Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Topicstarter
In de Zweedse hoofdstad Stockholm is een truck ingereden op een groep mensen bij een warenhuis op Drottninggatan, een drukke winkelstraat in het centrum van de stad. Op foto's is te zien hoe een vrachtwagen met de voorkant een winkelpui heeft geramd.

Zweedse media zeggen dat er zeker drie doden zijn. De politie spreekt nog van twee doden en veel gewonden. Volgens de Zweedse publieke omroep SVT gaat de politie uit van een terroristische actie. Er zou ook zijn geschoten.

Afbeeldingslocatie: https://ichef.bbci.co.uk/news/660/cpsprodpb/12E8/production/_95504840_mediaitem95504839.jpg

Wanneer houdt het op? Waarschijnlijk nooit meer

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:35
aanslagen zijn toch van alle tijden? 't is altijd al bezig en 't zal vermoedelijk ook nooit ophouden

Ben wel erg benieuwd wat dit voor impact dit gaat hebben op de toegang van auto's/ vrachtwagens tot binnensteden/ gebieden waar veel mensen dicht op elkaar zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Nivida_intel schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 15:56:
[i]
Wanneer houdt het op? Waarschijnlijk nooit meer
Verlies ook niet uit het oog dat we dit nu met live updates door de strot geduwd krijgen, waarbij dit vroeger mogelijk niet eens het nieuws had gehaald.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kooshans
  • Registratie: April 2016
  • Niet online
Ja wat moet je er nog over zeggen he?
IS eist morgen natuurlijk weer vrolijk de aanslag op terwijl het 1 random geïnspireerde gek was, de wereldleiders reageren met open deur one-liners om te laten zien dat ze dit toch echt heel erg vinden, etc. etc.

Het hoort op dit moment bij de realiteit. En er valt helemaal niets tegen te doen behalve wachten tot deze martelaar-hype weer overwaait...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Modbreak:Er is nog geen 100% zekerheid over aanslag of niet.

Graag inhoudelijk discussiëren, en geen ellenlange rants op basis van generalisaties.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Topicstarter
rik86 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 16:00:
aanslagen zijn toch van alle tijden? 't is altijd al bezig en 't zal vermoedelijk ook nooit ophouden

Ben wel erg benieuwd wat dit voor impact dit gaat hebben op de toegang van auto's/ vrachtwagens tot binnensteden/ gebieden waar veel mensen dicht op elkaar zijn
Ik ben zelf vrachtwagenchauffeur geweest, maar er worden voor centrums steeds meer kraptevenstertijden aangehouden.

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:16

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

ijdod schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 16:01:
[...]

Verlies ook niet uit het oog dat we dit nu met live updates door de strot geduwd krijgen, waarbij dit vroeger mogelijk niet eens het nieuws had gehaald.
Dit dus. Het nieuws verspreid zoveel sneller door alle social media, je wordt dus ook door alle platformen geïnformeerd.

Het zou gaan om een terroristische daad. Ik ben benieuwd door wie deze aanslag geclaimd gaat worden.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:53

Don Quijote

El Magnifico

Outerspace schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 16:04:
[...]

Het zou gaan om een terroristische daad. Ik ben benieuwd door wie deze aanslag geclaimd gaat worden.
Dat kan ik alvast voorspellen. Ongeacht of ze er iets mee te maken hebben gehad, gaat IS dit claimen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03 11:55
Dit is toch gewoon heel erg simpel; er zijn gewoon steeds meer mensen dus ook steeds meer gekken.
Daarnaast komen er miljoenen extra mensen naar het Westen (goede, maar ook slechten).

Per aanslag heb je 1 gek nodig, we hebben oneindig veel gekken.

Letterlijk alles is een wapen, van voertuig tot keukenmes bij de Ikea. Van drone tot snelkookpan.

Door de media missen we ook geen 1 aanslag meer.

Wen er maar aan, er gebeurd wel meer in de wereld.

De gekken (voor mij is elke gelovige sowieso een gek) zijn voorlopig niet direct van de aardbol verdwenen.

