Verwijderd schreef op maandag 3 april 2017 @ 19:14:
Ach ga weg joh

Kijk, Nederlands is een rechtsstaat. Als rechtsstaat hebben we een paar beginselen, waaronder het waarborgen van onze grondrechten. Je weet wel, de rechten die zowel jou als mij van zeer belangrijke vrijheden en steunen voorzien.
Nu wil jij, omdat jij ( zo te merken) niet zo vermogend bent maar allerlei vrijheden willekeurig gaan inperken om maar ervoor te zorgen dat jij meer geld binnen krijgt en minder hoeft te betalen?
Nee, dat heb ik nooit beweerd, ik reageerde enkel op de opmerking over de mogelijke kapitaalvlucht.
Wat op zich ook al a-sociaal is. Verder hoor ik jullie toch ook niet miepen over het progressieve belastingstelsel? Dus in principe is er toch geen man overboord om ietsje meer van de rijkeren te vragen? Ze hoeven ook niet gelijk hun hele vermogen in te leveren. Jeetje, bekijk het even minder zwart / wit aub.
Volgens mij vind jij het heel makkelijk om met andermans geld te smijten ( 'dan moeten ze maar meer betalen!') maar zou jij zelf echt niet bereid zijn om jouw geld in dezelfde mate te moeten afgeven.
Nee, wat ik zoek is een vorm van "eerlijkheid". Laten we de zorgpremies eens veranderen. Ipv een vast bedrag laten we gewoon zeggen dat iedereen 8% van zijn salaris aan zorgpremie betaald. Daar is toch niets oneerlijks aan? Iedereen 8%, alleen dezelfde percentage.
Overigens valt er wel degelijk zat te halen bij miljonairs. Er zijn er nogal veel in NL. Maar zij hebben evenveel recht op hun eigen geld als dat jij recht heb op jouw geld. En daarom is het te simpel om bij elk probleem maar te roepen dat 'de rijken meer moeten betalen!'
Hier valt nog apart over te discussiëren over het wel of geen 'recht' hebben op een bepaalde hoeveelheid vermogen. Persoonlijk vind ik dat types zoals Charlene de Carvalho-Heineken en Paris Hilton eigenlijk geen recht hebben op het geld dat ze hebben. Ze hebben er zelf niets voor gedaan. Hun ouders daarentegen die hebben hard gewerkt om hun bedrijven groot te maken, die hebben wel het recht. Dus deze opmerking is subjectief.
Dat is ook de vibe die ik hier krijg ja. Volgens mij wil 'ie vooral horen dat hij gelijk heeft en dat arme mensen zielig zijn.
En dat exact dezelfde vibe die ik ook elke keer weer voel als we over dit soort onderwerpen discussiëren, dat het weer de persoonlijke kant op gaat en dat het weer een Snowwie bash topic word. Het is vaker gebeurt, maar ik laat me hierdoor niet de mond snoeren.
Ja, de zorgkosten zijn de pan uit gerezen. Maar waarom zouden rijke mensen daar meer aan moeten bijdragen dan arme mensen? Zoals ik al zei, rijke mensen hebben evenveel recht op hun eigen geld als dat jij dat op jouw geld hebt. Dus het is niet meer dan eerlijk dat jij procentueel evenveel mee mag betalen.
Oh, daar zeg je het goed. PROCENTUEEL. Lees nog even hierboven mijn voorstel dat iedereen 8% van zijn inkomen aan zorgpremie gaat betalen, dan zijn we procentueel goed bezig. Eerlijk toch? Dan mag een directeur die 3 miljoen per jaar vangt 240.000 euro per jaar aan zorgpremie ophoesten, voor het hele stelsel. Kan prima, van de rest kan hij nog prima rondkomen, lijkt me.
Overigens hangen de factoren arm, ongezond en dom ook wel samen. Domme mensen zijn ongezond en maken keuzes waardoor ze arm worden. Arme mensen worden ongezond en ongezonde mensen worden sneller dom. Ongezonde mensen zijn vaker dom en vaker arm. Het versterkt elkaar gewoon allemaal.
Dit neigt tegen generalisatie aan. Waarom zouden alle arme mensen ook ongezond zijn? Sommigen kweken gewoon hun eigen groenten uit eigen tuin. Dat is 10x gezonder dan de met gif bespoten zooi die we in de supermarkt kopen. Nee, hier moet je uitkijken wat je zegt. Het is hetzelfde als ik zeg dat alle Marokkaanse jongeren crimineel zijn. Als ik dat zou zeggen hier op het forum, en nu noem ik het slechts als voorbeeld, maar als ik het serieus als mening zou zeggen, dan zou er waarschijnlijk een mod-break komen.
Dan zou je jezelf de vraag kunnen stellen: waarom zou onze medemens mee moeten betalen aan de rekening van iemand die arm, dom of ongezond is? Waarom denken mensen recht te hebben op andermans geld? Ik zou graag je antwoord daarop horen.
Omdat we een MAATSCHAPPIJ zijn. De tandarts helpt jouw gebit goed te houden. De loodgieter helpt jou van je lekkende kraan af, de postbode bezorgt je pakketje, de bakker maakt je brood, de vrachtwagenchauffeur transporteert alle goederen die we dagelijks nodig zijn. We zijn een maatschappij waarbij het wenselijk is dat ALLE mensen gelijk behandeld worden en in elk geval een fatsoenlijk bestaan kunnen hebben, ongeacht hoe slim, dom, dik of dun je bent. Hoe durf je dat onderscheid te maken kerel? We zijn MENSEN met z'n allen, en ieder mens telt.