Snelheidsboete via OM laat op zich wachten

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372672

Topicstarter
Hallo allemaal,

Begin December reed ik iets te hard. In het holst van de nacht op de uiterst rechter rijbaan op een weg met 5 rijstroken waar je 100 km/u mag. Ik reed 145-150 op cruise control.

Uiteraard erg rustig op de weg maar het volk dat op de weg was, reed veelal links of in het midden.

Ik kreeg een auto in het vizier die blijkbaar ook gauw naar huis wilde. Helaas bleken dit twee dienders te zijn die plotseling blauw licht gingen voeren om mij staande te houden. Het stopteken kwam daarna pas. Een beetje onnodig, maargoed.

Al met al een goed gesprek gevoerd met de twee heren en hierbij ook gelijk het boetekleed aangetrokken.

Een boete voor rechts inhalen vond ik flauw... De boete voor de snelheid zou gaan via het OM en ik zou hier nog bericht over krijgen. Rechts inhalen viel met 3 dagen op de deurmat (€230+9)

De snelheidsboete laat maar op zicht wachten. Dit is nu 16 weken geleden en ik vraag mij af in welk tijdsbestek het OM hierover mag beslissen? Ik vind hier niet echt een duidelijk antwoord op maar ik las dat dit wel binnen 16 weken hoort te gebeuren.

Ook vraag ik mij af hoe deze dienders uberhaupt mijn snelheid hebben gemeten. Moeten zij hiervoor trajectmeting-apparatuur aan boord hebben of is een verklaring van 2 dienders genoeg?

Ben benieuwd of anderen hier ervaring mee hebben of zijn Tweakers allemaal heel braaf? (Ik ben nooit eerder staande gehouden btw)

Beste antwoord (via Anoniem: 372672 op 10-05-2017 11:07)

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-05 13:23
Question Mark schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 16:28:
Ze meten gewoon je gemiddelde. En dat kan met apparatuur, of op hun teller waarbij een ijktabel zit. Trek daar een foutcorrectie vanaf en dat is het resultaat van je meting.

Één agent die dat constateerd is voldoende.

[...]

[...]

Right.... ;)

Je hoeft overigens niet constant te hard te rijden om een bekeuring te krijgen. Een moment te hard kan al reden zijn voor een bekeuring (denk bv aan een flitspaal).
Een politie agent kan niet zomaar door 1 sec op zijn teller te kijken, daarop een boete uitdelen. De enige machine die dat kan, is inderdaad de flitspaal.
Zo ben ik 2x in 2 dagen tijd (lullig hé) geflitst omdat ik op een 120 weg met circa 125-128 inhaalde, ja, 2 lage boetes, maar geflitst. Een flitser denkt niet van ach die knul haalt netjes in, die geven we geen boeten.
Een agent wel, die dient een traject meting te doen om een nauwkeurige snelheidsboete te kunnen geven.
Als ik iemand inhaal en mijn gas iets te ver indruk (zit ik vanaf de 120 heul, heul snel op de 140, wel maar een paar meter) en de politie net op dat hoogte punt de snelheid checkt, succes voor hem maar daar zal die niet aan beginnen. Dit wordt je ook geleerd met rijlessen trouwens (althans, ''vroeger'' wel): altijd inhalen met circa 5 tot 10km/u meer snelheid. Niet stapvoets inhalen (dit laatste, dat doen ook alleen dwazen). Oftewel, stel jij weet indien er op je teller staat: 125, dat je eigenlijk 120 rijdt. Indien de gene voor jou op jouw teller 118km/u rijd, dan haal ik die dus in met 128-132 (op mijn teller). Geen agent die daar een boete voor zal geven, een flitser wel :D

In het verhaal van de TS: hij reed op cruise control.. Dit was niet toevallig even een hoogtepunt van 145-150km/u, dit was constant (althans, ik neem aan dat niet toevallig, plots, op het moment toen de politie hem staande wilde houden hij net op dat moment de CC op 145-150 gezet had :P ). Waarschijnlijk is hier gewoon een redelijke meting op geweest.

Punt is ook (ik twijfel of de TS nu wel of geen probleem hiervan wilt maken): ts was fout, rechts inhalen + veel te hoge snelheid, circa 45-50 meer dan toegestaan (op het randje van rijbewijs kwijt). Boete is hoe dan ook terecht, een agent een poot uit proberen te draaien (ene keer krijg ik dit idee, andere keer niet, ik blijf het maar verwarrend vinden) is niet terecht.
Agent heeft goed werk verricht in deze, hij heeft iemand die rechts inhaalt en veel, veel te hard reed aangehouden. Ik zou hier gewoon een les uit proberen te trekken, maar geen poot van de agent :P
Ps. @Anoniem: 372672 ik wil je hier niet mee aanvallen hoor, ik betrap mezelf soms ook op te hard rijden (weliswaar dan wel links), het is echt niet dat ik altijd keurig op de snelheid let. Wel weet ik dat je voor het merk VW moet opletten (vooral de zwarte Polo en Golf, busjes zowel donker grijs als zwart), zit er geen politie agent achter het stuur, dan is het wel een petje. Beiden gevaarlijk voor je portemonnee :D
Nu heb je gewoon een bijstand trekker weer een maand geld gegeven, wie weet kom je hem wel tegen met een blik bier in de handen (van jouw geld, nanana, nee flauw..) :D

[ Voor 24% gewijzigd door LopendeVogel op 09-05-2017 18:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik denk dat ze je gestraft hebben via de boete voor rechts inhalen en de snelheidsboete hebben laten zitten. Zal misschien geen geijkte teller zijn geweest of ze hebben dingen niet goed genoteerd.

Ik denk dat je mazzel hebt gehad :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hooglander1 schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 14:06:
Ik denk dat ze je gestraft hebben via de boete voor rechts inhalen en de snelheidsboete hebben laten zitten. Zal misschien geen geijkte teller zijn geweest of ze hebben dingen niet goed genoteerd.

Mazzel heb ik niet gauw dus ik ga daar nog even niet vanuit O-)

Hoe kunnen deze dienders dan zeggen dat ik een "sterretje achter je naam" krijg en dat het via het OM verloopt om vervolgens niets meer te horen? Vind het bijna oneerlijk.

Natuurlijk hoop ik dat.. maar ben toch benieuwd naar de juridische gang van zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:56
Alaksandus schreef op zondag 11 januari 2009 @ 17:41:
[...]

Ik kan je toch vertellen dat mijn broer een bekeuring heeft gekregen toen hij met 125 een politieauto inhaalde. Er was geen apparatuur in deze politieauto. De overtreding is waargenomen door twee agenten en wat hun vermoeden was van de overtreden snelheid. Is zelfs voor de kantonrechter gekomen, maar die gaf de politie gewoon gelijk..
Dus ik denk dat je nog even moet wachten op de boete.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:05
Hooglander1 schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 14:06:

Ja, of je belt ze even op waar de boete blijft :+

Overigens lokt je topictitel wel uit dat iemand je erop gaat wijzen dat 45km te hard gewoon 45 km te hard is en dat rechts inhalen nog altijd aso is, ongeacht de omstandigheden. Maarja, zou ik natuurlijk niet doen - je hebt immers al een boete gehad enzo O-)

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-05 12:03
AZ>>>VV + titel verduidelijkt.

[ Voor 43% gewijzigd door Señor Sjon op 23-03-2017 14:15 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-05 20:42
De uiterste beslistermijn voor zo'n boete via het OM is 3 jaar.
Voor een mulder boete (die voor rechts inhalen dus) 4 (als de auto op jouw naam stond) of 8 als het iemand anders zn auto was.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-05 21:50
Ach, niet te druk om maken. Je kunt volgens mij momenteel niks doen om het voor jou gunstiger te maken, behalve beetje geld opzij te zetten.

30+ km/h gaat altijd via de officier van justitie meen ik?
Heb ook eens een boete niet gehad waarbij ik staande werd gehouden, dit was echter nog vreemder omdat ik wel een uitdraai had van de agent met daarop voertuiggegevens en de gereden snelheid (38 km/h te hard).
Soms kun je dus geluk hebben maar reken hier niet te snel op.
Pas na 1- 1,5 jaar zou ik er van uitgaan dat die bekeuring niet meer komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jaren... ? Dit is toch een doodeenvoudige zaak? Gewoon 45 te hard en de eerste keer. Boetebedrag: xxx

Klaar?..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Anoniem: 372672 schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 14:21:
Jaren... ? Dit is toch een doodeenvoudige zaak? Gewoon 45 te hard en de eerste keer. Boetebedrag: xxx

Klaar?..
En dat is precies de reden dat ik denk dat dat papiertje ergens verloren is geraakt of dat ze die bewust hebben laten zitten.

De eerste keer zo hard rijden is niet een hele complexe zaak. En je hebt nu ook wel je lesje geleerd, of je hem nu moet betalen of niet. Je hebt kans dat er wel een notitie is gemaakt, maar de boete niet door hebben gezet. Dat je dus de volgende keer wel de zak bent en dat dan wel zichtbaar is dat je eens eerder staande bent gehouden wegens snelheid.

[ Voor 18% gewijzigd door Hooglander1 op 23-03-2017 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:10

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat

Klaar?..
Dus de prio is ook niet heel hoog ;). Gewoon geduld hebben en als je geluk hebt hoor je er niks meer van (verwacht het niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hooglander1 schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 14:23:
[...]

En dat is precies de reden dat ik denk dat dat papiertje ergens verloren is geraakt of dat ze die bewust hebben laten zitten.

De eerste keer zo hard rijden is niet een hele complexe zaak. En je hebt nu ook wel je lesje geleerd, of je hem nu moet betalen of niet.
Lesje zeker geleerd maar er is nog altijd een begrotingstekort 8)

Waarop baseer jij jouw positieve gedachtegang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Anoniem: 372672 schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 14:25:
[...]

Lesje zeker geleerd maar er is nog altijd een begrotingstekort 8)

Waarop baseer jij jouw positieve gedachtegang?
De rechts inhalen boete vind ik vrij overtrokken in de situatie waar je er makkelijk en veilig rechts langs kan. Misschien is het gewoon minder papierwerk voor de agenten die nacht om het zo op te lossen. Het effect op jou is uiteindelijk hetzelfde (of misschien wel heftiger), je houd je voortaan wat beter aan de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Heb geen moeite met 145 km/h rijden maar doe t dan tenminste in de meest linker baan waar het verwacht wordt ondanks dat limiet 100km/h is. Dat het overzichtelijk blijft, genoeg dwazen die helemaal rechts of zigzaggend met 145km/h. Prima allemaal, maar hou het overzichtelijk. Helemaal links is dat, helemaal rechts niet. Dus ja snap die dienders wel, denk als je helemaa links had gezeten ze t allemaal wel best vonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen

Klaar?..
Nee, je reed 45km/u te hard en je haalde tegelijkertijd rechts in.
Dat rechts inhalen kan de sanctie voor je te hard rijden nog wel eens verhogen.