Islam (geloof opzich) is wel een lekker handvat voor de gekkies (ook om andere mee te hersenspoelen) om hun daden te verheerlijken. Maar ook zonder geloof (al dan niet in mindere maten) zullen de gekkies wel een reden bedenken om tot hun daad te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 11-09 13:32
ticker van het AD: http://www.ad.nl/binnenla...ckholm-loopt-op~af8bdf4a/
15.40 uur: De Zweedse politie gaat uit van een terreurdaad. De vrachtwagen reed eerst door een van de drukste winkelstraten van de stad en boorde zich daarna in een groot warenhuis. Het zou gaan om een biertruck.
Zullen wij dan ook maar uitgaan van terreur. ;)

Wagen eerder vandaag gestolen.

[ Voor 11% gewijzigd door Señor Sjon op 07-04-2017 16:15 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 13:08

PromWarMachine

Forsaken Archer

Biertruck klopt. Zegt ook de eigenaar van die truck.
De premier van Zweden heeft ook aangegeven dat het om een terreurdaad gaat.

Hier het liveblog van de NOS met deze informatie.

De derde dode is inmiddels ook bevestigd..

[ Voor 7% gewijzigd door PromWarMachine op 07-04-2017 16:17 ]

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:09

jdh009

FP ProMod
Señor Sjon schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 16:15:
ticker van het AD: http://www.ad.nl/binnenla...ckholm-loopt-op~af8bdf4a/

[...]

Zullen wij dan ook maar uitgaan van terreur. ;)

Wagen eerder vandaag gestolen.
NOS meld dat ie afkomstig is vanuit een brouwerij

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kooshans
  • Niet online
'Zweden wordt aangevallen. Alles wijst het erop dat het een terreurdaad betreft', aldus Stefan Löfven. De premier zei dat er een verdachte is aangehouden en betuigde zijn medeleven met de slachtoffers.
(Bron: Volkskrant)

Dit soort populistische escalerende drama-kreten zijn nou juist zoooo slecht! Tenenkrommend voor een premier.

'Zweden wordt aangevallen'

Kom op zeg... dit is juist een voedingsbron voor dit soort gasten en mensen die het bewonderen. Het is gewoon eigenlijk zeggen dat ze succes hebben met hun daden, dat het uitstekend werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

ok, stel dat dit weer eens een geradicalseerde moslim was. Waarom dan in hemelsnaam Zweden? Als er een land is dat zulke typen welkom heet is het Zweden wel. Waarom in je eigen voet schieten??

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kooshans
  • Niet online
Bensimpel schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 16:18:
ok, stel dat dit weer eens een geradicalseerde moslim was. Waarom dan in hemelsnaam Zweden? Als er een land is dat zulke typen welkom heet is het Zweden wel. Waarom in je eigen voet schieten??
Volgens mij omdat ze niet al te diep erover nadenken. Kan het mis hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
En zoals altijd is bepalend hoe mensen omgaan met dit soort zaken, die zo pijnlijk als ze zijn, onderdeel zijn van de menselijke realiteit.

Zo te zien duiken de gekende kreten al weer op, en wordt alles gebruik als boom om wat dan ook aan op te hangen.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:43

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:Vanaf nu is dit topic Zero Tolerance!

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Modbreak:Het is vrijdag maar dit is niet het reltopic.

Als je je hier in AWM niet kunt gedragen, dan zoek je je heil maar elders.

Begrepen?

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03 11:55
Omdat het voor terroristen totaal niet uitmaakt.. als je niet hun smaakje van de ware religie aanhangt bent je een varken wat afgeslacht moet worden. Geen uitzonderingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Modbreak:Jammer joh, we hebben het al gezien.

[ Voor 176% gewijzigd door Ramzzz op 07-04-2017 16:24 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:09

jdh009

FP ProMod
Iemand iets kunnen maken van wat de vrouw zei bij de NOS aan de telefoon? Hier is het rumoerig en kan haar echt niet verstaan.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Het is misschien een idee om - zo moeilijk als dat is - rustig af te wachten totdat journalistieke media er in slagen een volledig beeld te krijgen van de situatie op de grond, de reactie van plaatselijke autoriteiten, en de afwikkeling van wat niet enkel zeer emotioneel is, maar ook pijnlijk voor betrokkenen.

Enkel al om die reden is het wel gepast om ons niet te gedragen als sociale media junkies die overal op willen en moeten happen, of zelfs maar achter elk beeld en plaatje aanlopen want stel je voor je zou een seconde te laat zijn met iets missen.

