klein temperatuur display voor in de pc kast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx333
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-06 14:12
Voor in mijn net gebouwde pc wil ik achter mijn acrylglas van mijn Be quiet! 600 een klein temperatuurdisplay maken voor temperatuur monitoring van de cpu en de interne temperatuur, dus kunnen eventueel ook 2 displaytjes zijn.

op ebay zie ik bijvoorbeeld deze staan:
http://www.ebay.com/itm/D...19306c:g:S9oAAOSwA3dYl82j

maar goed die kan niet de cpu monitoren, heeft iemand een idee of suggestie?

Retrocade-X HS arcadekast minicade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:05
Klein LCD-schermpje van AliExpress bestellen (15-20,-), deze in je kast monteren, de kabels via uitsparing voor een PCI-slot naar achterkant van je kast leiden?

Kan je gewoon softwarematig op laten zien wat je maar wil, dan, inclusief de output van een systeemmonitor naar keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Heb zoiets zelf een keer gemaakt. Een arduino microcontroller met daaraan een temperatuur sensor. Deze pakte de ambient van de kast, terwijl ik de CPU en GPU temperaturen verzond via de USB aansluiting.
Er zijn daarvoor genoeg voorbeelden te vinden met google :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:05
Een constructie zoals @Kaalus beschrijft is wel iets beter, omdat je via die methode de temperatuurdisplays via de Arduino aanstuurt, niet via je videokaart/iGPU, en je OS dus geen verwarring krijgt over de aanwezigheid van een tweede beeldscherm, dat ook nog eens heel klein is (mijn 10" statusschermpje start sneller op dan m'n normale beeldscherm, dus Windows schakelt halverwege opstarten pas over, na wat geflikker). Potentieel kleiner en netter ook, al hangt dat natuurlijk van de afwerking af.

Het is wel iets ingewikkelder voor het eenmaal draait, de HDMI-optie is plug-n-play.

[ Voor 3% gewijzigd door Twam op 11-04-2017 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx333
ok, alvast bedankt voor de tips, ik ga even die arduino oplossing uitzoeken, al zou ik liever een eenvoudigere optie zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
sfinx333 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 20:30:
al zou ik liever een eenvoudigere optie zien...
De CPU temp moet toch echt vanuit de software op de PC komen als je die betrouwbaar wil hebben. Dit is de enige goede oplossing en dan word helaas automatisch niet meer zo simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx333
ja, misschien is een 5,25"fancontroller met temp uitlezing dan ook wel wat, echter wilde ik het het schermpje achter mijn window plaatsen, ik ga me inlezen in die arduino oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvE
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:46

TvE

Zelf heb ik een tijdje terug dit aangeschaft. => Hardware / Software

Je kan via de bijgeleverde software behoorlijk spelen met hoe en wat het schermpje weergeeft en wordt via usb aangesloten. En 't bijgeleverde frame is er af te halen zodat je 't zelf makkelijk achter je window kan plaatsen. Je moet wel iets als Aida64/HWiNFO op de achtergrond hebben draaien om de sensors uit te lezen.

't Zal zeker zelf ook wel te maken zijn via Arduino, maargoed.. Dit is de luiere oplossing. (Hoewel je nog behoorlijk wat tijd kan besteden aan de weergave op het display zelf. Ligt aan hoe creatief je jezelf voelt :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx333
dat ziet er erg goed uit!
als het via aida64 gaat is het volgens mij heel nauwkeurig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
sfinx333 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 17:42:
dat ziet er erg goed uit!
als het via aida64 gaat is het volgens mij heel nauwkeurig?
Aida pakt netjes de sensor die in de CPU zit, dus dan is het inderdaad nauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx333
TvE schreef op woensdag 12 april 2017 @ 08:10:
Zelf heb ik een tijdje terug dit aangeschaft. => Hardware / Software

Je kan via de bijgeleverde software behoorlijk spelen met hoe en wat het schermpje weergeeft en wordt via usb aangesloten. En 't bijgeleverde frame is er af te halen zodat je 't zelf makkelijk achter je window kan plaatsen. Je moet wel iets als Aida64/HWiNFO op de achtergrond hebben draaien om de sensors uit te lezen.

't Zal zeker zelf ook wel te maken zijn via Arduino, maargoed.. Dit is de luiere oplossing. (Hoewel je nog behoorlijk wat tijd kan besteden aan de weergave op het display zelf. Ligt aan hoe creatief je jezelf voelt :+ )
inmiddels gelijk maar besteld, ik ben benieuwd!
thnx voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvE
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:46

TvE

Zelf gebruik ik HWinfo64 om de sensors uit te lezen. Heb 't zojuist even vergeleken met wat Aida biedt. Maar vergeleken met HWinfo64 is dat wel heel karig. Ook vind ik de uitlees interval tegen vallen. Die is bij HWinfo tenminste zelf in te stellen. HWinfo is trouwens ook gewoon betrouwbaar met uitlezen, dus die heeft toch zeker wel mijn voorkeur om te gebruiken.
sfinx333 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 20:57
inmiddels gelijk maar besteld, ik ben benieuwd!
thnx voor de tip!
Graag gedaan. :)
Pagina: 1