Of de OVJ besluit dat er onvoldoende bewijs is. Omdat er bijvoorbeeld geen goede meting is uitgevoerd.

Maar zolang de zaak niet verjaard is zou ik een potje opzij zetten. Want de betaaltermijn is een stuk korter dan de beslistermijn. En het CJIB is heel vervelend voor mensen die hun boete niet op tijd kunnen betalen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-05 16:38
Ik zou een potje maken, elke week een x aantal euro erin. Dit 2 jaar volhouden, en als de boete er dan nog niet is daar lekker een weekendje van weg gaan of uit eten oid (afhankelijk wat je per week in t potje doet natuurlijk).

Helaas is de kans dat de boete alsnog komt erg groot. Een officier van justitie moet zich hierover buigen en dit kan enkele weken duren. 6 weken is in dit soort gevallen ongeveer het minimum weet ik (helaas) uit ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-05 21:50
sugarlee89 schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 14:33:
Heb geen moeite met 145 km/h rijden maar doe t dan tenminste in de meest linker baan waar het verwacht wordt ondanks dat limiet 100km/h is. Dat het overzichtelijk blijft, genoeg dwazen die helemaal rechts of zigzaggend met 145km/h. Prima allemaal, maar hou het overzichtelijk. Helemaal links is dat, helemaal rechts niet. Dus ja snap die dienders wel, denk als je helemaa links had gezeten ze t allemaal wel best vonden.
En als je dus uiterst links reed dan kreeg je een boete voor onnodig links rijden.
Ik vind onnodig links rijden verschrikkelijk, snap niet dat dat niet vaker wordt bekeurd en rechts inhalen op een meerbaans weg waarbij automobilisten niet naar rechts gaan wordt wel doodleuk bekeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05 13:12
Zou nog even afwachten;

Gaat het om een lichte verkeersovertreding? Deze worden meestal binnen vier maanden verstuurd. Gaat het om een gehuurd voertuig, dan kan het acht maanden duren.
In sommige gevallen duurt het langer. Bijvoorbeeld als u tussentijds bent verhuisd. Het duurt dan langer omdat de juiste gegevens moeten worden achterhaald.

Dus je krijgt je boete binnen 4 maanden. Na 4 maanden kun je er van uit gaan dat deze niet meer komt.

[ Voor 13% gewijzigd door Clavis op 23-03-2017 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Clavis schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 15:04:
Zou nog even afwachten;

Gaat het om een lichte verkeersovertreding? Deze worden meestal binnen vier maanden verstuurd. Gaat het om een gehuurd voertuig, dan kan het acht maanden duren.

In sommige gevallen duurt het langer. Bijvoorbeeld als u tussentijds bent verhuisd. Het duurt dan langer omdat de juiste gegevens moeten worden achterhaald.
Nou nee.. enkel het feit dat het een lease-auto is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05 13:12
Anoniem: 372672 schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 15:07:
[...]

Nou nee.. enkel het feit dat het een lease-auto is..
Het stukje over verhuizen is niet relevant, ik doelde meer op het dikgedrukte stuk tekst.

[ Voor 6% gewijzigd door Clavis op 23-03-2017 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Clavis schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 15:14:
[...]

Het stukje over verhuizen is niet relevant, ik doelde meer op het dikgedrukte stuk tekst.
Ja maar dit is geen mulder-boete.. toch?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robicide
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13-05 23:55
Anoniem: 372672 schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 15:16:
[...]

Ja maar dit is geen mulder-boete.. toch?!
Op de snelweg is het pas vanaf 40 km/u te hard dat de zaak langs de OvJ gaat. Met 145 (op teller of navigatie neem ik aan) ben je waarschijnlijk na correctie net onder (of precies op) de 140 gebleven en daar staat gewoon een kant-en-klaar bedrag voor: €410.

bron: https://www.om.nl/onderwe...erkeer/snelheid/tarieven/ (auto, snelweg, 145 gemeten bij max 100)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-05 10:27

JB

Cédric roelt!

Correctie bij mij was toentertijd met geijkte teller (dus geen meetapparatuur) al 9 km/h op 110 km/h dus was Robicide zegt zou wel eens kunnen kloppen :)

Volgens mij kun je wel een rapport opgevragen of die teller van de desbetreffende auto tijdens staande houden inderdaad geijkt is.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:41
Ik gok dat je mazzel hebt en verder geef ik je 100% gelijk over rechts inhalen als anderen linksplakken! Als jij volgende keer nou ff wat rustiger rijdt kunnen de dienders die aso's een boete geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:12
Anoniem: 372672 schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 14:04:
Ik kreeg een auto in het vizier die blijkbaar ook gauw naar huis wilde. Helaas bleken dit twee dienders te zijn die plotseling blauw licht gingen voeren om mij staande te houden. Het stopteken kwam daarna pas. Een beetje onnodig, maargoed.
Oef, en toch nog een beetje in een slachtofferrol proberen te kruipen..

Qua boete, gewoon nog even wachten, ik zou mezelf nog niet rijk gaan rekenen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 19:52
JB schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 15:46:
Correctie bij mij was toentertijd met geijkte teller (dus geen meetapparatuur) al 9 km/h op 110 km/h dus was Robicide zegt zou wel eens kunnen kloppen :)

Volgens mij kun je wel een rapport opgevragen of die teller van de desbetreffende auto tijdens staande houden inderdaad geijkt is.
Politie mag volgens mij zelfs op waarneming / schatting bekeuren (Gaat er wel een grotere correctie vanaf).
Dus wel of niet geijkt maakt helemaal niets uit. Het is geen flitspaal of lasergun.

En over dat rechts inhalen; ik doe het zelf ook zo vaak. 's avonds een 4 of 5-baans weg waar mensen dan toch om de een of andere reden altijd op de één-na-linkse baan moeten gaan rijden terwijl de weg compleet leeg is 8)7 Ik ga dan echt niet 4-5 banen opschuiven om er links voorbij te gaan.

[ Voor 20% gewijzigd door RedHat op 23-03-2017 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Hallo allemaal,

Begin December reed ik iets te hard. In het holst van de nacht op de uiterst rechter rijbaan op een weg met 5 rijstroken waar je 100 km/u mag. Ik reed 145 op cruise control.

Uiteraard erg rustig op de weg maar het volk dat op de weg was, reed veelal links of in het midden.

Al met al een prettig gesprek gevoerd met de twee heren en hierbij ook gelijk het boetekleed aangetrokken.

Een boete voor rechts inhalen vond ik flauw... De boete voor de snelheid ging via OM en ik zou hier nog bericht over krijgen. Rechts inhalen viel met 3 dagen op de deurmat (€230+9)

De snelheid laat maar op zicht wachten. Dit is nu 16 weken geleden en ik vraag mij af in welk tijdsbestek het OM hierover mag beslissen? Ik vind hier niet echt een duidelijk antwoord op maar ik las dat dit wel binnen 16 weken hoort te gebeuren.

Ook vraag ik mij af hoe deze dienders uberhaupt mijn snelheid hebben gemeten. Moeten zij hiervoor trajectmeting-apparatuur aan boord hebben of is een verklaring van 2 dienders genoeg?

Ben benieuwd of anderen hier ervaring mee hebben of zijn Tweakers allemaal heel braaf? (Ik ben nooit eerder staande gehouden btw)
145 op de cruisecontrol van jouw auto?
Jouw auto is absoluut niet geijkt en de grens voor OM is 40km te hard op snelwegen.

Op hoeveel hebben ze je gemeten?

Uit ervaring kan ik vertellen dat hun teller niet geijkt hoeft te zijn. Voor een geijkte teller wordt er gerekend met 3% correctie. Maar niet-geijkt werd bij mij 9% toegepast. Ik reed 160km/u over de A4 en er bleef 146 van over.

Ik vind het vreemd dat ze je geen gemeten snelheid hebben meegegeven.

Buiten het feit dat bijna iedere teller te veel aangeeft, zou die van jouw 0 moeten afwijken om op 141 kilometers uit te komen. Dit betwijfel ik...
Wat doet jouw teller in verhouding tot GPS?

Het lijkt mij dat je bij een eerlijke meting altijd onder de 140 km uit zou komen en tot 40km te hard op snelwegen is een wet mulder, geen OM, maar direct boetebedrag.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-05 08:12
ik heb rond kerst ook een boete gehad, nog steeds niet ontvangen

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongewoongewoon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
Hallo allemaal,

Begin December reed ik iets te hard. In het holst van de nacht op de uiterst rechter rijbaan op een weg met 5 rijstroken waar je 100 km/u mag. Ik reed 145 op cruise control.

Al met al een prettig gesprek gevoerd met de twee heren en hierbij ook gelijk het boetekleed aangetrokken.

Een boete voor rechts inhalen vond ik flauw... De boete voor de snelheid ging via OM en ik zou hier nog bericht over krijgen. Rechts inhalen viel met 3 dagen op de deurmat (€230+9)

De snelheid laat maar op zicht wachten. Dit is nu 16 weken geleden en ik vraag mij af in welk tijdsbestek het OM hierover mag beslissen? Ik vind hier niet echt een duidelijk antwoord op maar ik las dat dit wel binnen 16 weken hoort te gebeuren.

Vreemd verhaal, wat was de geconstateerde en gecorrigeerde snelheid volgens de agenten?
Op de snelweg is alles onder (of zelfs tot en met, dat moet je even uitzoeken) 40 km/h overschrijding een mulder feit. Er geldt een meetcorrectie van 3% op de geconstateerde snelheid dus afhankelijk van de afronding gaat er 4 a 5 km van de gemeten snelheid af. Nu kan ik mij niet voorstellen dat je cruise-control snelheid de daadwerkelijke snelheid is, over het algemeen wijkt je autoteller een beetje af (geeft meer aan dan werkelijk). Kun je dat eens met GPS controleren? (Niet weer met 145 natuurlijk ;) )

Al met al verwacht ik dat je gecorrigeerde werkelijke snelheid < 140 is en het daarom niet via het OM gaat. Wel vervelend dat je dit "boek" niet kunt sluiten. De boete voor 40 km/h te snel op de autosnelweg is 410 euro volgens het OM: https://www.om.nl/onderwe...s&BerekenTariefForm.Cat=1

[ Voor 8% gewijzigd door ongewoongewoon op 23-03-2017 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ongewoongewoon schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 17:48:
[...]
Vreemd verhaal, wat was de geconstateerde en gecorrigeerde snelheid volgens de agenten?
Op de snelweg is alles onder (of zelfs tot en met, dat moet je even uitzoeken) 40 km/h overschrijding een mulder feit. Er geldt een meetcorrectie van 3% op de geconstateerde snelheid dus afhankelijk van de afronding gaat er 4 a 5 km van de gemeten snelheid af. Nu kan ik mij niet voorstellen dat je cruise-control snelheid de daadwerkelijke snelheid is, over het algemeen wijkt je autoteller een beetje af (geeft meer aan dan werkelijk). Kun je dat eens met GPS controleren? (Niet weer met 145 natuurlijk ;) )

Al met al verwacht ik dat je gecorrigeerde werkelijke snelheid < 140 is en het daarom niet via het OM gaat. Wel vervelend dat je dit "boek" niet kunt sluiten. De boete voor 40 km/h te snel op de autosnelweg is 410 euro volgens het OM: https://www.om.nl/onderwe...s&BerekenTariefForm.Cat=1
Bedankt voor deze bijdrage. Ik moet het verhaal wat meer detail geven. Ik reed zeker cruise control maar ook een aantal stukken handmatig. De dienders beweerde dat ik stukken wel 150 reed. Ze reden een Volkswagen Polo Blue Motion en konden mijn Ford Fiesta niet bijhouden, zeiden ze. Beetje overdreven imo.