Dit is geen ongeluk op de snelweg op afstand, dit is het echte leven.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Kooshans schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 16:17:
[...]

Dit soort populistische escalerende drama-kreten zijn nou juist zoooo slecht! Tenenkrommend voor een premier.

Kom op zeg... dit is juist een voedingsbron voor dit soort gasten en mensen die het bewonderen. Het is gewoon eigenlijk zeggen dat ze succes hebben met hun daden, dat het uitstekend werkt!
Inderdaad, creeer je alleen maar paniek mee helaas. De grens tussen Denenmarken en Zweden is al dicht, maar ik ben benieuwd of ze daar nog strenger gaan controleren.

<knip>

Totaal suggestief, en inhoudelijk totaal niet relevant.

[ Voor 22% gewijzigd door Ramzzz op 07-04-2017 16:31 ]

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartezzzb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 10:57
De mogeljike dader?

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2ns9a8n.png

[ Voor 25% gewijzigd door Bartezzzb op 07-04-2017 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:51
Virtuozzo schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 16:27:
Dit is geen ongeluk op de snelweg op afstand, dit is het echte leven.
Het is beide het echte leven tegenwoordig, merk dat het me al veel 'minder' doet.

Het 'went' op een vreemde manier, zelfs de reacties online volgen hetzelfde voorspelbare patroon. Het enige wat ik inderdaad niet goed snap, waarom Zweden?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shoombak
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 16:39:
[...]

Het is beide het echte leven tegenwoordig, merk dat het me al veel 'minder' doet.

Het 'went' op een vreemde manier, zelfs de reacties online volgen hetzelfde voorspelbare patroon. Het enige wat ik inderdaad niet goed snap, waarom Zweden?
Omdat Zweden hetzelfde probleem als Frankrijk kent.. Triest maar waar, ook mij doet het een stuk minder dan een aantal jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:33

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Kooshans schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 16:17:
[...]

Altijd tweezijdig, het liefst wil je ze gewoon doodzwijgen, geen aandacht, oppakken en klaar. Andere kant moet je de mensen wel laten weten wat dit is, moet er wel bewustwording zijn wat er gaande is. De manier hoe sommige dit willen indammen tot een 'ongelukje gebeurd, mogelijk een dode' nieuws, alsof het gewoon weer een aanrijding op de A12 is en er staat een file nieuwsbericht wordt.

De link met Frankrijk was natuurlijk ook direct gemaakt, als er maar ergens iets van gelijkenis is, dan zal het wel zo zijn. Al vraag ik me af met zulke koppen, gaat zoiets nu vallen onder het 'nepnieuws' waar steeds meer sites en bedrijven zich mee bemoeien?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:53
[...]

Omdat Zweden niet het perfecte land is, maar een land waar mensen ook snel kunnen radicaliseren?
Je hebt in Zweden meer ghettos dan in Nederland en onbedoeld (mede dankzij het 'eerlijke' huurstelsel) echte segregatie en veel meer verborgen discriminatie waardoor er een hoop frustratie leeft.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Zeus schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 16:45:
Omdat Zweden niet het perfecte land is, maar een land waar mensen ook snel kunnen radicaliseren?
Maar Zweden is ook het land met een van de meest sociale stelsels, je zou toch verwachten dat de onvrede daar veel minder groot is dan in een land als Frankrijk waar mensen veel meer aan hun lot worden overgelaten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

shoombak schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 16:43:
[...]

Omdat Zweden hetzelfde probleem als Frankrijk kent.. Triest maar waar, ook mij doet het een stuk minder dan een aantal jaar geleden.
[...]

Ja, zoals alles wat een ver van je bed show is. Nu maar hopen dat het je niet een keer in je directe kring treft, want dan is Holland in nood en moeten er "ferme maatregelen genomen worden!".

Ook dat went.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:14

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Zojuist heeft de politie gemeld dat er nog geen aanhoudingen zijn verricht in deze zaak, het lijkt dus dat dit er los van staat.

