Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 24-09-2022
Hallo,

Sinds deze week ben ik begonnen aan een nieuwe baan als junior software engineer.
Echter heb ik nu al erge twijfels over de bedrijfsvoering en de manier van werken.
In eerste instantie ben ik akkoord gegaan met een redelijk laag loon (iets boven het laagste startsalaris voor een hbo software engineer) gezien ik graag meer ervaring wil opdoen en hoopte op een leuke en leerzame werkomgeving.

Het gaat om een klein bedrijf en draait voor meer dan de helft op stagiaires. Echter werken deze stagiaires mee als voltallige medewerkers en wordt er verlangd dat zij ook overwerken, thuis doorwerken en soms nog in het weekend dingen doen. Het overwerk wordt niet betaald en wordt gezien als "part of the job".

Nu in mijn eerste week heb ik mij twee dagen beziggehouden met zelfstudie waarna ik daarna een opdracht kreeg die niet in het vakkenpakket van een software engineer zit. Gezien ik enkel uitleg kreeg van een andere stagiair was dit geen gemakkelijke klus en werd er tevens van mij verwacht dat ik deze taak aan het eind van de week voltooid zou hebben terwijl ik nog niet eens ingewerkt ben op datgene wat ik eigenlijk hoor te doen.

Nu werd mij dus ook gevraagd of ik 's avond nog doorgewerkt heb terwijl ik die dag al overgewerkt had en eigenlijk doodop was toen ik thuis was.

Op zich wil ik het nog wel even aankijken maar aan de andere kant voorspelt dit niet veel goeds voor de toekomst. Wat raden jullie aan?

Er lijkt hier in ieder geval geen sprake te zijn van "Work hard, play hard" gezien mensen vaak nog niet eens echt pauzeren of even iets anders gaan doen na een halve dag gewerkt te hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Workharder op 14-04-2017 21:13 ]

Acties:
  • +59 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:45

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Simpel naar iets anders zoeken en weg gaan, dat is geen gezond bedrijf en gaat naar alle wrs niet lang bestaan.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +29 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou per direct op zoek gaan naar een andere baan. Dit is je reinste uitbuiting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:57

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Workharder schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 20:12:
Hallo,

Sinds deze week ben ik begonnen aan een nieuwe baan als junior software engineer.
Echter heb ik nu al erge twijfels over de bedrijfsvoering en de manier van werken.
In eerste instantie ben ik akkoord gegaan met een redelijk laag loon (iets boven het laagste startsalaris voor een hbo software engineer) gezien ik graag meer ervaring wil opdoen en hoopte op een leuke en leerzame werkomgeving.
Wat is het laagste startsalaris voor een hbo software engineer dan? Heb je dat op vergelijkingswebsites gezien? Als starter bij een klein bedrijf lijkt me dat niet ongewoon.
Het gaat om een klein bedrijf en draait voor meer dan de helft op stagiaires. Echter werken deze stagiaires mee als voltallige medewerkers en wordt er verlangd dat zij ook overwerken, thuis doorwerken en soms nog in het weekend dingen doen.
Komt wel vaker voor bij kleine bedrijven, maar ligt ook aan de sector. In welke sector is dit bedrijf actief. Is het ontwikkelen van software de core business? Voor een meeloopstage is het normaal dat je meewerkt en is er vanuit de opleiding vaak weinig vereisten. Voor de stage moet je een bepaald aantal uren maken, als je dat sneller/flexibeler kan buiten reguliere werktijden is daar weinig mis mee.
Nu in mijn eerste week heb ik mij twee dagen beziggehouden met zelfstudie waarna ik daarna een opdracht kreeg die niet in het vakkenpakket van een software engineer zit. Gezien ik enkel uitleg kreeg van een andere stagiair was dit geen gemakkelijke klus en werd er tevens van mij verwacht dat ik deze taak aan het eind van de week voltooid zou hebben terwijl ik nog niet eens ingewerkt ben op datgene wat ik eigenlijk hoor te doen.
Vakken krijg je op school, zonder te weten welke taken dit zijn kunnen we hier weinig over zeggen. Je zegt ook "andere stagair", maar zelf ben je een toch werknemer? Wie spreekt deze verwachtingen uit? Ik neem aan dat je een leidinggevende hebt. Het is onmogelijk om te zeggen of dit realistisch is zonder meer te weten over het werk.
Nu werd mij dus ook gevraagd of ik 's avond nog doorgewerkt heb terwijl ik die dag al overgewerkt had en eigenlijk doodop was toen ik thuis was.
Zolang het bij vragen blijft is er niks mis mee. Zeggen dat je 's avonds door moet werken is een ander verhaal.
Op zich wil ik het nog wel even aankijken maar aan de andere kant voorspelt dit niet veel goeds voor de toekomst. Wat raden jullie aan?
Blijven werken maar wel doorzoeken naar een andere baan, binnen je proeftijd kun je iedere dag nog weglopen als je het echt niet meer trekt.
Er lijkt hier in ieder geval geen sprake te zijn van "Work hard, player hard" gezien mensen vaak nog niet eens echt pauzeren of even iets anders gaan doen na een halve dag gewerkt te hebben.
Klinkt niet gezond. Moeilijk om een cultuur te veranderen omdat die vaak door management wordt gestimuleerd.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:47
Bij zo'n bedrijf moet je heel snel weg zijn. Gewoon in het paasweekeind nog rondkijken voor wat anders.

Dit zijn een heel veel alarmerende signalen tegelijk die wijzen op een bedrijfscultuur waar je niet verder zult komen en mogelijk zelfs niet meer makkelijk weg komt als je te lang blijft hangen.

Er is niets mis met (erg) hard of veel werken, maar dat moet uit een innerlijke motivatie komen en ergens om gaan, niet omdat de bedrijfsvoering afhankelijk is van zoveel mogelijk productie per loonkosten.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-09 22:11
Ik zou ook rondkijken of je iets anders kunt vinden, maar wees dan slim en houdt binnen het bedrijf je mond dicht.
Mocht je ergens anders terechtkomen dan kan je het dan pas aangeven, maar dat kan je dus beter doen als je iets concreets hebt.

Het gebeurd helaas dat als je het al reeds gaat vertellen als je nog niks anders hebt dat ze dit ook nog tegen je gaan gebruiken.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Wat ik zou doen: niet over één nacht ijs gaan. Ergens in de loop van volgende week het gesprek aangaan over de dingen die je opgevallen zijn (overwerk, extra opdrachten, etc). Indien nodig een gesprek aanvragen met de persoon die jou heeft aangenomen. Het feit dat je nu al zo verrast bent geeft toch aan dat er vooraf onvoldoende duidelijkheid was over je takenpakket en de wederzijdse verwachtingen.

Ondertussen oren en ogen openhouden voor andere banen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
Johnny schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 20:44:

Wat is het laagste startsalaris voor een hbo software engineer dan? Heb je dat op vergelijkingswebsites gezien? Als starter bij een klein bedrijf lijkt me dat niet ongewoon.
Dit heb ik inderdaad opgezocht en ik zit hier enkele 10tallen euro's boven.
Komt wel vaker voor bij kleine bedrijven, maar ligt ook aan de sector. In welke sector is dit bedrijf actief. Is het ontwikkelen van software de core business? Voor een meeloopstage is het normaal dat je meewerkt en is er vanuit de opleiding vaak weinig vereisten. Voor de stage moet je een bepaald aantal uren maken, als je dat sneller/flexibeler kan buiten reguliere werktijden is daar weinig mis mee.
Het gaat inderdaad om het ontwikkelen van hun eigen software. Verder weet ik dat bij mijn eigen stages er in dagen werd gerekend in plaats van uren.
Vakken krijg je op school, zonder te weten welke taken dit zijn kunnen we hier weinig over zeggen. Je zegt ook "andere stagair", maar zelf ben je een toch werknemer? Wie spreekt deze verwachtingen uit? Ik neem aan dat je een leidinggevende hebt. Het is onmogelijk om te zeggen of dit realistisch is zonder meer te weten over het werk.
Helaas kan ik niet te diep op ingaan gezien er mensen mee kunnen lezen en dan duidelijk is waarover/wie het gaat.
Zolang het bij vragen blijft is er niks mis mee. Zeggen dat je 's avonds door moet werken is een ander verhaal.
Dat klopt, maar als je dan de reactie ziet voel je al aan dat ze het eigenlijk wel hadden verwacht.
Blijven werken maar wel doorzoeken naar een andere baan, binnen je proeftijd kun je iedere dag nog weglopen als je het echt niet meer trekt.
Dat ben ik ook aan het overwegen.
Klinkt niet gezond. Moeilijk om een cultuur te veranderen omdat die vaak door management wordt gestimuleerd.
Dat is waar, en ik ben bang dat het ook niet mijn taak is om hier iets in te kunnen veranderen gezien de meesten het wel best vinden. Zelf heb ik een gezin en derhalve ligt bij mij dan ook mee de nadruk op werken om te leven in plaats van andersom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-09 22:45
Is het overwerk wel betaald? Zo niet dan gelijk wegwezen. Anders goede afspraken maken over hoe vaak en wanneer je bereid ben over te werken.
Zorg ervoor dat je een goede balans tussen privé en werk hebt, het leven is meer dan alleen werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Workharder
Mr_x007 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 21:08:
Is het overwerk wel betaald? Zo niet dan gelijk wegwezen. Anders goede afspraken maken over hoe vaak en wanneer je bereid ben over te werken.
Zorg ervoor dat je een goede balans tussen privé en werk hebt, het leven is meer dan alleen werken.
Het overwerk wordt niet betaald dat is ook juist een van de redenen waarom ik het onacceptabel vind gezien de hoogte van het loon en de reden van het overwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Mr_x007 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 21:08:
Anno 2017 hoef je niet te verwachten dat overwerk uitbetaald wordt en dat is ook niemand verplicht.
Meestal krijg je gewoon tijd voor tijd. Neem je die niet op, worden die (soms) (gedeeltelijk) uitbetaald.
Workharder schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 21:10:
Het overwerk wordt niet betaald dat is ook juist een van de redenen waarom ik het onacceptabel vind gezien de hoogte van het loon en de reden van het overwerken.
Sorry, maar je kan tegenwoordig niet verwachten dat overuren uitbetaald worden, zeker als starter niet. Kijk jouw contract er maar op na voor de zekerheid.
Wil je dat overuren uitbetaald worden, kun je beter zorgen dat zoiets in het contract opgenomen wordt.
Welcome, to the real world, zeg maar. ;)

[ Voor 35% gewijzigd door CH4OS op 14-04-2017 21:15 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-09 22:45
CH40S schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 21:12:
[...]
Anno 2017 hoef je niet te verwachten dat overwerk uitbetaald wordt en dat is ook niemand verplicht.
Meestal krijg je gewoon tijd voor tijd. Neem je die niet op, worden die (soms) (gedeeltelijk) uitbetaald.
[...]
Sorry, maar je kan tegenwoordig niet verwachten dat overuren uitbetaald worden, zeker als starter niet. Kijk jouw contract er maar op na voor de zekerheid.
Wil je dat overuren uitbetaald worden, kun je beter zorgen dat zoiets in het contract opgenomen wordt.
Ik draai ondertussen al een jaar of 12 mee, dus ben geen starter meer. Maar ben zelf gewend dat er bij overwerk wel iets tegenover staat. Of het om direct uit betalen ging, of tijd voor tijd scheelde wel per werkgever.
Mijn mening is dat als je gratis systematisch gaat overwerken je jezelf heel erg te kort doe.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:39
[...]
[...]
Dit is een mening. Bij ons wordt alles betaald of tijd voor tijd, maar dan is er nog steeds een toeslag. Er zijn sectoren waar overwerk normaal is, maar daar zit het eigenlijk al in het veelal riante salaris verwerkt. Starter zijn heeft daar niets mee van doen, je schetst je eigen verwachtingspatroon, niet die van een generatie.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Workharder
[...]
[...]
Ja goed maar je kan ook niet verwachten dat mensen 50 uur per week draaien zonder ook maar enige vorm van compensatie. Verder is het bij een bepaalde loongrens inderdaad zo dat overwerk erbij hoort maar dan hebben we het wel over een hoger basissalaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Workharder schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 21:22:
Ja goed maar je kan ook niet verwachten dat mensen 50 uur per week draaien zonder ook maar enige vorm van compensatie. Verder is het bij een bepaalde loongrens inderdaad zo dat overwerk erbij hoort maar dan hebben we het wel over een hoger basissalaris.
Dit inderdaad. :) Het is (en dat wilde ik aanduiden) niet zo dat je per se euro's moet krijgen voor overwerk. Ook dat moet binnen proporties blijven. ;) En inderdaad, de hogere salarissen krijgen minder overwerk vergoed, omdat hun salaris daar ook naar is. :)

Acties:
  • +37 Henk 'm!

Verwijderd

Jij leeft niet in hetzelfde jaar als de rest van Tweakers. En niemand verplicht? Hoeveel slaven heb jij voor je werken?

Mafkees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is niets mis met (erg) hard of veel werken, maar dat moet uit een innerlijke motivatie komen en ergens om gaan, niet omdat de bedrijfsvoering afhankelijk is van zoveel mogelijk productie per loonkosten.
En dan moet daar ruimschoots financiele compensatie tegenover staan. Je werkt tenslotte niet voor de grap maar voor het geld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 21:50:
Jij leeft niet in hetzelfde jaar als de rest van Tweakers. En niemand verplicht? Hoeveel slaven heb jij voor je werken?

Mafkees.
Jij verwacht serieus geld voor de tijd die je overwerkt? :')

De meeste werkgevers waar ik gewerkt heb in de afgelopen 10 jaar, deden geen overuren uitbetalen, maar gaven tijd voor tijd (kun je ook zien als uitbetaling, overigens). Een deel daarvan kon dan soms uitbetaald worden, maar niet alles. Alles wat dan over die limiet was, raakte je gewoonweg kwijt.

Dus misschien even wat aan jouw realiteit doen voor je op de man gaat spelen en een ander gelijk ergens voor moet uitmaken (imo een teken van zwakte en geen respect). ;)
Verwijderd schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 23:19:
En dan moet daar ruimschoots financiele compensatie tegenover staan. Je werkt tenslotte niet voor de grap maar voor het geld.
Dat 'moet' dus niet. Je kan vinden dat dat moet, maar je kunt bedrijven of instellingen er niet toe verplichten, tenzij het in jouw contract staat, maar tegenwoordig doet men dat echt niet meer.

[ Voor 24% gewijzigd door CH4OS op 14-04-2017 23:32 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

@CH40S Je kunt het wel eisen als arbeidsvoorwaarde en dan moet het dus gewoon. Gewoon niet overwerken totdat het betaald wordt. Een werkgever is verplicht mij te vergoeden voor overwerk tenzij het een baan zou betreffen waar de doorgroeimogelijkheden en/of het totaalpakket zeer gunstig zijn.

