voor heel veel mensen/bedrijven/sectoren werkt dit gewoon niet zo.
In mijn beleving is het juist voor het meerendeeld dat het WEL zo werkt. Of mensen krijgen onregelmatigheidstoeslag, waarbij ze niet ieder overuur betaald krijgen maar daar wel directe compensatie voor.
Dit komt echt op alle niveaus voor, fijn voor je dat je in jouw ivoren toren direct weg kunt lopen bij een bedrijf waar het anders werkt.

In de bouw zijn er bijvoorbeeld situaties met reistijd die niet of niet volledig betaald worden (zit je als werknemer ook niet op te wachten).
Reistijd vind ik een twijfelgeval. Reistijd van- en naar kantoor word in de regel ook niet als werktijd gezien, zit je in de ICT detachering, same shit en in de bouw weet je ook dat je 3 maanden op een klus op 15 minuten en vervolgens een jaar op een klus op een uur afstand van je huis kunt zitten. Dus nee, dat dat niet als werktijd word gezien heb ik begrip voor.
Zelf heb ik een leidinggevende functie. Ik weet in ieder geval wel dat iemand die zich op zou stellen zoals jij niet ver zou komen bij mij.
Ik weet ook dat als mijn leidinggevende niet had meebewogen met mijn eis overuren op een fatsoenlijke manier uit te betalen, ik niet na 4.5 jaar nog steeds voor dat bedrijf had gewerkt. Ik heb 'm voor de keuze gesteld, of een fatsoenlijke regeling, of onderhoud word overdag gedaan. Dat laatste is absoluut duurder.

Juist als leidinggevende heb je hier invloed op. Neem je verantwoordelijkheid. Als bij jullie in het bedrijf onbetaald overwerk de standaard is, wil ik daar niet werken. Maar jij zit op een positie waar je dat kunt veranderen. Ook de positie waar je de plicht hebt zulke zaken aan de kaak te stellen. Als werknemer heb ik zelf meerdere van dat soort gevechten gevoerd en het belang was zo groot dat ik het er voor over had, maar eigenlijk horen zulke gevechten een laag hoger.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Kajel

Kajel

Development in Style

[...]
Oh god, ik hoor het al, middle management.
Je zou je moeten schamen man! Als manager is jouw voornaamste taak te faciliteren, zodat jouw personeel hun werk zo goed mogelijk kan doen. Daarbij hoort NIET: uitbuiten van personeel door ze over te laten werken zonder compensatie. Daarbij hoort WEL: zorgen dat je werknemers niet overwerkt worden zodat ze zo productief mogelijk blijven. En als er dan een keer overwerk nodig is (kan gebeuren natuurlijk), dan beloon je je werknemers daar voor.

Vertel me even waar je werkt, dan weet ik waar ik nooit zal solliciteren.

edit: zondagochtend taalvoutjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:53
Workharder schreef op zondag 16 april 2017 @ 09:44:
Naar aanleiding van de reacties zal ik het in eerste instantie bespreken met mijn baas. Wellicht verandert het iets aan de huidige situatie.

Mocht het averechts werken kan ik uiteraard nog altijd besluiten om iets anders te gaan zoeken maar dan heb ik het op z'n minst bespreekbaar gemaakt en weet ik ook zeker waar ik aan toe ben.
Heb je ook een idee hoe je het bespreekbaar gaat maken? Ik zou daar wel goed over nadenken, en niet dinsdagochtend bij je baas naar binnen lopen zonder plan.
Is "ver komen" code voor nog meer onbetaald overwerken? Want dan hoef ik niet ver te komen. Ik vind het niet erg om af en toe beperkt over te werken, maar er dient wel wat tegenover te staan (en nee, een promotie naar nog meer overwerk valt daar niet onder).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Zo werkt het in een branch waar voor elke vertrekkende werknemer 10 andere ongekwalificeerden klaar staan. Niet in een branch waar je heel blij bent als je een vacature binnen een jaar weer kunt vullen. Dan doe je wat meer je best om personeel tevreden te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
Klinkt niet heel gezond allemaal.

Overwerken; prima...in proportie indien strikt noodzakelijk (en met compensatie). Volgens mij zou hier in je contract ook wat over moeten staan. Uiteindelijk moet je ook je leven kunnen leven zonder ook in je priveleven altijd te moeten werken of te moeten kunnen werken. Je hebt gewoon recht op vrije tijd :)!

Dat de helft van de medewerkers stagiaires zijn, zal je bij je ontwikkeling niet heel veel verder helpen. Leuk voor goedkoop personeel, eventueel subsidies voor het aanbieden van een stageplaats maar een beetje serieus bedrijf heeft een limiet. Je moet iedere stagiaire goed kunnen begeleiden (1 op 1 persoonlijk), dit gaat niet als de helft stagiaire is en dan ook nog nieuwe medewerkers moeten inwerken...dit kost voor beide partijen tijd en inspanning (in het begin iig - hier dient rekening mee gehouden te worden).

Let er trouwens wel op dat als je echt ongelukkig bent je zonder consequenties binnen de eerste maand je contract kan ontbreken; proeftijd (geldt ook voor de werkgever trouwens :)).

Indien er positieve vooruitzichten zijn na het gesprek met de leidinggevende zou ik het een kans geven, anders zou ik lekker rond kijken voor iets anders en op tijd "tot ziens" zeggen.

(P.s. net boven het minimumloon als startende ontwikkelaar is niet zo vreemd hoor. Vaak gaat dat relatief rap omhoog na een jaar in dienst te zijn met een (tegen die tijd) vast contract o.i.d)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:35

Basszje

Reisvaap!]

Mijn eerste baan was ook klein bedrijf, stagairs, veel-te-veel overwerk. Hoop van geleerd wel, namelijk voor jezelf opkomen, op tijd weg zijn (andere baan) en je gaat de bedrijfscultuur echt niet veranderen, zeker niet als dat de baas geld gaat kosten. Er is een reden voor de hoeveelheid stagairs en dat is niet de ervaring die ze meebrengen ;)

Overwerk zonder compensatie zou ik niet accepteren en dan dient het niet structureel te zijn. Tijd voor tijd is ook een compensatie.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• eddy Cosworth
  • Laatst online: 06-08 14:42
Het feit dat dit soort situaties nog steeds voorkomen is omdat er nog steeds mensen zijn die dit accepteren en niet voor zichzelf opkomen, dit soort praktijken hoef je gewoon niet te accepteren en als niemand dit meer deed, dan passen de werkgevers zich wel aan omdat ze anders geen personeel meer krijgen en dan hebben ze een probleem.
Het zelfde geld overigens voor dat dat irritante flexwerken wat tegenwoordig zo in is, ze verwachten wel van alles van je, maar je een beetje zekerheid geven ho maar, ook dat zouden we niet meer moeten pikken.
We houden dit allemaal zelf in stand, door het te accepteren.
Kom op voor jezelf (en dus ook voorelkaar)

Werken doe je overigens voor geld en niet voor piet snot, vraag je werkgever maar waar hij zijn rekeningen mee betaald, het antwoord is denk ik: geld en niet met de zin"ik heb deze week veel overgewerkt"

[ Voor 13% gewijzigd door eddy Cosworth op 16-04-2017 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
eric.1 schreef op zondag 16 april 2017 @ 12:43:
Klinkt niet heel gezond allemaal.

Overwerken; prima...in proportie indien strikt noodzakelijk (en met compensatie). Volgens mij zou hier in je contract ook wat over moeten staan. Uiteindelijk moet je ook je leven kunnen leven zonder ook in je priveleven altijd te moeten werken of te moeten kunnen werken. Je hebt gewoon recht op vrije tijd :)!
Klopt. Dit staat ook in mijn contract vermeld alszijnde dat dit verwacht van mij kan worden mits het redelijk en billijk is. Verder staat er niks over enige vorm van compensatie.

Eerlijk gezegd heb ik er bij het ondertekenen niet echt bij stilgestaan gezien het een algemene tekst is die vaak in contracten staat en het overwerk normaal in de praktijk niet zo structureel van aard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:45
Workharder schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 12:35:
[...]

Ik heb wel de nodige vragen gesteld maar inderdaad niet zo doordringend zoals jij ze hierboven stelt. Verder ben ik nog een starter op de arbeidsmarkt maar wat ik wel weet is dat mijn huidige werksituatie eerder een uitzondering op de regel is.

Inderdaad was ik verder blij dat ik aangenomen ben gezien ik een gezin te onderhouden heb, maar wanneer het werk ten koste van het gezin en mijzelf gaat hoef ik echt niet blij te zijn met deze manier van werken. Ik werk om te leven en niet andersom.
Ik snap je probleem met structureel overwerk, alhoewel er in dit topic nog geen enkel iets door jou gepost is wat dit onderschrijft behalve vage vermoedens op basis van een vraag.

Wat ik NIET snap is dat je als afgestudeerde hbo-starter een salaris in twijfel trekt wat boven het minimum startsalaris voor een hbo-er ligt. Als je dat te weinig vindt, had je meer moeten eisen of de baan niet aan moeten nemen. 10 jaar lang met allerlei smoesjes niets erbij krijgen terwijl je prestaties en kennis dat wel zouden verdienen is een reden om ontevreden te zijn. Een salaris wat je zelf geaccepteerd hebt en nu opeens te weinig vindt is gewoon je eigen schuld en een les om beter te leren onderhandelen.

Hoe dan ook is er veel te weinig informatie beschikbaar over jou en je werkgever om alle GTFO adviezen goed te praten. Balen dat je baan tegen lijkt te vallen, waar het ook vandaan komt. Kijk het even aan en maak bespreekbaar wat van twee kanten de verwachtingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik wel weet is dat structureel overwerken, nauwelijks ingewerkt worden en werk doen wat boven je niveau ligt schering en inslag is bij bijvoorbeeld Accenture en "up or out" bedrijven als McKinsey en BCG.

En als consultant wordt je daar volgens mij (vooral in het begin) helemaal niet zo denderend betaald. De druk om te presteren is echter enorm en volgens mij hou je dan bijna geen sociaal leven meer over. Maar ja dat is een keuze. Als je het daar echter in het begin toch nog enigszins redt, en je wilt daar uiteindelijk weg, staan de werkgevers voor je in de rij....

Ik denk dat iedere potentiele werknemer bij die bedrijven wel enigszins weet waar ie aan toe is. Ik neem echter aan dat TS niet bij een dergelijk bedrijf werkt......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
eddy Cosworth schreef op zondag 16 april 2017 @ 13:03:
Het feit dat dit soort situaties nog steeds voorkomen is omdat er nog steeds mensen zijn die dit accepteren en niet voor zichzelf opkomen, dit soort praktijken hoef je gewoon niet te accepteren en als niemand dit meer deed, dan passen de werkgevers zich wel aan omdat ze anders geen personeel meer krijgen en dan hebben ze een probleem.
Het zelfde geld overigens voor dat dat irritante flexwerken wat tegenwoordig zo in is, ze verwachten wel van alles van je, maar je een beetje zekerheid geven ho maar, ook dat zouden we niet meer moeten pikken.
We houden dit allemaal zelf in stand, door het te accepteren.
Kom op voor jezelf (en dus ook voorelkaar)

Werken doe je overigens voor geld en niet voor piet snot, vraag je werkgever maar waar hij zijn rekeningen mee betaald, het antwoord is denk ik: geld en niet met de zin"ik heb deze week veel overgewerkt"
Helaas werkt het tegenwoordig niet zo, zeker in branches waar het voor jou 10 (of meer) anderen is. Accepteer je het in zulke branches niet, zet de werkgever je wel op straat, en dan kom je in de WW/bijstand en moet je het wel gaan accepteren omdat je anders gekort wordt op de uitkering omdat je het vinden van werk zou frustreren.

En zolang de arbeidsmarkt vooral een werkgeversmarkt blijft en we vrolijk op partijen stemmen die daar ook niets aan willen veranderen, zal die situatie niet veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 18:50
Verwijderd schreef op zondag 16 april 2017 @ 15:24:
Wat ik wel weet is dat structureel overwerken, nauwelijks ingewerkt worden en werk doen wat boven je niveau ligt schering en inslag is bij bijvoorbeeld Accenture en "up or out" bedrijven als McKinsey en BCG.

En als consultant wordt je daar volgens mij (vooral in het begin) helemaal niet zo denderend betaald. De druk om te presteren is echter enorm en volgens mij hou je dan bijna geen sociaal leven meer over. Maar ja dat is een keuze. Als je het daar echter in het begin toch nog enigszins redt, en je wilt daar uiteindelijk weg, staan de werkgevers voor je in de rij....

Ik denk dat iedere potentiele werknemer bij die bedrijven wel enigszins weet waar ie aan toe is. Ik neem echter aan dat TS niet bij een dergelijk bedrijf werkt......
Eens, bij BCG / McK werken mensen gemiddeld zo'n 60 uur per week. Startsalaris is wel zo'n 60k per jaar los van lease en bonus. Het is een gewoon een keuze of je dat waard vindt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het verbazingwekkend hoe laconiek sommigen hier praten over overwerken, en "dat je echt niet hoeft te verwachten dat je daarvoor betaald wordt anno 2017". Het heet toch niet voor niets een "arbeidsovereenkomst"? Denken jullie nu echt dat zo'n werkgever tegen zijn klanten zal zeggen: "ah joh, voor dit meerwerk, die paar uurtjes ad. €100,- per uur excl. BTW krijg je van ons cadeau". Ja, dat tikt lekker aan als je personeel dat werk ook nog eens gratis voor je doet. Hart voor de zaak, prima, maar het mes snijdt toch echt aan twee kanten.

Om de TS te beantwoorden: structureel overwerken, en zeker onbetaald overwerken, is niet normaal en een signaal van een ongezonde werksituatie. Zeker aangezien er al aangegeven wordt dat er een ongewoon hoog aantal stagiaires werkzaam zijn en productie draaien, lijkt dit aardig veel op uitbuiting.

Ik zou maar gewoon wat beters zoeken. Er is meer in het leven dan alleen werken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie en hoor het anders wel steeds vaker, structureel overwerk, de verwachting dat je thuis ook nog beschikbaar bent, en daar geen of een lage compensatie tegenover zetten.

Niet leuk maar blijkbaar komt het wel meer een meer voor. Zeker bij de kleinere bedrijven staan marges onder druk, waardoor kosten omlaag moeten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• unezra

unezra

Verwijderd schreef op zondag 16 april 2017 @ 17:36:
Ik zie en hoor het anders wel steeds vaker, structureel overwerk, de verwachting dat je thuis ook nog beschikbaar bent, en daar geen of een lage compensatie tegenover zetten.

Niet leuk maar blijkbaar komt het wel meer een meer voor. Zeker bij de kleinere bedrijven staan marges onder druk, waardoor kosten omlaag moeten.
Probleem daarmee is dat het korte termijn denken is.
Structureel overwerk, dat ook nog eens niet of slecht betaald word, fikt je mensen op.

Nu kunnen bedrijven best denken dat iedereen vervangbaar is, de sterksten overleven, etc, etc, etc, maar er is ook nog zoiets als fatsoenlijk met je mensen om gaan.

Daarbij, iemand die wel netjes betaald krijgt, heeft in de regel meer plezier in zijn werk, werkt per uur harder, is loyaler, etc. Ik denk echt dat je beter iemand zijn overuren netjes kunt betalen waardoor diegene die overuren met (relatief) plezier en volle inzet draait, dan dat mensen alleen overuren draaien omdat de baas het eist en ze anders ontslagen worden.

Juist omdat wij een fatsoenlijke overwerk regeling hebben, doe ik nooit moeilijk over overwerk (ook als dat op momenten betekend dat ik mentaal en fysiek compleet naar zijn grootje naar huis ga), werk ik die uren hard en vol inzet en heb plezier in mijn werk.

Kortom, marges zijn een verdomd slecht excuus en vooral een teken van niet begrijpen hoe je werknemers optimaal productief kunt krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Structureel overwerk zegt gewoon wat over de slechte bedrijfsvoering en is zelfs nog een hele slechte methode om geld uit te sparen. Of overwerk moet slecht betaald worden.

Gezond overwerk is door de weeks 150% voor de eerste 4 uur per dag en daarna 200%. Eerste 8 uur op een zaterdag 150% en daarna 200% op zondag en feestdagen ook 200%. Alles wat minder is is uitbuiting, je werkt om te leven en leeft niet om te werken.

Ik ken het soort bedrijfje waar TS begonnen is. Toen ik nog software ontwikkelaar was werkte ik in mijn naïviteit ook voor een dergelijk bedrijf in Veenendaal. Personeel verplicht overwerken, slecht betaald en altijd maar te horen krijgen dat het er niet van af kon. Tot de eigenaar/baas een huis liet neerzetten van 600K gulden en daarvan de helft even uit de zaak financeerde. Uitbuiters zijn het. Gelijk ontslag genomen. Het meest erge was dat collega's naar klanten moesten met eigen auto en dat niet eens betaald werd omdat dat door de werknemers van hun belasting kon worden afgetrokken met een A of T formulier.

Overwerk prima, laag betalen prima, maar uitbuiting, nee dat is niet goed te praten.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kajel

Kajel

Development in Style

donleone83 schreef op zondag 16 april 2017 @ 15:07:
[...]
Wat ik NIET snap is dat je als afgestudeerde hbo-starter een salaris in twijfel trekt wat boven het minimum startsalaris voor een hbo-er ligt.
Wat is dat überhaupt "minimum startsalaris voor een hbo-er"? Volgens mij bestaat dat helemaal niet. We kennen in Nederland het minimumloon, wat tot je 23ste (geloof ik?) leeftijdsafhankelijk is, en daarna vast ligt en voor iedereen hetzelfde is, ongeacht opleidingsniveau.
Je moet dus minimaal minimumloon krijgen, en verder hangt je salaris af van je onderhandelingspositie en eigen onderhandelingsvaardigheden. Die onderhandelingspositie hangt naast je opleidingsniveau af van het type opleiding en de sector waarin je werkt. En als ITer - zeker als developer - is die positie sterk! Je hoeft echt geen minimumloon te pikken.
Als je dat te weinig vindt, had je meer moeten eisen of de baan niet aan moeten nemen.
Dat klopt ook wel, maar het is behoorlijk lastig voor net afgestudeerden die heel gretig zijn naar hun eerste baan, om te onderhandelen :) Eigenlijk moet je sowieso op meerdere plekken solliciteren, en voorzichtig potentiële werkgevers tegen elkaar uitspelen. Zo haal je het meeste uit je sollicitaties en daarbij horende onderhandelingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wim-Bart schreef op zondag 16 april 2017 @ 18:21:
Structureel overwerk zegt gewoon wat over de slechte bedrijfsvoering en is zelfs nog een hele slechte methode om geld uit te sparen. Of overwerk moet slecht betaald worden.

Gezond overwerk is door de weeks 150% voor de eerste 4 uur per dag en daarna 200%. Eerste 8 uur op een zaterdag 150% en daarna 200% op zondag en feestdagen ook 200%. Alles wat minder is is uitbuiting, je werkt om te leven en leeft niet om te werken.
Mwah, wij hebben iets lagere tarieven maar ben daar zeker niet ontevreden mee.

Uit mijn hoofd:
- Door de week tot 9 uur: 100%
- Door de week 9-12: 125%
- Door de week 0-7: 150%
- Zaterdag: 150%
- Zon- en feestdagen 9-5 of 9-9: 175%

En dan hebben we nog 200% en 225%, da's voor zondag op maandag nacht en zaterdag op zondag nacht. (Zondag op maandag is een van de meest rotte momenten om te werken, dus ligt daar het hoogste tarief bij ons.)