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kooshans
  • Niet online
SinergyX schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 16:44:
[...]
Altijd tweezijdig, het liefst wil je ze gewoon doodzwijgen, geen aandacht, oppakken en klaar. Andere kant moet je de mensen wel laten weten wat dit is, moet er wel bewustwording zijn wat er gaande is. De manier hoe sommige dit willen indammen tot een 'ongelukje gebeurd, mogelijk een dode' nieuws, alsof het gewoon weer een aanrijding op de A12 is en er staat een file nieuwsbericht wordt.
Er zit natuurlijk nog wel een enorm breed spectrum tussen 'ongelukje gebeurd' en 'het land wordt aangevallen'.

Van de leider van een land mag je dan wel op zijn minst verwachten vind ik, dat hij/zij een enigszins gepaste toon ergens daartussen weet te vinden. Niet zwart, en niet wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Vergeet even niet, we weten op het moment botweg niet genoeg om een uitspraak te doen over situatie, dader, eventuele achtergronden, eventuele motieven, eventuele mentale stabiliteit en zo meer.

Prima om vragen te stellen, zolang ze niet leidend zijn, maar wat is het nu daarvan nu? Eigenlijk miniem. Zodra autoriteiten beeld en zicht hebben kan er meer gezegd en besproken worden. Aangezien het heel makkelijk is voor mensen om zich te verliezen in tempo en richting van vragen op een moment zonder antwoorden is het botweg ook niet echt mogelijk om vragen te stellen (al is dat nog zo menselijk), totdat autoriteit zicht hebben, journalistiek zijn werk gedaan heeft, en dan mensen samenkomen.

En ja, zo bot als het mag klinken, de korte periode van relatieve rust die we achter ons hebben was de uitzondering op de regel. Daarom opnieuw, hoe we omgaan met dit soort zaken (zowel in beleid als in ons eigen dagdagelijkse gedrag, zelfs tussen de pixels) is bepalend voor verloop van ontwikkelingen.

Het is niet nieuw. Enkel de labels waar we te snel mee gooien, de verleidingen en de mantels die mensen omhangen, of het nu georganiseerd is of weeral een geval is van mensen in de marge die in hun eigen loopgraaf van gedrag terecht komen. De rest is - helaas - de andere kant van menselijk gedrag, iets wat we vergeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

[...]

Vergelijk het met ide aanslag op de het Koninginnedag, dat was toen ook iets heel nieuws en nu rijden er overal auto's in op mensen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 16:46:
[...]

Maar Zweden is ook het land met een van de meest sociale stelsels, je zou toch verwachten dat de onvrede daar veel minder groot is dan in een land als Frankrijk waar mensen veel meer aan hun lot worden overgelaten...
Het is nog veel te vroeg voor dat soort (te makkelijk leidende) discussies. We kunnen alles we op tafel gooien, en dan verrast opkijken dat we teveel smaakjes erbij gekregen hebben zonder daar nog de controle over te hebben.

Zweden heeft, net als Nederland, het afgelopen decennium veel van voorzieningen ten aanzien van geestelijke gezondheidszorg & aanverwante instellingen afgebroken (geen van beide echt onder druk van bezuinigingen, maar vanuit misplaatst beleid en compenseren kostenstructuren gevolgd door "even" ergens anders snijden).
Dat heeft ook zijn effecten, zeker aangezien we vergeten zijn dat mensen altijd kunnen ontsporen, altijd kwetsbaar zijn voor beïnvloeding - of het nu door anderen of zichzelf is.

Als we het nu al over sociale stelsels gaan hebben, dan wachten we óf af totdat we echt wat weten, óf we gooien werkelijk alles van mogelijke invloed en eventuele interesse in een grote cocktail. Zo ook die invalshoek.

Het is altijd afwachten, en ik vrees dat mensen dat gewoonweg niet meer gewend zijn. Net als dit soort incidenten zelf. Keuzes in gedrag voor het vinden van omgang met.
hoevenpe schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 16:59:
[...]

Laat ik het zo zeggen, durf er wel een kratje bier op in te zetten... :/
We zullen zien. Of het nu iets is om weddenschappen af te sluiten, dat gaat mij wat te ver. Al moet ik daarbij vermelden, dat in eerdere periodes van geschiedenis dat altijd opduikt, ook met dit soort zaken. Er werden ooit weddenschappen afgesloten welke Makro in brand gestoken zou worden, er werden ooit weddenschappen afgesloten of de volgende aanslag van een anarchist of communist zou worden uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Virtuozzo schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 17:05:
We zullen zien. Of het nu iets is om weddenschappen af te sluiten, dat gaat mij wat te ver.
Dat was ook niet letterlijk bedoeld, dat lijkt me duidelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:35

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Ik hoop van harte dat het bij deze 3 doden blijft.

