Paulus0013 schreef op maandag 24 april 2017 @ 23:43:
[...]
En ik snap jou dan weer niet. Dus je moet maar accepteren dat een ander je schade toebrengt?
Mijn auto is nu 19 jaar oud (heeft hopelijk wel iets meer dagwaarde), maar ik zou het zeer zeker niet accepteren. Ook niet op mijn 18 jaar oude auto met mogelijk gelijke dagwaarde als die van ts. Ik had die persoon net zo lang gevolgd tot deze uit zichzelf ergens was gestopt. Of als ik zeer zeker ben van mijn zaak, deze persoon ergens (niet op de snelweg) gewoonweg klem gereden om het te regelen. Of het dan een ouder iemand of een achterlijke tokkie betreft zal mij een zorg zijn.
Ik zal proberen iets minder bot te reageren, aangezien mijn laatste reacties nogal "bot" overkwamen. Laten we het mijn Tukkerse-temprament noemen

.
Ben het helemaal met jouw eens als je zegt dat je niet hoeft te accepteren als iemand jouw schade toebrengt. Eens, geen discussie over mogelijk.
Maar dat is nu net de vraag of dat daadwerkelijk gebeurd is. Ik geloof dat er contact is geweest (die spiegel is ingeklapt) maar de schade die de TS op de foto heeft gezet, is niet vergelijkbaar met het raken van een vangrail. Om nog maar te zwijgen over de enorme schade die de auto moet hebben als je de vangrail ook maar heel even raakt bij een snelheid van 80km/h / 22.22 m/s. (Ook al raak je de vangrail maar 0.1 seconden, dan moet de "kras" nog 2.2 meter zijn). Of hij moet met zijn spiegel de vangrail geraakt hebben, zeker niet onaannemelijk gezien zo'n Paseo een relatief lage auto is.
Aangezien jij verteld over jouw ervaring met "oude" auto's, zal ik ook even mijn ervaring brengen. Op moment van typen heb ik 5 auto's.
1 VW caddy van 2010 en 4 Volvo 240's met bouwjaren '77, '77, '78 en '83.
3 Van die Volvo's en mijn VW caddy zijn nette auto's, dat wil zeggen met minimale gebruikerssporen. Toch hebben al die auto's wel hun krasjes opgelopen in de 40 jaren dat ze op de weg te vinden zijn.
- Mijn 242 is in 96 overgespoten en heb ik gekocht met 502dkm op de teller
- Mijn 244 is nooit overgespoten geweest en heeft slechts 75dkm gereden
- Mijn 245 is in 2008 overgespoten en heeft 270dkm op de teller
- VW Caddy is nooit overgespoten en heeft 196dkm op de teller inmiddels.
Mijn auto's zijn stuk voor stuk getaxeerd boven de marktwaarde van een Volvo 240. Variërend tussen de 8000,- en 16.000,-. Om een indicatie te geven van hun staat.
Toch hebben al deze auto's hun plekjes en puntjes. Opgelopen door stalling, verkeer, steenslag etc. Niet zulke krassen als TS zijn auto, maar zeker niet ongeschonden door gebruik. Ook ik ontdek tijdens het poetsen, waxen en kleien regelmatig nog een puntje, blaasje en krasje. Dat hoort eenmaal bij een auto die gebruikt wordt.
Afgelopen vrijdag haalde ik mijn 244 op, die ik heb gekocht bij een Veiling en waar ik 2x naartoe ben geweest om hem te inspecteren, controleren en zaken als lakdikte te meten. Ik wilde immers zeker weten dat het de originele lak was. Dit was allemaal positief en ben er met een grote lamp dik 2 uur aan het inspecteren geweest en zoeken geweest naar plekjes. En weet je wat er gebeurde nadat ik hem gekocht had en hem op de aanhanger reed? ik ontdekte nog 2 plekjes die ik nog niet eerder had gezien en een klein deukje in het achterpaneel, achter de bumper.
Ik geloof ten zeerste dat TS een auto heeft gekocht die hij heeft geïnspecteerd bij aankoop en bij het poetsen aandacht heeft gegeven. Maar een Paseo, van 20 jaar oud, die zoals hij aangeeft ook al een roestplekje heeft, 5 weken in zijn bezit is ten tijde van het ongeval (3 weken voor z'n rijbewijs, hij had 2 weken zijn rijbewijs bij het ongeluk) en 1x gepoetst heeft. Ben ik dan gek of is het dan gewoon goed mogelijk dat hij krasjes en dergelijke over het hoofd gezien kan hebben?
Zeker op een gele auto is lichtinval zeer belangrijk, tel daar de prijs van 995 (of minder nog) bij op, en dan weet je gewoon dat het zeer aannemelijk KAN zijn, dat de schade er al zat. (buiten de schade op de spiegel).