Dat ligt in de regel lager dan 200% (die 2 uitzonderingen daargelaten) maar "uitbuiting" wil ik het niet noemen. Een weekend lange dagen maken is evengoed goed voor een paar honderd EUR aan netto loon die maand er bij.
Ik ken het soort bedrijfje waar TS begonnen is. Toen ik nog software ontwikkelaar was werkte ik in mijn naïviteit ook voor een dergelijk bedrijf in Veenendaal. Personeel verplicht overwerken, slecht betaald en altijd maar te horen krijgen dat het er niet van af kon. Tot de eigenaar/baas een huis liet neerzetten van 600K gulden en daarvan de helft even uit de zaak financeerde. Uitbuiters zijn het. Gelijk ontslag genomen.
*autsj*
Het meest erge was dat collega's naar klanten moesten met eigen auto en dat niet eens betaald werd omdat dat door de werknemers van hun belasting kon worden afgetrokken met een A of T formulier.

Overwerk prima, laag betalen prima, maar uitbuiting, nee dat is niet goed te praten.
Eens. En op overwerk moet ook "nee" gezegd kunnen worden. Ze mogen niet van je verwachten dat je altijd en op ieder moment kunt en wilt overwerken. In de regel plan ik mijn overwerk op vaste momenten en die momenten zijn gebaseerd op de dagen dat het mij het minst slecht uit komt. Calamiteiten uitgezonderd, als het kapot gaat maakt het even niet zo veel uit of het goed uit komt of niet. Maar hoe meer overwerk we gepland doen, hoe kleiner de kans op ongepland overwerk. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Verwijderd schreef op zondag 16 april 2017 @ 17:36:

Wanneer de marges zo laag zijn dat een werkgever de eindjes zonder overwerk niet aan elkaar kan knopen is de bedrijfsvoering echt slecht en kan hij beter de tent sluiten. In een gezond bedrijf maakt een bedrijf winst op ongeveer 1440 uur inzet (36u/week) en zijn de marges daar ook naar. Daarnaast werkt iedere werkgever met drie bedragen: kostprijs werknemer, commercieel tarief werknemer (waar de marge al in zit) en een wow nice tarief. Overwerk is de krent in de pap en mag ook zeer zwaar beloond worden. Sterker nog ik vind persoonlijk dat overwerk geheel naar de werknemer moet gaan, de complete marge.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Compensatie kan op verschillende manieren: promotiemogelijkheden, geld en flexibiliteit in uren (tijd voor tijd). Nu heb ik niet het idee dat het eerste het geval is bij de onderneming van de TS. Het tweede wordt niet gedaan. Dan blijft het derde over. Flexibiliteit en dan niet door de organisatie geregeld, maar door jezelf. Heb je overgewerkt, dan neem je die uren dus op een ander moment zelf op.

Niemand kan van jou eisen dat je voor een relatief laag salaris veel overwerkt en thuis ook nog eens veel doet. Zeker niet als het structureel is. Flexibiliteit werkt twee kanten op. Een werkgever en werknemer die elkaar dingen gunnen en zich flexibel opstellen geeft een gigantische boost aan productiviteit en arbeidsvreugde (beetje ouderwetse term ;) )

Dus begin eens met een rem zetten op wat jij doet. Nee zeggen werkt heel bevrijdend en dwingt vaak respect af. Bij de werkgevers die zegen "voor jou tien anderen" is het helemaal zaak nee te zeggen. Wat wil hij/zij doen? Je ontslaan? Lijkt mij eigenlijk in dit geval nog wel de beste optie. Dus kom op voor jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
Het enige waar ik nog een beetje tegenop zie is dat mijn baas kan zeggen dat het overwerk erbij hoort en ik dit eigenlijk niet hoef te zien als werk gezien programmeren tenslotte ook een hobby is.

Gedeeltelijk klopt dit ook wel maar het feit is wel dat wanneer ik hobbymatig met programmeren bezig ben dit wel met andere frameworks is in een andere context.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Workharder schreef op maandag 17 april 2017 @ 13:41:
Het enige waar ik nog een beetje tegenop zie is dat mijn baas kan zeggen dat het overwerk erbij hoort en ik dit eigenlijk niet hoef te zien als werk gezien programmeren tenslotte ook een hobby is.
Als dat overwerk erbij hoort, waarom staan op je contract dan maar 40 uur? Dan lijkt het me dat ze daar een foutje hebben gemaakt ;) Het verschil tussen werk en hobby hoef je hem hopelijk niet uit te leggen. Zijn verwachting is niet dat je in je vrije tijd iets willekeurigs programmeert, maar dat je voor hem aan het werk gaat...

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
fsfikke schreef op maandag 17 april 2017 @ 13:43:
[...]

Als dat overwerk erbij hoort, waarom staan op je contract dan maar 40 uur? Dan lijkt het me dat ze daar een foutje hebben gemaakt ;)
Klopt helemaal, maar anderzijds staat er ook een uitgebreid artikel over overwerken (+ cosignatiedienst) in het contract (in het geval van onderbezetting, ziekte, en calamiteiten).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Workharder schreef op maandag 17 april 2017 @ 13:47:
[...]

Klopt helemaal, maar anderzijds staat er ook een uitgebreid artikel over overwerken in het contract (in het geval van onderbezetting, ziekte, en calamiteiten).
Is er sprake van een calamiteit? Dit lijkt gewoon op structurele onderbezetting. Je kan je baas vragen hoe ze van plan zijn daar iets aan te doen. Maar het ziet er toch eerder naar uit dat ze gewoon een structureel probleem hebben. Ze kunnen zich schijnbaar boven water houden als ze genoeg mensen aannemen voor het werk dat ze hebben. En dus mogen onderbetaalde stagiaires en jij voor die incompetentie opdraaien. Kan je doen, maar het is natuurlijk een doodlopend verhaal daar. Of denk je dat ze je over een jaartje opeens een dikke salarisverhoging gaan geven _O-

Dit is een typisch gevalletje van "Wij verwachten absoluut geen 9 tot 5 mentaliteit, behalve als we het over je beloning hebben..."

[ Voor 7% gewijzigd door fsfikke op 17-04-2017 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workharder
fsfikke schreef op maandag 17 april 2017 @ 13:49:
[...]

Is er sprake van een calamiteit? Dit lijkt gewoon op structurele onderbezetting. Je kan je baas vragen hoe ze van plan zijn daar iets aan te doen. Maar het ziet er toch eerder naar uit dat ze gewoon een structureel probleem hebben. Ze kunnen zich schijnbaar boven water houden als ze genoeg mensen aannemen voor het werk dat ze hebben. En dus mogen onderbetaalde stagiaires en jij voor die incompetentie opdraaien. Kan je doen, maar het is natuurlijk een doodlopend verhaal daar. Of denk je dat ze je over een jaartje opeens een dikke salarisverhoging gaan geven _O-
Zover ik kan oordelen is er geen sprake van een calamiteit en zal de situatie zoals jij hem schetst daar eerder mee overeenkomen.

Verder is mij tijdens het sollicitatiegesprek wel toegezegd dat er een grote kans is dat mijn salaris omhoog zal gaan bij een verlenging maar ik ben bang dat dit een zoethoudertje was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Workharder schreef op maandag 17 april 2017 @ 13:54:
[...]

Zover ik kan oordelen is er geen sprake van een calamiteit en zal de situatie zoals jij hem schetst daar eerder mee overeenkomen.

Verder is mij tijdens het sollicitatiegesprek wel toegezegd dat er een grote kans is dat mijn salaris omhoog zal gaan bij een verlenging maar ik ben bang dat dit een zoethoudertje was.
Dat vrees ik wel helaas... Structureel overwerken is, hoe je baas het je ook probeert te verkopen, geen teken van success, maar van falen. En bij een falend bedrijf is de salarisontwikkeling meestal al lang geleden op ijs gezet. Je kan misschien bij je collega's vragen hoe dat de afgelopen jaren verlopen is.

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 17-04-2017 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Da's hetzelfde als dat mijn manager dat tegen mij zou zeggen...
"Je hebt van je hobby je werkt gemaakt, dus dan is je werk toch nog steeds je hobby?"

Klopt, ik doe daadwerkelijk dingen op kantoor die ik ontzettend leuk vind om te doen en ook in mijn vrije tijd ben ik bezig met dingen die op korte of lange termijn beroepsmatig nuttig zijn.

Toch vind ik een enorm verschil tussen privé iets uitzoeken of een lab opzetten waar ik ook zakelijk wat aan kan hebben (noem het studie), of thuis inloggen op kantoor om daar daadwerkelijk systeembeheer te gaan doen.
Gedeeltelijk klopt dit ook wel maar het feit is wel dat wanneer ik hobbymatig met programmeren bezig ben dit wel met andere frameworks is in een andere context.
Dat dus. Veel ICTers zullen in hun vrije tijd ook met ICT bezig zijn. Of het nu programmeurs of beheerders zijn. Soms is het lijntje heel dun. Zet ik thuis een Proxmox installatie op, terwijl ik verwacht binnen enkele maanden zo'n setup op kantoor te bouwen, dan zit dat akelig op de grens.