Al met al was het verhaal dat het gecorrigeerd 145 was. Eerst wilde ze zogenaamd mijn rijbewijs innemen maar ze konden het niet goed "meten". +45 te hard was dus de sanctie. Dit zou nogmaals via het OM gaan.

Ik heb niets van een bonnetje ontvangen maar dat schijnt nieuw te zijn.

Mijn vraag is dus nog steeds hoe ze deze meting hebben gedaan en wat voor bewijs het OM nodig heeft. Ik zag een van de dienders enkel wat op zijn smartphone typen en meer niet.

By-the-way: ik sprak net een kennis die zijn rijbewijs een tijdje geleden kwijt is geweest. Dit is gebeurd na mijn overtreding. Hij heeft zijn rijbewijs inmiddels al terug en is ook al voorgekomen. Dit kan dus wel binnen 10 weken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongewoongewoon
Ze konden het dus niet goed meten, daarom maar 145 gecorrigeerd van gemaakt?
Ik ben geen jurist maar dat klinkt wel heel gammel. Menig boete is versnipperd voor het ontbreken van een ijkrapport van het controlemiddel of het verlopen daarvan, ik kan mij bijna niet voorstellen dat dit natte vingerwerk door de beugel kan. In het geval van een dienstvoertuig blijkt dit te gaan om een calibratie certificaat. Ik ben benieuwd.

[ Voor 13% gewijzigd door ongewoongewoon op 23-03-2017 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ongewoongewoon schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 22:20:
Ze konden het dus niet goed meten, daarom maar 145 gecorrigeerd van gemaakt?
Ik ben geen jurist maar dat klinkt wel heel gammel. Menig boete is versnipperd voor het ontbreken van een ijkrapport van het controlemiddel of het verlopen daarvan, ik kan mij bijna niet voorstellen dat dit natte vingerwerk door de beugel kan. In het geval van een dienstvoertuig blijkt dit te gaan om een calibratie certificaat. Ik ben benieuwd.
Dat zelfde dacht ik dus ook. Echter zijn dienders "beëdigd" wat betekent dat ze kunnen zeggen wat ze willen? Zoiets?

Het zelfde vraag ik mij af bij een laser controle. Een laser meet welliswaar de snelheid en toont dit vervolgens aan de agent, maar het maakt natuurlijk geen foto. Ook hierbij is het dus het woord van de agent tegen de jouwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongewoongewoon
Anoniem: 372672 schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 22:31:
[...]

Dat zelfde dacht ik dus ook. Echter zijn dienders "beëdigd" wat betekent dat ze kunnen zeggen wat ze willen? Zoiets?

Het zelfde vraag ik mij af bij een laser controle. Een laser meet welliswaar de snelheid en toont dit vervolgens aan de agent, maar het maakt natuurlijk geen foto. Ook hierbij is het dus het woord van de agent tegen de jouwe.
Beëdigd of niet, als hun meetmethode de verkeerde waarden doorgeeft of door het ontbreken van een ijk/calibratie certificaat niet kan worden aangenomen dat het meetapparaat de juiste waarden door heeft gegeven ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kubuksa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-04 22:43
Snelheidsmeters van politievoertuigen worden gekalibreerd dmv een geijkte meter. Het komt er op neer dat de afwijking gemeten wordt. Veel van deze rapporten e.d. zijn online te vinden:
https://www.politie.nl/th...direct-naar-wobdocumenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Anoniem: 372672 schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 22:31:
[...]

Dat is alleen nuttiger bij bijvoorbeeld door rood rijden. Of zoals bij jou het rechts inhalen. Dat hoeft hij niet op video ofzo te hebben. Dat hij het heeft gezien is genoeg bewijs.

Snelheid is wat lastiger. "Ik moest 150 rijden om je in te halen" zegt natuurlijk alleen dat jij blijkbaar langzamer reed dan 150. Daar heeft de politie die trajectmeting voor.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Anoniem: 372672 schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 21:50:
[...]...Al met al was het verhaal dat het gecorrigeerd 145 was. Eerst wilde ze zogenaamd mijn rijbewijs innemen maar ze konden het niet goed "meten". +45 te hard was dus de sanctie. Dit zou nogmaals via het OM gaan...
Als zij het niet goed konden meten, hoe kunnen zij jou dan een bekeuring sturen? :? En als zij wel iets sturen dan spreken zij zich lekker tegen zeg.

Buiten dat, als de bekeuring komt dan komt het en zo niet, dan niet. Waarom je daar nu al druk om maken? Hoe later het komt hoe beter lijkt mij en misschien komt van uitstel afstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dit kan soms best lang duren. Boven de 30km te hard kost sowieso meer tijd dan onder de 30. Boven de 30 gaat het via de OvJ wat sowieso meer tijd kost. Verder is 45 te hard op de cruisecontrol bij 100 nog niet zo erg. Je hebt de correctie en dan ook nog de echte snelheid waardoor je ergens op de 30 tot 35km uitkomt. Goedkoop zal de boete alleen niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Als je het zo graag wilt weten moet je ze gewoon opbellen. Het is namelijk niet zo dat je ze wakker gaat schudden oid. Indien de 'boete' binnen is, is het binnen. Zo niet, niet.. That simpel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-05 19:44
Ik denk dat je geluk heb gehad.
Ik ben ooit eens aangehouden door een onopvallende auto, ik reed ook ongeveer 45km/h te hard. Situatie uitgelegd en ik zou de bekeuring thuis ontvangen. (Ik weet niet meer of ik toen een geel papiertje heb ontvangen). Wil ik thuis mijn autopapieren weer opruimen, vind ik daartussen het ijkingsrapport van de politieauto. De volgende dag naar het politiebureau gebracht, vervolgens nooit meer wat van de boete gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongewoongewoon
PilatuS schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 22:57:
Dit kan soms best lang duren. Boven de 30km te hard kost sowieso meer tijd dan onder de 30. Boven de 30 gaat het via de OvJ wat sowieso meer tijd kost. Verder is 45 te hard op de cruisecontrol bij 100 nog niet zo erg. Je hebt de correctie en dan ook nog de echte snelheid waardoor je ergens op de 30 tot 35km uitkomt. Goedkoop zal de boete alleen niet zijn.
De drempel is 40 op de autosnelweg, en topicstarter heeft aangegeven dat de "gemeten" en gecorrigeerde snelheid 45 over de limiet was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Ik heb even gekeken, maar zelfs bij een wettelijk gemeten 145 is het al OM werk:

Voertuig: Auto
Gebied: Autosnelweg
Toegestane snelheid: 100 km/u
Gereden snelheid: 145 km/u

U heeft met een Auto gereden Autosnelweg met een snelheid van 145 km/u, met een correctie van 5 km/u waar 100 km/u is toegestaan. Volgens de Nederlandse wetgeving krijgt u daarvoor een bekeuring.

Dezelfde overschrijding binnen de bebouwde kom: Het boetebedrag wordt vastgesteld op basis van een individuele beslissing van het Openbaar Ministerie.

Het boete bedrag wordt bepaalt door de officier van justitie

Volgende correcties worden toegepast:
Correctie op snelheidsovertredingen
De correctie op de gemeten snelheid bedraagt in km. per uur:
Bij een snelheidsoverschrijding van 00 t/m 100 km/u. - 3 kilometer.
Bij een snelheidsoverschrijding van 101 t/m 130 km/u. - 4 kilometer.
Bij een snelheidsoverschrijding van 131 t/m 165 km/u. - 5 kilometer.
Bij een snelheidsoverschrijding van 166 t/m 200 km/u. - 6 kilometer.
Bij een snelheidsoverschrijding van 201 t/m 230 km/u. - 7 kilometer.

[ Voor 6% gewijzigd door BlakHawk op 24-03-2017 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kubuksa
Bij een boete op basis van de snelheidsmeter moet er dubbele correctie toegepast worden. Zie paragraaf 4.4 van onderstaande link:
https://www.om.nl/vaste-o...eken/@91888/instructie-2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:51
Ik verbaas me erover hoeveel mensen rechts inhalen niet zo erg vinden. Zelf rijd ik in een bestelauto en heb rechts een grote dode hoek. Dat betekent dat een rechts inhalende auto zomaar even kan verdwijnen. Zeker onverwachtse auto's, bijvoorbeeld die te hard rijden, kunnen voor erg gevaarlijke situaties zorgen.
En natuurlijk zijn linksklevers irritant. Maar rechts inhalen is in mijn ogen gevaarlijk.

Ik denk dat je in dit geval nog wat meer geduld moet hebben. Of je hebt mazzel. Maar je zult enige tijd in onzekerheid zijn of er een sanctie volgt. Het is niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-05 13:53
Misschien al eerder gevraagd, maar kan je bij de rdw niet nakijken of er een boete staat op je kenteken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Nu online

PauseBreak

derp!

Anoniem: 372672 schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 21:50:
[...]

Bedankt voor deze bijdrage. Ik moet het verhaal wat meer detail geven. Ik reed zeker cruise control maar ook een aantal stukken handmatig. De dienders beweerde dat ik stukken wel 150 reed. Ze reden een Volkswagen Polo Blue Motion en konden mijn Ford Fiesta niet bijhouden, zeiden ze. Beetje overdreven imo.

Al met al was het verhaal dat het gecorrigeerd 145 was. Eerst wilde ze zogenaamd mijn rijbewijs innemen maar ze konden het niet goed "meten". +45 te hard was dus de sanctie. Dit zou nogmaals via het OM gaan.

Ik heb niets van een bonnetje ontvangen maar dat schijnt nieuw te zijn.

Mijn vraag is dus nog steeds hoe ze deze meting hebben gedaan en wat voor bewijs het OM nodig heeft. Ik zag een van de dienders enkel wat op zijn smartphone typen en meer niet.

By-the-way: ik sprak net een kennis die zijn rijbewijs een tijdje geleden kwijt is geweest. Dit is gebeurd na mijn overtreding. Hij heeft zijn rijbewijs inmiddels al terug en is ook al voorgekomen. Dit kan dus wel binnen 10 weken?
Niet iedere bekeuring wordt even snel afgehandeld. Hoe dan ook, jouw snelheidsboete valt onder strafrecht dus daar mag het OM 3 jaar over doen (art 70 WvSr). Je kunt rekenen op ongeveer €450,- boete.

