hoevenpe schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 16:46:
[...]
Maar Zweden is ook het land met een van de meest sociale stelsels, je zou toch verwachten dat de onvrede daar veel minder groot is dan in een land als Frankrijk waar mensen veel meer aan hun lot worden overgelaten...
Het is nog veel te vroeg voor dat soort (te makkelijk leidende) discussies. We kunnen alles we op tafel gooien, en dan verrast opkijken dat we teveel smaakjes erbij gekregen hebben zonder daar nog de controle over te hebben.
Zweden heeft, net als Nederland, het afgelopen decennium veel van voorzieningen ten aanzien van geestelijke gezondheidszorg & aanverwante instellingen afgebroken (geen van beide echt onder druk van bezuinigingen, maar vanuit misplaatst beleid en compenseren kostenstructuren gevolgd door "even" ergens anders snijden).
Dat heeft ook zijn effecten, zeker aangezien we vergeten zijn dat mensen altijd kunnen ontsporen, altijd kwetsbaar zijn voor beïnvloeding - of het nu door anderen of zichzelf is.
Als we het nu al over sociale stelsels gaan hebben, dan wachten we óf af totdat we echt wat weten, óf we gooien werkelijk alles van mogelijke invloed en eventuele interesse in een grote cocktail. Zo ook die invalshoek.
Het is altijd afwachten, en ik vrees dat mensen dat gewoonweg niet meer gewend zijn. Net als dit soort incidenten zelf. Keuzes in gedrag voor het vinden van omgang met.
We zullen zien. Of het nu iets is om weddenschappen af te sluiten, dat gaat mij wat te ver. Al moet ik daarbij vermelden, dat in eerdere periodes van geschiedenis dat altijd opduikt, ook met dit soort zaken. Er werden ooit weddenschappen afgesloten welke Makro in brand gestoken zou worden, er werden ooit weddenschappen afgesloten of de volgende aanslag van een anarchist of communist zou worden uitgevoerd.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.