Maandag 4 september om de reden dat maandag begin van werk/schoolweek is.PinusRigida schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 14:08:
Naar aanleiding van dit artikel: http://www.hln.be/regio/n...dag-4-september-a3112789/
...wou ik wel eens andere meningen hierover lezen...
...mijn mening is deze: Mij maakt het niets uit vanwaar je komt, ik zie mensen als het individu die ze zijn, niet als de religie of afkomst die ze hebben...
Zo vind ik ook dat de eerste schooldag in geen geval moet uitgesteld worden voor een minderheid -zelfs al was het een meerderheid- die anders afwezig is omwille van -om-het-even-welk- religieus feest.
Ik vind dat deze mensen hun prioriteiten moeten stellen, ligt hun prioriteit bij hun religie dan is dat hun recht en hun keuze, maar dan moeten ze ook beseffen dat "de wereld" of in dit geval "de school" niet op hen zal wachten...
...maar dat lijkt wel eens anders uit te draaien...
Voor de duidelijkheid ik heb niks, 0,0 tegen moslims... ik ben 100% atheïst dus ik zie geen enkele religie als "beter of slechter"... maar ik vind niet dat een religieuze traditie een reden moet zijn om op grote schaal een planning (die in principe los van religie staat) te gaan omgooien...
Ik zie het ook redelijk zwart/wit in dit geval... misschien is dat verkeerd maar toch... ik stel me de kritische vraag: zouden zij het daar voor ons ook doen? (voor ons als westerlingen, voor christenen, voor atheïsten?) ik denk van niet...
Van de andere kant: als je zo redeneert "zij zouden het ook niet doen voor ons, dus vind ik niet dat wij het moeten doen voor hen" ... dat maakt de wereld er ook niet mooier op; altruïsme lokt altruïsme uit, maar het met wel érgens beginnen natuurlijk...
En dan is er nog de essentie: het gaat niet zozeer over het toelaten van een -drastische?- wijziging in een oude gewoonte om de school op 1 september te laten starten omwille van een religieus feest... maar over kinderen die de eerste schooldag(en) zullen missen omwille van... en daardoor benadeeld dreigen te worden... De ontwikkeling van die kinderen als individu voorop zetten is een eerste stap tot altruïsme...
Maar tegelijkertijd vraag ik me af: wordt hun pedagogische ontwikkeling dan zo erg benadeeld door het missen van die eerste paar schooldag(en)?!
In het kort: ik vind het geflipt dat we op het punt staan om een eeuwenoude -durf ik zeggen- traditie(?) om te gooien omwille van enkele beoefenaars van een exotische religie (maakt me niet uit welke religie)... maar ik besef dat dat gevoel/die mening voor een groot deel gevormd werd omwille van het feit dat ik totaal ongelovig ben.
Ben benieuwd naar andere meningen...
ps: in het artikel gaat het inderdaad om de regio Dendermonde, maar dat is omdat ik zelf in die regio woon, en m'n browser die voorkeur onthouden heeft. Maar de discussie wordt weldegelijk op grotere schaal gevoerd in België...
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.