Als bewijs kan gelden de verklaring van een of beide dienders. T.z.t. dus even kijken of op 'mijn cjib' al alle info staat die je nodig hebt en anders even via wob dingen opvragen als pv, akte beëdiging etc. Of betalen, kan ook.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

De boete voor de snelheid kan nog wel een tijdje op zich laten wachten.
Een kennis van me is een paar jaar geleden staande gehouden vanwege een snelheidsovertreding. 2 maanden rijontzegging + een door de rechter te bepalen geldboete.
De rijontzegging ging per direcht in, maar het heeft uiteindelijk meer dan een jaar geduurd voordat ie bericht had over de geldboete.

Het kan dus nog wel even duren, heb je nog wat tijd om ~€500 bij elkaar te sparen ;)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de info. Blijkbaar duurt het dus nog even.

Bellen met OM/RDW lijkt me zinloos? Als ik inlog op CJIB digitaal loket zie ik daar maar 1 boete: die van rechts inhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Nu online

PauseBreak

derp!

Het RDW heeft niks te maken met dit soort boetes, dus lekker koffie laten drinken die lui. Het OM bellen kan, maar je kunt ze ook met rust laten ;)

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-05 15:14

WoBBeL

*zwaai*

kubuksa schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 13:23:
Bij een boete op basis van de snelheidsmeter moet er dubbele correctie toegepast worden. Zie paragraaf 4.4 van onderstaande link:
https://www.om.nl/vaste-o...eken/@91888/instructie-2/
Vaak is de door hun gemeten snelheid al door de tabel die bij de auto hoort gecorrigeerd.

Gemeten snelheid op de teller: 157
Volgens ijktabel die bij de teller hooirt: 153
Wettelijke correctie: 4 ofzo (weet ik veel, ik gok maar wat :P )
Effectief 149 te hard dus

En zo'n ding kan JAREN op zich laten wachten. Al was mijn OvJ gesprekje binnen 1,5 week binnen :X das ook alweer 5 jaar geledeen hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Anoniem: 372672 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 16:14:
Bedankt allemaal voor de info. Blijkbaar duurt het dus nog even.
Of het duurt nog even, of de agent heeft ergens een fout gemaakt of iets en heeft het laten zitten. Je komt er vanzelf achter :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kubuksa
xost schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 16:33:
[...]

Vaak is de door hun gemeten snelheid al door de tabel die bij de auto hoort gecorrigeerd.

Gemeten snelheid op de teller: 157
Volgens ijktabel die bij de teller hooirt: 153
Wettelijke correctie: 4 ofzo (weet ik veel, ik gok maar wat :P )
Effectief 149 te hard dus

En zo'n ding kan JAREN op zich laten wachten. Al was mijn OvJ gesprekje binnen 1,5 week binnen :X das ook alweer 5 jaar geledeen hehe
Klopt, maar dat moet dan wel op het geeltje staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
kubuksa schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 17:05:
[...]

Klopt, maar dat moet dan wel op het geeltje staan.
Dus? Ik heb niets ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kubuksa
Ook geen geeltje toen ze aan het schrijven waren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Nu online

PauseBreak

derp!

kubuksa schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 17:44:
[...]

Ook geen geeltje toen ze aan het schrijven waren?
Wordt niet meer gedaan. Gaat digitaal tegenwoordig. Ook een bonnetje ofzo wordt niet meer geprint.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kubuksa
PauseBreak schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 17:46:
[...]

Wordt niet meer gedaan. Gaat digitaal tegenwoordig. Ook een bonnetje ofzo wordt niet meer geprint.
Ahh oke, das nieuw voor me. Ik heb niks gezegd dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-12-2024

Famous

R 400+

Hebben ze nou wel of niet een meeting gedaan?
Als dit niet het geval is moet er, als boven aangegeven, een dubbele correctie af.

Mijn situatie:

160km/u, correctie van de auto eraf ->151 km/u (elke politieauto heeft een kaart)
151 km/u, wettelijke correctie eraf -> 146km/u wat overbleef.

Als jouw auto verder de standaard velgen erop heeft kan jij nooit 145-150km/u op cruise control hebben gereden, als zij ook op deze snelheid uitkomen. De teller wijkt af en de correctie moet er nog af.

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Famous schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 18:46:
Hebben ze nou wel of niet een meeting gedaan?
Als dit niet het geval is moet er, als boven aangegeven, een dubbele correctie af.

Mijn situatie:

160km/u, correctie van de auto eraf ->151 km/u (elke politieauto heeft een kaart)
151 km/u, wettelijke correctie eraf -> 146km/u wat overbleef.

Als jouw auto verder de standaard velgen erop heeft kan jij nooit 145-150km/u op cruise control hebben gereden, als zij ook op deze snelheid uitkomen. De teller wijkt af en de correctie moet er nog af.
Ik weet echt niet hoe ze de meting hebben gedaan. Het verhaal was nogmaals: "Uw rijbewijs graag. We denken dat je deze kwijt bent" *blablablabla* "je reed wel 150 160 maar dat konden we niet meten dus je hebt geluk: 45 te hard na correctie. Net onder de invorderingsgrens. Sterretje achter je naam." *blablabla*

"U bent niet tot antwoorden verplicht maar waarom reed u zo hard?" "Nou, het was rustig op de weg en ik wilde gauw naar huis, ik kan het niet verantwoorden, het spijt me".

"Volgende keer beetje rustig aan, meneer. Dag"

Toen taaide ze af en 3 dagen later kreeg ik een boete voor rechts inhalen.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 372672 op 24-03-2017 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Even een update. De boete is binnen })

Dat heeft dus heel erg lang geduurd..

Nu mijn boete binnen is ben ik toch nog steeds benieuwd hoe deze 2 dienders des tijds een goede meting hebben kunnen doen en of ze die uberhaupt hebben gedaan?

Ik heb hard gereden maar zeker niet constant 145-150.

Zijn 4 ogen en een snelheidsmeter voldoende bewijs, of moet er wel degelijk een trajectmeting zijn gedaan? En waar moet dat dan aan voldoen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-05 16:11

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ze meten gewoon je gemiddelde. En dat kan met apparatuur, of op hun teller waarbij een ijktabel zit. Trek daar een foutcorrectie vanaf en dat is het resultaat van je meting.

Anoniem: 372672 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 16:23:
Ik heb hard gereden maar zeker niet constant 145-150.
Right.... ;)

Je hoeft overigens niet constant te hard te rijden om een bekeuring te krijgen. Een moment te hard kan al reden zijn voor een bekeuring (denk bv aan een flitspaal).

[ Voor 76% gewijzigd door Question Mark op 09-05-2017 16:34 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Estoque
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-05 09:34

Estoque

Turbobrick Owner

Hoeveel is de boete dan? €700? €900?

Meestal staat toch op de boete hoe de meting is gedaan?

Respect to the man in the icecream van!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Dus gelukkig is het uiteindelijk toch nog goed gekomen :+

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter

[...]

[...]

Right.... ;)

Ik ontken toch niet? Maar het punt is dat ik zeker niet de hele tijd 145 reed (op cc)

De agenten kwamen pas later in beeld. Ze hebben bijv een stukje óók 145 gereden maar wie zegt dat ze ik dat stuk ook een correcte meting konden doen? Misschien hebben ze wel gebluft. En laat het inderdaad nou net geen flitspaal zijn waarbij dus 1 moment wordt gemeten adv een foto als bewijs. Ik geloof niet dat alleen een constatering van de agent voldoende is. Er moet toch iets overlegd kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:35
Nee een agent heeft een eed afgelegd en daarom mag hij je bekeuren als hij zoiets constateert. Er zijn wel regels voor de afwijking van de teller en bijhorende correctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-05 20:17
Anoniem: 372672 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 17:08:
Ik geloof niet dat alleen een constatering van de agent voldoende is. Er moet toch iets overlegd kunnen worden?
Helaas, als een agent een proces verbaal schrijft en hij schrijft daarin "ik heb gezien dat meneer 145km/h reed" (in de juiste bewoordingen). Dan neemt men dat voor waar aan. Zie http://maxius.nl/wetboek-van-strafvordering/artikel344/lid2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:41
[...]

Ik ontken toch niet? Maar het punt is dat ik zeker niet de hele tijd 145 reed (op cc)

De agenten kwamen pas later in beeld. Ze hebben bijv een stukje óók 145 gereden maar wie zegt dat ze ik dat stuk ook een correcte meting konden doen? Misschien hebben ze wel gebluft. En laat het inderdaad nou net geen flitspaal zijn waarbij dus 1 moment wordt gemeten adv een foto als bewijs. Ik geloof niet dat alleen een constatering van de agent voldoende is. Er moet toch iets overlegd kunnen worden?
Een agent kan zelfs als hij geen dienst heeft ernstige overtredingen noteren en op een later moment een bekeuring voor uitschrijven (kost wel meer administratie maar goed).

De constatering van een agent is voldoende. Hiervoor zijn ze opgeleid en deze bevoegdheid hebben ze gekregen.

Een welles-niettes spel zal je niet snel winnen :).

Edit: toevoeging van de website van het OM;
Ik ben door de politie staande gehouden omdat ik te hard reed, maar er zijn geen videobeelden of foto’s. Mag dat? Uitgeklapt
Ja, dat mag.
De opsporingsambtenaar stelt een proces verbaal (pv) op ambtseed op. Dat is voldoende wettelijk bewijs dat de overtreding is begaan.
Overigens zijn de snelheidsmeters van politievoertuigen geijkt. Ook gebruikt de opsporingsambtenaar altijd een ruime marge. De boete die wordt opgelegd is daarmee voor een lagere snelheid dan de feitelijk gereden snelheid.

[ Voor 22% gewijzigd door eric.1 op 09-05-2017 17:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Springuin schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 17:18:
Helaas, als een agent een proces verbaal schrijft en hij schrijft daarin "ik heb gezien dat meneer 145km/h reed" (in de juiste bewoordingen). Dan neemt men dat voor waar aan. Zie http://maxius.nl/wetboek-van-strafvordering/artikel344/lid2
Hij zal wel moeten onderbouwen hoe hij zo tot die conclusie gekomen is, maar als een agent overtuigd is van zijn gelijk dan zal daar ook een passend verhaal bij horen - al is het maar in zijn eigen beleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-05 23:20
[...]

Je hebt gewoon asociaal gedrag vertoond op de weg, accepteren die boete en er van leren.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• LopendeVogel

[...]

[...]

Right.... ;)

Een politie agent kan niet zomaar door 1 sec op zijn teller te kijken, daarop een boete uitdelen. De enige machine die dat kan, is inderdaad de flitspaal.
Zo ben ik 2x in 2 dagen tijd (lullig hé) geflitst omdat ik op een 120 weg met circa 125-128 inhaalde, ja, 2 lage boetes, maar geflitst. Een flitser denkt niet van ach die knul haalt netjes in, die geven we geen boeten.
Een agent wel, die dient een traject meting te doen om een nauwkeurige snelheidsboete te kunnen geven.
Als ik iemand inhaal en mijn gas iets te ver indruk (zit ik vanaf de 120 heul, heul snel op de 140, wel maar een paar meter) en de politie net op dat hoogte punt de snelheid checkt, succes voor hem maar daar zal die niet aan beginnen. Dit wordt je ook geleerd met rijlessen trouwens (althans, ''vroeger'' wel): altijd inhalen met circa 5 tot 10km/u meer snelheid. Niet stapvoets inhalen (dit laatste, dat doen ook alleen dwazen). Oftewel, stel jij weet indien er op je teller staat: 125, dat je eigenlijk 120 rijdt. Indien de gene voor jou op jouw teller 118km/u rijd, dan haal ik die dus in met 128-132 (op mijn teller). Geen agent die daar een boete voor zal geven, een flitser wel :D

In het verhaal van de TS: hij reed op cruise control.. Dit was niet toevallig even een hoogtepunt van 145-150km/u, dit was constant (althans, ik neem aan dat niet toevallig, plots, op het moment toen de politie hem staande wilde houden hij net op dat moment de CC op 145-150 gezet had :P ). Waarschijnlijk is hier gewoon een redelijke meting op geweest.

Punt is ook (ik twijfel of de TS nu wel of geen probleem hiervan wilt maken): ts was fout, rechts inhalen + veel te hoge snelheid, circa 45-50 meer dan toegestaan (op het randje van rijbewijs kwijt). Boete is hoe dan ook terecht, een agent een poot uit proberen te draaien (ene keer krijg ik dit idee, andere keer niet, ik blijf het maar verwarrend vinden) is niet terecht.
Agent heeft goed werk verricht in deze, hij heeft iemand die rechts inhaalt en veel, veel te hard reed aangehouden. Ik zou hier gewoon een les uit proberen te trekken, maar geen poot van de agent :P
Ps. @Anoniem: 372672 ik wil je hier niet mee aanvallen hoor, ik betrap mezelf soms ook op te hard rijden (weliswaar dan wel links), het is echt niet dat ik altijd keurig op de snelheid let. Wel weet ik dat je voor het merk VW moet opletten (vooral de zwarte Polo en Golf, busjes zowel donker grijs als zwart), zit er geen politie agent achter het stuur, dan is het wel een petje. Beiden gevaarlijk voor je portemonnee :D
Nu heb je gewoon een bijstand trekker weer een maand geld gegeven, wie weet kom je hem wel tegen met een blik bier in de handen (van jouw geld, nanana, nee flauw..) :D

[ Voor 24% gewijzigd door LopendeVogel op 09-05-2017 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

De agent(en) hebben geconstateerd dat je minimaal 45 km per uur te hard reed, waarschijnlijk harder, maar dat hebben ze niet op een juiste manier kunnen meten. De overtreding is dan vastgesteld op 45 km te hard. En dat ontken je ook niet...

Welke discussie wil je dan nog voeren? Er is een bekeuring/schikkingsvoorstel uitgeschreven voor een overtreding die je niet ontkent.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Nu online

PauseBreak

derp!

[...]

Er zijn verschillende methodes die een agent mag gebruiken. Een trajectmeting (waar ook weer verschillende vormen van bestaan overigens) is daar slechts een van. 'Pieksnelheidsmetingen' zijn ook toegestaan. Videobeelden of foto's zijn niet vereist. De diender(s) stelt/stellen een proces verbaal op waarin de geconstateerde gedraging wordt omschreven. Dit PV kan je opvragen onder Wob of Wpg, afhankelijk van wat voor soort schikkingsvoorstel je hebt gekregen.

Verder zijn er nog eisen aan de voertuigen, specifiek de boordsnelheidsmeter. Deze wordt bij voertuigen die in de verkeershandhavingspoule zitten jaarlijks geijkt en bij voertuigen die voor basispolitiezorg worden ingezet wordt er gebruik gemaakt van een zogeheten dubbele correctie. Dus een correctie op basis van een tabel met geijkte snelheden en daarna nog de meetfout eraf.

Als je wilt weten of dit allemaal is gebeurd, en of de agenten op het moment van constatering en uitschrijven PV wel bevoegd waren, moet je dat dus opvragen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

PauseBreak schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 10:49:
[...]
Als je wilt weten of dit allemaal is gebeurd, en of de agenten op het moment van constatering en uitschrijven PV wel bevoegd waren, moet je dat dus opvragen.
Klopt, maar in dit geval niet nodig. TS ontkent immers niet dat hij de gemeten overtreding ook daadwerkelijk gemaakt heeft.

Tenzij TS natuurlijk op zoek is naar een manier om aan de (overigens terechte) bekeuring te ontkomen.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Nu online

PauseBreak

derp!

Question Mark schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 10:58:
[...]

Klopt, maar in dit geval niet nodig. TS ontkent immers niet dat hij de gemeten overtreding ook daadwerkelijk gemaakt heeft.

Tenzij TS natuurlijk op zoek is naar een manier om aan de (overigens terechte) bekeuring te ontkomen.... ;)
Enkel het feit dat een overtreding gemaakt zou zijn (ik was er niet bij) ontslaat de handhavende partij niet van haar wettelijke verplichtingen. Het is TS' goedrecht om te controleren of daaraan is voldaan. Gelukkig leven we nog in een rechtstaat waarin dat ook kan.

Overigens staat steeds vaker keurig netjes vrijwel alles dat je nodig hebt om dat te controleren op Mijn CJIB of Mijn Politie. Opvragen via Wob of Wpg is steeds minder noodzakelijk, en zo hoort het.

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Question Mark schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 10:58:
[...]

Ja ja.. nogmaals, ik erken te hard te hebben gereden. Ik heb ook tegen de dienders gezegd dat ik mij bewust was van het te snel rijden. Ik heb ook stukken 145 gereden.

Jij noemt de bekeuring terecht. Ik vind de bekeuringen in Nederland onterecht hoog. Het gaat nergens over, het heeft vaak nauwelijks met "veiligheid" te maken maar is puur om de staat te spekken.

De boete is €550. Dat is dus ruim €12 per gereden kilometer. De hoogtes van de boetes in Nederland slaan nergens op en zijn niet te onderbouwen. Ze hadden de boete ook €901,67 kunnen maken. En elk jaar wordt het duurder. M.a.w. het staat nauwelijks nog in verhouding met het strafbare feit dat je pleegt.

En ja, 45 ter hard hoort bekeurd te worden. 2km te hard bij een trajectcontrole is gewoon te triest voor woorden. Maar op een 5 baans weg, op zondagavond is 145 km/u ook weer niet levensgevaarlijk.

Als veiligheid er echt toe zou doen, zouden ze vaker in de bebouwde kom en op n-wegen staan te controleren. Maar daar is het gewoon lastig geld maken. Daar draait het namelijk om; monnie.

Dus ja, natuurlijk probeer je de overheid op jouw beurt ook een hak te zetten. En dat is wat ze zelf creëren.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 372672 op 10-05-2017 15:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Niet online
Anoniem: 372672 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:21:
[...]

Ja ja.. nogmaals, ik erken te hard te hebben gereden. Ik heb ook tegen de dienders gezegd dat ik mij bewust was van het te snel rijden. Ik heb ook stukken 145 gereden.

Jij noemt de bekeuring terecht. Ik vind de bekeuringen in Nederland onterecht hoog. Het gaat nergens over, het heeft vaak nauwelijks met "veiligheid" te maken maar is puur om de staat te spekken.

De boete is €550. Dat is dus ruim €12 per gereden kilometer. De hoogtes van de boetes in Nederland slaan nergens op en zijn niet te onderbouwen. Ze hadden ook een boete van €901,67. En elk jaar wordt het duurder. M.a.w. het staat nauwelijks nog in verhouding met het strafbare feit dat je pleegt.

En ja, 45 ter hard hoort bekeurd te worden. 2km te hard bij een trajectcontrole is gewoon te triest voor woorden. Maar op een 5 baans weg, op zondagavond is 145 km/u ook weer niet levensgevaarlijk.

Als veiligheid er echt toe zou doen, zouden ze vaker in de bebouwde kom en op n-wegen staan te controleren. Maar daar is het gewoon lastig geld maken. Daar draait het namelijk om; monnie.

Dus ja, natuurlijk probeer je de overheid op jouw beurt ook een hak te zetten. En dat is wat ze zelf creëren.
Je wist dat het 100 km/h was waarom dan nu klagen dat je een boete krijgt als je er voor kiest om te hard te rijden? Je hebt de cc zelf op 145 gezet. En CC op 145 doe je niet voor 5 meter dus er zal echt wel een poosje 145 gereden zijn.

Dat jij de bekeuring onterecht hoog vind doe je niks aan. Klagen kan, beter is om niet te hard te rijden dan krijg je die "onrerechte" hoge bekeuring ook niet. En de bekeuringen kunnen veel hoger, er zijn landen waar bij de hoogte van de bekeuring afhankelijk is van je inkomen >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je niet te hard rijdt hoef je ook die boete niet te betalen, uiteindelijk heb je het echt volledig in eigen hand. Daarnaast zal een trajectcontrole over het algemeen niet bekeuren bij 2km/u te hard, dat is enkel het geval als je op dat traject 130km/u mag rijden.

Natuurlijk is het een beetje zuur om zo'n bedrag te moeten betalen maar de bekeuringen gaan exponentieel omhoog, dat weet je zelf toch ook? Had je 120 gereden was de bekeuring slechts 8,25 euro per kilometer te hard.

Door de hoge boete ga je voortaan misschien wel minder hard rijden omdat je het te duur vind, dat is het uiteindelijke doel ;)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Pff moralistisch geleuter. En ja het is allemaal waar wat jullie schrijven. Die boete tik ook zo af.

Over 10 jaar staat de doodstraf op te hard rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
[...]

De boete is €550. Dat is dus ruim €12 per gereden kilometer. De hoogtes van de boetes in Nederland slaan nergens op en zijn niet te onderbouwen. Ze hadden ook een boete van €901,67. En elk jaar wordt het duurder. M.a.w. het staat nauwelijks nog in verhouding met het strafbare feit dat je pleegt.

Ach wees blij dat deze boete ergens nog terecht is (klopt, het bedrag slaat nergens op).. Ik heb een paar jaar geleden een boete gekregen omdat ik ~20 meter door een eenrichtingsweg reed. Dit doordat de hoofdweg waar ik normaal overheen ga dicht was ivm werkzaamheden, dan kon ik een heel lang stuk erlangs rijden met flink wat gaten/bulten/stenen..
Ik kon dus kiezen: of mijn auto omzeep helpen, of dat stuk besparen door een weg in te gaan (en dus ''spookrijden'').

Nja binnen 10 sec werd ik aangehouden, net op dat moment reed een zwarte Golf voorbij.. Hij (samen met een vrouwelijke agent) komt naar me toe en zegt: wat deed je daar? Ik zo uhh, rijden? (ik wist oprecht niet wat ik fout gedaan had).
Zegt die ja, het was een eenrichtingsweg en daar krijg je nu een bekeuring voor (circa 150 euro :D).. Ik zo ja maar de hoofdweg is afgesloten daar kom ik niet op..
Zegt hij: ja maar je kan toch tijdelijk erlangs rijden?
Ik zo: ja dat had gekund, maar de kans is groot dat mijn auto aan het eind van die rit uit elkaar ligt?
Hij zo: aah ook bijdehand doen? Kom maar met je papieren..