Maar daar ga ik in zo'n geval dan ook zo mee om. Een deel doe ik in mijn vrije tijd, zonder tijdsdruk, omdat ik het leuk vind. Tegelijkertijd besteed ik d'r ook werkuren aan, ook als die werkuren bestaan uit "setup in mijn hobbylab bouwen". (Dat hobbylab bestaat overigens voor bijna 100% uit componenten die ik in permanente bruikleen heb van mijn werkgever. Afgeschreven servers die ik hier thuis heb staan omdat het soms fijn is fysiek dicht bij je lab te zitten. Op kantoor heb ik die faciliteit overigens ook. Bestaat net als hier uit afgeschreven hardware.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

De essentie van hobbies is dat er geen druk en geen verplichtingen achter zitten. Mijn hobbyprojecten mogen gerust weken stil liggen, niemand klaagt als het niet werkt, en ik hoef het nooit af te maken, laat staan op tijd. Als dat op kantoor ook allemaal OK wordt gevonden dan kunnen we praten over het gelijkstellen van mijn werk met mijn hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

downtime schreef op maandag 17 april 2017 @ 14:12:
De essentie van hobbies is dat er geen druk en geen verplichtingen achter zitten. Mijn hobbyprojecten mogen gerust weken stil liggen, niemand klaagt als het niet werkt, en ik hoef het nooit af te maken, laat staan op tijd. Als dat op kantoor ook allemaal OK wordt gevonden dan kunnen we praten over het gelijkstellen van mijn werk met mijn hobby.
Niet helemaal. :)
Vrijwilligerswerk beschouw ik ook als hobby maar wel degelijk zit daar druk achter.

D'r worden best wat mensen heel erg onblij als ons platform onderuit gaat en ik niet binnen redelijke tijd de boel herstel...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn. Zeg gewoon dat je om 18:00 vermoeid bent en dat je code er onder zal lijden als je door blijft werken en dat je ook tijd nodig hebt voor wat je ook doet na je werktijd. Blijft hij zeuren, zeg dan dat je de indruk had dat je op een functie voor 36 uur gesolliciteerd hebt, en als hij wil dat je 50-60 uur werkt hij je dan ook voor dat aantal uren zal moeten compenseren. Zeg dat je met plezier meer werk wil verrichten (als dit ook waar is), maar dat je rekeningen zichzelf niet betalen en dat je daar verder ook niets aan kan veranderen. Houd het volgende in gedachten: jouw baas zal zichzelf NOOIT zo opstellen in zijn eigen salarisonderhandelingen. Hij zal nooit werken voor de hobby, hij doet het ook voor het geld. Laat je niet gek maken en veel succes morgen.

Zoals gezegd: begin ook al vast met kijken naar andere banen. Dit bedrijf gaat waarschijnlijk niet veranderen en dan moet jij veranderen, hoe vervelend dat ook is.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2017 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
...Dit is een typisch gevalletje van "Wij verwachten absoluut geen 9 tot 5 mentaliteit, behalve als we het over je beloning hebben..."
Als de werkgever die mentaliteit dus niet heeft qua uren, kun je dus ook om 10 uur aan komen kachelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:43

_Apache_

For life.

Als je nog in je proeftijd zit, kan jij er ook voor kiezen om weg te gaan. Proeftijd werkt twee kanten uit namelijk, niet alleen die van de werkgever. :)

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

_Apache_ schreef op maandag 17 april 2017 @ 18:51:
Als je nog in je proeftijd zit, kan jij er ook voor kiezen om weg te gaan. Proeftijd werkt twee kanten uit namelijk, niet alleen die van de werkgever. :)
Na je proeftijd kun je ook weg hoor...
Opzegtermijn van een maand, voor de werknemer.

(Werkgever moet het contract uitzitten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
unezra schreef op maandag 17 april 2017 @ 19:02:
[...]

Als je een jaarcontract hebt zonder opzegtermijn moet je beide het contract uitzitten in principe.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:43

_Apache_

For life.

unezra schreef op maandag 17 april 2017 @ 19:02:
[...]

Tuurlijk, maar afhankelijk van het contract kan een werkgever je het wel 'moeilijk maken'. Zo hebben ze bij ons geen opzegclausule voor contracten van bijv een jaar. Je kunt er nog steeds onderuit, maar het kan de relatie wat op scherp zetten als hierom juridische hulp moet inschakelen.

Edit, Wat Oogje dus bedoeld. :)

[ Voor 3% gewijzigd door _Apache_ op 17-04-2017 19:18 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Oogje schreef op maandag 17 april 2017 @ 19:10:
[...]

Als je een jaarcontract hebt zonder opzegtermijn moet je beide het contract uitzitten in principe.
Nee hoor, dan geldt gewoon de wettelijke termijn (meestal 1 maand).
Zie bijv. https://www.ontslaghulp.c...n-opzegtermijn-juli-2014/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 12:47
Verwijderd schreef op maandag 17 april 2017 @ 18:21:
[...]

Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn. Zeg gewoon dat je om 18:00 vermoeid bent en dat je code er onder zal lijden als je door blijft werken en dat je ook tijd nodig hebt voor wat je ook doet na je werktijd. naar huis gaat omdat je werktijd erop zit
Dit is een typisch gevalletje van "Wij verwachten absoluut geen 9 tot 5 mentaliteit, behalve als we het over je beloning hebben..."
Geen '9 tot 17' mentaliteit is een rode vlag voor twee mogelijke scenario's:
- de organisatie is niet toereikend om te zorgen voor een goede bemensing irt de voorraad werkzaamheden.
- er werken al veel mensen die hun tijd niet goed indelen en hun werkzaamheden dus niet volbrengen in de overeengekomen uren (met het risico dat ze jou er mee gaan belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 09:56
fsfikke schreef op maandag 17 april 2017 @ 19:19:
[...]

Nee hoor, dan geldt gewoon de wettelijke termijn (meestal 1 maand).
Zie bijv. https://www.ontslaghulp.c...n-opzegtermijn-juli-2014/
Voor zover mij bekend mogen zowel werknemers als werkgevers een tijdelijk contract na een proefperiode niet tussentijds opzeggen tenzij hier schriftelijk afspraken over zijn gemaakt. Uiteraard kan een contract altijd beëindigd worden met wederzijds goedvinden.

Dit wordt o.a. verder uitgelegd op sites zoals rijksoverheid.nl en juridischloket.nl

Veel werknemers gaan hier de mist in indien de mogelijkheid tot tussentijds opzeggen niet schriftelijk is vastgelegd. De werkgever kan de werknemers zelfs om een schadevergoeding vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Picaroon schreef op maandag 17 april 2017 @ 22:40:
[...]

Voor zover mij bekend mogen zowel werknemers als werkgevers een tijdelijk contract na een proefperiode niet tussentijds opzeggen tenzij hier schriftelijk afspraken over zijn gemaakt. Uiteraard kan een contract altijd beëindigd worden met wederzijds goedvinden.

Dit wordt o.a. verder uitgelegd op sites zoals rijksoverheid.nl en juridischloket.nl

Veel werknemers gaan hier de mist in indien de mogelijkheid tot tussentijds opzeggen niet schriftelijk is vastgelegd. De werkgever kan de werknemers zelfs om een schadevergoeding vragen.
Als je die link leest staat er dit:

Zijn er geen afspraken gemaakt over een opzegtermijn (contractueel overeengekomen opzegtermijn)? Dan geldt de wettelijke opzegtermijn.

Dus juist als er *geen* expliciete afspraken zijn gemaakt over een opzegtermijn, geld de wet en die zegt bij dienstverbanden tot 5 jaar: 1 maand.

Zijn er wel afspraken, dan gelden die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:16

Barrycade

Through the...

Als je een contract hebt bv die eindigt na 1 jaar, zal je toch moeten lezen in je contract of er iets is opgenomen over tussentijds opzeggen.
https://ontslag.nl/opzegg...komst-voor-bepaalde-tijd/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Als je baas dat zegt, dat het er bij hoort, dan kan je duidelijk zijn. mits het salaris er naar is. Maar ik denk dat je beter naar een andere werkgever kan zoeken als hij a) slecht betaald, b) geen overwerk betalen.

Daarnaast, is hobby een heel slecht argument, ik heb ook IT als hobby, maar op het moment dat een ander er beter van wordt is mij tarief ten minste € 80,00 per uur en wordt overwerk ook flink beloond. En ook ik leer nog iedere dag bij, maar daar wordt gewoon voor betaald, en alleen de studie uren met diploma/certificering die investeer ik zelf.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Workharder
Vandaag dan toch het gesprek aangegaan en moet zeggen dat er een positief resultaat is geboekt. Hij had in ieder geval begrip voor mijn standpunt en vatte het dan ook goed op (en ik denk dat hij merkte dat ik op het punt stond om verder te gaan kijken).

Nu kijken natuurlijk hoe de rest van de proeftijd gaat verlopen maar in ieder geval heb ik er wel weer wat meer vertrouwen in.

[ Voor 10% gewijzigd door Workharder op 18-04-2017 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
Dat is goed om te horen, maar blijf het wel goed in de gaten houden, niet alleen tijdens de proeftijd, maar ook daarna.

Ik denk dat het wel verstandig is om even in je contract te kijken hoe makkelijk je na de proeftijd weg kan. Simpelweg om te voorkomen dat jouw werkgever nu heel aardig doet en begrip lijkt te hebben, en zodra de proeftijd over is en je niet meer weg kan tot het einde van het contract weer van je verwacht flink wat overuren te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 09:56
unezra schreef op maandag 17 april 2017 @ 22:52:
[...]

Als je die link leest staat er dit:

Zijn er geen afspraken gemaakt over een opzegtermijn (contractueel overeengekomen opzegtermijn)? Dan geldt de wettelijke opzegtermijn.

Dus juist als er *geen* expliciete afspraken zijn gemaakt over een opzegtermijn, geld de wet en die zegt bij dienstverbanden tot 5 jaar: 1 maand.

Zijn er wel afspraken, dan gelden die.
De inhoud van deze link heb ik reeds tot me genomen en klopt volgens mij niet. Advies aan een ieder die zijn/haar tijdelijke arbeidsovereenkomst zonder opzegbeding wil beëindigen, check dit om verrassingen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Picaroon schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 23:40:
[...]

De inhoud van deze link heb ik reeds tot me genomen en klopt volgens mij niet. Advies aan een ieder die zijn/haar tijdelijke arbeidsovereenkomst zonder opzegbeding wil beëindigen, check dit om verrassingen te voorkomen.
De berichten zijn tegenstrijdig inderdaad.
Kan zijn dat er tussentijds een wetswijziging is geweest en dat wat eerder is aangehaald, inmiddels niet meer klopt.

