Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• wietwiet
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Vorig jaar zomer is het nieuwbouwhuis van mijn ouders uitgerust met een zonne-energie installatie die bestaat uit het volgende:
  • 18 Ja Solar Jam 6 270WP zonnepanelen met een gecombineerde maximale opbrengst van 4860 WP.
  • Een SAJ TL 4K omvormer met een max input vermogen van 4500 Watt en max output vermogen van 4000 Watt.
Dit weekend viel het mij op dat de omvormer constant 4000 Watt aan output gaf. Nadat ik hier eens wat verder naar keek, kwam ik achter het enorme verschil in vermogen dat de panelen kunnen leveren en de omvormer kan terugleveren aan het elektriciteitsnet.

Het komt erop neer dat, ondanks dat het nog vroeg is in het jaar, de zonnepanelen gedurende een groot deel van de dag meer stroom opwekken dan de omvormer kan terugleveren. Dusdanig zelfs dat de panelen nu al meer vermogen kunnen leveren dan dat de omvormer volgens de specificaties mag hebben. Het maximale vermogen dat deze mag ontvangen van de panelen is 4500 Watt.

14:29 - 4502 W Input
Volledig belast (4502 W aan input, 4009 W aan output).

19:06 - 528 W Input
Overzichtje van het einde van de dag.

Het lijkt mij dus dat de omvormer het (potentiële) rendement van de installatie sterk verminderd. Daarnaast lijkt mij dat het continu overbelasten van de omvormer kan zorgen voor een verminderde levensduur van het apparaat.

De installatie die is geplaatst was door de installateur aanbevolen / voorgeschreven in de offerte die zij indertijd hebben opgesteld. Natuurlijk is het onverstandig om zonder diepgaand onderzoek zo'n investering te doen, maar ja, je gaat toch uit van de expertise van een installateur.

Ik ben benieuwd wat jullie hier voor ideeën en ervaringen mee hebben. Mijn insteek is nu in ieder geval om de installateur dit op te laten lossen door een omvormer te laten plaatsen die wél met het vermogen van 18 panelen om kan gaan.

Overigens hebben ook de buren die door dezelfde installateur van zonnepanelen zijn voorzien krap bemeten omvormers. Bij het ene huis is een 1500 Watt omvormer geïnstalleerd voor pannelen die 1620WP kunnen leveren. Bij een ander huis is een 3000 Watt omvormer geplaatst, samen met 3240 WP aan panelen. Iets minder extreem dan bij ons het geval is, maar toch ook te krap bemeten.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@wietwiet
lol, te veel Wp, moeaa valt wel mee.
(ik heb 5660Wp op een 4000W omvormer. >:)
maar goed mijn installatie is niet met die van jouw te vergelijken.
vorig jaar had ik dat nog met een 3000W omvormer hangen, en verlies was nog maar een +/-250kWh, maar deed nog steeds 3900kWh. ;) )

het is nu lente, wat er voor zorgt dat je panelen goed koud blijven ondanks dat de zon er op schijnt.
daar door heb je nu hoge W uit de panelen.

zodra het wat warmer word buiten, dan zakt de W een aardig stuk.
270Wp is nu vrij makkelijk te halen, maar in de zomer doet zo een paneel een +/-190W.
18X190W=3420W.
dus dat komt wel goed.

het is wel een beetje jammer dat je iets aftopt in de lente, maar voor je jaar opbrengst maakt het niet zo heel veel uit, heeft meer met je bloeddruk te maken als dat je echt verlies hebt. >:)

(in de lente haal je de STC waardes van de panelen, in de zomer meer de NOCT waardes.
zoek die maar eens op voor je panelen ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 28-03-2017 09:08 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• wietwiet
  • Niet online
Dank voor je reactie. Ik hou het nu in ieder geval scherp in de gaten en ik ben benieuwd wat voor vermogen de panelen in de zomer op gaan brengen. De zonnepanelen liggen perfect naar het zuiden gericht, op een hoek van zo'n 45 graden. Het is aan de rand van de bebouwing in een vrij open gebied, dus er staat altijd wel wat wind op, dus dat zou best nog wat passieve koeling kunnen opleveren.

Wat ik me afvraag is hoe het met de levensduur van de omvormer gesteld is als deze, op dagen zoals vandaag, fors meer vermogen moet verwerken dan dat ie voor ontworpen is? De temperatuur blijft dan rond de 50 graden liggen en er worden verder geen errors gelogt dat ie oververhit of overbelast wordt. Voor een systeem dat een jaar of 15 a 20 mee moet gaan, zit ik er niet op te wachten dat ie er al eerder mee ophoudt.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:08

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ga er sowieso maar vanuit dat je omvormer geen 15 a 20 jaar meegaat, zware belasting of niet.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Killing Time
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-09 16:44
Naar wat ik begrijp heeft een grotere omvormer meer verliezen. Een 4000W omvormer op een 3000W installatie zetten levert dan bijvoorbeeld een stuk minder op dan met een kleinere omvormer. Daarom wil je een zo klein mogelijke omvormer zonder je installatie 'af te knijpen'.