Je zegt het zelf al, er is een nieuwe cultuur bij werkgevers anno 2017. Vaste contracten zijn niet meer vanzelfsprekend, promoties binnen het bedrijf zijn niet meer vanzelfsprekend (daar moet je van baan voor veranderen), en werkgevers proberen je steeds meer uit te knijpen en uit te buiten. Bij die houding van de werkgever hoort een proactieve en assertieve houding van werknemers. Zelf eisen stellen. Hard zijn naar de werkgever. Anders ga je vanzelf kopje onder en ben je voor je het weet 50 jaar oud en werk je nog steeds in een of andere startersfunctie voor nagenoeg hetzelfde salaris. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 13:47

edeboeck

mie noow noooothing ...

Het gaat om een klein bedrijf en draait voor meer dan de helft op stagiaires.
Hoe kun je daar ooit goed opgeleid worden? Kies voor een bedrijf waar je beter omkaderd wordt door collega's... op die manier leer je véél sneller. Sowieso zou ik onmiddellijk beginnen uitkijken naar ander werk, en dit werk zien als een training voor jezelf in assertiviteit: hoe zeg je op een rustige en beleefde manier dat dit niet jouw manier van werken is (al zou ik wel nog even wachten tot volgende week)?
Veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 23:35:
@CH40S Je kunt het wel eisen als arbeidsvoorwaarde en dan moet het dus gewoon.
Ik denk niet dat er werkgevers zijn die hiermee akkoord gaan, truth be told. Ik heb eind 2015 en begin 2016 in elk geval bij meerdere sollicitaties (webdevelopment, PHP) meegemaakt, dat ze overwerk niet uitbetalen, maar tijd voor tijd gaven. ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

@CH40S

Uit de OP:

"Nu werd mij dus ook gevraagd of ik 's avond nog doorgewerkt heb terwijl ik die dag al overgewerkt had en eigenlijk doodop was toen ik thuis was."

Dit is dus geen tijd voor tijd, dit is gewoon uitbuiting.

Bovendien mag structureel over laten werken niet. Het gaat hier om een bedrijfscultuur waarin overwerken standaard is. Dat mag niet. Een werkgever mag slechts werknemers over laten werken wanneer er plotseling meer werk is. Als er altijd meer werk is, moet hij maar lekker meer werknemers aannemen. Zo staat het in de arbeidstijdenwet en zo is het.

En ja nogmaals in sommige sectoren is dit de status quo, maar dan is de compensatie er ook naar (denk aan hoger management, finance). Dit is een beginnend progammeurtje, compleet iets anders dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:36
Lijkt op mijn eerste werkgever. Meer stagiaires dan werknemers: check. Overwerken zonder vergoeding of tijd voor tijd: check. Startsalaris: check.

Wat je nog gaat zien: gebeld worden tijdens je vakantie, problemen als je een keer weigert over te werken, achter je rug om zwartgemaakt worden bij je collega's als je niet 100% meegaat met wat van je wordt verwacht.

Tijdens mijn afstuderen veel van dit gezien bij collega's die ziek werden (burnout) of ontslag namen, daarna als werknemer in dienst en na 4 maand ging bij mij op een vrijdagnacht om 2 uur het licht uit na een aanvaring met werkgever (weggelopen omdat ik hem anders zou aanvliegen). Maandag erop mijn ontslag ingediend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:13
Ik sluit me aan bij de rest hierboven, zie zo snel mogelijk iets anders te vinden, want dit is een ongezonde situatie en gelukkig niet normaal binnen de ICT (daarbuiten begint het helaas in sommige sectoren wel normaal te worden). Je kan wel blijven zitten, maar het zal niet beter worden.

Dat overuren niet apart uitbetaald worden komt trouwens wel vaker voor en is op zich ook niets mis mee, zolang het binnen de perken blijft. En je kan wel eisen dat ieder overuur betaald wordt, maar dan worden je uren ook onder het vergrootglas gelegen, wat niet per se gunstiger hoeft te zijn (en nee, dan bedoel ik niet grootschalig de boel flessen omdat er toch geen controle is, maar een zekere flexibiliteit/impliciete tijd voor tijd die niet helemaal tot in de puntjes hoeft te worden geregistreerd).

Wat ik me wel afvraag, waar is het in de sollicitatieprocedure fout gegaan? Er is een gigantische mismatch tussen je verwachten die voor en tijdens de procedure zijn ontstaan en wat de werkelijkheid is.

En nog een laatste advies van mij, sluit een rechtsbijstandsverzekering af als je die nog niet hebt. Kan nooit kwaad, en als je bij dit soort werkgevers zit, is de kans dat je die ook daadwerkelijk nodig gaat hebben aanzienlijk.
MdO82 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 20:48:
Ik zou ook rondkijken of je iets anders kunt vinden, maar wees dan slim en houdt binnen het bedrijf je mond dicht.
Mocht je ergens anders terechtkomen dan kan je het dan pas aangeven, maar dat kan je dus beter doen als je iets concreets hebt.

Het gebeurd helaas dat als je het al reeds gaat vertellen als je nog niks anders hebt dat ze dit ook nog tegen je gaan gebruiken.
Alsof ze het bij zijn huidige werk niet door gaan hebben. Regelmatig vrij vragen op korte termijn voor een paar uur, telefoongesprekken tijdens werktijd. Het hoeft echt niet van de daken geschreeuwd te worden, maar wees er wel op voorbereid dat de werkgever er een keer naar gaat vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Niet opgeven. Maak t naar je zin. Geef je grenzen aan.

d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-09 09:26
GTFO

Ten eerste, je had al werkervaring dus waar het hele gesprek rondom een starterssalaris vandaan komt, weet ik niet. Ik mag aannemen dat het relevante werkervaring is.

Zoals je zelf aangaf, mag je voor overwerk een vergoeding verwachten; TVT, geld, of een hoger salaris dat ook schaart met verantwoordelijkheid en dus de nood om hier en daar de extra mile te lopen.

Veel stagiaires die uitgebuit lijken te worden? Dat maakt het plaatje compleet wat mij betreft. Daarnaast, pay peanuts, get monkeys. De kans dat het overige personeel in zijn algemeenheid iets van competenties bezit en niet gewoon als drones bezig zijn is redelijk groot.

Je hebt nu al twijfels, terwijl je zelf koos voor relatief een laag salaris om meer te leren. Hier komen opeens (iig voor jou) onevenredige verantwoordelijkheden bij en overwerk, waar dus kennelijk geen woord over is gesproken tijdens je sollicitatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik heb ook bij zo'n bedrijf gewerkt, maar na een week had ik het wel gezien met de "overtime". Wat gaat de baas doen als je niet gratis overwerkt? Ontslaan? Dat zou eigenlijk alleen maar beter zijn voor je.

Ik ben gewoon 8 uur op komen draven en 5 uur naar huis gegaan, en het heeft lang geduurd voordat anderen dat ook zijn gaan doen.

[ Voor 24% gewijzigd door Megamind op 15-04-2017 06:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:41

Yucon

*broem*

Heel vervelend, maar als je eens terugkijkt naar waarom je voor die werkgever gekozen hebt. Voldoet de baan in dat opzicht wel aan je verwachtingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
Yucon schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 08:18:
Heel vervelend, maar als je eens terugkijkt naar waarom je voor die werkgever gekozen hebt. Voldoet de baan in dat opzicht wel aan je verwachtingen?
Tot dusver totaal niet. Ik had verwacht dat er in verhouding ook meer ruimte was voor gezelligheid naast het harde werken.

Verder word ik nauwelijks ingewerkt maar moet wel meteen in de eerste week aan deadlines voldoen (desnoods door thuis en in het weekend door te werken).

Dit is iig niet datgene wat ik ervan verwacht had. Ik had verwacht dat ik door een ervaren medewerker werd ingewerkt in de richting waarom ik uiteindelijk de baan heb aangenomen terwijl ik nu meer bezig ben met CMD zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf in een situatie gezeten waarbij ik in het begin ook meer dan eens een Zaterdag voor niets heb gewerkt, maar ik heb niet het gevoel dat de situatie daarmee echt overeenkomt.

In mijn mening, je bent HBO'er of WO'er, en daar komt een stukje zelfredzaamheid bij kijken. Inwerken bij mij bestond uit een rondleiding, handjes schudden en een PDF met waar wat staat (GIT, je email, agenda, ruimtes inplannen voor vergadering etc.). Verder was het: "zoek je het maar uit". Omdat dingen altijd nieuw zijn heeft het even moeten wennen en heb ik meer dan eens thuis verder gewerkt om wel aan de deadlines te kunnen voldoen. Ik denk dat dit al met al drie maand was waarna ik er genoeg in zat om het op het werk gewoon af te kunnen ronden en thuis weinig meer te hoeven doen.

Goed, ik denk dus niet dat dit de situatie bij jou is, als het bedrijf voor de helft op stagiaires draait lijkt het me meer dat het gaat om de goedkope krachten en niet het bijdragen van kennis aan aspirant ontwikkelaars.

Persoonlijk zou ik dan ook op zoek gaan naar wat anders. Al was het maar omdat je helemaal in dit stadium van je carrière je wel lekker moet voelen op je werkplek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:15
Workharder schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 09:01:
[...]

Tot dusver totaal niet. Ik had verwacht dat er in verhouding ook meer ruimte was voor gezelligheid naast het harde werken.

Verder word ik nauwelijks ingewerkt maar moet wel meteen in de eerste week aan deadlines voldoen (desnoods door thuis en in het weekend door te werken).

Dit is iig niet datgene wat ik ervan verwacht had. Ik had verwacht dat ik door een ervaren medewerker werd ingewerkt in de richting waarom ik uiteindelijk de baan heb aangenomen terwijl ik nu meer bezig ben met CMD zaken.
Jij had dit verwacht, of jij hebt dit besproken en zijn dit overeengekomen ?

Inwerkmethodieken verschillen nogal per bedrijf, soms maak je idd een zachte landing waarbij je rustig een paar weken door een senior/voorganger word ingewerkt maar het idd ook gebeuren dat je ergens midden instapt en dat je meteen volop mee moet draaien en er een achterstand is. Ik heb ook eens meegemaakt dat ik de eerste weken simpelweg zat te wachten totdat de laptop beschikbaar was :+

Ik denk dat het vooral belangrijk is om te overleggen met je manager wat de huidige situatie is, en wat de volgende stappen, verwachtingen en duidelijkheid te krijgen over het zogenaamde inwerken.

Het lijkt er echter idd wel op dat het verstandig om je opties open te houden, zeker als junior developer moet er keuze genoeg zijn.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-08 19:26
Ik zit ook al wat jaren in de Development maar dit soort bedrijfjes moet je echt vermijden. Draaiend op stagiaires en veel overwerk geeft aan dat het management incompetent is of de werk omgeving zo verpest dat niemand er lang wil blijven.

Goede managers begrijpen dat develop werk veel concentratie en energie vereist. Met overwerken lever je enorm in op de software kwaliteit wat op zijn beurt weer zorgt voor te veel technical debt.

Er is een tekort aan developer en dan moet je als bedrijf er juist voor zorgen dat je ze een goede werk omgeving aanbied.

Mijn advies is om nu al te gaan zoeken naar iets anders en het allerbelangrijkste is een baan te zoeken waarbij je gaat samenwerken met een goede senior/lead die jou kan mentoren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

[...]
Wat een onzin.

Natuurlijk horen overuren uitbetaald te worden of je in ieder geval de keuze te hebben of ze worden uitbetaald, of je er vrije uren voor terug krijgt. Ook hoort overwerk stijgende percentages te kennen afhankelijk van de dag en het tijdstip. Om 12 uur 's nachts voor 100% werken is onredelijk. Op een zon- of feestdag voor 100% werken ook.

Pas in hogere salarisschalen (management) is het normaal dat overuren geheel of gedeeltelijk verdiscontinueerd worden in je salaris, maar dan heb je het niet meer over een HBO startsalaris. Dan gaat het eerder over 4.5, 5K en meer bruto per maand.
[...]
Zoiets hoeft helemaal niet in je contract opgenomen te zijn. Juist niet. Contract is volkomen inflexibel en dit soort afspraken wil je daarom *buiten* je contract hebben. Juist als overuren NIET worden uitbetaald is het logisch het in je contract op te nemen, niet andersom.

Als ik dit zo lees, denk ik ook: wegwezen
Niets mis met hier en daar een avondje overwerken maar voor een laag loon min of meer verplicht worden struktureel langere dagen dan pak 'm beet 8, 9 uur te maken is onredelijk. (Je word er ook niet veel productiever door. Lange dagen zijn niet altijd te voorkomen maar na een uur of 12 neemt je concentratie behoorlijk af en de vraag is of je de code later nog wilt zien die je in de late uren na een dag van 12 uur of meer hebt geproduceerd.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

@Workharder , er wordt hier al snel geroepen om ander werk te zoeken. zelf zou ik het toch eerst een tijdje aanzien en je stem laten horen bij dingen die niet lekker voelen. weglopen kan altijd nog (staat ook beter op je CV als je iets hebt afgemaakt).
je kan op zoek gaan naar een betere werkgever/leukere baan maar uiteindelijk heb je zelf ook een aandeel in het plezier op de werkvloer.

[ Voor 11% gewijzigd door JJ Le Funk op 15-04-2017 10:59 ]

d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

unezra schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 10:47:
[...]

Wat een onzin.

Natuurlijk horen overuren uitbetaald te worden of je in ieder geval de keuze te hebben of ze worden uitbetaald, of je er vrije uren voor terug krijgt. Ook hoort overwerk stijgende percentages te kennen afhankelijk van de dag en het tijdstip. Om 12 uur 's nachts voor 100% werken is onredelijk. Op een zon- of feestdag voor 100% werken ook.

Pas in hogere salarisschalen (management) is het normaal dat overuren geheel of gedeeltelijk verdiscontinueerd worden in je salaris, maar dan heb je het niet meer over een HBO startsalaris. Dan gaat het eerder over 4.5, 5K en meer bruto per maand.
Dit dus. In 18 werkzame jaren heb ik nog nooit onbetaald overgewerkt (maar uur-voor-uur beschouw ik niet als onbetaald overwerk) tenzij uit eigen initiatief. Maar als de baas van mij verwacht dat ik uren maak dan verwacht ik dat ze betaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:46
Workharder schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 09:01:
[...]

Maar hoe kom je aan al deze verwachtingen?? Heb je dit überhaupt tijdens de sollicitatie allemaal nagevraagd? Het enige wat ik lees is dat jij een sollicitatie gehad hebt, aangenomen bent en vervolgens een ''rare'' baan gekregen hebt.
Nergens lees ik wat jij allemaal tijdens je sollicitatie gedaan hebt om duidelijk te krijgen wat je überhaupt kon verwachten.