Het vervelende is dat ik niet het bijbehorende wetsartikel kan vinden en dat op de blogs die ik zo snel vind, ik ook geen verwijzing vind naar het artikel.

Het zou in ieder geval ergens in deze wet moeten staan:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0035254/2016-01-01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongewoongewoon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
CH40S schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 23:25:
[...]
Ik ben starter en mijn werkgever geeft hier zelf de voorkeur aan ja. Wat heeft tijd voor tijd voor zin als overwerk met regelmaat voor komt? Er is duidelijk een (klein) te tekort aan personeel dus dan is het een beetje zinloos om je personeel extra vrije dagen te laten opbouwen. Krijg nog eens 50% extra loon over deze overuren ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

ongewoongewoon schreef op woensdag 19 april 2017 @ 09:18:
Ik ben starter en mijn werkgever geeft hier zelf de voorkeur aan ja. Wat heeft tijd voor tijd voor zin als overwerk met regelmaat voor komt? Er is duidelijk een (klein) te tekort aan personeel dus dan is het een beetje zinloos om je personeel extra vrije dagen te laten opbouwen. Krijg nog eens 50% extra loon over deze overuren ook...
Dat jouw werkgever er de voorkeur voor heeft, betekend niet dat het realistisch is om te verwachten dat alle werkgevers dat doen of dat je dat kan 'eisen'. Als een werkgever er niet aan wilt en je bent net aan het solliciteren of in de proeftijd, dan kan het maar zo zijn dat ze al bedanken bij voorbaat, of jou laten vertrekken na die proeftijd. ;)

Het is overigens heel mooi als een werkgever dat bij voorkeur wel doet, maar dat betekend niet dat je werkgevers ertoe kan verplichten en dat leek wel de strekking van het bericht waar ik op reageerde.
Dat was meer mijn punt. Mij maakt het overigens niet zoveel uit. :)

[ Voor 26% gewijzigd door CH4OS op 19-04-2017 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijd is geld.

Overwerk betaald vaak meer bij tijd voor tijd behoor je dan meer tijd terug te krijgen. Er wordt wat afgeknoeid in werkgeversland en ondertussen is iedereen zijn visie beperkt door zijn eigen ervaringen. Waar CH40S werkt en gewerkt heeft, mag je kennelijk van geluk spreken als je er wat tijd voor terug krijgt.

Wat ik behoorlijk vaag vind, aan de OP is dat hij bij een developers club zit. Developers doen meestal alleen wat overwerk tegen de deadlines aan. Maar structureel overwerk doet me ook een beetje aan dit denken: https://despair.com/colle...red/products/incompetence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:28
CH40S schreef op woensdag 19 april 2017 @ 09:46:
[...]
Dat jouw werkgever er de voorkeur voor heeft, betekend niet dat het realistisch is om te verwachten dat alle werkgevers dat doen of dat je dat kan 'eisen'. Als een werkgever er niet aan wilt en je bent net aan het solliciteren of in de proeftijd, dan kan het maar zo zijn dat ze al bedanken bij voorbaat, of jou laten vertrekken na die proeftijd. ;)
Dat jouw werkgever er de voorkeur voor heeft (dat je overwerkt) betekend niet dat het realistisch is om te verwachten dat alle werknemers dat doen of dat je dat kan 'eisen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Xqlusive schreef op woensdag 19 april 2017 @ 10:00:
Dat jouw werkgever er de voorkeur voor heeft (dat je overwerkt) betekend niet dat het realistisch is om te verwachten dat alle werknemers dat doen of dat je dat kan 'eisen'.
Je begrijpt het bericht niet. Het gaat niet over uberhaupt overwerken, maar betaald krijgen of tijd voor tijd krijgen bij overwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:02
Workharder schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 19:42:
Vandaag dan toch het gesprek aangegaan en moet zeggen dat er een positief resultaat is geboekt. Hij had in ieder geval begrip voor mijn standpunt en vatte het dan ook goed op (en ik denk dat hij merkte dat ik op het punt stond om verder te gaan kijken).

Nu kijken natuurlijk hoe de rest van de proeftijd gaat verlopen maar in ieder geval heb ik er wel weer wat meer vertrouwen in.
Super! Klinkt goed.

Let erop dat je werkgever niet tijdelijk 'mooi weer' gaat spelen. Zoals anderen aangeven weten we niet de opzegtermijn als je contract eenmaal ingaat! Daarbij verander je een 'cultuur' niet zomaar. Het zal een hoop doorzetting vragen van jou om steeds - tegen de stroom in - op tijd naar huis te gaan.

Zolang je daarvan bewust bent krijg je later geen spijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het wetsartikel dat gaat over 1 maand opzegtermijn indien er geen opzegtermijn is afgesproken staat in Burgerlijk Wetboek 7 artikel 672 lid 2. Dit artikel geldt echter alleen voor eenzijdige opzeggingen met een wettelijk gegronde reden. Die reden is er in principe niet bij een arbeidsovereenkomst voor een bapaalde tijd zonder opzegbeding. Dit is een arbeidsovereenkomst conform Burgerlijk Wetboek 7 artikel 667 lid 1 en dan heb je te maken met Burgerlijk Wetboek 7 artikel 667 lid 3 voor wat betreft het opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019

Simpel, hobby is prive. Daar heeft je werkgever helemaal niets mee te maken. Dat argument is gewoon invalide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectronLion
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-02-2022
Overwerk hoort er in zoverre bij dat het niet gezond is om structureel over te werken. Zeker niet in loonverband.
Beetje naar begin bij één van je eerste jobs, maar een software engineer wordt overal gezocht. Je kan de confrontatie aangaan, kijken wat ze zeggen, maar (sowieso ook op voorhand) al zoeken naar een andere baan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Laatst online: 20:49

Hoogie2004

Whohooooo

[...]
Dit is een typisch gevalletje van "Wij verwachten absoluut geen 9 tot 5 mentaliteit."
Altijd antwoorden met dat je van 11 tot 3 ook wel prima vindt voor hetzelfde geld :+

Verder, zorgen dat je snel vertrekt daar.

[ Voor 7% gewijzigd door Hoogie2004 op 19-04-2017 11:48 ]

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 11:15
Workharder schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 19:42:

Wees niet te naief bij dit soort mooi-weer gesprekken. Kijk naar de belangen die er spelen en zet het mooie verhaal daartegen af - en bedenk ook dat een goede werkgever dit soort dingen GEWOON WEET en als hij het niet weet, dan is dat al een mega alarmbel op zichzelf. Dat er overwerk wordt gedraaid en dat het structureel is kan geen verrassing zijn en dat je met een beetje praten 'begrip krijgt' is bij lange na niet voldoende. Je hebt al flink ingeleverd - het minste wat je mag verwachten als een werkgever echt iets voor je wil doen, is dat hij op dat moment alsnog het verlies neemt en jou compenseert voor alle gemaakte overuren, met een garantie dat er in de toekomst goede afspraken over zijn. Bedenk ook dat in de huidige arbeidsmarkt je een vrij sterke positie hebt, er is meer werk en die groei zet nog steeds door. Goede mensen vinden is lastig.

Alleen bij dat laatste kun je met vertrouwen uit het gesprek komen, voor 'begrip' koop je niets, in mijn wereld heet dat 'aan het lijntje gehouden worden'. Harde afspraken tellen. De rest is lippendienst. Zeker als jij niet de enige bent die zo wordt gebruikt - je bent dan gewoon een nummertje, voor jou tien anderen.

[ Voor 8% gewijzigd door Vayra op 19-04-2017 12:47 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivos
  • Laatst online: 23-09 09:19
Wordt er overgewerkt, dan denk ik dat er altijd vergoeding moet zijn in de vorm van urenvergoeding, tijd voor tijd, vast hoger salaris / winstuitkering of een wel erg leuke/leerzame werkomgeving (zoals consultancies eigenlijk werken). Is dat er niet en is het wel structureel? Dan doe je jezelf tekort, en de werkgever wordt er ook niet beter van. Het lijkt haast stoer te zijn om hier te roepen dat men nooit een vorm van vergoeding hebben gezien voor overwerk :?
LopendeVogel schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 11:32:
[...]

Dit zie en hoor ik steeds vaker, sollicitanten zeggen ja en amen en doen er alles aan om aangenomen te worden, ondertussen vergeten ze zelf vragen te stellen, want: bang om afgewezen te worden.
Een sollicitatie is daar zodat JIJ duidelijkheid krijgt over wat de functie precies inhoud en wat jij kan verwachten van je werkgever, en hoe het met je salaris zit (dus ook bij overwerken). Daarnaast is een sollicitatie voor de werkgever daar zodat hij weet wat hij in huis haalt.
Sollicitant en werkgever hebben allebei de taak om zichzelf te presenteren vind ik. Daarbij het nodige vragen aan de andere partij om een goed beeld te krijgen, dat is in ieders belang. Dat betekent dat een sollicitant inderdaad scherpe vragen moet stellen, maar ook dat een werkgever best uit zichzelf mag komen met hoe zaken gaan, voorkomt dit soort problemen.

Vergeet verder ook niet hoe de laatste jaren het arbeidsklimaat is geweest en veranderd. Het is een tijdlang behoorlijk lastig geweest om aan de slag te komen als starter. En ook nu krijgt men veel te maken met tijdelijke contracten etc etc. Helemaal niet zo gek dat sollicitanten zich dus zo voorzichtig gaan gedragen, dat is resultaat van de markt.