Ik dacht bij mezelf wat, hu-ho-he bijdehand??

1 week later was het bord tijdelijk doorgestreept (tot de werkzaamheden afgerond waren) en mocht je er WEL rijden (vrijwel iedereen uit mijn wijk reed door deze weg volgens mij, echt een keuze was er niet)..
Hier nog werk van proberen te maken maar helaas, had ik maar een week moeten wachten want dan mocht het wel spontaan. Vermoedelijk doordat men de gemeente aansprakelijk heeft gesteld voor schade aan de auto's. Indien het wegdek ervoor zorgt dat jouw auto stuk gaat (gaten, stenen of wat dan ook) dan mag de gemeente de reparatie betalen. Ipv dat ze blij waren dat ik ze dit bespaard heb zeiden ze: nee de boete is terecht. Ik had dus beter mijn auto omzeep kunnen rijden over dat bouwgrond (veilig? natuurlijk was het niet veilig geweest, mijn keuze was wel veilig, maar veiligheid boeit ze gewoon niet) :D

Dit was dus een typische boeten die imo totaal niet terecht was, maar toch mocht ik deze betalen.
In jouw situatie wordt het nog moeilijker aangezien deze ergens wel terecht was.

Het bedrag? Uiteraard,in NL is deze puur en alleen om de kas te spekken, is nergens op gebaseerd.

Zoals de weg waar ik niet mocht rijden heb je zowel links als rechts auto's geparkeerd en kan je alsnog daartussen met 3 auto's rijden. Het is niet dat ik ook maar 1 voertuig belemmerde (politie auto reed me ook voorbij op dat kleine stukje van enkele meters :D).

[ Voor 6% gewijzigd door LopendeVogel op 10-05-2017 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

Boetes zijn er zodat het mensen afschrikt om iets illegaals te doen.

Dat jij 145 rijdt waar het niet mag, wetende dat dat 550 euro kan kosten heeft dus niet het gewenste afschrikkende affect. IMHO moeten de boetes dus nog een stuk verder omhoog voor hoge snelheden, misschien dat het dan wel genoeg afschrikt om veel te hard te rijden.

PS, ik rij ook altijd te hard, +- 10km/uur. Achter iemand aanhobbelen op de snelweg vind ik dodelijk saai en op lange ritten ook erg vermoeiend.

[ Voor 22% gewijzigd door Ernemmer op 10-05-2017 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Ernemmer schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:38:
[...]

Dat jij 145 rijdt waar het niet mag, wetende dat dat 550 euro kan kosten heeft dus niet het gewenste afschrikkende affect. IMHO moeten de boetes dus nog een stuk verder omhoog, misschien dat het dan wel genoeg afschrikt om te hard te rijden.

[...]

Misschien dat de mensen zich dan eens aan de snelheid gaan houden.
Houdt toch op...
Snelheidslimieten in NL slaan nergens op. Betutteling ten top.

Ik bekijk het tegenwoordig maar anders:
Ik betaal wat extra belasting aan het CJIB, waardoor snelheidslimieten niet voor mij geldig zijn. :)

Iedereen blij...

Misschien is het makkelijker om 5% extra inkomstenbelasting te betalen, in ruil voor geen geneuzel meer vanaf het CJIB. :+

[ Voor 7% gewijzigd door BlakHawk op 10-05-2017 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Nu online

PauseBreak

derp!

dfrenner schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:45:
[...]

Houdt toch op...
Snelheidslimieten in NL slaan nergens op. Betutteling ten top.

Ik bekijk het tegenwoordig maar anders:
Ik betaal wat extra belasting aan het CJIB, waardoor snelheidslimieten niet voor mij geldig zijn. :)

Iedereen blij...
Behalve dan die vervelende dingen als 40km/u overschrijding op de autosnelweg (geregistreerde overtreding) of 30km/u overschrijding op autowegen en dergelijke en natuurlijk de roemruchte 50+km/u overschrijding die direct invordering betekent :p

Nee, merp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LopendeVogel
Ernemmer schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:38:
[...]

Dat jij 145 rijdt waar het niet mag, wetende dat dat 550 euro kan kosten heeft dus niet het gewenste afschrikkende affect. IMHO moeten de boetes dus nog een stuk verder omhoog, misschien dat het dan wel genoeg afschrikt om veel te hard te rijden.
Nee de max snelheden van de snelwegen moeten omhoog.
In Duitsland heb je per aantal autobestuurders veel, veel minder ongelukken vergeleken in Nederland. Toch zijn de boetes (voor zover ze uitgedeeld worden) vele malen lager... Hmm ik zoek een verband in jouw reactie en de realiteit.. In Duitsland mag je harder rijden, zijn er minder ongelukken en zijn de boetes lager.. Hu he hoe kan dat nou?

Wat ze beter kunnen doen is de APK veel uitgebreider maken (zoals in Duitsland) zodat je auto ook daadwerkelijk veilig de weg op gaat. Niet even de lampen checken en kijken of je wel milieu bewust rondrijd. Nee inspecteer de auto volledig, laat ze bij de APK een testrit verplichten etc etc. Dat is veel belangrijker voor de veiligheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
LopendeVogel schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:49:
[...]

In Duitsland heb je per aantal autobestuurders veel, veel minder ongelukken vergeleken in Nederland. Toch zijn de boetes (voor zover ze uitgedeeld worden) vele malen lager... Hmm ik zoek een verband in jouw reactie en de realiteit.. In Duitsland mag je harder rijden, zijn er minder ongelukken en zijn de boetes lager.. Hu he hoe kan dat nou?

Wat ze beter kunnen doen is de APK veel uitgebreider maken (zoals in Duitsland) zodat je auto ook daadwerkelijk veilig de weg op gaat. Niet even de lampen checken en kijken of je wel milieu bewust rondrijd. Nee inspecteer de auto volledig, laat ze bij de APK een testrit verplichten etc etc. Dat is veel belangrijker voor de veiligheid.
Jij mag van mij de nieuwe Koos Spee worden _/-\o_

Als het echt om veiligheid gaat, zijn er veel meer manieren om dat effectiever na te streven. Boetes zijn gewoon een makkelijke oplossing die tegelijkertijd ook even de staat spekt.

Ongelukken gebeuren ook nauwelijks op 5 baans snelwegen. Die gebeuren op n-wegen en tijdens filerijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
LopendeVogel schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:49:
[...]

Snelwegdrukte NL/DE gaat natuurlijk niet 1:1 op, in Duitsland rijden er minder auto's op de snelwegen waar je harder mag. De snelwegen zijn daar een stuk breder en beter en op de drukkere stukken is de max gewoon 130km/u.
Ook is een Duitser een veel nettere rijder die zich 9/10 keer aan de snelheid houd.

Hier nog een klein stukje over die snelwegen.
https://fd.nl/economie-po...-waarom-mag-dat-eigenlijk

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 10-05-2017 12:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flavius
  • Laatst online: 13-05 21:25
Prima dat je te hard wilt rijden. Doe ik zelf ook. Maar als ik gepakt word (wat gelukkig al járen niet meer het geval is geweest) dan accepteer ik dat gewoon en betaal ik de boete zonder verder gezeur. Je bent blijkbaar mans genoeg om te hard te rijden (45% á 50% te hard zelfs) dan moet je ook maar mans genoeg zijn om te accepteren dat je gepakt en bekeurd bent.

Dat een agent geen coulance toont zul je dus gewoon moeten accepteren. Ze zijn niet verplicht om jouw overtreding door de vingers te zien, omdat het op een niet al te drukke 5-baans zou zijn gebeurd (wel vreemd dat je met zoveel ruimte dan toch besluit rechts in te halen, maar dat ter zijde).

Jij hebt uiteindelijk bewust de keuze gemaakt om de wet te overtreden. Zij zijn er om deze te handhaving...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]
Maar dat is toch het risico wat je zelf genomen hebt? Als je 45 km te hard rijdt, weet je dat je in Nederland een aardige boete gaat krijgen. Wat jij nu doet is bewust het risico nemen, en als het fout gaat begin je te klagen dat de boete zo hoog is.

Ik rijd ook te hard hoor, maar als ik een bekeuring krijg betaal ik die gewoon zonder te mopperen en zonder moeilijk te doen over ijkrappporten en weet ik wat.

De agenten doen gewoon hun werk naar eer en geweten. En in dit geval hebben ze exact gemeten en geconstateerd wat er ook daadwerkelijk gebeurd is. Had je nu 140 km p/u gereden, en een boete gekregen voor 160 dan is het terecht dat je in beroep gaat en ijkrapporten opvraagd, maar dat is in dit geval totaal niet aan de orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LopendeVogel
Anoniem: 372672 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:54:
[...]

Jij mag van mij de nieuwe Koos Spee worden _/-\o_

Als het echt om veiligheid gaat, zijn er veel meer manieren om dat effectiever na te streven. Boetes zijn gewoon een makkelijke oplossing die tegelijkertijd ook even de staat spekt.

Ongelukken gebeuren ook nauwelijks op 5 baans snelwegen. Die gebeuren op n-wegen en tijdens filerijden.
Haha die knaap van wegmisbruikers? xd Hem zul je dus ook nooit moeten vragen waar de boeten op gebaseerd is. Die praat alles goed wat de kas spekt, maar onderbouwd helemaal niks :D

Mijn auto is in perfecte staat, remmen zijn in perfecte staat (paar 1000km gelopen) zo ook de draagarmen en ophanging en noem alles maar op. Mijn auto kan hard en tegelijk veilig rijden, ik ben daarnaast ook een zeer oplettende bestuurder. Een boete zal dan puur zijn op basis van: ja je ging te hard, de kas moet gespekt worden. De boete zal niet uitgedeeld worden op basis van veiligheid, want ik ben wél veilig bezig. Ik zal nooit een hoge snelheid aanhouden indien er meerdere weggebruikers zijn.

In jouw situatie is het flink balen dat je rechts zat in te halen want dat is wel gevaarlijk (vind ik). Stel je hebt een 3baans weg, iemand rijdt in het midden maar wilt toch naar rechts. Die kijkt 1 of 2x in zijn zijspiegel en ziet jou in de verte rijden. Die zal niet denken dat jij vol gas voorbij komt, die kan dus spontaan naar rechts kunnen gaan en jou rammen (of andersom, jij ramt hem/haar). Dit soort situaties (net als door rood rijden) mag gewoon goed beboet worden aangezien dat voor zeer gevaarlijke situaties kan zorgen.

Maar te snel rijden, tsja, daar valt het meeste op te verdienen denk ik..