Dit zie en hoor ik steeds vaker, sollicitanten zeggen ja en amen en doen er alles aan om aangenomen te worden, ondertussen vergeten ze zelf vragen te stellen, want: bang om afgewezen te worden.
Een sollicitatie is daar zodat JIJ duidelijkheid krijgt over wat de functie precies inhoud en wat jij kan verwachten van je werkgever, en hoe het met je salaris zit (dus ook bij overwerken). Daarnaast is een sollicitatie voor de werkgever daar zodat hij weet wat hij in huis haalt.

Nu weet ik niet hoe jij dit voor elkaar gekregen hebt dat je daar bent gaan werken, dit aangezien je geen woord verteld over de sollicitatie.

Heb je gevraagd hoe het zit met overwerken? En wat er gebeurt ALS je moet overwerken? Heb je gevraagd hoe het inwerken bij het desbetreffende bedrijf verloopt? Heb je gevraagd wat je taken gaan worden en eventuele taken naast je ''hoofd''taken?

Ik snap gewoonweg niet hoe dit zo ''plots'' op je dak kan vallen als je een sollicitatie gehad hebt.

Stel jij hebt wel al deze vragen gesteld en op elke vraag heb je schijnbaar een leugen als antwoord gekregen, dan is het toch duidelijk? Dan kan je toch gewoon een gesprek aankaarten? Daar is toch geen topic op een openbare site als tweakers voor nodig?

Als je tijdens je sollicitatie ''opgelicht'' (verkeerd ingelicht) bent, dan is het duidelijk en heb je je antwoord.
Als jij gewoonweg alleen maar ja en amen gezegd hebt tijdens je sollicitatie, dan vind ik dit niet vreemd (niet dat het normaal is allemaal, maar als jij hiernaar gevraagd hebt tijdens je sollicitatie, dan had je je antwoorden moeten hebben, dan pas had je iets kunnen verwachten)..

Een sollicitatie is daar om te kijken of jij wel bij het bedrijf wilt werken (is de juiste vragen stellen) en voor de werkgever is het gesprek daar om te kijken of hij jou wel daar wilt hebben. Een sollicitatie is geen eenzijdige interview..

Schijnbaar heb jij hem de indruk gegeven dat je bereid bent dit allemaal te willen doen, anders was je niet aangenomen. Schijnbaar heb jij geen kritische vragen gesteld (die belangrijk zijn bij een sollicitatie), anders had je deze verkeerde verwachting niet.
Als je ''opgelicht'' bent tijdens de sollicitatie dien je een gesprek aan te kaarten met je werkgever, naar een oplossing te kijken en vervolgens eventueel weg te gaan..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra

unezra

downtime schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 11:11:
[...]

Dit dus. In 18 werkzame jaren heb ik nog nooit onbetaald overgewerkt (maar uur-voor-uur beschouw ik niet als onbetaald overwerk) tenzij uit eigen initiatief. Maar als de baas van mij verwacht dat ik uren maak dan verwacht ik dat ze betaald worden.
Ik werk vrij regelmatig over, minimaal 1x per maand tot een uur of 9, 10 's avonds (patchavond), vaak 2x per maand (we hebben sinds kort een vaste maintenance avond) en niet zelden vanwege gepland onderhoud, migraties, storingen, etc, een avond, nacht, weekend, etc.

Werkweken van 14 dagen aan 1 stuk en 60-80 uur heb ik ook al meegemaakt. Werkdagen van 16 uur zijn niet compleet ongewoon, een enkele uitschieter naar 24 en 36 uur was er ook de afgelopen 4.5 jaar.

Helemaal niet erg. Maar toen ik begon was er nog geen regeling en zei de directie "overwerk, dat zit toch gewoon in je salaris, ik wil je tijd-voor-tijd aanbieden, 100%". Die discussie heeft niet heel lang geduurd. Ik heb 'm weinig subtiel verteld dat als hij verwacht dat ik ieder uur overwerk tijd-voor-tijd terug vraag en ook midden in de nacht voor een 100% tarief ga werken, ik voortaan al het onderhoud overdag doe en niet echt zin heb om 's avonds na 6 uur nog te werken aan verstoringen.

Long story short: niet lang daarna was er een zinvolle overwerkregeling, met percentages oplopend van 100% tot 225%, afhankelijk van dag en tijdstip. Voor de eerste 4 uur van de patchavond is dat 100% tijd voor tijd, alle andere uren mag ik kiezen, tijd voor tijd of uitbetalen. Wel altijd tegen het dan geldende percentage.

Mijn manager heeft nog *nooit* gevraagd of ik over wilde werken, dat is bij ons altijd eigen initiatief. We maken zelf de inschatting of overwerk noodzakelijk is of niet. Ongeschreven regel is dat we voor structureel, regulier werk niet overwerken, wel voor verstorende werkzaamheden en calamiteiten. (Dus systeemonderhoud waarbij de business te maken heeft met downtime op applicaties en systemen, of verstoringen op de systemen die directe impact hebben op de business.) Zit ik tijdens zo'n onderhoud te idlen omdat ik moet wachten op bijvoorbeeld een restore van tape, dan pak ik meestal wel wat regulier werk op. Paar tickets wegwerken, kleinere niet verstorende changes uitvoeren. Wat hangt een beetje af van hoe fit ik nog ben. Als ik totaal duf ben en al moeite heb mijn hoofd bij de hoofdtaak van de avond te houden, ga ik wat zitten chatten, facebooken of op Tweakers hangen. Puur om bezig te blijven. Als je op zo'n moment stopt met je hersenen gebruiken is het snel afgelopen met welke concentratie dan ook. :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

MrJayMan schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 10:57:
@Workharder , er wordt hier al snel geroepen om ander werk te zoeken. zelf zou ik het toch eerst een tijdje aanzien en je stem laten horen bij dingen die niet lekker voelen. weglopen kan altijd nog (staat ook beter op je CV als je iets hebt afgemaakt).
je kan op zoek gaan naar een betere werkgever/leukere baan maar uiteindelijk heb je zelf ook een aandeel in het plezier op de werkvloer.
Waar slaat dit op? Deze jongen heeft overgewerkt en dan wordt ook nog van hem verwacht dat hij nota bene na het overwerk thuis NOG eens gaat overwerken. 8)7 Ik wil proberen te zien wat voor "eigen aandeel" hij hier heeft, maar het lukt me niet. Help me even? Hoe kan hij het "plezier op de werkvloer" verhogen als hij bijvoorbeeld tot 19:00 werkt, naar huis reist, 20:00 thuiskomt, ook nog aan maaltijd naar binnen moet werken, en dan tot in de late uurtjes door moet werken, en de volgende dag dit moet herhalen? Waar is de ruimte voor sport? Waar is de ruimte voor een vriendin of zelfs kinderen?

Weet je, het maakt me verdrietig dat er mensen zijn die dit pikken. Vooruitgang die er in de 20e eeuw geboekt is wat betreft werknemersrechten lijkt zich langzaamaan terug te draaien. Het is echt tijd dat er een ICT-vakbond komt. Deze situatie is erger dan in de VS. Daar zijn werkgevers tenminste verplicht overtime te betalen (hoewel er ook uitzonderingen op die regel zijn, waaronder bepaalde programmeurs). Dat zegt genoeg denk ik. Begrijp me niet verkeerd. Er is absoluut NIETS mis met hard werken. Maar dan moet er ook wat tegenover staan en dit is hier gewoon totaal niet het geval. Denken jullie bijvoorbeeld dat een bedrijf met de helft aan stagaires...

1) Na consistent ±3u per dag overgewerkt te hebben je salaris met 20-30% gaat verhogen als jij het overwerk aankaart bij je functioneringsgesprek? (Compleet normale eis als je ook consistent meer werkt dan je betaald krijgt)
2) Met plezier gaat (helpen) betalen voor jouw scholing en educatie? Nee, daar gaan ze moeilijk over doen.
3) Jou mogelijkheden gaat bieden om door te groeien in het bedrijf? Niet dus, als ze voor de helft stagaires hebben.
4) Uberhaupt genoeg geld heeft voor bovenstaande soort dingen?

Waar rook is is vuur. Kom voor jezelf op. Dit is ZO belangrijk in je loopbaan. Dit bedrijf is foute boel. Als je ervaring hebt in de ICT zie je dit toch? :( Wie zou er trouwens nu zaken willen doen met een bedrijf dat 50% stagaires is? Hoe kan zo'n bedrijf nu goede software afleveren? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

CH40S schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 23:25:
[...]
Geld voor de tijd die je overwerkt is volkomen normaal. Hoe leuk je baan ook is, het doel van jouw inzet is dat je werkgever er netto aan verdient. Niet onredelijk om dus ieder uur dat jij werkt, betaald te worden. (Tenzij je een dusdanig salaris hebt dat het niet onredelijk is structureel 50 uur per week of meer te werken. Maar dan hebben we het niet meer over een HBO startsalaris maar eerder over 4.5K en hoger, waarbij ik 4.5K aan de lage kant vind om overuren niet uitbetaald te krijgen. Persoonlijk zou ik vanaf 5K, 6K het redelijk vinden als een deel van het overwerk in je salaris verdiscontinueerd zit, maar ook dan zou ik verwachten dat een weekend doorwerken betaald word. Tegen 150% en hoger.)
De meeste werkgevers waar ik gewerkt heb in de afgelopen 10 jaar, deden geen overuren uitbetalen, maar gaven tijd voor tijd (kun je ook zien als uitbetaling, overigens). Een deel daarvan kon dan soms uitbetaald worden, maar niet alles. Alles wat dan over die limiet was, raakte je gewoonweg kwijt.

Dus misschien even wat aan jouw realiteit doen voor je op de man gaat spelen en een ander gelijk ergens voor moet uitmaken (imo een teken van zwakte en geen respect). ;)
De realiteit is juist dat overwerk betaald word. Niet dat je een contract hebt van 40 uur, daar het salaris voor krijgt en ondertussen van je verwacht word dat je 50 of 60 uur werkt.

Het is ook vrij idioot om uren die niet uitbetaald of opgenomen kunnen worden maar te laten verdampen. Bij zulke werkgevers zou ik echt absoluut niet willen werken en het is denk ik zeker niet representatief. Misschien voor een heel specifieke beroepsgroep / sector, maar over de hele linie niet en ook daar weer, vanaf bepaalde salarissen kan het, maar zelfs dan.
[...]
Dat 'moet' dus niet. Je kan vinden dat dat moet, maar je kunt bedrijven of instellingen er niet toe verplichten, tenzij het in jouw contract staat, maar tegenwoordig doet men dat echt niet meer.
Een bedrijf kan je ook niet verplichten over te werken, tenzij calamiteit. :) Er moet een dwingende reden zijn om over te werken. Niet "hey, je werk is vandaag niet helemaal af, werk maar ff door tot 11 uur" of ter opvulling van structureel personeelstekort.

Valt plots een collega weg vanwege ontslag, opstappen of al dan niet langdurige ziekte, snap ik dat er wat meer overwerk in zit. Word die collega vervolgens niet vervangen en blijft de totale workload gelijk, dan is het structureel en mogen ze je niet verplichten meer uren te draaien.

Overwerk is echt voor onvoorziene omstandigheden.

Daarbij betwijfel ik of het niet compenseren van overwerk wel mag. Ik heb de wet- en regelgeving niet bij de hand, maar het lijkt mij heel sterk dat ze zomaar uren mogen laten verdampen, zonder jou de kans te geven die uren alsnog op te maken, hetzij door ze uit te betalen, hetzij door de uren op te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LopendeVogel
Verwijderd schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 11:48:
[...]

Waar slaat dit op? Deze jongen heeft overgewerkt en dan wordt ook nog van hem verwacht dat hij nota bene na het overwerk thuis NOG eens gaat overwerken.
HO HO HO, als het klopt wat de topicstarter zegt (ik ben heel kritisch naar hem gaan kijken, wel een topic openen maar geen gesprek aangaan met de werkgever! Waarschijnlijk ook nog een sollicitatie die bestond uit: jjaaaa jaaa en nog eens jaaa neem me aan please!), is hem alleen gevraagd of hij thuis ook wat gedaan heeft. Daar kan hij gewoon NEE op antwoorden en klaar. Er is toch helemaal niks aan de hand? Als hij gewoon NEE gezegd had (misschien heeft hij dit wel, het is heel onduidelijk allemaal) want ''ik'' was moe.. Dan had de werkgever misschien gewoon gezegd: ooh geen enkel probleem, dat is volkomen logisch.
Werkgever durft schijnbaar wel gewoon vragen en eisen te stellen aan zijn werknemers. Dit moet je als werknemer natuurlijk ook andersom durven te doen = geen topic openen maar naar je werkgever stappen voor een gesprek.

Ik heb regelmatig bij mijn werkgever dit gehad op het begin.. Overgewerkt omdat er veel te doen was, zaken die ik ook thuis kon doen. Aangezien ik het leuk vond deed ik dit toevallig ook nog eens thuis nadat ik 10 uur gewerkt had. Ik wilde het zelf af krijgen, ik vond het werk leuk en mijn vrouw respecteert dat (althans, ik praat over een aantal jaar geleden, nu heb ik vrijwel nooit meer overwerk). Ik merkte aan mezelf dat ik vooral op het begin redelijk traag was in mijn werk, aangezien ik het wel leuk vond ging ik thuis verder (logisch in mijn ogen, niks mis mee, maar dat is uiteraard persoonlijk en voor iedereen anders).
Werkgever was er blij mee, ik vond het geen probleem...

Kreeg ik het thuis werk betaald? Nee!
Kon ik het betaald krijgen? Oh misschien wel, dan had ik natuurlijk even een gesprekje moeten aanvragen (en dus geen topic op tweakers.net moeten starten.... Daar was ik geen centimeter mee vooruitgekomen).

Als de tweaker de vraag stelt: is het normaal? Zeg ik ja.. Een ander zal nee zeggen, conclusie: dit is volledig persoonlijk.
Vind de topicstarter het niet normaal, moet hij zich afvragen hoe zijn sollicitatie verlopen is (bij wie ligt de fout, zijn de juiste vragen überhaupt wel gesteld?), daarnaast kan hij gewoon naar zijn werkgever lopen, ik neem aan dat hij niet bijt of aangifte gaat doen.

Mijn vrouw heeft nu ook een baan waar overwerk (onbetaald) mogelijk is, ze is het niet verplicht te doen, wel vind ze het zelf soms normaal/prettig om even over te werken want minder werk voor de volgende dag.
Als ik haar zeg: ja ze moeten duidelijk nog iemand erbij in dienst nemen, zegt ze tegen mij: waarom? ik vind het helemaal niet erg om soms wat langer door te gaan, ik vind dat wel prettig.
Nu is ze wel wat ouder, dus ze heeft de 9-5 mentaliteit niet die tegenwoordig bij vele heerst. Waar heeft dit in geresulteerd? Een vast contract binnen 1,5 jaar.
Hoe ging dit bij mij? Een vast contract binnen 6 maanden, daar waar tijdens de sollicitatie gezegd is: kan 2 jaar duren en dan is het nog niet zeker.
Vast contract maar raar of iets wat tegenwoordig zelden tot niet gegeven wordt? Niet in mijn omgeving hoor.. Bij elke werkgever waar ik gezeten heb wilden ze me maar al te graag een vast contract geven, sommige heb ik geweigerd en sommige niet. Jep, ik heb geen 9-5 mentaliteit zoals velen jongeren tegenwoordig hebben.