Voor de rest afwachten hoe of wat.

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:44
Predje schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 16:07:
Dit is toch gewoon heel erg simpel; er zijn gewoon steeds meer mensen dus ook steeds meer gekken.
Daarnaast komen er miljoenen extra mensen naar het Westen (goede, maar ook slechten).

Per aanslag heb je 1 gek nodig, we hebben oneindig veel gekken.

Letterlijk alles is een wapen, van voertuig tot keukenmes bij de Ikea. Van drone tot snelkookpan.

Door de media missen we ook geen 1 aanslag meer.

Wen er maar aan, er gebeurd wel meer in de wereld.

De gekken (voor mij is elke gelovige sowieso een gek) zijn voorlopig niet direct van de aardbol verdwenen.

Islam (geloof opzich) is wel een lekker handvat voor de gekkies (ook om andere mee te hersenspoelen) om hun daden te verheerlijken. Maar ook zonder geloof (al dan niet in mindere maten) zullen de gekkies wel een reden bedenken om tot hun daad te komen.
Jou mening is geen drol waard in dit geval. Daarnaast doe je nu een grote aanname van buitenaardse proporties. We weten niks over de dader. Andres Brievik vergeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
hoevenpe schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 16:59:
[...]

Laat ik het zo zeggen, durf er wel een kratje bier op in te zetten... :/

"If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck."
Brievik de duck loopt vrij rond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Laten we hopen dat de dader snel gepakt wordt. Hopelijk wordt hij levend gevangen zodat we kunnen leren over zijn beweegredenen en een passende sanctie kunnen toepassen.

Als aanslag is dit natuurlijk erg effectief en low-cost. Zo'n beetje iedere verwarde geest kan wel een zwaar voertuig bemachtigen en ergens een druk voetgangersgebied in rijden.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-08 11:19
Ach jongens, we kunnen wel heel politiek correct gaan doen, maar de kans dat dit een aanslag is die is gepleegd door IS dan wel iemand geïnspireerd door IS is gewoon veel groter dan een 2e Breivick. Zeker gezien de methode die is gebruikt.
IS en cohorten hebben een uitermate effectieve en uiterst moeilijk op te sporen methode gevonden.

Ik ben intussen al afgestompt en deze nieuwe aanslag verbaasd me niet. Het enigste waar ik me nog aan erger is dat er nog steeds mensen zijn die het over incidenten hebben.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polli_
Nee, je hebt een foto van een verdachte die is opgepakt gezien. De politie zelf meldt dat dader nog gezocht wordt

http://www.ad.nl/dossier-...nslag-stockholm~af8bdf4a/

*knip*

[ Voor 29% gewijzigd door defiant op 07-04-2017 20:34 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 09:42
polli_ schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 19:30:
[...]

Nee, je hebt een foto van een verdachte die is opgepakt gezien. De politie zelf meldt dat dader nog gezocht wordt

Weet je wat een visie uberhaupt is. Volgens mij hebben we hier te maken met jou mening.
Lijkt hier wel net als de vorige 10 topics waar het eerst stelselmatig ontkent wordt en waarbij je kop er bijna afgehakt wordt als je het beestje bij zijn naam noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

arbraxas schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 19:17:
Ach jongens, we kunnen wel heel politiek correct gaan doen, maar de kans dat dit een aanslag is die is gepleegd door IS dan wel iemand geïnspireerd door IS is gewoon veel groter dan een 2e Breivick. Zeker gezien de methode die is gebruikt.
IS en cohorten hebben een uitermate effectieve en uiterst moeilijk op te sporen methode gevonden.

Ik ben intussen al afgestompt en deze nieuwe aanslag verbaasd me niet. Het enigste waar ik me nog aan erger is dat er nog steeds mensen zijn die het over incidenten hebben.
Weet niet hoor. Zo'n biertruck lijkt me best haram. Of zou IS een goed gevoel voor ironie hebben? :+

Dat moeilijk op te sporen valt wel mee, er is nog geen dader levend mee weggekomen...

