Asociaal? Neuh hoor, als ik een miljard zou hebben zou ik ook op het eerste het beste belastingsparadijs gaan zitten. En jij ook.Snowwie schreef op maandag 3 april 2017 @ 19:36:
[...]
Nee, dat heb ik nooit beweerd, ik reageerde enkel op de opmerking over de mogelijke kapitaalvlucht.
Wat op zich ook al a-sociaal is.
Wat jou echter niet duidelijk lijkt te zijn is dat 'de rijkeren' al een godsvermogen betalen. Maar ja, dat raakt jou niet, dus dan is het niet belangrijk, right?Verder hoor ik jullie toch ook niet miepen over het progressieve belastingstelsel? Dus in principe is er toch geen man overboord om ietsje meer van de rijkeren te vragen? Ze hoeven ook niet gelijk hun hele vermogen in te leveren. Jeetje, bekijk het even minder zwart / wit aub.
Dan zou ik alsnog betalen voor jouw zorgpremie. Als ik rijk was zou ik dat keihard oneerlijk vinden.[...]
Nee, wat ik zoek is een vorm van "eerlijkheid". Laten we de zorgpremies eens veranderen. Ipv een vast bedrag laten we gewoon zeggen dat iedereen 8% van zijn salaris aan zorgpremie betaald. Daar is toch niets oneerlijks aan? Iedereen 8%, alleen dezelfde percentage.
[...]
Hier valt nog apart over te discussiëren over het wel of geen 'recht' hebben op een bepaalde hoeveelheid vermogen. Persoonlijk vind ik dat types zoals Charlene de Carvalho-Heineken en Paris Hilton eigenlijk geen recht hebben op het geld dat ze hebben. Ze hebben er zelf niets voor gedaan. Hun ouders daarentegen die hebben hard gewerkt om hun bedrijven groot te maken, die hebben wel het recht. Dus deze opmerking is subjectief.

Dit hoeft niet[...]
En dat exact dezelfde vibe die ik ook elke keer weer voel als we over dit soort onderwerpen discussiëren, dat het weer de persoonlijke kant op gaat en dat het weer een Snowwie bash topic word. Het is vaker gebeurt, maar ik laat me hierdoor niet de mond snoeren.
Daar zou ik zeker akkoord mee zijn. Alleen vraag ik me ten zeerste af of dat alle kosten zou dekken.[...]
Oh, daar zeg je het goed. PROCENTUEEL. Lees nog even hierboven mijn voorstel dat iedereen 8% van zijn inkomen aan zorgpremie gaat betalen, dan zijn we procentueel goed bezig. Eerlijk toch? Dan mag een directeur die 3 miljoen per jaar vangt 240.000 euro per jaar aan zorgpremie ophoesten, voor het hele stelsel. Kan prima, van de rest kan hij nog prima rondkomen, lijkt me.
Dit is geen generalisatie, dit zijn cijfers. Keiharde cijfers, gemeten vanuit de realiteit. Mensen die laagopgeleid zijn zijn ongezonder en armer.[...]
Dit neigt tegen generalisatie aan. Waarom zouden alle arme mensen ook ongezond zijn? Sommigen kweken gewoon hun eigen groenten uit eigen tuin. Dat is 10x gezonder dan de met gif bespoten zooi die we in de supermarkt kopen. Nee, hier moet je uitkijken wat je zegt. Het is hetzelfde als ik zeg dat alle Marokkaanse jongeren crimineel zijn. Als ik dat zou zeggen hier op het forum, en nu noem ik het slechts als voorbeeld, maar als ik het serieus als mening zou zeggen, dan zou er waarschijnlijk een mod-break komen.
Dat zeg jij. Maar wat nu als ik het daar ( hypothetisch) mee oneens ben? Tel ik dan ook nog mee, of doe ik er dan niet meer toe omdat mijn mening niet overeen komt met die van de massa? Want dan verloochen je je eigen ideaal, en dan dondert je argument als een kaartenhuis in elkaar. ( Overigens heb ik er geen moeite mee om toe te geven dat we allemaal voor eigenbelang gaan en allemaal hypocriet zijn.)[...]
Omdat we een MAATSCHAPPIJ zijn. De tandarts helpt jouw gebit goed te houden. De loodgieter helpt jou van je lekkende kraan af, de postbode bezorgt je pakketje, de bakker maakt je brood, de vrachtwagenchauffeur transporteert alle goederen die we dagelijks nodig zijn. We zijn een maatschappij waarbij het wenselijk is dat ALLE mensen gelijk behandeld worden en in elk geval een fatsoenlijk bestaan kunnen hebben, ongeacht hoe slim, dom, dik of dun je bent. Hoe durf je dat onderscheid te maken kerel? We zijn MENSEN met z'n allen, en ieder mens telt.
We worden in NL al meer dan fatsoenlijk betaald. We zijn gigantisch rijk. Denk je echt dat de gemiddelde werknemer ook maar enig iets tekort komt in vergelijking met 99% van de rest van de mensen op aarde?T-Forever schreef op maandag 3 april 2017 @ 19:37:
Wat jij in principe wilt, is dat de werkgevers iedere werknemer fatsoenlijk gaan betalen.
Dat zou beter zijn voor de maatschappij.
En eerlijk gezegd, alle moraalridders die zo van de solidariteit zijn zouden ook miljoenen in hun eigen zak steken als ze de kans kregen. Zo zijn mensen nu eenmaal. Eigenbelang gaat voor het belang van een ander.
En daar hebben we dan democratisch voor gekozen. Dus zodra een meerderheid vindt dat het anders moet, dan gebeurt dat vanzelfD-e-n schreef op maandag 3 april 2017 @ 19:37:
Omdat het beleid van de overheid in meerderheid wordt bepaald door politieke partijen uit de neoliberale hoek die geloven dat het de totale zorgkosten doet dalen. De berekeningen van het CPB zijn wat dit onderwerp betreft op hetzelfde geloof gebaseerd.
De stelligheid waarmee dat wordt beweerd is vreemd overigens en stoort me enorm. Het is sowieso nooit aangetoond en het is ook niet logisch. De huisarts valt er al buiten dus het is ook niet zo dat het helpt tegen mensen die voor elk wissewasje naar de dokter gaan.
Financieel gezien is het dus enkel een verschuiving van geld in mijn ogen. Mensen die ziek zijn betalen meer en mensen die gezond zijn minder. Sommige mensen vinden dat rechtvaardig, ik dus duidelijk niet![]()
Waarom dit niet verandert? Simpel: mensen stemmen nog steeds massaal op partijen die denken zoals omschreven in de eerste alinea. Dus zolang die partijen een flinke vinger in de pap houden gaat er niks veranderen.
[ Voor 0% gewijzigd door defiant op 03-04-2017 20:02 ]