Conclusie, je kan ook blij zijn dat je werk hebt, genoeg mensen die thuis zitten en maar al te graag aan het werk willen gaan. Genoeg mensen die direct JA zeggen tegen eventueel (onbetaald) overwerk, genoeg mensen die willen.

[ Voor 40% gewijzigd door LopendeVogel op 15-04-2017 12:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

unezra schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 11:55:
Overwerk is echt voor onvoorziene omstandigheden.
Kleine nuance (sorry voor de zelfquote):
EN voor zaken die niet redelijkerwijs onder werktijd kunnen. In geval van systeembeheerders (zoals ik), dus ook gepland onderhoud aan de systemen die anders verstorend zouden zijn voor de business.

Dat is in feite structureel, het is zelfs altijd gepland (ook spoedonderhoud, al plan je dat vaak hooguit uren tevoren), maar is wel een dwingende omstandigheid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

LopendeVogel schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 11:55:
[...]

HO HO HO, als het klopt wat de topicstarter zegt (ik ben heel kritisch naar hem gaan kijken, wel een topic openen maar geen gesprek aangaan met de werkgever! Waarschijnlijk ook nog een sollicitatie die bestond uit: jjaaaa jaaa en nog eens jaaa neem me aan please!), is hem alleen gevraagd of hij thuis ook wat gedaan heeft. Daar kan hij gewoon NEE op antwoorden en klaar. Er is toch helemaal niks aan de hand? Als hij gewoon NEE gezegd had (misschien heeft hij dit wel, het is heel onduidelijk allemaal) want ''ik'' was moe.. Dan had de werkgever misschien gewoon gezegd: ooh geen enkel probleem, dat is volkomen logisch.
Werkgever durft schijnbaar wel gewoon vragen te stellen aan zijn werknemers.

Ik heb regelmatig bij mijn werkgever dit gehad op het begin.. Overgewerkt omdat er veel te doen was, zaken die ik ook thuis kon doen. Aangezien ik het leuk vond deed ik dit toevallig ook nog eens thuis nadat ik 10 uur gewerkt had. Ik wilde het zelf af krijgen, ik vond het werk leuk en mijn vrouw respecteert dat (althans, ik praat over een aantal jaar geleden, nu heb ik vrijwel nooit meer overwerk). Ik merkte aan mezelf dat ik vooral op het begin redelijk traag was in mijn werk, aangezien ik het wel leuk vond ging ik thuis verder (logisch in mijn ogen, niks mis mee, maar dat is uiteraard persoonlijk en voor iedereen anders).

Kon ik het betaald krijgen? Oh misschien wel, dan had ik natuurlijk even een gesprekje moeten aanvragen (en dus geen topic op tweakers.net moeten starten.... Daar was ik geen centimeter mee vooruitgekomen).
Cut him some slack. Hij is nog geen gesprek aangegaan omdat hij vers op de arbeidsmarkt is en niet weet hoe zich te navigeren in een bedrijf. Het is juist goed dat hij een topic hier opent. Mensen die net in het werkende leven komen kijken weten zich vaak ook geen goede houding te geven in sollicitatiegesprekken en kunnen niet goed voor zichzelf opkomen. Wat dat betreft zijn we het met elkaar eens. Echter denk ik dat deze situatie niet "leuk te maken" is. Niet als je al vanaf dag 1 wordt verwacht zowel op werk als thuis door te werken. De meeste andere dingen die je zegt ben ik het mee eens, alhoewel ik het anders zou verwoorden, maar dit niet. Bovendien creeer je zo een fout verwachtingspatroon bij je werkgever, namelijk dat als er extra werk gedaan moet worden dat jij de persoon bent die het geen probleem vindt om dit gratis te doen. Kan je ook erg dwars gaan zitten bij salarisonderhandelingen. Want waarom zou hij jou meer gaan betalen als het met een beetje pushen en opdringerig zijn ook lukt om je zonder salarisverhoging extra geld en/of meer verantwoordelijkheden te geven? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
Verwijderd schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 12:12:
[...]

Cut him some slack. Hij is nog geen gesprek aangegaan omdat hij vers op de arbeidsmarkt is en niet weet hoe zich te navigeren in een bedrijf. Het is juist goed dat hij een topic hier opent. Mensen die net in het werkende leven komen kijken weten zich vaak ook geen goede houding te geven in sollicitatiegesprekken en kunnen niet goed voor zichzelf opkomen. Wat dat betreft zijn we het met elkaar eens. Echter denk ik dat deze situatie niet "leuk te maken" is. Niet als je al vanaf dag 1 wordt verwacht zowel op werk als thuis door te werken. De meeste andere dingen die je zegt ben ik het mee eens, alhoewel ik het anders zou verwoorden, maar dit niet. Bovendien creeer je zo een fout verwachtingspatroon bij je werkgever, namelijk dat als er extra werk gedaan moet worden dat jij de persoon bent die het geen probleem vindt om dit gratis te doen. Kan je ook erg dwars gaan zitten bij salarisonderhandelingen. Want waarom zou hij jou meer gaan betalen als het met een beetje pushen en opdringerig zijn ook lukt om je zonder salarisverhoging extra geld en/of meer verantwoordelijkheden te geven? :+
Haha ja jij bent niet de eerste die tegen mij zegt dat ik bepaalde dingen anders zou kunnen verwoorden (ik ben direct, soms wat kort door de bocht, maar het wordt indirect van alle kanten wel gerespecteerd, zo ook van mijn werkgevers die ik gehad heb, en momenteel al jaren heb).

Ik heb dit zelf ook gehad, ik was 15 en had gesolliciteerd om af te wassen in een keuken van een Mexicaans restaurant, ik zei alleen maar ja en amen want ej ik wilde mijn eerste bijbaantje hebben. Eerste avond was leuk, stond in de keuken wat te lachen en af te wassen, volgende dag mocht ik gaan bedienen..
Ik zei (15-jarige, bange poeperd): ja is goed. Ik vond het niet leuk, kreeg commentaar dat ik iets niet goed deed. Vervolgens zei ik: ja maar ik ben aangenomen om in de keuken te staan niet om rare (rare zei ik niet, maar de namen van de gerechten die ik ook nog moest opnoemen tijdens het serveren, ojojoj) Mexicaanse gerechten te serveren en etc. Toen zei ze direct: ja maar dat hoort erbij.
1e en laatste keer dat ik ja en amen gezegd heb in een sollicitatie (ik was 15 en toen wist ik wel wat een sollicitatie inhoud).
Ik heb op de 2e avond ontslag genomen en kreeg alle begrip van mijn ouders, ook is mij direct uitgelegd wat een sollicitatie is.

Ik kan me niet indenken dat de ts niet weet wat een sollicitatie is, HBO afgerond en dan niet weten hoe een sollicitatie werkt? Vreemd.

De werkvloer kan hard zijn, dat is geen veilige omgeving zoals een school waar je zit en luistert en JA en AMEN moet zeggen.

De werkgever kan van alles verwachten en dat mag hij ook.. Zolang hij je het niet verplicht is er niks aan de hand.
De werkgever van de TS heeft alleen gevraagd of hij thuis nog wat gedaan heeft, als het normaal is in dat bedrijf dat werknemers dat doen, dan kan de werkgever dat toch gewoon vragen?
Een werkgever moet in mijn ogen vragen wat de stand van zaken zijn om te pijlen hoever je bent. Zolang hij niet zegt: je moet thuis onbetaald werken... Dan is er toch helemaal niks aan de hand?

Ik weet uiteraard ook niet zeker of de sollicitatie zo slecht verlopen is als ik denk (het heeft er alle schijn van dat hij niks heeft durven te vragen wat belangrijk is voor de TS). Persoonlijk zie ik totaal geen problemen, als de TS dat wel ziet dan moet hij simpelweg naar zijn werkgever stappen.

Ik vind het simpelweg niet correct om de werkgever/bedrijf af te schuiven als ''slecht'' (niet dat jij dit doet, maar ik lees het een aantal keer in dit topic in verschillende reacties), wel zou ik kunnen zeggen dat de sollicitant/werknemer slecht bezig is.

Oftewel: @Workharder ga naar je werkgever, kaart aan waar je mee zit. 100e tot 1000e mensen die graag jouw plek willen hebben en het geen enkel probleem vinden om uit eigen initiatief over te werken. Wees blij dat je een baan hebt, als je ergens mee zit, bespreek het met je werkgever. Durf je niks direct te bespreken met een persoon in het echte leven (maar wel via een digitaal topic) dan blijf je deze problemen houden. Of je moet al een werkgever vinden die zo lief is en niks durft te zeggen/vragen tegen/aan zijn personeel, echter de kans dat je zo'n werkgever vind is bijna 0%.
Zowel een werkgever als een werknemer moet zijn mannetje kunnen staan en zijn mond durven open te trekken, kan je dit niet? Dan wordt je in veel bedrijven uitgebuit (dit kan goed onbewust, want pietje doet gewoon alles en klaagt niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workharder
LopendeVogel schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 11:55:
[...]

Werkgever durft schijnbaar wel gewoon vragen en eisen te stellen aan zijn werknemers. Dit moet je als werknemer natuurlijk ook andersom durven te doen = geen topic openen maar naar je werkgever stappen voor een gesprek.

Als de tweaker de vraag stelt: is het normaal? Zeg ik ja.. Een ander zal nee zeggen, conclusie: dit is volledig persoonlijk.
Vind de topicstarter het niet normaal, moet hij zich afvragen hoe zijn sollicitatie verlopen is (bij wie ligt de fout, zijn de juiste vragen überhaupt wel gesteld?), daarnaast kan hij gewoon naar zijn werkgever lopen, ik neem aan dat hij niet bijt of aangifte gaat doen.

Mijn vrouw heeft nu ook een baan waar overwerk (onbetaald) mogelijk is, ze is het niet verplicht te doen, wel vind ze het zelf soms normaal/prettig om even over te werken want minder werk voor de volgende dag.
Als ik haar zeg: ja ze moeten duidelijk nog iemand erbij in dienst nemen, zegt ze tegen mij: waarom? ik vind het helemaal niet erg om soms wat langer door te gaan, ik vind dat wel prettig.
Nu is ze wel wat ouder, dus ze heeft de 9-5 mentaliteit niet die tegenwoordig bij vele heerst. Waar heeft dit in geresulteerd? Een vast contract binnen 1,5 jaar.
Hoe ging dit bij mij? Een vast contract binnen 6 maanden, daar waar tijdens de sollicitatie gezegd is: kan 2 jaar duren en dan is het nog niet zeker.
Vast contract maar raar of iets wat tegenwoordig zelden tot niet gegeven wordt? Niet in mijn omgeving hoor.. Bij elke werkgever waar ik gezeten heb wilden ze me maar al te graag een vast contract geven, sommige heb ik geweigerd en sommige niet. Jep, ik heb geen 9-5 mentaliteit zoals velen jongeren tegenwoordig hebben.

Conclusie, je kan ook blij zijn dat je werk hebt, genoeg mensen die thuis zitten en maar al te graag aan het werk willen gaan. Genoeg mensen die direct JA zeggen tegen eventueel (onbetaald) overwerk, genoeg mensen die willen.
Ik heb wel de nodige vragen gesteld maar inderdaad niet zo doordringend zoals jij ze hierboven stelt. Verder ben ik nog een starter op de arbeidsmarkt maar wat ik wel weet is dat mijn huidige werksituatie eerder een uitzondering op de regel is.

Inderdaad was ik verder blij dat ik aangenomen ben gezien ik een gezin te onderhouden heb, maar wanneer het werk ten koste van het gezin en mijzelf gaat hoef ik echt niet blij te zijn met deze manier van werken. Ik werk om te leven en niet andersom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Tsja, salaris en overwerk, dat soort zaken horen ook in het juiste licht bezien te worden; Kan je er ook daadwerkelijk dingen leren, staat dit goed op jouw CV? Zat sectoren waar je als starter nu eenmaal eerst moet werken tussen halve en rot-klusjes in de hoop zo door te stromen. Als dat kan, dan is dit investeren in jezelf.

Wat breng je als medewerker zelf mee; heb je dat relevante HBO-diploma nu wel of niet, ben jij een topper (in spé) of een standaard 6-is -genoeg- medewerker, staan er mensen klaar om jouw baan te krijgen? Je geeft aan een gezin te hebben dus ik neem aan dat je geen 21-jarige, net afgestudeerde HBO-informatica`er bent?
Dergelijke achtergrond mist nu in dit verhaal

Ik mis dus erg wat jouw inbreng is om ook extra te krijgen?

[ Voor 38% gewijzigd door bombadil op 15-04-2017 12:49 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LopendeVogel
Workharder schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 12:35:
[...]

Ik heb wel de nodige vragen gesteld maar inderdaad niet zo doordringend zoals jij ze hierboven stelt. Verder ben ik nog een starter op de arbeidsmarkt maar wat ik wel weet is dat mijn huidige werksituatie eerder een uitzondering op de regel is.

Inderdaad was ik verder blij dat ik aangenomen ben gezien ik een gezin te onderhouden heb, maar wanneer het werk ten koste van het gezin en mijzelf gaat hoef ik echt niet blij te zijn met deze manier van werken. Ik werk om te leven en niet andersom.
Yes maar besef wel dat je van een bepaalde kant ook heel blij kan zijn dat je überhaupt werk hebt. Genoeg mensen (ook in jouw sector) die thuis zitten en met alle liefde 40 uur betaald willen krijgen per week terwijl ze er 45-50 werken.
Vergeet ook niet dat het nog lang niet te laat is. Je werkgever zal je niet bijten als je een gesprek met hem aanvraagt.
Het kan eng zijn om een gesprek aan te vragen, want je wilt aan alle verwachtingen voldoen en niet moeilijk doen (met de gedachten dat je anders ontslagen wordt).

Daarnaast is het geven en nemen (dus ook van jou uit), als dit echt zo'n grote ''ramp'' voor jou is, loop naar je werkgever en kaart dit gewoon aan. Je beledigd hem niet, het zal voor jou alleen maar een opluchting zijn. Als je ergens mee zit moet je daarover praten (en niet digitaal, maar met de persoon waar het om gaat).

Bij mijn huidige werkgever deed ik het thuiswerken uit mezelf, omdat ik het werk leuk vond en het graag deed. Wel merkte ik na een x aantal maanden dat dit normaal werd voor hem, ik werd regelmatig 's avonds laat nog gebeld en etc. Vanaf het moment dat dit mij begon te irriteren heb ik dit direct tegen hem gezegd. Hij begreep het volledig en bood zijn excuses aan.