Ook wordt het als een soort stoerheid weggezet hier hoeveel men zelf geleerd heeft de afgelopen jaren, hoeveel er over gewerkt is enz enz. Maar als de TS voorzichtig peilt hoe anderen hiermee omgaan, wordt meteen afgestraft met beschuldigingen dat hij niet direct naar de werkgever gaat, niet hard wil werken en noem maar op. Dit:
LopendeVogel schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 12:33:
[...]
Oftewel: @Workharder ga naar je werkgever, kaart aan waar je mee zit. 100e tot 1000e mensen die graag jouw plek willen hebben en het geen enkel probleem vinden om uit eigen initiatief over te werken.
Ja daarom zijn er zulke tekorten in de IT, omdat er zoveel mensen het baantje van TS willen hebben. Je zegt zelf dat je vaak direct bent, maar dit slaat nergens op.

[ Voor 10% gewijzigd door Ivos op 19-04-2017 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dets
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-12-2023
Ja en dat lijkt me vrij normaal. Als je werkgever vraagt over te werken hoort daar wat tegenover te staan.
Als ik zelf besluit langer te blijven om iets af te maken is dat mijn eigen keus.
Bij ons is het heel simpel, als ik besluit om langer door te werken geldt tijd voor tijd. Dat kan handig zijn als je ergens een paar uur wil compenseren. Als mijn werkgever het vraagt staat daar een overwerktarief tegenover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• underrated
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2021
Workharder schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 20:12:Op zich wil ik het nog wel even aankijken maar aan de andere kant voorspelt dit niet veel goeds voor de toekomst. Wat raden jullie aan?
De vraag stellen is 'm beantwoorden. Ik denk dat je er al wel uit bent. Heb je echt de goedkeuring van mensen op dit forum nodig voor je besluit?

PS Je kan in de proeftijd zonder opzegtermijn opzeggen.

[ Voor 11% gewijzigd door underrated op 19-04-2017 14:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:42

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

"Bij ons" wordt overwerk principieel niet uitbetaald. Maar tijd voor tijd wordt wel strikt toegepast. Overwerk zou namelijk alleen gebruikt moeten worden om tijdelijke pieken te kunnen overbruggen. Alleen tijd voor tijd is een stok achter de deur om ervoor te zorgen dat dat ook daadwerkelijk zo is. Vandaag moet ik bijvoorbeeld een paar uur overwerken ivm een project, maar daarvoor in de plaats kan ik een andere keer een paar uur eerder weg of een paar uur later beginnen, of sporadische overuren opsparen tot het een hele dag is en die dan opnemen.

Een bedrijf waar structureel overwerk verwacht wordt, en nog ongecompenseerd ook, daar zou ik niet dood gevonden willen worden...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CH40S schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 23:43:
[...]
Ik denk niet dat er werkgevers zijn die hiermee akkoord gaan, truth be told. Ik heb eind 2015 en begin 2016 in elk geval bij meerdere sollicitaties (webdevelopment, PHP) meegemaakt, dat ze overwerk niet uitbetalen, maar tijd voor tijd gaven. ;)
Er zijn zeker genoeg werkgevers die daar niet moeilijk over doen. Hier is het geen probleem. Uitbetalen wel bij voorkeur alleen als het billable werk is, maar als er gedwongen intern overwerk is, doen ze niet moeilijk

Je kunt daarnaast ook 5 vakantiedagen verkopen en die weer terugverdienen met tijd voor tijd overwerk. Voor de toeslagen maakt het niet uit of je kiest voor tijd of geld. Alleen als je er zelf voor kiest om ''s avonds of in het weekend wat te doen als je overdag een keer weg moet, dan geen toeslag natuurlijk.

Voor de hogere functies gelden andere regels, maar daar is het vaste salaris dan ook naar.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2017 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10:28
[...]

Het is overigens heel mooi als een werkgever dat bij voorkeur wel doet, maar dat betekend niet dat je werkgevers ertoe kan verplichten en dat leek wel de strekking van het bericht waar ik op reageerde.
Ik denk dat je beleving en regelgeving nogal door elkaar haalt.

Werkgevers zijn verplicht medewerkers te compenseren voor overwerk.
Dat kan door tijd voor tijd, of door uitbetaling. Indien er structueel overgewerkt wordt, is tijd voor tijd voor automatisch geen haalbare optie meer. De uitzondering die sommige CAO's/arbeidsovereenkomsten maken zijn vanaf bepaalde salarisschalen/functie-zwaartes, dit zijn doorgaans de hogere salarissen.

Dan de realiteit: Lang niet alle werkgevers houden zich aan deze regels. Met name kleinere bedrijven waar zaken als regelingboeken niet goed geregeld zijn. Jij vindt dat de normale maatstaaf, ik weet dat er genoeg bedrijven zijn die hier heel anders mee omgaan.

Verder kun je met veel overwerk en een laag (start)salaris zelfs door de ondergrens van het minimum uurloon zakken.

@de topicstarter: In algemeenheid zou ik proberen een beeld te krijgen van de bedrijfsstrategie van deze werkgever, en welke rol personeel daarin speelt. Van wat ik hier lees, ziet dat er niet geweldig uit. Vaak is de truc van deze bedrijven om met beloftes/leuke gesprekken mensen nog een tijd binnen te houden. Het verloop onder personeel is vaak erg hoog bij dit soort werkgevers. Jij gaat daar geen verandering in brengen. Ik zou dan vanuit je huidige werk rustig verder kijken naar een wergever die wel investeert in en waarde hecht aan personeel, en dan bedoel ik niet de "uitmelk" strategie :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 13:50
Ik zou in eerste instantie nakijken wat de mogelijkheden zijn om te vertrekken bij het bedrijf na de proefperiode. Niet een leuk begin van het "werkende leven" maar wel een goede les.
Daarna zou ik direct op zoek gaan naar een vergelijkbare baan bij een bedrijf waar het beleid wel gericht is op het welzijn van werknemers en waar genoeg werknemers aanwezig zijn voor het werk dat binnenkomt. Ik vindt het direct al een no-go als een bedrijf voor een groot deel op stagiaires draait, dit geeft in mijn ogenweer hoe het bedrijf er financieel voor staat.

Een bekende van mij werkt bij een bedrijf in dezelfde branche, waar het werk ook voor het grootste deel drijft op stagiaires. Het ratio van werknemers tot stagiaires is daar maar liefst 1:3. Meerdere bv's van dezelfde eigenaar schuiven elkaar taken toe, terwijl de eigenaar vaker in zijn vakantiehuis in zuid-europa is dan in NL. Daarnaast gaat er geregeld een bv failliet, met of zonder (lastige) werknemers met een contract. De bekende van mij heeft daar bepaalde voordelen gekregen die in het niet vallen bij de langere dagen die hij maakt. Contract voor 36 uur, maar werkt minimaal 50 uur per week (ook 's avonds en 's nachts). Compensatie hiervoor is miniem, en vooral de vanzelfsprekendheid van de bereidheid tot overwerk spreekt mij in dat bedrijf erg tegen. Bij de sollicitatie werd er al aangegeven dat dagelijks overwerken normaal is, waarbij ik gillend weggerend zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dagelijks overwerken kan niet. Dan heeft het een structureel karakter en kun je daar als werknemer ook rechten aan ontlenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2017 @ 16:37:
Dagelijks overwerken kan niet. Dan heeft het een structureel karakter en kun je daar als werknemer ook rechten aan ontlenen.
Dit dus.

Maar wat eerder aangegeven werd, de klappende BV's, zorgt er weer voor dat dit vaak weinig waarde heeft.

Verder is het lastig voor individuele werknemens om hun recht te halen, zeker als er geen ondernemingsraden en/of vakbonden actief zijn. Wat dus weer geldt voor kleine bedrijven.

Puur praktisch ben je vaak beter af bij een grotere onderneming, daar worden bepaalde ondergrensen beter bewaakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
[...]

Als iedereen denkt zoals jij zullen werkgevers nooit overwerk gaan betalen. Jij houdt dit dus mede in stand. Als we nou eens met zijn allen juist wel om beloning van alle gewerkte uren vragen, dan verandert er nog eens iets.

En natuurlijk kun je wel betaling 'eisen'. Als de werkgever je dan bedankt voor je diensten, dan kom je goed weg. Hoef je in ieder geval niet meer voor zo'n werkgever te werken.

Dat het jou niets uit maakt is namelijk mooi, maar het maakt de TS dus wel uit en gelijk heeft hij. Ieder bepaalt zelf hoe hij of zij met overwerk om gaat. En als de werkgever een andere visie heeft: wegwezen. Daar word je op langere termijn gewoon niet gelukkig van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Roenie schreef op donderdag 20 april 2017 @ 09:41:
En natuurlijk kun je wel betaling 'eisen'.
In de meeste CAO's is opgenomen dat bedrijven zelf bepalen hoe zij omgaan met het uitbetalen van overwerk. Ik denk niet dat een bedrijf die een dergelijke CAO heeft afgesloten daarvan wil afwijken. :) Dus an sich valt er helemaal niets te 'eisen'.

In sommige CAO's krijgt de werknemer de keuze, maar dergelijke CAO's zijn er maar weinig;
Tijd of geld?
Er zijn cao’s waarin de werknemer mag kiezen tussen tijd of uitbetaling van overuren, maar dat zijn er niet veel. Als de cao al keuze toelaat, is het meestal de werkgever die mag kiezen. Bonden proberen vaak afspraken te maken waarmee overwerk wordt tegengegaan: liever meer mensen aan het werk dan minder mensen die alsmaar overwerken.
Meer info / bron: https://www.loonwijzer.nl...aq/betaling-voor-overwerk

Ik begrijp dus even niet waarom menig Tweaker hier daarom reageren moet met dat overuren maar uitbetaald 'moeten' worden en dat iets anders automatisch een slechte werkgever betekend waar je dan als medewerker maar zo snel mogelijk weg moet. Terwijl dingen als overwerk en uitbetaling ervan, prima geregeld zijn in de CAO. Wellicht is het dus voor die Tweakers een idee, om even de (eigen) CAO door te nemen, dan weet je hoe je er voor staat.

[ Voor 87% gewijzigd door CH4OS op 20-04-2017 10:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Laatst online: 20:46
Dets schreef op woensdag 19 april 2017 @ 14:00:
[...]