Ken je niet toevallig de reclame waarbij je zo'n poppetje achter het stuur ziet zitten (in een 30 zone volgens mij) die elke 2 sec, 1 sec op zijn dashboard kijkt vanwege de snelheid? Dat is zo ontiegelijk gevaarlijk... Helaas wordt je verplicht meer tijd door te brengen met je snelheidsmeter achter je stuur dan de veiligheid op de weg, dit om boetes te voorkomen. Zelfs de staat reclames vragen je om zeer veel naar je snelheidsmeter te kijken.

Wat als je een ongeluk maakt, of tegen iemand op knalt (kettingbotsing of wat dan ook) en als reden geeft: ja ik let heel veel op mijn snelheid, net op dat moment keek ik wederom naar mijn snelheid en toen was het kaboem.
Dan zullen ze niet zeggen: oh goed dat je zo bewust omgaat met de maximale snelheid. Nee dan krijg je boetes :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeToBe
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-05 15:45

BeToBe

Privacy jurist

Hoge boetes hebben niet alleen als doel om de dader te bestraffen en de 'staatskas' te spekken, maar ook om de maatschappij af te schrikken om te hard te rijden. Zelf ben ik een voorstander voor een minimum boetebedrag per overschreden km/u met een verhoging op basis van het inkomen. Zo weet je zeker dat iedereen het evenveel 'voelt'.

Echter ben jij, TS, een mooi voorbeeld van iemand bij wie boetes kennelijk niet werken. Ik heb niet het idee dat jij namelijk ervan geleerd hebt. Mij lijkt het dan ook goed dat er bij een overschrijding van 30+ (Bij 30 weet je zeker dat het niet 'per ongeluk' kan zijn of net tijdens een inhaalactie) standaard een (lichte variant van de) educatieve maatregel wordt opgelegd. Gewoon een korte voorlichting van 1 a 2 uur waarin wordt uitgelegd wat de gevolgen van te hard rijden kan zijn. Sommige mensen willen dat helaas niet helemaal snappen..

Heeft u een juridische vraag, stuur dan vrijblijvend een berichtje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
LopendeVogel schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 12:10:
[...]

De boete zal niet uitgedeeld worden op basis van veiligheid, want ik ben wél veilig bezig. Ik zal nooit een hoge snelheid aanhouden indien er meerdere weggebruikers zijn.
Dit doen natuurlijk veel mensen, op een lege weg eens even gas geven. Nadeel is wel dat het heel moeilijk is om regelgeving hiervoor te maken, of iets gevaarlijk is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-05 15:59

Bolletje

Moderator Harde Waren
LopendeVogel schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 18:02:
[...]

Jewel, dat kunnen ze in de praktijk wel; met een boordsnelheidsmeting mogen ze je bekeuren op de pieksnelheid. Dat hoeft geen gemiddelde te zijn over een bepaald traject (de bekende 'wegmisbruikers' filmpjes), al moeten ze wel voor een traject volgen. Meting met boordsnelheid vergt wel ferme correctie voor de auto.

Echter.. de pieksnelheid bepaalt de agent. Daar kan je weinig tegenin brengen, omdat hij dat dan verklaart onder ambtseed. Wel moeten ze dan een over een traject je al volgen, maar dat is net als de pieksnelheid; er is (vaak) geen bewijs voor behalve de verklaring van de agent.

Nee, pieksnelheid mag ook. Ook bij boordsnelheidsmeting.
Verder is verhaal nog niet compleet; wat staat er nu op de boete als gecorrigeerde snelheid?

550 euro voor enkel snelheid is >40 te hard gecorrigeerd, wat vaak >50 te hard ongecorrigeerd is. Dan heb je nog tellerafwijking waar je al snel op 153 of harder op de teller hebt gereden.

Verder nog goed om te weten: >40 km/h te hard op snelweg of >30 km/h te hard bibek levert je een registratie in Justitiële Documentatie op en binnen 2 jaar weer een zware verkeersovertreding en er is sprake van recidive.

[ Voor 4% gewijzigd door Bolletje op 10-05-2017 12:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LopendeVogel
BeToBe schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 12:12:
Hoge boetes hebben niet alleen als doel om de dader te bestraffen en de 'staatskas' te spekken, maar ook om de maatschappij af te schrikken om te hard te rijden. Zelf ben ik een voorstander voor een minimum boetebedrag per overschreden km/u met een verhoging op basis van het inkomen. Zo weet je zeker dat iedereen het evenveel 'voelt'.

Echter ben jij, TS, een mooi voorbeeld van iemand bij wie boetes kennelijk niet werken. Ik heb niet het idee dat jij namelijk ervan geleerd hebt. Mij lijkt het dan ook goed dat er bij een overschrijding van 30+ (Bij 30 weet je zeker dat het niet 'per ongeluk' kan zijn of net tijdens een inhaalactie) standaard een (lichte variant van de) educatieve maatregel wordt opgelegd. Gewoon een korte voorlichting van 1 a 2 uur waarin wordt uitgelegd wat de gevolgen van te hard rijden kan zijn. Sommige mensen willen dat helaas niet helemaal snappen..
Oeh daar ga je wel hard op de man moet ik zeggen.
Hij beseft maar al te goed dat het fout is, mede doordat hij van het bedrag schrikt mag je wel de aannamen doen dat hij ervan geleerd heeft...

Er is gewoon een nieuwe discussie gaande over de hoogte van de boetes.

Zoals jij zegt (alleen dit stukje deel ik volledig met je, hier ben ik het helemaal mee eens): de boete moet gebaseerd worden op je inkomen. Iemand met flink veel geld die lacht zich kapot, iemand met minder geld komt in de schulden met alle gevolgen van dien..
Uiteraard er is altijd een oplossing/keuze: niet te hard rijden.

Maar wat dit met de veiligheid te maken heeft?? Als ik morgen weer een volvo met een mooie V8 brul blok voorbij zie komen met 175km/u waar 130 toegestaan is, die ligt echt niet wakker van een boete.
Iemand die daar 150km/u rijd (onbewust of bewust, maar wel veilig) die kan in de grote problemen komen dankzij de hoge boetes.

Mijn auto zou een max snelheid moeten hebben van 250-260km/u, persoonlijk ben ik nooit veel harder gegaan dan de 180km/u (in Duitsland uiteraard, 5 minuten rijden zit ik op zo'n weg).. Met 180km/u heb ik niet het idee alsof ik in een strijd zit met mijn eigen auto. Het rijdt comfortabel en imo zeer prettig.
Waarom is het daar wel veilig en in NL niet? Ondanks dat er op beiden wegen geen kip op de weg is en het wegdek op deze Duitse weg slechter is dan sommige wegen in NL?

Hier noemen ze het levensgevaarlijk, daar noemen ze het normaal. Ik snap de logica niet, want in mijn ogen is het helemaal niet gevaarlijk.. zolang:
1. je auto moet in goede staat zijn om het veilig hoge snelheden te kunnen doen (betere APK is vereist, net als in Duitsland de APK veel beter en strenger is).
2. er dienen weinig tot geen weggebruikers aanwezig te zijn (180km/u rijden in de drukke spits is kamikaze)
3. wegdek dient goed te zijn (mijn wegenbelasting gaat volgens mij regelrecht naar de productie van nieuwe flitspalen, maar niet naar een beter wegdek).
4. laat ze aub de lantaarnpalen aan laten op de snelweg.. Nee als ik naar Limburg rij dan mag ik door het donker rijden (op mijn eigen verlichting na) alle verlichting rondom de snelweg gaat uit..... Je mag 130km/u op deze weg, maar de verlichting zetten ze wel mooi uit (wederom een mooi voorbeeld: het draait om geld, niet om veiligheid).
Ernemmer schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 12:15:
[...]

Dit doen natuurlijk veel mensen, op een lege weg eens even gas geven. Nadeel is wel dat het heel moeilijk is om regelgeving hiervoor te maken, of iets gevaarlijk is of niet.
Wat is hier moeilijk aan? Zoals ik zeg: hanteer een veel strengere en veiligere APK.. Controleer de auto op veiligheid, niet op milieu/boetes). Al heb je een prop in je band dan is je auto APK goed gekeurd.. Hoge snelheden zijn wel weer zeer gevaarlijk, maar het mag. Hier kunnen ze bijv al aangeven: oké je hebt een prop in je band, dat mag, maar je max snelheid is bij deze: 120km/u
Zoiets zou men al het idee kunnen geven van: ah de overheid denkt inderdaad aan de veiligheid van hun burgers.
Doen ze uiteraard niet, boetes zijn belangrijker.
Bolletje schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 12:17:
[...]

Jewel, dat kunnen ze in de praktijk wel; met een boordsnelheidsmeting mogen ze je bekeuren op de pieksnelheid. Dat hoeft geen gemiddelde te zijn over een bepaald traject (de bekende 'wegmisbruikers' filmpjes), al moeten ze wel voor een traject volgen. Meting met boordsnelheid vergt wel ferme correctie voor de auto.

Echter.. de pieksnelheid bepaalt de agent. Daar kan je weinig tegenin brengen, omdat hij dat dan verklaart onder ambtseed. Wel moeten ze dan een over een traject je al volgen, maar dat is net als de pieksnelheid; er is (vaak) geen bewijs voor behalve de verklaring van de agent.

[...]

Nee, pieksnelheid mag ook. Ook bij boordsnelheidsmeting.

[...]

Verder is verhaal nog niet compleet; wat staat er nu op de boete als gecorrigeerde snelheid?

550 euro voor enkel snelheid is >40 te hard gecorrigeerd, wat vaak >50 te hard ongecorrigeerd is. Dan heb je nog tellerafwijking waar je al snel op 153 of harder op de teller hebt gereden.

Verder nog goed om te weten: >40 km/h te hard op snelweg of >30 km/h te hard bibek levert je een registratie in Justitiële Documentatie op en binnen 2 jaar weer een zware verkeersovertreding en er is sprake van recidive.
Dan gaat de boete regelrecht naar het RDW en de rijschool. Hadden ze maar niet moeten zeggen dat je minimaal 5-10km/u harder moet rijden om iemand in te halen. Zoals mijn vorige voorbeeld:
Stel de max snelheid is 120km/u
Je voorligger rijd 118km/u
Wat mag jij dan doen? Die gene inhalen, jij wilt gewoon 120 rijden en niet 118.
Hoe ga jij inhalen? Door met 2km/u verschil voorbij te gaan, oftewel, door precies 120 te rijden?
Ik mag hopen van niet, want dit zijn de levensgevaarlijke bestuurders.
Ik mag hopen dat jij met toch wel wat snelheid voorbij gaat, om je inhaalactie zo snel mogelijk te verrichten.
Met de ene auto gaat dit makkelijker dan de andere auto (sommige hebben natuurlijk niet het vermogen om veilig en snel in te kunnen halen, deze zouden dat dan imo ook niet mogen doen).