Opties die je hebt:
- Ja en amen zeggen en kijken waar het schip strand (niet negatief, niks mis mee, maar dat is persoonlijk).
- Naar je werkgever lopen en vragen hoe dit precies zit (is dit normaal op het begin, is dit de standaard binnen het bedrijf en wordt het vrijwillig-verplicht over te werken)?
- Navraag doen hoe het zit met overwerk (kan dit uitbetaald worden in de vorm van euro's of extra verlof uren)
- Aangeven waar je mee zit (maar again, jij bent niet speciaal (grof gezegd), voor jou 10 anderen die wel willen). Let wel op dat het pas je eerste week is, van de ene kant moet je er snel bij zijn, van de andere kant kan het geen kwaad om dit even af te wachten.
- Allemaal geen zin in? Ander werk zoeken (maar let op dat de kans groot is dat hetzelfde gebeurt, je werkgever lijkt me geen boze wolf).

Nu weet ik ook je leeftijd niet, ik verwacht ergens begin 20 (doordat je geen werk/sollicitatie ervaring hebt)? Het leven/werkleven begint net pas... Je mag gerust zoiets hebben van ah ik kijk het wel even aan en als ik het beu ben (kan niet binnen 1 week lijkt mij???) dan ga je verder zoeken. Je hebt nu een baan, wees daar blij mee, wil je die behouden? Ga een gesprek aan. Wil/durf je geen gesprek aan te gaan? Nja het kan nooit kwaad om verder te kijken (maar hou er rekening mee dat jouw mentaliteit moet veranderen, anders kan je dit bij vrijwel elke werkgever overkomen).
Persoonlijk ben ik van mening, indien je een gezin hebt, dan werk je hard om deze te kunnen verzorgen. Niet dat je uitgebuit moet worden, maar af en toe wat meer geven dan nemen is echt niet raar en dat siert je alleen maar.

Wel vind ik je gebruikersnaam wel grappig, die lijkt mij niet van toepassing op jou, wel een goed dekmantel natuurlijk, stel je werkgever kijkt hier dan gaat hij er niet vanuit dat jij het bent (sorry, kon deze flauwe grap niet laten) :D

[ Voor 7% gewijzigd door LopendeVogel op 15-04-2017 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
bombadil schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 12:43:
Tsja, salaris en overwerk, dat soort zaken horen ook in het juiste licht bezien te worden; Kan je er ook daadwerkelijk dingen leren, staat dit goed op jouw CV? Zat sectoren waar je als starter nu eenmaal eerst moet werken tussen halve en rot-klusjes in de hoop zo door te stromen. Als dat kan, dan is dit investeren in jezelf.

Wat breng je als medewerker zelf mee; heb je dat relevante HBO-diploma nu wel of niet, ben jij een topper (in spé) of een standaard 6-is -genoeg- medewerker, staan er mensen klaar om jouw baan te krijgen? Je geeft aan een gezin te hebben dus ik neem aan dat je geen 21-jarige, net afgestudeerde HBO-informatica`er bent?

Ik heb uiteraard een relevant diploma en ben dan ook zeker geen student geweest die tevreden was met 6'jes en ging ik vaak voor de 8/9. Verder ben ik vrij laat afgestudeerd en begeef ik mij sinds kort op de arbeidsmarkt.

Wat betreft mijn inbreng heb ik genoeg referenties wat betreft mijn kennis en inzet en hoopte dan ook op een plek terecht te komen waar ik deze op een normale verder kon ontwikkelen.

Dit beeld werd mij dan ook voorgeschoteld tijdens het sollicitatiegesprek.

[ Voor 3% gewijzigd door Workharder op 15-04-2017 13:02 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kajel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-09 09:07

Kajel

Development in Style

Wat een trieste/hilarische reacties van sommigen hier zeg! En dan doel ik vooral op mensen die voorstellen dat de TS nog even een gesprek aangaat met zijn werkgever, en/of de TS in twijfel trekken.

Het is totaal niet relevant of de TS "ja en amen" tijdens zijn sollicitatie heeft gezegd. Sommige dingen mag je als werkgever niet verwachten van je werknemers, gewoon uit goed fatsoen. Een daarvan is dat de werknemer na overwerk ook thuis nog ff aan de bak gaat, zonder dat dat expliciet VAN TE VOREN aan hem/haar gevraagd is.
En zelfs al is maar 10% van wat de TS over het bedrijf zegt waar, dan nog: Get.The.Fuck.OUT, Run Forrest Run!

Mensen die hier prediken dat de beste man blij mag zijn dat ie een baan heeft en/of dat hij zijn werkgever nog een kans moet geven: we hebben het hier over de functie van developer. Binnen 5 seconden kan TS een nieuwe baan vinden, zelfs als ie PHP programmeert :') Dus dit soort shit hoef je NOOIT te pikken.
Kom op Tweakers, grow some fucking balls :)
En wat betreft de opmerking dat ITers een vakbond nodig hebben: nee dat hebben we niet, zolang de vraag groter is dan het aanbod en je dit soort shit dus nooit hoeft te pikken.

Nu nog even inhoudelijk wat over de praktijken van het bedrijf:
- Half op stagiaires draaien: daar zijn stagiaires niet voor. Je moet als bedrijf enkel stage plekken aanbieden als je die stagiaires iets te bieden hebt, als ze iets bij je kunnen leren. Niet als opvulling van je workforce. Stage plekken moeten wat mij betreft een soort van gift terug aan de maatschappij zijn van het bedrijf, niet een bittere noodzaak omdat je te gierig bent om normale mensen in te huren en/of geen fatsoenlijke inkomsten hebt omdat je business model waardeloos in elkaar steekt.
- Consequent overwerk verwachten: dan ben je gewoon een uitbuiter en nog dom ook. Een uitbuiter omdat je eigenlijk gewoon te weinig personeel hebt, en dat op de schouders legt van de rest. Dom omdat je verwacht dat mensen na 8 uur werken nog steeds productief genoeg zijn voor nog 2 of meer uur extra.

Eigenlijk hoop ik dat de TS zodra ie een nieuwe baan heeft, de naam van het bedrijf even bekend maakt. Die verdienen het om aan de publieke schandpaal genageld te worden.

Edit: ik ben eigenlijk wel benieuwd naar dit "iets hoger dan HBO startsalaris". Hoeveel hebben we het over? Ik zal ter vergelijking even melden wat ik ging verdienen bij mijn eerste baan toen ik HBO Informatica af had gerond: 2800 euro bruto per maand. Vond ik best netjes. Zit het daar in de buurt?
En hoeveel werkervaring heeft TS?

[ Voor 7% gewijzigd door Kajel op 15-04-2017 13:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
LopendeVogel schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 12:53:
[...]

Yes maar besef wel dat je van een bepaalde kant ook heel blij kan zijn dat je überhaupt werk hebt. Genoeg mensen (ook in jouw sector) die thuis zitten en met alle liefde 40 uur betaald willen krijgen per week terwijl ze er 45-50 werken.
Dus dan maar op je knietjes dankbaar zijn richting je werkgever dat hij zo aardig is je te willen uitbuiten, want voor jou waren er 10 andere die zich graag laten uitbuiten.

Als het enigzins realistisch is wat TS beschrijft zie ik twee opties: Ontslag nemen en gaan solliciteren, of gaan solliciteren en dan ontslag nemen. Het kan natuurlijk dat TS gekleurd is in hoe hij het ziet, en dat blijft lastig bij deze topics. Maar als het echt voornamelijk stagairs zijn waarvan wordt verwacht dat ze overwerken, dan is dat echt niet goed te praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
Kajel schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 13:04:

Edit: ik ben eigenlijk wel benieuwd naar dit "iets hoger dan HBO startsalaris". Hoeveel hebben we het over? Ik zal ter vergelijking even melden wat ik ging verdienen bij mijn eerste baan toen ik HBO Informatica af had gerond: 2800 euro bruto per maand. Vond ik best netjes. Zit het daar in de buurt?
En hoeveel werkervaring heeft TS?
Het startsalaris begint op 1937 euro. Daar zit ik net iets boven. Verder heb ik niet veel werkervaring behalve stages, school en hobby projecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tijd voor tijd krijgen bij overwerken, noem ik niet uitbetaald worden. ;) UItbetalen is euro's terugkrijgen van de werkgever voor het extra werk. Dus nee, het is geen onzin. ;) Genoeg werkgevers die tijd voor tijd geven en later (en soms dus zelfs gedeeltelijk) uitbetalen. Aan het einde van het jaar, zorg je gewoon dat die tijd voor tijd uren op zijn of binnen de grenzen zijn van wat uitbetaald wordt. Lijkt mij geen probleem toch?
Natuurlijk horen overuren uitbetaald te worden of je in ieder geval de keuze te hebben of ze worden uitbetaald, of je er vrije uren voor terug krijgt.
Dit dus. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-09 07:22
Hoe is het gesteld met dit bedrijf? In België heb je sites (zoals het Belgisch staatsblad) waar je de jaarrekeningen van bedrijven kan inkijken en zo zie je vaak snel of het een gezond bedrijf is. Als je werkt in een start-up dan is dit wel dagelijkse kost (al is vaak de appreciatie vele malen hoger, wel vaak niet financieel). Bij bedrijven die een gevestigde waarde zijn, gaat het er over het algemeen correcter aan toe (vakbond enz).
Kan je er toevallig met een collega over praten. Misschien gaan ze een wat moeilijkere periode door. Ik werk zelf ook in een bedrijf dat een moeilijkere periode in zal gaan, maar nu vertrekken vind ik persoonlijk not done. Ze hebben een zware gok genomen om iemand zonder ervaring in een hoge functie te zetten, nu eventjes afbollen omdat het wat moeilijker gaat vind ik persoonlijk niet eerlijk. Natuurlijk elke situatie is uniek.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Kijk eens Office Space. Niet alles letterlijk nemen, maar iig wel dat je niet leeft voor je werk. Fuck ze, laat ze maar beter betalen als je zoveel moet overwerken. Anders 9-5 mentaliteit, het moet van 2 kanten komen en dat is hier zeker niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

bombadil schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 12:43:

Het gaat hier niet om "extra krijgen", het gaat er hier om dat van TS word verlangd met een 40 urig contract, iedere avond nog even een paar uur extra af te tikken. Onbetaald. Zonder enige vorm van compensatie.

Even los van de wettelijke aspecten (het mag niet), is het op zijn best onfatsoenlijk van zo'n werkgever. Het is met zo'n houding van de werkgever niet zo relevant meer wat je d'r van kunt leren en ik geloof er absoluut niet in dat er werkgever van TS dusdanig interessant is dat TS het er maar voor over moet hebben.

In fact, werkgevers waar echt wat te leren valt, zijn in mijn beleving in de regel werkgevers die juist heel goed voor hun personeel zorgen. Vrijheden kennen. Maar ook zorgen dat werk en privé in balans zijn. Werkgevers die snappen dat je werkt om te leven en niet andersom en dat arbeid betaald moet worden.

Ik ben helemaal niet vies van hard werken, mijn vrouw klaagt niet zelden dat werk voor mij op de 1e plaats staat. (Waar ik het niet helemaal mee eens ben. Voor mij staat werk *soms* op de eerste plaats en ja, ik heb de neiging mezelf soms wat weg te cijferen voor mijn werk. Maar als op mijn werk de pleuris uit breekt en zij heeft me op dat moment nodig, is de keuze doodsimpel. Dan wacht mijn werk maar. Vrouw gaat voor. Aan de andere kant, als zij d'r grote teen heeft gestoten en op mijn werk ligt alles plat, ga ik niet thuis haar grote teen zitten verzorgen maar fix ik de shit op mijn werk.) Maar hoe hard je ook werkt, hoe loyaal je ook bent, dat betekend niet dat je werkgever kan en mag verwachten dat je onbetaald uren werkt.

Studie is wat anders, het is ICT, of je nu developer bent of systeembeheer (zoals ik), het is een vak waar je heel veel tijd kwijt bent aan (zelf)studie, met andere vakgenoten over je werk praten, nadenken, etc. Ook discussies op Tweakers, Facebook en andere online dingen horen daar bij. Dat is waarom ik soms onder werktijd op Tweakers en FB zit. Het *is* werk. Maar ik stop privé ook heel wat uren d'r in.

Werk vind ik wat anders. Ik kijk echt niet op een uurtje meer door de week, als het eens 6 uur word in plaats van 5 uur, prima. Ga ik vrijdag als het kan om 3 uur naar huis. Ik trek de grens alleen wel als het later dan pak 'm beet 6 uur word of ik in het weekend een klus moet doen. Al moet ik op zaterdag 30 minuten aan de bak, er staat minimaal een uur op de klok want juist dat heeft veel meer impact dan dat ene halve uur. (Je moet namelijk wel zorgen dat je op dat moment dat werk ook kunt uitvoeren.)

Dus nee, ik vind dat TS voorzichzelf op mag en moet komen, dat werkgever van TS hier verkeerd bezig is. Dat blijkt uit zo veel dingen die TS zegt. "Extra krijgen" is hier niet aan de orde. Gewoon beloond worden voor de uren die je maakt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:41

Yucon

*broem*

Transportman schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 00:10:
Alsof ze het bij zijn huidige werk niet door gaan hebben. Regelmatig vrij vragen op korte termijn voor een paar uur, telefoongesprekken tijdens werktijd. Het hoeft echt niet van de daken geschreeuwd te worden, maar wees er wel op voorbereid dat de werkgever er een keer naar gaat vragen.
Dit klopt absoluut, maar wat ts zich door z'n ervaring waarschijnlijk nog niet realiseert is dat je vaak best om een gesprek laat in de middag of vroeg in de avond vragen. Toekomstige werkgevers begrijpen dit dilemma ook en ik heb gemerkt dat men dit totaal geen vreemde vraag vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zou naar ander werk gaan zoeken en aan het einde van de proeftijd bepalen of je hier wil blijven. Zoals het hele verhaal overkomt is dat de werkgever niet echt boeit om zijn personeel en graag iedereen maximaal mogelijk wil uitknijpen voor zo min mogelijk geld. Ik zie niet hoe je hier dan op lange termijn zou willen werken. Je kan het prima nog even aankijken zolang je aan het einde van de proeftijd maar een beslissing maakt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:53
Het is al meer gezegd in het topic, maar zoek gewoon wat anders. Je krijgt een matig salaris en er wordt structureel overwerk verwacht. Beide zijn totaal onnodig, het werk ligt voor het oprapen en je kunt gewoon een andere toko kiezen om bij te werken, zeker als je wat meer in de randstad zit (maar daarbuiten is er ook genoeg).

Ik zit als werkgever aan de andere kant van het spectrum en gelet op de arbeidsmarkt en hoe moeilijk het is om arbeidskrachten te vinden, snap ik totaal niet waarom de gemiddelde afgestudeerde HBO'er maar bij het eerste het beste bedrijf wat zich aandient aan de slag gaat en zich daar laat afbeulen.
LopendeVogel schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 12:33:
100e tot 1000e mensen die graag jouw plek willen hebben en het geen enkel probleem vinden om uit eigen initiatief over te werken.
Dat is dus totaal niet de situatie in de software engineering wereld. Iedereen met enige clue kan zo aan de slag.

[ Voor 22% gewijzigd door MikeN op 15-04-2017 15:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• unezra

unezra

Kajel schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 13:04:
En wat betreft de opmerking dat ITers een vakbond nodig hebben: nee dat hebben we niet, zolang de vraag groter is dan het aanbod en je dit soort shit dus nooit hoeft te pikken.
Persoonlijk zou ik juist WEL een vakbond willen hebben, en een overkoepelende CAO voor *alle* ICT medewerkers, ook die in bedrijven zitten die onder een andere CAO vallen.

Nadeel van een vakbond: ze doen geen reet en zijn in 1970 blijven steken dus een vakbond zoals die er nu is, heb je als ICTer helemaal niets aan. Maar dat even terzijde geschoven, een goede vakbond die met zijn poten in het jaar 2017 staat, zou absoluut welkom zijn.

Ik moet nu met mijn werkgever in onderhandeling over mijn salaris, heb zelf keihard moeten knokken voor een fatsoenlijke overwerkregeling, heb een gevecht gevoerd over maaltijdvergoedingen, ben aan het vechten voor een studieregeling, etc. Ik ben letterlijk 4 jaar aan het vechten om de primaire, secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden op orde te krijgen, voor mezelf en mijn collega ICTer.

Een vakbond en overkoepelende CAO zou zoiets veel makkelijker maken. Zou ik me kunnen concentreren op mijn werk en minder tijd en energie kwijt zijn met het op orde krijgen van de arbeidsomstandigheden.

Dus ja, dat is een goed idee. Ook in een sector waarin gedeeltelijk de banen voor het oprapen liggen, maar gedeeltelijk de banen bevochten worden. (Ik ben nu bijna 40 en allround ICTer / systeembeheerder. Er zijn zat momenten waar ik me zorgen maak over mijn professionele toekomst.)
- Half op stagiaires draaien: daar zijn stagiaires niet voor. Je moet als bedrijf enkel stage plekken aanbieden als je die stagiaires iets te bieden hebt, als ze iets bij je kunnen leren. Niet als opvulling van je workforce. Stage plekken moeten wat mij betreft een soort van gift terug aan de maatschappij zijn van het bedrijf, niet een bittere noodzaak omdat je te gierig bent om normale mensen in te huren en/of geen fatsoenlijke inkomsten hebt omdat je business model waardeloos in elkaar steekt.
- Consequent overwerk verwachten: dan ben je gewoon een uitbuiter en nog dom ook. Een uitbuiter omdat je eigenlijk gewoon te weinig personeel hebt, en dat op de schouders legt van de rest. Dom omdat je verwacht dat mensen na 8 uur werken nog steeds productief genoeg zijn voor nog 2 of meer uur extra.

Eigenlijk hoop ik dat de TS zodra ie een nieuwe baan heeft, de naam van het bedrijf even bekend maakt. Die verdienen het om aan de publieke schandpaal genageld te worden.
Schandpaal hoeft niet en met je al te negatief uitlaten over je werkgever kun je jezelf aardig in de ballen snijden. Het wereldje is klein. Natuurlijk is het fijn om je af en toe eerlijk en ongegeneerd uit te laten over je werkgever maar je moet daar wel mee oppassen. Met wat pech leest een toekomstige werkgever mee en denkt die "nee, diegene is ZO grof over zijn werkgever als er even iets tegen zit, die persoon hoef ik niet".

Verder ben ik het met je eens. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 05:41
Het gaat hier niet zo zozeer over overwerken maar het bedrijf(scultuur). Ik ben na mijn afstuderen terecht gekomen bij zo n klein bedrijf die op 5 min afstand van me gevestigd wasn. Functie heette heel cique ''install engineer''. Eenmaal het sollicitatiegesprek met de baas bleek dat hij niet bereid was om een contract te tekenen voor bijv een jaar. Uiteindelijk zijn we overeengekomen voor een proefperiode van 2 weken dat voor een inwerkloon voor 350 euro. Tijdens deze periode achtergekomen dat de helft van de medewerkers stagiaires waren (jongens van <22 jaar oud). Iedereen deed, zoals je het beschrijft, alsof overwerken de gewoonste zaak was van de wereld. Uiteindelijk heb ik helemaal geen taken uitgevoerd die waren beschreven in de vacature en had meteen door dat het niets zou worden. Na twee weken gestopt en verder gekeken.

Persoonlijk vind ik dat het feit dat er zo veel stagiaires er werken al genoeg zegt over het bedrijf. Dit is gewoon een pure vorm van ''uitbuiting'. Personeel binnenhalen voor een stagiarsloon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:07
[...]
[...]
Eens, echter betekent dit ook dat een werkgever niet kan verwachten dat een werknemer overwerkt. Verwachten ze dat wel, dan moeten ze dat maar in het contract opnemen. Het mes snijdt aan twee kanten, uiteraard.
Hallo,

Het gaat om een klein bedrijf en draait voor meer dan de helft op stagiaires. Echter werken deze stagiaires mee als voltallige medewerkers en wordt er verlangd dat zij ook overwerken, thuis doorwerken en soms nog in het weekend dingen doen. Het overwerk wordt niet betaald en wordt gezien als "part of the job".

Er lijkt hier in ieder geval geen sprake te zijn van "Work hard, play hard" gezien mensen vaak nog niet eens echt pauzeren of even iets anders gaan doen na een halve dag gewerkt te hebben.
Op basis van dit verhaal kan ik niet anders dan concluderen dat er bij dit bedrijf alleen mensen werken die geen ruggengraat hebben om nee te zeggen, en dat geldt ook voor jou TS. Wat let jou om tegen de vraag van je collega over overwerken te beantwoorden met "nee had ik geen zin in doei :) "? Ik denk je gebrek aan ruggengraat (nofi, ik snap dat het lastig is om dit als starter te zeggen, en je zou ook zeker niet de enige zijn, maar het is wel het enige juiste antwoord).

Naar mijn mening is iedereen die bij dit bedrijf werkt en deze bedrijfscultuur niet actief ontmoedigt debet aan deze bedrijfscultuur.

[ Voor 63% gewijzigd door MarcoC op 15-04-2017 17:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

CH40S schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 23:25:

M'n reactie was wellicht een beetje te puberaal, waarvoor excuus. Misschien had ik ook wel iets teveel alcohol op toen ik reageerde, in my defense ;)

Maar gezien de vele thumbs-up die ik heb ontvangen, denk ik niet dat dit met "mijn" realiteit te maken heeft. Het slaat gewoon werkelijk waar nergens op om geen keiharde centen te vangen voor de VRIJE TIJD die je opoffert. Tijd voor tijd is ook fijn, sure, maar hoe pakt dat in de praktijk uit? Even ter illustratie... Stel, ik ben een weekend aan het werk (gebeurd soms, is part of the job, geen probleem). Ik krijg vervolgens tijd voor tijd en ben bijvoorbeeld maandag en dinsdag vrij (of de woensdag ook nog, want weekenden reken ik 200%, dus ik heb recht op meer tijd voor tijd dan de daadwerkelijke uren die ik heb gewerkt). Da's natuurlijk erg tof, echter... m'n vriendin is die 2/3 dagen gewoon aan het werk. Ik zit thuis, alleen. Ik spendeer nu geen tijd met m'n vriendin, wat ik wel in dat weekend had kunnen doen (want geloof het of niet, ook m'n vriendin heeft weekend in het weekend). Daar heb ik toch geen reet aan? Geef me dan gewoon een beetje extra geld, is altijd welkom. Of nog beter, geef me een dusdanig hoog salaris dat die overuren gewoon "part of the job" zijn. Maar zolang ik geen 6k per maand verdien, mag het m'n werkgever best wat meer kosten als ik m'n vrije tijd opoffer voor hem en zijn klanten.

Mafkees ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:42
Ik weet niet in welk deel van het land je woont, maar als je een relevante studie hebt met goede cijfers en mooie hobby-projectjes, dan zou je in de Randstad zo een baan kunnen hebben die minimaal hetzelfde betaalt als je nu krijgt. Zelfs voor starters is er weer voldoende ruimte daar en als je het eens probeert bij verschillende detacheerders, weet ik vrij zeker dat je zo een andere baan hebt.
Woon je in Zeeland of Drenthe, kan ik me wel voorstellen dat de banen wat minder voor het oprapen liggen, maar ik ben het eens met een boel mensen hier: je werkt niet bij een goed bedrijf en je moet hier zo snel mogelijk weg.
Wat heb je voor contract? Een tijdelijk contract? Zo ja, staat er iets over een opzeggingstermijn in? Of zit je nog in je proeftijd?

edit: je gaf aan een gezin te hebben dat je moet onderhouden. Prima, maar je moet er ook van kunnen genieten en als je nooit thuis bent, gaat dat je zeker niet lukken.

[ Voor 10% gewijzigd door celshof op 15-04-2017 20:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Welkom in de huidige maatschappij. Valt me nog mee dat het geen stagiairs zijn ter beschikking gesteld door het UWV. Laat ik je een goede raad geven bij een volgende sollicitatie. Verkoop je huid zo duur mogelijk want eenmaal "binnen" bij het bedrijf gaan opslag niet hand in hand met prestatie. Ga niet accoord met bonussen want de targets worden dusdanig gesteld dat ze nagenoeg niet haalbaar zijn en iedereen zich het schompus werkt. Hij of zij die de target wel halen hebben de bonus voor een veelvoud al bij de werkgever opgeleverd. Men is nog in de modus van voor jou 10 anderen maar als jij weet dat dat niet zo is... gebruik dat dan. Een raad van iemand die volgende week 55 wordt en precies weet hoe deze wereld in elkaar steekt. Doe er je voordeel mee en succes met je carrière!

PS. werken doe je altijd nog om te kunnen leven en leven doe je om te genieten!!!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2017 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
Naar aanleiding van de reacties zal ik het in eerste instantie bespreken met mijn baas. Wellicht verandert het iets aan de huidige situatie.

Mocht het averechts werken kan ik uiteraard nog altijd besluiten om iets anders te gaan zoeken maar dan heb ik het op z'n minst bespreekbaar gemaakt en weet ik ook zeker waar ik aan toe ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Laatst online: 23:27
Verwijderd schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 18:59:
[...]
Maar zolang ik geen 6k per maand verdien, mag het m'n werkgever best wat meer kosten als ik m'n vrije tijd opoffer voor hem en zijn klanten.
Leuk dat dit voor jou zo werkt maar als je denkt dat dit de standaard is zit je er gewoon naast.

Wat hij zegt dat overuren niet perse uitbetaald hoeven worden klopt gewoon. Officieel zou het inderdaad via TVT inclusief toeslagen moeten maar voor heel veel mensen/bedrijven/sectoren werkt dit gewoon niet zo.

Dit komt echt op alle niveaus voor, fijn voor je dat je in jouw ivoren toren direct weg kunt lopen bij een bedrijf waar het anders werkt.

In de bouw zijn er bijvoorbeeld situaties met reistijd die niet of niet volledig betaald worden (zit je als werknemer ook niet op te wachten).

Zelf heb ik een leidinggevende functie. Ik weet in ieder geval wel dat iemand die zich op zou stellen zoals jij niet ver zou komen bij mij.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra

unezra

assje schreef op zondag 16 april 2017 @ 10:16:
[...]
Leuk dat dit voor jou zo werkt maar als je denkt dat dit de standaard is zit je er gewoon naast.
Ik vind het best schrijnend dat er dus mensen zoals jij, dit ook nog eens normaal en acceptabel vinden.
Wat hij zegt dat overuren niet perse uitbetaald hoeven worden klopt gewoon. Officieel zou het inderdaad via TVT inclusief toeslagen moeten maar voor heel veel mensen/bedrijven/sectoren werkt dit gewoon niet zo.
In mijn beleving is het juist voor het meerendeeld dat het WEL zo werkt. Of mensen krijgen onregelmatigheidstoeslag, waarbij ze niet ieder overuur betaald krijgen maar daar wel directe compensatie voor.
Dit komt echt op alle niveaus voor, fijn voor je dat je in jouw ivoren toren direct weg kunt lopen bij een bedrijf waar het anders werkt.

In de bouw zijn er bijvoorbeeld situaties met reistijd die niet of niet volledig betaald worden (zit je als werknemer ook niet op te wachten).
Reistijd vind ik een twijfelgeval. Reistijd van- en naar kantoor word in de regel ook niet als werktijd gezien, zit je in de ICT detachering, same shit en in de bouw weet je ook dat je 3 maanden op een klus op 15 minuten en vervolgens een jaar op een klus op een uur afstand van je huis kunt zitten. Dus nee, dat dat niet als werktijd word gezien heb ik begrip voor.
Zelf heb ik een leidinggevende functie. Ik weet in ieder geval wel dat iemand die zich op zou stellen zoals jij niet ver zou komen bij mij.
Ik weet ook dat als mijn leidinggevende niet had meebewogen met mijn eis overuren op een fatsoenlijke manier uit te betalen, ik niet na 4.5 jaar nog steeds voor dat bedrijf had gewerkt. Ik heb 'm voor de keuze gesteld, of een fatsoenlijke regeling, of onderhoud word overdag gedaan. Dat laatste is absoluut duurder.

Juist als leidinggevende heb je hier invloed op. Neem je verantwoordelijkheid. Als bij jullie in het bedrijf onbetaald overwerk de standaard is, wil ik daar niet werken. Maar jij zit op een positie waar je dat kunt veranderen. Ook de positie waar je de plicht hebt zulke zaken aan de kaak te stellen. Als werknemer heb ik zelf meerdere van dat soort gevechten gevoerd en het belang was zo groot dat ik het er voor over had, maar eigenlijk horen zulke gevechten een laag hoger.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Kajel

Kajel

Development in Style

[...]
Oh god, ik hoor het al, middle management.
Je zou je moeten schamen man! Als manager is jouw voornaamste taak te faciliteren, zodat jouw personeel hun werk zo goed mogelijk kan doen. Daarbij hoort NIET: uitbuiten van personeel door ze over te laten werken zonder compensatie. Daarbij hoort WEL: zorgen dat je werknemers niet overwerkt worden zodat ze zo productief mogelijk blijven. En als er dan een keer overwerk nodig is (kan gebeuren natuurlijk), dan beloon je je werknemers daar voor.

Vertel me even waar je werkt, dan weet ik waar ik nooit zal solliciteren.

edit: zondagochtend taalvoutjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
Workharder schreef op zondag 16 april 2017 @ 09:44:
Naar aanleiding van de reacties zal ik het in eerste instantie bespreken met mijn baas. Wellicht verandert het iets aan de huidige situatie.