Ja en dat lijkt me vrij normaal. Als je werkgever vraagt over te werken hoort daar wat tegenover te staan.
Als ik zelf besluit langer te blijven om iets af te maken is dat mijn eigen keus.
Bij ons is het heel simpel, als ik besluit om langer door te werken geldt tijd voor tijd. Dat kan handig zijn als je ergens een paar uur wil compenseren. Als mijn werkgever het vraagt staat daar een overwerktarief tegenover.
Als je werkgever jou de vrijheid geeft om uren te compenseren op een ander moment waar dat gewenst is lijkt het mij niet meer dan redelijk dat je hetzelfde doet als het voor hem nodig is.

Ik heb absolute vrijheid met de uren die ik maak, komt er op vrijdag een CV monteur bij mij thuis dan zorg ik gewoon dat ik die uren elders in de week maak. Met deze vrijheid ga ik er vanzelfsprekend ook niet moeilijk over doen als ik op maandag iets af moet maken en daardoor een uur extra maak.

Er wordt hier continue maar uit gegaan van een werkgever die de absolute boeman is (waarschijnlijk omdat de werkgever vanuit OP dat ook daadwerkelijk lijkt te zijn) maar er zijn natuurlijk veel meer mogelijkheden.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:57

Qwerty-273

Meukposter

....ik dit eigenlijk niet hoef te zien als werk gezien programmeren tenslotte ook een hobby is....
Code die je klopt in de baas zijn tijd, daar wordt je baas eigenaar van. Dingen die je code in je prive tijd als hobby daar ben je zelf eigenaar van. Dat kan behoorlijk wat uitmaken later op de rit.
Ook als hobby doe je het voor je eigen plezier en genoegdoening. Je probeert dingen uit, of je rond dingen af op eigen tempo. Je zit dan niet met een "moetje" omdat een deadline morgen of binnenkort afloopt......
Dat zijn dingen die behoorlijk wat stress op kunnen leveren, en ook het gevoel kunnen geven dat je geen eigen "leven" meer hebt. Je zit dat tot 16 uur per dag te coden voor een werkgever die daar niets of haast niets tegenover stelt. Stel dat het je eigen startup zou zijn dan is dat compleet anders, je eigen keuze, je eigen project, en wanneer succesvol pluk je daar ook alle grote vruchten van. Dat is een compleet andere motivatie en beloning dan een "simpele" werknemer.
Doe in iedergeval niets waar je jezelf niet goed bij gaat voelen. Dat breekt je op de middel tot langere termijn gewoon echt op.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smurfinmark
CH40S schreef op donderdag 20 april 2017 @ 10:08:
[...]
In de meeste CAO's is opgenomen dat bedrijven zelf bepalen hoe zij omgaan met het uitbetalen van overwerk. Ik denk niet dat een bedrijf die een dergelijke CAO heeft afgesloten daarvan wil afwijken. :) Dus an sich valt er helemaal niets te 'eisen'.

In sommige CAO's krijgt de werknemer de keuze, maar dergelijke CAO's zijn er maar weinig;

[...]

Ik begrijp dus even niet waarom menig Tweaker hier daarom reageren moet met dat overuren maar uitbetaald 'moeten' worden en dat iets anders automatisch een slechte werkgever betekend waar je dan als medewerker maar zo snel mogelijk weg moet. Terwijl dingen als overwerk en uitbetaling ervan, prima geregeld zijn in de CAO. Wellicht is het dus voor die Tweakers een idee, om even de (eigen) CAO door te nemen, dan weet je hoe je er voor staat.
Jij verdraait nu onze argumentatie.Een werkgever wordt als "slecht" bestempeld wanneer de werkgever niet fatsoenlijk met z'n werknemers omgaat. en daar zit uiteraard een stuk subjectiviteit in, máár er is ook veel jurispendentie over. Zo wordt structureel overwerk niet als overwerk gezien, maar worden de overuren onderdeel van je normale werkweek. Wel wordt er onderscheid gemaakt tussen verschillende beroepsgroepen. Zo worden bv advocaten geacht hun werk voor hun basissalaris te doen, ongeacht of ze daar nu meer of minder tjd voor nodig hebben.

Terugkomen op dit specifieke voorbeeld: Alle werknemers worden geacht over te werken. Dan is het aannemelijk dat er scructureel te veel werk per poppetje is, en dat getuigt van slecht werkgeverschap.

Wat betreft jouw claim dat overuren altijd maar betaald moeten worden volgens sommigen hier, opnieuw een overdreven gesimplicifeerde samenvatting van wat hier besproken wordt.Een aantal mensen leggen uit dat in dít voorbeeld de overuren gecompenseerd dienen te worden. En dus niet in alle gevallen.

En CAO's stellen niet dat bedrijven zelf maar kunnen bepalen hoe omgegaan wordt met overuren, dan begrijp je fundamenteel niet hoe CAO's werken. Het feit dat iets niet compleet afgekaderd wordt in CAO betekent dus niet dat de werkgever maar z'n gang kan gaan, daar is wetgeving en (nogmaals) jurispedentie over.

Ten slotte over slechte werkgevers: wederom een conclusie op jouw konto die niet juist is.In dit geval lijkt me trouwens wel sprake van een slechte werkgever, gebaseerd op wat ik hier gezien heb.

Overigens ben jij wel een goede werknemer voor dit soort toko's :9

[ Voor 0% gewijzigd door smurfinmark op 20-04-2017 13:39 . Reden: typo's ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:12

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Qwerty-273 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 10:50:
[...]

Code die je klopt in de baas zijn tijd, daar wordt je baas eigenaar van. Dingen die je code in je prive tijd als hobby daar ben je zelf eigenaar van.
In Nederland is dit niet zo. Er zitten flink wat haken en ogen aan. Voor hobbyprojecten kun je beter een aparte overeenkomst met je werkgever sluiten waarin deze verklaart afstand te doen van de auteursrechten.

https://ictrecht.nl/2012/...ienstverband-hoe-zit-het/
https://blog.iusmentis.co...an-toch-van-uw-baas-zijn/

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[...]

Betalen voor overwerk is niet iets wat MOET, maar compenseren voor overwerk wel. Waar veel bedrijven de fout ingaan, is dat ze stellen alleen "tijd voor tijd" te willen voor overwerk terwijl er eigenlijk nooit tijd is voor "tijd voor tijd". Dan krijg je almaar groeiende stuwmeren van overuren, die toch een keer opgenomen zullen moeten worden. Maarja, dat kan niet want er is zoveel werk dat je niet zomaar even een lading overuren op kunt nemen. Die uren worden na elke salarisverhoging duurder. Als jij als werkgever dit prima onder controle hebt en er dus gewoon gecompenseerd kan worden in tijd, dan is er in principe niet zoveel aan de hand natuurlijk. Die werkgevers zijn er natuurlijk ook wel, maar er zijn ook veel bedrijven die zich verstoppen achter hun eigen onhoudbare regeltjes. Dat is dus slecht werkgeverschap.

Mijn werkgever snapt dus best dat "tijd voor tijd" niet altijd werkt voor mensen die gewoon erg druk zijn. Hij wil ook nog niemand aannemen, dus dan accepteert hij gewoon dat er in zo'n situatie uitbetaald kan worden. Anders krijg je de situatie dat mensen bedanken voor overwerken voor "tijd voor tijd", omdat ze nog helemaal geen gelegenheid hebben gehad om eerder verdiende "tijd voor tijd" te verzilveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:10

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

unezra schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 14:46:
[...]

Vrouw gaat voor. Aan de andere kant, als zij d'r grote teen heeft gestoten en op mijn werk ligt alles plat, ga ik niet thuis haar grote teen zitten verzorgen maar fix ik de shit op mijn werk.)
_O- :+
Werk vind ik wat anders. Ik kijk echt niet op een uurtje meer door de week, als het eens 6 uur word in plaats van 5 uur, prima. Ga ik vrijdag als het kan om 3 uur naar huis. Ik trek de grens alleen wel als het later dan pak 'm beet 6 uur word of ik in het weekend een klus moet doen. Al moet ik op zaterdag 30 minuten aan de bak, er staat minimaal een uur op de klok want juist dat heeft veel meer impact dan dat ene halve uur. (Je moet namelijk wel zorgen dat je op dat moment dat werk ook kunt uitvoeren.)

Dus nee, ik vind dat TS voorzichzelf op mag en moet komen, dat werkgever van TS hier verkeerd bezig is. Dat blijkt uit zo veel dingen die TS zegt. "Extra krijgen" is hier niet aan de orde. Gewoon beloond worden voor de uren die je maakt wel.
^helemaal mee eens :) voor wat hoort wat.

Bij ons is het ook vrij gewoon 40+ uur te maken, ook mijn collega die 36 urig contract heeft, werkt gewoon tot 17:00 en later en soms op avond/weekend. We klokken keurig, dus uren plussen-en-minnen zou doodsimpel zijn, maar de baas redeneert dat als jij ongevraagd uit jezelf 42 uur maakt, die uren niet-goedgekeurd gemaakt zijn. Je mag ze binnen dezelfde periode opnemen (al vind ik dat daar te weinig ruimte voor is en sociaal gezien te weinig begrip voor is) en het restant na de periode dus afgenomen kan worden. En iedere 4 weken gebeurt dat ook bij de salarisronde dat dan de teller weer op nul gaat. Vind ikzelf onbegrijpelijk, dus probeer wel rond de 40 uit te komen. Ik begin nu dagelijks een halfuurtje later .. want dat merkt niemand op, maar ik voel mij al bezwaard als ik 16:30 de boel pak om nog gauw de wekelijkse boodschappen te gaan doen voor het eten.

en dat terwijl ze in onze productie gewoon in ploegen werken en mensen exact op de minuut uitklokken en allerhande toeslagen krijgen voor hun verschoven tijden en werken in de avond/nacht/weekend/feestdagen.