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
polli_ schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 19:01:
Brievik de duck loopt vrij rond?
Anders Breivik zit levenslang vast in Noorwegen, als dit de foto van zijn tweelingbroer is dan heeft hij wel een heel goede zonnebank... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polli_
Malt007 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 19:34:
[...]

Lijkt hier wel net als de vorige 10 topics waar het eerst stelselmatig ontkent wordt en waarbij je kop er bijna afgehakt wordt als je het beestje bij zijn naam noemt.
Nou vertel hoe heet de dader van de aanslag?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kobus71
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 15:23
Daantje19 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 19:44:
[...]

Dat zijn mensen die nogsteeds geloven dat de terreur aanslagen niks met de islam te maken hebben, gewoon laten gaan.
Het zijn verwarde mensen volgens die lui. Als je kijkt hoe zo een aanslag voor bereid word, is er niets verward aan zo een persoon. Ze weten piekfijn wat ze doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
polli_ schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 19:30:
[...]

Weet je wat een visie uberhaupt is. Volgens mij hebben we hier te maken met jou mening.
Nee, het is een foto vrijgegeven door de politie zelf tijdens een persconferentie van een verdachte die ze zoeken: Op de telegraaf een andere foto
http://www.telegraaf.nl/b...ht_dader_Stockholm__.html

Ook onder aan het bericht op AD staat dat onderaan. Alleen dat met een foto uit een andere hoek waar zijn gezicht beter op te zien is.

Er is tot nu toe geen enkele arrestatie geweest.

En een visie is iemands mening over hoe iets er uit zou moeten zien in zijn/haar beleving. ;)

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

kobus71 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 19:52:
[...]

Het zijn verwarde mensen volgens die lui. Als je kijkt hoe zo een aanslag voor bereid word, is er niets verward aan zo een persoon. Ze weten piekfijn wat ze doen.
Hoeveel voorbereiding heb je precies nodig om een vrachtwagen te stelen en een voetgangersgebied in te rijden? Dit kun je volledig impulsief doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Volgens mij zaten er ook explosieven in die truck. Dat betekent een gedegen voorbereiding.
Want die moeten van te voren gemaakt zijn om in die truck te plaatsen. De truck hebben ze namelijk maar heel even in bezit gehad. Dat is echt niet het kenmerk van een impulsieve actie.

En niet vergeten, er is ook geschoten in een metrostation. Dat is al bevestigd door de politie.
2 aanslagen in dezelfde stad op hetzelfde moment die los van elkaar staan lijkt me net iets te toevallig.

[ Voor 23% gewijzigd door arbraxas op 07-04-2017 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
evilution schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 20:20:
Hoeveel voorbereiding heb je precies nodig om een vrachtwagen te stelen en een voetgangersgebied in te rijden? Dit kun je volledig impulsief doen.
Je moet eerst een vrachtwagen uitzoeken, liefst een beetje groot en stevig. Dan stelen (eventueel de chauffeur vermoorden) en naar een vooraf uitgezochte zeer prominente drukke plek rijden, zonder onderweg teveel op te vallen. Dan koelbloedig mensen bewust doodrijden en daarna nog de scherpte hebben om in de chaos op te gaan en in de menigte te verdwijnen...

Volkomen impulsief inderdaad. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
arbraxas schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 20:25:
Volgens mij zaten er ook explosieven in die truck. Dat betekent een gedegen voorbereiding.
Want die moeten van te voren gemaakt zijn om in die truck te plaatsen. De truck hebben ze namelijk maar heel even in bezit gehad. Dat is echt niet het kenmerk van een impulsieve actie.

En niet vergeten, er is ook geschoten in een metrostation. Dat is al bevestigd door de politie.
2 aanslagen in dezelfde stad op hetzelfde moment die los van elkaar staan lijkt me net iets te toevallig.
Volgens jou zat er explosieven in de vrachtwagen. Heb je bronnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Eh, ja nieuws op de radio.
Maar ik zie dat dat bericht intussen ook al weer is herroepen.