Mocht het averechts werken kan ik uiteraard nog altijd besluiten om iets anders te gaan zoeken maar dan heb ik het op z'n minst bespreekbaar gemaakt en weet ik ook zeker waar ik aan toe ben.
Heb je ook een idee hoe je het bespreekbaar gaat maken? Ik zou daar wel goed over nadenken, en niet dinsdagochtend bij je baas naar binnen lopen zonder plan.
Is "ver komen" code voor nog meer onbetaald overwerken? Want dan hoef ik niet ver te komen. Ik vind het niet erg om af en toe beperkt over te werken, maar er dient wel wat tegenover te staan (en nee, een promotie naar nog meer overwerk valt daar niet onder).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Zo werkt het in een branch waar voor elke vertrekkende werknemer 10 andere ongekwalificeerden klaar staan. Niet in een branch waar je heel blij bent als je een vacature binnen een jaar weer kunt vullen. Dan doe je wat meer je best om personeel tevreden te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:45
Klinkt niet heel gezond allemaal.

Overwerken; prima...in proportie indien strikt noodzakelijk (en met compensatie). Volgens mij zou hier in je contract ook wat over moeten staan. Uiteindelijk moet je ook je leven kunnen leven zonder ook in je priveleven altijd te moeten werken of te moeten kunnen werken. Je hebt gewoon recht op vrije tijd :)!

Dat de helft van de medewerkers stagiaires zijn, zal je bij je ontwikkeling niet heel veel verder helpen. Leuk voor goedkoop personeel, eventueel subsidies voor het aanbieden van een stageplaats maar een beetje serieus bedrijf heeft een limiet. Je moet iedere stagiaire goed kunnen begeleiden (1 op 1 persoonlijk), dit gaat niet als de helft stagiaire is en dan ook nog nieuwe medewerkers moeten inwerken...dit kost voor beide partijen tijd en inspanning (in het begin iig - hier dient rekening mee gehouden te worden).

Let er trouwens wel op dat als je echt ongelukkig bent je zonder consequenties binnen de eerste maand je contract kan ontbreken; proeftijd (geldt ook voor de werkgever trouwens :)).

Indien er positieve vooruitzichten zijn na het gesprek met de leidinggevende zou ik het een kans geven, anders zou ik lekker rond kijken voor iets anders en op tijd "tot ziens" zeggen.

(P.s. net boven het minimumloon als startende ontwikkelaar is niet zo vreemd hoor. Vaak gaat dat relatief rap omhoog na een jaar in dienst te zijn met een (tegen die tijd) vast contract o.i.d)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 14:35

Basszje

Reisvaap!]

Mijn eerste baan was ook klein bedrijf, stagairs, veel-te-veel overwerk. Hoop van geleerd wel, namelijk voor jezelf opkomen, op tijd weg zijn (andere baan) en je gaat de bedrijfscultuur echt niet veranderen, zeker niet als dat de baas geld gaat kosten. Er is een reden voor de hoeveelheid stagairs en dat is niet de ervaring die ze meebrengen ;)

Overwerk zonder compensatie zou ik niet accepteren en dan dient het niet structureel te zijn. Tijd voor tijd is ook een compensatie.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• eddy Cosworth
  • Laatst online: 06-08 14:42
Het feit dat dit soort situaties nog steeds voorkomen is omdat er nog steeds mensen zijn die dit accepteren en niet voor zichzelf opkomen, dit soort praktijken hoef je gewoon niet te accepteren en als niemand dit meer deed, dan passen de werkgevers zich wel aan omdat ze anders geen personeel meer krijgen en dan hebben ze een probleem.
Het zelfde geld overigens voor dat dat irritante flexwerken wat tegenwoordig zo in is, ze verwachten wel van alles van je, maar je een beetje zekerheid geven ho maar, ook dat zouden we niet meer moeten pikken.
We houden dit allemaal zelf in stand, door het te accepteren.
Kom op voor jezelf (en dus ook voorelkaar)

Werken doe je overigens voor geld en niet voor piet snot, vraag je werkgever maar waar hij zijn rekeningen mee betaald, het antwoord is denk ik: geld en niet met de zin"ik heb deze week veel overgewerkt"

[ Voor 13% gewijzigd door eddy Cosworth op 16-04-2017 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
eric.1 schreef op zondag 16 april 2017 @ 12:43:
Klinkt niet heel gezond allemaal.

Overwerken; prima...in proportie indien strikt noodzakelijk (en met compensatie). Volgens mij zou hier in je contract ook wat over moeten staan. Uiteindelijk moet je ook je leven kunnen leven zonder ook in je priveleven altijd te moeten werken of te moeten kunnen werken. Je hebt gewoon recht op vrije tijd :)!
Klopt. Dit staat ook in mijn contract vermeld alszijnde dat dit verwacht van mij kan worden mits het redelijk en billijk is. Verder staat er niks over enige vorm van compensatie.

Eerlijk gezegd heb ik er bij het ondertekenen niet echt bij stilgestaan gezien het een algemene tekst is die vaak in contracten staat en het overwerk normaal in de praktijk niet zo structureel van aard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-09 11:45
Workharder schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 12:35:
[...]

Ik snap je probleem met structureel overwerk, alhoewel er in dit topic nog geen enkel iets door jou gepost is wat dit onderschrijft behalve vage vermoedens op basis van een vraag.

Wat ik NIET snap is dat je als afgestudeerde hbo-starter een salaris in twijfel trekt wat boven het minimum startsalaris voor een hbo-er ligt. Als je dat te weinig vindt, had je meer moeten eisen of de baan niet aan moeten nemen. 10 jaar lang met allerlei smoesjes niets erbij krijgen terwijl je prestaties en kennis dat wel zouden verdienen is een reden om ontevreden te zijn. Een salaris wat je zelf geaccepteerd hebt en nu opeens te weinig vindt is gewoon je eigen schuld en een les om beter te leren onderhandelen.

Hoe dan ook is er veel te weinig informatie beschikbaar over jou en je werkgever om alle GTFO adviezen goed te praten. Balen dat je baan tegen lijkt te vallen, waar het ook vandaan komt. Kijk het even aan en maak bespreekbaar wat van twee kanten de verwachtingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik wel weet is dat structureel overwerken, nauwelijks ingewerkt worden en werk doen wat boven je niveau ligt schering en inslag is bij bijvoorbeeld Accenture en "up or out" bedrijven als McKinsey en BCG.

En als consultant wordt je daar volgens mij (vooral in het begin) helemaal niet zo denderend betaald. De druk om te presteren is echter enorm en volgens mij hou je dan bijna geen sociaal leven meer over. Maar ja dat is een keuze. Als je het daar echter in het begin toch nog enigszins redt, en je wilt daar uiteindelijk weg, staan de werkgevers voor je in de rij....

Ik denk dat iedere potentiele werknemer bij die bedrijven wel enigszins weet waar ie aan toe is. Ik neem echter aan dat TS niet bij een dergelijk bedrijf werkt......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
eddy Cosworth schreef op zondag 16 april 2017 @ 13:03:
Het feit dat dit soort situaties nog steeds voorkomen is omdat er nog steeds mensen zijn die dit accepteren en niet voor zichzelf opkomen, dit soort praktijken hoef je gewoon niet te accepteren en als niemand dit meer deed, dan passen de werkgevers zich wel aan omdat ze anders geen personeel meer krijgen en dan hebben ze een probleem.
Het zelfde geld overigens voor dat dat irritante flexwerken wat tegenwoordig zo in is, ze verwachten wel van alles van je, maar je een beetje zekerheid geven ho maar, ook dat zouden we niet meer moeten pikken.
We houden dit allemaal zelf in stand, door het te accepteren.
Kom op voor jezelf (en dus ook voorelkaar)

Werken doe je overigens voor geld en niet voor piet snot, vraag je werkgever maar waar hij zijn rekeningen mee betaald, het antwoord is denk ik: geld en niet met de zin"ik heb deze week veel overgewerkt"
Helaas werkt het tegenwoordig niet zo, zeker in branches waar het voor jou 10 (of meer) anderen is. Accepteer je het in zulke branches niet, zet de werkgever je wel op straat, en dan kom je in de WW/bijstand en moet je het wel gaan accepteren omdat je anders gekort wordt op de uitkering omdat je het vinden van werk zou frustreren.

En zolang de arbeidsmarkt vooral een werkgeversmarkt blijft en we vrolijk op partijen stemmen die daar ook niets aan willen veranderen, zal die situatie niet veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 18:50
Verwijderd schreef op zondag 16 april 2017 @ 15:24:
Wat ik wel weet is dat structureel overwerken, nauwelijks ingewerkt worden en werk doen wat boven je niveau ligt schering en inslag is bij bijvoorbeeld Accenture en "up or out" bedrijven als McKinsey en BCG.

En als consultant wordt je daar volgens mij (vooral in het begin) helemaal niet zo denderend betaald. De druk om te presteren is echter enorm en volgens mij hou je dan bijna geen sociaal leven meer over. Maar ja dat is een keuze. Als je het daar echter in het begin toch nog enigszins redt, en je wilt daar uiteindelijk weg, staan de werkgevers voor je in de rij....

Ik denk dat iedere potentiele werknemer bij die bedrijven wel enigszins weet waar ie aan toe is. Ik neem echter aan dat TS niet bij een dergelijk bedrijf werkt......
Eens, bij BCG / McK werken mensen gemiddeld zo'n 60 uur per week. Startsalaris is wel zo'n 60k per jaar los van lease en bonus. Het is een gewoon een keuze of je dat waard vindt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het verbazingwekkend hoe laconiek sommigen hier praten over overwerken, en "dat je echt niet hoeft te verwachten dat je daarvoor betaald wordt anno 2017". Het heet toch niet voor niets een "arbeidsovereenkomst"? Denken jullie nu echt dat zo'n werkgever tegen zijn klanten zal zeggen: "ah joh, voor dit meerwerk, die paar uurtjes ad. €100,- per uur excl. BTW krijg je van ons cadeau". Ja, dat tikt lekker aan als je personeel dat werk ook nog eens gratis voor je doet. Hart voor de zaak, prima, maar het mes snijdt toch echt aan twee kanten.

Om de TS te beantwoorden: structureel overwerken, en zeker onbetaald overwerken, is niet normaal en een signaal van een ongezonde werksituatie. Zeker aangezien er al aangegeven wordt dat er een ongewoon hoog aantal stagiaires werkzaam zijn en productie draaien, lijkt dit aardig veel op uitbuiting.

Ik zou maar gewoon wat beters zoeken. Er is meer in het leven dan alleen werken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie en hoor het anders wel steeds vaker, structureel overwerk, de verwachting dat je thuis ook nog beschikbaar bent, en daar geen of een lage compensatie tegenover zetten.

Niet leuk maar blijkbaar komt het wel meer een meer voor. Zeker bij de kleinere bedrijven staan marges onder druk, waardoor kosten omlaag moeten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• unezra

unezra

Verwijderd schreef op zondag 16 april 2017 @ 17:36:
Ik zie en hoor het anders wel steeds vaker, structureel overwerk, de verwachting dat je thuis ook nog beschikbaar bent, en daar geen of een lage compensatie tegenover zetten.

Niet leuk maar blijkbaar komt het wel meer een meer voor. Zeker bij de kleinere bedrijven staan marges onder druk, waardoor kosten omlaag moeten.
Probleem daarmee is dat het korte termijn denken is.
Structureel overwerk, dat ook nog eens niet of slecht betaald word, fikt je mensen op.

Nu kunnen bedrijven best denken dat iedereen vervangbaar is, de sterksten overleven, etc, etc, etc, maar er is ook nog zoiets als fatsoenlijk met je mensen om gaan.

Daarbij, iemand die wel netjes betaald krijgt, heeft in de regel meer plezier in zijn werk, werkt per uur harder, is loyaler, etc. Ik denk echt dat je beter iemand zijn overuren netjes kunt betalen waardoor diegene die overuren met (relatief) plezier en volle inzet draait, dan dat mensen alleen overuren draaien omdat de baas het eist en ze anders ontslagen worden.

Juist omdat wij een fatsoenlijke overwerk regeling hebben, doe ik nooit moeilijk over overwerk (ook als dat op momenten betekend dat ik mentaal en fysiek compleet naar zijn grootje naar huis ga), werk ik die uren hard en vol inzet en heb plezier in mijn werk.

Kortom, marges zijn een verdomd slecht excuus en vooral een teken van niet begrijpen hoe je werknemers optimaal productief kunt krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Structureel overwerk zegt gewoon wat over de slechte bedrijfsvoering en is zelfs nog een hele slechte methode om geld uit te sparen. Of overwerk moet slecht betaald worden.

Gezond overwerk is door de weeks 150% voor de eerste 4 uur per dag en daarna 200%. Eerste 8 uur op een zaterdag 150% en daarna 200% op zondag en feestdagen ook 200%. Alles wat minder is is uitbuiting, je werkt om te leven en leeft niet om te werken.

Ik ken het soort bedrijfje waar TS begonnen is. Toen ik nog software ontwikkelaar was werkte ik in mijn naïviteit ook voor een dergelijk bedrijf in Veenendaal. Personeel verplicht overwerken, slecht betaald en altijd maar te horen krijgen dat het er niet van af kon. Tot de eigenaar/baas een huis liet neerzetten van 600K gulden en daarvan de helft even uit de zaak financeerde. Uitbuiters zijn het. Gelijk ontslag genomen. Het meest erge was dat collega's naar klanten moesten met eigen auto en dat niet eens betaald werd omdat dat door de werknemers van hun belasting kon worden afgetrokken met een A of T formulier.

Overwerk prima, laag betalen prima, maar uitbuiting, nee dat is niet goed te praten.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kajel

Kajel

Development in Style

donleone83 schreef op zondag 16 april 2017 @ 15:07:
[...]
Wat ik NIET snap is dat je als afgestudeerde hbo-starter een salaris in twijfel trekt wat boven het minimum startsalaris voor een hbo-er ligt.
Wat is dat überhaupt "minimum startsalaris voor een hbo-er"? Volgens mij bestaat dat helemaal niet. We kennen in Nederland het minimumloon, wat tot je 23ste (geloof ik?) leeftijdsafhankelijk is, en daarna vast ligt en voor iedereen hetzelfde is, ongeacht opleidingsniveau.
Je moet dus minimaal minimumloon krijgen, en verder hangt je salaris af van je onderhandelingspositie en eigen onderhandelingsvaardigheden. Die onderhandelingspositie hangt naast je opleidingsniveau af van het type opleiding en de sector waarin je werkt. En als ITer - zeker als developer - is die positie sterk! Je hoeft echt geen minimumloon te pikken.
Als je dat te weinig vindt, had je meer moeten eisen of de baan niet aan moeten nemen.
Dat klopt ook wel, maar het is behoorlijk lastig voor net afgestudeerden die heel gretig zijn naar hun eerste baan, om te onderhandelen :) Eigenlijk moet je sowieso op meerdere plekken solliciteren, en voorzichtig potentiële werkgevers tegen elkaar uitspelen. Zo haal je het meeste uit je sollicitaties en daarbij horende onderhandelingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wim-Bart schreef op zondag 16 april 2017 @ 18:21:
Structureel overwerk zegt gewoon wat over de slechte bedrijfsvoering en is zelfs nog een hele slechte methode om geld uit te sparen. Of overwerk moet slecht betaald worden.