Omdat panelen bijna nooit hun theoretische maximum halen zal een wat kleinere omvormer vaak geen probleem zijn. Het maximum haal je eigenlijk alleen maar als de panelen koud zijn en er veel zon is. In de zomer is er wel meer zon, maar zijn de panelen te warm om aan die 4860W te komen. Je ruilt dus eigenlijk wat piekperformance op dagen zoals deze tegen hogere performance de rest van het jaar. (door de hogere efficiency)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@wietwiet
panelen op 45 graden zuid noem ik niet perfect.
dat is eigenlijk iets te stijl, liever heb je ze iets platter zodat ze het beter doen in de zomer maanden waar gewoon meer opbrengst te halen is als in de winter.
(maar dit is vrij marginaal, ook op 45 graden heb je een leuke opbrengst. ;) )

mooi open zicht voor de panelen met een windje is erg cool, zal een leuke opbrengst gaan geven dus. d:)b
woon je dan ook nog aan de kust streek, die hebben in de zomer vaak ook nog een koude zee wind.
dan kan het soms wel interessant zijn om een iets zwaardere omvormer te hebben, maar ook dit is vrij marginaal. ;)

de omvormer heeft een trukje aan boord, zodra de panelen meer leveren als hij aan kan, dan zet hij de mpp iets uit het lood, en dan leveren de panelen iets minder.
zo blijft hij met gemak zijn 4000W leveren.
op die top vermogens worden ze vaak wel warm, klopt.
en warmte is niet goed voor elektronika, dat klopt ook.
maar wees niet bang, hij is ontworpen om 4000W te kunnen doen, dus dat gaat wel goed.
(vast komen er mensen langs die onderbuik gevoelens gaan vertellen over dat hij het niet aan kan.
tja de bloeddruk van de tweaker is een apart verhaal, gewoon een lekkere jay roken, dat komt wel goed. >:) )
mijn 3000W omvomer met 5660Wp haalde vorig jaar regelmatig de 60 graden.
(nu wel vervangen voor een 4000W omvormer, maar dat komt omdat ik straks naar de 6600Wp wil gaan.)

mijn set op de 3000W omvormer op een warme zomer dag:
( 7x190Wp(15 graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west
dus wel heel anders als jouw zuid dak, mijn panelen kijken veel verschillende richtingen in.)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
de 60 graden haalde hij wel omdat hij dat zo lang achter elkaar zo veel moest doen. ;)

lees ook anton's verhaal eens:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
maakt ook een hoop duidelijk.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

^^ wat migjes zegt.
Het is niet 'ondanks' het vroege voorjaar, het is juist alléén in het vroege voorjaar :)
Een grotere omvormer is niet kosteneffectief.
Eigenlijk is dit een echo van Dimensionering omvormer zonnepanelen .

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• wietwiet
  • Niet online
@Proton_ Oeps, dat is inderdaad dezelfde vraag, volledig overheen gekeken 8)7

@migjes Ik heb geen bouwtekeningen van het huis bij de hand, dus of de dakhoek 40 of 45 graden is kan ik zo niet precies zeggen. De panelen staan gewoon recht op het zuiden gericht en er is dus geen sprake van een oost-west opstelling, dus bij onze opzet is er een grote piek rondom het middaguur / begin van de middag.

Ik zat al even te kijken naar wat het rendement is op andere tijdstippen. Met 500W aan input wordt er alsnog zo'n 350W aan output geleverd, dus dan is er nog zo'n 70% rendement. Het overgrote deel van de opgewekte stroom is afkomstig van de écht zonnige momenten. Nu is het afwachten wat er gaat gebeuren als de temperaturen oplopen en de panelen dus wat minder efficiënt zijn.

Ik zal eens een tooltje gaan maken om de data te loggen (de omvormer laat alleen de output statistieken van de dag zien en daarbij is niet het input vermogen of de maximaal bereikte temperatuur te achterhalen).

Dank voor de reacties in ieder geval!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:21
wietwiet schreef op maandag 27 maart 2017 @ 19:31:
Het lijkt mij dus dat de omvormer het (potentiële) rendement van de installatie sterk verminderd. Daarnaast lijkt mij dat het continu overbelasten van de omvormer kan zorgen voor een verminderde levensduur van het apparaat.
Volgens mij valt dit wel mee. Als ik kijk naar je grafiekjes dan gok ik dat je voor een uur of twee gemiddeld ~200 Watt "weggooit". Dat is ~0.5 kWh. Wellicht als je de data in excel stops en het verschil uitrekent met een kwadratische trendlijn dat je het preciezer kan bepalen.

En hij is niet overbelast. Hij is maximaal belast. Precies wat hij kan.Je moet je pas zorgen maken als hij regelmatig uitvalt op overtemperatuur.
Een grotere omvormer is duurder en verminderd waarschijnlijk je opbrengsten. (in euro's)
Pagina: 1