Ik heb eerder bij een bedrijf gewerkt waar dus daadwerkelijk op de klok gewerkt werd. Mensen kwamen en gingen op de meest gekke tijden .. vrijdagmorgen stond er mooi op de klok hoeveel uur je die dag nog maken moest, en was dat gehaald dan ging je naar huis, no questions asked. Op zich ook wel relaxed :)
Maar de pauze's dan weer niet, dan was het een paar stukken brood in de hand, uitklokken, snel een ronde lopen in gezwinde spoed om maar weer snel in te kunnen klokken :X

Ik ben niet van de minuut. Soms wil je even een dingetje afmaken en dan wordt het wat later, gister ook nog 17:30 ofzo .. geen punt, alleen wel jammer dat je niet op een spontane manier wat eerder naar huis kunt gaan. Anderen hebben daar geen moeite mee, ik natuurlijk weer wel :')
Owjah, onze pauze's worden ook gewoon ingehouden, of je nu wel of niet pauze hebt genomen/gekregen .. soms werk je wel eens door als er een storing is .. maar dat half uur gaat er gewoon vanaf.
In de regel komen we er wel uit als ik in het weekend heb moeten werken (updates/storing/reboots) en neem ik ergens in de volgende week wat uren op. Zo hoort het imho ook d:)b

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
[...]

[...]

CAO in de ICT? Welke? Daarbij zijn er zat organisaties die wel een CAO dienen te volgen, maar hier onderuit proberen te komen. En als je als werknemer daar naar verwijst dan wordt je contract opeens niet verlengd. Dan ben je als werkgever gewoon een eikel. Zeg eens eerlijk: vind jij dat normaal? Moet je dan gewoon je mond houden?

Als er niet betaald wordt, kun je er er natuurlijk ook voor kiezen om niet structureel over te werken. Structureel (onbetaald) overwerk is een probleem van het management. Dat moet je niet op de werknemer afwentelen. Ik snap echt niet waarom jij verwacht dat de TS maar structureel overwerk tegen een laag salaris moet doen. Of begrijp ik je dan verkeerd?

Zoals ik zei, compensatie kan in: geld, tijd, of kansen/promotie. Die tweede daar heb je zelf invloed op.
assje schreef op donderdag 20 april 2017 @ 10:28:
[...]Als je werkgever jou de vrijheid geeft om uren te compenseren op een ander moment waar dat gewenst is lijkt het mij niet meer dan redelijk dat je hetzelfde doet als het voor hem nodig is.

Ik heb absolute vrijheid met de uren die ik maak, komt er op vrijdag een CV monteur bij mij thuis dan zorg ik gewoon dat ik die uren elders in de week maak. Met deze vrijheid ga ik er vanzelfsprekend ook niet moeilijk over doen als ik op maandag iets af moet maken en daardoor een uur extra maak.

Er wordt hier continue maar uit gegaan van een werkgever die de absolute boeman is (waarschijnlijk omdat de werkgever vanuit OP dat ook daadwerkelijk lijkt te zijn) maar er zijn natuurlijk veel meer mogelijkheden.
Dit is dus helemaal mijn idee. Moet wel kunnen qua werkzaamheden natuurlijk, als je aan de lopende band staat wordt dat lastig uiteraard. Ik word betaald voor wat ik lever en wanneer en waar ik dat doe is minder belangrijk. Een werkgever/werknemer die een dergelijkeflexibele samenwerking kennen, zitten in een mooie situatie wat mij betreft.

Voor een groot deel heeft het ook met bedrijfscultuur te maken. Bij sommige organisaties is het bon ton om 50+ uren te werken. Dan ben je de man. Wat die werknemer dan effectief bijdraagt is een tweede uiteraard. Leuk zijn die collega's die vragen of "je een halve dag vrij hebt genomen" als je om 16:00 weg gaat. Die zien dan weer niet dat je de dag ervoor een latertje had of dat je in het weekend in de weer was. Ik zeg dan iets als: "nee hoor, ik heb gewoon geen zin meer vandaag."

Mijn insteek: ik word betaald voor een klus en wanneer en waar ik die doe bepaal ik zelf wel. Als ik het salaris en de mogelijkheden niet vind passen bij de tijd die ik er in stop en de werkgever is niet van plan mij tegemoet te komen, dan schroef ik dus mijn inzet terug. Simpel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Roenie schreef op donderdag 20 april 2017 @ 16:39:
CAO in de ICT? Welke? Daarbij zijn er zat organisaties die wel een CAO dienen te volgen, maar hier onderuit proberen te komen. En als je als werknemer daar naar verwijst dan wordt je contract opeens niet verlengd. Dan ben je als werkgever gewoon een eikel. Zeg eens eerlijk: vind jij dat normaal? Moet je dan gewoon je mond houden?
Het is wel sterk afhankelijk waar je werkt, bij wat voor bedrijf. Die zit in een bepaalde branche en meestal doe je dan mee in de CAO voor de branche van het bedrijf. Een aparte ICT CAO is er niet en gaat er dus ook lastig komen, want ICT is vaak een onderdeel van een bedrijf. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[quote]Alfa90_Buttje schreef op donderdag 20 april 2017 @ 15:36:
[...]
Ik begin nu dagelijks een halfuurtje later .. want dat merkt niemand op, maar ik voel mij al bezwaard als ik 16:30 de boel pak om nog gauw de wekelijkse boodschappen te gaan doen voor het eten.

en dat terwijl ze in onze productie gewoon in ploegen werken en mensen exact op de minuut uitklokken en allerhande toeslagen krijgen voor hun verschoven tijden en werken in de avond/nacht/weekend/feestdagen.
[quote]
De vraag is of jouw baas er druk op legt dat je dat overwerk doet, of je collega's dat doen (waar je baas dan wel een beetje verantwoordelijk voor is), of dat je dat zelf doet. Want je kan het je baas niet aanrekenen als jij besluit over te werken terwijl hij daar niet op zat te wachten dat je het deed. Zo is er ook een verschil tussen verplicht met je ploegendienst op een feestdag moeten werken, en wanneer jij thuis zit en toch nog wel uitzoeken waar die bug door komt.

Ik heb zelf wel dat ik me wat bezwaard voel als ik echt korter dan normaal de bedoeling werk (bijvoorbeeld als er wat geleverd word en ik eerder naar huis ga), maar ook dat is eigenlijk vooral van mezelf uit. Maar dan zorg ik er gewoon voor dat ik het redelijk compenseer.

Maar vooral vanwege:
Ik ben niet van de minuut. Soms wil je even een dingetje afmaken en dan wordt het wat later, gister ook nog 17:30 ofzo .. geen punt, alleen wel jammer dat je niet op een spontane manier wat eerder naar huis kunt gaan. Anderen hebben daar geen moeite mee, ik natuurlijk weer wel :')
Krijg ik het idee dat het 'probleem' hier bij jou zit en niet bij je baas. Klokken is dan inderdaad wel makkelijk, gewoon duidelijk hoeveel je hebt gewerkt.
Owjah, onze pauze's worden ook gewoon ingehouden, of je nu wel of niet pauze hebt genomen/gekregen .. soms werk je wel eens door als er een storing is .. maar dat half uur gaat er gewoon vanaf.
Pauzes zijn niet optioneel. En natuurlijk begrijp ik dat het er bij een storing weleens in zal schieten, maar je werkgever moet je pauze geven, en zover mij bekend moet jij die pauze ook nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Roenie schreef op donderdag 20 april 2017 @ 16:39:
Leuk zijn die collega's die vragen of "je een halve dag vrij hebt genomen" als je om 16:00 weg gaat. Die zien dan weer niet dat je de dag ervoor een latertje had of dat je in het weekend in de weer was. Ik zeg dan iets als: "nee hoor, ik heb gewoon geen zin meer vandaag."
Dat zijn te vaak ook de collega's die om 9 uur aan komen zetten en klokslag 5 uur weggaan terwijl je er zelf al om 7.30 of 8.00 al zit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Mensen die zulke dingen zeggen, hebben kennelijk moeite met het idee dat productiviteit wordt verlangd en geen aanwezigheid. Ze houden met deze mentaliteit de ontwikkeling van een moderne organisatie tegen. Voor de manager de volgende tip: ontslaan.

een echte red flag, uit eigen ervaring: een manager die zelf zulke opmerkingen maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
Even een update van mijn kant. Gezien het tegen het eind van de maand loopt hoopte ik langzaamaan mijn salaris te ontvangen.

Nu ik er eens goed over nadenk is er volgens mij niet gevraagd naar mijn rekeningnummer / bankpas.

Dom natuurlijk vanuit mijn kant maar anderzijds had ik ook wel verwacht dat een werkgever zoiets normaal gesproken uit zichzelf vraagt. Hierdoor heb ik er tot nu ook niet meer aan gedacht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

En wat zeiden ze toen je ze vandaag je rekeningnummer gaf en vroeg wanneer je je salaris kon verwachten?

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 27-04-2017 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
fsfikke schreef op donderdag 27 april 2017 @ 18:30:
En wat zeiden ze toen je ze vandaag je rekeningnummer gaf en vroeg wanneer je je salaris kon verwachten?
Dat wordt iets voor morgen gezien ik vandaag vrij was en mij dit inviel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Workharder schreef op donderdag 27 april 2017 @ 18:23:
Even een update van mijn kant. Gezien het tegen het eind van de maand loopt hoopte ik langzaamaan mijn salaris te ontvangen.

Nu ik er eens goed over nadenk is er volgens mij niet gevraagd naar mijn rekeningnummer / bankpas.

Dom natuurlijk vanuit mijn kant maar anderzijds had ik ook wel verwacht dat een werkgever zoiets normaal gesproken uit zichzelf vraagt. Hierdoor heb ik er tot nu ook niet meer aan gedacht..
Dat klinkt verre van professioneel. Je rekeningnummer doorgeven is één van die zaken die normaal gesproken meteen gebeuren als je je contract tekent.
Pagina: 1 2 Laatste