Maar er is intussen iemand opgepakt die claimed verantwoordelijk te zijn:
http://www.telegraaf.nl/b...Stockholm_opgepakt__.html
De Zweedse krant Aftonbladet schrijft dat in het noorden van Stockholm een man is opgepakt die zegt verantwoordelijk te zijn voor het inrijden op winkelend publiek in de Zweedse hoofdstad. Dit is nog niet bevestigd door de politie.
Nog niet officieel dus.

[ Voor 35% gewijzigd door arbraxas op 07-04-2017 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

hoevenpe schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 20:27:
[...]

Je moet eerst een vrachtwagen uitzoeken, liefst een beetje groot en stevig. Dan stelen (eventueel de chauffeur vermoorden) en naar een vooraf uitgezochte zeer prominente drukke plek rijden, zonder onderweg teveel op te vallen. Dan koelbloedig mensen bewust doodrijden en daarna nog de scherpe hebben om in de chaos op te gaan in de menigte en te verdwijnen...

Volkomen impulsief inderdaad. |:(
Of je komt in verwarde toestand een vrachtwagen met draaiende motor en een onoplettende chauffeur tegen (niet echt een zeldzaamheid) en ziet opeens een kans om de grote boze buitenwereld te laten zien wat je er van denkt... Wat is meer aannemelijk?

Vervelend dat dit gebeurd is, maar volgens Sadiq Kahn, burgemeester van London, gebeurt dit soort meuk nu eenmaal in de grote stad. Laten we ons eerst bekommeren om de slachtoffers en opsporing van de dader. Dat er een toename lijkt te zijn van mogelijke IS aanhangers met beperkte voertuigbeheersing in voetgangersgebieden betekent niet dat iedere vrachtwagen die door een winkelstraat ploegt een IS geïnspireerde aanslag is. Eerst weten wie het is, pas dan kun je iets zeggen over mogelijke motieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Nou geef eens een voorbeeld van een vrachtwagen die op hoge snelheid door een voetgangerszone ploegt wat op te hangen is aan impulsieve ingeving wat niet op te hangen is aan terrorisme?
Zeker gezien de gebeurtenissen in Frankrijk en Duitsland is het wel heel aannemelijk dat we hier met terrorisme te maken hebben.
Zweedse overheid en politie gaan daar zelf ook eerst vanuit. Lijkt me gezien de gebeurtenissen een heel redelijke aanname.

Die uitspraak van die londonse burgemeester in de trand van "in een grote stad gebeurd er wel eens een aanslag. Niets bijzonders" slaat natuurlijk helemaal nergens op.

[ Voor 16% gewijzigd door arbraxas op 07-04-2017 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
evilution schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 20:50:
[...]

Of je komt in verwarde toestand een vrachtwagen met draaiende motor en een onoplettende chauffeur tegen (niet echt een zeldzaamheid) en ziet opeens een kans om de grote boze buitenwereld te laten zien wat je er van denkt... Wat is meer aannemelijk?
De vrachtwagen is gestolen door de dader.

Agenten hebben inmiddels contact gehad met de chauffeur van wie de wagen werd gestolen.

De man had nog geprobeerd de dader tegen te houden, maar werd aangereden met zijn eigen voertuig.

Klinkt niet echt als toevallig een truck binnenstappen met draaiende motor...

- edit - filmpje... [Video: https://twitter.com/i/videos/tweet/850410157527977984]

[ Voor 6% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 07-04-2017 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 17:24

Metro2002

Memento mori

Hoe interessant ook, laten we het hier bij de nieuwsfeiten houden, voor achtergronden hebben we:
[ZT] Terreur in Europa - Achtergronden (zie ook de topicwaarschuwing)

[ Voor 102% gewijzigd door defiant op 07-04-2017 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 21:08

SuBBaSS

-has Ryzen

Schijnbaar is de dader gepakt en zou het om een Oezbeek met IS sympathieën gaan.

Hij is dus nog in leven.

edit:
Wat poster boven me ook al vermeldde zonder dat ik het gezien had, my bad.

[ Voor 29% gewijzigd door SuBBaSS op 08-04-2017 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
bszz schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 00:24:
[...]

Nee het gaat om het kritiekloos natoeteren, danwel voor waar of relevant houden van allerlei suggestieve uitspraken van anderen. Eerder werd bijvoorbeeld al gesuggereerd dat de dader een Afrikaan zou zijn, terwijl waarschijnlijk M-O bedoeld werd. Inmiddels is een verdachte opgepakt met kennelijk een Oezbeekse achtergrond....
<knip>

Op de man.