Conclusie, veilig inhalen (conform de rijscholen en het RDW) kan je boetes opleveren.
Veiligheid is minder belangrijk dan het geld wat in de kas terecht komt? Oja ik was het heel even vergeten, op basis van deze actie heb ik 2x in 2 dagen tijd een boeten gekregen dankzij een flitspaal. Dezelfde flitspaal nog wel en dezelfde inhaal actie. 2x net op dat punt passeer ik een auto met een paar km/u te hard :D Flitspaal, tsja balen die denkt niet na, een agent dient wel na te kunnen denken en te zien dat het om een inhaalactie gaat. Ik heb ervoor gekozen om alle invoegende bestuurders (vlak voor deze flitspaal) maar te laten prutsen. Ondanks dat het tegen mijn gevoel ingaat (ik ga normaal altijd naar links zodat men veilig kan invoegen) denk ik niet meer aan de veiligheid maar aan mijn snelheid en bijbehorende boetes.

Als ik iemand wil inhalen die 118 rijdt, dan rij ik 125-128.. Vervolgens ga ik weer terug naar rechts zodra er voldoende ruimte is, daarna zal mijn snelheid terugzakken naar circa 120km/u.
Indien een agent een boete gaat uitdelen op basis van mijn pieksnelheid dankzij mijn inhaalactie dan mag dit uitgevochten worden tijdens een rechtszaak. Hierbij zal ik ook het RDW en mijn rijschool laten voorkomen.

[ Voor 37% gewijzigd door LopendeVogel op 10-05-2017 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-05 15:59

Bolletje

Moderator Harde Waren
BeToBe schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 12:12:
Mij lijkt het dan ook goed dat er bij een overschrijding van 30+ (Bij 30 weet je zeker dat het niet 'per ongeluk' kan zijn of net tijdens een inhaalactie) standaard een (lichte variant van de) educatieve maatregel wordt opgelegd. Gewoon een korte voorlichting van 1 a 2 uur waarin wordt uitgelegd wat de gevolgen van te hard rijden kan zijn. Sommige mensen willen dat helaas niet helemaal snappen..
Met als doel nog meer de staatskas spekken? De huidige EMG's zijn al niet van een bijsterend hoog niveau en ze hebben een capaciteitsprobleem met de verwerking van alles. Nog meer van die soort administratie heeft dan als voornaamste doel werkverschaffing voor ambtenaren. Een terechtzetting door een OvJ tijdens je strafbeschikking van 15 minuten is net zo effectief lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Nu online

Mx. Alba

hen/die/zij

Die boete voor te hard rijden is gewoon terecht. Als je in zo'n situatie 10 of 20km/h te hard rijdt dan is dat door een politieagent nog wel door de vingers te zien als verder alles in orde is... Maar die boete voor rechts inhalen vind ik eigenlijk naaierij. Het zal ze vast om het snelheidsverschil gaan, want die sukkelaars verwachten niet dat er iemand met 50km/h snelheidsverschil rechts langs ze heen komt. Ik mag toch wel minstens hopen dat die dienders die avond ook minimaal twintig boetes hebben uitgeschreven voor onnodig linksrijden!

Als ik die politieagent was dan zou ik de boete voor de snelheid geschreven hebben (bij een dermate overschrijding kan je niet anders), maar het rechts inhalen bij een waarschuwing laten... Maar ja, ik ben geen politieagent ondanks dat ik regelmatig een politieuniform aan heb gehad (als vrijwillige muzikant bij een politiefanfare :D )

[ Voor 22% gewijzigd door Mx. Alba op 10-05-2017 12:48 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:38
boete gebaseerd op hoogte inkomen, want iemand met veel geld die te hard rijdt is natuurlijk vele malen fouter dan de arme sloeber die dat doet .... gelukkig hebben we dan niet in Nederland, lijkt me een heel slecht plan ook. Moeten de rijkere mensen dan ook meer betalen voor een pak melk en een paar sokken? Krijgen we gele winkels voor mensen met meer dan 2x modaal en blauwe winkels voor alles wat arm is?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeToBe
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-05 15:45

BeToBe

Privacy jurist

LopendeVogel schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 12:24:
[...]

Hij beseft maar al te goed dat het fout is, mede doordat hij van het bedrag schrikt mag je wel de aannamen doen dat hij ervan geleerd heeft...
Reacties als:
M.a.w. het staat nauwelijks nog in verhouding met het strafbare feit dat je pleegt.

Pff moralistisch geleuter. En ja het is allemaal waar wat jullie schrijven. Die boete tik ook zo af.

Over 10 jaar staat de doodstraf op te hard rijden.
wekken bij mij toch echt de indruk dat TS niet beseft dat hij bijna 50 (!!!) kilometer per uur te hard rijdt. Overigens lees ik hier veel reacties van mensen die aangeven dat het veilig is om wat harder te rijden, maar hoe beoordeel zoiets objectief juist? Eigenlijk kan dat alleen maar achteraf, wanneer er geen ongeluk gebeurd is was het veilig en wanneer er wel een ongeluk gebeurde was dat niet zo. Alleen in het laatste geval ben je dan toch echt te laat.

Helaas is niet iedereen in staat om te beoordelen of het veilig is om een bepaalde snelheid te rijden. Vandaar dat we met elkaar een maximale toegestane snelheid hebben afgesproken. Dit is geen snelheid die op een regenachtige zondagmiddag is bepaald, maar dat is iets waar meerdere mensen naar gekeken hebben. Er wordt dan gekeken naar de drukte, breedte van de weg, de omgeving (huizen naast de snelweg) etc. Dat sommige dan vinden dat het te langzaam is en dat ze best wel wat harder kunnen rijden, is naar mijn mening toch echt zelfoverschatting.

Heeft u een juridische vraag, stuur dan vrijblijvend een berichtje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Nu online

Mx. Alba

hen/die/zij

Bockelaar schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 12:48:
boete gebaseerd op hoogte inkomen, want iemand met veel geld die te hard rijdt is natuurlijk vele malen fouter dan de arme sloeber die dat doet .... gelukkig hebben we dan niet in Nederland, lijkt me een heel slecht plan ook. Moeten de rijkere mensen dan ook meer betalen voor een pak melk en een paar sokken? Krijgen we gele winkels voor mensen met meer dan 2x modaal en blauwe winkels voor alles wat arm is?
Ja want het is gerechtigheid dat een bepaalde boete voor de een een maandinkomen is en voor de ander een half uurtje werken?

De waarheid ligt ergens in het midden denk ik. ;)
BeToBe schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 12:49:
Helaas is niet iedereen in staat om te beoordelen of het veilig is om een bepaalde snelheid te rijden.
En daar zit 'm nou net het probleem. Er zijn veel situaties in Nederland waar het perfect veilig is om 150 of zelfs harder te rijden. In Duitsland mag je 200+ rijden op wegen waar Rijkswaterstaat in Nederland angstvallig een bordje (90) zou neerzetten ivm slecht wegdek.

Wat je in Nederland ook vaak ziet is dat mensen strak tegen Vmax rijden terwijl dat juist in de situatie op dat moment volstrekt onveilig is. Bijvoorbeeld met 60km/h langs een groepje scholieren jakkeren. Het is echt niet altijd zo dat de aangegeven maximumsnelheid per definitie een veilige snelheid is...

[ Voor 36% gewijzigd door Mx. Alba op 10-05-2017 12:53 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
LopendeVogel schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 12:24:
[...]

Hier kunnen ze bijv al aangeven: oké je hebt een prop in je band, dat mag, maar je max snelheid is bij deze: 120km/u
Hoe gaat een flitspaal of een agent hier op controleren?

[ Voor 63% gewijzigd door Ernemmer op 10-05-2017 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
Ernemmer schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 12:51:
[...]

Hoe gaat een flitspaal of een agent hier op controleren?
Flitspaal kan hier niet op controleren (zoals die mij 2x een boete gegeven heeft voor het veilig inhalen, ja dat is jammer maar dat besef heeft een flitspaal niet). Een agent kan dit makkelijk controleren door uit zijn ogen te kijken haha. Een prop zie je gewoon duidelijk zitten, dat is geen rocket science.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63072

Question Mark schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 08:22:
[...]

De agent(en) hebben geconstateerd dat je minimaal 45 km per uur te hard reed, waarschijnlijk harder, maar dat hebben ze niet op een juiste manier kunnen meten. De overtreding is dan vastgesteld op 45 km te hard. En dat ontken je ook niet...

Welke discussie wil je dan nog voeren? Er is een bekeuring/schikkingsvoorstel uitgeschreven voor een overtreding die je niet ontkent.
Een kennis van mij is jaren terug onder een bon voor (veel) te hard rijden uitgekomen. Hij reed met een gangetje of 200 een geparkeerde politie auto voorbij. na een bocht meteen op de rem gegaan en de normale maximum snelheid gaan rijden. Agenten achter hem aan en schreven een bon voor minimaal 49 km/uur te hard.

Hij laat het voorkomen en ontkent het. Agenten geven bij de zitting aan dat ze geen meting hebben, maar een inschatting hebben gemaakt van wat ze zagen. Daarmee was de bon afgedaan, aangezien de rechter niet mee ging in het 'inschatten' van de snelheid door een persoon, ook al is dat een agent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
LopendeVogel schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 12:59:
[...]

Flitspaal kan hier niet op controleren (zoals die mij 2x een boete gegeven heeft voor het veilig inhalen, ja dat is jammer maar dat besef heeft een flitspaal niet). Een agent kan dit makkelijk controleren door uit zijn ogen te kijken haha. Een prop zie je gewoon duidelijk zitten, dat is geen rocket science.
Bij een rijdende auto? Hoe weet je anders of die persoon daar wel 160 mag.

[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 10-05-2017 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LopendeVogel
BeToBe schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 12:49:
[...]

Reacties als:

[...]

wekken bij mij toch echt de indruk dat TS niet beseft dat hij bijna 50 (!!!) kilometer per uur te hard rijdt. Overigens lees ik hier veel reacties van mensen die aangeven dat het veilig is om wat harder te rijden, maar hoe beoordeel zoiets objectief juist? Eigenlijk kan dat alleen maar achteraf, wanneer er geen ongeluk gebeurd is was het veilig en wanneer er wel een ongeluk gebeurde was dat niet zo. Alleen in het laatste geval ben je dan toch echt te laat.

Helaas is niet iedereen in staat om te beoordelen of het veilig is om een bepaalde snelheid te rijden. Vandaar dat we met elkaar een maximale toegestane snelheid hebben afgesproken. Dit is geen snelheid die op een regenachtige zondagmiddag is bepaald, maar dat is iets waar meerdere mensen naar gekeken hebben. Er wordt dan gekeken naar de drukte, breedte van de weg, de omgeving (huizen naast de snelweg) etc. Dat sommige dan vinden dat het te langzaam is en dat ze best wel wat harder kunnen rijden, is naar mijn mening toch echt zelfoverschatting.
Ja zo'n reactie kan je verwachten indien sommige mensen commentaar blijven geven op iets wat niet van toepassing is. Hij wilt het er niet over hebben of hij het wel of niet kan betalen, indien men daarop door blijft hameren kan je een reactie verwachten als: die boeten tik ik weg.. (lees als: hier wil ik het niet over hebben, dit doet er niet toe).
Pagina: 1 2 Laatste