Gezond overwerk is door de weeks 150% voor de eerste 4 uur per dag en daarna 200%. Eerste 8 uur op een zaterdag 150% en daarna 200% op zondag en feestdagen ook 200%. Alles wat minder is is uitbuiting, je werkt om te leven en leeft niet om te werken.
Mwah, wij hebben iets lagere tarieven maar ben daar zeker niet ontevreden mee.

Uit mijn hoofd:
- Door de week tot 9 uur: 100%
- Door de week 9-12: 125%
- Door de week 0-7: 150%
- Zaterdag: 150%
- Zon- en feestdagen 9-5 of 9-9: 175%

En dan hebben we nog 200% en 225%, da's voor zondag op maandag nacht en zaterdag op zondag nacht. (Zondag op maandag is een van de meest rotte momenten om te werken, dus ligt daar het hoogste tarief bij ons.)

Dat ligt in de regel lager dan 200% (die 2 uitzonderingen daargelaten) maar "uitbuiting" wil ik het niet noemen. Een weekend lange dagen maken is evengoed goed voor een paar honderd EUR aan netto loon die maand er bij.
Ik ken het soort bedrijfje waar TS begonnen is. Toen ik nog software ontwikkelaar was werkte ik in mijn naïviteit ook voor een dergelijk bedrijf in Veenendaal. Personeel verplicht overwerken, slecht betaald en altijd maar te horen krijgen dat het er niet van af kon. Tot de eigenaar/baas een huis liet neerzetten van 600K gulden en daarvan de helft even uit de zaak financeerde. Uitbuiters zijn het. Gelijk ontslag genomen.
*autsj*
Het meest erge was dat collega's naar klanten moesten met eigen auto en dat niet eens betaald werd omdat dat door de werknemers van hun belasting kon worden afgetrokken met een A of T formulier.

Overwerk prima, laag betalen prima, maar uitbuiting, nee dat is niet goed te praten.
Eens. En op overwerk moet ook "nee" gezegd kunnen worden. Ze mogen niet van je verwachten dat je altijd en op ieder moment kunt en wilt overwerken. In de regel plan ik mijn overwerk op vaste momenten en die momenten zijn gebaseerd op de dagen dat het mij het minst slecht uit komt. Calamiteiten uitgezonderd, als het kapot gaat maakt het even niet zo veel uit of het goed uit komt of niet. Maar hoe meer overwerk we gepland doen, hoe kleiner de kans op ongepland overwerk. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Verwijderd schreef op zondag 16 april 2017 @ 17:36:

Wanneer de marges zo laag zijn dat een werkgever de eindjes zonder overwerk niet aan elkaar kan knopen is de bedrijfsvoering echt slecht en kan hij beter de tent sluiten. In een gezond bedrijf maakt een bedrijf winst op ongeveer 1440 uur inzet (36u/week) en zijn de marges daar ook naar. Daarnaast werkt iedere werkgever met drie bedragen: kostprijs werknemer, commercieel tarief werknemer (waar de marge al in zit) en een wow nice tarief. Overwerk is de krent in de pap en mag ook zeer zwaar beloond worden. Sterker nog ik vind persoonlijk dat overwerk geheel naar de werknemer moet gaan, de complete marge.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Compensatie kan op verschillende manieren: promotiemogelijkheden, geld en flexibiliteit in uren (tijd voor tijd). Nu heb ik niet het idee dat het eerste het geval is bij de onderneming van de TS. Het tweede wordt niet gedaan. Dan blijft het derde over. Flexibiliteit en dan niet door de organisatie geregeld, maar door jezelf. Heb je overgewerkt, dan neem je die uren dus op een ander moment zelf op.

Niemand kan van jou eisen dat je voor een relatief laag salaris veel overwerkt en thuis ook nog eens veel doet. Zeker niet als het structureel is. Flexibiliteit werkt twee kanten op. Een werkgever en werknemer die elkaar dingen gunnen en zich flexibel opstellen geeft een gigantische boost aan productiviteit en arbeidsvreugde (beetje ouderwetse term ;) )

Dus begin eens met een rem zetten op wat jij doet. Nee zeggen werkt heel bevrijdend en dwingt vaak respect af. Bij de werkgevers die zegen "voor jou tien anderen" is het helemaal zaak nee te zeggen. Wat wil hij/zij doen? Je ontslaan? Lijkt mij eigenlijk in dit geval nog wel de beste optie. Dus kom op voor jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
Het enige waar ik nog een beetje tegenop zie is dat mijn baas kan zeggen dat het overwerk erbij hoort en ik dit eigenlijk niet hoef te zien als werk gezien programmeren tenslotte ook een hobby is.

Gedeeltelijk klopt dit ook wel maar het feit is wel dat wanneer ik hobbymatig met programmeren bezig ben dit wel met andere frameworks is in een andere context.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Workharder schreef op maandag 17 april 2017 @ 13:41:
Het enige waar ik nog een beetje tegenop zie is dat mijn baas kan zeggen dat het overwerk erbij hoort en ik dit eigenlijk niet hoef te zien als werk gezien programmeren tenslotte ook een hobby is.
Als dat overwerk erbij hoort, waarom staan op je contract dan maar 40 uur? Dan lijkt het me dat ze daar een foutje hebben gemaakt ;) Het verschil tussen werk en hobby hoef je hem hopelijk niet uit te leggen. Zijn verwachting is niet dat je in je vrije tijd iets willekeurigs programmeert, maar dat je voor hem aan het werk gaat...

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workharder
fsfikke schreef op maandag 17 april 2017 @ 13:43:
[...]

Als dat overwerk erbij hoort, waarom staan op je contract dan maar 40 uur? Dan lijkt het me dat ze daar een foutje hebben gemaakt ;)
Klopt helemaal, maar anderzijds staat er ook een uitgebreid artikel over overwerken (+ cosignatiedienst) in het contract (in het geval van onderbezetting, ziekte, en calamiteiten).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Workharder schreef op maandag 17 april 2017 @ 13:47:
[...]

Klopt helemaal, maar anderzijds staat er ook een uitgebreid artikel over overwerken in het contract (in het geval van onderbezetting, ziekte, en calamiteiten).
Is er sprake van een calamiteit? Dit lijkt gewoon op structurele onderbezetting. Je kan je baas vragen hoe ze van plan zijn daar iets aan te doen. Maar het ziet er toch eerder naar uit dat ze gewoon een structureel probleem hebben. Ze kunnen zich schijnbaar boven water houden als ze genoeg mensen aannemen voor het werk dat ze hebben. En dus mogen onderbetaalde stagiaires en jij voor die incompetentie opdraaien. Kan je doen, maar het is natuurlijk een doodlopend verhaal daar. Of denk je dat ze je over een jaartje opeens een dikke salarisverhoging gaan geven _O-

Dit is een typisch gevalletje van "Wij verwachten absoluut geen 9 tot 5 mentaliteit, behalve als we het over je beloning hebben..."

[ Voor 7% gewijzigd door fsfikke op 17-04-2017 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workharder
fsfikke schreef op maandag 17 april 2017 @ 13:49:
[...]

Is er sprake van een calamiteit? Dit lijkt gewoon op structurele onderbezetting. Je kan je baas vragen hoe ze van plan zijn daar iets aan te doen. Maar het ziet er toch eerder naar uit dat ze gewoon een structureel probleem hebben. Ze kunnen zich schijnbaar boven water houden als ze genoeg mensen aannemen voor het werk dat ze hebben. En dus mogen onderbetaalde stagiaires en jij voor die incompetentie opdraaien. Kan je doen, maar het is natuurlijk een doodlopend verhaal daar. Of denk je dat ze je over een jaartje opeens een dikke salarisverhoging gaan geven _O-
Zover ik kan oordelen is er geen sprake van een calamiteit en zal de situatie zoals jij hem schetst daar eerder mee overeenkomen.

Verder is mij tijdens het sollicitatiegesprek wel toegezegd dat er een grote kans is dat mijn salaris omhoog zal gaan bij een verlenging maar ik ben bang dat dit een zoethoudertje was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Workharder schreef op maandag 17 april 2017 @ 13:54:
[...]

Zover ik kan oordelen is er geen sprake van een calamiteit en zal de situatie zoals jij hem schetst daar eerder mee overeenkomen.

Verder is mij tijdens het sollicitatiegesprek wel toegezegd dat er een grote kans is dat mijn salaris omhoog zal gaan bij een verlenging maar ik ben bang dat dit een zoethoudertje was.
Dat vrees ik wel helaas... Structureel overwerken is, hoe je baas het je ook probeert te verkopen, geen teken van success, maar van falen. En bij een falend bedrijf is de salarisontwikkeling meestal al lang geleden op ijs gezet. Je kan misschien bij je collega's vragen hoe dat de afgelopen jaren verlopen is.

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 17-04-2017 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Da's hetzelfde als dat mijn manager dat tegen mij zou zeggen...
"Je hebt van je hobby je werkt gemaakt, dus dan is je werk toch nog steeds je hobby?"

Klopt, ik doe daadwerkelijk dingen op kantoor die ik ontzettend leuk vind om te doen en ook in mijn vrije tijd ben ik bezig met dingen die op korte of lange termijn beroepsmatig nuttig zijn.

Toch vind ik een enorm verschil tussen privé iets uitzoeken of een lab opzetten waar ik ook zakelijk wat aan kan hebben (noem het studie), of thuis inloggen op kantoor om daar daadwerkelijk systeembeheer te gaan doen.
Gedeeltelijk klopt dit ook wel maar het feit is wel dat wanneer ik hobbymatig met programmeren bezig ben dit wel met andere frameworks is in een andere context.
Dat dus. Veel ICTers zullen in hun vrije tijd ook met ICT bezig zijn. Of het nu programmeurs of beheerders zijn. Soms is het lijntje heel dun. Zet ik thuis een Proxmox installatie op, terwijl ik verwacht binnen enkele maanden zo'n setup op kantoor te bouwen, dan zit dat akelig op de grens.

Maar daar ga ik in zo'n geval dan ook zo mee om. Een deel doe ik in mijn vrije tijd, zonder tijdsdruk, omdat ik het leuk vind. Tegelijkertijd besteed ik d'r ook werkuren aan, ook als die werkuren bestaan uit "setup in mijn hobbylab bouwen". (Dat hobbylab bestaat overigens voor bijna 100% uit componenten die ik in permanente bruikleen heb van mijn werkgever. Afgeschreven servers die ik hier thuis heb staan omdat het soms fijn is fysiek dicht bij je lab te zitten. Op kantoor heb ik die faciliteit overigens ook. Bestaat net als hier uit afgeschreven hardware.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

De essentie van hobbies is dat er geen druk en geen verplichtingen achter zitten. Mijn hobbyprojecten mogen gerust weken stil liggen, niemand klaagt als het niet werkt, en ik hoef het nooit af te maken, laat staan op tijd. Als dat op kantoor ook allemaal OK wordt gevonden dan kunnen we praten over het gelijkstellen van mijn werk met mijn hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

downtime schreef op maandag 17 april 2017 @ 14:12:
De essentie van hobbies is dat er geen druk en geen verplichtingen achter zitten. Mijn hobbyprojecten mogen gerust weken stil liggen, niemand klaagt als het niet werkt, en ik hoef het nooit af te maken, laat staan op tijd. Als dat op kantoor ook allemaal OK wordt gevonden dan kunnen we praten over het gelijkstellen van mijn werk met mijn hobby.
Niet helemaal. :)
Vrijwilligerswerk beschouw ik ook als hobby maar wel degelijk zit daar druk achter.

D'r worden best wat mensen heel erg onblij als ons platform onderuit gaat en ik niet binnen redelijke tijd de boel herstel...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn. Zeg gewoon dat je om 18:00 vermoeid bent en dat je code er onder zal lijden als je door blijft werken en dat je ook tijd nodig hebt voor wat je ook doet na je werktijd. Blijft hij zeuren, zeg dan dat je de indruk had dat je op een functie voor 36 uur gesolliciteerd hebt, en als hij wil dat je 50-60 uur werkt hij je dan ook voor dat aantal uren zal moeten compenseren. Zeg dat je met plezier meer werk wil verrichten (als dit ook waar is), maar dat je rekeningen zichzelf niet betalen en dat je daar verder ook niets aan kan veranderen. Houd het volgende in gedachten: jouw baas zal zichzelf NOOIT zo opstellen in zijn eigen salarisonderhandelingen. Hij zal nooit werken voor de hobby, hij doet het ook voor het geld. Laat je niet gek maken en veel succes morgen.

Zoals gezegd: begin ook al vast met kijken naar andere banen. Dit bedrijf gaat waarschijnlijk niet veranderen en dan moet jij veranderen, hoe vervelend dat ook is.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2017 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
fsfikke schreef op maandag 17 april 2017 @ 13:49:
...Dit is een typisch gevalletje van "Wij verwachten absoluut geen 9 tot 5 mentaliteit, behalve als we het over je beloning hebben..."
Als de werkgever die mentaliteit dus niet heeft qua uren, kun je dus ook om 10 uur aan komen kachelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:29

_Apache_

For life.

Als je nog in je proeftijd zit, kan jij er ook voor kiezen om weg te gaan. Proeftijd werkt twee kanten uit namelijk, niet alleen die van de werkgever. :)

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

_Apache_ schreef op maandag 17 april 2017 @ 18:51:
Als je nog in je proeftijd zit, kan jij er ook voor kiezen om weg te gaan. Proeftijd werkt twee kanten uit namelijk, niet alleen die van de werkgever. :)
Na je proeftijd kun je ook weg hoor...
Opzegtermijn van een maand, voor de werknemer.

(Werkgever moet het contract uitzitten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
unezra schreef op maandag 17 april 2017 @ 19:02:
[...]

Als je een jaarcontract hebt zonder opzegtermijn moet je beide het contract uitzitten in principe.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:29

_Apache_

For life.

unezra schreef op maandag 17 april 2017 @ 19:02:
[...]

Tuurlijk, maar afhankelijk van het contract kan een werkgever je het wel 'moeilijk maken'. Zo hebben ze bij ons geen opzegclausule voor contracten van bijv een jaar. Je kunt er nog steeds onderuit, maar het kan de relatie wat op scherp zetten als hierom juridische hulp moet inschakelen.

Edit, Wat Oogje dus bedoeld. :)

[ Voor 3% gewijzigd door _Apache_ op 17-04-2017 19:18 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Pagina: 1 2 Laatste