Blijkbaar zijn er toch explosieven gevonden in de truck:
http://www.telegraaf.nl/b...n_truck_Stockholm___.html
Daarmee kan de theorie van een impulsieve actie weer de prullebak in.
Was het radiobericht wat ik gehoord heb dus wel op feiten gebaseerd zoals het nu lijkt.

[ Voor 22% gewijzigd door Ramzzz op 08-04-2017 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Modbreak:Dit topic gaat over de feiten rondom de vrachtwagen die inreed op mensen in Stockholm.

En daar kan over worden gediscussieerd.

Al het andere is offtopic.

En als het nog niet duidelijk was, [ZT] betekent: zero tolerance.

[ Voor 114% gewijzigd door Ramzzz op 08-04-2017 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:01
Het gaat geradicaliseerde moslims er niet om ergens welkom te zijn - voor hen betekent dat alleen maar dat ze daar makkelijk binnen komen. Het gaat ze er om de 'het westen' schuldig is aan allerlei ellende die muslims overkomt, vanaf Amerikaans imperialisme t/m bombardementen in Syrië. Een andere component is dat het veelal gefrustreerde jongeren zijn min of meer aan de rand vd samenleving. Ze zijn boos en ze willen wraak.

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:40
Verdachte Stockholm is uitgeprocedeerde asielzoeker

Wat ik dan niet begrijp... de verdachte heeft sympathieën voor IS... waarom vraag je dan in hemelsnaam asiel aan in een land waar alles mag wat IS verboden heeft 8)7 ?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
alexbl69 schreef op zondag 9 april 2017 @ 13:33:

Wat ik dan niet begrijp... de verdachte heeft sympathieën voor IS... waarom vraag je dan in hemelsnaam asiel aan in een land waar alles mag wat IS verboden heeft 8)7 ?
Omdat IS, en Islam volgens de radicalen, wereldheerschappij of eigenlijk wereldwijde onderdruking wil en mensen zo landen "binnendringen" om dergelijke daden te kunnen plegen.
Eigenlijk is de oplossing deze mensen op het vliegtuig zetten na uitgeprocedeerd te zijn en de grenzen weer dicht te gooien zoals het vroeger was.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:20

Misschien geradicaliseerd na de afwijzing? Je gaat terug gestuurd worden naar het land dat je ontvlucht bent. Dan ga je daar echt niet met open armen ontvangen worden. Wie heeft jou dit onrecht aangedaan? Juist, het land dat je afgewezen heeft.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

tsja, ik heb ook symphatieen voor de Paletstijnen.... toch woon ik liever in Nederland :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:43

defiant

Moderator General Chat
Aangezien dit een nieuwstopic was en de verdachte is opgepakt is de actualiteit voorbij, aangezien de enige discussie die dan nog overblijft de oorzaken en achtergronden zijn en die hier niet thuishoren (zie topic waarschuwing), deze gaat daarom op slot.

Voor achtergronden en motieven van deze terreurdaad en terreur in het algemeen hebben we het volgende topic, wees zo vrij om hem te kicken en de discussie daar voort te zetten:
[ZT] Terreur in Europa - Achtergronden

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hou het op nieuwsfeiten om dit topic leesbaar te houden voor iedereen die informatie zoekt of wil reageren met eigen informatie. Dat betekent dus concreet dat dit niet echt een discussietopic is. Natuurlijk ben je vrij om in te gaan op nieuwsfeiten. Vervolgens de discussie door te trekken naar oorzaken van terreur of vluchtelingen willen we hier dus absoluut niet zien.

ZT = Zero tolerance en dat menen we ook. Denk dus een beetje na voordat je reageert en kom niet aanzetten met rants, offtopic maatschappelijke problemen en laat metadiscussies zoals reageren op anderen die niet correct reageren voor wat het is. Staat er iets je niet aan? Maak dan een topicreport of reageer in Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Terugkoppelingstopic

Over achtergronden kan de discussie hier verder: [ZT] Terreur in Europa - Achtergronden
Voor de migratieproblematiek moet je hier zijn: Migratie van vluchtelingen naar Europa - Deel 3