Ik weet niet beter dan dat kerk en staat gescheiden (behoren te) zijn.
Dat iemand er voor kiest om vanwege religieuze motieven een schooldag te verzuimen vind ik prima. Eigen verantwoordelijkheid. Ervaar dan ook de consequenties.
Zodra een bedrijf, school wat dan ook zich aanpast omwille van religieuze feestdagen zou ik mijn kind hier niet naar toe sturen.
Uiteindelijk zal de school, wettelijk gezien, de mogelijkheid hebben. Het getuigd imho wel dat de betreffende school klaarblijkelijk religie en onderwijs niet gescheiden kan houden.
Ik vind dat deze mensen hun prioriteiten moeten stellen, ligt hun prioriteit bij hun religie dan is dat hun recht en hun keuze, maar dan moeten ze ook beseffen dat "de wereld" of in dit geval "de school" niet op hen zal wachten...
Blijkbaar wel

Voor de duidelijkheid ik heb niks, 0,0 tegen moslims... ik ben 100% atheïst dus ik zie geen enkele religie als "beter of slechter"... maar ik vind niet dat een religieuze traditie een reden moet zijn om op grote schaal een planning (die in principe los van religie staat) te gaan omgooien...
Net als jij ben ik atheïst. Probeer mijzelf echter wel te behoeden voor de valkuil waar "wij" ironisch genoeg vaak anderen van betichten. Namelijk het projecteren van onze visie op anderen. Als er christelijke en protestantse basisscholen mogen bestaan heb ik er geen problemen mee dat er ook scholen bestaan met een sausje van de islam. Zeker zolang ik de vrijheid heb om mijn zoontje ver weg te houden van dergelijke indoctrinatie.
Ik zie het ook redelijk zwart/wit in dit geval... misschien is dat verkeerd maar toch... ik stel me de kritische vraag: zouden zij het daar voor ons ook doen? (voor ons als westerlingen, voor christenen, voor atheïsten?) ik denk van niet...
Is toch ook niet relevant? Als je geld geeft aan een zwerver vraag je je ook niet af of hij hetzelfde zou doen.
Uiteraard heb ik een mening over een regime a la Erdoghan of Putin maar des te trotser ben ik op ons kikkerlandje.
Van de andere kant: als je zo redeneert "zij zouden het ook niet doen voor ons, dus vind ik niet dat wij het moeten doen voor hen" ... dat maakt de wereld er ook niet mooier op; altruïsme lokt altruïsme uit, maar het met wel érgens beginnen natuurlijk...
Wederom niet relevant wat een ander zou doen. Wees blij en trots dat wij wel tolerant zijn. De homo's die ik ken zijn de meest gezellige mensen. De turken zijn socialer en loyaler dan menig Nederlander en de Polen hebben een arbeidsethos waar de gemiddelde hangjongeren een voorbeeld aan kan nemen.
En dan is er nog de essentie: het gaat niet zozeer over het toelaten van een -drastische?- wijziging in een oude gewoonte om de school op 1 september te laten starten omwille van een religieus feest... maar over kinderen die de eerste schooldag(en) zullen missen omwille van... en daardoor benadeeld dreigen te worden... De ontwikkeling van die kinderen als individu voorop zetten is een eerste stap tot altruïsme...
Denk je serieus dat het ontbreken van 1 schooldag dermate drastische gevolgen heeft?
In het kort: ik vind het geflipt dat we op het punt staan om een eeuwenoude -durf ik zeggen- traditie(?) om te gooien omwille van enkele beoefenaars van een exotische religie (maakt me niet uit welke religie)... maar ik besef dat dat gevoel/die mening voor een groot deel gevormd werd omwille van het feit dat ik totaal ongelovig ben.
Waarom vind je het geflipt dat we ons ontwikkelen als samenleving? Je hebt het over een eeuwenoude traditie. Een paar eeuwen geleden hadden we slavernij en gingen we elkaar te lijf met zwaarden.
Denk toch dat we het redelijk eens zijn dat we dit ook niet meer willen?
'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren